|
1. Goed bestuur
We willen Enschede goed besturen. Dat kunnen we nooit alleen, maar alleen samen met de stad: onze partners, onze inwoners, onze ondernemers. We willen de stad meer betrekken bij het aanpakken van de maatschappelijke opgaven waar we als Enschede voor staan. Goed bestuur wil ook zeggen dat we eerlijk besturen. Het bestuur en de gemeentelijke organisatie is integer, communiceert open, streeft naar een zo hoog mogelijke kwaliteit in de besluitvorming en leert van haar fouten. Inwoners moeten kunnen vertrouwen in de procedurele rechtvaardigheid van beslissingen. Daarom moeten we op tijd alle belangen meewegen.
|
1.01 Integere en transparante organisatie en bestuur Onze medewerkers en bestuurders zijn integer en weten wat wel en niet kan. We zijn alert op risicovolle functies en ondersteunen onze medewerkers in de uitvoering hiervan. We zijn open en communiceren duidelijk over keuzes die gemaakt worden. Zowel deze keuzes als de informatie op basis waarvan deze keuzes worden gemaakt moeten voor inwoners toegankelijk zijn. Openbaarheid van overheidsinformatie is een uitgangspunt. Daarom leggen we geheimhouding alleen op wanneer dit echt nodig is en zorgen we ervoor dat geheimhouding zo snel mogelijk wordt opgeheven.
Indicatoren Aantal indicatoren: 1
 Toelichting Deze grafiek laat zien hoe tevreden inwoners van Enschede zijn over communicatie, zoals gemeten in de burgerpeiling van waarstaatjegemeente.nl. We streven er naar vanaf 2020 een 7 te scoren. Met de acties in dit hoofdstuk dragen we bij aan een betere communicatie met de stad.
Acties 2020 |
Aantal acties: 5
01. We communiceren duidelijk
Om dit te bereiken rollen we in 2020 organisatiebreed het actieprogramma Direct Duidelijk verder uit. Met dit programma maken we onze communicatie richting inwoners begrijpelijker.
|
|
02. We gaan verder met het verbeteren van de informatievoorziening naar raad en samenleving
We gaan in 2020 verder met het mogelijk maken van het samenstellen van dossiers in ons zaaksysteem, zodat het eenvoudiger te volgen is hoe de besluitvorming over een bepaald onderwerp zich door de jaren heen heeft ontwikkeld. Zo wordt de transparantie van hoe het stadsbestuur functioneert verhoogd.
|
|
03. De Burgemeester brengt een burgerjaarverslag over 2019 uit
De Burgemeester brengt in 2020 een burgerjaarverslag uit. Het burgerjaarverslag wordt geen statisch document, maar een website die gedurende het jaar wordt aangepast aan de hand van de nieuwste cijfers en inzichten. Zo wordt de transparantie van hoe het stadsbestuur functioneert verhoogd.
|
|
04. Optimaliseren beleid integriteit en risicovolle functies
Het beleid voor integriteit en risicovolle functies wordt geoptimaliseerd. Dit zorgt ervoor dat we een weerbare en eerlijke overheid zijn.
|
|
05. Wij bereiden ons voor op de nieuwe Wet Open Overheid en de Bekendmakingswet ten behoeve van transparantheid en automatische signalering van bekendmakingen.
De exacte ingangsdatum van de WOO is nu nog niet bekend. Invoering zal gefaseerd verlopen. Een deel van de categorieën is reeds openbaar. Voor overige onderdelen onderzoeken we welke procesaanpassingen en mogelijk systeemaanpassingen nodig zijn om te kunnen voldoen.
Vanaf 1 januari 2021 dienen wij de wettelijk voorgeschreven bekendmaking digitaal aan te bieden. Dit houdt in dat we onze processen aanpassen, bestaande beleidsregels moeten inventariseren en moeten publiceren en de ter inzage legging gaan digitaliseren. Inwoners krijgen de mogelijkheid om via overheid.nl een signaal te krijgen van bekendmakingen en kennisgevingen die van belang zijn voor de directe leefomgeving.
|
|
|
|
. |
1.02 Tijdige en kwalitatief afdoende afhandeling van klachten, bezwaar en beroep We zetten in op het tijdig en op een goede manier afhandelen van klachten, bezwaren en beroepen. We focussen op bemiddelen, zodat we onszelf en onze inwoners lange procedures kunnen besparen. We willen onszelf als organisatie verbeteren. De signalen die we binnenkrijgen bij de klachtencommissaris, bezwarencommissie en andere toezichthouders kunnen ons daarbij helpen. We bundelen deze signalen en wanneer we patronen ontdekken voeren we verbeteringen door. We zijn transparant over de aard, inhoud en afhandeling van klachten, bezwaar en beroep en maken dit jaarlijks inzichtelijk in het burgerjaarverslag.
Acties 2020 |
Aantal acties: 2
01. We leren als organisatie en bestuur van de ervaringen van (o.a.) klachtencommissaris en bezwaarcommissie
In 2020 willen we concrete verbetertrajecten opstarten aan de hand van de ervaringen van organen met een beschouwende of toezichthoudende functie als klachtencommissaris, privacy officer, bezwaarcommissie en rekenkamer. Deze organen komen een aantal maal per jaar bij elkaar om ervaringen te delen en rode draden te ontdekken. We bundelen deze ervaringen in een advies richting directie en bestuur.
|
|
02. We voorkomen bezwaren en beroepen door in te zetten op bemiddelen
We sluiten aan bij landelijk beleid door in te zetten op dejuridisering bij conflicten en aan te sluiten bij initiatieven als buurtbemiddeling en rechter in de wijk. Door te zoeken naar een goede aansluiting bij verschillende programma's hopen we te kunnen besparen op juridische kosten, door conflicten te voorkomen of op te lossen voordat ze escaleren en in het juridische worden getrokken.
|
|
|
|
. |
|
2. Versterking samenwerking bestuur/samenleving
Met het sluiten van het Enschede Akkoord heeft de raad de duidelijke keus gemaakt om in te zetten op het versterken van de samenwerking tussen gemeente en samenleving. We willen de stad meer betrekken bij wat we doen. Bij het kiezen van thema's voor invloed van inwoners houden we rekening met de uitkomsten van de straatgesprekken van het Enschede Akkoord en werken we samen met de raadswerkgroep. De meest genoemde thema's tijdens deze gesprekken met inwoners waren (zwerf)afval, (verkeers)veiligheid en leefbaarheid. Heldere communicatie is van groot belang om de belofte van het Enschede Akkoord te laten slagen. Daarom zijn we scherp op duidelijke communicatie. We zijn helder over de rol die bestuur en inwoner kunnen spelen in het bedenken van oplossingen en het maken van beleid, maar ook bij bijvoorbeeld het uitvoeren of controleren. We faciliteren en stimuleren het ontplooien van bewonersinitiatieven. We faciliteren ontmoetingen, zowel digitaal als fysiek. Vooral op het gebied van digitale ontmoeting kunnen we de komende periode grote slagen maken.
|
3. Versterking samenwerking bestuur/(regionale) partners
In de samenwerking is het voor ons van belang dat deze bijdraagt aan de opgaven van onze stad en regio. We zetten in op gerichte samenwerking met (regionale) partners op basis van een gemeenschappelijke agenda. We zijn een duidelijke opdrachtgever richting verbonden partijen en andere samenwerkingspartners. We richten ons daarbij op waar we als Enschede voor staan en wat we willen bereiken. Samenwerking mag niet ten koste gaan van onze doorzettingsmacht. Samenwerking is op inhoud noodzakelijk op tal van terreinen. Bijvoorbeeld bij het voeren van een lobby. We willen met lef vooruit om onze groeiende (inter)nationale positie te versterken. Dat geldt in het bijzonder voor onze Duitse buren, de MONT-regio en onze partnersteden Münster, Dalian en Palo Alto.
|
3.01 Goede (Eu)regionale samenwerking Samenwerking met partners is gebaseerd op een gezamenlijke agenda en moet bijdragen aan het realiseren van onze maatschappelijke doelen. Om goed geïnformeerd te blijven over belangrijke kansen voor de stad, kennis uit te wisselen en samen met anderen op te komen voor onze belangen, participeren we in samenwerkingsverbanden op (eu)regionaal, landelijk en internationaal niveau. Op basis van de grootste opgaven voor Enschede selecteren we een beperkt aantal dossiers waarop een actieve lobby wordt gevoerd.
Acties 2020 |
Aantal acties: 2
01. We herijken onze regionale samenwerkingskoers aan de hand van een aangepaste regionale strategie
In het najaar van 2019 wordt de Twentse samenwerking geëvalueerd. Aan de hand van de uitkomsten van deze evaluatie en de stappen die op het gebied van regionale samenwerking worden gezet herijken we in 2020 onze samenwerkingskoers. Daarbij is uitgangspunt dat samenwerking een middel moet zijn om onze doelen, zoals in de begroting geformuleerd, te behalen.
|
|
02. We werken strategisch internationaal samen
We zorgen in nauwe samenwerking met onderwijs, onderzoek en ondernemers voor een goede positie van Enschede in de wereld en voor goede ingangen van de wereld in Enschede, om zo te werken aan onze strategische opgaven van de stad. We zetten in op het wegnemen van de grensbarrières met Duitsland om de bereikbaarheid van banen te vergroten; we verhogen de aantrekkelijkheid van onze stad voor expats samen met onze partners om een aantrekkelijk vestigingsklimaat te creeëren en we verbinden onze inwoners o.a. via netwerkevents met inwoners van onze partnersteden Dalian en Palo Alto.
|
|
Bijdrage verbonden partij: Euregio
Maatschappelijk rendement:
Wij werken samen binnen de Euregio om binnen Europa op lobby- en subsidiegebied onze kracht te kunnen bundelen. Daarnaast is één van de doelstellingen van de Euregio het wegnemen van grens gerelateerde barrières. De Euregio ondersteunt ons, onze inwoners, bedrijven en organisaties om te profiteren van de kansen die de grenssituatie biedt.
|
|
Bijdrage verbonden partij: Regio Twente
Maatschappelijk rendement:
De Regio Twente is een landingsplaats voor gebundelde samenwerking op gemeentelijk overstijgende terreinen met als doel deze zo effectief en efficiënt mogelijk uit te voeren. De Regio draagt bij aan diverse doelstellingen in deze gemeentebegroting die in de verschillende programma's benoemd staan, denk o.a. aan de bestuurscommissie OZJT waar het gaat om jeugdzorg en de GGD om gezondheidszorg. Onder Regio Twente vallen ook een aantal zogenaamde 'coalitions of the willing', vrijwillige samenwerkingen tussen een aantal gemeenten. Een voorbeeld van zo'n coalitie is Kennispunt Twente. Dit is ons intergemeentelijke onderzoeksbureau dat kwalitatief en relatief goedkoop onderzoek verricht voor Enschede. Denk aan het Enschedepanel, binnenstadmonitor, monitor sociaal domein etc. Een belangrijke opgave is de Agenda voor Twente.
|
|
|
|
. |
3.02 Verbeterde sturing op maatschappelijk rendement samenwerkingspartners (door professioneler opdrachtgeverschap) Wij verstrekken heldere opdrachten aan onze samenwerkingspartners zoals o.a. de verbonden partijen, gesubsidieerde instellingen en inkooprelaties. Ook werken we constructief samen met andere samenwerkingspartners. Daarin is duidelijk wat onze gemeentelijke rol is, wie opdrachtgever is, wat onze gewenste maatschappelijk resultaten zijn, in welke tijd we deze resultaten willen behalen en tegen welke kosten. Voor de Raad zorgen wij voor duidelijke informatie en een helder sturingskader. Op deze manier zorgen we ervoor dat we niet verrast worden door (financiële) tegenvallers bij de samenwerkingspartners. Indien wij netwerkpartner zijn, respecteren wij de autonomie en kaders van onze partners.
Acties 2020 |
Aantal acties: 4
01. We hebben inzicht in onze koers en opgaven
We weten wat onze koers is en voor welke opgaven we staan. We gaan voor maximaal maatschappelijk rendement door goede sturingsinformatie en beheersinstrumentarium. De informatie over verbonden partijen, over maatschappelijk rendement, financiële bijdrage, weerstand en risico’s wordt expliciet aangeboden aan de raad, naast de informatie in de P&C producten.
|
|
02. We maken duidelijk aan welke doelstellingen onze subsidies bijdragen.
Met onze subsidies dragen we bij aan het aanpakken van de strategische doelen van de stad, Via een hernieuwde subsidiestaat geven we meer informatie over aan welke doelstellingen de verleende subsidies bijdragen. Zo wordt de raad beter in staat gesteld te sturen op maatschappelijke impact.
|
|
03. We werken aan een goede informatievoorziening voor de Driehoek
De bestuurlijke driehoek werkt samen aan de ontwikkeling aan de stad. Een goede informatievoorziening is daarbij randvoorwaardelijk. We gaan niet alleen elkaar goed informeren maar ook informatie vanuit de samenleving en data beter gebruiken.
|
|
04. We verbeteren ons opdrachtgeverschap
Aan de hand van het sturingsprincipe opdrachtgeverschap uit Enschede Ontwikkelt kunnen we als flexibele en wendbare organisatie opgavegericht werken. We gaan werken met heldere (bestuurs-)opdrachten, benoemen de opdrachtgever en opdrachtnemer, gebruiken weloverwogen een methodiek als programmamanagement, procesmanagement, projectmanagement of projectmatig werken, voeren professioneel contractmanagement en scheppen een cultuur van constructief opdrachtnemerschap. Hiertoe trainen wij bestuur en organisatie en stimuleren wij een blijvende dialoog, waar nodig met onze externe opdrachtnemers.
|
|
|
|
. |
|
4. Professionele dienstverlening aan de samenleving
Bij belangrijke momenten in het leven van onze inwoners, spelen wij een rol. Of het nou om een geboorte gaat of het halen van een rijbewijs. Een nieuw huis bouwen of een zaak beginnen. Als iemand zorg nodig heeft of net werkloos is geworden. Mensen herinneren zich de gemeente door onze dienstverlening. En niet wat we precies zeiden of deden, maar wel het gevoel dat ze erbij hadden. Dienstverlening is mensenwerk. Dagelijks werken we met hart en ziel voor onze inwoners. We zijn betrokken en betrouwbaar en maken daarmee het verschil. Dat doen we digitaal waar het kan, persoonlijk waar het moet. Samen zorgen we dat het klikt.
|
4.01 Tevredenheid over de dienstverlening De gebruikers van onze dienstverlening zijn tevreden en worden steeds vaker positief verrast. Dat draagt bij aan een prettig contact, een beter imago en meer vertrouwen in de overheid.
Indicatoren Aantal indicatoren: 1  Toelichting In deze grafiek staat de score van de klanttevredenheid uitgedrukt in een percentage. Uitsluitend in de hal van het Stadskantoor hebben wij zuilen staan die de klanttevredenheid meten. Vanaf 1 januari 2018 kunnen burgers door middel van smiley's (groen, oranje, rood) aangeven hoe tevreden ze zijn en waar verbeterpunten zijn. Verder wordt vanuit de website een soortgelijke klanttevredenheidsmeting verricht ten aanzien van de dienstverlening via de website. We streven er naar vanaf 2022 75% (groene Smiley's) te scoren. Met de acties in dit hoofdstuk dragen we bij aan een betere dienstverlening aan de inwoner.
Acties 2020 |
Aantal acties: 1
01. We geven uitvoering aan klantfeedbackmanagement
We voeren regelmatig verbeteringen door in onze dienstverlening gericht op bezoekers van het Stadskantoor en de website. Op de website en in het Stadskantoor werken we continu met de feedback van onze bezoekers. Hierdoor kunnen we sneller inspringen op de op- en aanmerkingen over onze dienstverlening. We gaan deze klantfeedback uitbreiden voor de kanalen telefonie en e-mail.
|
|
|
|
. |
4.02 Toegankelijke dienstverlening Er is gewerkt aan een vernieuwde visie op dienstverlening. Deze is aangeboden aan College en Raad als kader voor de komende jaren. "Enschede zorgt dat het klikt”, is de titel van de visie op dienstverlening en zegt veel over waar Enschede voor staat. Meegaan in de digitale wereld en gelijktijdig contact maken en houden met onze inwoners. De menselijke maat zorgt dat er een klik is. Dat betekent dat we gastvrij en mensgericht zijn, klant-en-klare diensten leveren en duidelijk zijn in onze informatievoorziening en communicatie. We leveren gewoon goede dienstverlening; welk “kanaal” de inwoner ook kiest, overal krijgt men op een prettige manier hetzelfde goede en begrijpelijke antwoord.
Indicatoren Aantal indicatoren: 2  Toelichting In deze grafiek wordt de ontwikkeling in een percentage weergeven ten aanzien van hoeveel producten digitaal zijn aangevraagd in relatie tot de Publieksdienstverleningsproducten (Top 10) die wij digitaal aan onze inwoner faciliteren. We streven er naar vanaf 2022 75% te scoren een 100% score is niet het uitgangspunt doordat we de inwoner diverse kanalen moeten blijven faciliteren (balie, telefonie, mail en social media). Met de acties in dit hoofdstuk dragen we bij aan een betere dienstverlening aan de inwoner.  Toelichting In deze grafiek wordt de ontwikkeling in een percentage weergeven van het aantal producten die digitaal zijn aangevraagd zonder tussenkomst van een medewerker in relatie tot alle producten van Publieksdienstverlening aan de inwoner. Een product moet 100% digitaal zijn om mee te tellen, dus zonder tussenkomst van een medewerker. Een voorbeeld hiervan is verhuizen: dit gaat nu zonder tussenkomst van een medewerker want de burger doet dit via de website met digiD. Helaas is het niet mogelijk om alle producten digitaal aan te bieden, dit in verband met onder andere de wetgeving rondom de privacy. We streven er naar vanaf 2022 60% te scoren, een 100% score is niet het uitgangspunt, doordat we de inwoner diverse kanalen moeten blijven faciliteren (balie, telefonie, mail en social media) en geldende wet- en regelgeving maakt dit ook niet mogelijk. Met de acties in dit hoofdstuk dragen we bij aan een betere dienstverlening aan de inwoner.
Acties 2020 |
Aantal acties: 5
01. We verbeteren de (digitale) dienstverlening en breiden deze uit.
We geven invulling aan de visie op Dienstverlening ‘Enschede zorgt dat het klikt’. Daarnaast gaan we de ‘digitale klantreis’ anoniem monitoren om verbeteringen in de verschillende stappen die moeten worden genomen te realiseren. We investeren in gastvrije en mensgerichte dienstverlening door training en coaching. We werken aan de opzet van een real-time dashboard Dienstverlening met als doel om de kwaliteit van onze dienstverlening aan burgers te verhogen.
|
|
02. We zorgen voor aansluiting op het Digitaal Stelsel Omgevingswet
We zorgen voor aansluiting op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Informatiebeheer, gegevensbeheer en de digitalisering van werkprocessen worden waar nodig geupdated. Om Omgevingswetproof te zijn, zijn ook nieuwe applicaties voor vergunnen, toezicht, handhaving en het omgevingsplan nodig. We brengen ter voorbereiding op het omgevingsplan al het beleid en de verordeningen die gericht zijn op de fysieke leefomgeving op orde.Voor alles wat we doen is een goede “dienstverlening en communicatie” een centrale waarde.
|
|
03. We starten met een gemeentebreed custumer relationship managementsysteem (CRM)
Bij de strategievorming informatievoorziening heeft een verkenning plaatsgevonden naar de gemeente brede inzet van CRM. De nadruk van de volgende fase ligt op het rendement van het CRM systeem, waaronder uitbreiding vastleggen en delen van zakelijke contacten. Invoeren en onderhouden van de inhoud en het gebruik van een CRM systeem is bewerkelijk, maar noodzakelijk voor het rendement. Belangrijkste benefits - generieke toepassing CRM (Basis op orde): door een nieuwe manier van werken, optimaliseren we onze dienstverlening. Dit doen we door een betere coördinatie en afstemming intern en tussen partners (betrokken bij contacten met externe relaties) en we borgen kennis over contacten met bedrijven binnen de organisatie.
|
|
04. We werken aan verdere digitalisering van de dienstverlening van Werk en Inkomen, zowel lokaal (Dimpact, Centric) als landelijk (GBI, i-sociaal)
Door de digitalisering van onze dienstverlening kunnen we als gemeente betere en snellere dienstverlening realiseren en meer gericht aandacht geven aan onze klanten.
|
|
05. Wij bereiden ons voor op de nieuwe Wet Digitale Overheid, de nieuwe Elektronische privacy verordening, de Wet elektronisch bestuurlijk verkeer en de Single Digitale Gateway tbv veilige en betrouwbare toegang tot onze digitale dienstverlening.
Om te voldoen aan de Wet Digitale Overheid is onze strategie om aan te sluiten op de landelijke routeringsvoorziening voor het aanbieden van de elektronische identificatiemiddelen met een hoge mate van betrouwbaarheid en onze digitale transacties hierop aan te passen. We verzorgen de Digitoegankelijkheid.
De Elektronische privacy verordening (EPV) beoogt strengere privacyregels voor elektronische communicatiediensten om het privéleven van mensen beter te beschermen.
De Single Digital Gateway verplicht overheidspartijen om specifieke diensten digitaal aan te bieden op de website en de teksten ook in minimaal Engels aan te bieden aan de gebruiker van de website. Hiervoor zullen bestaande teksten moeten worden vertaald en bijgehouden worden. We maken beleid rondom de product/dienst-catalogus en eventueel proces- en systeemwijzigingen.
|
|
|
|
. |
|
5. Openbare orde en veiligheid
We willen dat Enschede een aantrekkelijke stad is om te wonen, te werken, te ondernemen en te recreëren. Een gevoel van veiligheid draagt hieraan bij. Dat blijkt ook uit het feit dat veel inwoners veiligheid als één van de belangrijkste thema’s hebben benoemd bij de straatgesprekken die de raad heeft gehouden in het kader van het Enschede Akkoord. We hebben dan ook in de volle breedte aandacht voor veiligheid. Van de meer zorg gerelateerde onderwerpen als woonoverlast en overlast van personen met verward gedrag tot georganiseerde en ondermijnende criminaliteit. Om de stad veilig te houden, is het belangrijk dat we weten wat er gebeurt. Een goede informatiepositie is belangrijk. We hebben hier de afgelopen tijd veel in geïnvesteerd. Interne en externe data is gebruikt om meer inzicht te krijgen en om patronen te ontdekken. We willen de komende periode op een slimmere manier gebruik maken van deze informatie. Als gemeente hebben we een aantal taken en bevoegdheden die belangrijk zijn voor de aanpak van criminaliteit. Door deze bevoegdheden gericht en effectief in te zetten, maken we Enschede minder aantrekkelijk voor mensen met slechte bedoelingen. We pakken georganiseerde criminaliteit hard aan, in samenwerking met onze partners. Belangrijk is dat we een evenwicht vinden tussen repressie, preventie en zorg. Veiligheid is een verantwoordelijkheid van ons allemaal; die verantwoordelijkheid pakken we dan ook samen op.
|
5.01 Bevorderen verbinding in samenleving (tegengaan polarisatie en radicalisering) In een stad met veel verschillende nationaliteiten is het van belang dat we begrip hebben voor elkaars achtergronden, dat we elkaar respecteren en met elkaar in gesprek blijven. Als gemeente onderhouden we een relevant netwerk. We hebben contact met mensen met grote maatschappelijke status binnen verschillende bevolkingsgroepen. Dit doen we bijvoorbeeld via de “Tafel van Vrede”. We willen een rol spelen in het verbinden van groepen met verschillende achtergronden en overtuigingen.
Acties 2020 |
Aantal acties: 1
01. We maken de verschillende initiatieven en verbindingen in de stadsdelen inzichtelijk
We laten zien hoe we op wijk- en buurtniveau radicalisering en polarisatie aanpakken.
|
|
|
|
. |
5.02 Ervoor zorgen dat Enschede een ongunstig klimaat heeft voor ondermijnende activiteiten Ondermijning is een verzamelnaam voor verschillende vormen van criminaliteit die vaak verborgen blijft. Het gaat dan bijvoorbeeld om illegale hennepteelt, drugshandel, witwassen, mensenhandel, bedreiging en intimidatie, en vastgoedfraude. Om hun criminele activiteiten uit te kunnen voeren, maken criminelen gebruik van allerlei legale diensten en voorzieningen. Hierdoor ontstaat een vermenging tussen ‘onderwereld’ en ‘bovenwereld’, waardoor onschuldige mensen en bedrijven onbedoeld in aanraking kunnen komen met criminelen. Daarnaast zorgt ondermijning voor een oneerlijke samenleving (denk aan misbruik van overheidsgelden, oneerlijke concurrentie voor ondernemers), en tast ondermijning de leefbaarheid en veiligheid aan en zorgt het voor overlast. Enschede is aantrekkelijk voor criminele organisaties; enerzijds vanwege onze ligging aan de grens, anderzijds vanwege de aanwezigheid van kwetsbare doelgroepen in wijken met een slechte sociaaleconomische positie. De aanwezigheid van ondermijnende criminaliteit laat zich steeds duidelijker zien in Enschede. Zo zijn er het afgelopen jaar verschillende geweldsincidenten geweest, die hun oorsprong vinden in het drugscircuit. In ons integraal veiligheidsbeleid hebben we dan ook aandacht voor de aanpak van georganiseerde criminaliteit. Landelijk, regionaal en lokaal groeit het besef dat ondermijning steeds meer een gevaar vormt voor onze maatschappij. In het nieuwe regeerakkoord is geld vrijgemaakt voor de aanpak van ondermijning. In ons Integraal Veiligheidsbeleid 2017-2020 is de aanpak van georganiseerde (ondermijnende) criminaliteit dan ook als prioriteit benoemd.
Indicatoren Aantal indicatoren: 1  Toelichting In deze grafiek staan het aantal drugsmisdrijven per 1.000 inwoners. Het gaat hier om telen, bereiden, bewerken, verkopen, verwerken, verstrekken, vervoeren, vervaardigen en aanwezig hebben van Harddrugs (Opiumwet art. 2) en Softdrugs (Opiumwet art. 3). Voor deze indicator is geen streefcijfer vastgesteld.
Acties 2020 |
Aantal acties: 4
01. We verbreden de integrale aanpak van criminaliteit
Zo zoeken we bijvoorbeeld vaker de samenwerking op met private partners, om zo te zorgen voor een weerbare samenleving.
|
|
02. We geven invulling aan de rol van verbindingsambtenaar
In het coalitieakkoord is de wens uitgesproken een verbindingsambtenaar aan te stellen om duurzame sociale interventies uit te voeren om Enschede veilig te houden. Aan de rol van verbindingsambtenaar zal in 2020 invulling worden gegeven.
|
|
03. We zetten in op bewustwording bij een bredere doelgroep
Op deze manier dragen we bij aan een ongunstig klimaat voor ondermijning in Enschede en een weerbare overheid en samenleving.
|
|
04. We versterken de informatiepositie van de gemeente op het thema ondermijning
We willen informatie over (signalen van) ondermijning die binnen de gemeente en externe partners (vaak versplinterd) beschikbaar is, structureler en overzichtelijker bij elkaar brengen.
|
|
|
|
. |
5.03 Versterken van de samenwerking tussen zorg en veiligheid Bij complexe casuïstiek spelen vaak zorg- en veiligheidsvraagstukken. Door een verbeterde samenwerking tussen de betrokkenen vanuit zorg- en veiligheidshoek wordt bijgedragen aan de algemene veiligheid, het verbeteren van de persoonlijke situatie en het voorkomen en verminderen van recidive, (ernstige) overlast, criminaliteit en/of maatschappelijke uitval. Het Veiligheidshuis speelt hierin een belangrijke rol. Situaties waarin goede samenwerking van groot belang is zijn bijvoorbeeld woonoverlast, overlast veroorzaakt door personen met verward gedrag, jeugdoverlast en jeugdcriminaliteit.
Acties 2020 |
Aantal acties: 1
01. We geven uitvoering aan de nieuwe wet verplichte GGZ
We geven uitvoering aan de wet verplichte GGZ om overlast van mensen met verward gedrag te verminderen. We werken in 2020 lokaal en regionaal uit wat de gevolgen van de in deze wet gemaakte keuzes zijn.
|
|
|
|
. |
|