2.4 Financiën en organisatie

.. Doelenboom

 Doel
Subdoel Link
1. Optimaal faciliteren van gemeentelijke taken passend bij het primaire proces

totale lasten (x 1.000 euro): 103.650,00
1.01 Uitvoering (strategie op) vastgoed
Aantal acties: 3
1.02 Doelmatige, efficiënte en duurzame inzet huisvesting en accommodaties
Aantal acties: 1
1.03 Voldoen aan de wettelijke zorgplicht voor adequate onderwijsgebouwen
Aantal acties: 1
1.04 Wendbare flexibele organisatie gericht op organisatievraagstukken
Aantal acties: 3
1.05 Optimale inzet van beschikbare data op ontwikkelingen in de stad
Aantal acties: 1
1.06 Continu voldoen aan wet- en regelgeving rondom informatievoorziening
Aantal acties: 2
1.07 Optimaal gedigitaliseerde bedrijfsvoeringsprocessen
Aantal acties: 2
1.08 Optimaal applicatielandschap en slimme informatie infrastructuur
Aantal acties: 3
1.09 Strategische heroverweging diensten voor externe organisaties
Aantal acties: 0
1.10 Optimale bedrijfsvoering (link paragraaf bedrijfsvoering)
Aantal acties: 1
2. Een betrouwbare en voor lange termijn houdbare financiële huishouding

totale lasten (x 1.000 euro): 24.877,00
2.1 De gemeente Enschede is een gezonde financiële organisatie en daarmee goed toegerust op de ondersteuning van uitvoering en beleid.
Aantal acties: 4

 

Wat hebben we bereikt?

In 2022 hebben we in de bedrijfsvoering verder volgens het ingezette veranderingsproces langs de drie investeringslijnen gewerkt. Te weten 1. Digitale Transitie, 2. Veranderende sturing en verantwoording en 3. Organisatieontwikkeling. Aanvullend hebben we in 2022 een aantal doelstellingen gehaald in optimaal faciliteren van gemeentelijke taken en een betrouwbare en voor lange termijn houdbare financiële huishouding. Waar de Coronacrisis nog na-ijlde in 2022 hebben met name ook de stijgende energielasten en inflatie forse impact gehad. Tenslotte blijft de krapte op de arbeidsmarkt in relatie tot de span-of-context binnen onze organisatie vragen om aandacht

 

Ad 1. Organisatieontwikkeling: lerende, flexibele en talentvolle organisatie

We hebben verder gebouwd aan de aantrekkelijke werkomgeving die nodig is om onze medewerkers blijvend te ontwikkelen, te boeien en binden.

 

Om een werkomgeving te creëren die continu leren optimaal ondersteunt, hebben we een volledig nieuw Leer Management Systeem (LMS) geïmplementeerd. Het nieuwe LMS biedt medewerkers en management meer mogelijkheden voor het aanbieden van diverse leervormen en instrumenten voor kennisdeling, zoals nu bijvoorbeeld ook podcasts. De naam van de ‘Enschedese School’ is daarbij gewijzigd in ‘Enschede Academie’.

 

Met de Enschede Academie hebben we ook in 2022 teams en de organisatie ondersteund bij hun actuele ontwikkelvragen en bieden we een continu programma met leeractiviteiten.

Met de inzet van onze loopbaancoaches en het instrument TMA (Talenten Motivatie Analyse) hebben we ondersteuning geboden bij individuele loopbaanvraagstukken en mobiliteitsbevordering.

 

Een nieuwe programmagroep gericht op leiderschapsontwikkeling heeft een vervolg gegeven aan het leiderschapsprogramma dat tot en met het voorgaande jaar is ingezet. Met een continu programma blijven we investeren in het leiderschap dat past bij een aantrekkelijke en stimulerende werkomgeving en bij wat de stad van ons vraagt.

 

Aan de kant van het áántrekken van nieuw talent hebben we verdere stappen gezet in onze arbeidsmarktcommunicatie. Ons eind 2021 gestarte recruitmentteam heeft onze campagnegewijze recruitmentaanpak verder uitgerold. Daarbij is, naast publicatie van onze campagnes en gebruik van social media, het actief zelf benaderen van kandidaten (‘sourcing’) een belangrijke component in de aanpak gebleken.

We hebben een geheel nieuwe werken-bij-site (www.werkenbijenschede.nl) ontwikkeld en gelanceerd, waarbij conform onze gekozen aanpak en ons merk de gezichten en verhalen van eigen medewerkers een centrale plek innemen. Verder hebben we op het gebied van recruitment de samenwerking met andere organisaties verder verkend, zoals op het gebied van werving voor IT-functies of (vakgerichte) traineeships.

Aansluitend aan de pilotfase hebben we het instrument Strategisch Personeelsmanagement (SPM) definitief geïmplementeerd. Daarmee houden we continu zicht op wat nu en in de toekomst nodig is op het gebied van ontwikkeling, inzetbaarheid en aantrekken van (nieuwe) medewerkers.

 

In de tweede helft van 2022 hebben we een vernieuwde HR-visie vastgesteld. Met de visie hebben we onze kijk op de mens in de organisatie vastgelegd. Daarnaast maakten we expliciet volgens welke uitgangspunten en met welke focus we nu en de komende jaren vorm en uitvoering geven aan HR-beleidsthema’s in relatie tot onze organisatiedoelen.

 

Het hybride werken hebben we als onze normale manier van werken ingebed in de organisatie. We organiseerden alle faciliteiten met betrekking tot werkplek, digitale werkomgeving en ontwikkelen van kennis en vaardigheden en we inventariseerden verbeterwensen onder medewerkers. Dit vraagt ook de komende tijd nog om regelmatige evaluatie en bijsturing van het hybride werken.

 

Ad 2. Digitale transitie, kennisorganisatie & wetgeving

De snelle technologische ontwikkelingen op het gebied van digitalisering en informatisering bieden veel kansen, maar tegelijkertijd ook uitdagingen. De kansen doen zich volop voor binnen de dienstverlening richting de inwoners, digitale participatie en het efficiënter uitvoeren van processen. In 2022 zijn onder de titel ‘Stem van Enschede’ diverse participatieprocessen via het digitale platform ‘ Consul’ uitgevoerd. Dit krijgt in 2023 vervolg met nieuwe projecten.

In de primaire processen hebben we data-experimenten uitgevoerd in alle domeinen, en is de data-organisatie in opbouw. Een goed voorbeeld is de nieuwe productlijn voor inwoner ‘transacties en informatie’ (MijnEnschede).

 

Op informatiegebied vergroten we de duurzame toegankelijkheid van archieven / systemen met het programma Bridge. De praktijk laat zien dat dit een forse opgave is waar we nog jaren in moeten investeren en aan moeten werken omdat gegevens in het verleden zijn opgeslagen zonder het oogmerk duurzame toegankelijkheid. Deze gegevens dienen dan ook vrij te zijn van persoonsgegevens en andere vertrouwelijke gegevens. Dit is een belangrijke voorwaarde om uiteindelijk efficiënt te kunnen voldoen aan de bedoeling van o.a. de Wet open overheid, namelijk transparantie en openbaarheid.

 

Tegelijkertijd moet er aandacht zijn voor digitale veiligheid. Mondiaal zien we een toename van het aantal digitale dreigingen. We anticiperen op het veranderende dreigingsbeeld en eventuele aanvullende maatregelen treffen we snel. Dit sluit aan op het nieuwe Strategisch informatiebeveiligings- en privacybeleid dat onlangs is vastgesteld. Het blijkt ook uit het tweejaarlijkse “Dreigingsbeeld informatiebeveiliging Nederlandse gemeenten” van de Informatiebeveiligingsdienst (IBD, onderdeel van de VNG). Bestuurlijke opdracht om te komen tot een ethische visie en handelingskader is vastgesteld eind 2022.

 

We zijn dit jaar overgegaan naar een modernere techniek voor de overstap naar laptops en mobiele telefoons. Daardoor is een andere beveiliging noodzakelijk. De implementatie is in volle gang. Er is ruime aandacht voor weerbaarheidstrainingen via een verplicht centraal E-learningprogramma.

 

Vanuit de Wet Open Overheid moeten we veel stukken publiceren en openbaar maken. Deze stukken dienen dan vrij te zijn van persoonsgegevens en andere vertrouwelijke gegevens. Gezien de hoeveelheid documenten is hiervoor anonimiseringssoftware aangeschaft. Dit helpt bij een zo efficiënt mogelijke verwerking.

 

Gemeenten en VNG werken aan het ontwarren van de verzuiling van informatiesystemen onder de noemer Common Ground. Wij hebben dit voor Enschede vertaald zodat we kunnen meedoen en meeliften op die inspanningen.

 

Ad 3. Veranderende sturing en verantwoording

Het afgelopen jaar hebben we opnieuw de nodige stappen gezet in dit meerjarige traject. We hebben de P&C-processen weer geanalyseerd, onder andere met proces-mining. Daarnaast hebben we ze verder vereenvoudigd, geüniformeerd en waar mogelijk gedigitaliseerd. Daarnaast experimenteerden we met de robotisering van processen. Dit lijkt kansen te bieden voor toekomstige inzet. In de ook voor P&C krappe arbeidsmarkt is het ons gelukt om nieuwe talenten, waaronder trainees P&C, aan te trekken. Daarnaast zetten we volop in op opleidingen voor medewerkers ter ondersteuning van een duurzame toekomstbestendige invulling en uitvoering van de planning & control-functie.

 

Eind vorig jaar sloten we een nieuw Individueel Convenant Horizontaal Toezicht af met de Belastingdienst voor de komende drie jaren. Hierbij stemmen we vooraf met de Belastingdienst af over belangrijke fiscale zaken. Nieuw daarbij is dat de Belastingdienst voor een belangrijk deel steunt op onze interne beheersing. Hiermee hebben we en beter inzicht in onze eigen bedrijfsvoering en het verkleint aanzienlijk de kans op vervelende latere correcties of financiële tegenvallers.

 

In opmaat naar de verkiezingen hebben we de strategische opgaven herijkt. De input daarvoor haalden we op uit kennissessies in de organisatie én via gesprekken in de stad onder de titel ‘Kracht van Enschede’. In het Koersdocument verwerkten we deze herijking en boden dit aan de gemeenteraad aan. Dit landde in de gemeentebegroting 2023-2026 met de bijstelling van de doelenboom. De strategische opgaven zijn daarmee duidelijker verbonden met de gemeentebegroting, wat bijdraagt aan de sturing op realisatie.

 

Overig

Het nieuwe Vastgoedbeleid, met ook aandacht voor verduurzaming, is eind 2021 door het college en in juni door de raad vastgesteld. Het beleid is in tweede helft van 2022 geïmplementeerd.

 

In 2022 is een aanbesteding gedaan voor de verduurzamingsopgave vastgoed voor de komende 10 jaar. We hebben 6 partijen gecontracteerd die we gedurende 10 jaar via mini-competities opdrachten gunnen. Per jaar bekijken we welke gebouwen we verduurzamen. We selecteren op basis van het zogenaamde stoplichtmodel waarbij we rekening houden met de energieopwekking en -besparing, de contractperiode, huurderswensen en het meerjarenonderhoudsplan.

 

Een betrouwbare en voor lange termijn houdbare financiële huishouding

 

In januari 2022 heeft de raad een nieuwe financiële verordening vastgesteld waarin heldere afspraken en procedures staan uitgewerkt rondom de (financiële) sturing door raad, college en ambtelijke organisatie. Dit met als doel om de financiële huishouding gezond te houden en te borgen dat we stabiel beleid kunnen voeren. Daarin zijn ‘nieuwe’ afspraken vastgelegd over de verwerking van circulaires, strategische investeringsagenda, stelpost loon-en prijscompensatie, instellingscriteria reserves, e.a. Het Sociaal jaarverslag leveren we jaarlijks op. Het levert inzicht in de personeelsopbouw inclusief een doorkijk in welke mate deze past bij de toekomstige opgaven en uitdagingen.

 

In 2022 actualiseerden we ook de nota risicomanagement en weerstandsvermogen. Hierin staan heldere afspraken en spelregels rondom de sturing op risico’s en weerstandsvermogen door raad, college en ambtelijke organisatie. Daarmee waarborgen we dat de gemeente voldoende weerbaar is tegen tegenvallers in geval zich risico’s daadwerkelijk voordoen. Er staan belangrijke wijzigingen in over de houdbaarheidstest voor conjuncturele risico’s, bredere sturing op financiële kengetallen, het niet meer meenemen van stille reserves en de wijze waarop we de reserve grondbedrijf meenemen.

 

In 2022 hebben we van alle reserves de instellingscriteria weer geactualiseerd en centraal vastgelegd. Daarbij hebben we ook gekeken of er reserves zijn waar middelen uit konden vrijvallen. Dit bleek in de praktijk slechts beperkt mogelijk.

 

De algemene reserve en weerstandsratio zijn weer goed op niveau en vooruitkijkend lijkt dat ook zo te blijven. Vandaar dat we bij de begroting voor 2023 besloten het spaarprogramma (ingesteld in 2013) te beëindigen. Gelijktijdig besloten we tot een structurele dotatie aan ons investeringsfonds. Om het afgelopen decennium te kunnen sparen is het investeringsniveau fors teruggebracht. Dat had een ongewenst bijeffect op de ontwikkeling van de stad.

 

Per 2023 moet het college zelf een rechtmatigheidsverklaring afgeven. In 2022 rondden we de voorbereidingen af om per 2023 voor het eerst deze rechtmatigheidsverklaring af te kunnen geven. Daarvoor zijn voor onze processen risicoanalyses uitgevoerd en controleplannen opgesteld. De accountant blijft de rechtmatigheid toetsen maar geeft hierover geen afzonderlijk oordeel in de controleverklaring.

 

Het college besloot om een dure lening af te lossen om de schuldpositie te verlagen. Hierdoor kan ook de omslagrente voorlopig laag blijven. Een stijging van de omslagrente heeft een negatief effect o.a. op de hoogte van rioolheffing en stand van de reserves bij het vastgoed- en grondbedrijf. Ook stijgen de kapitaallasten van de investeringen waardoor meer dekking voor kapitaallasten nodig is voor nieuwe investeringsprojecten. De afkoop zorgt ook voor lagere rentelasten die voor 2023 e.v. die in de Gemeentebegroting 2023 is verwerkt.

 

.. Wat hebben we er voor gedaan?

1. Optimaal faciliteren van gemeentelijke taken passend bij het primaire proces
Met de beschikbaar gestelde middelen doen wij dit aan de hand van professioneel opdrachtgever-/opdrachtnemerschap, een maximale inzet van (beschikbare en nog te ontwikkelen) IT en strakke kostenbeheersing.



1.01 Uitvoering (strategie op) vastgoed

De uitvoering van de strategie op vastgoed gebeurt door middel van het door de Raad vastgestelde beleidskader.

We zijn eigenaar van vastgoed dat in de markt niet te verkrijgen of te duur is. Het is een hulpmiddel om maatschappelijke doelen te bereiken. Sturing op de portefeuille geschiedt vanuit beleidsinhoudelijke argumenten. Daarbij kijken we ook nadrukkelijk naar het huisvesten van gesubsidieerde instellingen. We zijn er ons van bewust dat het gemeentelijk vastgoed een voortrekkersrol heeft op het gebied van verduurzaming en zijn dan ook bezig met plannen om te komen tot energie neutrale gebouwen.


 

              
Acties 2022
TR22 JR22
Aantal acties: 3

01. We geven vervolg aan de uitvoering van strategie op vastgoed door te sturen op de vastgoedportefeuille middels het beleidskader 

02. We zetten in op een verdere verduurzaming van onze vastgoedportefeuille 

03. We onderzoeken voor de resterende wijk- en buurtcentra hoe we invulling kunnen geven aan de exploitatie 

.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


1.02 Doelmatige, efficiënte en duurzame inzet huisvesting en accommodaties

We onderzoeken op welke wijze we de huisvesting voor ambtenaren toekomstbestendig en goedkoper kunnen maken. Daarbij sluiten we aan op de organisatie ontwikkelingen.

 

              
Acties 2022
TR22 JR22
Aantal acties: 1

01. We implementeren het strategische plan voor ambtelijke huisvesting. 

.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


1.03 Voldoen aan de wettelijke zorgplicht voor adequate onderwijsgebouwen

We hebben de wettelijke taak te zorgen voor voldoende adequate huisvesting voor leerlingen in het primair, speciaal en voortgezet onderwijs. We maken een plan om het verouderde gebouwenbestand duurzaam te vernieuwen en kijken daarbij naar de mogelijkheden voor de wijk en haken aan bij de dynamische investeringsagenda (DIA).

 

              
Acties 2022
TR22 JR22
Aantal acties: 1

01. We voeren het vervangingsplan voor de onderwijsgebouwen uit. 

.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


1.04 Wendbare flexibele organisatie gericht op organisatievraagstukken

Met het vaststellen van het bestuurs- en managementconcept (Enschede Ontwikkelt) is onze ambitie bevestigd: Wij willen werken aan een lerende, flexibele en talentvolle organisatie. Wij willen een gemeente zijn waar medewerkers de kans krijgen zich te blijven ontwikkelen om zo een bijdrage te leveren aan de opgaven waar we als gemeente voor staan. En wij willen dat medewerkers zich blijven ontwikkelen om goede kansen te houden op werk binnen en buiten de gemeente.
We geven verdere invulling aan de motie van de gemeenteraad, gericht op het ontwikkelen van modern werkgeverschap. In co-creatie met medewerkers en management vinden we nieuwe manieren om de beschikbare capaciteit flexibel binnen de organisatie in te zetten. We streven naar een op lange termijn evenwichtige leeftijdsopbouw van het personeel.


 

              
Acties 2022
TR22 JR22
Aantal acties: 3

01. Organisatieontwikkeling, we passen strategisch personeelsmanagement (SPM) toe 

02. Organisatieontwikkeling, we investeren in talentontwikkeling medewerkers 

03. Organisatieontwikkeling, we implementeren onze arbeidsmarktcommunicatiestrategie 

.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


1.05 Optimale inzet van beschikbare data op ontwikkelingen in de stad

Data wordt steeds meer gezien als een essentieel bedrijfsmiddel waar we net zo zuinig op moeten zijn als op de andere bedrijfsmiddelen (personeel, financiën). Data is een democratisch recht. Hoe beter wij onze inwoners en bedrijven goed kunnen informeren over regelingen, besluiten en initiatieven, hoe meer we in een gelijkwaardige positie terecht komen en hoe beter inwoners en bedrijven zichzelf kunnen redden. We streven naar een hierbij passend niveau van ontsluiting van data en systemen en koppelen deze met elkaar waar dat kan. Steeds met als uitgangspunt de basis op orde.

 

              
Acties 2022
TR22 JR22
Aantal acties: 1

01. Wij maken slimmer gebruik van de beschikbare informatie en ICT 

.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


1.06 Continu voldoen aan wet- en regelgeving rondom informatievoorziening

Rond informatievoorziening, digitale veiligheid en privacy is wet- en regelgeving belangrijk. We implementeren nieuwe wet- en regelgeving en zorgen voor bewustwording bij onze medewerkers met behulp van campagnes, training, en certificering.

 

              
Acties 2022
TR22 JR22
Aantal acties: 2

01. We doen mee aan de verplichte audits op bestaande wetgeving ten aanzien van informatievoorziening en sluiten aan bij de verplichte landelijke voorzieningen 

02. We verhogen de digitale weerbaarheid 

.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


1.07 Optimaal gedigitaliseerde bedrijfsvoeringsprocessen

We zetten ons in om waar mogelijk onze processen te digitaliseren. En sluiten daarbij aan op actuele ontwikkelingen waarbij we de focus houden op basis op orde.

 

              
Acties 2022
TR22 JR22
Aantal acties: 2

01. We digitaliseren ons inkoop- en verkoopproces 
Grip houden op onze inkopen en de rechtmatigheid ervan blijft een aandachtspunt. De implementatie van een Purchase to Pay (P2P) oplossing is in 2022 stopgezet. Maar de noodzaak tot een dergelijke oplossing blijft wel bestaan. De in de leertafel opgehaalde ervaringen worden meegenomen in een nieuw wensenpakket. In 2023 wordt dit vertaald in een nieuwe inkoop opdracht voor een geautomatiseerde oplossing die inkopen volgens een vast stappenplan gaat ondersteunen. Daarnaast implementeren we in de eerste helft van 2023 een nieuwe contractmanagementapplicatie. Hiermee vereenvoudigen we het proces tot het naleven en borgen van contractafspraken
02. We maken onze financiële processen toekomstbestendig 

.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


1.08 Optimaal applicatielandschap en slimme informatie infrastructuur

Het applicatielandschap is de verzameling van alle in gebruik zijnde systemen. We streven ernaar het aantal applicaties te verminderen om te komen tot een betere beheersbaarheid, betere onderlinge koppelingen en verlaging van de kwetsbaarheid.

 

              
Acties 2022
TR22 JR22
Aantal acties: 3

01. We richten applicatieportfoliomanagement verder in ter sturing op het applicatielandschap 

02. Transitiestrategie Common Ground 

03. We ondersteunen de organisatie bij volledig digitalisering en waar mogelijk automatisering van de werkprocessen 
Tal van projecten worden hierop uitgevoerd door de domeinen. Vragen en initiatieven worden opgepakt volgens het projectportfolio met de i-kernteams en i-programmamanagers. Het portfolio loopt over, vraag en uitvoering zijn in onbalans. Dit komt door inrichting, tekort aan middelen en een tekort aan mensen. Voorstellen zijn voorgelegd aan de directie. De problematiek is bestuurlijk gemaakt. Intussen zijn er 3 vacatures uitgezet voor de functie van Business Information Managers die de organisatie hierin moeten gaan ondersteunen en is uitvoeringscapaciteit toegevoegd aan het portfolio zodat in 2023 meer projecten kunnen worden uitgevoerd.

Dit jaar zijn succesvolle trajecten doorlopen om vanuit een gelijktijdige multi-disciplinaire aanpak versneld zaken door te voeren, de zgn. FastLane. Naast de Sporen worden "kleine” veranderingen waarvoor een beperkte IT-capaciteit nodig is in deze stroom opgepakt. Door uitvoering in de Fastlane krijgen we een beter beeld en leren we welke veranderingen goed passen in deze stroom. Wat helpt is het werken vanuit een architectuur op basis van standaarden en best practices inrichting, het enige wat zou kunnen wijzigen zijn werkwijzen.

.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


1.09 Strategische heroverweging diensten voor externe organisaties

De gemeente Enschede levert diverse diensten aan externe organisaties (waaronder salarisadministratie, IT ondersteuning en publieksdienstverlening). De afweging om te bepalen of we wel/niet willen en kunnen leveren aan derden vindt plaats op basis van individuele beoordeling van de leidinggevende. Het gevolg hiervan is een omvangrijk aantal Dienstverleningsovereenkomsten (DVO’s) en diverse randvoorwaarden. Dit vraagt om een strategische heroverweging met een afwegingskader zodat het aangaan of voortzetten van DVO’s weloverwogen gebeurt.

 

              
Acties 2022
TR22 JR22
Aantal acties: 0

.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


1.10 Optimale bedrijfsvoering (link paragraaf bedrijfsvoering)

In deze gemeentebegroting is een aparte paragraaf bedrijfsvoering opgenomen (paragraaf 4.5). In de paragraaf gaan we per bedrijfsvoeringsdiscipline/aspect in op hoe wij bedrijfsvoering in onze organisatie vormgeven. Door middel van onderstaande actiepunten geven we extra focus aan bedrijfsvoeringsonderdelen.

 

              
Acties 2022
TR22 JR22
Aantal acties: 1

01. We herijken de bedrijfsvoeringsapplicaties 

Bijdrage verbonden partij: Dimpact

.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

2. Een betrouwbare en voor lange termijn houdbare financiële huishouding
De financiële positie van Enschede is nog steeds kwetsbaar. Vanaf 2008 hebben wij te maken met bezuinigingsopgaven. Ook het meerjarenperspectief bevat een uitdaging voor een sluitende meerjarenbegroting. Het is daarom nodig scherpe keuzes te maken. We moeten kijken welke vraagstukken de grootste prioriteit hebben en hier onze inzet op richten. Dat betekent ook dat we andere activiteiten niet meer of later doen. Op de onderdelen waar dat mogelijk is wordt de begroting flexibeler gemaakt. Daarmee zijn wij wendbaarder in het werken aan onze opgaven en kansen die zich voordoen. Verder willen we de rentelasten en kosten betalingsverkeer voor de gemeente minimaliseren.



2.1 De gemeente Enschede is een gezonde financiële organisatie en daarmee goed toegerust op de ondersteuning van uitvoering en beleid.

Om tegenslagen het hoofd te kunnen (blijven) bieden streven we naar een weerstandsvermogen groter dan 1. We voeren realistisch en degelijk financieel beleid. Daarom speculeren we niet op onzekere inkomsten. Structurele uitgaven dekken we met structurele middelen. Tegenvallers worden binnen het eigen domein opgelost, de inzet van baten uit meevallers wordt integraal afgewogen. We zetten ons spaarprogramma voort. Op deze manier blijven we ook in de toekomst in staat om onverwachte tegenvallers op te kunnen vangen. We sturen stevig op het realiseren van bezuinigingen. We blijven bij het Rijk aandacht vragen voor de financiële en sociale situatie van onze stad. We beschrijven nauwkeurig welke financiële risico's we onderscheiden. Daarbij beperken we ons niet tot statische risico's, maar nemen we ook langjarige, flexibele risico's mee. We maken scenario's inzichtelijk en bereiden ons hier zoveel mogelijk op voor.

 

              
Acties 2022
TR22 JR22
Aantal acties: 4

01. We treffen voorbereidingen voor een rechtmatigheidsverklaring door het college 

02. We implementeren de wijziging gemeentefondsmethodiek 

03. We evalueren de begroting en doelenboom 

04. We maken een financiële foto 

Bijdrage verbonden partij: Bank Nederlandse gemeenten

Bijdrage verbonden partij: Enexis

Bijdrage verbonden partij: Gemeentelijk Belastingkantoor Twente

Bijdrage verbonden partij: Voormalig Essent

.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

 

Wettelijk verplichte indicatoren

Op grond van het Besluit begroting en verantwoording zijn onderstaande indicatoren opgenomen. De indicatoren gelden voor iedere gemeente en zijn bedoeld om gemeenten met elkaar te kunnen vergelijken. Dit is mogelijk via www.waarstaatjegemeente.nl

 

 

  Beleidsveld Naam indicator Eenheid Jaar Score Bron
1. 0. Bestuur en ondersteuning Formatie Fte per 1.000 inwoners  2022 8,25 ** Eigen gegevens
2. 0. Bestuur en ondersteuning Bezetting Fte per 1.000 inwoners  2022 9,53  Eigen gegevens
3. 0. Bestuur en ondersteuning Apparaatskosten Kosten per inwoner  2022 944,3 Eigen begroting
4. 0. Bestuur en ondersteuning Externe inhuur Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen  2022 10,8% Eigen begroting
5. 0. Bestuur en ondersteuning Overhead % van totale lasten  2022 7,4% Eigen begroting
35. 8. Vhrosv Gemiddelde WOZ waarde Duizend euro 2022 235 CBS
36. 8. Vhrosv Nieuw gebouwde woningen Aantal per 1.000 woningen 2022  7,9 Basisregistratie adressen en gebouwen
37. 8. Vhrosv Demografische druk %  2022  63,6% CBS
38. 8. Vhrosv Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden In Euro’s  2022  927 COELO
39. 8. Vhrosv Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden In Euro's  2022 962

COELO

 

Het kengetal formatie** wijkt af van die van de bezetting.

  • Dit heeft vooral te maken met het toegenomen aantal intensiveringen en uitvoering van projecten (waaronder de verduurzamingsopgave, stedelijkeontwikkelingsprojecten, uitvoering van de investeringsagenda, IT-transitie, uitbreiding capaciteit handhaving, etc.). De hiervoor ontvangen, vaak incidentele, projectgelden (van het Rijk) voor bekostiging van deze extra inzet wordt vanwege het tijdelijk karakter niet omgezet in structurele formatieruimte.
  • Een lagere formatie betekent dus niet dat er geen budget voor personele inzet beschikbaar is. Dit is aanwezig in verschillende andere daarvoor bestemde (project)budgetten.
  • Voor uitbreiding van vast personeel wordt de formatie in de komende begroting aangepast. Tevens wordt het proces van formatiebeheer momenteel geactualiseerd.

.. Wat heeft het gekost?

In onderstaande taartdiagram zijn de gerealiseerde lasten per product weergegeven.

Financien en organisatieBedragen x 1.000 eurosBegroting (primair)Begroting(na wijziging)RealisatieSaldo (- = nadeel)
Lasten119.109144.674128.52716.147
Baten512.373579.813582.8593.046
Gerealiseerde saldo van baten en lasten-393.264-435.139-454.33219.193
Storting reserves32.94535.07338.924-3.851
Onttrekking reserves33.87234.31320.287-14.026
Gerealiseerde saldo van mutaties reserves-92776018.637-17.877
Resultaat-394.191-434.379-435.6951.316

Deze tabel geeft de samenstelling van het resultaat van het programma weer. Baten en lasten, stortingen en onttrekkingen reserves worden allemaal gepresenteerd als positieve bedragen. In de saldo-kolom wordt de realisatie met de begroting (na wijziging) vergeleken en krijgt een nadeel een negatieve notatie en een voordeel een positieve notatie: 

- Lasten; de werkelijke lasten over 2022 zijn lager dan begroot. Het saldo lasten is dus voordelig.

- Baten; de werkelijke baten over 2022 zijn hoger dan begroot. het saldo baten is dus voordelig.

- Storting; de werkelijke storting reserves over 2022 is hoger dan begroot. Het saldo storting reserves is dus nadelig voor het resultaat (maar positief voor de balanspost reserves). 

- Onttrekking; de werkelijke onttrekking reserves over 2022 is lager dan begroot. Het saldo onttrekking reserves is dus nadelig voor het resultaat (maar positief voor de balanspost reserves).

 

Toelichting

 

Het totale resultaat van dit programma bedraagt 1.316.000 euro positief. Diverse baten, lasten en mutaties in de reserves zijn op onderdelen nauw met elkaar verweven. Per saldo gaat het om de volgende belangrijkste oorzaken:

  • Voordeel vanuit verschillende circulaires van het Gemeentefonds; 8.394.000 euro
  • Voordeel vanwege het vervallen van de opschalingskorting voor 2022; 2.584.000 euro
  • Voordeel in verband met de ontvangen rijksbijdrage voor "coronacompensatie" over 2021; 4.678.000 euro
  • Nadeel op het product Rente & Treasury met name vanwege het afkopen van een dure lening; 3.325.000 euro
  • Nadeel vanwege een verplichte vorming van een nieuwe voorziening voor spaarverlof; 339.000 euro
  • Nadeel vanwege het niet meer nodig zijn van de begrote onttrekking aan de algemene reserve; 11.600.000 euro. Voor 2022 was ter grootte van dit bedrag een nadelig concernresultaat begroot. Om de begroting sluitend te maken is daarom een onttrekking begroot aan de Algemene Reserve. Het werkelijk gerealiseerde concernresultaat is nu positief waardoor deze onttrekking meer nodig is.

 

 

Een uitgebreidere financiële toelichting is opgenomen in hoofdstuk 7.2