Doel |
|
||||||||
04. Enschede is een veilige gemeente totale lasten (x 1.000 euro): 23.489,00 |
|
1. Enschede is een op de inwoner gerichte gemeente waarbij menselijke maat uitgangspunt is voor ons handelen
In 2023 zijn we verdergegaan met de aanbevelingen van de commissie Vonk (menselijke maat). Zo hebben we:
Tegelijkertijd liep er een intern ambtelijk programma Menselijke Maat. Vele gesprekken zijn gevoerd over de vraag wat menselijke maat is in de uitvoering. Hier zijn een aantal patronen uit gekomen zoals bijvoorbeeld dat het lastig kan zijn een goede belangenafweging te maken (individueel versus algemeen belang) en dat het persoonlijke contact per afdeling erg verschillend wordt opgepakt. De aanpak hiervan wordt onder andere verder gebracht door de acties zoals opgenomen in het in oktober 2023 vastgestelde POK bestedingsplan. Dit heeft als doel de dienstverlening en rechtsbescherming aan kwetsbare inwoners te verbeteren. Er zijn middelen beschikbaar gesteld voor een organisatie brede aanpak “informele aanpak in procedures”. Verder zetten we in op houding en gedrag open Enschede, door:
Direct duidelijke en open informatie
Een open houding vraagt ook om open en duidelijke communicatie. Het programma Direct duidelijk heeft in 2023 niet stil gezeten. Alle standaardbrieven zijn inmiddels herschreven. Ook het intern lezerspanel van het KlantContactCentrum heeft regelmatig nuttige suggesties gedaan. Verder zijn we weer de markt op geweest om reacties op de halen op herschreven brieven. We hebben daarbij veel complimenten mogen ontvangen. Via een QR-code onderaan een brief kunnen inwoners de duidelijkheid beoordelen en de waardering is fors gestegen. Alle medewerkers kunnen gebruikmaken van de schrijftool Textmetrics. Ook bestuursvoorstellen maken we meer direct duidelijk. In oktober hebben we samen met de interne taalcoaches onze 5-jarige landelijke Direct Duidelijk Deal gevierd. Ons Direct Duidelijk team won op 3 november de landelijke Taalstrijd van Gebruiker Centraal. Verder was er weer veel animo voor onze interne trainingen. Voortaan krijgen alle nieuwe medewerkers een training Direct Duidelijk schrijven. Langzaam maar zeker breidt het programma zich uit naar Direct Duidelijk in Gesprek. Met als doel om op termijn alle communicatie van de gemeente direct duidelijk te laten zijn.
Het programma Wet open overheid (Woo) heeft in 2023 verdere invulling gegeven aan de strategische opgave Open Enschede. Open Enschede is, naast de Woo-wetgeving, kaderstellend voor de wijze waarop de Woo wordt geïmplementeerd en concretiseert ook de opgave. Binnen het programma Woo zijn in 2023 vanuit deze kaders concretere stappen gezet richting een versterkte informatie huishouding en een open en transparant Enschede. De focus lag hierbij vooral op het steviger positioneren van business, management en bestuur ten opzichte van de Woo, waardoor een passend en realistisch ambitiescenario en een hierop gefundeerd programmaplan is ontwikkeld en dat in 2024 wordt vastgesteld. De eerste concrete stappen in bewustwording en communicatie omtrent de Woo binnen de organisatie zijn gezet. Zoals tijdens de Week van de Woo. Daarnaast zijn (en worden) er concrete aanbevelingen opgepakt waar vanuit de business prioriteit aan is toegekend. Voorbeelden hiervan zijn het inrichten van het Woo proces conform de Woo, het realiseren van een tijdelijke publicatie-oplossing voor Woo verzoeken en-besluiten. Meer informatie is te lezen in de openbaarheidsparagraaf bij deze gemeenterekening.
Toegankelijke dienstverlening
Het dagelijks werken aan het verbeteren van onze dienstverlening krijgt gemeentebreed steeds meer vorm. Klantreizen, klachten, signalen en het betrekken van gebruikers van onze dienstverlening leveren ons continu input. Naast de actiepunten uit de begroting (telefonische bereikbaarheid, Overheidsloket en MijnEnschede) hebben we nog meer mooie resultaten geboekt. Hieronder noemen we er een aantal ter illustratie.
We organiseerden een Week van de Dienstverlening met workshops over bijvoorbeeld de Wet Open Overheid (Woo), digitale toegankelijkheid, hoe klachten helpen de dienstverlening te verbeteren en een kijkje achter de schermen van het klantContactCentrum en webcare.
Er is regie gevoerd op IDO-gelden (Informatiepunt Digitale Overheid). Dit is een nieuwe taak. Er zijn afspraken gemaakt met IDO (bieb) over plannen in 2023 en de bekostiging, subsidieverstrekking loopt.
De 0-meting telefonische bereikbaarheid door Telan heeft vertraging opgelopen vanwege regelgeving AVG. Telan heeft het onderzoek recent afgerond en we zijn in afwachting van de resultaten. Op basis daarvan worden vervolgacties bepaald. De uitvoering gaat door in 2024.
Er is een herstart gemaakt met Enschede Ontmoet, de bijeenkomst voor nieuwe inwoners. Bellers met de gemeente kunnen aangeven dat ze graag in Engels te woord worden gestaan. Mensen met een auditieve beperking kunnen terecht op extra toegankelijke stembureaus. Ook kunnen ze ons via Teletolk zelfstandig bellen en bij de balies van Burgerzaken is voor hen speciale apparatuur geplaatst.
Vergunningen is gestart met onderzoek naar duidelijkheid van brieven. Vanwege de komst van de Omgevingswet wordt gewerkt aan de voorbereiding van een hulploket voor ondersteuning bij het gebruik van het nieuwe Digitale Stelsel Omgevingswet. En een afspraak voor het aanvragen van een vergunning kan nu ook via videobellen.
Werk & Inkomen heeft de digitale aanvraag voor levensonderhoud versimpeld. Minder vragen en bewijsstukken vooraf. Nadat met de klant gesproken is, wordt gekeken of aanvullende informatie nodig is. Het nieuwe aanvraagformulier is getest door een panel van medewerkers, klantondersteuners en inwoners en werd goed ontvangen.
Door meer te investeren in kennis en deskundigheid kunnen eenvoudige ondersteuningsvragen WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) voortaan telefonisch worden afgehandeld. Dat geldt ook voor de gehandicaptenparkeerkaart. Ter plekke kan worden beoordeeld of de kaart passend is. Dit voorkomt extra gesprekken voor de inwoner. Medische adviezen worden alleen ingewonnen bij twijfel.
We werken meer en meer in de nabijheid van inwoners op de Wijkwijzers, scholen en bij huisartsen, waardoor vragen ter plekke kunnen worden onderzocht en beantwoord en verbinding kan worden gebracht naar algemene voorzieningen en passende hulp wordt toegevoegd. We blijven investeren in gesprekstechnieken omdat wezenlijk is dat we oordeel vrij luisteren om goed onderzoek te kunnen doen en te motiveren welke ondersteuning nodig is.
Op het gebied van de openbare ruimte zijn we live gegaan met een nieuw systeem voor het doen van een melding openbare ruimte melden bij de gemeente Belangrijk, want jaarlijks handelen we rond de 25.000 meldingen af. Het helpt ons openbare ruimte schoon, heel en veilig te houden. Een kapotte lichtmast, een omgevallen bord of een afgeknapte boomtak; we willen het graag weten. Een melding moet dus makkelijk en snel te doen zijn. Dat kan met het nieuwe systeem, want het is o.a. gebruiksvriendelijk en gekoppeld aan andere systemen, zodat “track and trace” mogelijk is.
Rechtsbescherming: recht en rechtvaardigheid. Welke lessen hebben we geleerd?
De bezwaarschriftencommissie, de klachtencommissaris, de Functionaris Gegevensbescherming en de voorzitter van de Rekenkamer zijn onafhankelijke gremia die ons scherp houden. Over 2023 gaven zij ons een aantal verbeterpunten mee. Hoewel veel verbetering zichtbaar is, kunnen we werken aan onze oplossingsgerichte houding tijdens bezwaarprocedures en klachten. Ook moeten we blijvend aandacht hebben voor het tijdig uitvoeren van data protection impact assessments (DPIA). In 2023 is hier vooruitgang geboekt. Het proces inzageverzoeken vraagt ook nog aandacht. Met deze verbeterpunten zijn we aan de slag gegaan. We investeren in rolvaardigheden, kennis en goede werkprocessen.
Kracht van samenwerken
Onze blik is naar buiten gericht. Per opgave realiseren we ons dat we er niet alleen voor staan en de grote problemen ook zeker niet alleen kunnen oplossen. Als anderen ervan zijn moeten we onze rol pakken, faciliteren en/of zaken mogelijk maken.
Samenwerking Almelo en Hengelo
Interbestuurlijk hebben we in 2023 de samenwerking met Hengelo en Almelo verder opgezocht op een aantal thema’s, waaronder de Twentse Ontzorg Financiering in de aanpak van energiearmoede en de verstedelijkingsagenda (RSIA).
Twenteboard
Met bedrijven en onderwijspartners zijn verdere stappen gezet in de uitvoering van de Regiodeals, de agenda voor Twente en in het kader van het rapport Elke Regio Telt is het proces gestart voor een toekomstagenda (kansenagenda) samen met het rijk en onder coördinatie van de Twenteboard. De inbreng van alle gemeenten loopt hier via het bestuurlijk overleg sociaal economische structuurversterking dat in de plaats is gekomen van de Regio Twente. Op het vlak van duurzaamheid verkennen we met derden het opzetten van een Energiebedrijf. Op gebiedsontwikkeling zien we ook een trend van publiek-private samenwerking. Als voorbeeld noemen we de verkenningen die gaande zijn inzake Twente Airport en Cromhoff.
Lobbydossiers
Naast eigen algemene lobbyinzet neemt de Twenteboard het voortouw voor actieve lobby en public affairs op tal van dossiers. In samenwerking met Almelo en Hengelo zijn de lobbydossiers 'Verstedelijkingsopgave' en 'Energiearmoede' uitgewerkt en verder gebracht via respectievelijk de RSIA (Regionale Stedelijke Investeringsagenda) en de TOF-regeling (Twentse Ontzorg Financiering). De TOF-regeling is de Twentse aanpak in samenwerking met woningbouwcorporaties. De RSIA is opgesteld in samenwerking met de provincie Overijssel. Deze agenda is onderdeel van het Ruimtelijk bod aan het Rijk voor de op te stellen Nota Ruimte. Op beide dossiers zijn de Provincie en Den Haag goed aangesloten. Ook wordt de RSIA gebruikt voor de op te stellen Toekomstagenda door de Twenteboard. Waar met het Rijk in het kader van de uitwerking van het rapport 'Elke Regio Telt' wordt samengewerkt richting een standpunt van het nieuwe kabinet en een Programmaplan Elke regio telt dat rond de zomer verschijnt. In het kader van beide concrete lobbydossiers hebben diverse bezoeken van bewindspersonen aan de drie steden plaatsgevonden. Er zijn bestuurlijke afspraken met de provincie gemaakt. Eind 2023 heeft gemeente Enschede het voortouw genomen in de lobby richting het rijk inzake de financiële verhoudingen. De motie 'Herstel financiële verhouding met de nieuwe regering' is tijdens de ledenvergadering met grote meerderheid aangenomen. Het vervolg in dit lobbydossier is ook reeds in gang gezet in afstemming met de lobby van de VNG. Naast de genoemde dossiers wordt er via de G40 en VNG lobby gevoerd op diverse dossiers. Ook samen met Munster, onder andere op het gebied van batterijen- en medische technologie en bereikbaarheid.
Enschede en Europa
Ook richting Europa hebben Almelo, Hengelo en Enschede de krachten gebundeld. Europa is belangrijk voor de Twentse steden. In Europa vinden we kennis, partners en financiering om onze projecten verder te brengen. We zetten Twente op de kaart, signaleren en beïnvloeden de ontwikkeling van Europese wetgeving en fondsen. Een noodzaak, want lokaal en Europees beleid raken in toenemende mate met elkaar vervlochten. Steeds meer gemeentelijke beleidsterreinen hebben een Europese dimensie gekregen. In 2023 zijn de Burgemeesters van de drie steden op werkbezoek in Brussel geweest. In het verlengde daarvan is het grootste deel van de Twentse colleges in Brussel geweest tijdens de European Week of the regions. Twenteboard werkt samen met andere stedelijke regio’s, specifiek met de regio Brainport aan een Europastrategie. Inmiddels hebben de drie steden een gezamenlijke bestuursopdracht vastgesteld met als doel de gezamenlijke inzet te versterken. In dit kader is de tijdelijke werkplek bij het Huis van de Nederlandse Provincies omgezet naar een structurele werkplek voor een bepaalde periode. De bestuursopdracht biedt ook een belangrijk uitgangspunt in de voorbereiding van de nieuwe Europese agenda na de verkiezingen. Dit nog los van onze agenda op Duitsland en de LOI met Munster en Gronau.
Samenwerkingsovereenkomst met kennisinstellingen 2022-2025
Op diverse plekken in de organisatie hebben studenten meegewerkt aan de opgaven van de stad. Zij hebben bij ons hun talent kunnen ontwikkelen. Soms stroomden ze door naar een baan binnen de gemeente. Enschedelab heeft in 2023 een subsidietoezegging van 500.000 euro gekregen voor drie jaar vanuit de City Deal Kennismaken. Het Koersdocument circulaire economie (aanbeveling 2.3.4) vastgesteld op 14 november 2023, laat zien hoe wij per thema onze onderzoeksagenda opstellen. Waarna we samen met de kennisinstellingen op zoek kunnen naar de antwoorden.
Actieplan samenlevingsgericht werken
Het actieplan Samenlevingsgericht werken heeft in 2023 verder uitvoering gekregen. Enkele voorbeelden:
Uw raad heeft hierover het afgelopen jaar via de ‘impuls’ uitgebreide informatie ontvangen.
Vanuit het stadsdeelwijs werken is zoals ieder jaar, in elk stadsdeel samen met wijk- en dorpsraden en partners een jaarplan gemaakt. Dit sluit aan bij de 4-jaarlijkse stadsdeelagenda. De resultaten zijn zeer divers en terug te vinden per stadsdeel op https://www.enschede.nl/
Enschedepanel; inwonerpeilingen
In 2023 zijn zes peilingen uitgevoerd via ons Enschedepanel onder onze inwoners. De uitkomsten gebruiken we om ons beleid aan te scherpen. Onderwerpen waren:
Het ondernemerspanel heeft een thema uitgevraagd, namelijk de energietransitie en hoe ondernemers kijken naar de energieopwekking. Informatie is terug te vinden op https://twente.nl/inwonerspanels/enschedepanel
Samenwerking
In VNG verband wordt er werk gemaakt van het realiseren van de common ground principes. Enschede participeert daar actief in en gebruikt de resultaten in eigen IT strategie en uitvoering.
Als lid van de vereniging Dimpact werkt Enschede nauw samen met onder andere Rotterdam en Groningen om een nieuw platform voor diensten en interactie met inwoners (PodumD) te realiseren. In Twents verband realiseert Enschede projecten via het IT-Platform Twente (IT samenwerking van alle Twentse gemeenten en enkele verbonden partijen). Hier wordt bijvoorbeeld aandacht besteed aan de opzet van een E-depot voor het bewaren en toegankelijk houden van archiefstukken.
Datastrategie en dataorganisatie
In navolging van de omarmde ‘koers dataorganisatie’ is in 2023 gewerkt aan versterking van onze dataorganisatie. We hebben eind 2023 een data architect aan kunnen trekken en een chief data officer. De eerste vormen van datateams in de organisatie zijn zichtbaar. Er zijn afspraken gemaakt over de onderlinge samenwerking waardoor we op een eenduidige en veilige manier data ontsluiten en kunnen visualiseren.
Vernieuwing digitale interacties met inwoners.
Er is gewerkt aan het migreren en uitfaseren van de E-suite en het realiseren van een MijnEnschede-portaal. Het portaal is een integraal, digitaal kanaal dat een einde maakt aan versnippering van informatie van en over inwoners. Het biedt diensten aan en vormt een twee-eenheid met de gemeentelijke website. Op 1 februari is gestart met 1 Overheidsloket in het Stadskantoor
Wetgeving, waarden en ethiek op gebied van digitalisering
We houden al enige jaren, kwartaalsgewijs de status en voortgang bij van alle digitaliseringswetten. Dit doen we sinds het beschikbaar stellen van een eerste tranche wetgevingsbudget door de raad. Hierin zijn wij voorloper en er is veel kennis opgebouwd die we kunnen omzetten in de lokale aanpak. Sinds kort heeft de VNG iets dergelijkst opgezet met de impact analyse Digital Enschede
Verder is gewerkt aan het voorbereiden van het registreren van het eerste algoritme (anonimiseren) in het centrale algoritmeregister van de overheid. Hoe we dit in de toekomst vorm willen gaan geven. Hierbij gaat het om welk beleid er voor het gebruik van algoritmen bestaat. Welk afwegingskader en overwegingen worden gemaakt en hoe dat is uitgewerkt. Het college is benieuwd naar de uitkomsten van een door de Rekenkamer gestart onderzoek naar Algoritmen en Al (Artificial Intelligence).
Privacy
De privacy organisatie is bijna compleet. Na personele wisselingen hebben we de vacature van Decentrale Privacy Officer eerst tijdelijk en daarna definitief kunnen invullen. We zijn nog op zoek naar een extra Decentrale Privacy Officer en een AVG Verzoekencoördinator. Als we die begin 2024 hebben ingevuld is de privacy organisatie compleet.
Aanbevelingen van de FG voor het uitvoeren van DPIA's zijn opgevolgd.
De functionaris gegevensbescherming (FG) heeft aan het begin van het jaar gesignaleerd dat de organisatie te weinig Data Protection Impact Assesments (DPIA's) uitvoert. In 2022 waren dat er maar twee. De aanbevelingen die zijn uitgevoerd:
Dit had in 2023 als resultaat dat er 4 afgeronde en 27 onderhanden DPIA's waren.
Wij voldoen op hoofdlijnen aan de wetgeving op Digitaliseringsgebied. Daarnaast staan er diverse projecten in de wachtstand door capaciteitsgebrek, financiering en/of werkdruk.
Als gemeente moeten we in toenemende mate uitvoering geven aan wetgeving op Digitaliseringgebied. (link: https://vng.nl/nieuws/13-nieuwe-wetten-publicatie-impactanalyse-digital-decade). Deze uitvoering doen we naast de al bekendere wetten zoals AVG (Algemene Verordening Gegevensverwerking), Wet open overheid (Woo) en Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).
Ethiek en data
In 2023 heeft het college de ethische visie Waardengedreven digitalisering vastgesteld. Hierdoor is het bestuur en de organisatie beter toegerust op het maken van zorgvuldige ethische afwegingen bij de inzet van data en technologie waarden gedreven digitalisering
De prioriteiten voor het veiligheidsbeleid zijn vastgesteld in het integraal veiligheidsplan. Het betreft aanpak ondermijning, jeugd en veiligheid, zorg en veiligheid, polarisatie en radicalisering.
Verdieping met betrekking tot gebiedsgericht werken binnenstad en Glanerbrug, ondermijning en zorg en veiligheid is opgenomen in een bestuursopdracht waarvan de uitvoering periodiek wordt besproken met de raad.
Aanpak ondermijning
De prioriteiten voor het veiligheidsbeleid zijn vastgesteld in het integraal veiligheidsplan. Het betreft aanpak ondermijning, jeugd en veiligheid, zorg en veiligheid, polarisatie en radicalisering.
Verdieping met betrekking tot gebiedsgericht werken binnenstad en Glanerbrug, ondermijning en zorg en veiligheid is opgenomen in een bestuursopdracht waarvan de uitvoering periodiek wordt besproken met de raad.
We hebben een belangrijke rol gehad bij het identificeren van risicolocaties, -bedrijven en -personen en het opwerpen van barrières. De gedeelde integrale informatiepositie tussen gemeente en politie t.b.v. een preventieve en repressieve aanpak was hierbij van groot belang. De focus lag op illegale kamerverhuur, illegaal vuurwerk, gokken en drugs vanwege de relatie met geweld, corruptie en illegale verdiensten en de grote impact dat dit heeft op de maatschappij. In het kader van bewustwording is ingezet op sectoren die kwetsbaar zijn voor misbruik door criminelen zoals de vastgoedbranche, de transportsector en het buitengebied. Zo zijn in het buitengebied bewoners bezocht door een bouwinspecteur van de gemeente samen met een milieu agent van de politie. Hierbij zijn gesprekken gevoerd over de risico’s en kwetsbaarheden van ondermijning. Er is opgeroepen tot het melden van mogelijke signalen.
Binnen de integrale aanpak van casussen van ondermijning is het doorbreken van de status van criminelen en het afpakken van crimineel vermogen (of goederen die met dat crimineel vermogen zijn aangekocht) een belangrijk element. Het komt regelmatig voor dat binnen deze casusaanpak door een of meerdere partners (bijv. Politie, OM, Belastingdienst, gemeente) beslag kan worden gelegd op panden, goederen of vermogen. Hier blijven we stevig op inzetten met onze partners. Ook is hierbij de samenwerking met Duitsland geïntensiveerd.
Het beleid voor toepassing van de Wet Bibob is uitgebreid. Ook is het Kenniscentrum Bibob uitgebreid met een extra onderzoeker. Dit draagt bij aan het voorkomen van het ongewild faciliteren van criminele activiteiten bij vergunningen, subsidies, vastgoedtransacties en overheidsopdrachten.
Zorg en veiligheid
We hebben met verschillende zorg en veiligheidsvraagstukken te maken gehad. Voorbeelden hiervan zijn ernstige woonoverlast, huiselijk geweld, criminele jongeren tot verwarden personen. In de aanpak van de casuïstiek is de samenwerking van het veiligheidsdomein en het zorgdomein cruciaal. Om die verbinding ook meer aan de voorkant te borgen is in november een adviseur (door) ontwikkeling zorg en veiligheid begonnen. Een goede aanpak vraagt om een brede integrale benadering, maatwerk en duidelijke afspraken over verantwoordelijkheden en dit wordt aangescherpt. Ook regionale samenwerking is hier van groot belang omdat externe partijen vaak regionaal georganiseerd zijn. Het doel is de totale keten van zorg en veiligheid op lokaal en regionaal niveau verder te versterken.
Verbinding in de samenleving
We hebben geïnvesteerd in het vormen van netwerken binnen “gesloten culturen/gezinsverbanden” en het verstevigen en onderhouden van de signalerings- en interventiepositie in de stad. Dankzij subsidie van de provincie is het project ‘Kernkracht’ van start gegaan. Dit is een vervolg op het project “Roma aan zet”. De methodiek wordt hiermee toegepast op andere gesloten (familie) netwerken met dezelfde kenmerken zoals geslotenheid en chronische intergenerationele meervoudige problematiek. Het project richt zich op de inzet van sleutelfiguren vanuit uit het eigen netwerk als casusbegeleider en intermediair. Deze netwerken zijn niet of nauwelijks bereikbaar voor professionals waardoor onvoldoende zicht is op ondermijning, criminaliteit, zorg en veiligheid. De subsidie geeft ons de kans om te experimenteren. Zonder gekaderd te worden binnen één leefgebied of één budget of alleen lokaal. Mensen die buiten de systemen leven, kun je niet met diezelfde systemen helpen
Jeugd en veiligheid
Er wordt constant aandacht besteed aan kwetsbare en risicovolle jongeren, vaak vatbaar voor criminaliteit. Veiligheidspartners, jeugdhulpverleners, leerplichtambtenaren en jongerenwerkers werken samen om jeugdoverlast te voorkomen en problemen bij jongeren tijdig te signaleren en aan te pakken. Er wordt daarnaast ingezet op het versterken van vroegsignalering. Hierbij worden signalen tussen professionals, gemeente en school vroegtijdig gedeeld om te voorkomen dat jongeren afglijden en in de criminaliteit komen. Om de weerbaarheid van jeugd te vergroten zijn meerdere educatie- en bewustwordingsprogramma’s aangeboden. Het gaat erom dat jongeren situaties leren herkennen waarin zij worden verleid criminele handelingen te verrichten. Dat zij weten wat de risico’s zijn en dat zij daardoor ‘nee’ blijven zeggen en zo dus weerbaar blijven tegen criminaliteit. Op dit moment zijn er geen overlastgevende of criminele jeugdgroepen in Enschede.
We nemen deel aan het landelijke programma Preventie met Gezag. Hiervoor is een plan van aanpak opgesteld met diverse interventies waarmee we de komende jaren focussen op het signaleren, voorkomen en aanpakken van jeugdoverlast en jeugdcriminaliteit. Naast kansen bieden – en jongeren te stimuleren deze kansen te pakken – is het ook belangrijk om grenzen te stellen. Door te investeren in meer zichtbaar gezag in kwetsbare wijken en door afspraken met justitiële organisaties in de wijk, is er een duidelijke stok achter de deur die leidt tot Preventie met Gezag. Focusgebied is Glanerbrug maar dit zal ook mogelijkheden bieden voor andere kwetsbare wijken in Enschede. Het is een uniek meerjarenplan, omdat het gaat om een integrale en langdurige aanpak waar ook daadwerkelijk middelen voor zijn vrijgemaakt. Hierdoor kunnen we op korte termijn resultaten boeken.
Bestuurlijke maatregelen
We investeren steeds meer in het opleggen van bestuurlijke maatregelen. Denk hierbij aan gebiedsverboden, pandsluitingen, dwangsommen, gedragsaanwijzingen en noodbevelen. De panden die gesloten zijn waren voornamelijk woningen en een aantal bedrijfs- en winkelpanden. Het sluitingsbeleid is bedoeld om een einde te maken aan de drugshandel, overlast en de aanloop van drugsgebruikers en criminelen. Nieuw dit jaar was het opleggen van een last onder dwangsom aan ruim 20 voetbalsupporters (o.a. i.v.m. FC Twente – Hammarby) die deel hebben genomen aan ernstige grootschalige openbare ordeverstoringen. Het inzetten van al deze bestuurlijke maatregelen wordt als waardevol gezien en draagt bij aan handhaving van de openbare orde en het tegengaan van overlast. In veel casuïstiek komt het niet tot een strafrechtelijke maatregel, bijvoorbeeld omdat er onvoldoende capaciteit is om een grondig strafrechtelijk onderzoek te starten of omdat er onvoldoende bewijs is voor een veroordeling. Bestuurlijke maatregelen kunnen dan een zeer welkome interventie zijn om toch te laten merken dat deze activiteiten niet worden geaccepteerd. De bestuurlijke maatregelen zenden op deze manier een belangrijk signaal uit dat de overheid optreedt tegen criminaliteit en dat de overtreder niet onaantastbaar is. Deze signaalfunctie werkt zowel richting de buitenwereld als de overtreder zelf.
Binnenstad
Vanuit de Future Search (FS) was de wens om een samenwerkingslocatie op het gebied van leefbaarheid & veiligheid te realiseren. Vanaf 1 juni is een wijkpunt geopend in de Heurne. Samenwerking op het gebied van leefbaarheid & veiligheid tussen de diverse binnenstadspartners staat hier centraal. De coördinatie van de andere actieplannen (FS) en het overkoepelende actieplan binnenstad worden vanuit hier geregeld. Ook diverse overleggen vinden plaats op deze locatie. Dit bevordert het integraal afstemmen van veiligheids- en leefbaarheidsvraagstukken.
Vanuit de persoonsgerichte aanpak (PGA) lag de focus op 25 personen. Dit is een stuk minder dan vorig jaar. Omdat de veiligheidspartners veel aanwezig zijn in het gebied halen we meer op en kunnen we zaken sneller en integraal oppakken. Focus op deze aanpak heeft de prioriteit, we zien het resultaat ook terug in het straatbeeld en de daardoor verminderde inzet van bestuurlijke maatregelen
We hebben preventief fouilleer acties gehouden en hier is positief op gereageerd. Toch heeft zich aan het aan het einde van het jaar een groot incident voorgedaan, een steekincident met dodelijke afloop. Door het wijkpunt is hier snel op geanticipeerd en is er geen maatschappelijke onrust ontstaan. Het is van groot belang om de focus op dit gebied te houden, daarom hebben we onze samenwerking met het Saxion verbreed en worden er meerdere (en blijvende) onderzoeken gedaan naar de sociale veiligheid en burgerparticipatie in de binnenstad. Verder zien wij ook bij incidenten, nut en noodzaak van de camera’s op de huidige locaties.
01. Enschede is een op de inwoner gerichte gemeente waarbij de menselijke maat uitgangspunt is voor ons handelen. Een op de inwoner gericht Enschede gaat uit van een breed burgerperspectief; We weten beter wie onze inwoners zijn en wat ze willen, kunnen en waarover ze zich zorgen maken en kunnen onszelf daarin verplaatsen. We hebben aandacht voor het individu en de verschillen tussen mensen en situaties. Onze aanpak gaat uit van menselijke waardigheid en ziet op het maken van regelgeving en beleid, op de uitvoering en op onze rechtsbeschermingsprocedures. Onze houding is open, empathisch, we handelen behoorlijk en onze dienstverlening is toegankelijk voor iedereen. We communiceren duidelijk en werken aan een goede en open informatievoorziening.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
02. Enschede is een netwerkende en responsieve gemeente Onze blik is naar buiten gericht. Per opgave realiseren we ons dat we er niet alleen voor staan en de grote problemen ook zeker niet alleen kunnen oplossen. Dat gebeurt in netwerken. We staan open voor passende partners, soms interbestuurlijk dan weer met bedrijven, kennisinstellingen, organisaties en inwoners, ook concreet op wijkniveau. We werken aan gezamenlijke agenda's en gedeeld eigenaarschap. Daarbij hebben we oog voor de vitaliteit en dynamiek uit de stad en benutten of ondersteunen de ideeën en kracht.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
03. Enschede is in toenemende mate een digitale gemeente Onze samenleving is digitaal in transitie. Die transitie biedt nieuwe mogelijkheden en kansen voor onze welvaart en ons maatschappelijk welzijn. Denk voor een gemeente aan digitale dienstverlening, het efficiënt en effectief inrichten van processen en het verlagen van drempels om met elkaar in contact te komen. Tegelijkertijd is onze dienstverlening er ook voor die inwoners die niet of slechts gedeeltelijk mee kunnen doen in de digitale gemeente. Dit doen we door hulp- en andere mogelijkheden te bieden zoals baliebezoek en gerichte afspraken. Digitalisering roept ook nieuwe vragen op rond digitale ontwrichting of hoe we (digitale) grondrechten borgen in de informatiesamenleving.
|
04. Enschede is een veilige gemeente In Enschede moet iedereen in een veilige omgeving kunnen wonen, werken en recreëren. We vinden het belangrijk dat iedereen in Enschede veilig over straat kan en dat overlast tot een minimum wordt beperkt. Veiligheid en handhaving openbare orde staat allang niet meer op zichzelf. Het kent samenhang met andere problemen in de stad. Of het nu gaat om ondermijning, criminele activiteiten (drugs)overlast, huiselijk geweld, maatschappelijke problemen vanuit zorg en welzijn of maatschappelijke opvang. Centraal staat een integrale aanpak, stedelijk en in de stadsdelen. Uitgangspunt bij de aanpak is dat we streng zijn voor degene die zich niet aan de regels (wil) houden, maar hulp bieden aan degene die op het juiste spoor wil komen en blijven. Belangrijk is een evenwicht te vinden tussen repressie, preventie en zorg. Doel is de stad weer zichtbaar en voelbaar veiliger te laten zijn voor inwoners en ondernemers.
|
Wettelijk verplichte indicatoren
Op grond van het gewijzigde Besluit begroting en verantwoording is de opname van de onderstaande indicatoren verplicht voorgeschreven. De indicatoren gelden voor iedere gemeente en zijn bedoeld om gemeenten met elkaar te kunnen vergelijken. Dit is mogelijk via www.waarstaatjegemeente.nl.
Beleidsveld | Naam indicator | Eenheid | Jaar | Score | Bron | |
6. | 1.Veiligheid | Verwijzingen Halt | Aantal per 10.000 jongeren | 2022 | 120 | Bureau Halt |
8. | 1.Veiligheid | Winkeldiefstallen | Aantal per 1.000 inwoners | 2023 | 3,6 | CBS |
9. | 1.Veiligheid | Geweldsmisdrijven | Aantal per 1.000 inwoners | 2023 | 4,2 | CBS |
10. | 1.Veiligheid | Diefstallen uit woning | Aantal per 1.000 inwoners | 2023 | 1,7 | CBS |
11. | 1.Veiligheid | Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) | Aantal per 1.000 inwoners | 2023 | 7,1 | CBS |
In onderstaande taartdiagram zijn gerealiseerde lasten per product weergegeven.
|
Toelichting
Het resultaat van dit programma bedraagt 2,3 miljoen euro nadelig als saldo van lasten en baten. Dit wordt hoofdzakelijk verklaard door:
Het resultaat op de reserves is het gevolg van per saldo niet bestede wijkbudgetten die conform bestaande afspraken beschikbaar moeten blijven voor de komende jaren en daarom zijn toegevoegd aan de reserve.
Voor een nadere toelichting op de afwijkingen wordt verwezen naar hoofdstuk 7.2.