Doel |
|
||||||||
04. Enschede is een veilige gemeente totale lasten (x 1.000 euro): 26.751,00 |
|
‘Open Enschede’ gaat over hoe wij als gemeente ons werk willen doen. Het gaat over houding en gedrag. Van ons als organisatie en van onze medewerkers. De gemeente Enschede is een mensgerichte gemeente met toegankelijke dienstverlening, die duidelijk en persoonlijk communiceert, die open staat voor initiatieven uit de samenleving en samenwerkt met andere partners uit de stad.
In het afgelopen jaar hebben we een aantal belangrijke acties uitgevoerd in dit kader.
WOO (Wet open overheid)
Deze wet wil overheden transparanter maken door overheidsinformatie beter vindbaar en digitaal toegankelijker aan te bieden. In 2024 hebben we het volgende gerealiseerd:
Strategie en uitvoering
Passieve openbaarmaking (d.w.z. openbaar maken op verzoek van iemand) en actieve openbaarmaking (openbaarmaking voor iedereen en uit eigen beweging) zijn wettelijke uitgangspunten. Actieve openbaarmaking biedt kansen. Er is gewerkt aan versterking van het handelingsperspectief op de Woo bij bestuur en organisatie door awareness sessies , trainingen, evaluaties van Woo-verzoeken en communicatieaanpakken.
Informatiehuishouding op orde
De Woo verplicht ons als gemeente om de informatiehuishouding op orde te brengen en houden. In dat licht is de samenwerking met het programma BRIDGE (2021-2024) en team Informatiebeheer versterkt die het op orde brengen van de informatiehuishouding primair als opdracht heeft. Eind 2024 is het programma BRIDGE officieel beëindigd en overgedragen aan de nieuwe lijnorganisatie Informatiebeheer. Binnen deze nieuwe lijnorganisatie wordt verder gewerkt aan het op orde brengen van de informatiehuishouding.
Actief openbaar maken
Per 1 november 2024 is de 1e tranche voor verplichte actieve openbaarmaking in werking getreden. De openbaar te maken informatie over de organisatie, werkwijze en bereikbaarheid is tijdig gerealiseerd en is te vinden op www.enschede.nl en in de landelijke Woo-index.
Met Ibabs is een tijdelijke voorziening geregeld voor de actieve openbaarmaking van de Woo-verzoeken en -besluiten. In 2024 is gewerkt aan een structurele ICT-oplossing voor het publiceren van informatie. Dit proces is nog niet afgerond en loopt via DIMPACT.
Passief openbaar maken
In het afgelopen jaar zijn 56 Woo-verzoeken ingediend. Deze verzoeken zijn binnen de wettelijk gestelde beslistermijn of de wettelijk toegestane verdagingstermijn afgehandeld.
Kwalitatieve analyse laat zien dat niet alleen het aantal Woo-verzoeken voor Enschede fors is gestegen, ook de complexiteit van verzoeken blijft toenemen. Zo’n 68% van de verzoeken landden in het fysiek domein, maar steeds meer afdelingen krijgen met Woo-verzoeken en -besluiten te maken. We hebben ervaren dat een aantal Woo-verzoeken een forse claim legt op de capaciteit in het primair proces. Vaak zijn dat Woo-verzoeken die een zeer brede informatievraag bevatten. In de praktijk wordt met de indiener contact gezocht om te kijken of de informatievraag kan worden verduidelijkt.
Enschede als digitale gemeente.
Ook in onze snel digitaliserende informatiesamenleving zijn we met die digitalisering gericht op onze inwoner, zodat onze dienstverlening toegankelijk is en blijft voor iedereen. Wij realiseren ons daarbij dat de digitale administratieve lastendruk erg groot is. Dat is ook een van de knelpunten genoemd in de Staat van de Uitvoering, het landelijke dienstverleningsprogramma.
We zetten concrete stappen in het programma Wet open overheid. We maken een visie op digitale inclusie. En we werken aan integraal beleid ‘Digitaal Enschede’. Vanuit de Europese Unie komen in drie jaar tijd dertien wetten op ons af die ons dwingen dat we onze digitale transformatie versnellen. Dat vergt aandacht voor terreinen als kunstmatige intelligentie, databeheer, cybersecurity en digitale identiteiten. Wij bereiden ons hier zo goed mogelijk op voor binnen de wettelijke en financiële kaders.
Acties in 2024
In 2024 hebben we een verbeterplan telefonische bereikbaarheid vastgesteld, hebben we hard gewerkt aan het actieplan digitale inclusie en de inrichting voor de diensten van Werk en Inkomen op de portal ‘Mijn Enschede’.
Het AI en Algoritmen beleid is vastgesteld als kader voor de organisatie. We hebben een onderzoek gedaan naar het beeld van inwoners over het gebruik van algoritmen door onze gemeente. De uitkomsten hiervan liggen aan de basis van het beleid omtrent Kunstmatige Intelligentie en algoritmen.
Er zijn 2 flex-avonden met de raad over uitgangspunten/statements voor de nota ‘integraal beleid digitaal Enschede’ gehouden.
In november 2024 is intern ‘ethische netwerk gelanceerd. Zij zijn een sparringgroep. Ze kunnen ook andere medewerkers scherp houden met de publieke waarden bij inzet van data en technologie. De Referentiearchitectuur Enschede (LENA 3.0) is vastgesteld .
De Wet modernisering elektronisch is vol in voorbereiding, ondanks dat deze wet nog niet volledig van toepassing is. Deze wet regelt dat inwoners en ondernemers meer digitaal met de gemeente communiceren.
Dit geldt tevens voor de Wet digitale overheid. Deze wet regelt de veilige toegang om bij de gemeente digitaal te kunnen inloggen. We bepalen zelf het aansluitschema.
Wij hebben ons in 2024 voorbereid door de Baseline Informatieveiligheid Overheid (BIO) al gedeeltelijk verder te implementeren. We hebben security in het ontwerp toegepast. Er is een vervolg gegeven aan de bewustwordingscampagne “Veilig werken. Zo doe je dat!”. Voor het melden van datalekken is een extern meldformulier op onze website geplaatst. Voor Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)-verzoeken is eveneens een formulier op onze website geplaatst.
Enschede is een veilige gemeente
De prioriteiten voor het veiligheidsbeleid zijn vastgesteld in het integraal veiligheidsplan. Het betreft de aanpak ondermijning, jeugd en veiligheid, zorg en veiligheid, polarisatie en radicalisering. De verdieping op gebiedsgericht werken in de binnenstad en Glanerbrug, evenals de thema's ondermijning en zorg en veiligheid, maken deel uit van een bestuursopdracht. De voortgang hiervan wordt periodiek besproken met de raad.
Verbinding in de samenleving
We blijven ons voortdurend inspannen om het gevoel van veiligheid onder inwoners te versterken. Dit doen we door de inzet van zichtbare maatregelen en gerichte communicatie. Hierbij is aandacht besteed aan wijken waar een sterker gevoel van onveiligheid wordt ervaren. Denk hierbij aan maatregelen zoals cameratoezicht, preventief fouilleren, pandsluitingen en gebiedsverboden.
In de binnenstad is nauw samengewerkt met ondernemers, politie en andere partners om de binnenstad veilig, aantrekkelijk en leefbaar te houden. Problematisch gedrag in de binnenstad en Glanerbrug is aangepakt door middel van gerichte interventies, met speciale aandacht voor veelplegers en overlastgevers.
Aanpak ondermijning
We bestrijden georganiseerde criminaliteit, zoals drugscriminaliteit, witwassen en misbruik van kwetsbare mensen (zorgfraude, mensenhandel) door gegevensuitwisseling, strafrechtelijke vervolging en bestuurlijke interventies. We richten ons op plekken waar de risico’s en impact het grootst zijn. Toezicht en handhaving zijn versterkt, met prioriteit voor hotspots waar overtredingen en criminaliteit vaak voorkomen.
Zorg en veiligheid
Er is ingezet op een integrale aanpak van complexe situaties waar zorg- en veiligheidsproblematiek samenkomen. Hierbij wordt nauw samengewerkt tussen zorginstellingen, veiligheidspartners en de gemeente. Door middel van maatwerkoplossingen worden zowel bewoners ondersteund als de leefbaarheid in wijken verbeterd. Hierbij is extra aandacht voor onder meer woonoverlast. We willen zo inwoners die een veiligheidsrisico kunnen gaan vormen tijdig in beeld krijgen en laagdrempelig helpen. Straatintimidatie wordt tegengegaan door gerichte campagnes en bewustwording bij daders en slachtoffers.
Jeugd en veiligheid
Jongeren zijn het meest vatbaar en kwetsbaar voor de invloeden van criminaliteit. Deze specifieke doelgroep heeft continue onze aandacht. Het programma Preventie met Gezag draagt bij aan een veilige leefomgeving in Enschede, waarin jongeren kunnen opgroeien zonder beïnvloeding door criminaliteit of andere negatieve factoren. Preventie en samenwerking staan hierbij centraal, waarbij ouders, scholen, hulpverleners en politie nauw betrokken zijn. Het vergroten van bewustwording ten aanzien van de gevaren van digitale criminaliteit, zoals phishing, cyberpesten, en hacking is o.a. een belangrijk thema.
Enschede als lobby-partner
De samenwerking met Hengelo en Almelo op diverse lobbydossiers wordt voortgezet. Belangrijke lobbydossiers zijn de verstedelijkingsopgave; bereikbaarheid én de financiële kloof. Het merendeel hiervan vindt plaats in nauwe samenwerking / afstemming met Twenteboard.
In 2024 is onze aanwezigheid in Brussel geïntensiveerd. Zowel ambtelijk als bestuurlijk, met inmiddels een vaste werkplek in het Huis Nederlandse Provincies en team Europa van de 3 steden. Naast de gezamenlijke lobbydossiers met Almelo en Hengelo, de verstedelijkingsopgave en mobiliteit en de TOF-regeling die daarvoor een goede kapstok bieden, zetten we in Europa in op klimaatadaptatie en water. In G40/VNG verband hebben we meegewerkt aan een Nederlandse visie op de toekomst van de Europese (subsidie) structuurfondsen de zogenaamde cohesiefondsen.
In 2024 was er weer een brede afvaardiging van de Twentse bestuurders aanwezig bij de European Week of Region and Cities 2024. Onze ligging en vandaaruit de grensoverschrijdende samenwerking binnen MONT (d.w.z. de samenwerking tussen Enschede, Hengelo en Almelo, Münster en Osnabrück) is interessant voor Brussel. We blijven ons bewust van het feit dat de EU-agenda een traject is van de lange adem. Ondanks onze jaarlijkse ambities, vraagt het tijd om te investeren in het netwerk, met als doel om op termijn daar de vruchten van te plukken.
01. Enschede is een op de inwoner gerichte gemeente waarbij de menselijke maat uitgangspunt is voor ons handelen. Een op de inwoner gericht Enschede gaat uit van een breed burgerperspectief; We weten beter wie onze inwoners zijn en wat ze willen, kunnen en waarover ze zich zorgen maken en kunnen onszelf daarin verplaatsen. We hebben aandacht voor het individu en de verschillen tussen mensen en situaties. Onze aanpak gaat uit van menselijke waardigheid en ziet op het maken van regelgeving en beleid, op de uitvoering en op onze rechtsbeschermingsprocedures. Onze houding is open, empathisch, we handelen behoorlijk en onze dienstverlening is toegankelijk voor iedereen. We communiceren duidelijk en werken aan een goede en open informatievoorziening.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
02. Enschede is een netwerkende en responsieve gemeente Onze blik is naar buiten gericht. Per opgave realiseren we ons dat we er niet alleen voor staan en de grote problemen ook zeker niet alleen kunnen oplossen. Dat gebeurt in netwerken. We staan open voor passende partners, soms interbestuurlijk dan weer met bedrijven, kennisinstellingen, organisaties en inwoners, ook concreet op wijkniveau. We werken aan gezamenlijke agenda's en gedeeld eigenaarschap. Daarbij hebben we oog voor de vitaliteit en dynamiek uit de stad en benutten of ondersteunen de ideeën en kracht.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
03. Enschede is in toenemende mate een digitale gemeente Onze samenleving is digitaal in transitie. Die transitie biedt nieuwe mogelijkheden en kansen voor onze welvaart en ons maatschappelijk welzijn. Denk voor een gemeente aan digitale dienstverlening, het efficiënt en effectief inrichten van processen en het verlagen van drempels om met elkaar in contact te komen. Tegelijkertijd is onze dienstverlening er ook voor die inwoners die niet of slechts gedeeltelijk mee kunnen doen in de digitale gemeente. Dit doen we door hulp- en andere mogelijkheden te bieden zoals baliebezoek en gerichte afspraken. Digitalisering roept ook nieuwe vragen op rond digitale ontwrichting of hoe we (digitale) grondrechten borgen in de informatiesamenleving.
|
04. Enschede is een veilige gemeente In Enschede moet iedereen in een veilige omgeving kunnen wonen, werken en recreëren. We vinden het belangrijk dat iedereen in Enschede veilig over straat kan en dat overlast tot een minimum wordt beperkt. Veiligheid en handhaving openbare orde staat allang niet meer op zichzelf. Het kent samenhang met andere problemen in de stad. Of het nu gaat om ondermijning, criminele activiteiten (drugs)overlast, huiselijk geweld, maatschappelijke problemen vanuit zorg en welzijn of maatschappelijke opvang. Centraal staat een integrale aanpak, stedelijk en in de stadsdelen. Uitgangspunt bij de aanpak is dat we streng zijn voor degene die zich niet aan de regels (wil) houden, maar hulp bieden aan degene die op het juiste spoor wil komen en blijven. Belangrijk is een evenwicht te vinden tussen repressie, preventie en zorg. Doel is de stad weer zichtbaar en voelbaar veiliger te laten zijn voor inwoners en ondernemers.
|
Wettelijk verplichte indicatoren
Op grond van het gewijzigde Besluit begroting en verantwoording is de opname van de onderstaande indicatoren verplicht voorgeschreven. De indicatoren gelden voor iedere gemeente en zijn bedoeld om gemeenten met elkaar te kunnen vergelijken. Dit is mogelijk via www.waarstaatjegemeente.nl.
Beleidsveld | Naam indicator | Eenheid | Jaar | Score | Bron | |
6. | 1.Veiligheid | Verwijzingen Halt | Aantal per 10.000 jongeren | 2024 | 80 | Bureau Halt |
8. | 1.Veiligheid | Winkeldiefstallen | Aantal per 1.000 inwoners | 2024 | 3,0 | CBS (voorlopig) |
9. | 1.Veiligheid | Geweldsmisdrijven | Aantal per 1.000 inwoners | 2024 | 4,3 | CBS (voorlopig) |
10. | 1.Veiligheid | Diefstallen uit woning | Aantal per 1.000 inwoners | 2024 | 1,5 | CBS (voorlopig) |
11. | 1.Veiligheid | Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) | Aantal per 1.000 inwoners | 2024 | 6,1 | CBS (voorlopig) |
In onderstaande taartdiagram zijn gerealiseerde lasten per product weergegeven.
|
Toelichting
Het resultaat van dit programma bedraagt 2,0 miljoen euro nadelig als saldo van lasten en baten. Dit wordt hoofdzakelijk verklaard door de volgende factoren:
Het resultaat op de reserves wordt met name bepaald door de niet-bestede wijkbudgetten, die conform bestaande afspraken beschikbaar blijven voor de komende jaren. Deze budgetten zijn daarom toegevoegd aan de bestemmingsreserve.