3.1 Samenleving en bestuur

Doelenboom

 Doel
Subdoel Link
1. Goed bestuur

totale lasten (x 1.000 euro): 11.101
1.01 Integere en transparante organisatie en bestuur Indicatoren: 1
Aantal acties: 5
1.02 Tijdige en kwalitatief afdoende afhandeling van klachten, bezwaar en beroep
Aantal acties: 2
2. Versterking samenwerking bestuur/samenleving

totale lasten (x 1.000 euro): 3.881
2.01 Consistent gebruik bestuursstijlen Indicatoren: 1
Aantal acties: 2
2.02 Faciliteren van bewonersinitiatieven
Aantal acties: 2
3. Versterking samenwerking bestuur/(regionale) partners

totale lasten (x 1.000 euro): 229
3.01 Goede (Eu)regionale samenwerking
Aantal acties: 2
3.02 Verbeterde sturing op maatschappelijk rendement samenwerkingspartners (door professioneler opdrachtgeverschap)
Aantal acties: 4
4. Professionele dienstverlening aan de samenleving

totale lasten (x 1.000 euro): 4.853
4.01 Tevredenheid over de dienstverlening Indicatoren: 1
Aantal acties: 1
4.02 Toegankelijke dienstverlening Indicatoren: 2
Aantal acties: 5
5. Openbare orde en veiligheid

totale lasten (x 1.000 euro): 20.635
5.01 Bevorderen verbinding in samenleving (tegengaan polarisatie en radicalisering)
Aantal acties: 1
5.02 Ervoor zorgen dat Enschede een ongunstig klimaat heeft voor ondermijnende activiteiten Indicatoren: 1
Aantal acties: 4
5.03 Versterken van de samenwerking tussen zorg en veiligheid
Aantal acties: 1

 

Wat willen we bereiken?

In een veranderende omgeving is het niet alleen de taak van het stadsbestuur om een stabiele factor te zijn, maar ook om mee te veranderen waar nodig. We moeten onze stad zo goed mogelijk besturen. We zijn daarbij duidelijk, open, eerlijk en benaderbaar. De dienstverlening voor onze inwoners moet op orde zijn. Inwoners moeten op tijd en op een juiste manier betrokken worden wanneer besluiten hen raken. We blijven scherp op onszelf en investeren in integriteit en transparantie. Zo zorgen we voor goed bestuur, voor Enschede. 

 

Onze inwoners hebben op belangrijke momenten met de gemeente te maken: of het nu is voor het sluiten van een huwelijk, het aangeven van een verhuizing of het aanvragen van een rijbewijs. Het is belangrijk tijdens deze momenten een goed gevoel achter te laten. We zetten digitalisering in om onze dienstverlening verder te verbeteren. Daarnaast kijken we steeds naar de feedback van onze inwoners, en passen we onze dienstverlening hierop aan.

 

Een goed, eerlijk en open stadsbestuur is van groot belang voor Enschede en kan niet als een gegeven worden beschouwd. Daarom werken we verder aan meer transparantie en blijven we scherp op de integriteit van onze medewerkers. We maken het eenvoudig om te volgen welke besluiten genomen zijn en op basis van welke argumenten. Indien nodig proberen we processen te voorkomen door in te zetten op bemiddeling. We maken het indienen van klachten zo eenvoudig mogelijk, omdat we geloven dat we van klachten kunnen leren hoe we ons werk beter kunnen doen. In het doorlopend 'burgerjaarverslag' presenteren wij informatie over de hoeveelheid en aard van de binnengekomen klachten, beroepen en bezwaren. Wanneer we merken dat we beter kunnen, voeren we op basis van het verslag concrete wijzigingen door in ons beleid.

 

Enschede is een stad met kansen en uitdagingen. Om deze kansen te kunnen pakken en om te bouwen aan een gezamenlijke toekomst moeten we samenwerken. Met partners van binnen en buiten de stad en met de samenleving. We benutten nationale en internationale netwerken wanneer die nodig zijn om onze doelen te behalen. De komende tijd wordt in regionaal verband gekeken hoe we in Twente zo efficiënt en effectief mogelijk kunnen samenwerken, om onze regio vitaal en sterk te houden. We passen onze samenwerkingsstrategie hierop aan.

 

We hebben met het stadsdeelgewijs werken een lange traditie van het aanboren van de kracht van Enschede. Dit jaar gaan we onze schouders zetten onder uitvoeringsprogramma's in onze wijken, zodat inwoners duidelijk kunnen terugzien hoe we in hun omgeving werken aan de toekomst van Enschede.

 

Wanneer inwoners ideeën hebben die Enschede mooier kunnen maken, moeten we hier ruimte voor bieden. Wanneer we als overheid inwoners uitnodigen mee te doen moeten we duidelijk zijn over wat we precies vragen en welke invloed inwoners ook echt hebben. We zetten ons in voor de uitvoering van het Enschede Akkoord en betrekken bij ieder proces inwoners en partners op een zorgvuldige manier.

Enschede moet een veilige stad zijn voor onze inwoners en ondernemers. We hebben dan ook in brede zin aandacht voor veiligheid. We treden hard op tegen ondermijnende activiteiten en investeren in een weerbare samenleving en een weerbaar bestuur. We zorgen voor juiste afstemming tussen medewerkers die zich bezighouden met zorg, en die zich bezighouden met veiligheid, zodat we problemen integraal aan kunnen pakken.

 

Door Enschede goed te besturen, door samen te werken met partners en inwoners, door onze dienstverlening op orde te hebben en door Enschede veilig te houden dragen we bij aan een aantrekkelijke en kansrijke stad, waar we de komende jaren met trots en lef samen aan kunnen bouwen.

Wat gaan we doen?

 
1. Goed bestuur

We willen Enschede goed besturen. Dat kunnen we nooit alleen, maar alleen samen met de stad: onze partners, onze inwoners, onze ondernemers. We willen de stad meer betrekken bij het aanpakken van de maatschappelijke opgaven waar we als Enschede voor staan.

Goed bestuur wil ook zeggen dat we eerlijk besturen. Het bestuur en de gemeentelijke organisatie is integer, communiceert open, streeft naar een zo hoog mogelijke kwaliteit in de besluitvorming en leert van haar fouten. Inwoners moeten kunnen vertrouwen in de procedurele rechtvaardigheid van beslissingen. Daarom moeten we op tijd alle belangen meewegen.

 
1.01 Integere en transparante organisatie en bestuur
Onze medewerkers en bestuurders zijn integer en weten wat wel en niet kan. We zijn alert op risicovolle functies en ondersteunen onze medewerkers in de uitvoering hiervan.

We zijn open en communiceren duidelijk over keuzes die gemaakt worden. Zowel deze keuzes als de informatie op basis waarvan deze keuzes worden gemaakt moeten voor inwoners toegankelijk zijn.

Openbaarheid van overheidsinformatie is een uitgangspunt. Daarom leggen we geheimhouding alleen op wanneer dit echt nodig is en zorgen we ervoor dat geheimhouding zo snel mogelijk wordt opgeheven.


Indicatoren 
Aantal indicatoren: 1


Toelichting
Deze grafiek laat zien hoe tevreden inwoners van Enschede zijn over communicatie, zoals gemeten in de burgerpeiling van waarstaatjegemeente.nl.

We streven er naar vanaf 2020 een 7 te scoren. Met de acties in dit hoofdstuk dragen we bij aan een betere communicatie met de stad.

Acties 2020
Aantal acties: 5

01. We communiceren duidelijk

Om dit te bereiken rollen we in 2020 organisatiebreed het actieprogramma Direct Duidelijk verder uit. Met dit programma maken we onze communicatie richting inwoners begrijpelijker.

02. We gaan verder met het verbeteren van de informatievoorziening naar raad en samenleving

We gaan in 2020 verder met het mogelijk maken van het samenstellen van dossiers in ons zaaksysteem, zodat het eenvoudiger te volgen is hoe de besluitvorming over een bepaald onderwerp zich door de jaren heen heeft ontwikkeld. Zo wordt de transparantie van hoe het stadsbestuur functioneert verhoogd.

03. De Burgemeester brengt een burgerjaarverslag over 2019 uit

De Burgemeester brengt in 2020 een burgerjaarverslag uit. Het burgerjaarverslag wordt geen statisch document, maar een website die gedurende het jaar wordt aangepast aan de hand van de nieuwste cijfers en inzichten. Zo wordt de transparantie van hoe het stadsbestuur functioneert verhoogd.

04. Optimaliseren beleid integriteit en risicovolle functies

Het beleid voor integriteit en risicovolle functies wordt geoptimaliseerd. Dit zorgt ervoor dat we een weerbare en eerlijke overheid zijn.

05. Wij bereiden ons voor op de nieuwe Wet Open Overheid en de Bekendmakingswet ten behoeve van transparantheid en automatische signalering van bekendmakingen.

De exacte ingangsdatum van de WOO is nu nog niet bekend. Invoering zal gefaseerd verlopen. Een deel van de categorieën is reeds openbaar. Voor overige onderdelen onderzoeken we welke procesaanpassingen en mogelijk systeemaanpassingen nodig zijn om te kunnen voldoen.

Vanaf 1 januari 2021 dienen wij de wettelijk voorgeschreven bekendmaking digitaal aan te bieden. Dit houdt in dat we onze processen aanpassen, bestaande beleidsregels moeten inventariseren en moeten publiceren en de ter inzage legging gaan digitaliseren. Inwoners krijgen de mogelijkheid om via overheid.nl een signaal te krijgen van bekendmakingen en kennisgevingen die van belang zijn voor de directe leefomgeving.

.
1.02 Tijdige en kwalitatief afdoende afhandeling van klachten, bezwaar en beroep
We zetten in op het tijdig en op een goede manier afhandelen van klachten, bezwaren en beroepen. We focussen op bemiddelen, zodat we onszelf en onze inwoners lange procedures kunnen besparen.

We willen onszelf als organisatie verbeteren. De signalen die we binnenkrijgen bij de klachtencommissaris, bezwarencommissie en andere toezichthouders kunnen ons daarbij helpen. We bundelen deze signalen en wanneer we patronen ontdekken voeren we verbeteringen door.

We zijn transparant over de aard, inhoud en afhandeling van klachten, bezwaar en beroep en maken dit jaarlijks inzichtelijk in het burgerjaarverslag.


 

Acties 2020
Aantal acties: 2

01. We leren als organisatie en bestuur van de ervaringen van (o.a.) klachtencommissaris en bezwaarcommissie

In 2020 willen we concrete verbetertrajecten opstarten aan de hand van de ervaringen van organen met een beschouwende of toezichthoudende functie als klachtencommissaris, privacy officer, bezwaarcommissie en rekenkamer. Deze organen komen een aantal maal per jaar bij elkaar om ervaringen te delen en rode draden te ontdekken. We bundelen deze ervaringen in een advies richting directie en bestuur.

02. We voorkomen bezwaren en beroepen door in te zetten op bemiddelen

We sluiten aan bij landelijk beleid door in te zetten op dejuridisering bij conflicten en aan te sluiten bij initiatieven als buurtbemiddeling en rechter in de wijk. Door te zoeken naar een goede aansluiting bij verschillende programma's hopen we te kunnen besparen op juridische kosten, door conflicten te voorkomen of op te lossen voordat ze escaleren en in het juridische worden getrokken.

.
2. Versterking samenwerking bestuur/samenleving

Met het sluiten van het Enschede Akkoord heeft de raad de duidelijke keus gemaakt om in te zetten op het versterken van de samenwerking tussen gemeente en samenleving. We willen de stad meer betrekken bij wat we doen. Bij het kiezen van thema's voor invloed van inwoners houden we rekening met de uitkomsten van de straatgesprekken van het Enschede Akkoord en werken we samen met de raadswerkgroep. De meest genoemde thema's tijdens deze gesprekken met inwoners waren (zwerf)afval, (verkeers)veiligheid en leefbaarheid.

Heldere communicatie is van groot belang om de belofte van het Enschede Akkoord te laten slagen. Daarom zijn we scherp op duidelijke communicatie. We zijn helder over de rol die bestuur en inwoner kunnen spelen in het bedenken van oplossingen en het maken van beleid, maar ook bij bijvoorbeeld het uitvoeren of controleren. We faciliteren en stimuleren het ontplooien van bewonersinitiatieven.

We faciliteren ontmoetingen, zowel digitaal als fysiek. Vooral op het gebied van digitale ontmoeting kunnen we de komende periode grote slagen maken.

 
2.01 Consistent gebruik bestuursstijlen
We bepalen de rol van samenleving en bestuur in besluitvormingstrajecten, communiceren dit duidelijk en zijn rolvast. Op die manier versterken wij de samenwerking.

Indicatoren 
Aantal indicatoren: 1
 

Toelichting
Deze grafiek laat zien hoe tevreden inwoners van Enschede zijn over hun samenwerking met de gemeente, zoals gemeten in de burgerpeiling van waarstaatjegemeente.nl.

We streven er naar vanaf 2021 een 7 te scoren, zodat we bij de beste gemeenten van Nederland gaan horen op dit vlak.
Met de acties in dit hoofdstuk dragen we bij aan een betere samenwerking tussen inwoner en bestuur.

Acties 2020
Aantal acties: 2

01. We stellen een participatiekalender vast

We stellen voor 2020 een participatiekalender vast, waarop we aangeven welke grote beleidstrajecten met participatieproces er zullen plaatsvinden en welke rol partners en inwoners binnen deze trajecten hebben. Deze participatiekalender is een verdieping van de jaaragenda, die in samenspraak met de Raad tot stand komt. Zo kan de Raad duidelijk aangeven bij welke processen zij zelf nadrukkelijker kaders wil meegeven en bij welke trajecten zij graag een uitgebreider participatietraject zou willen zien.

02. We verankeren digitale participatie in onze werkprocessen

In 2019 heeft Enschede als koplopergemeente meegedaan aan de proeftuin Digitale Democratie van het ministerie van BZK. In 2020 bekijken we hoe we op basis van de lessen uit deze proeftuin digitale participatie kan worden ingepast in onze reguliere processen. Zo bieden we inwoners een mogelijkheid om plaats- en tijdonafhankelijk mee te doen in participatietrajecten.

.
2.02 Faciliteren van bewonersinitiatieven
We stimuleren en faciliteren het ontplooien van bewonersinitiatieven, door een zo breed mogelijke doelgroep aan te spreken en zowel online als offline op een eenvoudige manier de mogelijkheden te communiceren.

 

Acties 2020
Aantal acties: 2

01. We vertalen stedelijke opgaven naar uitvoeringsprogramma's op stadsdeelniveau

Zo wordt voor inwoners helder welke projecten er in de directe leefomgeving landen en stimuleren we bewonersinitiatieven die bijdragen aan de strategische opgaven van de stad.

02. We ondersteunen de commissie Enschede Akkoord bij het uitvoeren van initiatieven

Indien nodig ondersteunen we de commissie Enschede Akkoord bij het uitvoeren van initiatieven die de verbinding tussen bestuur en samenleving versterken.

.
3. Versterking samenwerking bestuur/(regionale) partners

In de samenwerking is het voor ons van belang dat deze bijdraagt aan de opgaven van onze stad en regio. We zetten in op gerichte samenwerking met (regionale) partners op basis van een gemeenschappelijke agenda. We zijn een duidelijke opdrachtgever richting verbonden partijen en andere samenwerkingspartners. We richten ons daarbij op waar we als Enschede voor staan en wat we willen bereiken. Samenwerking mag niet ten koste gaan van onze doorzettingsmacht.

Samenwerking is op inhoud noodzakelijk op tal van terreinen. Bijvoorbeeld bij het voeren van een lobby. We willen met lef vooruit om onze groeiende (inter)nationale positie te versterken. Dat geldt in het bijzonder voor onze Duitse buren, de MONT-regio en onze partnersteden Münster, Dalian en Palo Alto.

 
3.01 Goede (Eu)regionale samenwerking
Samenwerking met partners is gebaseerd op een gezamenlijke agenda en moet bijdragen aan het realiseren van onze maatschappelijke doelen.

Om goed geïnformeerd te blijven over belangrijke kansen voor de stad, kennis uit te wisselen en samen met anderen op te komen voor onze belangen, participeren we in samenwerkingsverbanden op (eu)regionaal, landelijk en internationaal niveau.

Op basis van de grootste opgaven voor Enschede selecteren we een beperkt aantal dossiers waarop een actieve lobby wordt gevoerd.


 

Acties 2020
Aantal acties: 2

01. We herijken onze regionale samenwerkingskoers aan de hand van een aangepaste regionale strategie

In het najaar van 2019 wordt de Twentse samenwerking geëvalueerd. Aan de hand van de uitkomsten van deze evaluatie en de stappen die op het gebied van regionale samenwerking worden gezet herijken we in 2020 onze samenwerkingskoers. Daarbij is uitgangspunt dat samenwerking een middel moet zijn om onze doelen, zoals in de begroting geformuleerd, te behalen.

02. We werken strategisch internationaal samen

We zorgen in nauwe samenwerking met onderwijs, onderzoek en ondernemers voor een goede positie van Enschede in de wereld en voor goede ingangen van de wereld in Enschede, om zo te werken aan onze strategische opgaven van de stad. We zetten in op het wegnemen van de grensbarrières met Duitsland om de bereikbaarheid van banen te vergroten; we verhogen de aantrekkelijkheid van onze stad voor expats samen met onze partners om een aantrekkelijk vestigingsklimaat te creeëren en we verbinden onze inwoners o.a. via netwerkevents met inwoners van onze partnersteden Dalian en Palo Alto.

Bijdrage verbonden partij: Euregio

Maatschappelijk rendement:

Wij werken samen binnen de Euregio om binnen Europa op lobby- en subsidiegebied onze kracht te kunnen bundelen. Daarnaast is één van de doelstellingen van de Euregio het wegnemen van grens gerelateerde barrières. De Euregio ondersteunt ons, onze inwoners, bedrijven en organisaties om te profiteren van de kansen die de grenssituatie biedt.

Bijdrage verbonden partij: Regio Twente

Maatschappelijk rendement:

De Regio Twente is een landingsplaats voor gebundelde samenwerking op gemeentelijk overstijgende terreinen met als doel deze zo effectief en efficiënt mogelijk uit te voeren. De Regio draagt bij aan diverse doelstellingen in deze gemeentebegroting die in de verschillende programma's benoemd staan, denk o.a. aan de bestuurscommissie OZJT waar het gaat om jeugdzorg en de GGD om gezondheidszorg. Onder Regio Twente vallen ook een aantal zogenaamde 'coalitions of the willing', vrijwillige samenwerkingen tussen een aantal gemeenten. Een voorbeeld van zo'n coalitie is Kennispunt Twente. Dit is ons intergemeentelijke onderzoeksbureau dat kwalitatief en relatief goedkoop onderzoek verricht voor Enschede. Denk aan het Enschedepanel, binnenstadmonitor, monitor sociaal domein etc. Een belangrijke opgave is de Agenda voor Twente.

.
3.02 Verbeterde sturing op maatschappelijk rendement samenwerkingspartners (door professioneler opdrachtgeverschap)
Wij verstrekken heldere opdrachten aan onze samenwerkingspartners zoals o.a. de verbonden partijen, gesubsidieerde instellingen en inkooprelaties. Ook werken we constructief samen met andere samenwerkingspartners. Daarin is duidelijk wat onze gemeentelijke rol is, wie opdrachtgever is, wat onze gewenste maatschappelijk resultaten zijn, in welke tijd we deze resultaten willen behalen en tegen welke kosten.

Voor de Raad zorgen wij voor duidelijke informatie en een helder sturingskader. Op deze manier zorgen we ervoor dat we niet verrast worden door (financiële) tegenvallers bij de samenwerkingspartners. Indien wij netwerkpartner zijn, respecteren wij de autonomie en kaders van onze partners.


 

Acties 2020
Aantal acties: 4

01. We hebben inzicht in onze koers en opgaven

We weten wat onze koers is en voor welke opgaven we staan. We gaan voor maximaal maatschappelijk rendement door goede sturingsinformatie en beheersinstrumentarium. De informatie over verbonden partijen, over maatschappelijk rendement, financiële bijdrage, weerstand en risico’s wordt expliciet aangeboden aan de raad, naast de informatie in de P&C producten.

02. We maken duidelijk aan welke doelstellingen onze subsidies bijdragen.

Met onze subsidies dragen we bij aan het aanpakken van de strategische doelen van de stad, Via een hernieuwde subsidiestaat geven we meer informatie over aan welke doelstellingen de verleende subsidies bijdragen. Zo wordt de raad beter in staat gesteld te sturen op maatschappelijke impact.

03. We werken aan een goede informatievoorziening voor de Driehoek

De bestuurlijke driehoek werkt samen aan de ontwikkeling aan de stad. Een goede informatievoorziening is daarbij randvoorwaardelijk. We gaan niet alleen elkaar goed informeren maar ook informatie vanuit de samenleving en data beter gebruiken.

04. We verbeteren ons opdrachtgeverschap

Aan de hand van het sturingsprincipe opdrachtgeverschap uit Enschede Ontwikkelt kunnen we als flexibele en wendbare organisatie opgavegericht werken. We gaan werken met heldere (bestuurs-)opdrachten, benoemen de opdrachtgever en opdrachtnemer, gebruiken weloverwogen een methodiek als programmamanagement, procesmanagement, projectmanagement of projectmatig werken, voeren professioneel contractmanagement en scheppen een cultuur van constructief opdrachtnemerschap. Hiertoe trainen wij bestuur en organisatie en stimuleren wij een blijvende dialoog, waar nodig met onze externe opdrachtnemers.

.
4. Professionele dienstverlening aan de samenleving

Bij belangrijke momenten in het leven van onze inwoners, spelen wij een rol. Of het nou om een geboorte gaat of het halen van een rijbewijs. Een nieuw huis bouwen of een zaak beginnen. Als iemand zorg nodig heeft of net werkloos is geworden. Mensen herinneren zich de gemeente door onze dienstverlening. En niet wat we precies zeiden of deden, maar wel het gevoel dat ze erbij hadden. Dienstverlening is mensenwerk. Dagelijks werken we met hart en ziel voor onze inwoners. We zijn betrokken en betrouwbaar en maken daarmee het verschil. Dat doen we digitaal waar het kan, persoonlijk waar het moet. Samen zorgen we dat het klikt.

 
4.01 Tevredenheid over de dienstverlening
De gebruikers van onze dienstverlening zijn tevreden en worden steeds vaker positief verrast. Dat draagt bij aan een prettig contact, een beter imago en meer vertrouwen in de overheid.

Indicatoren 
Aantal indicatoren: 1
 

Toelichting
In deze grafiek staat de score van de klanttevredenheid uitgedrukt in een percentage.
Uitsluitend in de hal van het Stadskantoor hebben wij zuilen staan die de klanttevredenheid meten. Vanaf 1 januari 2018 kunnen burgers door middel van smiley's (groen, oranje, rood) aangeven hoe tevreden ze zijn en waar verbeterpunten zijn. Verder wordt vanuit de website een soortgelijke klanttevredenheidsmeting verricht ten aanzien van de dienstverlening via de website.

We streven er naar vanaf 2022 75% (groene Smiley's) te scoren. Met de acties in dit hoofdstuk dragen we bij aan een betere dienstverlening aan de inwoner.

Acties 2020
Aantal acties: 1

01. We geven uitvoering aan klantfeedbackmanagement

We voeren regelmatig verbeteringen door in onze dienstverlening gericht op bezoekers van het Stadskantoor en de website. Op de website en in het Stadskantoor werken we continu met de feedback van onze bezoekers. Hierdoor kunnen we sneller inspringen op de op- en aanmerkingen over onze dienstverlening. We gaan deze klantfeedback uitbreiden voor de kanalen telefonie en e-mail.

.
4.02 Toegankelijke dienstverlening
Er is gewerkt aan een vernieuwde visie op dienstverlening. Deze is aangeboden aan College en Raad als kader voor de komende jaren. "Enschede zorgt dat het klikt”, is de titel van de visie op dienstverlening en zegt veel over waar Enschede voor staat. Meegaan in de digitale wereld en gelijktijdig contact maken en houden met onze inwoners. De menselijke maat zorgt dat er een klik is. Dat betekent dat we gastvrij en mensgericht zijn, klant-en-klare diensten leveren en duidelijk zijn in onze informatievoorziening en communicatie. We leveren gewoon goede dienstverlening; welk “kanaal” de inwoner ook kiest, overal krijgt men op een prettige manier hetzelfde goede en begrijpelijke antwoord.

Indicatoren 
Aantal indicatoren: 2
 

Toelichting
In deze grafiek wordt de ontwikkeling in een percentage weergeven ten aanzien van hoeveel producten digitaal zijn aangevraagd in relatie tot de Publieksdienstverleningsproducten (Top 10) die wij digitaal aan onze inwoner faciliteren.

We streven er naar vanaf 2022 75% te scoren een 100% score is niet het uitgangspunt doordat we de inwoner diverse kanalen moeten blijven faciliteren (balie, telefonie, mail en social media).
Met de acties in dit hoofdstuk dragen we bij aan een betere dienstverlening aan de inwoner.

 

Toelichting
In deze grafiek wordt de ontwikkeling in een percentage weergeven van het aantal producten die digitaal zijn aangevraagd zonder tussenkomst van een medewerker in relatie tot alle producten van Publieksdienstverlening aan de inwoner.
Een product moet 100% digitaal zijn om mee te tellen, dus zonder tussenkomst van een medewerker. Een voorbeeld hiervan is verhuizen: dit gaat nu zonder tussenkomst van een medewerker want de burger doet dit via de website met digiD. Helaas is het niet mogelijk om alle producten digitaal aan te bieden, dit in verband met onder andere de wetgeving rondom de privacy.

We streven er naar vanaf 2022 60% te scoren, een 100% score is niet het uitgangspunt, doordat we de inwoner diverse kanalen moeten blijven faciliteren (balie, telefonie, mail en social media) en geldende wet- en regelgeving maakt dit ook niet mogelijk.
Met de acties in dit hoofdstuk dragen we bij aan een betere dienstverlening aan de inwoner.

Acties 2020
Aantal acties: 5

01. We verbeteren de (digitale) dienstverlening en breiden deze uit.

We geven invulling aan de visie op Dienstverlening ‘Enschede zorgt dat het klikt’. Daarnaast gaan we de ‘digitale klantreis’ anoniem monitoren om verbeteringen in de verschillende stappen die moeten worden genomen te realiseren. We investeren in gastvrije en mensgerichte dienstverlening door training en coaching. We werken aan de opzet van een real-time dashboard Dienstverlening met als doel om de kwaliteit van onze dienstverlening aan burgers te verhogen.

02. We zorgen voor aansluiting op het Digitaal Stelsel Omgevingswet

We zorgen voor aansluiting op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Informatiebeheer, gegevensbeheer en de digitalisering van werkprocessen worden waar nodig geupdated. Om Omgevingswetproof te zijn, zijn ook nieuwe applicaties voor vergunnen, toezicht, handhaving en het omgevingsplan nodig. We brengen ter voorbereiding op het omgevingsplan al het beleid en de verordeningen die gericht zijn op de fysieke leefomgeving op orde.Voor alles wat we doen is een goede “dienstverlening en communicatie” een centrale waarde.

03. We starten met een gemeentebreed custumer relationship managementsysteem (CRM)

Bij de strategievorming informatievoorziening heeft een verkenning plaatsgevonden naar de gemeente brede inzet van CRM. De nadruk van de volgende fase ligt op het rendement van het CRM systeem, waaronder uitbreiding vastleggen en delen van zakelijke contacten. Invoeren en onderhouden van de inhoud en het gebruik van een CRM systeem is bewerkelijk, maar noodzakelijk voor het rendement. Belangrijkste benefits - generieke toepassing CRM (Basis op orde): door een nieuwe manier van werken, optimaliseren we onze dienstverlening. Dit doen we door een betere coördinatie en afstemming intern en tussen partners (betrokken bij contacten met externe relaties) en we borgen kennis over contacten met bedrijven binnen de organisatie.

04. We werken aan verdere digitalisering van de dienstverlening van Werk en Inkomen, zowel lokaal (Dimpact, Centric) als landelijk (GBI, i-sociaal)

Door de digitalisering van onze dienstverlening kunnen we als gemeente betere en snellere dienstverlening realiseren en meer gericht aandacht geven aan onze klanten.

05. Wij bereiden ons voor op de nieuwe Wet Digitale Overheid, de nieuwe Elektronische privacy verordening, de Wet elektronisch bestuurlijk verkeer en de Single Digitale Gateway tbv veilige en betrouwbare toegang tot onze digitale dienstverlening.

Om te voldoen aan de Wet Digitale Overheid is onze strategie om aan te sluiten op de landelijke routeringsvoorziening voor het aanbieden van de elektronische identificatiemiddelen met een hoge mate van betrouwbaarheid en onze digitale transacties hierop aan te passen. We verzorgen de Digitoegankelijkheid.

De Elektronische privacy verordening (EPV) beoogt strengere privacyregels voor elektronische communicatiediensten om het privéleven van mensen beter te beschermen.

De Single Digital Gateway verplicht overheidspartijen om specifieke diensten digitaal aan te bieden op de website en de teksten ook in minimaal Engels aan te bieden aan de gebruiker van de website. Hiervoor zullen bestaande teksten moeten worden vertaald en bijgehouden worden. We maken beleid rondom de product/dienst-catalogus en eventueel proces- en systeemwijzigingen.

.
5. Openbare orde en veiligheid

We willen dat Enschede een aantrekkelijke stad is om te wonen, te werken, te ondernemen en te recreëren. Een gevoel van veiligheid draagt hieraan bij. Dat blijkt ook uit het feit dat veel inwoners veiligheid als één van de belangrijkste thema’s hebben benoemd bij de straatgesprekken die de raad heeft gehouden in het kader van het Enschede Akkoord. We hebben dan ook in de volle breedte aandacht voor veiligheid. Van de meer zorg gerelateerde onderwerpen als woonoverlast en overlast van personen met verward gedrag tot georganiseerde en ondermijnende criminaliteit.

Om de stad veilig te houden, is het belangrijk dat we weten wat er gebeurt. Een goede informatiepositie is belangrijk. We hebben hier de afgelopen tijd veel in geïnvesteerd. Interne en externe data is gebruikt om meer inzicht te krijgen en om patronen te ontdekken. We willen de komende periode op een slimmere manier gebruik maken van deze informatie. Als gemeente hebben we een aantal taken en bevoegdheden die belangrijk zijn voor de aanpak van criminaliteit. Door deze bevoegdheden gericht en effectief in te zetten, maken we Enschede minder aantrekkelijk voor mensen met slechte bedoelingen. We pakken georganiseerde criminaliteit hard aan, in samenwerking met onze partners.

Belangrijk is dat we een evenwicht vinden tussen repressie, preventie en zorg. Veiligheid is een verantwoordelijkheid van ons allemaal; die verantwoordelijkheid pakken we dan ook samen op.

 
5.01 Bevorderen verbinding in samenleving (tegengaan polarisatie en radicalisering)
In een stad met veel verschillende nationaliteiten is het van belang dat we begrip hebben voor elkaars achtergronden, dat we elkaar respecteren en met elkaar in gesprek blijven. Als gemeente onderhouden we een relevant netwerk. We hebben contact met mensen met grote maatschappelijke status binnen verschillende bevolkingsgroepen. Dit doen we bijvoorbeeld via de “Tafel van Vrede”. We willen een rol spelen in het verbinden van groepen met verschillende achtergronden en overtuigingen.

 

Acties 2020
Aantal acties: 1

01. We maken de verschillende initiatieven en verbindingen in de stadsdelen inzichtelijk

We laten zien hoe we op wijk- en buurtniveau radicalisering en polarisatie aanpakken.

.
5.02 Ervoor zorgen dat Enschede een ongunstig klimaat heeft voor ondermijnende activiteiten
Ondermijning is een verzamelnaam voor verschillende vormen van criminaliteit die vaak verborgen blijft. Het gaat dan bijvoorbeeld om illegale hennepteelt, drugshandel, witwassen, mensenhandel, bedreiging en intimidatie, en vastgoedfraude.

Om hun criminele activiteiten uit te kunnen voeren, maken criminelen gebruik van allerlei legale diensten en voorzieningen. Hierdoor ontstaat een vermenging tussen ‘onderwereld’ en ‘bovenwereld’, waardoor onschuldige mensen en bedrijven onbedoeld in aanraking kunnen komen met criminelen.

Daarnaast zorgt ondermijning voor een oneerlijke samenleving (denk aan misbruik van overheidsgelden, oneerlijke concurrentie voor ondernemers), en tast ondermijning de leefbaarheid en veiligheid aan en zorgt het voor overlast.

Enschede is aantrekkelijk voor criminele organisaties; enerzijds vanwege onze ligging aan de grens, anderzijds vanwege de aanwezigheid van kwetsbare doelgroepen in wijken met een slechte sociaaleconomische positie. De aanwezigheid van ondermijnende criminaliteit laat zich steeds duidelijker zien in Enschede. Zo zijn er het afgelopen jaar verschillende geweldsincidenten geweest, die hun oorsprong vinden in het drugscircuit.

In ons integraal veiligheidsbeleid hebben we dan ook aandacht voor de aanpak van georganiseerde criminaliteit. Landelijk, regionaal en lokaal groeit het besef dat ondermijning steeds meer een gevaar vormt voor onze maatschappij. In het nieuwe regeerakkoord is geld vrijgemaakt voor de aanpak van ondermijning. In ons Integraal Veiligheidsbeleid 2017-2020 is de aanpak van georganiseerde (ondermijnende) criminaliteit dan ook als prioriteit benoemd.


Indicatoren 
Aantal indicatoren: 1
 

Toelichting
In deze grafiek staan het aantal drugsmisdrijven per 1.000 inwoners.
Het gaat hier om telen, bereiden, bewerken, verkopen, verwerken, verstrekken, vervoeren, vervaardigen en aanwezig hebben van Harddrugs (Opiumwet art. 2) en Softdrugs (Opiumwet art. 3).
Voor deze indicator is geen streefcijfer vastgesteld.

Acties 2020
Aantal acties: 4

01. We verbreden de integrale aanpak van criminaliteit

Zo zoeken we bijvoorbeeld vaker de samenwerking op met private partners, om zo te zorgen voor een weerbare samenleving.

02. We geven invulling aan de rol van verbindingsambtenaar

In het coalitieakkoord is de wens uitgesproken een verbindingsambtenaar aan te stellen om duurzame sociale interventies uit te voeren om Enschede veilig te houden. Aan de rol van verbindingsambtenaar zal in 2020 invulling worden gegeven.

03. We zetten in op bewustwording bij een bredere doelgroep

Op deze manier dragen we bij aan een ongunstig klimaat voor ondermijning in Enschede en een weerbare overheid en samenleving.

04. We versterken de informatiepositie van de gemeente op het thema ondermijning

We willen informatie over (signalen van) ondermijning die binnen de gemeente en externe partners (vaak versplinterd) beschikbaar is, structureler en overzichtelijker bij elkaar brengen.

.
5.03 Versterken van de samenwerking tussen zorg en veiligheid
Bij complexe casuïstiek spelen vaak zorg- en veiligheidsvraagstukken. Door een verbeterde samenwerking tussen de betrokkenen vanuit zorg- en veiligheidshoek wordt bijgedragen aan de algemene veiligheid, het verbeteren van de persoonlijke situatie en het voorkomen en verminderen van recidive, (ernstige) overlast, criminaliteit en/of maatschappelijke uitval. Het Veiligheidshuis speelt hierin een belangrijke rol. Situaties waarin goede samenwerking van groot belang is zijn bijvoorbeeld woonoverlast, overlast veroorzaakt door personen met verward gedrag, jeugdoverlast en jeugdcriminaliteit.

 

Acties 2020
Aantal acties: 1

01. We geven uitvoering aan de nieuwe wet verplichte GGZ

We geven uitvoering aan de wet verplichte GGZ om overlast van mensen met verward gedrag te verminderen. We werken in 2020 lokaal en regionaal uit wat de gevolgen van de in deze wet gemaakte keuzes zijn.

.

Wettelijk verplichte indicatoren

Op grond van het Besluit begroting en verantwoording zijn onderstaande indicatoren opgenomen. De indicatoren gelden voor iedere gemeente en zijn bedoeld om gemeenten met elkaar te kunnen vergelijken. Dit is mogelijk via www.waarstaatjegemeente.nl

  Beleidsveld Naam indicator Eenheid Jaar Score Bron
6. 1. Veiligheid Verwijzingen Halt Aantal per 10.000 jongeren 2018  95 Bureau Halt
8. 1. Veiligheid Winkeldiefstallen Aantal per 1.000 inwoners 2018  4,0 CBS
9. 1. Veiligheid Geweldsmisdrijven Aantal per 1.000 inwoners 2018 5,6 CBS
10. 1. Veiligheid Diefstallen uit woning Aantal per 1.000 inwoners 2018  2,6 CBS
11. 1. Veiligheid Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) Aantal per 1.000 inwoners 2018  6,5 CBS

 

Wat mag het kosten?

Om de gestelde doelen te bereiken zijn per doel lasten begroot voor 2020. Deze bedragen worden ingezet voor het realiseren van de acties (onder 'Wat gaan we doen') maar ook voor het realiseren van de reguliere werkzaamheden. Onderstaande grafiek geeft per doel inzicht in de beschikbaar gestelde budgetten.

Onderstaande tabel geeft inzicht in de meerjarige ontwikkeling van de lasten, baten en reserve mutaties.

Samenleving en bestuur Bedragen x 1.000 euro Begroting  2019 Begroting 2020 Raming  2021 Raming  2022 Raming  2023
Lasten 40.565 40.699 40.823 37.156 36.698
Baten 9.007 8.307 8.497 5.038 4.711
Saldo van baten en lasten 31.558 32.393 32.326 32.118 31.988
Storting reserves 11 11 11 11 11
Onttrekking reserves 157 0 0 0 0
Resultaat 31.412 32.403 32.336 32.128 31.998

Toelichting

Voor het begrotingsprogramma Samenleving en Bestuur stijgt het begrotingsresultaat met 991.000 euro. De belangrijkste mutaties zijn:

  • Als gevolg van het toekennen van loon- en prijscompensaties stijgen de lasten in zijn algemeenheid.
  • Daarnaast een stijging van de lasten door de toekenning van diverse knelpunten in het middelenkader o.a.:
    • Hogere bijdrage aan de verbonden partij Veiligheidsregio Twente;
    • Bezwaar en beroep stijging van de proceskosten en de benodigde personele uitbreiding;
    • Overige toekenningen van knelpunten (accountanskosten, licentiekosten en abonnementen);
  • Een daling van de lasten door:
    • het vervallen van projectgelden en de eenmalige intensivering voor het ‘Enschede akkoord’ in 2020;
    • geen verkiezingen in 2020 bij het volbrengen van de normale zittingstermijnen.  

Een verdere toelichting op de cijfers is opgenomen in hoofdstuk 6.4.

Meer info Klik hier voor meer informatie over reguliere werkzaamheden en beleidsnota's.
Portefeuillehouders Onno van Veldhuizen, Arjan Kampman, Niels van den Berg, Eelco Eerenberg
Concerndirecteuren Debbie Brands