|
Toelichting reserves
Hieronder wordt het doel waarvoor de reserves zijn ingesteld, per reserve toegelicht. De mutaties in de reserves worden alleen toegelicht, wanneer de mutaties 400.000 euro of hoger zijn geweest.
Maatschappelijke ondersteuning
Reserve Gemeentelijke sociale huisvesting | |
Doel | Reserve is gevormd uit een schenking en is bedoeld voor financiële hulp bij huisvestingsproblemen. |
Toelichting op de mutaties | Over 2015 hebben geen mutaties plaatsgevonden van 400.000 euro of hoger. |
Reserve WMO | |
Doel | De reserve wordt ingezet ter dekking van lasten die samenhangen met de decentralisatie van de ABWZ begeleiding, Jeugdzorg en CJG. |
Toelichting op de mutaties | Met het Raadsbesluit van 29 juni 2015 is de zomernota vastgesteld. Het incidentele voordeel van 0,5 miljoen euro als gevolg van de afrekening van de PGB voorzieningen 2014 door Menzis wordt conform besluit gedoteerd aan de Reserve WMO. Daarnaast is er voor 1,6 miljoen euro aan deze reserve onttrokken voor enerzijds de verdere afwikkeling van de invoering van de decentralisaties en anderzijds voor een dotatie van 0,6 miljoen euro aan de reserve transformatieagenda MO conform raadsbesluit "Bouwen aan een duurzaam en solide sociaal stelsel" van 8 juni 2015. |
Reserve vrouwenopvang | |
Doel | Reserve is bedoeld om jaarlijkse fluctuaties in de baten en lasten van de vrouwenopvang te egaliseren. Eventuele beschikbare middelen worden regionaal ingezet. |
Toelichting op de mutaties | Over 2015 hebben geen mutaties plaatsgevonden van 400.000 euro of hoger. |
Reserve Maatschappelijke opvang en verslavingszorg | |
Doel | Reserve is bedoeld om jaarlijkse fluctuaties in de baten en lasten van de maatschappelijke opvang te egaliseren. Eventuele beschikbare middelen worden regionaal ingezet. |
Toelichting op de mutaties | Over 2015 hebben geen mutaties plaatsgevonden binnen deze reserve. |
Reserve egalisatie Zwembaden | |
Doel | Deze reserve is bedoeld om schommelingen in de exploitatie op te vangen. Indien de kapitaallasten lager dan wel hoger zijn dan het daarvoor beschikbare budget wordt gedoteerd dan wel onttrokken aan deze egalisatiereserve. |
Toelichting op de mutaties | Over 2015 hebben geen mutaties plaatsgevonden van 400.000 euro of hoger. |
Reserve Gezond meedoen conventant Menzis | |
Doel | Deze reserve is ingesteld om de kosten die voortvloeien uit de uitvoering van het convenant tussen de gemeente Enschede en Menzis op te vangen. |
Toelichting op de mutaties | Met het Raadsbesluit "Bouwen aan een duurzaam en solide sociaal stelsel" van 8 juni 2015 zijn de beschikbare middelen van deze reserve in 2015 onttrokken en aan de Reserve Transformatieagenda MO toegevoegd. Daarnaast wordt bij de jaarrekening 2015 de niet bestede middelen voor dit convenant conform bestendige gedragslijn toegevoegd aan de reserve. |
Reserve Transformatieagenda MO | |
Doel | Deze in 2015 ingestelde reserve wordt ingezet ter dekking van de lasten van het investeringsprogramma 2015-2017 voor de transformatieagenda maatschappelijke ondersteuning. |
Toelichting op de mutaties | Met het Raadsbesluit "Bouwen aan een duurzaam en solide sociaal stelsel" van 8 juni 2015 is deze reserve ingesteld en is het beschikbare gebundelde budget in 2015 hieraan toegevoegd. |
Reserve Maatschappelijke functie Sport | |
Doel | Deze in 2015 ingestelde reserve wordt ingezet ter dekking van lasten die samenhangen met de pilot arbeidsreïntegratie via sport en het actieplan voor de vitale sportverenigingen. |
Toelichting op de mutaties | Met het Raadsbesluit van 29 juni 2015 is de zomernota vastgesteld. In het incidentele middelenkader 2016-2019 zijn daar de bedragen van voorzieningen 'BOS-Gezond bewegen door jeugd' en 'BOS-Kom in beweging voor jezelf' in 2015 aan deze reserve toegevoegd. De beide voorzieningen zijn daarmee komen te vervallen. |
Versterken economie
Reserve mobiliteit | |
Doel | Reserve bedoeld voor de egalisatie van de opbrengsten en kosten van mobiliteitsprojecten. |
Toelichting op de mutaties | De dotatie is opgenomen in de programmabegroting 2015-2018 en in het Raadsbesluit van 30-01-2006. De onttrekking volgt uit de aanvraag jaarschijf mobiliteit waarover de raad heeft besloten op 25-1-2010, 23-5-2011, 2-4-2012, 5-6-2013 en 16-2-2015. |
Reserve Handhaving inburgering | |
Doel | Reserve is bedoeld voor de bekostiging van werkzaamheden van handhaving op inburgering |
Toelichting op de mutaties | Over 2015 hebben geen mutaties plaatsgevonden van 400.000 euro of hoger. |
Reserve reintegratie en inburgering | |
Doel | Het financieren van uitgaven re-integratieactiviteiten en inburgering |
Toelichting op de mutaties | In deze reserve is een bedrag gedoteerd van 2,4 miljoen. Deze dotatie is afkomstig uit de resultaatsbestemming van de gemeenterekening 2014. |
Dienstreserve DCW | |
Doel | Reserve bestemd om niet voorziene kosten aan het pand Kuipersdijk op te vangen. |
Toelichting op de mutaties | Over 2015 hebben geen mutaties plaatsgevonden in deze reserve. |
Reserve LEA | |
Doel | Reserve bedoeld voor de egalisatie van de opbrengsten en kosten van de Lokaal Educatieve Agenda 2015-2018. |
Toelichting op de mutaties | Mutaties betreffen nog niet bestede LEA-middelen. Op 3 maart 2015 heeft de gemeenteraad besloten een reserve in te stellen voor de niet bestede LEA-middelen. |
Duurzame leefomgeving
Reserve Integraal veiligheidsplan | |
Doel | Reserve is ingesteld om de meerjarige kosten te dekken voor veiligheidsprojecten. |
Toelichting op de mutaties | Deze reserve is in 2015 ingesteld na een besluit van de raad. Het liquidatiesaldo van de SPVE is hiervoor in de reserve gestort. |
Reserve jaarlijkse bijdrage BWS | |
Doel | Reserve bedoeld ter afwikkeling van de regeling Besluit Woninggebonden Subsidies (BWS). |
Toelichting op de mutaties | Over 2015 hebben voor deze reserve geen mutaties van 400.000 euro of hoger plaatsgevonden. |
Reserve parkeren | |
Doel | Deze reserve van het parkeerbedrijf bestaat uit een drietal deelreserves, die bij besluit van de Raad (PB 2011-2014) zijn samengevoegd:
|
Toelichting op de mutaties | De dotatie van 1,6 miljoen euro is het exploitatiesaldo van 2015. Uit het raadsbesluit 8-4-2003 (Meerjaren perspectief parkeerbedrijf) en programmabegroting 2015 (raadbesluit 10-11-2014) volgt dat dit saldo wordt toegevoegd aan de reserve. De onttrekking volgt uit het raadsbesluit 1-6-2007 (de Brouwerij). |
Reserve grondexploitatie | |
Doel | Buffer ten behoeve van het egaliseren van zowel positieve als negatieve resultaten op de exploitatie van gronden. Het verloop van deze reserve wijzigt als gevolg van de actualisatie van de grondcomplexen in het Meerjaren Perspectief Grondbedrijf (MPG). Zie paragraaf grondbeleid. |
Toelichting op de mutaties | De dotatie aan de reserve is het gevolg van de verbetering van het resultaat bij de herziening van het MPG 2016. |
Reserve exploitatieresultaat bouwvergunningen | |
Doel | Reserve ter egalisatie van de opbrengsten en kosten betreffende bouwvergunningen ten einde fluctuaties in de tarieven aan de burger te reduceren |
Toelichting op de mutaties | Over 2015 hebben zich geen mutaties voorgedaan in deze reserve van 400.000 euro of hoger. |
Reserve onderhoud havens | |
Doel | Middelen gereserveerd voor onderhoud haven (baggeren en oevervoorzieningen) voor het project Masterplan Havengebied. Uitvoeringskrediet is in december 2010 door de Raad vastgesteld. |
Toelichting op de mutaties | Over 2015 hebben zich geen mutaties voorgedaan in deze reserve van 400.000 euro of hoger. |
Reserve herstel opgebroken bestrating | |
Doel | Reserve om de verschillen in de kosten en opbrengsten van partijen die toestemming krijgen om in gemeentelijke straten en wegen werkzaamheden te verrichten (bijvoorbeeld bekabelaars) op te vangen. |
Toelichting op de mutaties | Over 2015 hebben zich geen mutaties voorgedaan in deze reserve van 400.000 euro of hoger. |
Reserve landinrichting | |
Doel | Reserve bedoeld voor de financiering van het project Landinrichting. |
Toelichting op de mutaties | Over 2015 hebben zich geen mutaties voorgedaan in deze reserve. |
Reserve Gronduitgifte | |
Doel | Deze reserve is bedoeld om meer maatwerk te kunnen leveren bij de uitgifte van grond voor bedrijventerreinen, kantoren en wonen. Dit om de verkoop te stimuleren. Deze reserve is ingesteld bij de vaststelling van de nota grondprijsbeleid op 16-12-2013. |
Toelichting op de mutaties | Over 2015 hebben zich geen mutaties voorgedaan in deze reserve van 400.000 euro of hoger. |
Reserve muziekfonds | |
Doel | Uit de reserve - die voortkomt uit een particuliere gift - kunnen bijdragen worden gedaan in de kosten van opvoeringen op muzikaal gebied. Bijvoorbeeld bijzondere orkest- of operavoorstellingen. |
Toelichting op de mutaties | Over 2015 hebben zich geen mutaties voorgedaan in deze reserve van 400.000 euro of hoger. |
Reserve stadsverfraaiïng | |
Doel | Uit de reserve kunnen bijdragen worden geput voor het realiseren van kunstopdrachten al dan niet geïntegreerd in of op een gebouw of bouwwerk. Het gaat in deze periode nog om twee kunstwerken op het Wilminkplein en op het Koningsplein. Daarnaast is de reserve een achtervang voor grootschalig onderhoud van bestaande kunstwerken (calamiteiten). |
Toelichting op de mutaties | Over 2015 hebben zich geen mutaties voorgedaan in deze reserve van 400.000 euro of hoger. |
Reserve wijkbudgetten | |
Doel | Reserve is bedoeld om jaarlijkse fluctuaties in de baten en lasten van de middelen voor wijken en buurten te egaliseren. |
Toelichting op de mutaties | Conform Zomernota 2015 is 992.000 euro onttrokken uit de reserve wijkbudgetten als restant van de wijkbudgetten uit eerdere jaren. Op grond van het raadsvoorstel wijkbudgetten zijn de op 31 december 2015 resterende wijkbudgetten gedoteerd aan de reserve. |
Reserve monumentenbeleid | |
Doel | Reserve is bedoeld om jaarlijkse fluctuaties in de baten en lasten van de middelen van het monumentenbeleid te egaliseren. |
Toelichting op de mutaties | Over 2015 hebben zich geen mutaties voorgedaan in deze reserve van 400.000 euro of hoger. |
Dienstverlening en financieel beleid
Reserve Weerstandsvermogen | |
Doel | De reserve wordt gebruikt om risico's op te kunnen vangen op basis van de geïnventariseerde risico's. |
Toelichting op de mutaties | Dotaties en onttrekkingen komen voort uit IPC-producten. |
Reserve rekeningresultaat lopend jaar | |
Doel | De reserve betreft het nog te verdelen rekeningresultaat van het afgesloten jaar. |
Toelichting op de mutaties | De mutatie op deze reserve betreft de onttrekking op basis van het bestemmingsresultaat bij de jaarrekening 2014. Het saldo in de reserve is bestemd voor werkzaamheden binnen het programma 'Duurzame leefomgeving' die in 2016 worden afgerond. |
Reserve kapitaallasten | |
Doel | De reserve is ingesteld om vrijvallende kapitaallasten te reserveren en om schommelingen in werkelijke kapitaallasten op te vangen. |
Toelichting op de mutaties | Over 2015 hebben zich geen mutaties voorgedaan in deze reserve van 400.000 euro of hoger. |
Reserve incidenteel middelenkader | |
Doel | Deze middelen zijn ter beschikking gesteld bij de PB 2010-2013. Hieronder valt onder andere de reserve IZA met middelen voor de bevordering van mobiliteit en duurzaamheid. |
Toelichting op de mutaties | Over 2015 hebben zich geen mutaties voorgedaan in deze reserve van 400.000 euro of hoger. |
Reserve Majeure investeringsopgaven | |
Doel | Dit zijn reserveringen ten behoeve van de door de raad aangewezen majeure stedelijke investeringsopgaven. |
Toelichting op de mutaties | Op basis van besluiten bij eerdere IPC-producten is er 1,9 miljoen euro ingezet voor het incidentele middelenkader. Daarnaast is er 1,7 miljoen euro naar de algemene reserve gegaan ter versterking van het weerstandsvermogen. Tevens zijn er middelen naar de MSI-projecten gegaan. Hiervan ging 700.000 euro naar het project revitalisering havengebied, 500.000 euro naar de plankosten herstructureringsprojecten, 2,3 miljoen euro naar het project Stadsweide openbare ruimte, 500.000 euro naar Boswinkel en 300.000 euro naar de Stadsweide in het algemeen. |
Reserve nog uit te voeren werkzaamheden | |
Doel | Betreft nog uit te voeren werkzaamheden ihkv beheer wegen en monumenten. |
Toelichting op de mutaties | Over 2015 hebben zich geen mutaties voorgedaan in deze reserve. |
Reserve innovatiebudget | |
Doel | Reserve om het actieprogramma innovatie te bekostigen. |
Toelichting op de mutaties | De stortingen en onttrekkingen in deze reserve hebben plaatsgevonden conform de in de Programmabegroting 2015-2018 aangegeven stortingen en onttrekkingen. |
Reserve Nationaal uitvoeringsprogramma | |
Doel | Dit zijn middelen die de gemeente heeft ontvangen als een renteloze lening. Deze middelen worden niet ingezet. Deze middelen worden in 2015 teruggestort. Deze reserve zal in 2015 opgeheven worden. |
Toelichting op de mutaties | De middelen uit een ontvangen renteloze lening zijn in 2015 teruggestort. |
Reserve Risico regionale dienstverlening | |
Doel | Reserve is ingesteld om het financiële risico van afnemende regionale dienstverlening (bedrijfsvoeringsactiviteiten voor derden) tijdelijk te dempen. De reserve is ingesteld bij de ontvlechting van de gemeentelijke brandweer naar de veiligheidsregio en is gevoed door een tijdelijke bijdrage voor de demping van desintegratieschade. |
Toelichting op de mutaties | Over 2015 hebben zich geen mutaties voorgedaan in deze reserve van 400.000 euro of hoger. |
Reserve Flankerend beleid | |
Doel | Reserve bedoeld voor flankerend beleid personeel, IT en remweg. |
Toelichting op de mutaties | Dotatie totaal 3,7 miljoen euro:
|
Reserve investering externe activiteiten | |
Doel | Doel van deze reserve is tweeërlei, aan de ene kant het mogelijk maken om te blijven investeren in het product om het op de markt te houden. Aan de andere kant dient de reserve als egalisatie als gevolg van schommelende inkomsten en uitgaven. |
Toelichting op de mutaties | Over 2015 hebben zich geen mutaties voorgedaan in deze reserve van 400.000 euro of hoger. |
Reserve IT - Gemeentebrede software | |
Doel | Reserve is bestemd voor de dekking van de kapitaallasten die voortkomen uit de vervanging van software voor applicaties. |
Toelichting op de mutaties | Dotatie totaal 1 miljoen euro:
|
Reserve vervanging ICT | |
Doel | Reserve is bestemd voor de dekking van kapitaallasten die voortkomen uit de vervangingsinvesteringen voor ICT werkplekmiddelen en hardware en de kosten voor licenties van besturingssoftware. |
Toelichting op de mutaties | Dotatie totaal 3,7 miljoen euro:
|
Reserve H&S werkplekinrichting | |
Doel | Reserve is bestemd voor de dekking van kapitaallasten die voortkomen uit de investeringen voor de werkplekinrichting. |
Toelichting op de mutaties | De dotatie van 610.000 euro is conform de begroting. De begrote onttrekking was 610.000 euro. De daadwerkelijke ontrekking bedraagt 490.000 euro door het uitstellen van geplande investeringen in afwachting van ontwikkelingen rondom stedelijke dienstverlening. |
Reserve H&S Leegstand | |
Doel | Reserve wordt aangewend om de financiële gevolgen van niet verhuurde m2 van ambtelijke huisvesting op te vangen. |
Toelichting op de mutaties | Dotatie 677.000 euro:
|
Reserve Vastgoed | |
Doel | De reserve Vastgoed is bedoeld als buffer om de vermogensrisico’s en (tijdelijke) exploitatietekorten van het gemeentelijk vastgoed op te vangen. |
Toelichting op de mutaties | Conform begroting worden alle exploitatiebaten- en lasten verrekend met deze reserve. Daarnaast zijn er in 2015 extra dotaties en onttrekkingen geweest i.v.m. de verkoop van objecten zoals voortvloeit uit het raadsbesluit Strategie op Vastgoed en financiële gevolgen Concentratie Vastgoed van 26 januari 2015. |
Reserve exploitatieresultaat bedrijfsverzamelgebouw | |
Doel | Reserve om eventuele tekorten in de exploitatie van de bedrijfsverzamelgebouwen op te vangen. |
Toelichting op de mutaties | Conform begroting wordt het exploitatietekort van het CeeCee-gebouw verrekend met deze reserve. |
Reserve Onderwijshuisvesting | |
Doel | Deze reserve is bedoeld om schommelingen in de exploitatie op te vangen. Indien de kapitaallasten lager dan wel hoger zijn dan het daarvoor beschikbare budget wordt gedoteerd dan wel onttrokken aan deze egalisatiereserves. |
Toelichting op de mutaties | Conform begroting worden de kapitaallasten gedoteerd danwel onttrokken aan deze reserve. |
Reserve Vervangingsinvesteringen sport | |
Doel | Deze reserve is bedoeld om schommelingen in de exploitatie op te vangen. Indien de kapitaallasten lager dan wel hoger zijn dan het daarvoor beschikbare budget wordt gedoteerd dan wel onttrokken aan deze egalisatiereserves. |
Toelichting op de mutaties | Over 2015 hebben zich geen mutaties voorgedaan in deze reserve van 400.000 euro of hoger. |
|
Toelichting voorzieningen
Hieronder wordt het doel waarvoor de voorzieningen zijn ingesteld, per voorziening toegelicht. De mutaties in de voorzieningen worden alleen toegelicht wanneer de mutaties 400.000 euro of hoger zijn geweest.
Maatschappelijke ondersteuning
Voorziening BOS - Gezond bewegen door jeugd | |
Doel | Door de sterke groei van het aantal leden van de sportverenigingen was het budget niet meer toereikend. In de integrale afweging in april 2008 is besloten dit knelpunt tot en met 2011 af te dekken. Omdat het ledental nog steeds licht groeit is deze voorziening in 2012 en 2013 ingezet om deze groei op te vangen. In 2013 is door de Raad besloten om het subsidiestelsel met ingang van 1 januari 2014 te herzien. Met deze herziening is er binnen het product sport een bezuiniging uit de programmabegroting gerealiseerd. Om deze bezuiniging en herziening te realiseren wordt deze voorziening in 2014 ingezet. |
Toelichting op de mutaties | Met het Raadsbesluit van 29 juni 2015 is de zomernota vastgesteld. In het incidentele middelenkader 2016-2019 is het bedrag van deze voorziening in 2015 vrijgevallen en conform besluit aan de reserve Maatschappelijke functie Sport toegevoegd. Deze voorziening kan daarmee vervallen. |
Voorziening BOS - Kom in beweging voor jezelf | |
Doel | De kosten van het actieplan vitale sportvereniging (MIO) worden hieruit bekostigd. Daarnaast fungeert de voorziening als buffer voor mogelijke tegenvallers dan wel om initiatieven vanuit (partners van) het programma waar nodig aan te jagen en te stimuleren. |
Toelichting op de mutaties | Met het Raadsbesluit van 29 juni 2015 is de zomernota vastgesteld. In het incidentele middelenkader 2016-2019 is het bedrag van 0,4 mln euro van deze voorziening vrijgevallen en conform besluit aan de reserve Maatschappelijke functie Sport toegevoegd. Het restant van de voorziening is in 2015 besteed. Deze voorziening kan daarmee vervallen. |
Versterken economie
Voorziening DCW | |
Doel | Deze voorziening is bestemd voor de verplichting spaarverlof van de WSW werknemers. |
Toelichting op de mutaties | Over 2015 hebben geen mutaties plaatsgevonden van 400.000 euro of hoger. |
Voorziening Boven Formatief Economie & Werk | |
Doel | Deze voorziening is getroffen om de verplichtingen voor de bovenformatieven op te vangen. |
Toelichting op de mutaties | Over 2015 hebben geen mutaties plaatsgevonden van 400.000 euro of hoger. |
Voorziening WWB W-deel | |
Doel | In deze voorziening bevinden zich de middelen voor afwikkeling personele lasten SDWE. |
Toelichting op de mutaties | Over 2015 hebben geen mutaties plaatsgevonden van 400.000 euro of hoger. |
Duurzame leefomgeving
Voorziening Onderhoud parkeergarages | |
Doel | Voorziening bedoeld ter egalisatie van de kosten voor (groot) onderhoud aan de parkeergarages. |
Toelichting op de mutaties | De voorziening is ingesteld met het raadsbesluit van 6-11-2006. De lasten en baten die ten laste van de voorziening zijn gebracht zijn gebaseerd op het onderliggende onderhoudsplan. De dotatie van 551.000 euro betreft het in de programmabegroting 2015 (raadsbesluit 10-11-2014) opgenomen bedrag. |
Voorziening Afdekken WW risico tijdelijk ambtelijk personeel Onderhoud Enschede | |
Doel | Voorzieningen om WW-risico af te dekken van medewerkers met een tijdelijke ambtelijke aanstelling bij Onderhoud Enschede. De storting heeft plaatsgevonden vanuit de hiervoor verkregen loonkostensubsidies. |
Toelichting op de mutaties | Over 2015 hebben geen mutaties plaatsgevonden van 400.000 euro of hoger. |
Voorziening Grondwatermonitoring | |
Doel | Voorziening om monitorings- en nazorgkosten te dekken van reeds uitgevoerde saneringen. |
Toelichting op de mutaties | Over 2015 hebben geen mutaties plaatsgevonden van 400.000 euro of hoger. |
Voorziening Huisvesting Twente Milieu | |
Doel | Voorziening ten behoeve van de met Twente Milieu gesloten overeenkomst inzake een bijdrage in de huisvestingskosten. |
Toelichting op de mutaties | De mutatie betreft de afwikkeling van de overeenkomst met Twente Milieu. |
Voorziening Afvalstoffen | |
Doel | Voorziening ter egalisatie vande opbrengsten en kosten betreffende afvalstoffenheffing om fluctuaties in de tarieven te reduceren. |
Toelichting op de mutaties | Over 2015 hebben geen mutaties plaatsgevonden van 400.000 euro of hoger. |
Voorziening Riolering | |
Doel | Voorziening ter egalisatie vande opbrengsten en kosten betreffende rioolheffing om fluctuaties in de tarieven te reduceren. |
Toelichting op de mutaties | Over 2015 hebben geen mutaties plaatsgevonden van 400.000 euro of hoger. |
Dienstverlening en financieel beleid
Voorziening H&S onderhoud | |
Doel | Voorziening ter dekking van de kosten voor het uitvoeren van regulier binnenonderhoud van de gebouwen waar gemeentelijk personeel is gehuisvest. Onttrekkingen uit deze voorziening geschiedt op basis van werkelijk gemaakte kosten, toevoeging van middelen op basis van een berekening voor toekomstig verwacht onderhoud. |
Toelichting op de mutaties | In 2015 is 642.000 euro onttrokken aan de voorziening onderhoud. In het Stadskantoor is op de meeste etages het tapijt conform regulier onderhoudsplan vervangen en zijn bouwkundige aanpassingen uitgevoerd om de mogelijkheid tot flexwerken te realiseren. |
Voorziening Groot onderhoud atletiekbaan Wesselerbrink | |
Doel | Bedoeld ter egalisatie van kosten van (groot) onderhoud aan de atletiekbaan Wesselerbrink. |
Toelichting op de mutaties | Over 2015 hebben geen mutaties plaatsgevonden van 400.000 euro of hoger. |
Voorziening Risico Locatieontwikkeling | |
Doel | Voorziening bedoeld om tegenvallers op te vangen in het programma wonen, bedrijventerreinen en kantoren. |
Toelichting op de mutaties | In het MPG zijn voor de tekorten van de verlieslatende grondexploitaties voorzieningen getroffen. De jaarlijkse afboekingen in het verleden tonen aan dat de ontwikkeling van gronden omgeven is door onzekerheden. Ondanks herstel van de markt geven landelijke onderzoeken aan dat er nog afboekingen te verwachten zijn. De wijzigingen als gevolg van de aangepaste notitie grondexploitaties bevestigen dit. |
Voorziening ADT | |
Doel | Voorziening om de tekorten volgens de grondexploitatie gebiedsontwikkeling luchthaven Twente af te dekken. |
Toelichting op de mutaties | Over 2015 hebben geen mutaties plaatsgevonden van 400.000 euro of hoger. |
Voorziening BTW | |
Doel | Niet van toepassing. |
Toelichting op de mutaties | De mutatie betreft een administratieve correctie. |
Voorziening GEM Zuiderval | |
Doel | Voorziening ter dekking van het tekort op de grondexploitatie GEM Zuiderval |
Toelichting op de mutaties | De dotatie heeft plaatsgevonden om aan de eventuele vordering op de gemeente te kunnen voldoen. |
Voorziening RBT | |
Doel | Voorziening ter dekking van het tekort op de grondexploitatie XL Business Park |
Toelichting op de mutaties | De dotatie heeft plaatsgevonden om aan de eventuele vordering op de gemeente te kunnen voldoen. |
Voorziening oud wethouders (pensioen) | |
Doel | Op basis van de wet APPA (Algemene Pensioenwet Politieke Ambtsdragers) hebben politieke ambtsdragers recht op verschillende pensioenregelingen. De hieruit op termijn voortvloeiende financiële verplichtingen voor de gemeente wordt in deze voorziening tot uitdrukking gebracht. Jaarlijks worden de toekomstige verplichtingen herrekend en eventuele toevoegingen of onttrekkingen die hiervan het resultaat zijn, worden bij de jaarrekening inzichtelijk gemaakt. |
Toelichting op de mutaties | Op grond van de actuariteitsberekeningen is meer gedoteerd aan de voorziening. Zie hiervoor ook de toelichting bij het product 'college van B&W' in hoofdstuk 7.2. |
Voorziening personeel | |
Doel | Uit deze voorziening worden de FPU-kosten, WW-kosten en kosten die voortvloeien uit overige personele regelingen vergoedt. |
Toelichting op de mutaties | Over 2015 hebben geen mutaties plaatsgevonden van 400.000 euro of hoger. |
Voorziening Vastgoed (VBE) | |
Doel | De kosten van planmatig onderhoud worden bekostigd uit deze voorziening. De mutaties in de onderhoudsvoorziening zijn gebaseerd op een meerjaren onderhoudsplanning. |
Toelichting op de mutaties | De verschillende mutaties zijn conform de onderhoudsplanning van het VBE. |
Voorziening onderhoud Zwembaden 2016 + 2017 | |
Doel | De kosten voor onderhoud in 2016 en 2017 dekken. Instellen van de voorziening is conform raadsbesluit 25 januari 2016. |
Toelichting op de mutaties | Dotatie aan de voorziening van 466.000 euro conform raadsvoorstel. |
Voorziening OnderhoudSportBinnenacc. 2016+2017 | |
Doel | De kosten voor onderhoud in 2016 en 2017 dekken. Instellen van de voorziening is conform raadsbesluit 25 januari 2016. |
Toelichting op de mutaties | Dotatie aan de voorziening van 250.000 euro conform raadsvoorstel. |
Voorziening OnderhoudSportBuitenacc. 2016+2017 | |
Doel | De kosten voor onderhoud in 2016 en 2017 dekken. Instellen van de voorziening is conform raadsbesluit 25 januari 2016. |
Toelichting op de mutaties | Dotatie aan de voorziening van 250.000 euro conform raadsvoorstel. |
In de financiële verordening van de Gemeente Enschede (artikel 4 lid 3 ) is vastgelegd dat in de jaarrekening wordt gerapporteerd over de uitputting van de geautoriseerde investeringskredieten en de actuele raming van de totale uitgaven
Hierbij geldt de regel dat een overschrijding van 5% of maximaal 50.000 euro is toegestaan. Grotere afwijkingen moeten volgens de financiële verordening tijdig aan de raad worden gemeld.
Uiteraard worden in de toelichting van gemelde overschrijdingen ook de dekkingsvoorstellen verwacht.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toelichting
Hoofdverkeersinfrastructuur en beleid
HOV en Incentive Zone
Betreft project HOV midden. De raming van de lasten komt hoger uit dan begroot. Hier staan echter baten tegenover in de vorm van subsidiegelden. Per saldo is er geen afwijking.
Locatieontwikkeling
Wesselerbrink Noord (15139)
Er is sprake van extra kosten, waar ook extra dekking tegenover staat. Per saldo is er geen afwijking.
Stadsweide Koningsplein (17084)
Er is sprake van extra lasten en extra baten als gevolg van interne overboekingen (ie. interne inkomsten en interne uitgaven), omdat er administratief spraks is van diverse deelprojecten vanuit het totaal project Koningsplein. Per saldo is er geen afwijking.
Stadsweide Koningsplein (14234)
Er is sprake van extra lasten en extra baten als gevolg van de financiële transacties die voortkomen uit de overeenkomst met het MST inzake parkeren en aanleg Koningsplein en de Aanpassingen Van Heek Garage. Dit project wordt administratief gebruikt om de individuele afspraken en bijbehorende transacties vanuit andere deelprojecten te verzamelen tot één totaal transactie met het MST. Per saldo is er geen afwijking.
Stadsveld (12776)
Er is sprake van extra lasten en extra baten als gevolg van interne overboekingen (ie. interne inkomsten en interne uitgaven), omdat er administratief spraks is van diverse deelprojecten vanuit het totaal project Stadsveld. Per saldo is er geen afwijking.
Sport en wijkaccomodaties
Sportpark Boekelo
Het tekort betreft de grondpositie. In het afgelopen jaar heeft er een aantal ontwikkelingen plaatsgevonden (o.a. erfpachtconstructie met Golfpark Spielehof) die dit tekort gaan verminderen. Intentie is onverminderd om het tekort op te lossen langs de lijnen van beperkte herontwikkeling.
SiSa bijlage verantwoordingsinformatie 2015 op grond van artikel 3 van de Regeling informatieverstrekking sisa - d.d. 11 januari 2016 | ||||||||
OCW | D1 | Regionale meld- en coördinatiecentra voortijdig schoolverlaten Besluit regionale meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten Gemeenten |
Besteding (jaar T) | Opgebouwde reserve ultimo (jaar T-1) | ||||
Aard controle R | Aard controle R | |||||||
Indicatornummer: D1 / 01 | Indicatornummer: D1 / 02 | |||||||
€ 1.155.861 | € 40.234 | |||||||
OCW | D9 | Onderwijsachterstandenbeleid 2011-2015 (OAB) Besluit specifieke uitkeringen gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid 2011-2014 Gemeenten |
Besteding (jaar T) aan voorzieningen voor voorschoolse educatie die voldoen aan de wettelijke kwaliteitseisen (conform artikel 166, eerste lid WPO) | Besteding (jaar T) aan overige activiteiten (naast VVE) voor leerlingen met een grote achterstand in de Nederlandse taal (conform artikel 165 WPO) | Besteding (jaar T) aan afspraken over voor- en vroegschoolse educatie met bevoegde gezagsorganen van scholen, houders van kindcentra en peuterspeelzalen (conform artikel 167 WPO) | Opgebouwde reserve ultimo (jaar T-1) Deze indicator is bedoeld voor de tussentijdse afstemming van de juistheid en volledigheid van de verantwoordingsinformatie |
||
Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | |||||
Indicatornummer: D9 / 01 | Indicatornummer: D9 / 02 | Indicatornummer: D9 / 03 | Indicatornummer: D9 / 04 | |||||
€ 4.884.820 | € 1.154.676 | € 153.308 | € 3.208.000 | |||||
OCW | D10 | (Volwassenen)Onderwijs (participatiewet) 2015-2017 Participatiewet Contactgemeenten |
Verstrekte uitkering (jaar T) | Besteding (jaar T) van educatie bij roc's | Besteding (jaar T) van educatie bij andere aanbieders dan roc's | Besteding (jaar T) van educatie totaal (automatisch) | Ten minste 75% besteed aan roc’s ja/nee (automatisch) |
|
Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle nvt | Aard controle nvt | ||||
Indicatornummer: D10 / 01 | Indicatornummer: D10 / 02 | Indicatornummer: D10 / 03 | Indicatornummer: D10 / 04 | Indicatornummer: D10 / 05 | ||||
€ 2.097.348 | € 1.788.340 | € 0 | € 1.788.340 | ja | ||||
Reservering besteding van educatie in jaar T voor volgend kalenderjaar (jaar T+1 ) | Onttrekking besteding van educatie in jaar T voor volgend kalenderjaar (jaar T+1 ) | |||||||
Aard controle R | Aard controle R | |||||||
Indicatornummer: D10 / 06 | Indicatornummer: D10 / 07 | |||||||
€ 309.008 | 0 | |||||||
OCW | D11 | Wet participatiebudget 2014 - overgangsrecht 2015 reservringsregeling deel educatie Wet participatiebudget Gemeenten |
Besteding in 2015 van OCW-gelden educatie binnen de grenzen van de reserveringsregeling. | Baten in 2015 van OCW-gelden educatie binnen de grenzen van de reserveringsregeling. | ||||
Aard controle R | Aard controle R | |||||||
Indicatornummer: D11 / 01 | Indicatornummer: D11 / 02 | |||||||
€ 207.760 | € 0 | |||||||
I&M | E26 | Spoorse doorsnijdingen, tranche 1 Regeling eenmalige uitkeringen spoorse doorsnijdingen Gemeenten |
Aantal projecten (waarvoor een beschikking ontvangen is) Afspraak |
Aantal afgeronde projecten (jaar T) Realisatie |
Eindverantwoording Ja/Nee | |||
Aard controle R | Aard controle R | Aard controle n.v.t. | ||||||
Indicatornummer: E26 / 01 | Indicatornummer: E26 / 02 | Indicatornummer: E26 / 03 | ||||||
2 | 0 | Nee | ||||||
I&M | E27B | Brede doeluitkering verkeer en vervoer SiSa tussen medeoverheden Provinciale beschikking en/of verordening Gemeenten en Gemeenschappelijke Regelingen |
Hieronder per regel één beschikkingsnummer en in de kolommen ernaast de verantwoordingsinformatie | Besteding (jaar T) ten laste van provinciale middelen | Overige bestedingen (jaar T) | Correctie ten opzichte van tot jaar T verantwoorde bestedingen ten laste van provinciale middelen Indien de correctie een vermeerdering van bestedingen betreft, mag het alleen gaan over nog niet eerder verantwoorde bestedingen |
Correctie ten opzichte van tot jaar T verantwoorde overige bestedingen Indien de correctie een vermeerdering van bestedingen betreft, mag het alleen gaan over nog niet eerder verantwoorde bestedingen |
|
Aard controle n.v.t. | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | ||||
Indicatornummer: E27B / 01 | Indicatornummer: E27B / 02 | Indicatornummer: E27B / 03 | Indicatornummer: E27B / 04 | Indicatornummer: E27B / 05 | ||||
1 | 2015/0202340 | € 62.725 | € 42.917 | |||||
2 | 2015/0363129 | € 0 | € 0 | |||||
Kopie beschikkingsnummer | Cumulatieve besteding ten laste van provinciale middelen tot en met (jaar T) Deze indicator is bedoeld voor de tussentijdse afstemming van de juistheid en volledigheid van de verantwoordingsinformatie |
Cumulatieve overige bestedingen tot en met (jaar T) Deze indicator is bedoeld voor de tussentijdse afstemming van de juistheid en volledigheid van de verantwoordingsinformatie |
Toelichting | Eindverantwoording Ja/Nee Als u kiest voor ‘ja’, betekent dit dat het project is afgerond en u voor de komende jaren geen bestedingen meer wilt verantwoorden |
||||
Aard controle n.v.t. | Aard controle n.v.t. | Aard controle n.v.t. | Aard controle n.v.t. | Aard controle n.v.t. | ||||
Indicatornummer: E27B / 06 | Indicatornummer: E27B / 07 | Indicatornummer: E27B / 08 | Indicatornummer: E27B / 09 | Indicatornummer: E27B / 10 | ||||
1 | 2015/0202340 | € 62.725 | € 42.917 | Nee | ||||
2 | 2015/0363129 | € 0 | € 0 | Nee | ||||
SZW | G1A | Wet sociale werkvoorziening (Wsw)_totaal 2014 Wet sociale werkvoorziening (Wsw) Alle gemeenten verantwoorden hier het totaal (jaar T-1). (Dus: deel Openbaar lichaam uit SiSa (jaar T-1) regeling G1B + deel gemeente uit (jaar T-1) na controle door de gemeente. |
Hieronder per regel één gemeente(code) uit (jaar T-1) selecteren en in de kolommen ernaast de verantwoordingsinformatie voor die gemeente invullen | Het totaal aantal gerealiseerde arbeidsplaatsen voor geïndiceerde inwoners in (jaar T-1), uitgedrukt in arbeidsjaren; inclusief deel openbaar lichaam |
Het totaal aantal gerealiseerde begeleid werkenplekken voor geïndiceerde inwoners in (jaar T-1), uitgedrukt in arbeidsjaren; inclusief deel openbaar lichaam |
|||
Aard controle n.v.t. | Aard controle R | Aard controle R | ||||||
Indicatornummer: G1A / 01 | Indicatornummer: G1A / 02 | Indicatornummer: G1A / 03 | ||||||
1 | 60153 Enschede | 1.466.08 | 73,45 | |||||
SZW | G2 | Gebundelde uitkering op grond van artikel 69 Participatiewet_gemeentedeel 2015 Alle gemeenten verantwoorden hier het gemeentedeel over (jaar T), ongeacht of de gemeente in (jaar T) geen, enkele of alle taken heeft uitbesteed aan een Openbaar lichaam opgericht op grond van de Wgr. |
Besteding (jaar T) algemene bijstand Gemeente I.1 Participatiewet (PW) |
Baten (jaar T) algemene bijstand (exclusief Rijk) Gemeente I.1 Participatiewet (PW) |
Besteding (jaar T) IOAW Gemeente I.2 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) |
Baten (jaar T) IOAW (exclusief Rijk) Gemeente I.2 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) |
Besteding (jaar T) IOAZ Gemeente I.3 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) |
Baten (jaar T) IOAZ (exclusief Rijk) Gemeente I.3 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) |
Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | |||
Indicatornummer: G2 / 01 | Indicatornummer: G2 / 02 | Indicatornummer: G2 / 03 | Indicatornummer: G2 / 04 | Indicatornummer: G2 / 05 | Indicatornummer: G2 / 06 | |||
€ 91.104.201 | € 1.690.485 | € 4.140.298 | € 0 | € 285.212 | € 0 | |||
Besteding (jaar T) Bbz 2004 levensonderhoud beginnende zelfstandigen Gemeente I.4 Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (levensonderhoud beginnende zelfstandigen) (Bbz 2004) |
Baten (jaar T) Bbz 2004 levensonderhoud beginnende zelfstandigen Gemeente I.4 Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (levensonderhoud beginnende zelfstandigen) (Bbz 2004) |
Baten (jaar T) WWIK (exclusief Rijk) Gemeente I.6 Wet werk en inkomen kunstenaars (WWIK) |
Besteding (jaar T) Loonkostensubsidie o.g.v. art. 10d Participatiewet Gemeente I.7 Participatiewet (PW) |
Baten (jaar T) Loonkostensubsidie o.g.v. art. 10d Participatiewet (excl. Rijk) Gemeente I.7 Participatiewet (PW) |
Volledig zelfstandige uitvoering Ja/Nee | |||
Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle n.v.t. | |||
Indicatornummer: G2 / 07 | Indicatornummer: G2 / 08 | Indicatornummer: G2 / 09 | Indicatornummer: G2 / 10 | Indicatornummer: G2 / 11 | Indicatornummer: G2 / 12 | |||
€ 564.156 | € 42.864 | € 0 | € 289.910 | € 0 | Ja | |||
SZW | G3 | Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (exclusief levensonderhoud beginnende zelfstandigen)_gemeentedeel 2015 Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz) 2004 Alle gemeenten verantwoorden hier het gemeentedeel over (jaar T), ongeacht of de gemeente in (jaar T) geen, enkele of alle taken heeft uitbesteed aan een Openbaar lichaam opgericht op grond van de Wgr. |
Besteding (jaar T) levensonderhoud gevestigde zelfstandigen (exclusief Bob) | Besteding (jaar T) kapitaalverstrekking (exclusief Bob) | Baten (jaar T) levensonderhoud gevestigde zelfstandigen (exclusief Bob) (exclusief Rijk) | Baten (jaar T) kapitaalverstrekking (exclusief Bob) (exclusief Rijk) | Besteding (jaar T) aan onderzoek als bedoeld in artikel 56 Bbz 2004 (exclusief Bob) | Besteding (jaar T) Bob |
Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | Aard controle R | |||
Indicatornummer: G3 / 01 | Indicatornummer: G3 / 02 | Indicatornummer: G3 / 03 | Indicatornummer: G3 / 04 | Indicatornummer: G3 / 05 | Indicatornummer: G3 / 06 | |||
€ 740.211 | € 149.723 | € 64.838 | € 769.373 | € 171.225 | € 0 | |||
Baten (jaar T) Bob (exclusief Rijk) | Besteding (jaar T) aan uitvoeringskosten Bob als bedoeld in artikel 56 Bbz 2004 | Volledig zelfstandige uitvoering Ja/Nee | ||||||
Aard controle R | Aard controle R | Aard controle n.v.t. | ||||||
Indicatornummer: G3 / 07 | Indicatornummer: G3 / 08 | Indicatornummer: G3 / 09 | ||||||
€ 0 | € 0 | Ja | ||||||
VWS | H1 | Ministeriële regeling heroïnebehandeling Gemeenten |
Gerealiseerde behandelplaatsen (jaar T) Afspraak |
Gerealiseerde behandelplaatsen (jaar T) Realisatie |
Besteding (jaar T) | |||
Aard controle D1 | Aard controle D1 | Aard controle R | ||||||
Indicatornummer: H1 / 01 | Indicatornummer: H1 / 02 | Indicatornummer: H1 / 03 | ||||||
28 | 28 | € 720.686 |
Financieel overzicht van inzet provinciale subsidie en gemeentelijke middelen
IMG / GSB-IIO / OANT - verantwoording gemeente Enschede over 2015 | ||||||||||||
Project | Beschikkings-nummer provincie | Project afgerond / eindverant woording ja-nee | In de verlenings-beschikking opgenomen subsidie voor dit project | Besteed tlv provinciale middelen t/m 2014 (conform baten/lasten stelsel) | Besteed tlv gemeentelijke middelen t/m 2014 (conform baten/lasten stelsel) | Besteed tlv provinciale middelen in 2015 (conform baten/lasten stelsel) | Besteed tlv gemeentelijke middelen in 2015 (conform baten/lasten stelsel) | Cumulatief besteed tlv provinciale middelen t/m 2015 (conform baten / latenstelsel) | Cumulatief besteed tlv gemeentelijke middelen t/m 2015 (conform baten / latenstelsel) | Geplande einddatum | Optionele toelichting op één van de voorgaande kolommen | |
Aard controle: | D1 | D1 | R | R | R | R | R | R | D1 | D1 | ||
INVESTEREN MET GEMEENTEN | ||||||||||||
A | Spoorzone / Nieuwstad | 2010/0135771 | nee | 7.000.000 | 7.000.000 | 4.326.883 | 0 | 2.216.620 | 7.000.000 | 6.543.503 | 31-12-2016 | |
9500300-309-310-3AO | ||||||||||||
B | Energiebesparing particuliere woningbouw | 2011/0044867 | ja | 500.000 | 182.131 | 43.942 | 180.578 | 1.767 | 362.709 | 45.709 | 31-12-2015 | |
6450207-7466970 | ||||||||||||
7450704 | ||||||||||||
Grote Stedenbeleid - Investeren in Overijssel | ||||||||||||
C | Twekkelerz./Bothoven | 2011/0091692 | nee | 500.000 | 66.817 | 126.704 | 3.546 | 21.143 | 70.363 | 147.847 | 31-12-2016 | |
7466210-9416101 | ||||||||||||
OANT | ||||||||||||
D | Noordelijke Stationsomg CS Enschede | 1500049405 | nee | 300.000 | 0 | 0 | 117.626 | 0 | 117.626 | 0 | 31-12-2016 | |
7471066 | ||||||||||||
E | Verbindingszone Stads campus - Binnenstad | 1500050337 | nee | 1.000.000 | 0 | 0 | 360.954 | 0 | 360.954 | 0 | 31-12-2016 | |
7433550-7433551 |
Toelichting
A. Project Nieuwstad fase 1 (Spoorzone)
Beoogde resultaten:
Mijlpalen per 31 december 2015
De volgende mijlpalen zijn bereikt:
Geconcludeerd kan worden dat alle prestaties binnen het project behaald zijn.
B. Project Energiebesparing bestaande woningvoorraad, particuliere woningbouw
Inleiding
Doelstelling van het project was om particuliere woningeigenaren bij de verduurzaming van hun woning actief te begeleiden en te ontzorgen door een persoonlijke benadering. De begeleiding en ontzorging bestaat uit het bieden van maatwerkadvies, berekeningen, het uitzoeken van subsidiemogelijkheden, helpen bij offertebeoordelingen, e.d.
De ambitie was om in de periode 2011 tot en met 2015 worden ten minste 670 woningeigenaren begeleid. Deze eigenaren zouden daarmee een energiebesparing van hun woning van ten minste twee labelstappen realiseren.
Dit project is langs een viertal sporen uitgevoerd:
Dit project is uitgevoerd over de periode van 2011 tot 31 december 2015. Hierna worden de resultaten in 2015 toegelicht en totaalresultaten van het project.
Stadsbrede aanpak
In 2015 is de zonnekaart in totaal ruim 4.000 keer uniek bezocht. De ervaring leert dat de belangstelling langzaam wegebt, tot een stabiel aantal gebruikers van rond de 400 per maand. Een dergelijk instrument zou blijvend ondersteund moeten worden met andere communicatiemiddelen (zoals bijvoorbeeld de koppeling met de nationale duurzame huizenroute).
Maatschappelijke investeringsopgave duurzaam wonen en werken in Enschede (MIO DWWE)
In het kader van de MIO Duurzaam Wonen en Werken Enschede heeft de gemeente Enschede samen met de corporaties Domijn en De Woonplaats een aanbestedingstraject doorlopen om een Advies- en Verkooporganisatie voor Enschede te vinden. Hierop heeft een aantal partijen gereageerd, waaronder Reimarkt en Energiebesparing Twente (EBT) . Reimarkt Enschede is uit dit traject als beste naar voren gekomen. Het consortium Energiebesparing Twente (EBT) heeft besloten om de door haar voorgestelde aanpak toch op eigen kracht uit te voeren.
Reimarkt
Tot eind 2015 zijn er ruim 500 huurwoningen verduurzaamd. Het aantal geïnteresseerde huurders neemt elke maand toe. Er zijn elke maand 2 zogenaamde pop-up-stores: verduurzaamde woningen die gedurende een aantal avonden opengesteld zijn voor de buurt.
Afgelopen periode heeft Reimarkt 2 acties, speciaal gericht op woningeigenaren, georganiseerd. De zonnepanelenactie en de isolatieactie.
De “zonnepanelenactie” kende een met collectief inkoopelement. Na versturen van een uitnodigingsbrief vanuit de gemeente Enschede en diverse social-media uitingen, is er door Reimarkt een informatiebijeenkomst over zonnepanelen gehouden in de wijk Velve-Lindenhof. De opkomst was redelijk, maar leidde niet direct tot concrete opdrachten en plaatsing van PV-panelen. De isolatieactie is in de laatste maanden van 2015 gehouden.
Hierbij richt Reimarkt zich steeds meer op de regio: zo zijn er pop-up-stores in Losser en Haaksbergen geweest, en heeft de zonnepanelenactie tegelijkertijd in Enschede en Oldenzaal gelopen.
Concrete resultaten van Reimarkt:
Met deze acties zijn er na advisering door Reimarkt ruim 600 huurwoningen en een kleine 50 koopwoningen verduurzaamd.
Energiebesparing Twente (EBT)
Binnen haar aanpak heeft EBT gekozen voor een directe benadering van de eigenaar/bewoners via informatiebijeenkomsten, zo veel mogelijk wijk- en buurtgericht. Vooral deze buurtgerichte aanpak, waarbij aangesloten wordt bij een of meer enthousiaste buurtambassadeurs lijkt goed te werken.
Concrete resultaten van EBT:
Gezamenlijke acties Reimarkt en GEAS/EBT
Beide consortia opereren niet alleen in eigen verband, maar hebben de samenwerking onderling ook opgepakt:
Buurtenergie
In de afgelopen jaren is het aantal buurtenergiebedrijven met ondersteuning van gemeente en Buurkracht uitgebreid tot 7 initiatiefgroepen verspreid over Enschede. Duurzaam Bolhaar, Duurzaam Horstlanden-Veldkamp, Duurzaam Stadsweide, Beien, Buurtenergie Zuid, Energiek Boekelo en de Groene Wijk. De Gemeente Enschede had hierin een faciliterende rol door de organisatie van bewonersavonden/kennis-sessies en communicatie.
Communicatie acties gemeente Enschede
Ook in 2015 heeft de gemeente Enschede verschillende activiteiten ontplooid om huiseigenaren te informeren over het verduurzamen van hun woning. Enkele hiervan:
C. Project Twekkelerzoom/Collectieve warmtevoorziening Bothoven
Beoogde resultaten:
Duurzaam renoveren van het voormalige Polaroid gebouw.
Duurzame energie opwekken door middel van het plaatsen van zonnepanelen.
Duurzame warmte opwekken door het opnieuw benutten van het ketelhuis op het polaroidterrein als opwekinstallatie.
Stand van zaken:
Verduurzamen warmtenet Bothoven Noord
Woningcorporaties Domijn en De Woonplaats en de gemeente Enschede hebben diverse werksessies gehouden met EnNatuurlijk om te onderzoeken op welke wijze het warmtenet verduurzaamd kan worden. Geconstateerd is dat we niet beschikken over inzicht in de laatste – innovatieve – ontwikkelingen op dit gebied. We hebben besloten externe expertise in te schakelen om dit proces te versnellen. In november is opdracht gegeven aan DWA om met diverse scenario’s te komen en deze samen met EnNatuurlijk uit te werken in business cases. Eind februari 2016 is dit rapport voorgelegd aan de bestuurders van de gemeente, corporaties en EnNatuurlijk in een gezamenlijk bestuurlijk overleg. Zij hebben de projectgroep opdracht gegeven om het scenario waarbij een koppeling wordt gemaakt met het WKC van Twence (restwarmte) nader uit te werken. Hier wordt momenteel aan gewerkt.
Verduurzamen Performance Factory
Tegelijkertijd is woningcorporatie Domijn een business case aan het uitwerken voor het grootschalig uitrollen van pv-panelen op de daken van Performance Factory. Deze panelen zullen benut worden voor de energiebehoefte van de gebruikers van het PF-terrein, maar kunnen in de toekomst ook worden benut voor het warmtenet en de eventueel de energiebehoefte in de rest van de wijk. De panelen zouden dit jaar gelegd gaan worden. Door wijziging van plannen met het gebouw en hiermee samenhangende besluitvorming is dit vertraagd. De herontwikkeling van het Polaroid terrein (Performance Factory) is zeer complex (oude fabriekshallen en ambitie om culturele en maatschappelijke partijen te huisvesten). Door het terugtrekken van een grote huurder, heeft Domijn haar huisvestingsplannen gewijzigd en gaat zelf naar een ander gebouw (van noordwest naar zuid). Investeringen zijn voorzien voor 2016.
Wijzigingsverzoek
Omdat een deel van de investeringen is voorzien voor 2016 is aan de Provincie schriftelijk een uitstelverzoek gedaan, waarbij de subsidiedatum wordt verschoven naar 31 december 2016. Bij brief van 16 november 2015 heeft de Provincie Overijssel ingestemd met deze wijziging.
In het wijzigingsverzoek is tevens verzocht om de prestatieverplichting van 95Tj/jaar energiereductie te laten vervallen. De eerste berekening betrof een theoretische berekening, inmiddels zijn de plannen concreet, waardoor ook een beter beeld is ontstaan van de energieprestatie. Wij schatten deze nu in op 35Tj/jaar. De ontwikkelkosten zijn wel gelijk gebleven ondanks de lagere energieprestatie.