2.4 Financiën en organisatie

.. Financiën en organisatie

 Doel
Subdoel Link
01. Enschede heeft een betrouwbare en voor lange termijn houdbare financiële huishouding en organisatie

totale lasten (x 1.000 euro): 124.973,00
01.01 Enschede is in staat om financiële tegenvallers het hoofd te bieden.
Aantal acties: 4
01.02 Enschede investeert toereikend
Aantal acties: 1
01.03 De gemeentelijke organisatie is wendbaar en alert
Aantal acties: 2

Wat hebben we bereikt?

Financiële uitdagingen voor gemeenten  

De gemeente Enschede staat voor grote financiële uitdagingen. Door stijgende zorgkosten, inflatie en forse kortingen op de uitkering uit het gemeentefonds is de financiële druk sterk toegenomen. Deze ontwikkelingen zetten ons voor scherpe keuzes om onze begroting gezond te houden.  

  

Stijgende zorgkosten en druk op jeugdzorg  

De stijgende kosten in de zorg vormen een groeiend probleem. Bij de WMO zagen we een toename in kosten van 47 miljoen euro in 2020 naar 76 miljoen euro in 2025. De kosten van Jeugdzorg zijn in diezelfde periode gestegen van 57 miljoen euro naar 106 miljoen euro. Een belangrijke oorzaak ligt bij prijsstijgingen en hogere looneisen in de zorgsector. Maar we zien ook dat het zorggebruik, de zorgzwaarte en de zorgduur over de jaren zijn toegenomen. Landelijk is het aantal jongeren dat gebruik maakt van jeugdzorg in twintig jaar tijd gestegen van 1 op 27 naar 1 op 7. In Enschede ligt dit zelfs op 1 van 6 jongeren. Lastig hierin is dat gemeenten maar beperkte invloed hebben op deze zorgkosten. Veel zorg moet worden geleverd vanuit een wettelijk kader en loopt via toegangspoorten waar gemeenten geen directe controle over hebben.   

  

Invloed van inflatie op gemeentefinanciën  

De recente inflatiegolf, mede veroorzaakt door geopolitieke spanningen en de oorlog in Oekraïne, heeft geleid tot hogere lonen en gestegen tarieven in vele sectoren. Ook gemeenten ervaren hiervan de gevolgen. Hoewel wij door onze lage schuldenratio minder impact ondervonden van stijgende rente, zien we wel tariefstijgingen terug op al onze inkoop en inhuur van personeel. Ook onze loonsom is gestegen als gevolg van ontwikkelingen in de CAO gemeenteambtenaren. Aanvullend hebben we ook op subsidies een hogere loon-prijscompensatie moeten toepassen.   

 

De impact van kortingen op het gemeentefonds  

Het gemeentefonds, de belangrijkste inkomstenbron voor gemeenten, is structureel gekort door het Rijk. Het gaat structureel om ongeveer 2,4 miljard euro per jaar. Daarnaast krijgen gemeenten onvoldoende compensatie voor inflatie effecten. Per saldo levert dit voor een stad als Enschede een korting op van zo'n 25 a 30 miljoen euro structureel per jaar.   

  

Actieve lobby richting het Rijk  

De gemeente Enschede zet zich actief in voor betere financiële afspraken met het Rijk. Dit met diverse moties richting de VNG, maar ook door in gesprek te gaan met de financiële commissie van de tweede kamer. Daarbij pleiten wij voor:  

  • Het volledig terugdraaien van de kortingen op het gemeentefonds.  
  • Volledige compensatie van inflatie-effecten.  
  • Hervormingen in de jeugdzorg die zowel inhoudelijk als financieel werkbaar zijn.  
  • Wijzigingen in wet- en regelgeving die gemeenten meer mogelijkheid geven te sturen op financien en een gezonde bedrijfsvoering.   

Ondanks deze inspanningen heeft de lobby tot nu toe niet geleid tot de gewenste aanpassingen. Wel heeft het kabinet toegezegd op de tekorten bij gemeenten op Jeugdzorg actie te ondernemen. Dit moet duidelijk worden in het voorjaar van 2025. Wij blijven dit onderwerp agenderen via de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en gesprekken met het kabinet en de Tweede Kamer.  

  

Maatregelen om de begroting 2025 sluitend te krijgen  

Door bovengenoemde ontwikkeling was het nodig om diverse maatregelen te nemen om de begroting voor 2025 sluitend te krijgen. Vandaar dat we een programma Begroting en Organisatie in Balans (BOB) zijn gestart. Dit traject richt zich zowel op financiële ombuigingen als het verbeteren van de werkdruk binnen de organisatie. Het is gelukt de begroting 2025 sluitend te krijgen. Daarvoor zijn maatregelen ingezet die zich richten op afromen van onderbestedingen op producten, afromen van reserves en terugdraaien van intensiveringen die nog niet volledig waren aangewend. Ook zijn extra inkomsten opgehaald met lokale lasten, waarbij wel voor een evenwichtige aanpak is gekozen waarmee de woonlastenstijging per saldo beperkt is gebleven. Met het plan “Onze Jeugd, Onze Zorg” is een pakket aan maatregelen voorgesteld die ook moeten leiden tot besparingen op de Jeugdzorg. Uiteindelijk heeft dit totale maatregelenpakket ertoe geleidt dat de provinciale toezichthouder ook een positieve beoordeling heeft afgegeven op onze begroting en regulier toezicht zal houden.  

  

Voorbereidingen voor 2026 en verder  

Bovenstaande laat onverlet dat er voor 2026 en verder nog wel een aanzienlijke uitdaging ligt. Als we rekening houden met nieuwe knelpunten die toch elk jaar optreden verwachten we een structurele financiële opgave van minimaal 30 miljoen euro. Dit vraagt om aanvullende maatregelen. Daarom hebben we de scope van het BOB-programma uitgebreid met nieuwe actielijnen. We voeren een brede verkenning uit op onze begroting en komen richting de zomernota met mogelijkheden waarmee de raad de begroting ook meerjarig sluitend kan houden. Aanvullend werken we aan een productenboek dat meer gedetailleerd inzicht geeft in waar wij als gemeente ons geld aan uitgeven en of we dit doen vanuit een wettelijke taak of eigen beleidsvrijheid. Dat moet de raad helpen om bij de zomernota weloverwogen beslissingen te maken.   

  

Werken aan een duurzame oplossing  

Bovenstaande laat zien dat we werk maken van een duurzame oplossing om onze taken en middelen in balans te brengen. We blijven lobbyen bij het Rijk, maar bereiden ons ook voor op scherpe keuzes voor als die nodig zijn om de financiële stabiliteit van onze stad te waarborgen.  

  

Organisatie  

We leven in een wereld die voortdurend aan het veranderen is. Dat maakt dat wij - organisatie en medewerkers - ons ook moeten aanpassen en ontwikkelen. Wij streven ernaar om een flexibele, toekomstgerichte organisatie te zijn die in staat is om de gemeentelijke opgaven effectief te benaderen.  Hierbij moeten we rekening houden met de huidige context waarbij medewerkers een hoge werkdruk ervaren en er sprake is van een krappe arbeidsmarkt.  

  

Werkdruk 

Uit het medewerkers tevredenheidsonderzoek uit 2023 en het vervolgonderzoek in 2024 blijkt dat veel medewerkers tevreden zijn over de gemeente als werkgever. Belangrijk aandachtspunt is de te hoge werkdruk die veel medewerkers (ca 30%) ervaren. In veel gevallen heeft dit te maken met een te kort aan capaciteit of middelen in relatie tot de opgaven. In andere gevallen is de oorzaak complexer en vergt de aanpak meer maatwerk. Vanuit de afdeling P&O zijn in 2024 diverse initiatieven gestart (trainingen, methoden, etc.) gericht op het op maat kunnen ondersteunen van afdelingen en individuele medewerkers bij het verminderen van de werkdruk. De diverse oorzaken die ten grondslag liggen aan de ervaren werkdruk zijn niet van de een op andere dag opgelost. Ook de komende jaren zal daarom aandacht worden besteed aan het monitoren van de werkdruk en daar waar nodig en mogelijk (extra) maatregelen nemen om de ervaren werkdruk te verminderen.

  

Arbeidsmarkt 

De voortdurende krappe arbeidsmarkt zorgt ervoor dat we als gemeente veel aandacht schenken aan het binden van medewerkers en het aantrekken van nieuwe medewerkers. In 2024 hebben we onder andere extra ingezet op het versterken van onze werving en selectie, het aantrekken van jong talent via o.a. de traineeprogramma’s en het verder verbeteren van ons onboardingsproces voor nieuwe medewerkers. We stimuleren daarnaast de continue ontwikkeling van kennis en competenties van onze medewerkers.  Een groot deel hiervan wordt intern georganiseerd via de Enschede Academie. In 2024 waren er circa 4.100 deelnemers aan trainingen en cursussen die via de Enschede Academie zijn georganiseerd.  

  

Strategisch personeelsmanagement 

Gegeven de uitdagingen waar we als gemeente voor staan wordt strategisch personeelsmanagement steeds belangrijker. Onderdeel daarvan is het inzicht hebben in de huidige en verwachte kwantitatieve- en kwalitatieve bezetting. Dit is een continu proces waar in 2024 verschillende organisatieonderdelen, met ondersteuning van P&O, aan de slag zijn gegaan. Het is een belangrijk thema bij het richting geven aan onze verdere organisatieontwikkeling.   

 

.. Wat hebben we voor Financiën en organisatie gedaan?

01. Enschede heeft een betrouwbare en voor lange termijn houdbare financiële huishouding en organisatie
De afgelopen jaren zijn de schulden afgebouwd en de reserves versterkt. Er is een start gemaakt met het op peil brengen van de solvabiliteit. Het weerstandsvermogen om risico’s op te vangen is op goed niveau. De structurele begrotingsruimte (verschil tussen jaarlijks terugkerende baten en lasten) is nog wel beperkt. Het vraagt de komende jaren dan ook aandacht om het huishoudboekje op orde te houden. De rentelasten worden geminimaliseerd door de schulden te beperken en de financiering van de gemeente te optimaliseren. Een mogelijkheid hiertoe is de afkoop van hoogrentende leningen als de liquiditeitspositie van de gemeente dit toelaat. Tot slot is het afgelopen decennium weinig geïnvesteerd. Investeringen zijn noodzakelijk om het voorzieningenniveau en daarmee de aantrekkelijkheid van de stad overeind te houden. Daarom maken we gebruik van een strategische investeringsagenda en fonds waarmee we naar de toekomst borgen dat Enschede een aantrekkelijke stad blijft.



01.01 Enschede is in staat om financiële tegenvallers het hoofd te bieden.

Enschede is een ambitieuze en ondernemende stad. Bij het realiseren van opgaven en doelen loopt de gemeente ook (financiële) risico’s. We zetten risicomanagement in om pro- actief met risico’s om te gaan. Om tegenslagen het hoofd te kunnen (blijven) bieden houden we ook voldoende weerstandsvermogen aan om ze op te kunnen vangen als ze zich voordoen. We blijven streven naar een weerstandsratio tussen 1,0 en 1,4. Dat is ook zo opgenomen in onze in 2022 vastgestelde nota weerstandsvermogen. We voeren realistisch en degelijk financieel beleid. Vanuit voorzichtigheidsbeginsel speculeren we niet op onzekere inkomsten. Structurele uitgaven dekken we met structurele middelen. We sturen stevig op het realiseren van afgesproken taakstellingen. We blijven bij het Rijk aandacht vragen voor de financiële en sociale situatie van onze stad. Op deze manier blijven we ook in de toekomst in staat om onverwachte financiële tegenvallers op te kunnen vangen.

 

              
Acties 2024
TR24 JR24
Aantal acties: 4

01. We leggen een rechtmatigheidsverklaring af. 

02. We onderzoeken de mate van beïnvloedbaarheid van de begroting. 

03. We verbreden de scope risicomanagement. 

04. We stellen routekaarten op voor onze strategische opgaven. 

Bijdrage verbonden partij: Bank Nederlandse gemeenten

Bijdrage verbonden partij: Enexis

Bijdrage verbonden partij: Gemeentelijk Belastingkantoor Twente

Bijdrage verbonden partij: Voormalig Essent

.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


01.02 Enschede investeert toereikend

Het afgelopen decennium kende Enschede een heel laag investeringsniveau. Als gevolg van de financiële crisis en de financiële effecten daarvan voor Enschede was er nauwelijks investeringsruimte en lag de focus sterk op herstel van de financiële conditie. Een laag investeringsniveau brengt risico met zich mee dat inhaalinvesteringen nodig zijn en dat Enschede minder aantrekkelijk wordt dan andere steden die wel blijven investeren. Het voornemen is dan ook om, nu de financiële conditie is hersteld, structureel te blijven investeren in het voorzieningenniveau en de leefbaarheid in de stad. Hiervoor werken we met een strategische investeringsagenda waarin de belangrijkste investeringen om een impuls aan de stad te geven zijn opgenomen. Daarmee houden we Enschede aantrekkelijk voor onze inwoners. En het helpt ons om aantrekkelijk te zijn voor mensen die hier nog niet wonen. Als stad in het groen om te wonen, werken en leven. De ambitie is om te komen tot een structurele financiering van de investeringsagenda.

 

              
Acties 2024
TR24 JR24
Aantal acties: 1

01. We zorgen voor een structurele financiering van de investeringsagenda. 

.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


01.03 De gemeentelijke organisatie is wendbaar en alert

Wij zijn er als gemeentelijke organisatie voor onze inwoners en ondernemers. Om hen, in de dynamiek en complexiteit van het hier en nu, zo goed mogelijk van dienst te zijn moeten we in staat zijn om slim en snel te handelen. Daarbij zijn we mensgericht en werken we meer in netwerken van onze samenleving. Het verder optimaliseren van onze lerende, flexibele en talentvolle organisatie draagt hier aan bij. We streven naar effectiviteit en efficiency waarbij standaardisatie, doelgerichtheid belangrijke maatstaven zijn. Die verstevigen we de komende periode door onder andere meer in te zetten op digitalisering en datavaardigheid. Ook werken we aan ons vermogen om ons aan te passen als het gaat om integriteit en ondermijning en gebruiken hiervoor verschillende instrumenten. De sturing en realisatie van het geheel aan regulier werk en opgaven vraagt om focus, versteviging en daadkracht, zodat we onze organisatie continue blijven richten op wat er nodig is en gevraagd wordt.

 

              
Acties 2024
TR24 JR24
Aantal acties: 2

01. We prioriteren onze taken om de uitvoerbaarheid te borgen. 

02. We continueren onze aandacht voor de weerbaarheid en integriteit van onze bestuurders en ambtenaren. 

.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

Wettelijk verplichte indicatoren

Op grond van het Besluit begroting en verantwoording zijn onderstaande indicatoren opgenomen. De indicatoren gelden voor iedere gemeente en zijn bedoeld om gemeenten met elkaar te kunnen vergelijken. Dit is mogelijk via www.waarstaatjegemeente.nl

 

  Beleidsveld Naam indicator Eenheid Jaar Score Bron
1. 0. Bestuur en ondersteuning Formatie Fte per 1.000 inwoners 2024 10,2 Eigen gegevens
2. 0. Bestuur en ondersteuning Bezetting Fte per 1.000 inwoners 2024 10,2 Eigen gegevens
3. 0. Bestuur en ondersteuning Apparaatskosten Kosten per inwoner 2024 1041,10 Eigen begroting
4. 0. Bestuur en ondersteuning Externe inhuur Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen 2024

12,8%

Eigen begroting
5. 0. Bestuur en ondersteuning Overhead % van totale lasten 2024 8,0% Eigen begroting
35. 8. Vhrosv Gemiddelde WOZ waarde Duizend euro 2024 296 CBS (voorlopig)
36. 8. Vhrosv Nieuw gebouwde woningen Aantal per 1.000 woningen 2023 4,1 Basisregistratie adressen en gebouwen
37. 8. Vhrosv Demografische druk % 2024 62,7% CBS
38. 8. Vhrosv Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden In Euro’s 2024 986 COELO
39. 8. Vhrosv Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden In Euro's 2024 1.013

COELO

 

 

 

Verloop BBV indicatoren (gemeenterekeningen)

  Beleidsveld Naam indicator Eenheid 2021 2022 2023  2024  Bron
1. 0. Bestuur en ondersteuning Formatie *  Fte per 1.000 inwoners - - - 10,2 Eigen gegevens
2. 0. Bestuur en ondersteuning Bezetting ** Fte per 1.000 inwoners 9,0 9,5 10,1 10,2 Eigen gegevens
3. 0. Bestuur en ondersteuning Apparaatskosten Kosten per inwoner 852,5 944,3 1.036,2 1.041,1 Eigen begroting
4. 0. Bestuur en ondersteuning Externe inhuur Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen 10,2% 11,3% 13,1% 12,8% Eigen begroting
5. 0. Bestuur en ondersteuning Overhead % van totale lasten 7,5% 7,4% 7,9% 8,0% Eigen begroting

 

* Zoals eerder aangeven in de jaarrekening van 2023 is de formatie op orde gebracht in 2024. Om deze reden is er geen formatie gevuld voor de jaren 2021 t/m 2023

** In de jaarrekening van 2023 is voor de bezetting van 2023 abusievelijk 10,7 opgenomen in plaats van 10,1. In bovenstaande tabel is dit gecorrigeerd

.. Wat heeft het gekost?

In onderstaande taartdiagram zijn de gerealiseerde lasten per product weergegeven.

Financien en organisatieBedragen x 1.000 eurosBegroting (primair)Begroting(na wijziging)RealisatieSaldo (- = nadeel)
Lasten126.788128.510124.9733.537
Baten580.458604.283610.5916.308
Gerealiseerde saldo van baten en lasten453.670475.773485.6179.844
Storting reserves22.21136.22536.346-121
Onttrekking reserves27.49631.78723.219-8.568
Gerealiseerde saldo van mutaties reserves5.285-4.438-13.127-8.689
Resultaat458.955471.335472.4911.155

Toelichting

 

Het resultaat van dit programma bedraagt 1,2 miljoen euro en bestaat uit diverse voordelen en nadelen van verschillende producten. In hoofdstuk 8.2 is een uitgebreide toelichting opgenomen. 

Het saldo van lasten en baten bedraagt 9,8 miljoen euro positief. Dit wordt hoofdzakelijk verklaard door de volgende factoren:

  • Het resultaat op het product Rente & Treasury bedraagt 2,6 miljoen euro positief. Dit bestaat uit verschillende voor- en nadelen, maar het positieve saldo is met name het gevolg van de hogere rente op de banktegoeden;
  • Op het product Algemene Inkomsten is sprake van een positief saldo van 1,4 miljoen euro en dat komt voor het grootste deel door een hogere compensatie uit het BTW compensatiefonds vanuit de kostendekkende tarieven;
  • Op het product Algemene Belastingen is per saldo 0,8 miljoen euro meer aan belastingopbrengsten binnen gekomen dan begroot. Dit komt door het terugdraaien van de verlaging van de WOZ-waarde van objecten ten tijde van de coronaperiode. Dat leidde toen tot tijdelijke lagere opbrengsten; 
  • Vertraging in de uitvoering van verschillende projecten bij met name CIO en IT leiden tot lagere uitgaven (circa 2 miljoen euro). Een groot deel van deze lasten wordt gedekt uit verschillende reserves. De begrote onttrekkingen kunnen daarmee ook achterwege blijven. Per saldo is dit effect neutraal (zie reserves);
  • Het Vastgoedbedrijf laat per saldo een resultaat van 1,2 miljoen euro zien op de baten en lasten. Dit is enerzijds het gevolg van een voordeel op het onderdeel Enschedees Maatschappelijk Vastgoed (250.000 euro) en een latere start van het Makelpunt Enschede (125.000 euro). Voor het Makelpunt wordt een bestemmingsvoorstel ingediend om deze incidentele middelen over te hevelen naar 2025 om de pilot te kunnen continueren zoals afgesproken. Daarnaast is een deel van de verduurzamingsinvesteringen doorgeschoven naar 2025 (0,8 miljoen euro). Hiertegenover staat een even grote mutatie op de reserves. Per saldo is dit effect neutraal.
  • Vanwege de aanpassing van de omslagrente naar 0% in 2024 is een voordeel ontstaan op het product Onderwijshuisvesting (1,6 miljoen euro). Hiertegenover staat een evengroot nadeel op het product Rente & Treasury

De afwijking op de reservemutaties bedraagt per saldo 8,6 miljoen euro nadelig. Zoals hierboven weergegeven is dit met name het gevolg van een technische wijziging bij het Vastgoedbedrijf en vanwege de vertraging in de uitvoering van verschillende projecten waardoor minder onttrokken hoeft te worden ter dekking van de uitgaven. Daarnaast is op het product Algemene Inkomsten sprake van een lagere onttrekking dan voorzien (4,7 miljoen euro). In de begroting was rekening gehouden met deze onttrekking als gevolg van het verwachte negatieve rekeningresultaat over 2024. Deze onttrekking heeft niet plaatsgevonden. >