3.2 Duurzaam wonen, leven, werken

1. De bereikbaarheid van banen wordt vergroot
We willen Enschede economisch versterken. Op deze manier kunnen we kwalitatief groeien, baanmogelijkheden bieden voor iedereen en daardoor ook sociale problemen beter het hoofd bieden. Eerste prioriteit om dit voor elkaar te krijgen is het vergroten van de bereikbaarheid van banen. We willen de agglomeratiekracht van onze stad versterken. Dit doen we op verschillende manieren: kortere reistijden naar aanliggende gebieden met banen, een betere interne bereikbaarheid, een sterkere verwevenheid/relatie met naastliggende economische centra en meer banen in de stad zelf.

Dit hoofddoel hangt heel sterk samen met de hoofddoelen "aantrekken en vasthouden van talent" en "inwoners zijn financieel zelfstandig".



1.01 Enschede is meer verbonden met aanliggende economische centra (agglomeratiekracht)

Agglomeratiekracht is de massa en dichtheid in een gebied in de vorm van lokale concentraties van bedrijven, kennis, human capital en een goede bereikbaarheid, internationale connectiviteit en kwaliteit van leven. De aanwezigheid hiervan kan leiden tot agglomeratievoordelen. Dit zijn voordelen die bedrijven en instellingen ondervinden door ruimtelijke en organisatorische nabijheid. Versterking van agglomeratievoordelen leidt tot een toename van agglomeratiekracht (Raspe et al, 2012).

Het beter verbinden van Enschede met aanliggende economische centra is van belang om de agglomeratiekracht te versterken. Er komen meer banen beschikbaar binnen een redelijke reisafstand. Hierdoor kunnen meer mensen aan het werk en kan HBO en universitair opgeleid talent in Enschede blijven wonen. Dit gaan we bereiken door een betere externe bereikbaarheid (lobby op kortere reistijden), een betere interne bereikbaarheid (denk hierbij bijvoorbeeld aan een zo kort mogelijk voor- en natransport naar de OV knooppunten en werklocaties) en door verdere verweving met onze buren in Duitsland via de Duitslandagenda (vergroting van het daily urban system).


Acties 2019
Aantal acties: 5

01. Wij werken mee aan het uitwerken van de acties uit de regionale Roadmap externe bereikbaarheid 
De voortgang van onze algemene lobby op bereikbaarheid is goed. Er loopt een MIRTverkenning rond Azelo Buren, er is een onderzoek naar de Marsroute N35 en er is extra geld beschikbaar gekomen voor de Twentekanalen. Ook zijn er diverse onderzoeken in voorbereiding op de grensoverschrijdende treinverbinding Zwolle – Enschede – Munster. Onze ambitie op de Amsterdam Berlijn trein loopt echter niet goed. Uit een quickscan van het ministerie lijkt de voorkeur te liggen op een verbinding via Arnhem. Voor het behoud van onze internationale verbinding met zowel Berlijn als Amsterdam is dit onwenselijk.

02. We werken de mobiliteitsvisie uit in concrete stadsprojecten 
03. We bouwen verder aan de ambitie om fietsstad 2020 te worden. 
04. Wij gaan met partijen in de Euregio kansen verkennen op het gebied van het versterken van de agglomeratiekracht  
05. Uitvoering van het project grensoverschrijdend onbemande urban air mobility 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


1.02 In Enschede groeien de banen op de toplocaties

Op de toplocaties Kennispark, binnenstad/stadscampus en Technology Base faciliteren wij de vestiging van bedrijven en de groei van banen. In de binnenstad groeien de banen in met name de horeca en detailhandel. De stadscampus, Kennispark en Technology Base gaan zorgen voor een internationaal aantrekkelijk profiel van onze stad en regio, bieden een nieuwe inspirerende werkomgeving en dragen daarmee ook bij aan het aantrekken en vasthouden van talent.

Acties 2019
Aantal acties: 5

01. Realisatie eerste fase R&D-campus Lithium Werks 
Begin dit jaar is bekend geworden dat het bedrijf Lithium Werks is gesplitst in Lithium Werks (gericht op China/VS) en Koolen Industries (gericht op Europa).
Koolen Industries blijft een Twents bedrijf en gaat zich richten op de ontwikkeling en productie van batterijen.
Door deze nieuwe ontwikkeling is de voorbereiding van de realisatie van de eerste fase van de campus ontwikkeling van Lithium Werks gestaakt. Dit heeft overigens geen effect op het vastgestelde profiel van Technology Base.
02. We ondersteunen het innovatiecluster Space53 in deze opstartfase met mensen en middelen 
03. Verdere ontwikkeling van de stadscampus 
04. We stimuleren en faciliteren de verdere ontwikkeling van Kennispark  
05. We sturen op (nog) meer samenwerking en afstemming tussen de regionale toplocaties 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


1.03 In Enschede kunnen bestaande en nieuwe bedrijven groeien en innoveren

De basis van onze economie zijn onze bestaande bedrijven. Op regionaal niveau vindt acquisitie plaats in de sectoren High Tech Systems en Materials (HTSM) en logistiek. Hiernaast acquireren we zelf op enkele voor Enschede specifieke sectoren: zakelijke dienstverlening, ICT en winkels voor de binnenstad. Acquisitie gebeurt heel gericht en is afgestemd op het profiel van onze regio en stad. Voor alle bedrijven (bestaand en nieuw) gaan we een goede dienstverlening bieden, zorgen we voor digitale bereikbaarheid, bieden we ondersteuning van netwerken voor starters, start ups en scale ups en innovatie (Novel-T), bevorderen we internationalisering, hebben we aandacht voor het arbeidsmarktbeleid en voor een aantrekkelijke werkomgeving.

Acties 2019
Aantal acties: 4

01. De samenwerking binnen Startup Twente leidt tot betere informatievoorziening en een effectiever inhoudelijk programma  
02. We prioriteren op de inzet van het Ondernemersloket 
03. Er ligt in 2019 een visie op de werklocaties, afgestemd op de strategische doelen van de stad, behoeften van ondernemers en ontwikkelingen en kansen voor de toekomst. 
04. In 2019 wordt een visie op detailhandel en horeca opgeleverd  
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

2. Talent wordt aangetrokken en vastgehouden
De aantrekkelijkheid van een stad wordt in eerste instantie bepaald door de inwoners: het aandeel HBO en universitair opgeleiden en het aandeel creatieve klasse bepaalt de aantrekkelijkheid van de stad voor bedrijven en de economische groei. Economische groei is nodig om iedereen aan het werk te houden. Enschede heeft een relatief laag aandeel HBO en universitair opgeleiden. Dit beperkt de economische kansen van onze stad. Om hier verandering in aan te brengen, gaan wij meer inzetten op het aantrekken en vasthouden van HBO en universitair opgeleid talent. Hiervoor is het belangrijk dat de voorzieningen (wonen, cultuur, profilering) goed op orde zijn. We willen kwalitatief groeien om als stad sterker te worden.

Deze doelstelling hangt sterk samen met "de bereikbaarheid van banen wordt vergroot", "inwoners zijn gezond en actief" en "inwoners zijn financieel zelfstandig".



2.01 De stedelijke voorzieningen zijn attractief voor inwoners en bezoekers (nationaal en internationaal)

Een aantrekkelijke stad heeft een bruisende binnenstad, goede culturele voorzieningen, evenementen en voorzieningen als een internationale school. En dit is afgestemd op de wens tot het vasthouden van meer HBO en universitair opgeleiden.


Acties 2019
Aantal acties: 6

01. We gaan met de binnenstadspartijen bekijken hoe we het Actieprogramma Binnenstad op een andere manier kunnen voortzetten 
02. We werken de voorwaarden uit voor een bedrijven investeringszone (BIZ) in de binnenstad 
03. Met behulp van smart data werken we aan een optimale samenstelling van voorzieningen in de binnenstad.  
04. We evalueren en actualiseren de amateurkunst verordening en leggen deze ter besluitvorming voor aan de Raad. 
05. We faciliteren het proces voor culturele instellingen om subsidieplannen in te dienen bij het Rijk 
06. We evalueren en actualiseren het atelier- en broedplaatsenbeleid en leggen deze aan de raad ter besluit vorming voor. 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


2.02 Het woningaanbod en de leefomgeving zijn attractief, veilig en toekomstbestendig

Als we meer HBO en universitair opgeleiden vast willen houden, dan moet het woningaanbod hier bij aansluiten. De kwalitatieve samenstelling van het woningaanbod is een aandachtspunt en we moeten kijken of we passende woningen hebben voor net afgestudeerden, expats en gezinnen. Als grootste stad van het oosten kunnen wij een grootstedelijk woonmilieu bieden. Het verdichten in het centrum hoort bij dit doel, evenals een aantrekkelijke leefomgeving en buitengebied.



Acties 2019
Aantal acties: 16

01. We onderzoeken de mogelijkheden van een andere manier van financiering van gemeentelijke kerntaken. 
Deze actie is een gemeentebrede opdracht en vraagt een inventarisatie op welke plekken deze problematiek speelt. Dit jaar wordt het deel voor Domein Fysiek opgepakt en uitgewerkt.
02. We gaan de nota Grondbeleid herijken en aanbieden aan de raad ter besluitvorming. 
03. We actualiseren de Visie en realisatie strategie rond de Spoorzone (inclusief stationsplein). 
04. We werken de Dynamische Investeringsagenda (DIA) Twekkelerveld samen met bewoners en partners uit. 
05. We maken een Stedelijke Investeringsafweging (SIA). 
06. We verwijderen de hondenuitlaatplekken met houtsnippers (hups) en laten de hondenpoepafvalbakken staan. 
07. We voeren de inspiratiekaart openbare ruimte verder door.  
08. We leggen nieuwe bloemenlinten aan via Enschede Bloeit op.  
09. We stellen een visie op voor de diepe ondergrond.  
10. We maken een visie op de radialen en invalswegen. 
11. We ontwikkelen een visie buitengebied en een nieuwe Gids Buitenkans. 
We bieden de visie Landelijk Gebied (voorheen buitengebied) in het eerste kwartaal 2020 aan ter vaststelling. Dit jaar bieden we een discussienota aan over de thema’s in het landelijk gebied, ook in samenhang met de discussienota rond de energietransitie. Vooraf worden de thema’s besproken met belangengroepen en de buurtkringen. Hierdoor geven we voldoende ruimte aan participatie en kunnen we gelijk op lopen met de energievisie.
12. We actualiseren de welstandsnota en bieden dit aan de Raad aan ter besluitvorming. 
13. We herijken de woonvisie en bieden deze aan de Raad aan ter besluitvorming.  
14. We gaan dusdanig inzetten op handhaving dat we "groen" scoren bij de Provincie 
Enschede heeft een vastgesteld BVTH-beleid en een vastgesteld uitvoeringsprogramma. Bovendien is er structureel dekking voor de beschikbare capaciteit. Hoewel de komende jaren nog extra inspanningen – die ook in het uitvoeringsprogramma zijn opgenomen -moeten worden verricht, is de provincie Overijssel van mening dat de inzet en de voortgang van de gemeente Enschede zodanig is dat het kleurbeeld “oranje” is omgezet naar het kleurbeeld “groen”.
15. We kiezen voor speerpunten in de aanloop naar de nieuwe Omgevingswet 
16. We verkennen bij de start van planvormingsprocessen de mogelijkheid van beperkte inzet op cultuurhistorie. 
We proberen aandacht voor cultuurhistorie aan de voorkant van planvorming in te bouwen. Het operationeel maken daarvan duurt alleen langer dan gedacht. Dit komt door het vertrek van expertise en omdat de zoektocht door o.a. beperkte middelen langer duurt dan verwacht (inwerktijd duurt langer).
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


2.03 Wij werken effectiever samen met de kennisinstellingen (UT, Saxion, Aki, ROC) en het bedrijfsleven op de opgave "aantrekken en vasthouden van talent”

Het aantrekken en vasthouden van talent is een opgave die we niet alleen kunnen trekken. We werken hierin nauw samen met de kennisinstellingen en het bedrijfsleven. Met de kennisinstellingen hebben we een strategische samenwerkingsagenda Smart Enschede opgesteld. Het samenwerken met de bedrijven is hier een onderdeel van.


Acties 2019
Aantal acties: 2

01. Met de kennisinstellingen maken we een uitvoeringsagenda 
02. Wij zetten studenten in voor het studentenbeleid 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


2.04 De (inter)nationale branding van Enschede wordt versterkt

Om onze stad neer te zetten als aantrekkelijk voor talent is veel inzet nodig op positionering en profilering. We willen onze stad neerzetten als grensverleggend, innovatief, hip en slim. Hiernaast willen we ook een welcoming city zijn voor de toenemende stroom van buitenlandse studenten en kenniswerkers.


Acties 2019
Aantal acties: 4

01. We brengen focus aan op de samenwerking met onze zustersteden 
02. Internationals voelen zich sneller thuis in Enschede 
03. We evalueren en actualiseren de strategische visie citymarketing en citybranding 
04. In de binnenstad komt een bewegwijzering die internationaal te begrijpen is 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

3. Enschede is een duurzame en klimaatbestendige stad
Wereldwijd is er een opgave voor energietransitie, klimaatadaptatie en hergebruik van grondstoffen. Enschede moet hier ook een bijdrage in leveren.



3.01 Transitie naar duurzame energiebronnen en energietransitie

Wij streven naar verduurzaming van woningen, bedrijven, duurzame energievoorziening en het afkoppelen van panden van gas.

Acties 2019
Aantal acties: 7

01. In een bestuursopdracht werken we de doelen van duurzaamheid (inclusief de energietransitie) verder uit. 
02. In 2019 vertalen we op hoofdlijnen het klimaatakkoord naar Enschede, inclusief de regionale afstemming. 
Als uitwerking van het klimaatakkoord worden Regionale Energie Strategieën (RES) opgesteld. Twente is een van de regio’s waar zo’n RES wordt opgesteld. In het uit te brengen concept-bod wordt de bijdrage vanuit Twente aan de nationale klimaatdoelstelling vertaald. De Energievisie is input voor het Enschedese aandeel in de RES. Dit concept-bod moet 6 maanden na de ondertekening van het nationale klimaatakkoord gereed zijn. De verwachting was dat het klimaatakkoord begin dit jaar getekend zou worden, dit is echter bijgesteld naar zomer 2019. De verwachting is dat het definitieve bod in het eerste kwartaal van 2020 wordt voorgelegd, afhankelijk van de ondertekening van het landelijke klimaatakkoord.
03. De binnenstadsdistributie (elektrisch) wordt verder uitgerold naar de Heurne.  
04. We stellen een energievisie op en bieden deze aan de Raad aan ter besluitvorming.  
De Energievisie wordt in het eerste kwartaal van 2020 aan de raad ter vaststelling aangeboden. Dit jaar wordt aan de raad een discussienota aangeboden, waar de thema’s rond de Energietransitie en het landelijk gebied in samenhang consulterend worden voorgelegd. Voorafgaand hieraan worden de thema’s in een participatiebijeenkomst met de onze buurtkringen, vertegenwoordigers van bedrijven en (andere) besproken. Dit betekent dat de visie pas in het najaar ter inzage kan worden gelegd en de vaststelling hierdoor opschuift

05. Via de smart app stimuleren we gedragsverandering (fietsen in plaats van auto rijden).  
06. In 2019 stellen we het Transitie plan aardgasloos 2050 op en bieden dit aan de Raad aan. 
Door vertraging in de landelijke uitwerking van (en besluitvorming over) het klimaatakkoord, is er nog veel onduidelijk over het instrumentarium dat gemeenten ter beschikking staat bij het verder vormgeven van de transitie naar een aardgasloze gebouwde omgeving. Daardoor schuift de uitwerking van het transitieplan door naar 2020 of zelfs verder. (Volgens de huidige afspraken in het nog niet vastgestelde klimaatakkoord moet het plan uiterlijk in 2021 door de raad worden vastgesteld).
07. De Heurne en de Walstraat zijn pilotgebieden in de binnenstad voor nieuwe verlichting. 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


3.02 Naar een klimaatadaptief Enschede

De aanpak van hittestress en wateroverlast zijn de belangrijkste onderdelen van deze doelstelling. Er moet meer kwalitatief groen in de stad komen, meer wateropvang (aan het oppervlak en grondwater), biodiversiteit en smart sustainability.

Acties 2019
Aantal acties: 2

01. Wij voeren in 2019 samen met het Twents waternet (waarin alle Twentse gemeente zitting hebben), Waterschap Vechtstromen en de provincie Overijssel stresstesten uit. 
02. In het kader van smart sustainability realiseren we een internet of things platform (IOT) voor data van grondwater- en hittestress-sensoren 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


3.03 Optimaal hergebruik van producten en grondstoffen (circulaire economie)

Afval wordt steeds beter gescheiden en draagt daarmee bij aan optimaal hergebruik.

Acties 2019
Aantal acties: 1

01. In het voorjaar 2019 bieden wij een voorstel aan met een advies voor één van de scenario’s van het keuzemodel afval. 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

 

Financiële voortgang

Doelstelling en producten Status Afwijking (x1.000 euro)

 

1. De bereikbaarheid van banen wordt vergroot

Dienstverlening aan ondernemers

0

Verkeersinfrastructuur en beleid

0

Versterken economische structuur

0

 

2. Talent wordt aangetrokken en vastgehouden

Afvalstoffen

0

Begraafplaatsen

0

Beheer en Onderhoud Openbare Ruimte

Dit voordeel is het gevolg van gewijzigde regelgeving waardoor we investeringen met maatschappelijk nut moeten activeren (500.000 euro) en reclame op openbare terreinen (15.000 euro). Daarnaast zijn er tekorten a.g.v. teruglopende kermisinkomsten (100.000 euro), plaagdierbestrijding (77.000 euro), gevolgen van de droogte in 2018 (pm) en gladheidsbestrijding (160.000 euro). Een uitgebreidere toelichting is onder de tabel opgenomen.

178

Bestemmen, Vergunnen, Toezicht en Handhaving

Dit tekort is ontstaan binnen omgevingsdienst Twente (ODT, 60.000 euro). Ook is er sprake van teruglopende legesinkomsten. Een uitgebreidere toelichting is onder de tabel opgenomen.

-60

Cultuur, Evenementen en Citymarketing

0

Grondbedrijf

0

Locatieontwikkeling

0

Parkeerbeheer

0

Riolering

0

Stedelijke ontwikkeling

0

 

3. Enschede is een duurzame en klimaatbestendige stad

Duurzaamheid

0
Totaal - Duurzaam wonen, leven werken +118

Legenda:   = tegenvaller;  = risico;  = conform begroting;  = meevaller;  = neutrale wijziging

Beheer en Onderhoud Openbare Ruimte 

Stadsdeelbeheer

  • Investeringen maatschappelijk nut: Alle investeringen met maatschappelijk nut, waaronder investeringen in het groen, worden met ingang van boekjaar 2017 verplicht geactiveerd als gevolg van de gewijzigde Bbv regelgeving. Hierdoor ontstaat er ruimte in de begroting (500.000 euro).
  • Volkspark : Rond het beheer en onderhoud van het Volkspark verwachten we een structureel tekort. Een deel van de kosten voor beheer en onderhoud werden namelijk gedekt vanuit de inkomsten van de kermissen die in het Volkspark plaats vinden. Deze inkomsten van de kermissen lopen (ook landelijk) terug (100.000 euro).
  • Plaagdierenbestrijding: Vanaf 2017 is de landelijke wetgeving rond de bestrijding van ratten gewijzigd. Als gevolg daarvan zijn er meer acties (herhaalbezoeken en werkzaamheden als het plaatsen van vallen) nodig vanuit Twente Milieu. Met als gevolg een structurele stijging van de bestrijdingskosten van 77.000 euro. Er is inmiddels een verkenning gestart gericht op preventie en een proactieve aanpak. Dit met als doel het aantal ratten en de bestrijdingskosten terug te dringen. Hoe haalbaar dit is moet in de praktijk nog blijken. Dit zoals toegelicht aan de brief aan de Raad van 9 maart 2019.
  • Binnen het onderdeel reclame openbare terreinen is er een voordeel van 15.000 euro in 2019.
  • Droogteschade: In 2018 was het een extreem droog jaar. Als gevolg van deze extreme droogte is er in Enschede, net zoals in heel Nederland, droogteschade ontstaan aan het openbare groen. Voor herstel en herplant hebben we nog geen beeld wat het extra gaat kosten.

 

Gladheidsbestrijding

In 2019 is de 736.000 euro van het begrote bedrag voor gladheidsbestrijding teruggebracht naar 600.000 euro. Risico hiervan is dat zelfs bij een normale gemiddelde winter een tekort ontstaat (136.000 euro) wat gemeentebreed opgevangen moet worden. Het beeld tot op heden is dat er sprake is van een normale winter. Daarnaast verwachten we nog een klein tekort van 24.000 euro (eenmalig tekort 160.000 euro).

 

Vertraagde uitvoer bodemsanering

Door zowel de latere start, wegens de late vaststelling van het programma, alsmede door vertraging in het landelijk proces worden de gealloceerde middelen voor de bodemsanering nog niet benut. Het betreft de incidentele rijksmiddelen die ontvangen zijn via de meicirculaire 2015. De middelen zijn geoormerkt voor o.a. bodemverontreinigingen. 

 

Wij stellen voor:
5. om als gevolg van de vertraagde uitvoering van bodemsaneringen het hiervoor geoormerkte budget van 250.000 euro in 2019 te storten in de reserve "Nog uit te voeren Werkzaamheden" zodat het budget beschikbaar blijft voor bodemsaneringen (BP-DWLW-01).   

  

Bestemmen, Vergunnen, Toezicht en Handhaving

Vergunningen 

Het aantal aanvragen voor omgevingsvergunningen met de activiteit bouwen voor woningbouw is het tweede half jaar van 2018 en het eerste kwartaal 2019 sterk gedaald. De terugloop is met name in de categorieën met bouwkosten boven de 150.000 euro.
De daling in 2018 is na de zomerperiode ingezet, het eerste deel van het jaar waren er nog veel aanvragen. Aanvankelijk leek het een incident, maar de daling zet door en er zal naar verwachting in 2019 geen herstel intreden. Dat heeft gevolgen voor de te ontvangen leges.

 

Handhaving Bouwen en Milieu

Het tekort van 60.000 euro wordt vooral veroorzaakt door de hogere rekening van de omgevingsdienst Twente  (ODT).

 

 

Locatieontwikkeling 

Niet benodigd budget luchthaven infrastructuur ADT

Contractueel is met het Rijk in een bestuursovereenkomst vastgelegd dat de gemeente Enschede een bedrag van 3 miljoen euro beschikbaar stelt om te investeren in de luchtinfrastructuur in het plangebied van ADT. Het Rijk heeft ook toegezegd 3 miljoeneuro te investeren, waarvan 1,2 miljoen euro reeds gedaan. In 2015 en 2018 zijn de beschikbare en niet bestede budgetten van respectievelijk 750.000 euro en 1 miljoeneuro middels een bestemmingsvoorstel bij de jaarrekening gedoteerd aan de reserve. Ook in 2019 is het beschikbare exploitatiebudget nog niet benodigd. Omdat de verplichting om deze investeringen te doen nog aanwezig is zullen ook de middelen voor 2019 gereserveerd moeten worden om deze uitgaven op een later moment te kunnen doen. 

 

Wij stellen voor:
6. om het beschikbare budget van 1,25 miljoen euro vanuit het eindproduct Locatieontwikkeling te doteren aan de reserve "Nog uit te voeren werkzaamheden". Deze reservering is nodig i.v.m. de verplichting te investeren in de luchtinfrastructuur in het plangebied van ADT (BP-DWLW-02)

  

 

Programmering bedrijventerreinen

In het kader van Afspraken Regionale Programmering Bedrijventerreinen Twente, hebben we met de 14 Twentse gemeenten en de Provincie afspraken gemaakt om de programmering van bedrijventerreinen in de regio terug te brengen. Daarin hebben we, samen met alle regiogemeenten, de verantwoordelijkheid genomen om zorg te dragen voor (1) voldoende kwalitatief goede ruimte voor bedrijven en (2) te werken aan het herprogrammeren van het teveel aan hectares in onze gemeente. Het college zal in de tweede helft van 2019 met een voorstel komen aan de Raad. Het nadelige effect van deze uitname moest uiterlijk in 2019 financieel worden verwerkt. Er is in de ontwikkeling van de algemene reserve en de weerstandscapaciteit al rekening gehouden met deze afboeking voor een bedrag van 18 miljoen euro. Bij het raadsbesluit RAR/BBV uit 2016 is hiervoor reeds 3,9 miljoen euro opgenomen waardoor een netto effect resteert van 14,1 miljoen euro (zie ook bijlage 2, technische wijziging TW-DWLW-17 'Restant uitvoering RAR/BBV'). Het definitieve besluit voor herprogrammering inclusief de definitieve financiële effecten volgt in het najaar van 2019.