3.4 Financiën en organisatie

.. Financiën en organisatie

 Doel
Subdoel Link
01. Enschede heeft een betrouwbare en voor lange termijn houdbare financiële huishouding en organisatie

totale lasten (x 1.000 euro): 126.789,00
01.01 Enschede is in staat om financiële tegenvallers het hoofd te bieden.
Aantal acties: 4
01.02 Enschede investeert toereikend
Aantal acties: 1
01.03 De gemeentelijke organisatie is wendbaar en alert
Aantal acties: 2

.. Wat willen we bereiken? 

Investeringen zijn noodzakelijk om het voorzieningenniveau en daarmee de aantrekkelijkheid van de stad overeind te houden. Daarom maken we gebruik van een strategische investeringsagenda en -fonds waarmee we naar de toekomst borgen dat Enschede een aantrekkelijke stad blijft. Deze bestuursperiode werken wij aan een meer structurele financiering van onze strategische investeringsagenda. Deze agenda's verbinden wij zoveel als mogelijk met andere financieringsmogelijkheden vanuit Provincie, Rijk of Europese geldstromen.

 

Er komen op de gemeente en de gemeentelijke organisatie met haar medewerkers de nodige maatschappelijk uitdagingen, doorontwikkelingen en veranderingen aan. Dit vraagt nog nadrukkelijker een overkoepelende programmering en prioritering om op een doelmatige wijze tot resultaten te komen. Dit geldt ook voor bedrijfsvoeringstaken. Het begeleiden van onze organisatie in de veranderingen vraagt daarnaast extra advies- en verandercapaciteit. Dit om de organisatie en medewerkers verder te ondersteunen als lerende, flexibele en talentvolle organisatie om onze maatschappelijke doelstellingen te realiseren. Hierbij rekening houdende met een hoge werkdruk en inspelend op een krappe arbeidsmarkt.

Belangrijke randvoorwaarden om bovenstaande uitdagingen waar te kunnen maken is een professionele bedrijfsvoering die daarbij aansluit.

 

Kaders uit de Zomernota

In het onderstaande hoofdstuk laten we zien wat we in 2024 met nadruk gaan doen om bij te dragen aan de betrouwbare en lange termijn houdbare financiele huishouding. Hierbij verwerken we de kaders zoals meegegeven bij de Zomernota. Waaronder de aangenomen motie huisvesten maatschappelijk vastgoed.

.. Wat gaan we doen voor financiën en organisatie

01. Enschede heeft een betrouwbare en voor lange termijn houdbare financiële huishouding en organisatie

De afgelopen jaren zijn de schulden afgebouwd en de reserves versterkt. Er is een start gemaakt met het op peil brengen van de solvabiliteit. Het weerstandsvermogen om risico’s op te vangen is op goed niveau. De structurele begrotingsruimte (verschil tussen jaarlijks terugkerende baten en lasten) is nog wel beperkt. Het vraagt de komende jaren dan ook aandacht om het huishoudboekje op orde te houden. De rentelasten worden geminimaliseerd door de schulden te beperken en de financiering van de gemeente te optimaliseren. Een mogelijkheid hiertoe is de afkoop van hoogrentende leningen als de liquiditeitspositie van de gemeente dit toelaat. Tot slot is het afgelopen decennium weinig geïnvesteerd. Investeringen zijn noodzakelijk om het voorzieningenniveau en daarmee de aantrekkelijkheid van de stad overeind te houden. Daarom maken we gebruik van een strategische investeringsagenda en fonds waarmee we naar de toekomst borgen dat Enschede een aantrekkelijke stad blijft.


01.01 Enschede is in staat om financiële tegenvallers het hoofd te bieden.
Enschede is een ambitieuze en ondernemende stad. Bij het realiseren van opgaven en doelen loopt de gemeente ook (financiële) risico’s. We zetten risicomanagement in om pro- actief met risico’s om te gaan. Om tegenslagen het hoofd te kunnen (blijven) bieden houden we ook voldoende weerstandsvermogen aan om ze op te kunnen vangen als ze zich voordoen. We blijven streven naar een weerstandsratio tussen 1,0 en 1,4. Dat is ook zo opgenomen in onze in 2022 vastgestelde nota weerstandsvermogen. We voeren realistisch en degelijk financieel beleid. Vanuit voorzichtigheidsbeginsel speculeren we niet op onzekere inkomsten. Structurele uitgaven dekken we met structurele middelen. We sturen stevig op het realiseren van afgesproken taakstellingen. We blijven bij het Rijk aandacht vragen voor de financiële en sociale situatie van onze stad. Op deze manier blijven we ook in de toekomst in staat om onverwachte financiële tegenvallers op te kunnen vangen.

 

Acties 2024
Aantal acties: 4

01. We leggen een rechtmatigheidsverklaring af.

Vanaf het verslagjaar 2023 moeten gemeenten zelf een rechtmatigheidsverantwoording overleggen. In 2024 wordt de rechtmatigheidscontrole door de organisatie uitgevoerd, zodat het college in de jaarrekening een rechtmatigheidsverantwoording kan afgeven.

02. We onderzoeken de mate van beïnvloedbaarheid van de begroting.

Elders in deze gemeentebegroting staat de lobby vermeld in verband met de forse tekorten in het middelenkader vanaf 2026 als gevolg van de uitnamen uit het gemeentefonds door het Rijk. Tegelijkertijd met deze lobby, moeten wij ons voorbereiden op het zelf (deels) dichten van deze tekorten. Dit gebeurt in opmaat naar de zomernota 2024. Belangrijk onderdeel daarvan is het inzichtelijk maken van de mate van beïnvloedbaarheid van de begroting.

03. We verbreden de scope risicomanagement.

In 2023 hebben wij de scope verbreed naar strategisch, proces en juridisch risicomanagement. In 2023 zijn de eerste stappen gezet. In 2024 wordt dit verder uitgebouwd. Hierdoor worden meer risico's actief meegenomen in de besluitvorming. 

04. We stellen routekaarten op voor onze strategische opgaven.

In 2024 wordt de routekaart verder ingevoerd binnen de cyclus van begroten en verantwoorden. De routekaarten geven inzicht waar we staan in de realisatie van de doelen van de strategische opgaven, en verbinden daarmee de korte met de langere termijn.

Bijdrage verbonden partij: Bank Nederlandse gemeenten

Maatschappelijk rendement:

De BNG Bank is de huisbankier van de gemeente. Daarnaast is de gemeente aandeelhouder van de BNG Bank. Door de lage kosten voor het gemeentelijke betalingsverkeer en de jaarlijkse dividenduitkering draagt zij bij aan een houdbare financiële huishouding. Daarnaast draagt de bank door het verstrekken van laagrentende leningen bij aan het realiseren van investeringen in de stad die de inwoner ten goede komen tegen aanvaardbare kosten.

Bijdrage verbonden partij: Enexis

Maatschappelijk rendement:

Enexis is de eigenaar van het netwerk voor gas en elektra in de stad. Het streven is om het netwerk betaalbaar, betrouwbaar en veilig te houden. Hiermee draagt Enexis ook bij aan het Energieakkoord en daardoor ook tegelijkertijd aan de gemeentelijke doelstellingen op het gebied van duurzaamheid. De gemeente is aandeelhouder van Enexis. De jaarlijkse dividenduitkering draagt bij aan een houdbare financiële huishouding.

Bijdrage verbonden partij: Gemeentelijk Belastingkantoor Twente

Maatschappelijk rendement:

Door de wettelijke taak belastinginning en heffingen te laten verzorgen door het GBT wordt op een effectieve en efficiënte manier uitvoering gegeven aan deze taak. Op deze manier wordt de gemeente Enschede in de gelegenheid gesteld om zich te richten op de ontwikkelingen van de Twentse samenleving.

Bijdrage verbonden partij: Voormalig Essent

Maatschappelijk rendement:

Hierbij gaat het om diverse BV's (Publiek Belang Elektriciteitsproductie en CSV Amsterdam) die zijn ontstaan uit het verkoopproces van de aandelen die gemeente had in Essent NV. Deze Bv's worden binnen enkele jaren opgeheven. De destijds niet uitgekeerde delen van de verkoopopbrengst zijn grotendeels uitgekeerd. Er zijn slechts nog kleine uitkeringen te verwachten in de komende jaren.

.
01.02 Enschede investeert toereikend
Het afgelopen decennium kende Enschede een heel laag investeringsniveau. Als gevolg van de financiële crisis en de financiële effecten daarvan voor Enschede was er nauwelijks investeringsruimte en lag de focus sterk op herstel van de financiële conditie. Een laag investeringsniveau brengt risico met zich mee dat inhaalinvesteringen nodig zijn en dat Enschede minder aantrekkelijk wordt dan andere steden die wel blijven investeren. Het voornemen is dan ook om, nu de financiële conditie is hersteld, structureel te blijven investeren in het voorzieningenniveau en de leefbaarheid in de stad. Hiervoor werken we met een strategische investeringsagenda waarin de belangrijkste investeringen om een impuls aan de stad te geven zijn opgenomen. Daarmee houden we Enschede aantrekkelijk voor onze inwoners. En het helpt ons om aantrekkelijk te zijn voor mensen die hier nog niet wonen. Als stad in het groen om te wonen, werken en leven. De ambitie is om te komen tot een structurele financiering van de investeringsagenda.

 

Acties 2024
Aantal acties: 1

01. We zorgen voor een structurele financiering van de investeringsagenda.

In opmaat naar de zomernota 2024 wordt de investeringsagenda geactualiseerd. Dat geldt zowel voor de onderliggende projecten als ook voor de financieringsbehoefte en -dekking. Op deze manier blijven we investeren in de kwalitatieve groei van onze stad. 

.
01.03 De gemeentelijke organisatie is wendbaar en alert
Wij zijn er als gemeentelijke organisatie voor onze inwoners en ondernemers. Om hen, in de dynamiek en complexiteit van het hier en nu, zo goed mogelijk van dienst te zijn moeten we in staat zijn om slim en snel te handelen. Daarbij zijn we mensgericht en werken we meer in netwerken van onze samenleving. Het verder optimaliseren van onze lerende, flexibele en talentvolle organisatie draagt hier aan bij. We streven naar effectiviteit en efficiency waarbij standaardisatie, doelgerichtheid belangrijke maatstaven zijn. Die verstevigen we de komende periode door onder andere meer in te zetten op digitalisering en datavaardigheid. Ook werken we aan ons vermogen om ons aan te passen als het gaat om integriteit en ondermijning en gebruiken hiervoor verschillende instrumenten. De sturing en realisatie van het geheel aan regulier werk en opgaven vraagt om focus, versteviging en daadkracht, zodat we onze organisatie continue blijven richten op wat er nodig is en gevraagd wordt.

 

Acties 2024
Aantal acties: 2

01. We prioriteren onze taken om de uitvoerbaarheid te borgen.

Voorafgaand aan de Zomernota 2024 komen we tot een voorstel van programmering en prioritering van taken om de kloof tussen ambitie en bijbehorende werkzaamheden én de uitvoerbaarheid hiervan mogelijk te maken waarmee ook de werkdruk gereduceerd wordt.

02. We continueren onze aandacht voor de weerbaarheid en integriteit van onze bestuurders en ambtenaren.

In 2024 worden de gesprekken over integriteit en weerbaarheid voortgezet en worden de trainingen hierover aangeboden. De in 2023 vastgestelde gedragscode en het agressie- en emotieprotocol zijn daarbij leidend.

.
Nieuw of aanpassing beleid 2024
Beleidsveld Onderwerp

Financien & Organisatie

Actualisatie investeringsagenda

Financien & Organisatie

Programmering en prioritering taken 

Financien & Organisatie

Verordeningen gemeentelijke belastingen

Financien & Organisatie

Zomernota 2024

Financien & Organisatie

Jaarrekening 2023

Financien & Organisatie

Gemeentebegroting 2025-2028

 

Wettelijk verplichte indicatoren

Op grond van het Besluit begroting en verantwoording zijn onderstaande indicatoren opgenomen. De indicatoren gelden voor iedere gemeente en zijn bedoeld om gemeenten met elkaar te kunnen vergelijken. Dit is mogelijk via www.waarstaatjegemeente.nl.

  Beleidsveld Naam indicator Eenheid Jaar Score Bron
1. 0. Bestuur en ondersteuning Formatie Fte per 1.000 inwoners  2023 8,76* Eigen gegevens
2. 0. Bestuur en ondersteuning Bezetting Fte per 1.000 inwoners  2023 9,84* Eigen gegevens
3. 0. Bestuur en ondersteuning Apparaatskosten

Kosten per inwoner, in euro's

 2022 944,3**  Eigen gegevens
4. 0. Bestuur en ondersteuning Externe inhuur Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen 2022  10,8%**  Eigen gegevens
5. 0. Bestuur en ondersteuning Overhead % van totale lasten  2024 8,59  Eigen Begroting
35. 8. Vhrosv Gemiddelde WOZ waarde Duizend euro  2023 285  CBS
36. 8. Vhrosv Nieuw gebouwde woningen Aantal per 1.000 woningen  2022 7,9  BAG
37. 8. Vhrosv Demografische druk %  2023 62,9  CBS
38. 8. Vhrosv Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden In euro’s  2023 938  COELO
39. 8. Vhrosv Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden In euro's  2023 966  COELO

 

* Het kengetal formatie wijkt af van die van de bezetting.

  • Dit heeft vooral te maken met het toegenomen aantal intensiveringen en uitvoering van projecten (waaronder de verduurzamingsopgave, stedelijkeontwikkelingsprojecten, uitvoering van de investeringsagenda, IT-transitie, uitbreiding capaciteit handhaving, etc.). De hiervoor ontvangen, vaak incidentele, projectgelden (van het Rijk) voor bekostiging van deze extra inzet wordt vanwege het tijdelijk karakter niet omgezet in structurele formatieruimte.
  • Een lagere formatie betekent dus niet dat er geen budget voor personele inzet beschikbaar is. Dit is aanwezig in verschillende andere daarvoor bestemde (project)budgetten.
  • Voor uitbreiding van vast personeel wordt de formatie in de volgende begroting aangepast. Tevens wordt het proces van formatiebeheer momenteel geactualiseerd.
  • Meerjaareninzicht in het verloop van formatie en bezetting zal worden meegenomen in de jaarrekening van 2023 conform eerdere toezegging. 

** Dit kengetal komt voort uit de jaarrekening 2022. 

.. Wat mag het kosten?

Om de gestelde doelen te bereiken zijn per doel lasten begroot voor 2024. Deze bedragen worden ingezet voor het realiseren van de acties (onder 'Wat gaan we doen') maar ook voor het realiseren van de reguliere werkzaamheden. Onderstaande grafiek geeft per product inzicht in de beschikbaar gestelde budgetten. 

 

Onderstaande tabel geeft inzicht in de meerjarige ontwikkeling van de lasten, baten en reserve mutaties.

Financien en organisatie Bedragen x 1.000 euroRealisatie 2022Begroting  2023Begroting 2024Raming  2025Raming  2026Raming  2027
Lasten128.527135.161126.788138.462151.990165.260
Baten582.859553.698580.458601.802589.727599.012
Saldo van baten en lasten-454.332-418.537-453.670-463.340-437.737-433.752
Storting reserves45.35317.14522.21118.81216.16116.206
Onttrekking reserves20.28725.61627.49617.26029.03132.312
Resultaat-429.267-427.008-458.955-461.789-450.606-449.858

 

Toelichting

 

De begrote lasten nemen in 2024 af met 8,3 mln euro. De belangrijkste wijzigingen zijn:

  • In 2023 nam het budget incidenteel toe vanwege correcties en verrekeningen door het Rijk op de Algemene Uitkering. Hierdoor is het lastenbudget eenmalig verhoogd in 2023 en verklaart de afname in 2024 (-10,8 miljoen euro). De eventuele structurele doorwerking voor de jaren 2024 en verder wordt betrokken bij de actualisatie van de circulaires in het Gemeentefonds, verwerkt onder de baten en is onderdeel van het middelenkader in hoofdstuk 2;
  • Bij het Vastgoedbedrijf nemen de lasten af met name als gevolg van een technische aanpassing van de lasten de reserves (-2,1 miljoen euro). Per saldo is dit neutraal;
  • De lasten van het product Interne Dienstverlening nemen hoofdzakelijk toe vanwege de toekenning van diverse knelpunten in de Zomernota 2023 op het gebied van het KCC en bedrijfsvoering (+3,5 miljoen euro);
  • In de Zomernota 2023 zijn middelen toegekend voor extra managementcapaciteit bij Vitaal & Sociaal en stadsingenieurs en gebieds- en projectontwikkeling (+0,7 miljoen euro) en voor International Office / Duitslandagenda (+0,2 miljoen euro).

 

De begrote baten nemen in 2024 toe met 26,8 mln euro. De belangrijkste wijzigingen zijn:

  • Bij het Vastgoedbedrijf nemen de baten toe vanwege een eenmalige interne bijdrage voor het project Diekman-Oost (+3,1 miljoen euro);
  • Bij het Vastgoedbedrijf is in het gesloten systeem sprake van een technische correctie waarbij de baten en reserves moeten worden gecorrigeerd. Per saldo is dit neutraal (+6,5 miljoen euro);
  • De baten bij het product Algemene Uitkering zijn in 2024 hoger (+15,8 miljoen euro) met name vanwege toevoegingen vanuit de recente circulaires, zoals ook opgenomen in de Zomernota 2023;  
  • De baten bij Algemene Belastingen nemen toe vanwege de indexatie van verschillende belastingen als OZB, precario- en toeristenbelasting (+2,4 miljoen euro);
  • Door een actualisatie bij Rente & Treasury nemen de baten af in 2024 (-1,7 miljoen euro);
  • Diverse Overige mutaties zoals indexaties leiden tot hogere baten (+0,7 miljoen euro).

 

De begrote stortingen nemen in 2024 toe met 5,1 mln euro. De belangrijkste wijzigingen zijn:

  • Bij het Vastgoedbedrijf is in het gesloten systeem een technische correctie doorgevoerd waarbij lasten, baten en reserves zijn gecorrigeerd (+5,1 miljoen euro). Per saldo is dit neutraal.

 

De begrote onttrekkingen nemen in 2024 af met 1,8 mln euro. De belangrijkste wijzigingen zijn:

  • Reserve Loon- en prijscompensatie; Vanwege het toekennen van de nieuwe CAO nemen de onttrekkingen in 2024 toe met 4,1 miljoen euro. 
  • Reserve Flankerend beleid; De onttrekking van middelen aan de reserve Flankerend beleid is in 2024 0,8 miljoen euro lager dan in 2023. Dit betreft met name de minder verwachte kosten vertrekregelingen (zie ook hierboven lager verwachte onttrekking voor 2023) en generatiepact.
  • Lagere onttrekking (0,8 miljoen euro) uit de reserve wetgeving informatievoorziening tbv het programma Bridge. Dit wordt veroorzaakt doordat het programma Bridge in 2024 afloopt en daardoor minder uitgaven zijn die uit de reserve gedekt worden.
  • Reserve onderwijshuisvesting; bij onderwijshuisvesting is er in 2024 sprake van een lagere onttrekking van 0,9 miljoen euro als gevolg van het Integraal Huisvestingsplan (IHP).
Meer info Klik hier voor meer informatie over reguliere werkzaamheden en beleidsnota's.
Portefeuillehouders Marc Teutelink, Jeroen Diepemaat, Niels van den Berg
Concerndirecteuren Kees Meijer