3.1 Samenleving en bestuur

1. Goed bestuur
We willen Enschede goed besturen. Dat kunnen we nooit alleen, maar alleen samen met de stad: onze partners, onze inwoners, onze ondernemers. We willen de stad meer betrekken bij het aanpakken van de maatschappelijke opgaven waar we als Enschede voor staan.

Goed bestuur wil ook zeggen dat we eerlijk besturen. Het bestuur en de gemeentelijke organisatie is integer, communiceert open, streeft naar een zo hoog mogelijke kwaliteit in de besluitvorming en leert van haar fouten. Inwoners moeten kunnen vertrouwen in de procedurele rechtvaardigheid van beslissingen. Daarom moeten we op tijd alle belangen meewegen.



1.01 Integere en transparante organisatie en bestuur

Onze medewerkers en bestuurders zijn integer en weten wat wel en niet kan. We zijn alert op risicovolle functies en ondersteunen onze medewerkers in de uitvoering hiervan.

We zijn open en communiceren duidelijk over keuzes die gemaakt worden. Zowel deze keuzes als de informatie op basis waarvan deze keuzes worden gemaakt moeten voor inwoners toegankelijk zijn.

Openbaarheid van overheidsinformatie is een uitgangspunt. Daarom leggen we geheimhouding alleen op wanneer dit echt nodig is en zorgen we ervoor dat geheimhouding zo snel mogelijk wordt opgeheven.


Acties 2019
Aantal acties: 5

01. We verbeteren de ontsluiting van raads- en bestuursinformatie  
02. We ondersteunen onze medewerkers en bestuurders in risicovolle functies 
03. We organiseren integriteitscursussen voor al onze medewerkers 
04. We vragen toezichthouders signalen te delen om onszelf te kunnen verbeteren 
05. We nodigen actief inwoners uit voor raads- en commissievergaderingen  
We hebben nog niet altijd de juiste vorm gevonden, om te zorgen dat de inwoners ook het gevoel hebben dat zij centraal staan.
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


1.02 Tijdige en kwalitatief afdoende afhandeling van klachten, bezwaar en beroep

We zetten in op het tijdig en op een goede manier afhandelen van klachten, bezwaren en beroepen. We focussen op mediation, zodat we onszelf en onze inwoners lange procedures kunnen besparen.

We willen onszelf als organisatie verbeteren. De signalen die we binnenkrijgen bij de klachtencommissaris, bezwarencommissie en andere toezichthouders kunnen ons daarbij helpen. We bundelen deze signalen en wanneer we patronen ontdekken voeren we verbeteringen door.

We zijn transparant over de aard, inhoud en afhandeling van klachten, bezwaar en beroep en maken dit jaarlijks inzichtelijk in het burgerjaarverslag.


Acties 2019
Aantal acties: 1

01. We brengen een burgerjaarverslag uit  
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

2. Versterking samenwerking bestuur/samenleving
Met het sluiten van het Enschede Akkoord heeft de raad de duidelijke keus gemaakt om in te zetten op het versterken van de samenwerking tussen gemeente en samenleving. We willen de stad meer betrekken bij wat we doen. Bij het kiezen van thema's voor invloed van inwoners houden we rekening met de uitkomsten van de straatgesprekken van het Enschede Akkoord en werken we samen met de raadswerkgroep. De meest genoemde thema's tijdens deze gesprekken met inwoners waren (zwerf)afval, (verkeers)veiligheid en leefbaarheid.

Heldere communicatie is van groot belang om de belofte van het Enschede Akkoord te laten slagen. Daarom zijn we scherp op duidelijke communicatie. We zijn helder over de rol die bestuur en inwoner kunnen spelen in het bedenken van oplossingen en het maken van beleid, maar ook bij bijvoorbeeld het uitvoeren of controleren. We faciliteren en stimuleren het ontplooien van bewonersinitiatieven.

We faciliteren ontmoetingen, zowel digitaal als fysiek. Vooral op het gebied van digitale ontmoeting kunnen we de komende periode grote slagen maken.



2.01 Consistent gebruik bestuursstijlen

We bepalen de rol van samenleving en bestuur in besluitvormingstrajecten, communiceren dit duidelijk en zijn rolvast. Op die manier versterken wij de samenwerking.

Acties 2019
Aantal acties: 3

01. We communiceren helder over de rol die inwoners in trajecten spelen en kiezen daarvoor onze bestuursstijl zorgvuldig. 
02. We stellen een Communicatievisie 2019-2022 op 
03. Wij spannen ons in om Newsroom053 / 1Twente Enschede en debatcentrum te behouden via lobby bij Rijk en Provincie. 
Qua inspanning zou dit stoplicht op groen moeten staan, zoals ook toegelicht in het randprogramma op 18 maart. De lobby heeft echter (nog) niet tot het gewenste resultaat geleid. Zowel Rijk als provincie wijzen naar de gemeente als (eerst) verantwoordelijke voor de financiering. Onze financiële positie biedt die ruimte niet. 1Twente heeft zelf gecommuniceerd dat ze zonder aanvullende steunmaatregelen rond de zomer failliet gaan. Dit heeft ook financiële consequenties voor de gemeente. Naast de subsidie die voor 2019 verstrekt is heeft 1Twente een garantstelling van 250.000 euro.
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


2.02 Faciliteren van bewonersinitiatieven

We stimuleren en faciliteren het ontplooien van bewonersinitiatieven, door een zo breed mogelijke doelgroep aan te spreken en zowel online als offline op een eenvoudige manier de mogelijkheden te communiceren.

Acties 2019
Aantal acties: 6

01. We vertalen stedelijke opgaven in stadsdeelagenda's en uitvoeringsprogramma's 
02. We betrekken inwoners bij zaken die hun directe omgeving spelen 
03. We brengen de beschikbare instrumenten voor bewonersinitiatieven onder de aandacht 
04. We zetten in op de doorontwikkeling en verbetering van de wijkbudgetten 
05. We zetten in op digitale participatie 
06. We breiden de mogelijkheden van inwoners om mee te doen uit 
In het lopend jaar is het nog onvoldoende gelukt om nieuwe manieren in te zetten om inwoners te betrekken. Graag willen we in nauwe samenwerking met de commissie Enschede Akkoord aan de slag om binnen de aanwezige financiële kaders nieuwe initiatieven te ontplooien en ontwikkelen en gebruikte methoden te evalueren en waar nodig te verbeteren.
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

3. Versterking samenwerking bestuur/(regionale) partners
In de samenwerking is het voor ons van belang dat deze bijdraagt aan de opgaven van onze stad en regio. We zetten in op gerichte samenwerking met (regionale) partners op basis van een gemeenschappelijke agenda. We zijn een duidelijke opdrachtgever richting verbonden partijen en andere samenwerkingspartners. We richten ons daarbij op waar we als Enschede voor staan en wat we willen bereiken. Samenwerking mag niet ten koste gaan van onze doorzettingsmacht.

Samenwerking is op inhoud noodzakelijk op tal van terreinen. Bijvoorbeeld bij het voeren van een lobby. We willen met lef vooruit om onze groeiende (inter)nationale positie te versterken. Dat geldt in het bijzonder voor onze Duitse buren, de MONT-regio en onze partnersteden Münster, Dalian en Palo Alto.



3.01 Goede (Eu)regionale samenwerking

Samenwerking met partners is gebaseerd op een gezamenlijke agenda en moet bijdragen aan het realiseren van onze maatschappelijke doelen.

Om goed geïnformeerd te blijven over belangrijke kansen voor de stad, kennis uit te wisselen en samen met anderen op te komen voor onze belangen, participeren we in samenwerkingsverbanden op (eu)regionaal, landelijk en internationaal niveau.

Op basis van de grootste opgaven voor Enschede selecteren we een beperkt aantal dossiers waarop een actieve lobby wordt gevoerd.


Acties 2019
Aantal acties: 3

01. We verbinden regionale en nationale netwerken 
02. We positioneren ons strategisch in (inter)nationale samenwerkingsverbanden 
Met een relatief nieuw college en concerndirectie zijn er nog kansen en mogelijkheden in de benoemde netwerken, om onze positie daar te verstevigen.
03. We stellen de strategie op samenwerking vast 
In het verlengde van de evaluatie wordt gewerkt aan de herijking van de rol / positie van de Regio. De verwachting is, dat dit nog wel de nodige procestijd vraagt voordat er duidelijkheid over is.
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


3.02 Verbeterde sturing op maatschappelijk rendement samenwerkingspartners (door professioneler opdrachtgeverschap)

Wij verstrekken heldere opdrachten aan verbonden partijen en andere samenwerkingspartners. Daarin is duidelijk wat de gewenste maatschappelijk resultaten zijn, in welke tijd we deze resultaten willen behalen en voor welk geld.

Voor de Raad zorgen wij voor duidelijke informatie en een helder sturingskader. Op deze manier zorgen we ervoor dat we niet verrast worden door (financiële) tegenvallers bij verbonden partijen.


Acties 2019
Aantal acties: 2

01. We sturen op maatschappelijke impact 
02. We verbeteren ons opdrachtgeverschap  
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

4. Professionele dienstverlening aan de samenleving
Bij belangrijke momenten in het leven van onze inwoners, spelen wij een rol. Of het nou om een geboorte gaat of het halen van een rijbewijs. Een nieuw huis bouwen of een zaak beginnen. Als iemand zorg nodig heeft of net werkloos is geworden. Mensen herinneren zich de gemeente door onze dienstverlening. En niet wat we precies zeiden of deden, maar wel het gevoel dat ze erbij hadden. Dienstverlening is mensenwerk. Dagelijks werken we met hart en ziel voor onze inwoners. We zijn betrokken en betrouwbaar en maken daarmee het verschil. Dat doen we digitaal waar het kan, persoonlijk waar het moet. Samen zorgen we dat het klikt.



4.01 Tevredenheid over de dienstverlening

De gebruikers van onze dienstverlening zijn tevreden en worden steeds vaker positief verrast. Dat draagt bij aan een prettig contact, een beter imago en meer vertrouwen in de overheid.

Acties 2019
Aantal acties: 1

01. We geven uitvoering aan klantfeedback management 
Al enige tijd worden de balies in het Stadskantoor en de website beoordeeld door onze inwoners zelf. Via een eenvoudig systeem geven zij met een smiley (groen, oranje, rood) aan wat zij van de dienstverlening vonden: bijvoorbeeld op aspecten als deskundig geholpen, goed luisteren of bij de website de zoekfunctie en vindbaarheid van informatie. Ook kunnen zij in eigen bewoordingen aangeven wat er goed ging of beter kan. Deze klantfeedback wordt geanalyseerd door enerzijds de eigen afdeling en anderzijds centraal om rode draden te kunnen herkennen. We zien verbetermogelijkheden in het duurzaam oppakken van deze klantfeedback door o.a. ook de mogelijkheden te bieden voor niet digitaal vaardige inwoners. Nog in te zetten Cookie-beleid helpt bij het duurzaam oppakken van klantfeedback waarbij privacy wel leidend is. Er ontstaan dan betere analysemogelijkheden; inzicht in de digitale klantreis bijvoorbeeld. Daarnaast zijn er wensen en mogelijkheden om deze onderzoeksmethode uit te breiden naar de kanalen telefonie, mail, formulieren.
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


4.02 Toegankelijke dienstverlening

Het afgelopen jaar is gewerkt aan een nieuwe visie op dienstverlening. In het najaar van 2018 is deze visie aangeboden aan College en Raad als kader voor de komende jaren. "Enschede zorgt dat het klikt”, is de titel van de nieuwe visie op dienstverlening en zegt veel over waar Enschede voor staat. Meegaan in de digitale wereld en gelijktijdig contact maken en houden met onze inwoners. De menselijke maat zorgt dat er een klik is. Dat betekent dat we gastvrij en mensgericht zijn, klant-en-klare diensten leveren en duidelijk zijn in onze informatievoorziening en communicatie. We leveren gewoon goede dienstverlening; welk “kanaal” de inwoner ook kiest, overal krijgt men op een prettige manier hetzelfde goede en begrijpelijke antwoord.

Acties 2019
Aantal acties: 4

01. Publieksdienstverlening geeft invulling aan de visie op Dienstverlening “Enschede zorgt dat het klikt”  
02. We geven uitvoering aan de actiepunten uit het onderzoek 'basisinfrastructuur aan i-aspecten' 
03. In 2019 verkennen we de mogelijkheden voor een gemeentebreed custumer relationship managementsysteem (CRM).  
04. We werken aan verdere digitalisering van de dienstverlening van Werk en Inkomen, zowel lokaal (Dimpact, Centric) als landelijk (GBI, i-sociaal). 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

5. Openbare orde en veiligheid
We willen dat Enschede een aantrekkelijke stad is om te wonen, te werken, te ondernemen en te recreëren. Een gevoel van veiligheid draagt hieraan bij. Dat blijkt ook uit het feit dat veel inwoners veiligheid als één van de belangrijkste thema’s hebben benoemd bij de straatgesprekken die de raad heeft gehouden in het kader van het Enschede Akkoord. We hebben dan ook in de volle breedte aandacht voor veiligheid. Van de meer zorg gerelateerde onderwerpen als woonoverlast en overlast van personen met verward gedrag tot georganiseerde en ondermijnende criminaliteit.

Om de stad veilig te houden, is het belangrijk dat we weten wat er gebeurt. Een goede informatiepositie is belangrijk. We hebben hier de afgelopen tijd veel in geïnvesteerd. Interne en externe data is gebruikt om meer inzicht te krijgen en om patronen te ontdekken. We willen de komende periode op een slimmere manier gebruik maken van deze informatie. Als gemeente hebben we een aantal taken en bevoegdheden die belangrijk zijn voor de aanpak van criminaliteit. Door deze bevoegdheden gericht en effectief in te zetten, maken we Enschede minder aantrekkelijk voor mensen met slechte bedoelingen. We pakken georganiseerde criminaliteit hard aan, in samenwerking met onze partners.

Belangrijk is dat we een evenwicht vinden tussen repressie, preventie en zorg. Veiligheid is een verantwoordelijkheid van ons allemaal; die verantwoordelijkheid pakken we dan ook samen op.



5.01 Bevorderen verbinding in samenleving (tegengaan polarisatie en radicalisering)

In een stad met veel verschillende nationaliteiten is het van belang dat we begrip hebben voor elkaars achtergronden, dat we elkaar respecteren en met elkaar in gesprek blijven. Als gemeente onderhouden we een relevant netwerk. We hebben contact met mensen met grote maatschappelijke status binnen verschillende bevolkingsgroepen. Dit doen we bijvoorbeeld via de “Tafel van Vrede”. We willen een rol spelen in het verbinden van groepen met verschillende achtergronden en overtuigingen.

Acties 2019
Aantal acties: 1

01. We bouwen en onderhouden een stevig netwerk in de stadsdelen 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


5.02 Ervoor zorgen dat Enschede een ongunstig klimaat heeft voor ondermijnende activiteiten

Ondermijning is een verzamelnaam voor verschillende vormen van criminaliteit die vaak verborgen blijft. Het gaat dan bijvoorbeeld om illegale hennepteelt, drugshandel, witwassen, mensenhandel, bedreiging en intimidatie, en vastgoedfraude.

Om hun criminele activiteiten uit te kunnen voeren, maken criminelen gebruik van allerlei legale diensten en voorzieningen. Hierdoor ontstaat een vermenging tussen ‘onderwereld’ en ‘bovenwereld’, waardoor onschuldige mensen en bedrijven onbedoeld in aanraking kunnen komen met criminelen.

Daarnaast zorgt ondermijning voor een oneerlijke samenleving (denk aan misbruik van overheidsgelden, oneerlijke concurrentie voor ondernemers), en tast ondermijning de leefbaarheid en veiligheid aan en zorgt het voor overlast.

Enschede is aantrekkelijk voor criminele organisaties; enerzijds vanwege onze ligging aan de grens, anderzijds vanwege de aanwezigheid van kwetsbare doelgroepen in wijken met een slechte sociaaleconomische positie. De aanwezigheid van ondermijnende criminaliteit laat zich steeds duidelijker zien in Enschede. Zo zijn er het afgelopen jaar verschillende geweldsincidenten geweest, die hun oorsprong vinden in het drugscircuit.

In ons integraal veiligheidsbeleid hebben we dan ook aandacht voor de aanpak van georganiseerde criminaliteit. Landelijk, regionaal en lokaal groeit het besef dat ondermijning steeds meer een gevaar vormt voor onze maatschappij. In het nieuwe regeerakkoord is geld vrijgemaakt voor de aanpak van ondermijning. In ons Integraal Veiligheidsbeleid 2017-2020 is de aanpak van georganiseerde (ondermijnende) criminaliteit dan ook als prioriteit benoemd.


Acties 2019
Aantal acties: 4

01. We versterken de integrale aanpak van criminaliteit 
02. We voeren duurzame sociale interventies uit 
Loopt achter omdat nog geen uitvoering kon worden gegeven aan invulling verbindingsambtenaar veiligheid.
03. We investeren in bewustwording: binnen de gemeentelijke organisatie, maar ook bij inwoners, ondernemers en professionals 
04. We geven uitvoering aan het uitbreiden van ons BIBOB-beleid 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


5.03 Versterken van de samenwerking tussen zorg en veiligheid

Bij complexe casuïstiek spelen vaak zorg- en veiligheidsvraagstukken. Door een verbeterde samenwerking tussen de betrokkenen vanuit zorg- en veiligheidshoek wordt bijgedragen aan de algemene veiligheid, het verbeteren van de persoonlijke situatie en het voorkomen en verminderen van recidive, (ernstige) overlast, criminaliteit en/of maatschappelijke uitval. Het Veiligheidshuis speelt hierin een belangrijke rol. Situaties waarin goede samenwerking van groot belang is zijn bijvoorbeeld woonoverlast, overlast veroorzaakt door personen met verward gedrag, jeugdoverlast en jeugdcriminaliteit.

Acties 2019
Aantal acties: 1

01. We geven uitvoering aan de wet woonoverlast en implementeren het daarbij behorende werkproces.  
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

 

Financiële voortgang

Doelstelling en producten Status Afwijking (x1.000 euro)

 

1. Goed bestuur

Bezwaar en beroep

In verband met proactieve burgers die vaker in beroep gaan, waardoor zaken vaker voorkomen, resulteert in hogere proceskosten c.q. vergoeding aan de burger.

-90

College van B&W

In verband met de installatie van het nieuwe college in 2018, is er in 2019 een hogere wachtgeldverplichting omdat meer voormalige wethouders hier gebruik van maken.

-75

Klachtencommissariaat

0

Ondersteuning College van B&W en directie

Op de materiële budgetten (o.a. de accountantskosten, Novulo, bijdrage platform, etc.) is er een tekort van 125.000 euro. Daarnaast is er een voordeel van 30.000 euro op de salariskosten.

-100

Raad en commissies

0

 

2. Versterking samenwerking bestuur/samenleving

Stadsdeelsgewijs werken

0

 

3. Versterking samenwerking bestuur/(regionale) partners

Regionale samenwerking

In juli 2018 is de primitieve begroting 2019 van de verbonden partij "Regio Twente" vastgesteld. Gaandeweg in de tijd is deze begroting bijgesteld, waardoor de bijdrage voor de gemeente Enschede aan de verbonden partij omhoog is gegaan.

-80

 

4. Professionele dienstverlening aan de samenleving

Publieksdienstverlening

0

Verkiezingen

In 2019 organiseert de gemeente Enschede drie verkiezingen op twee verschillende verkiezingsmomenten. Het huidige budget is niet toereikend om deze verkiezingen te organiseren.

-50

 

5. Openbare orde en veiligheid

Openbare orde en veiligheid

0

 

Totaal - Samenleving en bestuur -395

Legenda:   = tegenvaller;  = risico;  = conform begroting;  = meevaller;  = neutrale wijziging