
Wat willen we bereiken Wat gaan we daarvoor doen Wat mag het kosten | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bedragen x 1.000 Euro's |
Het algemene beeld voor het programma Opgroeien en Ontwikkelen is dat we op koers liggen met de voortgang van de politieke speerpunten en de reguliere werkzaamheden.
Het programma Opgroeien en Ontwikkelen verwacht voor 2014 uit te komen op een financieel voordeel van 255.000 euro.
De voordelen ontstaan bij de producten Kind- en peuteropvang (630.000 euro) en Jeugd en Jongeren (75.000 euro) en bij het onderdeel Bedrijfsvoering (250.000 euro). De nadelen komen bij de producten Onderwijsvoorzieningen (300.000 euro) en Sportvoorzieningen (400.000 euro) naar voren.
Klik hier voor een uitgebreide beschrijving van de politieke speerpunten zoals opgenomen in de Programmabegroting 2014-2017.
| Politiek speerpunt | Voortgang |
| Doelstelling A: Verhogen van het onderwijs- en opleidingsniveau van de beroepsbevolking | |
| Voorschoolse voorzieningen, onderwijs en talentontwikkeling, aansluiting arbeidsmarkt | |
|
|
| Doelstelling B: Versterken van de zelfredzaamheid van jongeren en ouders bij de opvoeding | |
| Investeren in jeugd: opvoedondersteuning, preventief jeugdbeleid, opgroeien in een veilige omgeving | |
|
|
| Doelstelling C: Bevorderen van een gezonde leefstijl | |
| Sportdeelname, gezond en duurzaam leven, respect voor elkaar, vitale sportverenigingen | |
|
|
| Duurzaamheid | |
Doelstelling: Verminderen van de CO2-uitstoot
|
|
= loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect;
= loopt achter, bijsturing mogelijk;
= conform verwachting;
= boven verwachting;
= neutrale wijziging.
Toelichting:
Zowel de voortgang van de politieke speerpunten als de reguliere werkzaamheden liggen op schema.
Voor het programma Opgroeien en Ontwikkelen zijn er geen openstaande moties, amendementen en toezeggingen.
| Doelstelling A: Verhogen van het onderwijs- en opleidingsniveau van de beroepsbevolking |
Financiële resultaten |
Omvang afwijking in € 1.000 (prognose 31/12) |
Bijsturing in € 1.000 |
| Kind- en peuteropvang |
|
630 |
|
| Onderwijsopbrengsten |
|
|
|
| Onderwijsvoorzieningen |
|
- 300 |
300 |
| Totaal afwijking |
|
330 |
300 |
= tegenvaller;
= risico;
= conform begroting;
= meevaller;
= neutrale wijziging.| Doelstelling B: Versterken van de zelfredzaamheid van jongeren en ouders bij de opvoeding |
Financiële resultaten |
Omvang afwijking in € 1.000 (prognose 31/12) |
Bijsturing in € 1.000 |
| Jeugd en jongeren |
|
75 |
204 |
| Totaal afwijking |
|
75 |
204 |
= tegenvaller;
= risico;
= conform begroting;
= meevaller;
= neutrale wijziging.| Doelstelling C: Bevorderen van een gezonde leefstijl |
Financiële resultaten |
Omvang afwijking in € 1.000 (prognose 31/12) |
Bijsturing in € 1.000 |
| Maatschappelijke educatie |
|
|
|
| Sport |
|
|
|
| Sportvoorzieningen |
|
- 400 |
150 |
| Gezondheidszorg |
|
||
| Totaal afwijking |
|
- 400 |
150 |
= tegenvaller;
= risico;
= conform begroting;
= meevaller;
= neutrale wijziging.| Bedrijfsvoering |
Financiële resultaten |
Omvang afwijking in € 1.000 (prognose 31/12) |
Bijsturing in € 1.000 |
| Bedrijfsvoering |
|
250 |
100 |
| Totaal afwijking |
|
250 |
100 |
= tegenvaller;
= risico;
= conform begroting;
= meevaller;
= neutrale wijziging.Toelichting op afwijkingen:
Kind- en peuteropvang
Bij het deelproduct peuterspeelzaalwerk wordt een voordeel van 480.000 euro verwacht. Doordat de belastingdienst nu voor circa 60% van de ouders bijdraagt in de kosten voor een peuterarrangement, leidt dat tot een besparing in de gemeentelijke uitgaven van 480.000 euro.
Daarnaast wordt bij het deelproduct Kinderopvang een voordeel van 150.000 euro verwacht door lagere uitgaven voor Kinderopvang Sociaal Medische Indicatie (SMI). Door stringente toetsing bij de aanvang wordt hier minder gebruik van gemaakt.
| Beslispunt OO-01: wij stellen voor |
| om het voordeel van 630.000 euro binnen het product Kind- en peuteropvang te betrekken bij de gemeenterekening van 2014. |
Onderwijsvoorzieningen
Door enerzijds het afbouwen van de maatschappelijke vastgoedportefeuille bij het Vastgoedbedrijf en anderzijds besluitvorming bij de stedelijke koers kunnen leegstaande onderwijsgebouwen niet meer worden af gestoten aan hetzij vastgoedbedrijf hetzij grondbedrijf voor maatschappelijke of stedelijke (her-) ontwikkelingsdoeleinden. Dit heeft er toe geleid dat kapitaal- en exploitatielasten van deze panden blijven drukken op de begroting van onderwijshuisvesting en er onvoldoende dekking wordt ‘vrijgespeeld’ voor structurele exploitatie- en kapitaallasten.Gevolg is dat de omvang van met name de uitgaven voor OZB en verzekeringen van schoolgebouwen, zoals ook al in eerdere rapportages is gemeld, leiden tot tekorten bij onderwijshuisvesting. In 2014 gaat het om een verwacht tekort van 300.000 euro. Tot en met 2013 zijn dergelijke exploitatienadelen telkens vereffend door ze te onttrekken aan de reserve(s) van onderwijshuisvesting.
Bijsturingsvoorstel:
De reservepositie onderwijshuisvesting is bedoeld om jaarlijkse schommelingen in de hoogte van de kapitaallasten te egaliseren. De gebruikelijke praktijk van de laatste jaren was om de exploitatienadelen van OZB en verzekeringen te dekken uit deze reservepositie. De reservepositie staat momenteel door meerdere oorzaken (o.a. motie Van Haersma-Buma en afwikkeling financieel arrangement met Het Stedelijk Lyceum) onder druk. Door opnieuw exploitatienadelen te onttrekken neemt de druk verder toe. De reservepositie wordt naar verwachting negatief vanaf 2022.
| Beslispunt BP-OO-02A (bijsturing): wij stellen voor |
| om het exploitatienadeel binnen het product Onderwijsvoorzieningen van 300.000 euro in 2014 zoveel mogelijk terug te dringen en het restant bij het opstellen van de gemeenterekening 2014 te onttrekken aan de egalisatiereserve binnen Onderwijshuisvesting. |
Jeugd en jongeren
Binnen dit product wordt een voordeel van tenminste 75.000 euro verwacht doordat de activiteiten van de Tukker niet meer worden voortgezet.
| Beslispunt OO-03: wij stellen voor |
| om het voordeel van 75.000 euro binnen het product Jeugd en Jongeren te betrekken bij de gemeenterekening van 2014. |
| Beslispunt OO-04: wij stellen voor |
| om zowel de baten als de lasten van het product Jeugd en Jongeren met een bedrag van 800.000 euro op te hogen voor de provinciale 'Experimenteermiddelen Transitie Jeugdzorg'. |
Bijsturingsvoorstel:
Via de meicirculaire 2014 zijn middelen beschikbaar gesteld voor de invoering van de jeugdzorg in 2014. Met deze toekenning was nog geen rekening gehouden. We stellen daarom voor om deze extra middelen in te zetten als bijsturing in 2014.
| Beslispunt OO-04A: wij stellen voor |
| om het verwachte voordeel van 204.000 euro binnen het product Jeugd en Jongeren in 2014 in te zetten als bijsturingsmaatregel en te betrekken bij de gemeenterekening 2014. Het betreft de toekenning van middelen voor invoering van de jeugdzorg waar geen rekening mee was gehouden. |
Sportvoorzieningen en wijkaccommodaties
Bij de gemeentelijke accommodaties op gebied van sport en maatschappelijk vastgoed (EMV) zijn verschillende ontwikkelingen gaande die een negatieve invloed hebben op het resultaat. Voor wat betreft de wijkcentra is er sprake van sterk teruglopende huuropbrengsten met name op het gebied van kantoorruimte vanwege het terugtrekken van Alifa uit de centra. Weliswaar zijn de exploitatiekosten teruggebracht maar blijft een nadelig effect op het resultaat van 250.000 euro.
| Beslispunt OO-05: wij stellen voor |
| om het nadeel van 250.000 euro binnen het product Sportvoorzieningen (wijkcentra) zoveel mogelijk te beperken en het restant te betrekken bij de gemeenterekening van 2014. |
| Beslispunt BP-OO-5A (bijsturing): wij stellen voor |
| om het tekort binnen het product Sportvoorzieningen voor 150.000 euro in 2014 zoveel mogelijk terug te dringen en het restant bij het opstellen van de gemeenterekening 2014 te onttrekken aan de egalisatiereserve Sport. |
Bij het deelproduct Jeugdgezondheidszorg zijn in de jaarrekening van 2013 de restantmiddelen voor Opvoed- en opgroeiondersteuning/Centra voor Jeugd en Gezin aan de reserve WMO toegevoegd. Voor het WMO onderdeel is hiervoor een meerjarenbegroting 2012-2015 opgesteld.
Deze onderbesteding van middelen blijven op deze manier beschikbaar voor de geplande bestedingsperiode. We stellen nu voor om 504.000 euro uit de WMO reserve te onttrekken om deze in 2014 in te kunnen zetten voor Opvoed- en opgroeiondersteuning/Centra voor Jeugd en Gezin conform de meerjarenbegroting 2012-2015.
| Beslispunt OO-06: wij stellen voor |
| de besteding van de restantmiddelen voor een bedrag van 504.000 euro in 2014 toe te voegen aan het deelproduct Jeugdgezondheidszorg en dit bedrag te onttrekken aan de reserve WMO. |
Bedrijfsvoering
De bedrijfsvoering leidt tot een verwacht voordeel van 250.000 euro op de personeelsbudgetten. Met name door het (nog) niet invullen van een aantal vacatures ontstaat dit voordeel.
| Beslispunt OO-07: wij stellen voor |
| om het voordeel van 250.000 euro binnen het product Bedrijfsvoering te betrekken bij de gemeenterekening van 2014. |
Bijsturingsvoorstel:
De dekking van de projectleider van het verzelfstandigingstraject Sportbedrijf Enschede kan binnen het programma anders worden ingevuld. Hierdoor ontstaat incidenteel een extra voordeel van 100.000 euro.
| Beslispunt BP-OO-7A (bijsturing): wij stellen voor |
| om het extra voordeel binnen het product Bedrijfsvoering van 100.000 euro te betrekken bij gemeenterekening 2014. |