Doelstelling Thema's Producten Wat heeft het gekost? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bedragen x 1.000 Euro's |
Communicatie
Wij hebben de intensiveringsgelden voor communicatie ingezet voor een breed pallet aan acties binnen de interne en externe communicatie. Hierbij hebben we de mogelijkheid benut jonge talenten in te schakelen. Op het gebied van interne communicatie hebben we het Newslab ontwikkeld, de TamTam gemaakt, een content strategie ontwikkeld en het maken van infographics geïmplementeerd. Op het gebied van externe communicatie is de communicatievisie geëvalueerd, de website www.verhalenvanenschede.nl ontwikkeld, de samenwerking met de Newsroom053/ TV Enschede FM uitgebouwd o.a. via Vuurwerkdialoog en is geïnvesteerd in de samenwerking met de kennisinstellingen onder de vlag “Smart Enschede” en “Helder Communiceren”.
Ontwikkelproces bewonersvertegenwoordiging en zeggenschap
De verkenning naar vormen van zeggenschap, vertegenwoordiging en samenwerking is afgerond. Gebleken is dat met name de communicatie en de verwachtingen om nauwe afstemming vragen. We zoeken de mensen op en nodigen hen uit. We geven ruimte aan en faciliteren de velen bewonersinitiatieven. Samen sturen we op doelen die aansluiten bij de energie in de samenleving.
Goed bestuur
In samenwerking in de driehoek is het programma Goed Bestuur tot ontwikkeling gekomen, Dit programma kent drie pijlers: kwaliteit van informatie, (burger)participatie en kwaliteit van (interactieve) communicatie. Op elk van de drie pijlers zijn in 2017 stappen gezet door raad, college en organisatie. Op het gebied van kwaliteit van informatie hebben we een nieuw bestuurlijk informatiesysteem geïmplementeerd en is er geïnvesteerd in bewustwording rond het gebruik van informatie, van open data en privacybescherming tot geheimhouding van informatie. Op het gebied van participatie heeft de raadswerkgroep Stad en bestuur een experimenteeragenda opgesteld. Daarbij is de vuurwerkdialoog gevoerd en is bijgedragen aan het “d’ran" festival. Ook is gewerkt aan het onderling uitwisselen van kennis en ervaring tussen de onafhankelijke gremia Rekenkamer, klachtencommissies, de ombudsfunctie en de bezwarencommissie. Op het gebied van communicatie is naar aanleiding van het rekenkameronderzoek geleerd van communicatieproces en de bestuurlijke besluitvorming rond het AZC. Hierbij kiezen wij voor methode van “living labs” in de stadsdelen
Naast de drie pijlers is er in 2017 onverminderd aandacht geweest voor integriteit, de aanpak van ondermijning en samenwerking tussen partners. Wat betreft het laatste punt hebben we in 2017 meegewerkt aan een versterking van de samenwerking tussen de verschillende rekenkamers in Twente en de toezichtsfuncties op gemeenschappelijke regelingen.
Nieuw perspectief bedrijfsvoering
In 2017 zijn er veel mensen (ca 30) opgeleid tot Green en Blackbelt om Lean principes toe te passen. Tijdens de opleidingstrajecten en daarna zijn meer dan 30 processen aangepast volgens die principes. In de organisatie wordt zichtbaar gewerkt met methoden en technieken om processen te verbeteren met Lean.
De inzet van IT is meer in lijn gebracht met de doelen van de primaire sectoren m.b.v. portfoliomanagement waarbij gestuurd is op prioritering en samenhang. Dit heeft geleid tot het versnellen van projecten van de sectoren waarbij IT inzet noodzakelijk was. Het is nog niet op het gewenste niveau, wel zijn er vorderingen gemaakt met het beter benutten en reduceren van het aantal applicaties (applicatierationalisaties) bij Werk en Inkomen en het afstemmen en bundelen van projecten op andere terreinen.
Doelstelling A: Goede kwaliteit van de gemeentebrede dienstverlening
1. Rapportcijfer voor de klanttevredenheid over gemeentebrede dienstverlening
Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing.
Toelichting
Het rapportcijfer klanttevredenheid is een gewogen gemiddelde gemeten over verschillende klantcontacten (digitaal, fysiek en telefonisch). In 2014 heeft er voor het laatst een onderzoek plaatsgevonden naar de klanttevredenheid bij de postafhandeling. Hiervoor is het laatst gemeten cijfer van 2014 aangehouden. De aantallen van de telefonie zijn in verband met de overgang naar nieuwe systemen gedeeltelijk niet geactualiseerd en zijn de aantallen van 2016 aangehouden. Het rapportcijfer 2017 is conform het streven.
De indicator sluit aan bij thema 1 en 2 in de volgende paragraaf.
Doelstelling B: Het bevorderen van een betrouwbare en voor de lange termijn houdbare financiële huishouding
2. Ratio gemeentelijke bijdrage sociale zekerheid (werk/inkomen) ten opzichte van rijksbijdrage
Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing.
Toelichting
Met deze indicator wordt in beeld gebracht hoeveel geld wij als gemeente toe moeten leggen op de rijksbijdragen op de gebieden van werk, inkomen en zorg. Streven is om de eigen bijdrage zo laag mogelijk te krijgen.
De indicator sluit aan bij thema 4 en 5 in de volgende paragraaf.
3. Ratio weerstandsvermogen
Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing.
Toelichting
De ratio komt eind 2017 uit op afgerond 1,1 en bevindt zich hiermee iets boven de ondergrens van de door de raad vastgestelde wenselijke bandbreedte van 1,0 - 1,4. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing.
De indicator sluit aan bij thema 4 in de volgende paragraaf.
Doelstelling C: Het versterken van het onderlinge vertrouwen tussen inwoners en stadsbestuur en het versterken van de governance op organisaties die gemeentelijke doelstellingen realiseren
4. Rapportcijfer voor de mate waarin de burgers betrokken worden bij de uitvoering van de gemeentelijke plannen
Bij een betrouwbaarheid van 95% is er een foutmarge van 0,1% naar boven en beneden
Toelichting
Rapportcijfer voor de mate waarin de burgers betrokken worden bij de uitvoering van de gemeentelijke plannen. Via het programma goed bestuur, experimentenagenda wordt invulling gegeven aan het verbeteren van deze indicator. In 2017 heeft dit een stijging opgeleverd van de mate waarin inwoners zich betrokken voelen bij het beleid van de gemeente.
De indicator sluit aan bij thema 6 en 7 in de volgende paragraaf.
5. Rapportcijfer voor de mate waarin de kiezer invloed heeft op wat er in de stad gebeurt
Bij een betrouwbaarheid van 95% is er een foutmarge van 0,2% naar boven en beneden
Toelichting
Rapportcijfer voor de mate waarin de kiezer invloed heeft op wat er in de stad gebeurt. Via het programma goed bestuur, experimentenagenda wordt invulling gegeven aan het verbeteren van deze indicator, in 2017 heeft dit een stijging opgeleverd van de mate waarin kiezers het gevoel hebben invloed uit te kunnen oefenen.
De indicator sluit aan bij thema 6 en 7 in de volgende paragraaf.
Doelstelling D: Het zo efficiënt mogelijk faciliteren van gemeentelijke taken
6. Gemeentelijk energieverbruik omlaag (2013 = basisjaar):
Gasverbruik
Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing.
Toelichting
De weersomstandigheden koude winters afgewisseld met warme winters zijn van grote invloed op de ontwikkeling van deze indicator. Het totale gemeentelijk gasverbruik ligt vanaf 2014 onder het streefverbruik. Naast de seizoensinvloed is de stijging van gasverbruik bij de kwekerij van DCW de oorzaak van de stijging t.o.v. 2016.
De indicator sluit aan bij thema 9 in de volgende paragraaf.
Elektra
Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing.
Toelichting
Het verbruik van elektriciteit ligt vanaf 2014 onder het streefverbruik. Energiebesparende maatregelen zoals toepassing van zonnepanelen, gebruik van ledlampen voor onder andere straatverlichting en vervanging van apparatuur door energie besparende apparatuur zijn de voornaamste oorzaken van de daling van het elektriciteitsverbruik. In 2017 is een daling van het verbruik zichtbaar. Deze is grotendeels veroorzaakt door de toename van ledverlichting in de openbare straatverlichting. Tot en met 2021 zijn middelen beschikbaar gesteld voor de aanschaf van ledlampen in de straatverlichting.
De indicator sluit aan bij thema 9 in de volgende paragraaf.
7. 100% duurzaam inkopen
Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing.
Toelichting
In 2017 zijn de volgende aanbestedingen groter dan 50.000 euro door gemeente Enschede gepubliceerd op het openbare platform TenderNed.
Het betreft hier aanbestedingen waarvan de aankondiging van een opdracht op TenderNed in 2017 is gedaan. Al deze 12 aanbestedingen zijn besproken in de Tenderboard. Daar waar van toepassing zijn duurzaamheidseisen en criteria opgenomen in de aanbestedingsstukken. De duurzaamheidseisen van het ministerie worden daarbij altijd onverkort toegepast. Het criterium betreft het aantal gepubliceerde aanbestedingen > 50.000 euro met duurzaamheidseisen ten opzichte van het totaal aantal gepubliceerde aanbestedingen groter dan 50.000 euro. Het percentage duurzaam inkopen komt daarmee in 2017 op 100%.
Daarnaast worden ook alle meervoudig- en enkelvoudig onderhandse aanbestedingen groter dan 100.000 euro (leveringen en diensten) en 500.000 euro (werken) besproken in de Tenderboard. Hoewel deze in dit criterium niet worden meegewogen, geldt ook voor deze aanbestedingen dat deze met toepassing van duurzaamheidseisen en/of wensen in de markt gezet worden.
De indicator sluit aan bij thema 9 in de volgende paragraaf.
Wettelijk verplichte indicatoren
Op grond van het gewijzigde Besluit begroting en verantwoording is de opname van de onderstaande indicatoren vanaf 2017 verplicht voorgeschreven. De indicatoren gelden voor iedere gemeente en zijn bedoeld om gemeenten met elkaar te kunnen vergelijken. Dit is mogelijk via www.waarstaatjegemeente.nl.
Beleidsveld | Naam indicator | Eenheid | Score | Bron |
0. Bestuur en ondersteuning | Vertrouwen in de manier waarop de gemeente wordt bestuurd | % | 34,0% | waarstaatjegemeente.nl |
0. Bestuur en ondersteuning | Waardering inwoners algehele gemeentelijke dienstverlening | Score 1-10 | 6,61 | Burgerpeiling King |
8. Vhrosv | Gemiddelde WOZ-waarde | 1.000 euro | 154 | CBS |
8. Vhrosv | Nieuw gebouwde woningen | Aantal per 1.000 woningen | 3,8 | Basisregistratie adressen en gebouwen |
8. Vhrosv | Demografische druk | % | 64,0% | CBS |
8. Vhrosv | Gemeentelijke woonlast eenpersoonshuishouden | euro | 716 | COELO |
8. Vhrosv | Gemeentelijke woonlast meerpersoonshuishouden | euro | 775 | COELO |
Actiepunten 2017 | Status Zomernota | Status 31-12-2017 |
Thema 1: Ontwikkelen (Stedelijke) Dienstverlening | ||
1. We richten onze communicatiestrategie 'Samen zorgen we dat het klikt' verder in op het stimuleren van het digitale kanaal om daarmee te komen tot meer klantcontacten via digitale kanalen dan in 2016. | ||
2. We voeren innovatieve oplossingen in zoals als spraakherkenning voor het kanaal telefonie, waarbij we zicht willen hebben op de effecten hiervan. | ||
3. We voeren een pilot uit om - tegen kostprijs - reisdocumenten thuis te bezorgen bij zowel onze inwoners in Nederland als die in Duitsland. | ||
4. We maken een start met zelfservice in het Stadskantoor, vanuit de principes van 'prettig contact'. Inwoners kunnen digitaal diensten regelen met hulp van onze gastvrouwen en -heren. | ||
5. We evalueren de tot september 2017 lopende pilot Gezamenlijke Persoonlijke Dienstverlening, die we onder de vlag van KING samen met de Belastingdienst, de SVB, MijnOverheid en de Stichting Lezen en Schrijven uitvoeren. | ||
6. We evalueren onze gezamenlijke nieuwe huisvesting voor overheidsdienstverlening (Publieksdienstverlening, UWV, Werk & Inkomen, Vergunningen, IND, Expat Centre, DUO, SVB en Belastingdienst) en optimaliseren waar nodig. | ||
7. We sluiten aan op de berichtenbox van mijnoverheid.nl en passen de eerste werkprocessen hierop aan. | ||
8. We voeren de nieuwe Burgerzakenmodules in. | ||
Thema 2: Regie voeren op de kwaliteit van dienstverlening | ||
9. We voeren nieuwe vormen van klantonderzoek in, gericht op meer directe feedback per kanaal en we voeren klantreisgesprekken. | ||
10. Wij ontwikkelen initiatieven met toepassing van big data en open data. Hiervoor voeren we twee pilots uit om ervaring op te doen over de inzetbaarheid en toegevoegde waarde van (big)data: - Jeugd, werk en inkomen - Veiligheid |
||
11. Wij implementeren de relevante maatregelen uit de Baseline Informatiebeveiliging Gemeenten (BIG). | ||
12. We zorgen dat onze gemeentelijke basisregistraties op orde zijn en alle afnemende applicaties zijn aangesloten op de basisregistraties. | ||
13. We optimaliseren de management- en stuurinfo voor onze gemeentebrede dienstverlening verder met onder meer het instrument Vensters voor Dienstverlening. | ||
14. We starten met een marktverkenning op het gebied van sensoren en data voor het realtime meten van grondwaterstanden, samen met de UT en met gebruik van LORA netwerk. | ||
15. We voeren nieuwe pilotprojecten uit met studenten van Saxion. Zij maken apps met gebruik van (open) data van de binnenstad en doen onder meer verder onderzoek naar mogelijkheden voor gebruik van de wifi data: wat kan en wat mag. | ||
16. We starten een nieuw open data portal van de gemeente Enschede. | ||
Verbonden partij: Dimpact Bijdrage aan beleid (maatschappelijk belang): - Het realiseren van een betere dienstverlening en efficiëntere bedrijfsvoering. Landelijke programma's zoals Visie Digitaal 2017, zaakgericht werken, en de KING's Basisgemeente, staan daarbij centraal. - Het bieden van een platform om lokale onderwerpen op de agenda van VNG/KING en rijksoverheden te krijgen. - Ontwikkelen van software in coöperatief verband dat de kwetsbaarheid verlaagt en de lobby- en inkoopkracht versterkt. |
||
Verbonden partij: Administratiekantoor Dataland Bijdrage aan beleid (maatschappelijk belang): Ontzorgen, ondersteunen en faciliteren op het gebied van geo-, WOZ- en vastgoedinformatie, oftewel objectinformatie. |
||
Thema 3: Communicatie | ||
17. Samen met wijk- en buurtraden en inwoners op zoek naar participatie bevorderende instrumenten, waarbij naar verbinding wordt gezocht tussen www.Jijmaaktdebuurt.nl, het burgerjournalistiek project Jij in de wijk en initiatieven als Nextdoor. | ||
18. De interne communicatie en afstemming verder verbeteren door onder meer de verdere ontwikkeling van IntEns. | ||
19. Het bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen via de gemeentelijke communicatie, onder meer door het verrijken van de gemeentelijke informatie in huis-aan-huis bladen met informatie over duurzaamheid. | ||
20. Implementatie en uitdragen van het Verhaal van Enschede -intern en extern- met als doel het beter op de kaart zetten van Enschede en het versterken van de coördinatie met onze partners in en buiten de stad. | ||
21. Het alert inspelen op (nationale en internationale) promotiekansen voor Enschede, onder meer door het bijhouden van een kalender met communicatiemomenten, gericht op het versterken van de economie en het vestigingsklimaat. | ||
22. Het verder uitbouwen van de samenwerking met de Newsroom Twente. | ||
23. Aanpassing van de organisatie van de crisiscommunicatie, als onderdeel van de doorontwikkeling van de regionale crisisorganisatie, met als doel snellere en slagvaardiger communicatie in crisissituaties. |
Legenda: = niet, of slechts gedeeltelijk uitgevoerd; = loopt achter, bijsturing mogelijk; = conform verwachting; = boven verwachting; = neutrale wijziging.
Toelichting
Punt 1:
Met de afdeling Communicatie is afgestemd dat zij door deelname in verschillende digitaliseringsprojecten het beste in staat zijn om te zorgen voor de juiste promotie van het digitale kanaal. Het percentuele aandeel van het digitale kanaal is gestegen van 26% in 2016 naar 31% in 2017. Voornamelijk door de nieuwe MOR-app en de digitale aanvraag levensonderhoud.
Punt 2:
In 2017 is spraakherkenning ingevoerd. Hiermee krijgen we inzicht in de vragen die telefonisch gesteld worden en kunnen we onze dienstverlening verder verbeteren.
Punt 4:
De invoering van zelfservice in het stadskantoor loopt vertraging op omdat wij prioriteit geven aan de duurzame inrichting van het inwonersplein. Als dit proces is afgerond willen we gezamenlijk met onze partners de invoering verder vorm geven.
Punt 6:
Er ligt naar aanleiding van de evaluatie een plan voor de optimalisatie van de huisvesting voor de begane grond in het Stadskantoor. Realisatie in 2018.
Punt 7:
Enschede is technisch aangesloten op de Berichtenbox. Er zijn nog geen werkprocessen die hier gebruik van maken, vanwege andere prioriteiten.
Punt 8:
De invoering van een nieuwe burgerzakenmodules (iBurgerzaken) heeft een beperkte vertraging opgelopen van 8 weken. Het effect hiervan is dat een deel van de werkzaamheden uitgevoerd moeten worden tegelijkertijd met de voorbereidingen op de gemeenteraadsverkiezingen in 2018. Omdat gelijktijdige uitvoering risicovol is, hebben wij besloten de invoering van de nieuwe burgerzakenmodules te verschuiven tot na de gemeenteraadsverkiezingen 2018.
Punt 13:
Vanwege gebrek aan capaciteit is de planning in de tijd opgeschoven.
Punt 16:
We zijn gestart met de verkenning maar hebben geen open data portal kunnen openen. Hiervoor zijn structurele (onderhouds)middelen nodig vanaf 2018. Bij de integrale afweging in de zomernota 2017 zijn deze niet toegekend.
Punt 20:
We hebben flinke stappen gezet, onder meer in de samenwerking met de onderwijspartners UT, Saxion en ROC van Twente onder de vlag van Smart Enschede. Daarnaast is de website www.verhalenvanenschede.nl ontwikkeld als ‘toolkit’ voor ambassadeurs en is een nieuw promotiefilmpje ontwikkeld (in vier talen) vooral gericht op ondernemers en aantrekken en behouden van talent. Maar de interne uitrol is nog niet afgerond door onvoldoende personele capaciteit. Daarnaast moet er een nieuwe internationale portal komen. Ook is de ontwikkeling van een ‘slidepack’, standaardpresentatie van Enschede in een nieuwe format doorgeschoven naar 2018.
Actiepunten 2017 | Status Zomernota | Status 31-12-2017 |
Thema 4: Verbeteren van de financiële positie en verminderen van de financiële risico's | ||
24. Wij werken aan een flexibele begroting. | ||
25. Wij zorgen voor een weerstandsvermogen van minimaal 1,0. | ||
26. Wij zullen vanuit onze evaluatie Verbonden partijen de mogelijke verkoop van aandelen onderzoeken. | ||
27. We streven naar schuldenreductie door het verminderen van onze leningen aan derden en gaan terughoudender om met garantstellingen. Wanneer toch garantstellingen afgegeven worden, stellen wij scherpe voorwaarden (zoals bij FC Twente). | ||
28. Onze vastgoedportefeuille wordt verder afgebouwd. | ||
29. De samen met onze partners aangepaste begroting van het Regionaal Bedrijventerrein Twente (RBT) zorgt voor een toekomstbestendiger grondexploitatie van het RBT. | ||
30. Door onze aanpak Eigentijdse Gebiedsontwikkeling, waarin we ook de BBV wijzigingen meenemen, zorgen wij vanaf 2017 voor verdere risicoreductie op onze grondposities. | ||
Verbonden partij: Gemeentelijk Belastingkantoor Twente Bijdrage aan beleid (maatschappelijk belang): Het verzorgen van de wettelijke taak belastinginning en heffingen. |
||
Verbonden partij: Bank Nederlandse Gemeenten Bijdrage aan beleid (maatschappelijk belang): De BNG Bank is onze huisbankier en de bank van en voor overheden en voor instellingen met een maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. |
||
Verbonden partij: Enexis Bijdrage aan beleid (maatschappelijk belang): Enexis neemt haar verantwoordelijkheid om, vanuit een maatschappelijk belang, de netten betaalbaar, betrouwbaar en veilig te houden. De energietransitie stelt nieuwe eisen aan het energienet. Enexis draagt bij aan de realisatie van Europese en nationale energiedoelstellingen (zoals het Energieakkoord). |
||
Verbonden partij: Vitens Bijdrage aan beleid (maatschappelijk belang): Vitens is de eigenaar en exploitant van het drinkwaternetwerk. Hierbij zorgt zij voor een veilig drinkwater voor ieder tegen aanvaardbare kosten. |
||
Verbonden partij: Voormalig Essent Bijdrage aan beleid (maatschappelijk belang): Dit betreft een aantal B.V.'s voortkomend uit de verkoop van de aandelen Essent. Deze B.V.'s zijn noodzakelijk voor een correcte juridische en financiële afhandeling van de reeds uitgevoerde verkoop. De komende jaren zullen deze B.V.'s opgeheven worden. |
||
Thema 5: Werking budget sociaal domein. | ||
31. Met ingang van programmabegroting 2016 is het budget sociaal domein ingesteld voor de duur van de coalitieperiode 2014-2018. In de tweede helft van 2017 wordt een evaluatie uitgevoerd, waarna een advies wordt opgesteld voor de komende periode. |
Legenda: = niet, of slechts gedeeltelijk uitgevoerd; = loopt achter, bijsturing mogelijk; = conform verwachting; = boven verwachting; = neutrale wijziging.
Toelichting
Vitens:
De aandelen die de gemeente bezat in Vitens zijn eind december 2017 verkocht aan de provincie Overijssel. Met ingang van 2018 is Vitens derhalve niet langer een verbonden partij van de gemeente Enschede.
Punt 31:
De evaluatie is nog niet uitgevoerd. De financiële situatie is dat in het sociaal domein sprake is van een aanzienlijk tekort. De focus en aandacht is in tweede helft 2017 uitgegaan naar het inzichtelijk en beheersbaar maken van de financiële situatie. Op totaalniveau was sprake van een tekort in het sociaal domein waarbij er geen mogelijkheid was voor het opvangen of intern compenseren van het tekort en het doen van reserveringsvoorstellen voor mogelijke uitgaven in latere jaren. In het 2e kwartaal van 2018 zullen we deze evaluatie afronden ten behoeve van een advies voor de komende periode.
Actiepunten 2017 | Status Zomernota | Status 31-12-2017 |
Thema 6: Versterken samenwerking | ||
31. Raad en College versterken de samenwerking door het opzetten van een systeem voor juridische kwaliteitszorg. | ||
32. Raad en College versterken de samenwerking door de aanpak van risicovolle functies. | ||
33. Raad en College versterken de samenwerking door het delen van dilemma's aan de hand van dialoogtafels. | ||
34. Samen met de stad, de inwoners en andere partners het ontwikkelproces naar betere vormen van bewonersvertegenwoordiging en zeggenschap in het kader van Samenlevingsgericht werken afronden. | ||
35. Wij professionaliseren onze lobby-activiteiten door: A. In regionaal verband prioriteiten aan te geven op regionale dossiers: - Werkgelegenheid - Rijksgebouwen - Nieuwe regering na verkiezingen B. Specifieke Enschedese lobbyactiviteiten helder te beleggen in de organisatie voor de inhoudelijke dossiers zoals: - Duitsland - Cultuur - Bereikbaarheid |
||
36. De Raad en het College werken samen aan de vroegtijdige betrokkenheid van de inwoners in het besluitvormingsproces op de belangrijke thema’s met inachtneming van ieders rol en verantwoordelijkheid. | ||
Verbonden partij: Regio Twente Bijdrage aan beleid (maatschappelijk belang): Het zo effectief en efficiënt mogelijk uitvoeren van gebundelde samenwerking. Faciliteren van het overleg van de portefeuillehouders op de door de deelnemers gekozen onderwerpen met inachtneming van de autonomie van de deelnemers op de volgende terreinen: a. Publieke gezondheid, onder de naam GGD Twente; b. Jeugdhulp en Maatschappelijke Ondersteuning; c. Sociaal-economische structuurversterking; d. Recreatieve voorzieningen; e. Lobby; f. Sturing en beheersing van ondersteunende processen en uitvoeringstaken; g. Faciliteren coördinatie en afstemming van gemeentelijke thema’s. |
||
Verbonden partij: Euregio Bijdrage aan beleid (maatschappelijk belang): Het vereenvoudigen van de samenwerking tussen Nederland en Duitsland met als doel te komen tot een meerwaarde voor beide zijden. |
||
Thema 7: Versterken governance | ||
37. Op basis van onze evaluatie met verbonden partijen geven wij uitvoering aan de aanbevelingen. | ||
38. De raad zal de wijzigingen in het interbestuurlijk toezicht implementeren. | |
|
39. De Rekenkamer en de Rekeningcommissie werken aan vernieuwde toezichtvormen, die meer aansluiten bij de wijze waarop gemeenten hun taken uitvoeren (bijvoorbeeld meer taken door derden laten uitvoeren). | ||
40. In 2017 starten de voorbereidingen van de gemeenteraadsverkiezingen in 2018. | ||
41. In het kader van het thema Goed bestuur wordt het klachtencommissariaat omgezet in concrete toegevoegde waarde voor de burgers van onze stad met een lerende organisatie én bestuur. |
Legenda: = niet, of slechts gedeeltelijk uitgevoerd; = loopt achter, bijsturing mogelijk; = conform verwachting; = boven verwachting; = neutrale wijziging.
Toelichting
Punt 37:
Zie voor nadere toelichting de paragraaf verbonden partijen.
Doelstelling D: Het zo efficiënt mogelijk faciliteren van gemeentelijke taken.
Actiepunten 2017 | Status Zomernota | Status 31-12-2017 |
Thema 8: Vastgoed | ||
42. We stoten vastgoed af tenzij het niet verkrijgbaar is in de markt of de markt te duur is. | ||
43. Onderwijsvastgoed wordt vanuit de wettelijke taak zo effectief en efficiënt mogelijk ingezet om goed onderwijs te faciliteren. | ||
44. We geven verder vervolg aan de uitvoering van strategie op Vastgoed door de toepassing van ons beleidskader op de verschillende Stadsdelen en geven vervolg aan het verminderen van de vastgoedportefeuille. | ||
45. We voeren de herschikking voor onderwijshuisvesting uit. | ||
46. We voeren de risicoscan op Vastgoed op de gehele portefeuille uit en zetten de beheermaatregelen in gang. | ||
47. Voor ons jaarlijkse onderhoud zijn prestatiecontracten afgesloten en realiseren we de (duurzame) voordelen. | ||
48. We scherpen ons beleidskader aan op basis van de conclusies en aanbevelingen van het uitgevoerde doelmatigheidsonderzoek. | ||
49. We realiseren zo nodig een derde locatie voor de Internationale Schakelklassen (ISK). | ||
Thema 9: Bedrijfsvoering | ||
50. We zetten IT als versneller/enabler in voor de levering van producten aan burgers, bedrijven en interne klanten. | ||
51. We hebben alle bedrijfsvoeringstaken door het afwegingskader sourcen en regievoeren gehaald en een keuze gemaakt in de positionering/inrichting die het beste past bij de uitvoering van ons werk. Voor de onderdelen P&O en Communicatie hebben we de implementatie in gang gezet: - P&O - Communicatie |
||
52. We innoveren op het gebied van inkoop met: A. Een innovatief aanbestedingstraject in het sociaal domein; B. Het uitvoeren van een pilotproject circulair inkopen warme dranken. |
||
53. We vertalen de resultaten uit de evaluatie van het inkoop- een aanbestedingsbeleid naar aanpassing van het beleid of de uitvoeringsnotitie en geven hierbij extra aandacht aan het stimuleren van inkoopopdrachten via ondernemers met een Werkpakt keurmerk. | ||
Verbonden partji: Twentebedrijf Bijdrage aan beleid (maatschappelijk belang): Het bieden van een landingsplaats voor de 14 Twentse gemeenten en de Regio Twente om samenwerkingen op het gebied van de bedrijfsvoering vorm te geven. Over de samenwerking is het volgende afgesproken: - Doorbouwen op wat reeds loopt; - Gebruikmaken van bestaande inventarisaties van samenwerkingsmogelijkheden en initiatieven; - Een concretere samenwerkingsagenda hanteren; - Begin waar de energie zit. |
Legenda: = niet, of slechts gedeeltelijk uitgevoerd; = loopt achter, bijsturing mogelijk; = conform verwachting; = boven verwachting; = neutrale wijziging.
Toelichting
Punt 48:
We zijn in afwachting van de nieuwe wetgeving rondom het integraal huisvestingsplan (IHP), om het beleidskader aan te scherpen.
Punt 51:
Voor de afdeling Communicatie geldt dat op basis van de marktverkenning is gebleken dat outsourcing niet kansrijk is. Voor de afdeling Communicatie wordt ingezet op kwaliteitsverbetering, vergroten flexibiliteit en samenwerking met de markt waar mogelijk.
Voor P&O is dit conform verwachting en de bezuiniging van 240.000 euro (per 1.1.2018 begroot), die er mee gepaard gaat, is reeds in de loop van 2017 gerealiseerd. We verrichten werkzaamheden voor derden, waardoor we de huidige omvang van Arbo en HR- adviseurs kunnen financieren en daarmee kwaliteit en kennis voor Enschede ook op peil kan blijven en onderlinge vervangbaarheid is te realiseren. De inkomsten, kosten en werkgeversrisico zijn daarbij in evenwicht.
Twentebedrijf:
Eind 2017 is besloten de bedrijfsvoeringsregeling Twentebedrijf op te heffen.
In onderstaande taartdiagram worden de uitgaven per thema weergegeven.
|
Toelichting
Het programma Dienstverlening en financieel beleid heeft een voordelig resultaat van 7,2 miljoen euro. Hierbij is rekening gehouden met de effecten van de mei-, september en decembercirculaire. Het positieve resultaat wordt enerzijds veroorzaakt door een voordeel op de 'concernproducten' (7,3 miljoen euro) en anderzijds door een nadeel op de 'dienstverleningsproducten' (0,1 miljoen euro).
Het resultaat op de 'concernproducten' bestaat uit de volgende afwijkingen:
Het resultaat op de 'dienstverleningsproducten' bestaat uit de volgende afwijkingen: