De strategische opgaven zijn sterk vervlochten met de Sustainable Development Goals (SDG). De Verenigde Naties hebben deze 17 duurzame ontwikkelingsdoelstellingen opgesteld. Deze vormen samen de wereldwijde duurzaamheidsagenda tot 2030.
Deze strategische opgave draagt bij aan de volgende sustainable development goals (SDG's). Voor uitleg zie bijlage 6.8
Doel |
|
||||||||
04. Enschede is een veilige gemeente totale lasten (x 1.000 euro): 21.294,00 |
|
Open Enschede
De opgave waarvoor wij inwoners, bestuurders en partners, als stad, staan is dat we samenwerken aan opgaven, problemen, kansen en crises van vandaag en morgen. Daarbij staat de systeemwereld oplossingsgerichte aanpakken niet in de weg. We denken vooruit vanuit een heldere toekomstvisie en met hulp van data en kennis.
Openheid is noodzakelijk voor een gezonde en vertrouwenwekkende relatie tussen overheid en inwoner in een democratie; Van een open aanpak en communicatie, open informatie tot aan open verantwoording. De opgave is om deze openheid in houding en gedrag meer in beweging te krijgen maar ook te borgen. Bij gemeentebestuur, medewerkers en de stad zelf. Daartoe hebben we drie doelen gesteld bij onze strategische opgave Open Enschede:
Waarbij het doel “een digitale gemeente” niet een tegenstelling hoeft te zijn van de “op de inwoner gerichte gemeente”. Ook in onze snel digitaliserende informatiesamenleving zijn we met die digitalisering gericht op onze inwoner, zodat onze dienstverlening toegankelijk is en blijft voor iedereen. Wij realiseren ons daarbij dat de digitale administratieve lastendruk erg groot is. Dat is ook een van de knelpunten genoemd in de Staat van de Uitvoering, het landelijke dienstverleningsprogramma.
In de opgave Open Enschede is ook het streven naar Goed bestuur verankerd, met als basis onze verantwoordelijkheden zoals genoemd in artikel 170 Gemeentewet. Onze op de inwoner gerichte houding met oog voor de menselijke maat vormt de basis voor onze wetten, beleid, uitvoering, dienstverlening en rechtsbescherming. Zaken als een zorgvuldige belangenafweging en behoorlijk gedrag vormen ons moreel kompas. Landelijk volgt in 2024 de uitkomsten van het onderzoek van de Staatscommissie rechtstaat. Deze staatscommissie heeft de opdracht om vanuit het perspectief van de burger het functioneren van de rechtsstaat te analyseren en voorstellen te doen voor versterking ervan. De staatscommissie zal onderzoek doen naar het functioneren van de wetgevende, rechtsprekende en uitvoerende macht. Hier valt ook lering te trekken voor gemeenten.
We werken samen met inwoners en (interbestuurlijke) partners, in de wijken, aan beleid en aan grote complexe vraagstukken. Wij constateren een toename in samenwerkingen omdat we simpelweg als overheid de problemen en opgaven niet alleen kunnen oplossen. Dit vraagt in toenemende mate om netwerk- en samenwerkingsvaardigheden en het bijeenbrengen van verschillende financieringssystematieken.
In ons streven naar netwerken en samenwerken met anderen pakken we kansen zoals een sterke lobby agenda met resultaat. Denk onder andere aan de ‘triple helix’ samenwerking in de Twente Board. Tegelijkertijd hebben we ook oog voor de schaduwkanten van netwerken en het belang van integriteit. Netwerkcorruptie en ondermijning moeten we voorkomen.
Maatschappelijke, technologische en organisatorische ontwikkelingen in de informatiesamenleving vragen in 2024 met nadruk aandacht. We zetten concrete stappen in het programma Wet open overheid zodat informatie sneller en actief openbaar wordt gemaakt. We maken een visie op digitale inclusie. En we werken aan integraal beleid ‘Digitaal Enschede’ op basis van de publieke waarden uit het manifest van PublicSpaces - te weten: open, transparant, verantwoordelijk, soeverein en de gebruiker centraal. Vanuit de Europese Unie komen in drie jaar tijd dertien wetten op ons af die onze digitale transformatie versnellen. Die digitale transformatie ziet op uiteenlopende, maar gerelateerde terreinen als kunstmatige intelligentie, databeheer, cybersecurity en digitale identiteiten. Wij bereiden ons hier zo goed mogelijk op voor binnen de wettelijke en financiële kaders.
Met onze inzet in 2024 werken we verder aan het herwinnen van ons gezag. Voor de elementen uit het ROB-signalement 'Gezag herwinnen: over de gezagswaardigheid van het openbaar bestuur' hebbben we oog.
Veilig Enschede
De basis voor een open en weerbare democratie is het behoud van openbare orde en veiligheid. In Enschede moet iedereen in een veilige omgeving kunnen wonen, werken en recreëren. En de aandacht voor zorg en veiligheid als een logische combinatie staat centraal.
Veiligheid en handhaving van de openbare orde staan allang niet meer op zichzelf. Het kent samenhang met andere problemen in de stad. Zoals ondermijning, criminele activiteiten (drugs)overlast, huiselijk geweld, armoede, maatschappelijke problemen vanuit zorg en welzijn of maatschappelijke opvang. Dit zijn allemaal thema’s die we helaas ook zien bij de opgroeiende jeugd in onze stad. We leggen dan ook specifiek de focus op preventie, veiligheid en jongeren. Een stevige thuisbasis, een veilige fysieke en digitale omgeving en een stimulerende leer- en werkomgeving zijn daarbij van cruciaal belang.
Daarnaast ondervinden we als grensstad al decennia lang de nadelige gevolgen van Duitse en Oost-Europese drugsgebruikers die hun drugswaar kopen en gebruiken in onze gemeente. Dit vraagt om een stevige en zichtbare aanpak van de problemen die dit met zich meebrengt. Met een repressief en actief sluitingsbeleid van drugspanden en een persoonsgerichte aanpak zitten we daar bovenop. Desondanks blijft dit een hardnekkig fenomeen dat om een structurele aanpak vraagt en waar wij ook in ons grensoverschrijdend overleg bij de Duitse bestuurders aandacht voor vragen.
Door Enschede op een open wijze te besturen met flinke aandacht voor veiligheid dragen we bij aan een sociale, bruisend aantrekkelijke, duurzame en groene stad. Waar we samen trots op kunnen zijn.
Kaders uit de Zomernota en moties
In het onderstaande hoofdstuk laten we zien wat we in 2024 met nadruk gaan doen om bij te dragen aan Open Enschede en Veilig Enschede. Hierbij verwerken we de kaders zoals meegegeven bij de Zomernota. Waaronder de aangenomen motie digitale zaken en intensiveringen voor de Cloudtransitie, het programma Bridge, datagedreven werken, dienstverlening, samenlevingsgericht werken en het borgen van direct duidelijke communicatie naar inwoners. Aandacht voor juridische kwaliteit is geborgd door de intensiveringen op Woo/AVG processen en opleidingsbudget. Alsook in de motie 20% minder bezwaarschriften, aangenomen bij de gemeentebegroting 2023. Er is een indicator in ontwikkeling. De eerste aanzet is opgenomen. De aangenomen motie over het gebruik van Mastodon voor crisiscommunicatie zetten we door naar de Veiligheidsregio Twente omdat deze organisatie bevoegd is.
01. Enschede is een op de inwoner gerichte gemeente waarbij de menselijke maat uitgangspunt is voor ons handelen. Een op de inwoner gericht Enschede gaat uit van een breed burgerperspectief; We weten beter wie onze inwoners zijn en wat ze willen, kunnen en waarover ze zich zorgen maken en kunnen onszelf daarin verplaatsen. We hebben aandacht voor het individu en de verschillen tussen mensen en situaties. Onze aanpak gaat uit van menselijke waardigheid en ziet op het maken van regelgeving en beleid, op de uitvoering en op onze rechtsbeschermingsprocedures. Onze houding is open, empathisch, we handelen behoorlijk en onze dienstverlening is toegankelijk voor iedereen. We communiceren duidelijk en werken aan een goede en open informatievoorziening.
|
|||||||||||||||||||||||||||
02. Enschede is een netwerkende en responsieve gemeente Onze blik is naar buiten gericht. Per opgave realiseren we ons dat we er niet alleen voor staan en de grote problemen ook zeker niet alleen kunnen oplossen. Dat gebeurt in netwerken. We staan open voor passende partners, soms interbestuurlijk dan weer met bedrijven, kennisinstellingen, organisaties en inwoners, ook concreet op wijkniveau. We werken aan gezamenlijke agenda's en gedeeld eigenaarschap. Daarbij hebben we oog voor de vitaliteit en dynamiek uit de stad en benutten of ondersteunen de ideeën en kracht.
|
|||||||||||||||||||||||||||
03. Enschede is in toenemende mate een digitale gemeente Onze samenleving is digitaal in transitie. Die transitie biedt nieuwe mogelijkheden en kansen voor onze welvaart en ons maatschappelijk welzijn. Denk voor een gemeente aan digitale dienstverlening, het efficiënt en effectief inrichten van processen en het verlagen van drempels om met elkaar in contact te komen. Tegelijkertijd is onze dienstverlening er ook voor die inwoners die niet of slechts gedeeltelijk mee kunnen doen in de digitale gemeente. Dit doen we door hulp- en andere mogelijkheden te bieden zoals baliebezoek en gerichte afspraken. Digitalisering roept ook nieuwe vragen op rond digitale ontwrichting of hoe we (digitale) grondrechten borgen in de informatiesamenleving.
|
04. Enschede is een veilige gemeente In Enschede moet iedereen in een veilige omgeving kunnen wonen, werken en recreëren. We vinden het belangrijk dat iedereen in Enschede veilig over straat kan en dat overlast tot een minimum wordt beperkt. Veiligheid en handhaving openbare orde staat allang niet meer op zichzelf. Het kent samenhang met andere problemen in de stad. Of het nu gaat om ondermijning, criminele activiteiten (drugs)overlast, huiselijk geweld, maatschappelijke problemen vanuit zorg en welzijn of maatschappelijke opvang. Centraal staat een integrale aanpak, stedelijk en in de stadsdelen. Uitgangspunt bij de aanpak is dat we streng zijn voor degene die zich niet aan de regels (wil) houden, maar hulp bieden aan degene die op het juiste spoor wil komen en blijven. Belangrijk is een evenwicht te vinden tussen repressie, preventie en zorg. Doel is de stad weer zichtbaar en voelbaar veiliger te laten zijn voor inwoners en ondernemers.
|
Nieuw of aanpassing beleid 2024 | |
Beleidsveld | Onderwerp |
Samenleving & Bestuur |
Actualisatie visie op Dienstverlening |
Samenleving & Bestuur |
Actualisatie Legesverordening |
Samenleving & Bestuur |
Visie Digitale Inclusie |
Samenleving & Bestuur |
Visie Sociale Inclusie |
Samenleving & Bestuur |
Evaluatie en vervolg jongerenparticipatie |
Samenleving & Bestuur |
Ethische visie op data en technologie |
Samenleving & Bestuur |
Verantwoordingsverslag Digitoegankelijkheid |
Samenleving & Bestuur |
Raadsvoorstellen aanpassing gemeenschappelijke regelingen (8 besluiten in 2024) |
Samenleving & Bestuur |
Bij aanpassing Wet Markt en Overheid moet in 2024 de huidige Verordening Wet Markt en Overheid worden geëvalueerd en geactualiseerd. |
Wettelijk verplichte indicatoren
Op grond van het Besluit begroting en verantwoording zijn onderstaande indicatoren opgenomen. De indicatoren gelden voor iedere gemeente en zijn bedoeld om gemeenten met elkaar te kunnen vergelijken. Dit is mogelijk via www.waarstaatjegemeente.nl.
Beleidsveld | Naam indicator | Eenheid | Jaar | Score | Bron | |
6. | 1. Veiligheid | Verwijzingen Halt | Aantal per 10.000 jongeren | 2022 | 120 | Bureau Halt |
8. | 1. Veiligheid | Winkeldiefstallen | Aantal per 1.000 inwoners | 2022 | 3,8 | CBS |
9. | 1. Veiligheid | Geweldsmisdrijven | Aantal per 1.000 inwoners | 2022 | 4,7 | CBS |
10. | 1. Veiligheid | Diefstallen uit woning | Aantal per 1.000 inwoners | 2022 | 2,1 | CBS |
11. | 1. Veiligheid | Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) | Aantal per 1.000 inwoners | 2022 | 7,9 | CBS |
Om de gestelde doelen te bereiken zijn per doel lasten begroot voor 2024. Deze bedragen worden ingezet voor het realiseren van de acties (onder 'Wat gaan we doen') maar ook voor het realiseren van de reguliere werkzaamheden. Onderstaande grafiek geeft per product inzicht in de beschikbaar gestelde budgetten.
Onderstaande tabel geeft inzicht in de meerjarige ontwikkeling van de lasten, baten en reserve mutaties.
|
Toelichting
De lasten nemen in 2023 met circa 3,1 miljoen euro toe en de baten nemen toe met circa 0,7 miljoen euro.
De toename van de lasten is met name het gevolg van:
De toename van de baten is het gevolg een toename van het aantal te verstrekken documenten bij publieksdienstverlening. Zie ook de toelichting bij de lasten.
De onttrekkingen nemen in 2023 met 423.000 euro af ten opzichte van 2023. Dit wordt veroorzaakt door:
Meer info | Klik hier voor meer informatie over reguliere werkzaamheden en beleidsnota's. |
Portefeuillehouders | Roelof Bleker, Arjan Kampman, Niels van den Berg, Marc Teutelink |
Concerndirecteuren | Kees Meijer |