Investeringen zijn noodzakelijk om het voorzieningenniveau en daarmee de aantrekkelijkheid van de stad overeind te houden. Daarom maken we gebruik van een strategische investeringsagenda en -fonds waarmee we naar de toekomst borgen dat Enschede een aantrekkelijke stad blijft. Deze bestuursperiode werken wij aan een meer structurele financiering van onze strategische investeringsagenda. Deze agenda's verbinden wij zoveel als mogelijk met andere financieringsmogelijkheden vanuit Provincie, Rijk of Europese geldstromen.
Er komen op de gemeente en de gemeentelijke organisatie met haar medewerkers de nodige maatschappelijk uitdagingen, doorontwikkelingen en veranderingen aan. Dit vraagt nog nadrukkelijker een overkoepelende programmering en prioritering om op een doelmatige wijze tot resultaten te komen. Dit geldt ook voor bedrijfsvoeringstaken. Het begeleiden van onze organisatie in de veranderingen vraagt daarnaast extra advies- en verandercapaciteit. Dit om de organisatie en medewerkers verder te ondersteunen als lerende, flexibele en talentvolle organisatie om onze maatschappelijke doelstellingen te realiseren. Hierbij rekening houdende met een hoge werkdruk en inspelend op een krappe arbeidsmarkt.
Belangrijke randvoorwaarden om bovenstaande uitdagingen waar te kunnen maken is een professionele bedrijfsvoering die daarbij aansluit.
Kaders uit de Zomernota
In het onderstaande hoofdstuk laten we zien wat we in 2024 met nadruk gaan doen om bij te dragen aan de betrouwbare en lange termijn houdbare financiele huishouding. Hierbij verwerken we de kaders zoals meegegeven bij de Zomernota. Waaronder de aangenomen motie huisvesten maatschappelijk vastgoed.
01. Enschede heeft een betrouwbare en voor lange termijn houdbare financiële huishouding en organisatie De afgelopen jaren zijn de schulden afgebouwd en de reserves versterkt. Er is een start gemaakt met het op peil brengen van de solvabiliteit. Het weerstandsvermogen om risico’s op te vangen is op goed niveau. De structurele begrotingsruimte (verschil tussen jaarlijks terugkerende baten en lasten) is nog wel beperkt. Het vraagt de komende jaren dan ook aandacht om het huishoudboekje op orde te houden. De rentelasten worden geminimaliseerd door de schulden te beperken en de financiering van de gemeente te optimaliseren. Een mogelijkheid hiertoe is de afkoop van hoogrentende leningen als de liquiditeitspositie van de gemeente dit toelaat. Tot slot is het afgelopen decennium weinig geïnvesteerd. Investeringen zijn noodzakelijk om het voorzieningenniveau en daarmee de aantrekkelijkheid van de stad overeind te houden. Daarom maken we gebruik van een strategische investeringsagenda en fonds waarmee we naar de toekomst borgen dat Enschede een aantrekkelijke stad blijft.
|
Nieuw of aanpassing beleid 2024 | |
Beleidsveld | Onderwerp |
Financien & Organisatie |
Actualisatie investeringsagenda |
Financien & Organisatie |
Programmering en prioritering taken |
Financien & Organisatie |
Verordeningen gemeentelijke belastingen |
Financien & Organisatie |
Zomernota 2024 |
Financien & Organisatie |
Jaarrekening 2023 |
Financien & Organisatie |
Gemeentebegroting 2025-2028 |
Wettelijk verplichte indicatoren
Op grond van het Besluit begroting en verantwoording zijn onderstaande indicatoren opgenomen. De indicatoren gelden voor iedere gemeente en zijn bedoeld om gemeenten met elkaar te kunnen vergelijken. Dit is mogelijk via www.waarstaatjegemeente.nl.
Beleidsveld | Naam indicator | Eenheid | Jaar | Score | Bron | |
1. | 0. Bestuur en ondersteuning | Formatie | Fte per 1.000 inwoners | 2023 | 8,76* | Eigen gegevens |
2. | 0. Bestuur en ondersteuning | Bezetting | Fte per 1.000 inwoners | 2023 | 9,84* | Eigen gegevens |
3. | 0. Bestuur en ondersteuning | Apparaatskosten |
Kosten per inwoner, in euro's |
2022 | 944,3** | Eigen gegevens |
4. | 0. Bestuur en ondersteuning | Externe inhuur | Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen | 2022 | 10,8%** | Eigen gegevens |
5. | 0. Bestuur en ondersteuning | Overhead | % van totale lasten | 2024 | 8,59 | Eigen Begroting |
35. | 8. Vhrosv | Gemiddelde WOZ waarde | Duizend euro | 2023 | 285 | CBS |
36. | 8. Vhrosv | Nieuw gebouwde woningen | Aantal per 1.000 woningen | 2022 | 7,9 | BAG |
37. | 8. Vhrosv | Demografische druk | % | 2023 | 62,9 | CBS |
38. | 8. Vhrosv | Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden | In euro’s | 2023 | 938 | COELO |
39. | 8. Vhrosv | Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden | In euro's | 2023 | 966 | COELO |
* Het kengetal formatie wijkt af van die van de bezetting.
** Dit kengetal komt voort uit de jaarrekening 2022.
Om de gestelde doelen te bereiken zijn per doel lasten begroot voor 2024. Deze bedragen worden ingezet voor het realiseren van de acties (onder 'Wat gaan we doen') maar ook voor het realiseren van de reguliere werkzaamheden. Onderstaande grafiek geeft per product inzicht in de beschikbaar gestelde budgetten.
Onderstaande tabel geeft inzicht in de meerjarige ontwikkeling van de lasten, baten en reserve mutaties.
|
Toelichting
De begrote lasten nemen in 2024 af met 8,3 mln euro. De belangrijkste wijzigingen zijn:
De begrote baten nemen in 2024 toe met 26,8 mln euro. De belangrijkste wijzigingen zijn:
De begrote stortingen nemen in 2024 toe met 5,1 mln euro. De belangrijkste wijzigingen zijn:
De begrote onttrekkingen nemen in 2024 af met 1,8 mln euro. De belangrijkste wijzigingen zijn:
Meer info | Klik hier voor meer informatie over reguliere werkzaamheden en beleidsnota's. |
Portefeuillehouders | Marc Teutelink, Jeroen Diepemaat, Niels van den Berg |
Concerndirecteuren | Kees Meijer |