Wat willen we bereiken Wat gaan we daarvoor doen Wat mag het kosten | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bedragen x 1.000 Euro's |
Klik hier voor een uitgebreide beschrijving van de politieke speerpunten zoals opgenomen in de Programmabegroting 2014-2017.
Politiek speerpunt |
Voortgang |
Enschede blijft behoren tot de top 6 van veiligste steden in Nederland | |
Het zorgdragen voor de wettelijke taak van de overheid om de veiligheid van inwoners en bezoekers van Enschede te waarborgen. | |
|
![]() ![]() |
Doelstelling A: Het zorgdragen voor de wettelijke taak van de overheid om de veiligheid van inwoners en bezoekers van Enschede te waarborgen. |
Financiële resultaten |
Omvang afwijking in € 1.000 (prognose 31/12) |
Bijsturing in € 1.000
|
Openbare orde en veiligheid |
|
190 |
|
Totaal afwijking |
|
190 |
0 |
Toelichting op afwijkingen:
Openbare orde en veiligheid.
De Veiligheidsregio Twente (VRT) heeft in 2013 besloten voor 2014 éénmalig geen prijscompensatie te rekenen voor haar begroting. Binnen de begroting van de gemeente Enschede is dit deels wel gebeurd. Dit leidt tot een meevaller van ca. 190.000 euro.
Beslispunt VEI-01: wij stellen voor |
om het verwachte voordeel van 190.000 euro binnen het product Openbare orde en veiligheid te betrekken bij de gemeenterekening 2014 |
Klik hier voor een uitgebreide beschrijving van de politieke speerpunten zoals opgenomen in de Programmabegroting 2014-2017.
Politieke speerpunten | Voortgang |
Doelstelling B: Bestuur, samenwerking en partnerschap Het versterken van het contact tussen burgers en partners in en buiten de stad met het stadsbestuur, en daarmee ook het versterken van het vertrouwen van de stad in haar bestuur. |
|
Raad en Raadscommissies | |
|
![]() |
Herijken en opnieuw uitlijnen vergaderstelsel raad:
|
![]() |
Uitdagingen voor raad als toezichthoudend orgaan:
|
![]() |
College van B&W | |
Coalitieakkoord:
|
![]() |
Verbeteren afstemming en samenwerking met partners buiten onze gemeentegrenzen | |
|
![]() |
Amendement C (betrek raad bij nadere uitwerkingen bezuinigingen) is ingetrokken na toezegging van wethouder van Hees dat de raad actief zal worden betrokken bij de uitwerking van voorstellen op het terrein van welzijn, onderhoud en beheer. Deze toezegging wordt uitgevoerd bij het opstellen van de programmabegroting 2015-2018.
Doelstelling B: Het versterken van het contact tussen burgers en partners in en buiten de stad met het stadsbestuur, en daarmee ook het versterken van het vertrouwen van de stad in haar bestuur. |
Financiële resultaten |
Omvang afwijking in € 1.000 (prognose 31/12) |
Bijsturing in € 1.000
|
College van B&W |
|
|
|
Ondersteuning college van B&W en directie |
|
|
|
Raad en commissies |
|
35 |
|
Regionale en grensoverschrijdende samenwerking |
|
||
Totaal afwijking |
|
35 |
0 |
Toelichting op afwijkingen:
College van B&W
Binnen het product College van B&W bestaat een risico van overschrijding bij de jaarrekening 2014. Binnen het product is rekening gehouden met een beperkt budget voor wachtgeld en dotatie pensioenvoorziening. De uitslag van de verkiezingen en de vorming van een nieuw college kan in combinatie met het aantal wethouders dat reeds recht heeft op een wachtgeldvoorziening resulteren in een negatieve afwijking op dit product.
Raad en commissies
Door het efficiënt uitvoering geven aan bestaande en tijdelijke taken binnen de raadsgriffie en het feit dat de ondersteuning van de commissie GLT waarschijnlijk niet volledig over 2014 wordt ingevuld, leidt eea tot een verwacht positief resultaat ca 35.000 euro op de kosten voor raadsondersteuning.
Beslispunt BEST-01: wij stellen voor |
om het verwachte voordeel van 35.000 euro binnen het product Raad en commissies te betrekken bij de jaarrekening 2014 |
Wij ondersteunen vakkundig, betrouwbaar en dienstvaardig het realiseren van resultaten in Enschede.
Bedrijfsvoering omvat de ondersteunende functies van de Gemeente, bedrijfsvoeringsactiviteiten voor derden (regionale dienstverlening), de activiteiten van Bezwaar en Beroep en het gemeentelijk Vastgoedbedrijf.
Het jaar 2014 staat met name in het teken van het zoeken van het nieuwe evenwicht voor de activiteiten, kwaliteit en omvang van bedrijfsvoering. Om de kwaliteit en continuïteit op bedrijfsvoering te waarborgen is onder meer ingezet op het regionaliseren van de bedrijfsvoeringstaken tezamen met Almelo, Losser en Borne (IBO). Het realiseren van deze samenvoeging brengt transitiekosten met zich mee. Doel is om deze maximaal binnen bestaande budgetten op te vangen maar die ruimte is, na verwerking van alle taakstellingen, beperkt.
Naast de focus op het realiseren van bijdragen aan de maatschappelijke doelstellingen van de programma's (maatschappelijk rendement) richt het Vastgoedbedrijf zich in 2014 enerzijds op het verkleinen van de gemeentelijke Vastgoedportefeuille (verkopen van Vastgoed ten behoeve van de incidentele uitname in het Vastgoedbedrijf) en anderzijds op het bundelen van gemeentelijk vastgoed op één plek.
Daarnaast worden positieve resultaten behaald door het reduceren van de co2 uitstoot en bij het lange termijn onderhoud rekening te houden met de implementatie van duurzaamheidsmaatregelen in de gemeentelijke gebouwen.
In combinatie met de financiële opgaven van de afgelopen en de komende jaren blijft er spanning staan op het realiseren van de diverse doelstellingen in relatie tot de beschikbare middelen. De taakstelling op bedrijfsvoering wordt in 2014 niet volledig gerealiseerd. Het automatiseren van het inkoopbestelproces en het invoeren van een marktplaatsmodel voor externe inhuur worden ofwel doorgeschoven naar het IBO-traject of zijn niet te incasseren door het huidige CFO-traject. Dit geldt eveneens voor de specifieke personele werkzaamheden voor mediation bij bezwaar&beroep waarvan besloten is deze te verminderen en de borging te laten plaatsvinden via reguliere scholingsbudgetten. Deze tekorten worden grotendeels afgedekt door extra incidentele bezuinigingen op materiële budgetten.
Politiek speerpunt | Voortgang |
Het realiseren van een solide, innovatieve en maatschappelijk verantwoorde bedrijfsvoering | |
Subdoel 1: Overdragen van taken | |
|
![]() |
Subdoel 2: flexibiliteit van mensen, werkplek en budget | |
Mensen:
|
![]() |
Werkplek:
|
![]() |
Budget:
|
![]() |
Subdoel 3: veilige en verbindende informatie voorziening | |
|
![]() |
Subdoel 4: investeren met maatschappelijke partners | |
|
![]() |
Duurzaamheid |
|
Speerpunten in 2014 zijn:
|
![]() |
Er wordt gewerkt aan een nieuwe "Marsroute voor Vastgoed" als uitwerking van het Raadsvoorstel "Aanpassen regie op vastgoed". Deze notitie is eind 2014 klaar.
De motie is in uitvoering. De strategische visie wordt voorbereid en is gereed voor het zomerreces.
De motie Strategische visie op ICT wordt meegenomen in de roadshow, waarin ruim aandacht wordt besteed aan de inrichting van de IT-organisatie. Deze wordt ook gericht op de Raad en ook op Losser. Plan is eind juni/begin juli. Uitwerking gebeurt in nauwe afstemming met communicatie
De strekking van de motie is geïmplementeerd in de bedrijfsvoering binnen het Vastgoedbedrijf. Een voorbeeld waarin uitvoering gegeven wordt aan de motie is het raadsvoorstel van 3-2-2014 (stuknummer 17093). De motie is daarmee afgedaan.
Doelstelling C: Het realiseren van een solide, innovatieve en maatschappelijk verantwoorde bedrijfsvoering |
Financiële resultaten |
Omvang afwijking in € 1.000 (prognose 31/12) |
Bijsturing in € 1.000
|
Bezwaar en beroep |
|
-140 |
|
Interne dienstverlening |
|
160 |
380 |
Vastgoedbedrijf |
|
||
Regionale dienstverlening |
|
-70 |
|
Totaal afwijking |
|
-50 |
380 |
Toelichting op afwijkingen:
Bezwaar en Beroep
Het product bezwaar en beroep staat onder druk door het toenemende aantal taken van de gemeente waar een formeel bezwaar en beroep op mogelijk is. Om de kosten te beperken is in de afgelopen jaren specifiek ingezet op mediation. In het kader van de CFO ontwikkelingen is besloten de specifieke impuls (personeel) bij bezwaar en beroep te verminderen en de mediationvaardigheden te borgen in de organisatie. De specifieke mediationcapaciteiten kunnen wellicht regionaal ingezet worden.
De personele kosten zullen nog worden verminderd en zorgen momenteel nog voor een verwacht negatief resultaat (nadeel 140.000 euro). De borging van mediation in de huidige organisatie is opgepakt door de Enschedese school.
Beslispunt BMO-01: wij stellen voor |
om het verwachte nadeel van 140.000 euro binnen het product Bezwaar en beroep zoveel mogelijk te beperken en te betrekken bij de gemeenterekening 2014. |
Interne Dienstverlening
Dit product bestaat uit de budgetten voor de ondersteunende functies van het gemeentelijk apparaat (huisvesting, informatiemanagement, financiën, inkoop, communicatie). Op het geheel van deze budgetten wordt een voordeel gerealiseerd van 160.000 euro. Dat is het resultaat van de volgende afwijkingen (groter dan 50.000 euro):
Beslispunt BMO-02: wij stellen voor |
om het verwachte voordeel van 160.000 euro binnen het product Interne dienstverlening te betrekken bij de gemeenterekening 2014. |
Bijsturingsvoorstellen:
Saldo vaste bijdragen interne dienstverlening
De kosten van interne dienstverlening (kosten van o.a. ambtelijke huisvesting, IT, financiën en P&O) worden gedekt uit algemene middelen maar ook uit gesloten systemen (riolering, afval, vergunningen, vastgoed) en projectopbrengsten (o.a. projecten grondbedrijf, PMBE etc.). Door de sterke krimp van activiteiten uit projecten en gesloten systemen is in 2014 een structureel dekkingsprobleem ontstaan op de interne dienstverlening. Hiervoor is bij de PB 2014-2017 structureel 4 miljoen euro ter beschikking gesteld. In 2014 resteert hiervan incidenteel een saldo van 280.000 euro als gevolg van meer dekking uit de middelen van het participatiebudget (arbeidsmarktoffensief). De verwachting is dat de bestaande tekorten en risico's in 2014 gedekt kunnen worden uit de beschikbaar gestelde middelen waardoor dit incidentele saldo kan vrijvallen.
Beslispunt BP-BM-02A (bijsturing): wij stellen voor |
het voordelige saldo vaste bijdragen interne dienstverlening van 280.000 euro te betrekken bij de gemeenterekening 2014. |
Materiële werkbudgetten BMO
Door een taakstelling op te nemen op de resterende ruimte op de materiële werkbudgetten binnen het programma Bedrijfs- en managementondersteuning (BMO) is het mogelijk om voor 100.000 euro bij te sturen in 2014.
Beslispunt BP-BM-02B (bijsturing): wij stellen voor |
om binnen de materiële werkbudgetten binnen BMO een taakstelling van 100.000 euro op te nemen en dit voordeel te betrekken bij de gemeenterekening 2014. |
Regionale dienstverlening
De omvang van de begroting voor regionale dienstverlening waaronder de uitvoering van de bedrijfsvoeringstaken voor de gemeente Losser, ICT dienstverlening voor de Stadsbank, GBT en Dimpact en facilitaire dienstverlening voor maatschappelijke partners in de wijkservicecentra heeft een omvang van 10 miljoen euro. In 2014 is er bij ICT en H&S sprake van een vermindering van dienstverlening voor een aantal partners. Met name de verdere krimp van personeel bij de Stadsbank heeft direct gevolg voor de dienstverlening van ICT (nadeel € 56.000 euro). Op de overige regionale dienstverlening wordt een nadeel verwacht van 14.000 euro.
Beslispunt BMO-03: wij stellen voor |
om het verwachte nadeel van 70.000 euro binnen het product Regionale dienstverlening zoveel mogelijk te beperken en te betrekken bij de gemeenterekening 2014. |
Huisvestingsvisie
De lopende en nieuwe krimp op de ambtelijke organisatie gaat gepaard met een (taakstellende) reductie van huisvestingslasten. Voorzien is om de locatie Noordmolen niet meer in te zetten voor ambtelijk personeel maar maximaal te verhuren aan derden en/of maatschappelijke partners. Deze reductie, waarmee jaarlijks een besparing wordt gerealiseerd van 500.000 euro, en de inhuizing van personeel in het Stadhuis en het Stadskantoor leidt ertoe dat de medewerkers gaan werken volgens het flexconcept. De invoering hiervan leidt tot investeringen van 635.000 euro waarvan de kapitaallasten (rente en afschrijvingen) worden gedekt uit de middelen die beschikbaar zijn in de reserve werkplekinrichting. In de afgelopen jaren zijn investeringen, vooruitlopend op de toekomstige huisvesting van de krimpende ambtelijke organisatie, uitgesteld.
Beslispunt BMO-04: wij stellen voor |
om voor de invoering van het flex-concept in het Stadhuis en het Stadskantoor een krediet beschikbaar te stellen van 635.000 euro. De kapitaallasten (rente en afschrijvingen) die voortvloeien uit deze investeringen worden gedekt uit de middelen die beschikbaar zijn in de reserve werkplekinrichting. |
Doelstelling C: Het bevorderen van een betrouwbare en voor de lange termijn houdbare financiële huishouding. |
Financiële resultaten |
Omvang afwijking in € 1.000 (prognose 31/12) |
Bijsturing in € 1.000
|
Treasury |
|
425 |
300 |
Diverse algemene inkomsten |
|
- 390 |
1.363 |
Algemene belastingen |
|
||
Algemene uitkering |
|
- 1.548 |
|
Totaal afwijking |
|
- 1.513 |
1.663 |
Toelichting op afwijkingen:
Treasury
Het verwachte positieve resultaat van 425.000 euro wordt veroorzaakt door:
Beslispunt FIN-01: wij stellen voor |
om het verwachte voordeel van 425.000 euro binnen het product Treasury te betrekken bij de gemeenterekening 2014. |
Bijsturingsvoorstel:
Ondertussen (na de peildatum van de concernrapportage) is bekend geworden dat de rentelasten voor de nieuw af te sluiten leningen in 2014 meevallen ten opzichte van de ingeschatte rente. Dit levert een rentevoordeel op.
Beslispunt BP-FIN-01A (bijsturing): wij stellen voor |
om het in 2014 ontstane rentevoordeel binnen Treasury van 300.000 euro te betrekken bij de gemeenterekening 2014. |
Diverse algemene inkomsten
Het verwachte nadeel van 390.000 euro binnen het product diverse algemene inkomsten wordt veroorzaakt door een afboeking van een tweetal concernstelposten:
Beslispunt FIN-02: wij stellen voor |
Om het verwachte nadeel van 390.000 euro binnen het product Diverse algemene inkomsten zoveel mogelijk te beperken en het restant te betrekken bij de gemeenterekening 2014. |
Bijsturingsvoorstellen:
Veiligheidsregio
De jaarrekening 2013 van de Veiligheidsregio sluit met een positief saldo waarvan Enschede 475.000 euro zal ontvangen. Dit voordeel is bekend geworden na de peildatum van de Concernrapportage. We stellen voor dit bedrag in te zetten als bijsturingsmaatregel.
Beslispunt BP-FIN-02A (bijsturing): wij stellen voor |
het verwachte positieve saldo van 475.000 euro uit de jaarrekening 2013 van de Veiligheidsregio te betrekken bij de gemeenterekening 2014. |
GBT
De jaarrekening 2013 van de Gemeentelijk Belastingkantoor Twente sluit met een positief saldo waarvan Enschede 88.000 euro zal ontvangen. Dit voordeel is bekend geworden na de peildatum van de Concernrapportage. We stellen voor dit bedrag in te zetten als bijsturingsmaatregel.
Beslispunt BP-FIN-02B (bijsturing): wij stellen voor |
het verwachte positieve saldo van 88.000 euro uit de jaarrekening 2013 van het GBT te betrekken bij de gemeenterekening 2014. |
Vrijval reserve incidentele middelen
Binnen de reserve incidenteel middelen kader verwachten we een vrijval van ca. 700.000 euro aan verplichtingen. In de afgelopen jaren is er namelijk minder onttrokken dan begroot waardoor er ruimte is ontstaan. De reserve is in 2009 gevormd.
Beslispunt BP-FIN-02C (bijsturing): wij stellen voor |
de verwachte positieve ruimte van 700.000 euro binnen de reserve incidenteel middelen kader incidenteel aan te wenden als bijsturing in 2014 en te betrekken bij de gemeenterekening 2014. |
Innovatiefonds
In het coalitieakkoord is aangegeven dat er bezuinigd kan worden op het innovatiefonds. Aanvullend op de bedragen uit het coalitieakkoord is het aannemelijk dat er na aftrek van de huidige verplichtingen extra bedragen kunnen vrijvallen. Hierbij gaat het o.a. om het werkbudget van het innovatiefonds. We verwachten dat in 2014 100.000 euro extra kan vrijvallen uit het fonds.
Beslispunt BP-FIN-02D (bijsturing): wij stellen voor |
wij stellen voor om 100.000 euro vanuit het werkbudget/reserve Innovatiefonds in te zetten als incidentele bijsturingsmaatregel voor 2014 en te betrekken bij de gemeenterekening 2014. |
Algemene uitkering
Meicirculaire
Als gevolg van maatregelen op rijksniveau wordt het gemeentefonds ('jaarschijf 2014') met 1.544.000 euro naar beneden bijgesteld. Deze lagere uitkering is het gevolg van een lagere prijsontwikkeling en het verschuiven van grote rijksinvesteringen naar 2016 en 2017. Volgens de systematiek van trap-op-trap-af wordt dit vertaald in een lagere bijdrage uit het gemeentefonds.
Beslispunt FIN-03: wij stellen voor |
om de neerwaartse bijstelling van de meicirculaire binnen het product algemene uitkering van 1.544.000 euro te betrekken bij de gemeenterekening 2014. |
Beslispunt FIN-04: wij stellen voor |
om het resultaat op de algemene uitkering van 4.000 euro negatief vanuit de decembercirculaire 2013 incidenteel te verwerken in de begroting 2014. |