4.3 Vitaal en sociaal

 

 

1. Jeugd groeit veilig op en ontwikkelt talenten
Iedere jeugdige groeit gezond en veilig op, kan zijn/haar talenten ontwikkelen en naar vermogen meedoen. Hij/zij groeit op in een gezin; speelt en neemt deel aan sport en cultuur; gaat naar school en behaalt diploma’s en een startkwalificatie en krijgt passende ondersteuning waar nodig. Zo krijgt hij/zij de kans een (sociaal-economisch) zelfredzame, sociaal vaardige en gezonde inwoner te worden die zoveel als mogelijk zelfstandig kan wonen en leven en een goed perspectief heeft op de arbeidsmarkt.



1.01 De jeugd is gezond en actief

Jeugdigen die gezond leven (eet- en beweeggedrag) zijn minder vaak ziek, kunnen zich beter concentreren en zitten lekkerder in hun vel. Via de jeugdgezondheidszorg (met de focus op preventie, vroegsignalering en lichte ondersteuning) en sport willen we een gezonde leefstijl bij de jeugd bevorderen.


Acties 2021
Aantal acties: 2

01. We stellen een nieuwe sportnota op. 
02. We benutten de maatschappelijke waarde van de speeltuinen. 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


1.02 De jeugd groeit thuis op en doet dat in een veilige thuissituatie

Jeugd heeft een goede opvoeding en een stabiele en veilige omgeving nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen. Het liefst door en bij de ouder(s).

Acties 2021
Aantal acties: 4

01. We doen mee aan het landelijk actieprogramma 'Kansrijke start' 
02. We voeren de regionale transformatieagenda 'Jeugd' uit. 
03. We voeren de verbeteragenda JBOV uit. 
04. We bieden hulp en begeleiding aan slachtoffers van huiselijk geweld, loverboys, mensenhandel en prostitutie. 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


1.03 Kinderen hebben geen taalachterstand

Een goede taalontwikkeling is essentieel voor een kansrijke toekomst van kinderen. We willen alle kinderen hierin gelijke kansen bieden. Het grootste effect bereiken we door vooral vroegtijdig, bij kinderen op jonge leeftijd, te investeren.

Acties 2021
Aantal acties: 3

01. We ontwikkelen Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) verder door. 
02. We faciliteren de organisatie van tenminste vier zomerscholen in Enschede. 
03. We geven uitvoering aan het Uitvoeringsplan Laaggeletterdheid 
In 2020 is wel een regionaal plan laaggeletterdheid opgesteld. De uitwerking naar een lokaal uitvoeringsplan is in 2020 niet gerealiseerd. Begin 2021 heeft de gemeenteraad via een initiatiefvoorstel een opdracht vastgesteld om een uitvoeringsprogramma laaggeletterdheid te gaan ontwikkelen. Het ontwikkelen hiervan loopt nu volgens planning.
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


1.04 De jeugd heeft zo min mogelijk tweedelijns jeugdhulp nodig

Primair wordt ingezet op het oplossen van problemen op eigen kracht en/of binnen hun eigen sociale omgeving (het gezin, de buurt, de vereniging, kinderopvang en school). We zetten daarbij in op preventie en op collectieve, algemene voorzieningen dichtbij huis of school. Alleen waar het echt niet anders kan, wordt tweedelijns jeugdhulp ingezet.


Acties 2021
Aantal acties: 4

01. We organiseren de toegang tot de zorg en ondersteuning anders. 
02. We voeren de pilot Onderwijs-Jeugdhulp-Arrangement (OJA) uit 
Naast de positieve inhoudelijke opbrengsten behalen we ook financieel resultaten, maar nog niet in die mate om onze volledige doelstelling te behalen. Qua aanpak zijn we overtuigd dat we op de goede weg zitten.
Op dit moment wordt een Maatschappelijke Kosten Baten Analyse uitgevoerd. Voor de zomervakantie verwachten we de uitkomsten. We kunnen dan met alle partners een onderbouwde beslissing nemen over de voortgang van de pilot.
03. We richten een expertisecentrum specialistische jeugdhulp Overijssel in. 
04. We zetten in op toezicht en handhaving bij de aanbieders in de jeugdhulp en de Wmo. 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


1.05 Kinderen groeien niet op in armoede

Alle jeugd moet kunnen meedoen, ook jeugdigen die opgroeien in een gezin met een laag inkomen. Sport, schoolreisjes, muziek – het hoort bij de vorming en opvoeding van iedere jeugdige. Nu investeren in het kunnen meedoen van jeugd voorkomt problemen op latere leeftijd. Met de inzet van het Kindpakket bevorderen we de participatie van jeugdigen. Het Kindpakket maakt onderdeel uit van het brede palet aan inkomensondersteunende voorzieningen van de gemeente Enschede.


Acties 2021
Aantal acties: 1

01. We voeren het beleidskader 'Rondkomen met je inkomen 'uit, waarin ook nadrukkelijk aandacht is voor kinderen en jongeren. 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


1.06 De jeugd heeft een passende opleiding (bij de potentie van de jeugdige)

Het is belangrijk dat jongeren een goede keuze weten te maken als het gaat om een opleiding. Niet alleen moet een opleiding aansluiten bij hun talenten, maar er moet uiteindelijk ook een passende baan mee te vinden zijn.

Acties 2021
Aantal acties: 2

01. We geven uitvoering aan de Strategie Kansengelijkheid. 
02. We voeren de Lokaal Educatieve Agenda 2019-2022 (LEA) uit. 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


1.07 De jeugd heeft een startkwalificatie

Het hebben van een startkwalificatie is belangrijk voor een goede start in het arbeidzame leven. Jeugd zonder diploma loopt een verhoogd risico op maatschappelijke uitval. Een startkwalificatie is het minimale onderwijsniveau dat nodig is om serieus kans te maken op duurzaam geschoold werk. Het gaat dan om een of MBO-(niveau 2, 3 of 4), Havo- of VWO-diploma.

Acties 2021
Aantal acties: 1

01. We geven uitvoering aan het regionaal programma De Twentse Belofte 2020-2024. 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

2. Inwoners wonen langer zelfstandig
Zelfredzaamheid betekent dat je zelf bepaalt hoe je je leven wilt inrichten: hoe je wilt wonen, leren, werken, recreëren, je kinderen wilt opvoeden of je van a naar b wilt verplaatsen. Het is goed als mensen daar de ruimte voor krijgen en daar in eerste instantie ook zelf verantwoordelijk voor zijn. Als mensen daar alleen of met hulp van buren, vrienden en familie niet in slagen, kan de overheid ondersteunen. Het liefst op zo’n manier dat mensen ook dan zelf hun hulp kunnen organiseren en zeggenschap behouden. De ambitie is te investeren in tijdige, lichte ondersteuning en preventie, om daarmee onnodig zware zorg te kunnen voorkomen. Normaliseren in plaats van medicaliseren en ondersteuning dichtbij de leefwereld van de inwoner.



2.01 De inwoners zijn gezond en actief

Mensen die voldoende bewegen en gezond eten voelen zich prettiger, zijn in staat zich aan te passen aan en zelf de regie te voeren over de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen van het leven. We willen dat zoveel mogelijk Enschedeërs een gezonde leefstijl hebben en zetten in op het preventief bevorderen van de gezondheid en meer (sportief) bewegen.

Acties 2021
Aantal acties: 3

01. We voeren het lokaal sport-, beweeg- en leefstijlakkoord uit. 
Dit loopt qua proces volgens planning. De uitvoering loopt achter (oranje), doordat er vanwege de coronamaatregelen nog weinig kan uitgevoerd worden. Binnen de mogelijkheden worden er wel acties opgepakt.
02. We zetten de buitensportaccommodaties effectiever en breder in. 
De ontwikkeling van de Sportcampus Diekman en de clustering sportaccommodaties Enschede-Zuid lopen op schema, evenals de uitvoering van het plan van aanpak kunstgras-voetbalvelden.
Twee onderdelen lopen achter (rood):
- de clustering sportaccommodaties Oost/Glanerbrug is uitgesteld naar 2022;
- voor de ASM Skillsgarden ligt er wel een plan, maar zijn er voorlopig geen middelen voor de aanleg.
03. We realiseren een nieuwe zwemvoorziening in het Diekmangebied. 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


2.02 De inwoners hebben een sterk persoonlijk netwerk

Het hebben van een sociaal netwerk is belangrijk voor inwoners die ouder worden en/of die zorg nodig hebben om zelfstandig te kunnen blijven wonen. Daarbij gaat het om familie, vrienden, kennissen, buren, collega’s, maar ook om sociale contacten bij de club, de kerk enzovoort.

Acties 2021
Aantal acties: 2

01. We verstevigen de inzet van het sociaal domein in DIA om de zorgvraag in de toekomst te verkleinen. 
Door de beperkingen van de coronamaatregelen lopen de participatieprocessen, zoals het versterken van de voorliggende voorzieningen, vertraging op. Wel is het proces van het Huis van de Wijk gestart. De voortgang is mede afhankelijk van de duur van coronamaatregelen. Voor onder andere de DIA wordt een procesregisseur gezocht.
02. We ontwikkelen Nieuw Enschedees Welzijn door. 
Het proces met betrekking tot de sociale basis is momenteel gaande. Het NEW speelt hierin een rol. De NEW-contracten verlengen we per 2022 met twee jaar om voldoende tijd te hebben inhoudelijke keuzes te maken en een goed proces in te richten. Beleidsactualisatie en eventuele aanpassingen waar een hernieuwde inkoop/subsidierelatie uit voortkomt kan daarop volgen.
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


2.03 De inwoners hebben zo min mogelijk tweedelijns zorg nodig

Primair wordt ingezet op het oplossen van problemen van een inwoner op eigen kracht en/of binnen de eigen sociale omgeving (het gezin, de buurt, het werk, de vereniging). We zetten daarbij in op preventie en op collectieve, algemene voorzieningen dichtbij huis. Alleen waar het echt niet anders kan, wordt tweedelijns hulp ingezet.

Acties 2021
Aantal acties: 7

01. We voeren het plan van aanpak van de transformatie Ondersteuning Huishouden uit. 
Sinds het opstellen van de begroting is de route aangepast. Verwachting is besluitvorming door de Raad in het tweede kwartaal 2021 over de start van de aanbesteding, zodat deze per 1 januari 2023 is doorgevoerd.
02. We werken aan collectieve en algemene voorzieningen. 
Door de coronamaatregelen worden organisaties beperkt in het aanbieden van hun diensten en voorzieningen. De mate van mogelijkheid tot bijsturing is afhankelijk van de duur van de coronamaatregelen.
03. We borgen de methodiek van de Maatwerkroute: Toekomstplan. 
04. We voeren de lokale werkagenda Menzis-gemeente Enschede 2020-2024 uit. 
05. We onderzoeken de mogelijkheden van 'meer wonen - minder zorg'. 
06. We bereiden de implementatie van de centrumgemeenteregeling beschermd wonen voor. 
We lopen op schema met de implementatie centrumregeling. Vanwege het uitstel herijking gemeentefonds vindt de financiële decentralisatie voor beschermd wonen pas vanaf 2023 plaats. De centrumregeling zal daarom pas vanaf 2023 in hoeven gaan. Tot die tijd blijven we wel met de andere zeven gemeenten in gesprek over de inhoudelijke afspraken die we (alvast) kunnen en willen maken.
07. We voeren een brede integrale aanpak 'tegengaan dakloosheid' uit. 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

3. Inwoners zijn financieel zelfstandig
Mensen die financieel zelfstandig zijn, hebben de ruimte om zich te kunnen ontwikkelen en te kunnen meedoen op alle leefdomeinen. De stress van het hebben van een beperkt budget en/of schulden leidt ertoe dat mensen, m.n. met een laag inkomen, minder goed in staat zijn om verstandige keuzes te maken. Daarom streven we ernaar om armoede zoveel mogelijk te voorkomen.



3.01 De huishoudens zijn niet afhankelijk van een bijstandsuitkering

Het kunnen voorzien in het eigen levensonderhoud door werk is het beste medicijn tegen vele klachten. Bovendien zijn werkende ouders een belangrijk voorbeeld voor kinderen. Een plek vinden op de arbeidsmarkt is echter niet voor iedereen eenvoudig, daarom ondersteunt de gemeente bij het vinden van geschikt werk. Daarnaast zorgt de gemeente voor een uitkering (Algemene bijstand levensonderhoud) voor inwoners die niet genoeg geld hebben om in hun levensonderhoud te voorzien. Met een bijstandsuitkering kunnen zij de periode overbruggen totdat zij weer betaald werk vinden.

Acties 2021
Aantal acties: 1

01. We werken aan plannen die het beroep op de publieke dienstverlening beperken en vraag en aanbod op de arbeidsmarkt bij elkaar brengen.  
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


3.02 De huishoudens doen zo min mogelijk een beroep op inkomensondersteuning

We streven ernaar dat zoveel mogelijk mensen in hun eigen inkomen kunnen voorzien en niet afhankelijk zijn van gemeentelijke inkomensondersteunende voorzieningen.
Voor hen die dat niet kunnen kent de gemeente Enschede een gedegen aanbod van voorzieningen, waarmee de gevolgen van armoede voor inwoners kunnen worden gedempt. Dit aanbod bestaat uit gemeentelijke minimaregelingen en de ondersteuning van maatschappelijke initiatieven. We blijven o.a. met deze inzet een actief armoedebeleid uitvoeren en baseren ons daarbij op de schaarste-theorie.


Acties 2021
Aantal acties: 1

01. We voeren het beleidskader 'Rondkomen met je inkomen' uit. 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


3.03 De inwoners met een laag inkomen zitten zo min mogelijk in een schuldhulpverleningstraject

We handelen preventief, voordat iemand in de schulden terechtkomt. Daar waar mensen toch in de schulden zijn gekomen en waar ze die niet kunnen oplossen, ondersteunt de gemeente Enschede deze inwoners. Dit doen we samen met diverse maatschappelijke organisaties (zoals bijvoorbeeld het Diaconaal Platform Enschede, Humanitas thuisadministratie, Alifa) en de Stadsbank Oost-Nederland. Ook de Wijkteams Enschede spelen hierbij een belangrijke rol.

Acties 2021
Aantal acties: 0

.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

4. Inwoners participeren in de samenleving
In een inclusieve samenleving is iedereen naar vermogen zelf verantwoordelijk voor zijn eigen leven en doet naar vermogen mee. Dat kan zijn via betaald werk danwel als vrijwilliger, mantelzorger, actief lid van een vereniging en/of andere non-profit-organisatie in Enschede en dergelijke.



4.01 De inwoners werken betaald naar vermogen

Het welbevinden van mensen wordt mede bepaald door het gevoel 'er toe doen'. Het hebben van betaald werk is daar een belangrijke factor bij, ieder naar eigen capaciteiten.
Het aandeel werkende Enschedeërs, de ‘arbeidsmarktparticipatie’, neemt toe en groeit richting het niveau van andere G40 steden.


Acties 2021
Aantal acties: 3

01. We voeren het beleidskader EAA uit aan de hand van het uitvoeringsprogramma 2021. 
02. In 2021 vullen we in het kader van de regeling Nieuw Beschut 86 banen in. 
03. We dienen een regionale aanvraag in voor ESF+ arbeidsmarkt. 
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


4.02 De inwoners doen actief mee in de samenleving via vrijwilligerswerk, mantelzorg, lidmaatschap verenigingen e.d.

Meedoen in de samenleving kan naast een betaalde baan op diverse manieren. Via vrijwilligerswerk en/of mantelzorg: werk dat onverplicht en onbetaald wordt verricht ten behoeve van anderen of (de kwaliteit van) de samenleving. En/of via een actief lidmaatschap van een vereniging of non-profit-organisatie danwel actief meedoen aan activiteiten die in de stad of eigen wijk worden georganiseerd bij en/of door verenigingen en non-profit-organisaties.

Acties 2021
Aantal acties: 4

01. We ontwikkelen het beleid t.a.v. vrijwilligerswerk door. 
Het actieplan is in 2020 niet geëvalueerd in verband met prioritering in werkzaamheden en verminderde mogelijkheden door de coronamaatregelen. Actualisatie van ons vrijwilligersbeleid zal samenlopen met de doorontwikkelingen van het proces ‘Sociale Basis’.
02. We rollen het geactualiseerde actieplan Mantelzorg uit. 
Het actieplan is in 2020 niet (schriftelijk) geactualiseerd in verband met prioritering in werkzaamheden en verminderde mogelijkheden door de coronamaatregelen. Wel is er volop ingezet in projecten en inhuur ten behoeve van (jonge) mantelzorgers. Actualisatie van ons mantelzorgbeleid zal samenlopen met de doorontwikkelingen van het proces ‘Sociale Basis’.
03. We stellen een uitvoeringsprogramma nieuwe Wet Inburgering op. 
De ingangsdatum van de nieuwe wet inburgering is verplaatst naar 1 januari 2022. We hebben daarom de planning aangepast.
04. We onderzoeken de mogelijkheden van de Landelijke Voorziening Vreemdelingen (LVV) in Enschede. 
De staatssecretaris van het ministerie Justitie en Veiligheid heeft besloten de pilots te verlengen met een jaar (tot eind 2021). In 2022 komt er duidelijkheid over het vervolg van de pilots en het landelijk dekkend netwerk.
.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

 

Financiële voortgang

 

Doelstelling en producten Status Afwijking (x1.000 euro)

 

1. Jeugd groeit veilig op en ontwikkelt talenten

Jeugdhulp

Het tekort op Jeugdhulp ontstaat door toenemende kosten versus een afnemend budget als gevolg van taakstellingen. De kosten nemen toe door tariefstijging vanuit het Twents Ondersteunings Model en deze worden niet volledig gecompenseerd door de gemeentelijke prijsindexatie. Het budget neemt met bijna 3 miljoen euro af door hogere taakstellingen (2,2 miljoen euro) en een Rijkskorting op de budgetten van voogdij/18+ (0,9 miljoen euro). Op basis van de exploitatie-ontwikkeling wordt de toename van de taakstelling (nog) niet terugverdiend. De onzekerheidsmarge in deze prognose is groot. Dit is vanwege dataproblemen aan het begin van het jaar waardoor de prognose nog grotendeels gebaseerd is op uitkomsten van het jaar 2020.

-5.340

Onderwijs

Het verwachte voordeel op dit product wordt binnen de Lokale Educatieve Agenda veroorzaakt bij met name de Combinatiefunctionarissen (0,3 miljoen euro). Dit is vooral het gevolg van het feit dat de ambitie voor de inzet vanuit sport en onderwijs hoog ligt maar in de praktijk door personele wisselingen lager uitvalt waardoor er een voordeel ontstaat op de beschikbare middelen. Binnen het Onderwijsachterstandenbeleid wordt het voordeel met name veroorzaakt bij twee onderdelen. Binnen het onderdeel Voorschoolse voorziening peuters (0,45 miljoen euro), ontstaat het voordeel als gevolg van de structurele “Asscher-gelden”, verkregen voor extra VVE-uren voor ouders van een kleine doelgroep die niet gebruik kan maken van de kinderopvangtoeslag. Dit beleid en deze uren worden reeds vanuit bestaande middelen bekostigd. Binnen het onderdeel Peuterarrangementen (0,44 miljoen euro), ontstaat het voordeel doordat het begrote aantal uren voor peuterarrangementen door de kinderopvanginstellingen in de praktijk niet gerealiseerd wordt.

1.200

Sport en Gezondheid

Het resultaat op dit product kan worden verklaard door een voordeel op het werkbudget van Gezondheid (0,2 miljoen euro) en nadelen bij de Wet op de Lijkbezorging (40.000) en Sport als gevolg van een inhaal afschrijving op kunstgrasvelden (27.000 euro).

133

 

2. Inwoners wonen langer zelfstandig

Ondersteuning centrumtaken (WMO)

Het verwachte voordeel op subsidies bij Beschermd wonen op het aandeel van Enschede bedraagt 2,86 miljoen euro. Dit is in lijn met het resultaat van 2020, waarbij rekening is gehouden met een uitbreiding van voorzieningen ter grootte van 0,55 miljoen euro in verband met het terugdringen van de wachtlijst. De impact van de uitname voor de Wet Langdurige Zorg is nog niet bekend. Uitgangspunt bij de prognose is dat deze op basis van werkelijke kosten budgettair-neutraal plaatsvindt. Een tweede oorzaak voor het voordelig resultaat is dat de indexatie van de Decentralisatie-uitkeringen voor Maatschappelijke opvang en Vrouwenopvang voortaan niet alleen door de centrumgemeente Enschede wordt bekostigd maar ook door de regiogemeenten. De indexatie bij Maatschappelijke opvang wordt bij 7 gemeenten in de regio in rekening gebracht. De indexatie bij Vrouwenopvang wordt dit jaar gedekt uit de reserve Vrouwenopvang. Dit leidt tot een voordeel van 0,57 miljoen euro.

3.426

Ondersteuning lokaal (WMO)

Verwacht wordt een positief resultaat van circa 1 miljoen euro. Dit wordt veroorzaakt door een positief resultaat op de Wmo maatwerkvoorzieningen 18+ mede als gevolg van niet geleverde zorg door Corona en dalende cliëntenaantallen (mogelijk het effect van de inzet van voorliggende voorzieningen).
Daarmee worden toenemende kosten voor Ondersteuning huishouden en Hulpmiddelen als gevolg van het abonnementstarief gecompenseerd. Aanvullend wordt een positief resultaat verwacht op Collectief Vraagafhankelijk Vervoer, mede als gevolg van Corona en lagere declaraties door een lager aantal ritten.

1.012

 

3. Inwoners zijn financieel zelfstandig

Algemene bijstand levensonderhoud

Het verwachte incidenteel voordelig resultaat wordt vooral veroorzaakt door 1,3 miljoen euro lagere uitgaven en bijstelling van het nader voorlopig budget door het rijk voor de Algemene Bijstand LO (BUIG-budget) inclusief Loonkostensubsidie (peildatum eind april). De onderzoekskosten BBZ, werkzaamheden Sociale Recherche Twente en apparaatskosten vallen 0,1 miljoen euro lager uit.

1.402

Inkomensondersteuning

Het verwachte resultaat op dit product wordt veroorzaakt door een voordeel van 0,2 miljoen euro op de Bijzondere bijstand voor met name voorzieningen voor wonen. Tevens leidt het Coronasteunpakket 2021 uit de decembercirculaire tot een voordeel van 0,1 miljoen euro. Ten slotte is er een klein voordeel te zien op de Bijzondere inkomensvoorziening van 45.000 euro vanwege met name lagere subsidietoekenningen aan armoedepartners dan budgettair beschikbaar.

367

Schuldhulpverlening

Het verwachte voordelig resultaat kan worden verklaard door minder dienstverlening door de Stadsbank Oost Nederland (0,17 miljoen euro) en het Corona steunpakket 2021 voor schuldenproblematiek (0,38 miljoen euro).

549

 

4. Inwoners participeren in de samenleving

Algemene Maatschappelijke Voorzieningen

Het verwachte nadeel op dit product wordt vooral veroorzaakt door de niet ingevulde taakstelling 'Scherpe keuzes subsidies' (0,5 miljoen euro). Voordelen binnen dit product doen zich voor bij de onderdelen Mantelzorg (82.000 euro), Vrijwilligerswerk (42.000 euro) en diverse kleinere voordelen (35.000 euro).

-358

Arbeidsmarktparticipatie

Arbeidsmarktparticipatie: Vanuit de decembercirculaire is voor 2021 door het rijk eenmalig 2,8 miljoen euro toegekend voor corona-effecten op het arbeidsmarktbeleid. Hiervan is besloten om 0,25 mln euro in te zetten voor ondersteuning aan zelfstandigen. Verder zijn hier nog geen knelpunten naar voren gekomen. Dit leidt vooralsnog tot een incidenteel voordeel van 2,55 mln euro.
Verder zien we in de begroting van het structureel beschikbare Participatiebudget dat de posten vakscholing, specialistische dienstverlening en Jobcoaching en ambtelijke uitvoeringskosten (met name vacatureruimte) een voordeel laten zien van respectievelijk
0,2, 0,1 en 0,1 miljoen euro. Ten slotte zien we vanwege de planvorming (en daarop volgende wervingsprocedures) om structureel een impuls te geven aan de Jongerenaanpak (0,3 miljoen euro) en PvA Lange afstand (0,45 miljoen euro) dat in 2021 de helft van de geprognotiseerde totale uitgaven worden gerealiseerd. Dit leidt tot een voordeel van 0,4 miljoen euro uit ruimte nieuwe initiatieven.

3.350

Ondersteuning wijkteams

Het verwachte voordeel is het gevolg van een onderbesteding op het flexibel budget voor de wijkteams.

300

Sociale Werkvoorziening en Nieuw Beschut

Een hogere LIV-vergoeding van de Belastingdienst (92.000 euro) en de toekenning van een bezwaarschrift door het UWV betreffende de compensatieregeling van transitievergoedingen (42.000) leiden tot een verwacht voordelig resultaat op dit product.

134

 

Totaal - Vitaal en sociaal  

Legenda:   = tegenvaller;  = risico;  = conform begroting;  = meevaller;  = neutrale wijziging

 

Sport en Gezondheid

We stellen voor om het bedrag van 65.768,10 euro te onttrekken aan de reserve Maatschappelijke functie sport. Dit bedrag is nodig ter dekking van het tegengaan van versnippering in de sport en efficiëntere inzet van de sportaccommodaties. Het doel is om een plan uit te werken waarbij de verenigingskracht wordt versterkt, clustervorming ontstaat en de taakstelling op de sportaccommodaties gerealiseerd wordt. Hiervoor zijn incidentele middelen nodig. Verenigingen zullen verplaatst moeten worden, hetgeen kosten met zich meebrengt. Onderzocht wordt: het Horstmanpark vrijspelen, intensieve samenwerking op het Diekmanterrein en ruimte optimaal benutten binnen sportpark Enschede Zuid. De inzet van deze reserve brengt deze ontwikkelingen op gang.

  

Wij stellen voor:
7.

 

Om 65.768,10 euro te onttrekken uit de reserve Maatschappelijke functie sport voor de dekking van de clusteropgave van sportvelden -en accommodaties ter realisering van de hiermee gemoeide taakstelling.

   

Ondersteuning Wijkteams

Binnen het product Ondersteuning Wijkteams is het subsidiebudget voor de Stichting Maatschappelijke Dienstverlening (SMD) opgehoogd voor enerzijds de uitvoering van het project Woon-Stap en anderzijds voor de inzet van wijkcoaches binnen de SMD. Binnen de producten Jeugdhulp, Ondersteuning centrumtaken (WMO) en ondersteuning Lokaal (WMO) worden hiervoor bedragen overgeheveld naar het product Ondersteuning Wijkteams

 

Wij stellen voor:
8. 

Om een lastenbudget van 64.247 structureel over te hevelen van het product Jeugdhulp  en een lastenbudget van 64.247 structureel over te hevelen van het product Ondersteuning centrumtaken (WMO) naar het product Ondersteuning Wijkteams (128.494) ter dekking van de subsidie aan de Stichting Maatschappelijke Dienstverlening (SMD) voor de uitvoering van het project Woon-Stap

 

Wij stellen voor:
9.

 

Om een lastenbudget van 44.360 structureel over te hevelen van het product Jeugdhulp en een lastenbudget van 144.174 structureel over te hevelen van het product Ondersteuning Lokaal (WMO) naar het product Ondersteuning wijkteams (188.534) ter dekking van de subsidie aan de Stichting Maatschappelijke Dienstverlening (SMD) voor de inzet van wijkcoaches.

 

Sociale Werkvoorzieningen en Nieuw Beschut

Binnen de budgetten van het product Sociale Werkvoorzieningen en Nieuw Beschut is de uitbreiding van de functie van Manager DCW Werkroute gefinancierd. De functie van manager wordt onder het product Bedrijfsvoering (onderdeel Overhead) binnen het programma Financiën en Organisatie verantwoord.

 

Wij stellen voor:
10.

 

Om een lastenbudget van 89.392 over te hevelen van het product Sociale Werkvoorziening en Nieuw Beschut van het programma Vitaal en Sociaal naar het product Bedrijfsvoering (onderdeel Overhead) van het programma Financiën en Organisatie ter dekking van de uitbreiding van de functie Manager DCW Werkroute.

 

Ondersteuning Centrumtaken

Gemeente Enschede is centrumgemeente voor Vrouwenopvang. In afstemming met de 14 Twentse gemeenten die deel uitmaken van het verzorgsgebied van de centrumtaak Vrouwenopvang is afgesproken om de loon- en prijsstijgingen over 2021 incidenteel te dekken uit de reserve Vrouwenopvang. 

Wij stellen voor:
11.

 

Om 146.178 euro te onttrekken uit de reserve Vrouwenopvang voor dekking van de loon- en prijsstijging van de begroting 2021. Dit is het gevolg van de aanpassing van de indexering systematiek begroting Vrouwenopvang.