2.4 Financiën en organisatie

.. Doelenboom

 Doel
Subdoel Link
1. Optimaal faciliteren van gemeentelijke taken passend bij het primaire proces

totale lasten (x 1.000 euro): 97.747,00
1.01 Uitvoering (strategie op) vastgoed
Aantal acties: 4
1.02 Doelmatige, efficiënte en duurzame inzet huisvesting en accommodaties
Aantal acties: 1
1.03 Voldoen aan de wettelijke zorgplicht voor adequate onderwijsgebouwen
Aantal acties: 1
1.04 Wendbare flexibele organisatie gericht op organisatievraagstukken
Aantal acties: 3
1.05 Optimale inzet van beschikbare data op ontwikkelingen in de stad
Aantal acties: 1
1.06 Continu voldoen aan wet- en regelgeving rondom informatievoorziening
Aantal acties: 2
1.07 Optimaal gedigitaliseerde bedrijfsvoeringsprocessen
Aantal acties: 2
1.08 Optimaal applicatielandschap en slimme informatie infrastructuur
Aantal acties: 3
1.09 Strategische heroverweging diensten voor externe organisaties
Aantal acties: 0
1.10 Optimale bedrijfsvoering (link paragraaf bedrijfsvoering)
Aantal acties: 1
2. Een betrouwbare en voor lange termijn houdbare financiële huishouding

totale lasten (x 1.000 euro): 9.813,00
2.1 De gemeente Enschede is een gezonde financiële organisatie en daarmee goed toegerust op de ondersteuning van uitvoering en beleid.
Aantal acties: 6

Wat hebben we bereikt?

In 2021 is in de bedrijfsvoering verder volgens het ingezette veranderingsproces langs de drie investeringslijnen gewerkt. Te weten 1. Digitale Transitie, 2. Veranderende sturing en verantwoording en 3. Organisatieontwikkeling. Daarnaast hebben we in 2021 een aantal doelstellingen gehaald in optimaal faciliteren van gemeentelijke taken en een betrouwbare en voor lange termijn houdbare financiële huishouding. De Coronacrisis is ook in 2021 van invloed geweest op de plannen en resultaten. De ontstane krapte op de arbeidsmarkt in relatie tot de span-of-context binnen onze organisatie vragen om aandacht. 

 

1. Digitale transitie- datagedreven & wetgeving

In 2021 zijn we gestart met het opzetten van een data expertiseteam en het in kaart brengen van het noodzakelijke en gewenste ambitieniveau. Want dat de organisatie hierop stevig moet inzetten is inmiddels wel duidelijk. Dit onder meer nadat verschillende experimenten met datavraagstukken lieten zien dat structurele verankering in de organisatie de weg is om meer en complexere vraagstukken vanuit de opgaven m.b.v. data (analyses) op te lossen of vorm te geven. Op die manier wordt de adaptieve beleidsvorming versterkt met data feiten. Hiervoor moeten echter wel aanvullende middelen beschikbaar worden gesteld.

 

Het hele jaar door is er gewerkt om het projectenportfolio (informatiehuishouding) te stroomlijnen. Feit is nu dat de portefeuille van noodzakelijk uit te voeren projecten groter dan de beschikbare capaciteit. Voor dit dilemma is nog geen oplossing gevonden. Pijnlijke keuzes zijn daarom gemaakt zoals ver vooruitschuiven of voorlopig niet uitvoeren. Op het gebied van informatieveiligheid is er gewerkt aan de implementatie van de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO. Dit is het basisniveau voor informatiebeveiliging dat gehanteerd wordt binnen de Nederlandse overheid, door Rijk, Gemeenten, Waterschappen en Provincies. Vanwege de toenemende privacyvraagstukken is de organisatie versterkt met twee privacy officers. 

 

Wetgeving op het gebied van digitalisering heeft ons ook in 2021 volop bezig gehouden. Zo hebben wij verder gewerkt aan het op orde krijgen van de goede administratie van documentatie en archivering onder de noemer BRIDGE, is een impactanalyse Wet open overheid afgerond en staan we aan de vooravond om de meerjarige implementatie programmatisch op te starten. 

 

2. Veranderende sturing en verantwoording – (financiële) basis op orde

Het afgelopen jaar hebben we weer de nodige stappen gezet in de veranderende sturing en verantwoording. Het vereenvoudigen, uniformeren en digitaliseren van de huidig P&C-processen loopt volop. Dit is voor een deel ook al verder geïmplementeerd. Ook is het inzicht in het verder benutten van nog niet gebruikte functionaliteiten binnen onze financiële applicatie Coda opgebouwd. Hierbij is ook afstemming gezocht met andere vergelijkbare gemeenten over de bij hen gebruikte alternatieven en ervaringen. Daarnaast zijn er diverse opleidingen gevolgd voor de doorontwikkeling van de P&C-functie. Verder is het gelukt de P&C-functie ter versterken met onder andere het aantrekken van trainees P&C en divers gevolgde opleidingen en trainingen gericht op de doorontwikkeling. Als gevolg van de maatregelen ter bestrijding van de Coronacrisis is er wederom wat vertraging opgetreden in de uitvoering van de voor dit jaar geplande activiteiten. Het betreft hier met name vervolg onderzoeken en -advisering gericht op doorontwikkeling van de P&C-functie en de verdere digitalisering van de P&C-functie. In 2022 worden deze activiteiten gericht op de doorontwikkeling verder opgepakt. 

 

3. Organisatieontwikkeling: lerende, flexibele en talentvolle organisatie

In 2021 zijn we opnieuw in staat gebleken om met veerkracht in uitdagende omstandigheden het werk te blijven doen voor en met onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke instellingen. We hebben de organisatie verder ingericht en voorbereid op het hybride werken, waarbij we door wijzigingen in de coronamaatregelen met regelmaat in tempo hebben moeten wisselen. We hebben onder andere diverse leeractiviteiten ingezet om medewerkers goed te ondersteunen bij de nieuwe en toekomstige hybride werksituatie. 

 

Tegelijkertijd hebben we als organisatie te maken met de krapte op de arbeidsmarkt; het kost steeds meer moeite om vacatures in te vullen. Dit speelt gemeentebreed: van vacatures binnen het IT-bedrijf tot een groot aantal vacatures binnen het domein fysiek. Het effect hiervan is dat we vaker personeel tijdelijk moeten inhuren, dit leidt tot een stijging van de kosten, ook omdat we in deze tijd in toenemende mate te maken hebben met een arbeidsmarkttoeslag. De langere doorlooptijd om vacatures te kunnen vervullen betekent ook dat het tempo waarmee we uitvoering kunnen geven aan onze ambities onder druk staat.   

 

Via ons organisatiebreed uitgevoerde verbeteronderzoek hebben we geconstateerd dat we ons werkgeverschap erg goed invullen, waarvoor we zelfs het predikaat “world class workplace” hebben gekregen. Tegelijkertijd hebben we moeten constateren dat op veel plaatsen in de organisatie de herstelbehoefte en werkdruk duidelijk aandacht behoeven. De span-of-context, ambitieniveau en workload zijn bijvoorbeeld op verschillende plekken in de organisatie als knelpunt genoemd. Het thuiswerken, wat een grote impact heeft op onze manier van werken en nieuwe vormen van samenwerken en afstemmen vraagt, draagt hier ook aan bij.   

 

Ook in 2021 hebben de ontwikkelactiviteiten die we via de Enschedese School aanbieden voor het overgrote deel digitaal plaatsgevonden. Aanvullend hebben we op twee momenten in het jaar een online ‘Enschede Ontwikkelt Festival’ georganiseerd met als bovenliggende thema’s communicatie en aantrekkelijk werkgeverschap. 

 

Het leiderschapsprogramma heeft in de vorm van regelmatige thematische managementsessies doorgang gevonden. Evenals vorig jaar hebben we daarbij het gebrek aan fysieke ontmoetingsmogelijkheid, met name voor de totale managementgroep, als beperkend ervaren. 

 

Met de loopbaancoaches van onze eenheid Talent-Inzicht hebben we ondersteuning geboden aan de individuele talentontwikkeling, onder andere met het instrument TMA. Daarnaast hebben we Talent-Inzicht ingezet op mobiliteitsbevordering en herplaatsing van medewerkers in situaties van ziekte of boventalligheid. Dit is een instrument met veel meerwaarde. Willen we dit instrument blijven inzetten dan is structurele financiering nodig.  

 

We hebben verder invulling gegeven aan onze nieuwe arbeidsmarktcommunicatie-aanpak door onder andere het specialistisch en centraal inrichten van een recruitmentteam, waarvoor ook nieuw talent is aangetrokken. We werken steeds meer campagnematig, we werven voor steeds meer moeilijk vervulbare vacatures door middel van proactieve benadering van latente baanzoekers en geven vorm aan eigen traineeships voor specifieke werkvelden in de organisatie. 

 

Een betrouwbare en voor langere termijn houdbare financiële huishouding 

Ook in 2021 hebben wij in het kader van corona financiële maatregelen genomen ter ondersteuning van inwoners, partners en ondernemers in de stad. We hebben de mogelijkheid gecreëerd voor betalingsregelingen op door de gemeente verstrekte leningen, huren en gemeentelijke belastingen. Evenals in 2020 zijn marktgelden en precarioheffingen niet of beperkt opgelegd. Tevens hebben wij uitvoering gegeven aan diverse door het Rijk gefinancierde ondersteuningsmaatregelen, zoals; 'ondersteuning cultuursector, verlening TOZO en TONK. Tenslotte is in 2021 de uitvoering van het Fonds Wederopbloei gestart, gebruikmakend van een Stadsjury. Net als in 2020 zien we dat gemeenten in het kader van corona door het Rijk goed zijn gecompenseerd. Zowel voor de aanvullende taken die de gemeente moest uitvoeren, alsook voor de inkomstenderving waar de gemeente zelf mee te maken had. 

 

In 2021 heeft de raad het besluit genomen om de komende jaren stevig te investeren. Het spaarzame financiële beleid van de afgelopen jaren heeft ertoe geleid dat onze financiële positie de mogelijkheid bood om juist in deze uitdagende tijden met een flinke stimulering Enschede sterker uit de crisis te laten komen. Hiertoe is bij de gemeentebegroting een investeringsagenda vastgesteld en een stevig investeringsfonds gevormd. Voor 9 prioritaire projecten is 25,7 miljoen euro beschikbaar gemaakt. Met deze investeringen pakken we de komende jaren enkele grote maatschappelijke opgaven aan. Ze dragen bij aan het aanpakken van de krapte op de woningmarkt, het stimuleren van de lokale economie en creëren van werkgelegenheid onder andere door de doorontwikkeling van onze topwerklocaties. Binnen deze projecten zetten we ook verdere stappen op het gebied van klimaatbestendigheid en duurzaamheid. Het zijn investeringen die ook inzetten op het vergroten van leefbaarheid in onze wijken en bevorderen van de gezondheid van onze inwoners.  

 

In 2021 zijn, in nauwe samenwerking met de Rekeningencommissie, de Financiële verordening en de Nota Risicomanagement en Weerbaarheid geactualiseerd. Daarbij zijn de resultaten van diverse onderzoeken naar ons financiële beleid uit voorgaande jaren meegenomen. Bij deze actualisatie zijn enkele belangrijke aanpassingen gedaan om onze financiële positie ook de komende jaren op orde te houden en tegelijkertijd te voorkomen dat we onnodig snel in een bezuinigingskramp hoeven te schieten. Verder is in deze documenten geregeld dat we jaarlijks voorafgaand aan de zomernota een investeringsagenda opstellen die inzicht geeft in hoeveel de gemeente zou moeten reserveren om de strategisch relevante investeringen te kunnen doen. Afgesproken is tevens dat in de begroting en jaarrekening nadrukkelijker wordt ingegaan op de status van investeringen. 

 

De reserves zijn in 2021 doorgelicht op de mogelijkheid tot vrijval van middelen voor alternatieve aanwending. Daarbij is geconstateerd dat niet voor alle reserves de instellingscriteria vastlagen. Dit is met een herstelacties gecorrigeerd. Eind 2021 is dit in een voorstel aan de raad aangeboden waarin de volledige set van instellingscriteria voor reserves is geüpdatet. 

 

 

.. Wat hebben we er voor gedaan?

1. Optimaal faciliteren van gemeentelijke taken passend bij het primaire proces
Met de beschikbaar gestelde middelen doen wij dit aan de hand van professioneel opdrachtgever-/opdrachtnemerschap, een maximale inzet van (beschikbare en nog te ontwikkelen) IT en strakke kostenbeheersing.



1.01 Uitvoering (strategie op) vastgoed

De uitvoering van de strategie op vastgoed gebeurt door middel van het door de Raad vastgestelde beleidskader.

We zijn eigenaar van vastgoed dat in de markt niet te verkrijgen of te duur is. Het is een hulpmiddel om maatschappelijke doelen te bereiken. Sturing op de portefeuille geschiedt vanuit beleidsinhoudelijke argumenten. Daarbij kijken we ook nadrukkelijk naar het huisvesten van gesubsidieerde instellingen. We zijn er ons van bewust dat het gemeentelijk vastgoed een voortrekkersrol heeft op het gebied van verduurzaming en zijn dan ook bezig met plannen om te komen tot energie neutrale gebouwen.


 

              
Acties 2021
ZN21 JR21
Aantal acties: 4

01. We geven vervolg aan de uitvoering van strategie op vastgoed door te sturen op de vastgoedportefeuille middels het beleidskader 

02. We zetten in op een verdere verduurzaming van onze vastgoedportefeuille 

03. We onderzoeken voor de resterende wijk- en buurtcentra hoe we invulling kunnen geven aan de exploitatie 

04. We evalueren ons bestaande strategische vastgoedbeleid en bijbehorende huurprijssystematiek en stellen deze bij als het onderzoek daartoe aanleiding geeft 

.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


1.02 Doelmatige, efficiënte en duurzame inzet huisvesting en accommodaties

We onderzoeken op welke wijze we de huisvesting voor ambtenaren toekomstbestendig en goedkoper kunnen maken. Daarbij sluiten we aan op de organisatie ontwikkelingen.

 

              
Acties 2021
ZN21 JR21
Aantal acties: 1

01. We implementeren het strategische plan voor ambtelijke huisvesting. 

.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


1.03 Voldoen aan de wettelijke zorgplicht voor adequate onderwijsgebouwen

We hebben de wettelijke taak te zorgen voor voldoende adequate huisvesting voor leerlingen in het primair, speciaal en voortgezet onderwijs. We maken een plan om het verouderde gebouwenbestand duurzaam te vernieuwen en kijken daarbij naar de mogelijkheden voor de wijk en haken aan bij de dynamische investeringsagenda (DIA).

 

              
Acties 2021
ZN21 JR21
Aantal acties: 1

01. We voeren het vervangingsplan voor de onderwijsgebouwen uit. 

.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


1.04 Wendbare flexibele organisatie gericht op organisatievraagstukken

Met het vaststellen van het bestuurs- en managementconcept (Enschede Ontwikkelt) is onze ambitie bevestigd: Wij willen werken aan een lerende, flexibele en talentvolle organisatie. Wij willen een gemeente zijn waar medewerkers de kans krijgen zich te blijven ontwikkelen om zo een bijdrage te leveren aan de opgaven waar we als gemeente voor staan. En wij willen dat medewerkers zich blijven ontwikkelen om goede kansen te houden op werk binnen en buiten de gemeente.
We geven verdere invulling aan de motie van de gemeenteraad, gericht op het ontwikkelen van modern werkgeverschap. In co-creatie met medewerkers en management vinden we nieuwe manieren om de beschikbare capaciteit flexibel binnen de organisatie in te zetten. We streven naar een op lange termijn evenwichtige leeftijdsopbouw van het personeel.


 

              
Acties 2021
ZN21 JR21
Aantal acties: 3

01. Organisatieontwikkeling, we passen strategisch personeelsmanagement (SPM) toe 

02. Organisatieontwikkeling, we investeren in talentontwikkeling medewerkers 

03. Organisatieontwikkeling, we implementeren onze arbeidsmarktcommunicatiestrategie 

.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


1.05 Optimale inzet van beschikbare data op ontwikkelingen in de stad

Data wordt steeds meer gezien als een essentieel bedrijfsmiddel waar we net zo zuinig op moeten zijn als op de andere bedrijfsmiddelen (personeel, financiën). Data is een democratisch recht. Hoe beter wij onze inwoners en bedrijven goed kunnen informeren over regelingen, besluiten en initiatieven, hoe meer we in een gelijkwaardige positie terecht komen en hoe beter inwoners en bedrijven zichzelf kunnen redden. We streven naar een hierbij passend niveau van ontsluiting van data en systemen en koppelen deze met elkaar waar dat kan. Steeds met als uitgangspunt de basis op orde.

 

              
Acties 2021
ZN21 JR21
Aantal acties: 1

01. Wij maken slimmer gebruik van de beschikbare informatie en ICT 

.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


1.06 Continu voldoen aan wet- en regelgeving rondom informatievoorziening

Rond informatievoorziening, digitale veiligheid en privacy is wet- en regelgeving belangrijk. We implementeren nieuwe wet- en regelgeving en zorgen voor bewustwording bij onze medewerkers met behulp van campagnes, training, en certificering.

 

              
Acties 2021
ZN21 JR21
Aantal acties: 2

01. We doen mee aan de verplichte audits op bestaande wetgeving ten aanzien van informatievoorziening en sluiten aan bij de verplichte landelijke voorzieningen 

02. We verhogen de digitale weerbaarheid 

Bijdrage verbonden partij: Administratiekantoor Dataland
In 2011 is het Gemeentelijk Geoberaad mede door Dataland opgericht en per 1 juli 2019 heeft ze haar taken met betrekking tot het Gemeente Geoberaad overgedragen aan VNG-realisatie.
Het streven is dat per 1 januari 2022 dat Dataland haar activiteiten beëindigen.

.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


1.07 Optimaal gedigitaliseerde bedrijfsvoeringsprocessen

We zetten ons in om waar mogelijk onze processen te digitaliseren. En sluiten daarbij aan op actuele ontwikkelingen waarbij we de focus houden op basis op orde.

 

              
Acties 2021
ZN21 JR21
Aantal acties: 2

01. We digitaliseren ons inkoop- en verkoopproces 
Op basis van de eerste ervaringen in 2021 bij een tweetal onderdelen met het gebruik van P2P, is besloten om de implementatie van deze applicatie te stoppen.
Het gebruiksgemak en de functionaliteit van de voor ons gebouwde maatwerkapplicatie blijken onvoldoende om te kunnen komen tot een goed nieuw verplichting- en factureringsysteem.
De opgedane kennis en ervaring gaan we goed gebruiken. In de nabije toekomst gaan we op zoek naar een nieuwe Purchase to Pay- oplossing, waarbij we ons richten op een standaardpakket.

02. We maken onze financiële processen toekomstbestendig 

.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


1.08 Optimaal applicatielandschap en slimme informatie infrastructuur

Het applicatielandschap is de verzameling van alle in gebruik zijnde systemen. We streven ernaar het aantal applicaties te verminderen om te komen tot een betere beheersbaarheid, betere onderlinge koppelingen en verlaging van de kwetsbaarheid.

 

              
Acties 2021
ZN21 JR21
Aantal acties: 3

01. We richten applicatieportfoliomanagement verder in ter sturing op het applicatielandschap 
Applicatie portfoliomanagement (APM) heeft een periode stilgelegen door interne verschuiving en moeizaam in te vullen vacature. Per 01-06-2021 is de vacature ingevuld en in een nieuwe start gemaakt met het opzetten en inrichten APM. De Cloud strategie en de ontwikkelingen in de markt vragen ook een ander manier van kijken naar het applicatielandschap.
02. Transitiestrategie Common Ground  

03. We ondersteunen de organisatie bij volledig digitalisering en waar mogelijk automatisering van de werkprocessen 

.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


1.09 Strategische heroverweging diensten voor externe organisaties

De gemeente Enschede levert diverse diensten aan externe organisaties (waaronder salarisadministratie, IT ondersteuning en publieksdienstverlening). De afweging om te bepalen of we wel/niet willen en kunnen leveren aan derden vindt plaats op basis van individuele beoordeling van de leidinggevende. Het gevolg hiervan is een omvangrijk aantal Dienstverleningsovereenkomsten (DVO’s) en diverse randvoorwaarden. Dit vraagt om een strategische heroverweging met een afwegingskader zodat het aangaan of voortzetten van DVO’s weloverwogen gebeurt.

 

              
Acties 2021
ZN21 JR21
Aantal acties: 0

.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


1.10 Optimale bedrijfsvoering (link paragraaf bedrijfsvoering)

In deze gemeentebegroting is een aparte paragraaf bedrijfsvoering opgenomen (paragraaf 4.5). In de paragraaf gaan we per bedrijfsvoeringsdiscipline/aspect in op hoe wij bedrijfsvoering in onze organisatie vormgeven. Door middel van onderstaande actiepunten geven we extra focus aan bedrijfsvoeringsonderdelen.

 

              
Acties 2021
ZN21 JR21
Aantal acties: 1

01. We herijken de bedrijfsvoeringsapplicaties 

Bijdrage verbonden partij: Dimpact

.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

2. Een betrouwbare en voor lange termijn houdbare financiële huishouding
De financiële positie van Enschede is nog steeds kwetsbaar. Vanaf 2008 hebben wij te maken met bezuinigingsopgaven. Ook het meerjarenperspectief bevat een uitdaging voor een sluitende meerjarenbegroting. Het is daarom nodig scherpe keuzes te maken. We moeten kijken welke vraagstukken de grootste prioriteit hebben en hier onze inzet op richten. Dat betekent ook dat we andere activiteiten niet meer of later doen. Op de onderdelen waar dat mogelijk is wordt de begroting flexibeler gemaakt. Daarmee zijn wij wendbaarder in het werken aan onze opgaven en kansen die zich voordoen. Verder willen we de rentelasten en kosten betalingsverkeer voor de gemeente minimaliseren.



2.1 De gemeente Enschede is een gezonde financiële organisatie en daarmee goed toegerust op de ondersteuning van uitvoering en beleid.

Om tegenslagen het hoofd te kunnen (blijven) bieden streven we naar een weerstandsvermogen groter dan 1. We voeren realistisch en degelijk financieel beleid. Daarom speculeren we niet op onzekere inkomsten. Structurele uitgaven dekken we met structurele middelen. Tegenvallers worden binnen het eigen domein opgelost, de inzet van baten uit meevallers wordt integraal afgewogen. We zetten ons spaarprogramma voort. Op deze manier blijven we ook in de toekomst in staat om onverwachte tegenvallers op te kunnen vangen. We sturen stevig op het realiseren van bezuinigingen. We blijven bij het Rijk aandacht vragen voor de financiële en sociale situatie van onze stad. We beschrijven nauwkeurig welke financiële risico's we onderscheiden. Daarbij beperken we ons niet tot statische risico's, maar nemen we ook langjarige, flexibele risico's mee. We maken scenario's inzichtelijk en bereiden ons hier zoveel mogelijk op voor.

 

              
Acties 2021
ZN21 JR21
Aantal acties: 6

01. We beperken onze rente-uitgaven 

02. We treffen voorbereidingen voor een rechtmatigheidsverklaring door het college 

03. We implementeren de wijzigingen gemeentefondsmethodiek 
De invoering van het nieuwe verdeelmodel Gemeentefonds is landelijk nog niet afgerond. Daarom is het nog niet mogelijk om de wijziging van de methodiek door te voeren.
04. We actualiseren ons financieel beleid 

05. We maken onze instellingscriteria en besteding reserves inzichtelijk 

06. We integreren de Staat van de stad in de IPC cyclus 

Bijdrage verbonden partij: Bank Nederlandse gemeenten

Bijdrage verbonden partij: Enexis

Bijdrage verbonden partij: Gemeentelijk Belastingkantoor Twente

Bijdrage verbonden partij: Voormalig Essent

.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

Wettelijk verplichte indicatoren

Op grond van het Besluit begroting en verantwoording zijn onderstaande indicatoren opgenomen. De indicatoren gelden voor iedere gemeente en zijn bedoeld om gemeenten met elkaar te kunnen vergelijken. Dit is mogelijk via www.waarstaatjegemeente.nl

 

  Beleidsveld Naam indicator Eenheid Jaar Score Bron
1. 0. Bestuur en ondersteuning Formatie Fte per 1.000 inwoners  2021 8,32 Eigen gegevens
2. 0. Bestuur en ondersteuning Bezetting Fte per 1.000 inwoners  2021  8,95 Eigen gegevens
3. 0. Bestuur en ondersteuning Apparaatskosten Kosten per inwoner  2021 852,5 Eigen begroting
4. 0. Bestuur en ondersteuning Externe inhuur Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen  2021 10,2% Eigen begroting
5. 0. Bestuur en ondersteuning Overhead % van totale lasten  2021 7,5% Eigen begroting
35. 8. Vhrosv Gemiddelde WOZ waarde Duizend euro 2021 210 CBS
36. 8. Vhrosv Nieuw gebouwde woningen Aantal per 1.000 woningen 2020  6,6 Basisregistratie adressen en gebouwen
37. 8. Vhrosv Demografische druk %  2021  48,1% CBS
38. 8. Vhrosv Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden In Euro’s  2021  818 COELO
39. 8. Vhrosv Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden In Euro's  2021  852 COELO

.. Wat heeft het gekost?

In onderstaande taartdiagram zijn de gerealiseerde lasten per product weergegeven.

Financien en organisatieBedragen x 1.000 eurosBegroting (primair)Begroting(na wijziging)RealisatieSaldo (- = nadeel)
Lasten122.217118.054107.82710.227
Baten494.424507.206510.9603.754
Gerealiseerde saldo van baten en lasten-372.207-389.152-403.13313.981
Storting reserves25.80225.84831.714-5.866
Onttrekking reserves37.77538.41317.976-20.437
Gerealiseerde saldo van mutaties reserves-11.973-12.56513.738-26.303
Resultaat-384.180-401.717-389.396-12.322

Deze tabel geeft de samenstelling van het resultaat van het programma weer. Baten en lasten, stortingen en onttrekkingen reserves worden allemaal gepresenteerd als positieve bedragen. In de saldo-kolom wordt de realisatie met de begroting (na wijziging) vergeleken en krijgt een nadeel een negatieve notatie en een voordeel een positieve notatie: 

- Lasten; de werkelijke lasten over 2021 zijn lager dan begroot. Het saldo lasten is dus voordelig.

- Baten; de werkelijke baten over 2021 zijn hoger dan begroot. Het saldo baten is dus voordelig.

- Storting; de werkelijke storting reserves over 2021 is hoger dan begroot. Het saldo storting is dus nadelig voor het resultaat (maar positief voor de balanspost reserves).

- Onttrekking; de werkelijke onttrekking reserves over 2021 is lager dan begroot. Het saldo onttrekking is dus nadelig voor het resultaat (maar positief voor de balanspost reserves).  

 

Toelichting

 

 

Het resultaat van het programma Financiën & Organisatie bedraagt per saldo 12,3 miljoen euro negatief. Op onderdelen heffen de saldi op lasten, baten en reserves elkaar op. Het genoemde saldo wordt op hoofdlijnen als volgt verklaard.

  • Het saldo van de verschillende gemeentefondscirculaires is in 2021 1,4 miljoen euro positief.
  • Enschede heeft van het Rijk een generieke compensatie voor nadelige financiële consequenties van Corona ontvangen van 2,4 miljoen euro. 
  • Ook heeft het Rijk de opschalingskorting uitgesteld en dat levert een voordeel op van 1,6 miljoen euro.
  • Daarnaast heeft Enschede een teruggave uit het BTW-Compensatiefonds over voorgaande jaren ontvangen van 1,0 miljoen euro.
  • Op het product Rente & Treasury is sprake van een voordeel van 0,3 miljoen euro vanwege hogere dividendopbrengsten en lagere rentelasten.
  • Corona heeft geleid tot een lagere ontvangst van algemene belasting (toeristen-, precario- en onroerende zaakbelasting) van in totaal 1,3 miljoen euro.
  • Bij de begroting 2021 is uitgegaan van een nadelig resultaat van 18,3 miljoen euro dat zou worden onttrokken uit de Algemene Reserve. Deze onttrekking is gezien het gerealiseerde concernresultaat niet nodig en heeft daarom niet plaatsgevonden. 

 

Tot slot valt het resultaat van het product interne dienstverlening ruim 1 miljoen euro voordeliger uit dan begroot. Dat komt hoofdzakelijk doordat vanwege Corona veel begrote activiteiten niet doorgingen en verschillende personeelsgerelateerde uitgaven en besteding van werkbudgetten achterbleven (zoals reiskosten, opleidingen, arbo, printen, kopiëren, drukwerk, onderhoudshoudskosten). In dit totale voordeel is een overschrijding ontstaan op de personele budgetten. De bedrijfsvoering komt meer onder druk te staan en duidelijk voelbaar wordt dat de groeiende organisatie ook meer ondersteuning vraagt dan nu beschikbaar is aan medewerkers en budgetten en leidt krapte op de arbeidsmarkt - vooral binnen de IT-organisatie - tot dure inhuur. 

 

Een uitgebreidere financiële toelichting is opgenomen in hoofdstuk 8.2