8. Bestuur en middelen

 

Openbare orde en Veiligheid--> Openbare orde en veiligheid--> Lasten14.984
--> Baten1.751
Bestuur, samenwerking en partnerschap--> College van B&W--> Lasten1.802
--> Baten1.000
Euregionale samenwerking--> Lasten562
--> Baten0
Raad en commissies--> Lasten2.263
--> Baten0
Ondersteuning college en DB--> Lasten4.104
--> Baten0
Bedrijfsvoering--> Bezwaar en Beroep--> Lasten1.588
--> Baten0
Vastgoedbedrijf Enschede--> Lasten11.704
--> Baten7.359
Interne dienstverlening--> Lasten46.136
--> Baten14.888
B&M: Regionale Dienstverlening--> Lasten9.199
--> Baten10.014
FinanciĆ«le huishouding--> Treasury--> Lasten21.682
--> Baten33.929
Diverse algemene inkomsten--> Lasten-757
--> Baten6.193
Algemene belastingen--> Lasten2.638
--> Baten39.516
Algemene uitkering--> Lasten0
--> Baten194.134
Bedrijfsvoering--> Resultaat Bedrijfsvoering--> Lasten-22
Resultaat Bedrijfsvoering PMBE--> Lasten-18
Hoofddoel

Het programma Bestuur en Middelen organiseert en regelt alles wat te maken heeft met het bestuur van de gemeente (gemeenteraad en college), de ambtelijke organisatie, financiën, veiligheid en regionale en internationale samenwerking. 

Het programma Bestuur & Middelen is opgebouwd uit een viertal beleidslijnen.
  1. Openbare orde en Veiligheid
  2. Bestuur, samenwerking en partnerschap
  3. Bedrijfsvoering
  4. Betrouwbare en duurzame financiële huishouding

Openbare orde en veiligheid

Samenvatting

Het programma Openbare Orde en  Veiligheid ligt in grote lijnen op schema. Binnen de beschikbare middelen en capaciteit wordt in samenwerking met partners binnen de veiligheidskolom gewerkt aan enerzijds de reguliere taken op het gebied van veiligheid en  anderzijds aan het op zo innovatief mogelijke manier uitvoering te geven aan de interventies zoals opgenomen in het Integraal veiligheidsplan 2013-2016. Op deze manier wordt op een sobere en betrouwbare manier uitvoering gegeven aan één van de kerntaken van de gemeente.

8.1. Politieke speerpunten - Openbare orde en veiligheid

Klik hier voor een uitgebreide beschrijving van de politieke speerpunten zoals opgenomen in de Programmabegroting 2014-2017.

Politiek speerpunt

Voortgang

Enschede blijft behoren tot de top 6 van veiligste steden in Nederland
Het zorgdragen voor de wettelijke taak van de overheid om de veiligheid van inwoners en bezoekers van Enschede te waarborgen.
  • Inwoners en bedrijven krijgen een steeds grotere verantwoordelijkheid om bij te dragen aan veiligheid. 
  • Samen met politie en Openbaar ministerie zetten we in op georganiseerde criminaliteit en de zogenaamde high impact crimes.
  • We voeren de prioriteiten uit het integraal veiligheidsplan 2013-2016 uit, in samenwerking met de partners.
 /


= loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect;  = loopt achter, bijsturing mogelijk; = conform verwachting; = boven verwachting; = neutrale wijziging.

Toelichting op afwijkingen

Integraal veiligheidsplan
De uitvoering van het integraal veiligheidsplan is in volle gang. De integrale samenwerking met partners binnen het veiligheidsdomein zoals Politie, Belastingdienst en Openbaar Minsterie op het gebied van o.a. high impact crimes en georganiseerde criminaliteit zijn versterkt. Er wordt druk gewerkt aan het stimuleren van het vergroten van eigen verantwoordelijkheid op het gebied van veiligheid. Alleen op het punt van de vervanging van de camera’s in de binnenstad lopen we achter op schema. In 2013 is besloten van de politie een bijdrage te verlangen in de kosten van het cameratoezicht. De politie is landelijk aan het reorganiseren en kan o.a. door deze ontwikkelingen de bijdrage (nog) niet toezeggen. Momenteel worden een aantal scenario’s uitgewerkt voor de vervolgstappen.

8.2. Stoplichtenoverzicht producten - Openbare orde en veiligheid

Doelstelling A: Het zorgdragen voor de wettelijke taak van de overheid om de veiligheid van inwoners en bezoekers van Enschede te waarborgen.

 Financiële resultaten
(prognose 31/12)

 Omvang afwijking in € 1.000 (prognose 31/12)

 
Bijsturing in € 1.000
 Openbare orde en veiligheid

190

 
Totaal afwijking

 

190 

= tegenvaller;  = risico; = conform begroting; = meevaller; = neutrale wijziging.

Toelichting op afwijkingen:

Openbare orde en veiligheid.
De Veiligheidsregio Twente (VRT) heeft in 2013 besloten voor 2014 éénmalig geen prijscompensatie te rekenen voor haar begroting. Binnen de begroting  van de gemeente Enschede is dit deels wel gebeurd. Dit leidt tot een meevaller van ca. 190.000 euro.

Beslispunt VEI-01: wij stellen voor 
om het verwachte voordeel van 190.000 euro binnen het product Openbare orde en veiligheid te betrekken bij de gemeenterekening 2014

8.3. Politieke speerpunten - Bestuur, samenwerking en partnerschap

Klik hier voor een uitgebreide beschrijving van de politieke speerpunten zoals opgenomen in de Programmabegroting 2014-2017.

Politieke speerpunten Voortgang
Doelstelling B: Bestuur, samenwerking en partnerschap
Het versterken van het contact tussen burgers en partners in en buiten de stad met het stadsbestuur, en daarmee ook het versterken van het vertrouwen van de stad in haar bestuur. 
 Raad en Raadscommissies
  • Ernaar streven dat de mensen in Enschede het functioneren van de Raad als betekenisvol en gezaghebbend ervaren.
  • veel prioriteit en aandacht geven aan de nieuwe begrotingsfunctie.
  • IPC efficiënter inrichten

Herijken en opnieuw uitlijnen vergaderstelsel raad:
  • Meer ruimte geven voor initiatieven van burgers uit de gemeente,
  • Inspelen op een grotere betekenis van samenwerking met partners en andere gemeenten
 
Uitdagingen voor raad als toezichthoudend orgaan:
  • De toezichthouders rol vervullen.
  • Hieraan uitwerking gegeven via een mogelijk aangepaste positionering van de rekenkamer, de accountant en de (gemeente)controller ten opzichte van de raad inclusief de betekenis van de rekeningencommissie.
  • Hierover nieuwe afspraken maken tussen college en raad
 
College van B&W 
Coalitieakkoord:
  • Nauwe samenwerking met partners en burgers bij het bereiken van onze doelen.
  • Opgedane ervaringen en lessen uit de 'maatschappelijke investeringsopgaven' (MIO's) gebruiken in reguliere processen.
  • Nieuw coalitieakkoord met prioriteiten sluiten.
 Verbeteren afstemming en samenwerking met partners buiten onze gemeentegrenzen
  • Een gecoördineerde lobbyaanpak verder optimaliseren en lobbydossiers waar nodig actualiseren.
  • Door het vervallen van de Wgr-plusstatus nadenken over de rol van Regio Twente als faciliterende en uitvoeringsorganisatie van en voor de Twentse gemeenten.
  • Samenwerken in Netwerkstad, provinciaal, euregionaal en internationaal verband
= loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect;  = loopt achter, bijsturing mogelijk; = conform verwachting; = boven verwachting; = neutrale wijziging.

Toelichting op afwijkingen:
Niet van toepassing

8.4. Stand van zaken moties, amendementen en toezeggingen - Bestuur

Toezegging n.a.v. Amendement C

Amendement C (betrek raad bij nadere uitwerkingen bezuinigingen) is ingetrokken na toezegging van wethouder van Hees dat de raad actief zal worden betrokken bij de uitwerking van voorstellen op het terrein van welzijn, onderhoud en beheer. Deze toezegging wordt uitgevoerd bij het opstellen van de programmabegroting 2015-2018.

8.5. Stoplichtenoverzicht producten - Bestuur, samenwerking en partnerschap

Doelstelling B: Het versterken van het contact tussen burgers en partners in en buiten de stad met het stadsbestuur, en daarmee ook het versterken van het vertrouwen van de stad in haar bestuur. 

 Financiële resultaten
(prognose 31/12)

 Omvang afwijking in € 1.000 (prognose 31/12)

 
Bijsturing in € 1.000
 College van B&W

 

 
 Ondersteuning college van B&W en directie

 

 
 Raad en commissies

35

 
 Regionale en grensoverschrijdende samenwerking


 
Totaal afwijking

35

 0
= tegenvaller;  = risico; = conform begroting; = meevaller; = neutrale wijziging.


Toelichting op afwijkingen:

College van B&W

Binnen het product College van B&W bestaat een risico van overschrijding bij de jaarrekening 2014. Binnen het product is rekening gehouden met een beperkt budget voor wachtgeld en dotatie pensioenvoorziening. De uitslag van de verkiezingen en de vorming van een nieuw college kan in combinatie met het aantal wethouders dat reeds recht heeft op een wachtgeldvoorziening resulteren in een negatieve afwijking op dit product.

Raad en commissies
Door het efficiënt uitvoering geven aan bestaande en tijdelijke taken binnen de raadsgriffie en het feit dat de ondersteuning van de commissie GLT waarschijnlijk niet volledig over 2014 wordt ingevuld, leidt eea tot een verwacht positief resultaat ca 35.000 euro op de kosten voor raadsondersteuning.

Beslispunt BEST-01: wij stellen voor 
om het verwachte voordeel van 35.000 euro binnen het product Raad en commissies te betrekken bij de jaarrekening 2014

Bedrijfsvoering

Hoofddoel:

Wij ondersteunen vakkundig, betrouwbaar en dienstvaardig het realiseren van resultaten in Enschede.

Samenvatting:

Bedrijfsvoering omvat de ondersteunende functies van de Gemeente, bedrijfsvoeringsactiviteiten voor derden (regionale dienstverlening), de activiteiten van Bezwaar en Beroep en het gemeentelijk Vastgoedbedrijf.
Het jaar 2014 staat met name in het teken van het zoeken van het nieuwe evenwicht voor de activiteiten, kwaliteit en omvang van bedrijfsvoering.  Om de kwaliteit en continuïteit op bedrijfsvoering te waarborgen is onder meer ingezet op het regionaliseren van de bedrijfsvoeringstaken tezamen met Almelo, Losser en Borne (IBO). Het realiseren van deze samenvoeging brengt transitiekosten met zich mee. Doel is om deze maximaal binnen bestaande budgetten op te vangen maar die ruimte is, na verwerking van alle taakstellingen, beperkt.

Naast de focus op het realiseren van bijdragen aan de maatschappelijke doelstellingen van de programma's (maatschappelijk rendement) richt het Vastgoedbedrijf zich in 2014 enerzijds op het verkleinen van de gemeentelijke Vastgoedportefeuille (verkopen van Vastgoed ten behoeve van de incidentele uitname in het Vastgoedbedrijf) en anderzijds op het bundelen van gemeentelijk vastgoed op één plek.
Daarnaast worden positieve resultaten behaald door het reduceren van de co2 uitstoot en bij het lange termijn onderhoud rekening te houden met de implementatie van duurzaamheidsmaatregelen in de gemeentelijke gebouwen.
 
In combinatie met de financiële opgaven van de afgelopen en de komende jaren blijft er spanning staan op het realiseren van de diverse doelstellingen in relatie tot de beschikbare middelen.  De taakstelling op bedrijfsvoering wordt in 2014 niet volledig gerealiseerd. Het automatiseren van het inkoopbestelproces en het invoeren van een marktplaatsmodel voor externe inhuur worden ofwel doorgeschoven naar het IBO-traject of zijn niet te incasseren door het huidige CFO-traject. Dit geldt eveneens voor de specifieke personele werkzaamheden voor mediation bij bezwaar&beroep waarvan besloten is deze te verminderen en de borging te laten plaatsvinden via reguliere scholingsbudgetten. Deze tekorten worden grotendeels afgedekt door extra incidentele bezuinigingen op materiële budgetten.

8.6. Politieke speerpunten - Bedrijfsvoering

Klik hier voor een uitgebreide beschrijving van de politieke speerpunten zoals opgenomen in de Programmabegroting 2014-2017.
Politiek speerpunt Voortgang
Het realiseren van een solide, innovatieve en maatschappelijk verantwoorde bedrijfsvoering
Subdoel 1: Overdragen van taken
  • Werken aan het overdragen van taken op het gebied van bedrijfsvoering in de regio.
  • Werken aan de vorming van een Intergemeentelijke BedrijfsvoeringsOrganisatie (IBO).
  • Werken binnen het Shared Services Netwerk Twente aan voornamelijk de juridische, administratieve en inkoop activiteiten.
Subdoel 2: flexibiliteit van mensen, werkplek en budget
Mensen:
  • Aandacht geven aan monitoren en stimuleren van mobiliteit
  • Werken aan een "Twentse school voor ambtenaren" een regionaal mobiliteitscentrum.
Werkplek:
  • Een huisvestingsstrategie ontwikkelen, uitgaande van meerdere scenario’s.
  • In 2014 de Noordmolen “vrijspelen”.
 
 Budget:
  • T.b.v. flexibiliteit van mensen, werkplek en budget in 2014 werken met een andere kosten verdeelsystematiek.
  • Via het "leantraject" werken aan het efficiënter en klantgericht inrichten van processen.
 
Subdoel 3: veilige en verbindende informatie voorziening
  • Speerpunt voor het IT-bedrijf is continuïteit van dienstverlening in een steeds complexere omgeving.
  • Alertheid op de mogelijkheden om "gewone", "routinematige" producten en diensten onder te brengen bij derden.
 
Subdoel 4: investeren met maatschappelijke partners 
  • Samen met maatschappelijke partners kijken naar passende betaalbare en logische huisvesting.
  • De omslag maken van ‘organiseren en uitvoeren’ naar ‘loslaten en regie voeren’.
Duurzaamheid
Speerpunten in 2014 zijn:
  • een aangepaste lange termijn onderhoudsplanning met volledig duurzame maatregelen;
  • voortzetting van bestaand beleid (100% duurzame inkoop, 100% inkoop groene energie, duurzame vervanging wagenpark);
  • circa 180 ton CO2 vermijden per jaar gebouwen Vastgoedbedrijf Enschede (is 30 % in 2020);
  • analyseren en vervolgens reduceren van de piekbelasting van het energieverbruik.
= loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect;  = loopt achter, bijsturing mogelijk; = conform verwachting; = boven verwachting; = neutrale wijziging.

Toelichting op afwijkingen:

Werken aan de vorming van een Intergemeentelijke BedrijfsvoeringsOrganisatie

Na de bestuurlijke besluitvorming in februari is de vorming van een gezamenlijke bedrijfsvoeringsorganisatie in de fase van inrichten beland. Voor de zomer is er een beeld van de organisatie voor de onderwerpen werk, mensen en financiën. Deze worden per discipline (lees: PIOFACH-onderdeel) opgeleverd. De planning loopt ongeveer 4 maanden achter op de primaire planning uit 2013.

8.7. Stand van zaken moties, amendementen en toezeggingen - Bedrijfsvoering

Amendement B, concentratie gemeentelijk vastgoed in het vastgoedbedrijf Enschede

Er wordt gewerkt aan een nieuwe  "Marsroute voor Vastgoed" als uitwerking van het Raadsvoorstel "Aanpassen regie op vastgoed". Deze notitie is eind 2014 klaar.

Motie 5, strategische visie op ICT

De motie is in uitvoering. De strategische visie wordt voorbereid en is gereed voor het zomerreces.



De motie Strategische visie op ICT wordt meegenomen in de roadshow, waarin ruim aandacht wordt besteed aan de inrichting van de IT-organisatie. Deze wordt ook gericht op de Raad en ook op Losser. Plan is eind juni/begin juli. Uitwerking gebeurt in nauwe afstemming met communicatie

Motie 9, maak werk van leegstand

De strekking van de motie is geïmplementeerd in de bedrijfsvoering binnen het Vastgoedbedrijf. Een voorbeeld waarin uitvoering gegeven wordt aan de motie is het raadsvoorstel van 3-2-2014 (stuknummer 17093). De motie is daarmee afgedaan.

8.8. Stoplichtenoverzicht producten - Bedrijfsvoering

Doelstelling C: Het realiseren van een solide, innovatieve en maatschappelijk verantwoorde bedrijfsvoering

 Financiële resultaten
(prognose 31/12)

 Omvang afwijking in € 1.000 (prognose 31/12)

 
Bijsturing in € 1.000
 Bezwaar en beroep

-140 

 
 Interne dienstverlening

160

380 
 Vastgoedbedrijf


 
 Regionale dienstverlening

-70

 
Totaal afwijking

 

-50

 380
= tegenvaller;  = risico; = conform begroting; = meevaller; = neutrale wijziging.

Toelichting op afwijkingen:

Bezwaar en Beroep
Het product bezwaar en beroep staat onder druk door het toenemende aantal taken van de gemeente waar een formeel bezwaar en beroep op mogelijk is. Om de kosten te beperken is in de afgelopen jaren specifiek ingezet op mediation. In het kader van de CFO ontwikkelingen is besloten de specifieke impuls  (personeel) bij bezwaar en beroep te verminderen en de mediationvaardigheden te borgen in de organisatie. De specifieke mediationcapaciteiten kunnen wellicht regionaal ingezet worden.
De personele kosten zullen nog worden verminderd en zorgen momenteel nog voor een verwacht negatief resultaat (nadeel 140.000 euro). De borging van mediation in de huidige organisatie is opgepakt door de Enschedese school.

Beslispunt BMO-01: wij stellen voor 
om het verwachte nadeel van 140.000 euro binnen het product Bezwaar en beroep zoveel mogelijk te beperken en te betrekken bij de gemeenterekening 2014.

Interne Dienstverlening
Dit product bestaat uit de budgetten voor de ondersteunende functies van het gemeentelijk apparaat (huisvesting, informatiemanagement, financiën, inkoop, communicatie). Op het geheel van deze budgetten wordt een voordeel gerealiseerd van 160.000 euro. Dat is het resultaat van de volgende afwijkingen (groter dan 50.000 euro):

  • De ingeboekte bezuinigingsopgave in 2014 voor personeel wordt niet direct m.i.v. 2014 gerealiseerd. Naast de salariskosten voor personeel dat in 2014 en 2015 uitstroomt  i.v.m. het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd zijn er nog salariskosten voor bovenformatief personeel dat wordt begeleid naar een in- of externe functie.  In 2014 (nadeel 640.000 euro). Een deel van het personeel met een bovenformatieve status wordt in 2014 ingezet op projecten of is gedetacheerd. Met de inzet wordt een opbrengst gerealiseerd. (367.000 euro voordeel) 
  • Het eigen risico op de verzekeringspremie waarvoor het schadejaar op 1 april is geëindigd is niet volledig aangewend ( 193.000 euro  voordeel).
  • Besparingen op materiële budgetten (voordeel 240.000 euro); Incidenteel worden voordelen geboekt op de kosten van de repro, energie, huisvesting, telefonie, kantoorartikelen, verzekeringspremie, digitale portal voor het raadplegen van wetten en jurisprudentie. De incidentele voordelen op deze budgetten zijn nodig om de frictiekosten van personeel incidenteel af te dekken.  
Beslispunt BMO-02: wij stellen voor 
om het verwachte voordeel van 160.000 euro binnen het product Interne dienstverlening te betrekken bij de gemeenterekening 2014.

Bijsturingsvoorstellen:
Saldo vaste bijdragen interne dienstverlening
De kosten van interne dienstverlening (kosten van o.a. ambtelijke huisvesting, IT, financiën en P&O) worden gedekt uit algemene middelen maar ook uit gesloten systemen (riolering, afval, vergunningen, vastgoed) en projectopbrengsten (o.a. projecten grondbedrijf, PMBE etc.). Door de sterke krimp van activiteiten uit projecten en gesloten systemen is in 2014 een structureel dekkingsprobleem ontstaan op de interne dienstverlening. Hiervoor is bij de PB 2014-2017 structureel 4 miljoen euro ter beschikking gesteld. In 2014 resteert hiervan incidenteel een saldo van 280.000 euro als gevolg van meer dekking uit de middelen van het participatiebudget (arbeidsmarktoffensief). De verwachting is dat de bestaande tekorten en risico's in 2014 gedekt kunnen worden uit de beschikbaar gestelde middelen waardoor dit incidentele saldo kan vrijvallen.

Beslispunt BP-BM-02A (bijsturing): wij stellen voor
het voordelige saldo vaste bijdragen interne dienstverlening van 280.000 euro te betrekken bij de gemeenterekening 2014.

Materiële werkbudgetten BMO
Door een taakstelling op te nemen op de resterende ruimte op de materiële werkbudgetten binnen het programma Bedrijfs- en managementondersteuning (BMO) is het mogelijk om voor 100.000 euro bij te sturen in 2014.

Beslispunt BP-BM-02B (bijsturing): wij stellen voor
om binnen de materiële werkbudgetten binnen BMO een taakstelling van 100.000 euro op te nemen en dit voordeel te betrekken bij de gemeenterekening 2014.

Regionale dienstverlening
De omvang van de begroting voor regionale dienstverlening waaronder de uitvoering van de bedrijfsvoeringstaken voor de gemeente Losser, ICT dienstverlening voor de Stadsbank, GBT en Dimpact en facilitaire dienstverlening voor maatschappelijke partners in de wijkservicecentra heeft een omvang van 10 miljoen euro. In 2014 is er bij ICT en H&S sprake van een vermindering van dienstverlening voor een aantal partners. Met name de verdere krimp van personeel bij de Stadsbank heeft direct gevolg voor de dienstverlening van ICT (nadeel € 56.000 euro). Op de overige  regionale dienstverlening wordt een nadeel verwacht van 14.000 euro.

Beslispunt BMO-03: wij stellen voor 
om het verwachte nadeel van 70.000 euro binnen het product Regionale dienstverlening zoveel mogelijk te beperken en te betrekken bij de gemeenterekening 2014.

Huisvestingsvisie
De lopende en nieuwe krimp op de ambtelijke organisatie gaat gepaard met een (taakstellende) reductie van huisvestingslasten. Voorzien is om de locatie Noordmolen niet meer in te zetten voor ambtelijk personeel maar maximaal te verhuren aan derden en/of maatschappelijke partners. Deze reductie, waarmee jaarlijks een besparing wordt gerealiseerd van 500.000 euro, en de inhuizing van personeel in het Stadhuis en het Stadskantoor leidt ertoe dat de medewerkers gaan werken volgens het flexconcept. De invoering hiervan leidt tot investeringen van 635.000 euro waarvan de kapitaallasten (rente en afschrijvingen) worden gedekt uit de middelen die beschikbaar zijn in de reserve werkplekinrichting. In de afgelopen jaren zijn investeringen, vooruitlopend op de toekomstige huisvesting van de krimpende ambtelijke organisatie, uitgesteld.

Beslispunt BMO-04: wij stellen voor 
om voor de invoering van het flex-concept in het Stadhuis en het Stadskantoor een krediet beschikbaar te stellen van 635.000 euro. De kapitaallasten (rente en afschrijvingen) die voortvloeien uit deze investeringen worden gedekt uit de middelen die beschikbaar zijn in de reserve werkplekinrichting.

8.9. Stoplichtenoverzicht producten - Financiele huishouding

Doelstelling C: Het bevorderen van een betrouwbare en voor de lange termijn houdbare financiële huishouding.

 Financiële resultaten
(prognose 31/12)

 Omvang afwijking in € 1.000 (prognose 31/12)

 
Bijsturing in € 1.000
Treasury

 425

300
Diverse algemene inkomsten

- 390

1.363 
Algemene belastingen

                                   
Algemene uitkering

- 1.548

 
Totaal afwijking

 

- 1.513

1.663
= tegenvaller;  = risico; = conform begroting; = meevaller; = neutrale wijziging.

Toelichting op afwijkingen:

Treasury
Het verwachte positieve resultaat van 425.000 euro wordt veroorzaakt door:

  • Lagere rentelasten vanuit de lang- en kortlopende schulden;
  • Lagere rentebaten vanuit de kapitaallasten en onderhanden werk. De omvang van de activa in de eindbalans 2013 zijn lager dan ingeschat.
  • Hogere dividendopbrengsten dan ingeschat.
  • De opbrengst van 360.000 euro uit verkoop aandelen Attero.
Beslispunt FIN-01: wij stellen voor 
om het verwachte voordeel van 425.000 euro binnen het product Treasury te betrekken bij de gemeenterekening 2014.

Bijsturingsvoorstel:
Ondertussen (na de peildatum van de concernrapportage) is bekend geworden dat de rentelasten voor de nieuw af te sluiten leningen in 2014 meevallen ten opzichte van de ingeschatte rente. Dit levert een rentevoordeel op.

Beslispunt BP-FIN-01A (bijsturing): wij stellen voor
om het in 2014 ontstane rentevoordeel binnen Treasury van 300.000 euro te betrekken bij de gemeenterekening 2014.

Diverse algemene inkomsten
Het verwachte nadeel van 390.000 euro binnen het product diverse algemene inkomsten wordt veroorzaakt door een afboeking van een tweetal concernstelposten:

  • Een negatief saldo van 274.000 euro op de stelpost loon- en prijscompensatie.
  • Een restant van 116.000 euro op de taakstelling vanuit de programmabegroting 2013-2016 op verhoging van de kostendekkende tarieven is voor 2014 niet ingevuld. Vanaf 2015 is vanuit de financiële foto de opdracht verstrekt om deze bezuiniging wel in te vullen door het verhogen van de leges.
Beslispunt FIN-02: wij stellen voor 
Om het verwachte nadeel van 390.000 euro binnen het product Diverse algemene inkomsten zoveel mogelijk te beperken en het restant te betrekken bij de gemeenterekening 2014.

Bijsturingsvoorstellen:
Veiligheidsregio
De jaarrekening 2013 van de Veiligheidsregio sluit met een positief saldo waarvan Enschede 475.000 euro zal ontvangen. Dit voordeel is bekend geworden na de peildatum van de Concernrapportage. We stellen voor dit bedrag in te zetten als bijsturingsmaatregel.

Beslispunt BP-FIN-02A (bijsturing): wij stellen voor
het verwachte positieve saldo van 475.000 euro uit de jaarrekening 2013 van de Veiligheidsregio te betrekken bij de gemeenterekening 2014.

GBT
De jaarrekening 2013 van de Gemeentelijk Belastingkantoor Twente sluit met een positief saldo waarvan Enschede 88.000 euro zal ontvangen. Dit voordeel is bekend geworden na de peildatum van de Concernrapportage. We stellen voor dit bedrag in te zetten als bijsturingsmaatregel. 

Beslispunt BP-FIN-02B (bijsturing): wij stellen voor
het verwachte positieve saldo van 88.000 euro uit de jaarrekening 2013 van het GBT te betrekken bij de gemeenterekening 2014.

Vrijval reserve incidentele middelen
Binnen de reserve incidenteel middelen kader verwachten we een vrijval van ca. 700.000 euro aan verplichtingen. In de afgelopen jaren is er namelijk minder onttrokken dan begroot waardoor er ruimte is ontstaan. De reserve is in 2009 gevormd.

Beslispunt BP-FIN-02C (bijsturing): wij stellen voor
de verwachte positieve ruimte van 700.000 euro binnen de reserve incidenteel middelen kader incidenteel aan te wenden als bijsturing in 2014 en te betrekken bij de gemeenterekening 2014.

Innovatiefonds
In het coalitieakkoord is aangegeven dat er bezuinigd kan worden op het innovatiefonds. Aanvullend op de bedragen uit het coalitieakkoord is het aannemelijk dat er na aftrek van de huidige verplichtingen extra bedragen kunnen vrijvallen. Hierbij gaat het o.a. om het werkbudget van het innovatiefonds. We verwachten dat in 2014 100.000 euro extra kan vrijvallen uit het fonds.

Beslispunt BP-FIN-02D (bijsturing): wij stellen voor
wij stellen voor om 100.000 euro vanuit het werkbudget/reserve Innovatiefonds in te zetten als incidentele bijsturingsmaatregel voor 2014 en te betrekken bij de gemeenterekening 2014.

Algemene uitkering
Meicirculaire
Als gevolg van maatregelen op rijksniveau wordt het gemeentefonds ('jaarschijf 2014') met 1.544.000 euro naar beneden bijgesteld. Deze lagere uitkering is het gevolg van een lagere prijsontwikkeling en het verschuiven van grote rijksinvesteringen naar 2016 en 2017. Volgens de systematiek van trap-op-trap-af wordt dit vertaald in een lagere bijdrage uit het gemeentefonds.

Beslispunt FIN-03: wij stellen voor 
om de neerwaartse bijstelling van de meicirculaire binnen het product algemene uitkering van 1.544.000 euro te betrekken bij de gemeenterekening 2014.

Decembercirculaire
Het resultaat in de concernrapportage voor het gemeentefonds wordt voor 4.000 euro veroorzaakt door de verwerking van de “jaarschijf 2014” uit de decembercirculaire 2013. De beide taakmutaties (armoedebestrijding en overheveling provinciale taken vergunningverlening) worden naar de programma's E&W en LO overgedragen in deze concernrapportage.
 
Beslispunt FIN-04: wij stellen voor 
om het resultaat op de algemene uitkering van 4.000 euro negatief vanuit de decembercirculaire 2013 incidenteel te verwerken in de begroting 2014.

8.10. Stand van zaken moties, amendementen en toezeggingen - Financiele huishouding

Motie 3: label binnen de algemene reserves

Voor de programmabegroting 2014-2017 alle toevoegingen aan de algemene reserves zonder label te doen. Deze motie is afgehandeld.