Programma Toelichting/omschrijving (bedragen in 1.000 euro) |
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||||
Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | |
Samenleving en bestuur | ||||||||
Vervolg wegwerken archiefachterstanden | 50 | 50 | ||||||
Achterblijven afbouw DDC icm opbouw TIB | 100 | 50 | ||||||
Pilot project Roma & Sinti | 35 | 35 | ||||||
Versterking aanpak ondermijning | 2.658 | 2.658 | ||||||
Subtotaal Samenleving en bestuur | 2.693 | 2.843 | 100 | |||||
Duurzaam wonen, leven en werken | ||||||||
Implementatie omgevingswet | 550 | 550 | 150 | |||||
Frictiekosten gevolgen wet Wkb | 150 | 75 | ||||||
Omgevingsdienst Twente | 327 | |||||||
Intensivering Economie - Talent - Samenwerking Kennisinstellingen | 50 | 50 | ||||||
Intensivering Economie - Toplocaties | 150 | |||||||
Intensivering Economie - Binnenstad | 200 | 125 | ||||||
Intensivering Economie - Kennispark | 50 | |||||||
Intensivering Economie - Technology Base | 50 | 50 | ||||||
Intensivering Economie - Foundersbijdrage Novel-T | 275 | 275 | ||||||
RBT Bijdrage Parkmanagement en BOVO afdracht | 502 | |||||||
Duurzaamheid | 250 | 125 | ||||||
Subtotaal Duurzaam wonen, leven en werken | 2.404 | 1.325 | 225 | |||||
Vitaal en sociaal | ||||||||
Project Menzis | 53 | 53 | 35 | 35 | ||||
Zwembad | 608 | 100 | ||||||
Geweld hoort nergens thuis | 75 | 75 | ||||||
Landelijke voorziening vreemdelingen | 31 | 31 | ||||||
Actieprogramma Dak- en thuisloze jongeren | 20 | 20 | ||||||
LHBTI emancipatiebeleid | 20 | 20 | 20 | 20 | ||||
Brede aanpak dak- en thuisloosheid | 604 | 604 | ||||||
Subtotaal Vitaal en sociaal | 803 | 803 | 55 | 663 | 100 | |||
Financiën en organisatie | ||||||||
Informatie Investerings Plan | 721 | |||||||
Uitgaven in verband met Wet- en regelgeving | 150 | 50 | ||||||
Financiële basis op orde | 600 | |||||||
Applicatiebeheer IT | 165 | 135 | ||||||
Subtotaal Financiën en organisatie | 1.636 | 185 | ||||||
Totaal | 3.496 | 7.686 | 55 | 2.273 | 325 |
Toelichting
Samenleving en bestuur
Vervolg wegwerken archiefachterstanden
In het middelenkader is er incidenteel geld beschikbaar gesteld om het analoge archief van 700m2 strekkende meter te bewerken.
Achterblijven afbouw DDC icm opbouw TIB
Door alle ontwikkelingen is er veel personeelsverloop geweest, zijn er knelpunten ontstaan en is het afbouwen van formatie bij DDC gestagneerd. We zijn hierdoor gedwongen om, via inhuur, voor de korte termijn in voldoende formatie te voorzien. Dit om de continuïteit van de gehele organisatie te borgen.
Anderzijds moeten we weer bouwen aan een kwalitatief structurele bezetting van beide teams TIB en DDC. Vervolgens moeten we de transformatie van het informatiebeheer weer opnieuw oppakken met de nieuwe teams, een uitdagend programma voor de komende jaren, waarvoor gedurende die komende twee jaar extra budget noodzakelijk is.
Pilot project Roma & Sinti
Via de algemene uitkering heeft de gemeente Enschede extra middelen ontvangen voor 2020 en 2021 voor een pilot om Roma en Sinti jongeren toe te leiden naar de arbeidsmarkt door een verbeterende onderwijsparticipatie.
Versterking aanpak ondermijning
In de begroting 2020 en 2021 zijn de incidentele middelen opgenomen verkregen vanuit de subsidie 'Versterking aanpak ondermijning'.
Deze subsidie is toegekend aan het Riec, hierdoor zijn de inkomsten en de uitgaven verhoogt en budget neutraal in de begroting opgenomen.
Duurzaam wonen, leven, werken
Implementatie omgevingswet
In de Begroting 2017 t/m 2022 zijn incidentele middelen opgenomen voor de implementatie van de omgevingswet. Aanvullend zijn in de zomernota 2020 aanvullende middelen toegekend voor de invoering van de lokale ICT-applicaties (250.000 euro) en frictiekosten voor het wegvallen van leges in 2022 (250.000 euro) en 2023 (150.000 euro).
Frictiekosten gevolgen wet Wkb
Door de invoering van de wet Kwaliteitsborging (Wkb) per 1-1-2022 zullen werkzaamheden verschuiven van de gemeente naar de markt. In de zomernota 2020 zijn voor de frictiekosten middelen toegekend voor de jaren 2022 (150.000 euro) en 2023 (75.000 euro).
Omgevingsdienst Twente
Uit het flankerend beleid is voor de jaar 2021 een budget toegekend voor het ODT (100.000 euro). Daarnaast is vanuit de zomernota 2019 een budget toegekend voor 2021 (227.000 euro).
Intensivering Economie
In het coalitieakkoord 2018-2022 is afgesproken extra te gaan investeren in de economische ontwikkeling van Enschede.
Bijdrage RBT Parkmanagement en bovo-afdracht
In de raadsbesluit van 31 oktober 2016 Financiële effecten Richting aan Ruimte zijn ook tot en met 2021 middelen begroot voor een bijdrage aan het RBT inzake investeringen in parkmanagement en de bovo-afdracht. Voor afloop van deze budgetten zullen nieuwe afspraken met het RBT gemaakt moeten worden voor de toekomst.
Duurzaamheid
Conform het coalitieakkoord 2018-2022 is tot en met 2021 jaarlijks 250.000 euro beschikbaar voor duurzaamheid. In het jaar 2022 is voor duurzaamheid 125.000 euro beschikbaar.
Vitaal en sociaal
Project Menzis
Dit betreft het project "Sporten op Rezappt" waarin de gemeente Enschede, Sportaal en zorgverzekeraar Menzis hun krachten bundelen, als onderdeel van de lokale werkagenda Gezond Meedoen
Zwembad
Dit betreft de voorkeur voor scenario 1, met het openhouden van Het Slagman tot 2028. Dat voorziet de komende jaren in voldoende zwemwater voor de verschillende doelgroepen. Hierbij is sprake van een incidenteel knelpunt voor frictiekosten. Dit betreft de frictiekosten als gevolg van de afboeking van de boekwaarde van het Aquadrome voor 608.000 euro in 2022 en frictiekosten personeel voor 100.000 euro in 2023.
Geweld hoort nergens thuis
Voor het meerjaren programma 'geweld hoort nergens thuis' is er via de meicirculaire 2019 voor een periode van drie jaar (2019-2021) een bedrag van 75.000 euro oer jaar beschikbaar gesteld voor het aanstellen van een regionale projectleider.
Landelijke voorziening vreemdelingen
Voor de ontwikkeling van een landelijke vreemdelingenvoorzieningen (LLV) zijn er via de meicirculaire 2019 voor een periode van 3 jaar incidenteel middelen beschikbaar gesteld.
Actieprogramma Dak- en thuisloze jongeren
Gemeente Enschede doet als Centrumgemeente mee aan het landelijk actieprogramma dak- en thuisloze jongeren. Hiervoor zijn in de septembercirculaire 2019 incidenteel middelen beschikbaar gesteld.
LHBTI-emancipatiebeleid
De gemeente Enschede is een regenboogstad, waarbij we samen werken aan het vergroten van de sociale acceptatie en veiligheid van lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen, transpersonen, mensen met een interseksuele conditie (LHBTI+).
Voor verlenging van het LHBTI-beleid is in de septembercirculaire 2019 een bijdrage beschikbaar gesteld.
Brede aanpak dak- en thuisloosheid
In de septembercirculaire 2020 heeft het Rijk middelen beschikbaar besteld om dak- en thuisloosheid zoveel mogelijk wil voorkomen en ervoor wil zorgen dat niemand op straat hoeft te slapen. Gemeente Enschede ontvangt deze middelen als Centrumgemeente.
Financiën en organisatie
Informatie Investering Plan
Incidenteel zijn middelen beschikbaar gesteld als cofinanciering voor informatie-investeringsprojecten.
Uitgaven in verband met wet- en regelgeving
Om te voldoen aan nieuwe wet- en regelgeving is in 2021 150.000 euro incidenteel beschikbaar gesteld.
Financiële basis op orde
In het middelenkader 2020 is er incidenteel geld beschikbaar gesteld voor het toekomstbestendig maken en op orde krijgen van de 'Financiële Basis'.
Applicatiebeheer IT
In het middelenkader is incidenteel budget beschikbaar gesteld om de komende 5 jaren het applicatiebeheer efficiënter vorm te kunnen geven. Veranderingen in de bedrijfsvoering zijn de laatste jaren in een stroomversnelling geraakt. Een van de oorzaken hiervan is het tempo waarin IT zich is gaan ontwikkelen en de mate waarin nieuwe technologieën worden ingezet binnen de gemeente. Voor de komende jaren is extra capaciteit benodigd om zowel kwantitatief als kwalitatief te kunnen aansluiten op veranderingen in de bedrijfsvoering.
B. Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
Programma | Reserve | Onttrek-kingen 2021 | Stort-ingen 2021 | Onttrek-kingen 2022 | Stort-ingen 2022 | Onttrek-kingen 2023 | Stort-ingen 2023 | Onttrek-kingen 2024 | Stort-ingen 2024 |
Duurzaam wonen leven en werken | Kapitaalslasten | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 | 1 |
Financiën en organisatie | IT Gemeentebrede software | 209 | 260 | 250 | 260 | 272 | 260 | 373 | 260 |
Financiën en organisatie | Vervanging ICT | 2.222 | 2.127 | 2.112 | 2.130 | 2.449 | 2.008 | 1.892 | 1.911 |
Financiën en organisatie | H&S Werkplekinrichting | 563 | 526 | 641 | 524 | 611 | 525 | 613 | 527 |
Financiën en organisatie | Kostprijsdekkende huur | 1.342 | 0 | 1.342 | 0 | 1.342 | 0 | 1.342 | 0 |
Financiën en organisatie | Kapitaalslasten vervangingsinvesteringen sport | 128 | 0 | 128 | 0 | 128 | 0 | 0 | 0 |
Financiën en organisatie | Kapitalslasten Brede Scholen | 581 | 510 | 576 | 510 | 535 | 510 | 535 | 513 |
5.045 | 3.424 | 5.049 | 3.425 | 5.337 | 3.304 | 4.755 | 3.212 | ||
Saldo mutatie structureel | 1.621 | 1.624 | 2.033 | 1.543 |
|
Toelichting op de reserves
De doelstellingen van de reserves zijn toegelicht met behulp van zogenaamde mouse-overs op de website. De mutaties van de verschillende reserves komen in hoofdstuk 3 en 6.4 aan de orde, bij de toelichting op het onderdeel "Wat mag het kosten?"
|
De doelstellingen van de belangrijkste voorzieningen zijn toegelicht met behulp van zogenaamde mouse-overs op de website.
Onderstaande tabellen geven per programma inzicht in de verdeling van de baten en de lasten van de producten voor de jaren 2020 t/m 2024. De toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves spelen hierbij een belangrijke rol en zijn daarom ook opgenomen. Waar de baten en de lasten binnen één product niet aan elkaar gelijk zijn, ontstaat een resultaat. Dit resultaat kan positief of negatief zijn en komt, rekening houdend met reservemutaties op dit product, uiteindelijk ten gunste of ten laste van de algemene middelen van de gemeente Enschede.
Samenleving en bestuur
|
Toelichting
Publieksdienstverlening
Jaarlijks worden er nieuwe inschattingen gemaakt van de te verwachten omzet en de daarmee gemoeide kosten en zo ook voor de jaren 2021 - 2024. Vanaf 2019 is er sprake van een sterke daling in het aantal aanvragen van reisdocumenten o.a. door gewijzigde geldigheidsduur. In het jaar 2024 slaat deze om en zijn er fors meer aanvragen begroot.
Zie voor nadere toelichting paragraaf lokale heffingen.
Verkiezingen
In 2020 worden er geen verkiezingen georganiseerd. Echter in de septembercirculaire 2020 heeft het Rijk geld beschikbaar gesteld in 2020 om de verkiezingen in 2021 "corona-proof" te kunnen organiseren. Vanwege de 1,5 meter richtlijn zullen meer locaties nodig zijn, extra beschermende maatregelen zullen er genomen moeten worden en het organiseren zal meer tijd en geld gaan kosten. Bij het volbrengen van de normale zittingstermijnen wordt er in 2021 één verkiezing georganiseerd, die volledig corona-proof zal moeten worden.
College van B&W
De lasten van het product college van B&W stijgen in 2021 t.o.v. 2020 met 45.000 euro. Deze stijging wordt veroorzaakt door het toekennen van loon- en prijscompensaties.
Ondersteuning College van B&W en directie
De lasten van het product ondersteuning College van B&W en directie stijgen in 2021 t.o.v. 2020 met 100.000 euro. Deze stijging wordt veroorzaakt door de het toekennen van loon- en prijscompensaties en het toekennen van het knelpunt accountantskosten.
Raad en commissies
De lasten van het product ondersteuning Raad en commissies dalen in 2021 t.o.v. 2020 met 169.000 euro. Deze daling wordt veroorzaakt door de volgende ontwikkelingen:
Bezwaar en beroep
De lasten van het product bezwaar en beroep stijgen in 2021 t.o.v. 2020 met 57.000 euro. Deze stijging wordt veroorzaakt het toekennen van loon- en prijscompensaties stijgen de lasten.
Klachtencommissariaat
Geen substantiële afwijkingen in baten en lasten ten opzichte van 2020, de stijging van de lasten betreft de loon- en prijscompensatie.
Stadsdeelsgewijs Werken
De lasten van het product Stadsdeelsgewijs werken dalen in 2021 t.o.v. 2020 met 7.000 euro. Deze daling wordt veroorzaakt door de volgende ontwikkelingen:
Regionale Samenwerking
Als gevolg van een herstructurering van de budgetten voor de bijdrage aan de verbonden partij "Regio Twente" daalt het budget met 18.000 euro conform de vaste gestelde meerjarenbegroting.
Openbare orde en veiligheid
De lasten van het product Openbare orde en veiligheid stijgen in 2021 t.o.v. 2020 met 339.000 euro. Deze stijging wordt veroorzaakt door de volgende ontwikkelingen:
De baten zijn in 2021 ten opzichte van 2020 met 100.000 euro gedaald, welke gelijk staan aan de daling van de lasten van het Riec.
Reserves
Reserve wijkbudgetten
In 2020 is ten behoeve van het product Stadsgedeels Werken 133.000 euro onttrokken aan de reserve 'Reserve wijkbudgetten', dit betreft de onderbesteding van 133.000 euro over 2019 aangewend voor de wijkbudgetten van 2020.
Enschede Akkoord
In 2020 is er incidenteel budget ten behoeve van de uitvoering van het bestemmingsvoorstel "Enschede akkoord" a 195.000 euro, de onttrekking is incidenteel in 2020 en voor 2021 niet meer van toepassing.
|
Toelichting
Cultuur, evenementen en citymarketing
Lasten
De lasten in 2021 zijn in totaal 697.000 euro hoger ten opzichte van 2020 door:
Baten
De baten in 2021 zijn in totaal 527.000 euro hoger ten opzichte van 2020 door:
Reserve
Er wordt 30.000 euro onttrokken uit de reserve Muziekfonds ten gunste van Concordia in verband met de nieuwe amateurkunstverordening.
Duurzaamheid
Lasten
De lasten zijn in 2021 95.000 euro hoger dan in 2020 door:
Baten
De baten zijn in 2021 nihil. Dat is 60.000 euro lager dan in 2020. Zoals hierboven aangegeven komt dat door een incidentele bate van 60.000 euro in 2020.
Ontwikkeling meerjarig
Voor 2022 is 125.000 euro beschikbaar gesteld voor het fonds duurzame ontwikkeling. Daarnaast wordt in dat jaar opnieuw 250.000 euro onttrokken uit de reserve om uitvoering te geven aan de energievisie. Vanaf 2023 zijn geen middelen beschikbaar gesteld voor duurzaamheid.
Bestemmen, Vergunnen, Toezicht en Handhaving
Lasten
De lasten in 2021 zijn in totaal 694.000 euro hoger ten opzichte van 2020 door:
Baten
De baten in 2021 zijn in totaal 11.000 euro lager ten opzichte van 2020 door:
Reserve
In 2021 wordt 3.000 euro van de reserve monumenten onttrokken. Dit zijn kapitaallasten voor de Jozefkerk.
Ontwikkeling meerjarenbegroting
De intensivering voor Handhaving Openbare Ruimte zou in 2022 worden gehalveerd en in 2023 op 0 euro worden gezet. In de zomernota 2020 heeft de Raad echter besloten om deze intensivering vanaf 2022 te structureren.
De invoering van de omgevingswet op 1 januari 2022 zal gevolgen hebben voor de legesinkomsten. In de zomernota is invulling gegeven aan het knelpunt van frictiekosten voor 2022 (250.000 euro) en voor 2023 (150.000 euro). Daarnaast zorgt de wet Kwaliteitsborging voor overheveling van werk van gemeente naar markt. In de begroting zijn hiervoor frictiekosten opgenomen voor 2022 (150.000 euro) en 2023
(75.000 euro).
Stedelijke ontwikkeling
Lasten
De lasten in 2021 zijn in totaal 1,7 miljoen euro lager ten opzichte van 2020.
Baten
De baten in 2021 zijn in totaal 2,7 miljoen euro lager ten opzichte van 2020. Dit wordt veroorzaakt doordat, in 2020 er een incidentele subsidie (Regeling Reductie Energiegebruik) van bijna 2,7 miljoen euro is ontvangen. Dit project is in 2020 uitgevoerd.
Ontwikkelingen meerjarig
De middelen voor de uitvoering van de warmtetransitie zijn voor de jaren 2022 en verder nog niet toegekend. Dit, omdat het college het signaal aan het Rijk wil afgeven dat de met de warmtetransitie gemoeide kosten door het Rijk moeten worden gedragen om de uitvoeringmogelijk te maken.
Grondbedrijf
De lasten zijn in 2021 16,0 miljoen euro lager dan in 2020. Dit wordt voor 13,4 miljoen euro veroorzaakt doordat in 2021 minder kosten in het MPG worden verwacht dan in 2020. Dit betreffen vooral de projecten ’t Vaneker, Hoog en Droog, Roombeek, Velve, Zuiderval en Hornbach. Het restant van 2,6 miljoen wordt voornamelijk veroorzaakt door de mutatie in de boekwaarde van de voorraad grondpositie.
De baten zijn in 2021 16,1 miljoen euro lager dan in 2020 en dat wordt volledig veroorzaakt door de verwachte mutatie in de boekwaarde van de lopende grondexploitaties. De daadwerkelijke baten in het MPG blijven in 2021 ongeveer gelijk aan 2020. In de projecten De Kop, Oostkrans-Usseler Es en Hornbach nemen de baten toe, maar in de projecten ’t Brunink, Euregio, Ossenboer, Hardick & Seckel en Zuiderval nemen de baten af.
Tot en met 2024 nemen zowel de lasten als de baten verder af als gevolg van minder begrote projectactiviteiten in de grondexploitaties.
Locatieontwikkeling
De lasten zijn in 2021 1,4 miljoen euro hoger dan in 2020.
Dat wordt veroorzaakt door:
Ontwikkelingen meerjarig:
Vanaf 2022 wordt het lastenbudget voor de bijdrage aan de investeringen in het parkmanagement en de bovo-afdracht van het RBT met 502.000 euro verlaagd tot nihil. De begrote dekking uit de Algemene Reserve voor deze kosten eindigt ook in 2021. In de komende jaren zullen nieuwe afspraken gemaakt moeten worden op welke wijze we na 2021 financieel bij willen dragen aan het parkmanagement en de bovo-afdracht van het RBT en hoe die kosten te dekken.
Parkeerbeheer
Zie bijlage 6.8.
Verkeersinfrastructuur en beleid
De cijfers zijn gebaseerd op de projecten waarvoor de gemeenteraad voor 2021 middelen beschikbaar heeft gesteld op basis van de raadsvoorstellen aanvraag budget mobiliteitsprojecten en meerjarige doorkijk.
De toekenning van budget voor nieuwe projecten voor 2021 vindt plaats via een separaat raadsvoorstel in de loop van het jaar, niet bij vaststelling van de Gemeentebegroting.
Het verschil in de lasten tussen de begrotingsjaren 2020 en 2021 wordt veroorzaakt door:
Het verschil in de baten tussen de begrotingsjaren 2020 en 2021 wordt veroorzaakt door:
Van 2019 tot en met 2022 wordt er op basis van het coalitieakkoord jaarlijks (gemiddeld) 500.000 euro toegevoegd aan de reserve mobiliteit.
Beheer en onderhoud openbare ruimte
Dit product is opgebouwd uit meerdere deelproducten. Hieronder per deelproduct de verschillen verklaring indien het verschil per deelproduct groter is dan 50.000 euro of 5%.
Stadsdeelbeheer
De lasten in 2021 zijn in totaal 638.000 euro hoger ten opzichte van 2020 door:
Ontwikkeling meerjarenbegroting
Bij de Zomernota 2020 zijn er voor de bestrijding van de eikenprocessierups incidenteel middelen beschikbaar gesteld voor 2021 en 2022. Vooralsnog is budget opgenomen voor de korte termijn aanpak voor 2021 en 2022, waarna een evaluatie plaats zal vinden en een besluit genomen moet worden over budgetten voor de daaropvolgende jaren.
Openbare verlichting
Het verschil in de lasten voor 2021 ten opzichte van 2020 van 110.000 euro wordt veroorzaakt door:
Reserve
Het verschil in de storting in de reserve kapitaallasten van 709.000 euro wordt veroorzaakt door in 2020 incidenteel 41.000 euro te storten door vertraging in de vervangingen van openbare verlichting en 750.000 euro die als een kasschuif is ingezet in de Gemeentebegroting 2018 en in 2021 weer teruggestort is in de reserve kapitaallasten Openbare Verlichting.
Beleid en uitvoering milieu bodem
Het verschil in de lasten voor 2021 ten opzichte van 2020 van 1,1 miljoen euro wordt veroorzaakt door:
Reserve
Gedurende 2020 is als gevolg van de vertraagde uitvoering van bodemsanering en bodemonderzoeken hiervoor geoormerkte budget van 250.000 euro incidenteel gestort in de reserve "Nog uit te voeren werkzaamheden" zodat het budget beschikbaar blijft voor bodemsanering en bodemonderzoeken.
Beheer Wegen
Het verschil in de lasten voor 2021 ten opzichte van 2020 van 1,1 miljoen euro wordt veroorzaakt door:
Ontwikkeling meerjarenbegroting
Vanaf 2022 zijn de lasten hoger door de investeringen van het project Centrumkwadraat fase 1.
Havens
De lasten en baten zijn in 2021 zijn 2.000 euro lager ten opzichte van 2020 door loon- en prijscompensatie.
Reclame op openbare terreinen
De lasten zijn voor de jaren 2021 en 2022 verhoogd met 200.000 euro.
Toetsing van ondernemingsactiviteiten heeft ertoe geleid dat de gemeente Enschede voor een aantal activiteiten aangifte doet voor de vennootschapsbelasting, waaronder Reclame op openbare terreinen. Op grond van de reclame inkomsten gaat het jaarlijks om ongeveer 200.000 euro aan vennootschapsbelasting. Er speelt een uitvoerige landelijke discussie over de vennootschapsbelastingplicht van reclame. De Gemeente Enschede heeft het standpunt ingenomen dat de reclame niet leidt tot heffing van Vennootschapsbelasting. De Belastingdienst heeft echter een ander standpunt. Om te voorkomen dat er belastingrente in rekening wordt gebracht is besloten om reclame met ingang van 2016 toch in de aangifte op te nemen om vervolgens in bezwaar te gaan tegen de eigen aangifte.
Riolering
De budgetten zijn gebaseerd op de actualisatie GRP 2020 van het Gemeentelijk Rioleringsplan. De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van 2020 zijn de verlaging van de rente op de boekwaarde en de aanpassing in het investeringsplan waardoor de kapitaallasten lager zijn.
Daarnaast is door onder andere de lagere omslagrente vanaf 2017 reeds gestart met het opbouwen van de voorziening groot onderhoud waardoor een deel van de vervanging direct uit de voorziening betaald kan worden.
Afvalstoffen
In de vergadering van 18 april 2016 heeft de raad besloten om per 2017 over te gaan tot de invoering van tariefdifferentiatie. Als vervolgstap is in de vergadering van 5 november 2019 door de raad besloten tot invoering van het keuzemodel bij laagbouw en invoering inzameling GFE bij hoogbouw per 2021.
Het verschil in de lasten tussen de begrotingsjaren 2020 en 2021 wordt m.n. veroorzaakt door:
Het verschil in de baten tussen de begrotingsjaren 2020 en 2021 wordt m.n. veroorzaakt door:
De afvalstoffenheffing is vanaf 2017 gesplitst in een vast deel en een variabel deel. Definitieve tarieven 2021 worden voor 1 januari 2021 door de raad vastgesteld.
Dienstverlening aan ondernemers
Lasten
De lasten zijn in 2021 in totaal 13.000 euro lager ten opzichte van 2020 door:
Baten
De baten zijn in 2021 28.000 euro lager dan in 2020 ,dit wordt veroorzaakt door een eenmalige subsidie voor het crisis- stadarrangement in 2020 van 28.000 euro.
Reserve
Bij de zomernota van 2020 is in 2020 (150.000 euro) en 2021 (90.000 euro) een storting in de reserve flankerend beleid begroot. Voor 2022 (125.000 euro) en 2023 (265.000 euro) is een onttrekking begroot. Met de in 2019 gestorte 150.000 euro is deze beweging meerjarig neutraal. Hiermee wordt de reserve flankerend beleid ingezet als remweg voor het realiseren van de brede taakstelling binnen het fysieke en economische domein voor het deel ondernemersloket.
Ontwikkeling meerjarenbegroting
Versterken Economische Structuur
De lasten zijn in 2021 1.099.000 euro hoger dan in 2020.
Dit wordt veroorzaakt door:
De baten zijn in 2021 1.483.000 euro hoger dan in 2020.
Dit wordt veroorzaakt door:
Dat wordt volledig veroorzaakt door het wegvallen van de Aerial Uptake (Drones) subsidie.
Ontwikkeling meerjarenbegroting
In 2022 daalt het budget van Intensivering Economie verder en na 2022 zijn geen extra middelen meer aanwezig om de economie extra impulsen te geven. Tevens vallen na 2022 de middelen van de Regio Deal weg.
|
Toelichting
Sport en gezondheid
Dit product bestaat uit de onderdelen Sport (subsidies aan sportverenigingen en de exploitatiebijdrage aan Sportaal BV) en Preventie GGZ/JGZ (waaronder de bijdrage aan de regio Twente voor de GGD) en hangt samen met de doelen 1.01 en 2.01 uit Vitaal & Sociaal.
De begrote lasten nemen in 2021 per saldo toe met 0,5 miljoen euro ten opzichte van de begroting 2020. Deze stijging wordt veroorzaakt door de volgende ontwikkelingen:
De 'opvallende' meerjarige trendbreuken zijn:
Jeugdhulp
Dit product bestaat uit de onderdelen Consultatie & Diagnostiek, Ondersteuningsbehoeften Jeugdhulp, Wonen & Verblijf, Maatregelenhulp, Beschikbaarheidsvoorzieningen, Landelijk Transitie Arrangement, Onderwijs Jeugdhulp Arrangement en Vervoer maatschappelijke deelname. Het product hangt samen met de subdoelen 1.01, 1.02 en 1.04 uit Vitaal & Sociaal.
De lasten dalen in 2021 met 0,9 miljoen euro ten opzichte van 2020. Deze daling wordt veroorzaakt door de volgende ontwikkelingen:
In 2021 en verder blijft het budget voor Jeugd stabiel.
Onderwijs
Dit product bestaat uit de onderdelen Onderwijsachterstandenbeleid, Lokaal Educatieve Agenda, Leerlingenvervoer, Leerplicht RMC, Voortijdig schoolverlaten (VSV) en Handhaving Kinderopvang. Het product hangt samen met de subdoelen 1.03, 1.06 en 1.07 uit Vitaal & Sociaal.
De lasten dalen met 0,8 miljoen euro ten opzichte van 2020. Deze daling wordt veroorzaakt door de volgende ontwikkelingen:
De 'opvallende' meerjarige trendbreuken zijn:
De baten van het product Onderwijs dalen met 1,1 miljoen euro ten opzichte van 2020. Deze daling ontstaat door:
De 'opvallende' meerjarige trendbreuken zijn:
Ondersteuning lokaal (Wmo)
Dit product bestaat uit de onderdelen Consultatie & Diagnostiek, Ondersteuningsbehoefte, Wonen & Verblijf, Vervoer maatschappelijke deelname, CVV-vervoer, Ondersteuning huishouden en Hulpmiddelen & aanpassingen. Dit product hangt samen met de doelen 2.02 en 2.03 uit Vitaal & Sociaal.
De begrote lasten nemen in 2021 per saldo toe met 2,9 miljoen euro ten opzichte van 2020. Deze stijging wordt veroorzaakt door de volgende ontwikkelingen:
De baten nemen in 2021 toe met 0,3 miljoen euro als gevolg van de toegekende compensatie voor vrijstelling eigen bijdrage in de maanden maart en april 2020.
De 'opvallende' meerjarige trendbreuken zijn:
Ondersteuning centrumtaken (Wmo)
Dit product bestaat uit de onderdelen Beschermd wonen, Maatschappelijke opvang en Vrouwenopvang en hangt samen met de doelen 1.04, 2.03 en 4.02 uit Vitaal & Sociaal.
De begrote lasten dalen in 2021 t.o.v. 2020 met 13,9 miljoen euro. Deze daling wordt veroorzaakt door de volgende ontwikkelingen:
De baten nemen af met 0,5 miljoen euro als gevolg van een gewijzigde raming van apparaatskosten, zie toelichting bij de lasten.
Er zijn geen opvallende trendbreuken met uitzondering van de bijdrage aan de Bed, bad en brood-regeling van 0,1 miljoen euro die na 2021 afloopt.
Algemene bijstand levensonderhoud
Dit product bestaat uit de onderdelen Algemene bijstand levensonderhoud, Loonkostensubsidie en Besluit Bijstand voor Zelfstandigen en hangt samen met het subdoel 3.01 uit Vitaal & Sociaal.
Per saldo is er sprake van een afname van de lasten met 12,2 miljoen euro. Deze afname ontstaat door:
Inkomensondersteuning
Dit product bestaat uit de onderdelen Bijzondere inkomensvoorzieningen, Individuele bijzondere bijstand en uit middelen voor de collectieve ziektekostenverzekering. Dit product hangt samen met het doel 3.02 uit Vitaal & Sociaal.
De lasten nemen toe met 0,6 miljoen euro. Deze toename ontstaat door:
Schuldhulpverlening
Dit product hangt samen met het doel 3.03 uit Vitaal & Sociaal.
Per saldo is sprake van een stijging van de lasten met 0,3 miljoen euro. Deze toename ontstaat door:
De 'opvallende' meerjarige trendbreuken zijn:
Arbeidsmarktparticipatie
Dit product hangt samen met het doel 4.01 uit Vitaal & Sociaal.
De lasten van het product Arbeidsmarktparticipatie nemen af met 2,2 miljoen euro. Deze afname ontstaat door:
De 'opvallende' meerjarige trendbreuk is:
Sociale werkvoorziening en Nieuw beschut
Dit product bestaat uit de onderdelen SW Beschut werk, SW Detachering, SW Begeleid werken en Nieuw beschut en hangt samen met doel 4.01 uit Vitaal & Sociaal.
De lasten van het product Sociale Werkvoorziening en Nieuw Beschut nemen in 2021 af met 5,0 miljoen euro. Deze afname ontstaat door:
Vanaf 2022 is sprake van enerzijds een daling van de lasten door de blijvende afname van de SW-populatie en anderzijds een stijging vanwege de instroom van Nieuw beschut. De afname van de oude SW-populatie is groter dan de nieuwe instroom, waardoor de lasten per saldo verder afnemen.
De baten van het product Sociale Werkvoorziening en Nieuw beschut nemen in 2021 af met 3,5 miljoen euro:
Jaarlijks neemt de omzet af omdat de uitstroom van de SW-populatie groter is dan de instroom van Nieuw Beschut.
Algemene Maatschappelijke Voorzieningen
Dit product bestaat uit de onderdelen Welzijn, Mantelzorg, Transformatie, Vrijwilligerswerk, Integratie, Jongerenwerk, Opvoedondersteuning, Speeltuinwerk en Overige voorliggende voorzieningen. Dit product hangt samen met de doelen 1.01, 1.02, 2.02 en 4.02 van Vitaal & Sociaal.
De lasten van het product Algemeen Maatschappelijke Voorzieningen dalen in 2021 ten opzichte van 2020 met 4,1 miljoen euro. Deze daling wordt veroorzaakt door de volgende ontwikkelingen:
De 'opvallende' meerjarige trendbreuken zijn:
De baten van het product Algemeen Maatschappelijke Voorzieningen dalen in 2021 ten opzichte van 2020 met 0,4 miljoen euro. Deze daling wordt veroorzaakt door:
Ondersteuning wijkteams
Dit product bestaat uit de taken van de wijkteams, de werkbudgetten voor beleid en uitvoering, de regionale taken / bijdrage voor Jeugd en Gezin en hangt samen met de doelen 1.02, 1.04, 2.02, 2.04 en 4.02 uit Vitaal & Sociaal.
De lasten van het product Ondersteuning wijkteams stijgen in 2021 ten opzichte van 2020 met circa 1,7 miljoen euro. Het betreft de volgende mutaties:
De 'opvallende' meerjarige trendbreuken zijn:
RESERVES
Hieronder wordt een toelichting gegeven op de verschillen die optreden tussen de begrotingsjaren in de mutatie van de reserves. Per saldo gaat het om een afname van 2,1 miljoen euro. Het saldo ontstaat door:
Financiën en organisatie
|
Toelichting
Sport- en wijkaccommodaties
Geen substantiële afwijkingen in baten en lasten.
Vastgoedbedrijf
Het Vastgoedbedrijf is een zogenoemd "gesloten systeem", dat betekent dat het saldo van de baten en de lasten over langere tijd neutraal moet zijn. Tussentijdse resultaten worden verrekend met de reserve vastgoed, die fungeert als vermogensbuffer. Hierdoor zullen de storting en onttrekking aan de reserve een wisselend beeld laten zien. In 2021 wordt er per saldo 1,6 miljoen euro onttrokken uit de reserve Vastgoed. De lasten voor het vastgoedbedrijf zijn in 2021 met loon- en prijsindex aangepast.
Onderwijsvoorzieningen: onderwijshuisvesting
De kosten voor onderwijshuisvesting bestaan voor het grootste gedeelte uit kapitaallasten. Ieder jaar worden de feitelijke kapitaallasten begroot en deels gedekt uit de exploitatie en deels uit een onttrekking aan de egalisatiereserve. Voor de toenemende kosten van de OZB en vandalisme is vanaf 2021 structureel 155.000 euro extra beschikbaar gesteld. Vanaf 2021 zal er uitvoering worden gegeven aan het Integraal Huisvestingsplan Onderwijshuisvesting 2021-2055. In 2021 zijn voor het realiseren van duurzame, energieneutrale, wijkgerichte en flexibele gebouwen investeringen van 10,926 miljoen euro gepland.
Regionale dienstverlening
Het product regionale dienstverlening omvat alle dienstverlening op het gebied bedrijfsvoering voor derden. Voor de termijn tot en met medio 2023 wordt een stabiele ontwikkeling van de dienstverlening door de gemeente Enschede aan derden verwacht. Het contract met één van de grootste opdrachtgevers loopt tot met medio juli 2023, De dienstverlening die wordt verstrekt betreft diverse diensten op het gebied van bedrijfsvoering voor de gemeente Losser, facilitaire dienstverlening voor huurders in de servicecentra, de Noordmolen en het Stadkantoor. Voorts wordt vanuit IT dienstverlening verstrekt aan o.a. Dimpact en het Gemeentelijk Belastingkantoor Twente (GBT). Door deze dienstverlening kunnen we onze vaste kosten verdelen over een grotere omvang waardoor we de kosten voor de gemeentelijke organisatie (interne dienstverlening) zo laag mogelijk houden. Met ingang van 2016 wordt vennootschapsbelasting afgedragen over de activiteiten die voor derden worden verricht en een positief saldo opleveren.
Bedrijfsvoering
Vanaf 2017 wordt de programma- en afdelingsoverhead verzameld binnen het programma Financiën en organisatie onder het product Bedrijfsvoering. Wettelijk is namelijk voorgeschreven dat vanaf 2017 alleen de kosten van het primaire proces in de programma’s worden opgenomen.
Gemeentearchief
Voor het wegwerken van de archiefachterstanden is er in 2020 incidenteel geld beschikbaar gesteld van 150.000 euro. Dit budget is gelijkmatig verdeeld over 2020-2022. Vanaf 2023 is het reguliere budget weer beschikbaar.
Tevens is er per 2021 structureel budget van 62.000 euro toegekend voor de functie archivaris in verband met het voldoen aan de wettelijke vereisten vanuit de nieuwe archiefwet.
Basisregistraties
De lasten van het product basisregistraties dalen in 2021 t.o.v. 2021 met 189.000 euro. Deze daling wordt veroorzaakt door de volgende ontwikkelingen:
Interne dienstverlening
Interne dienstverlening omvat alle gemeentelijke geconcentreerde taken voor bedrijfsvoering (onder meer IT, P&O, financiën, huisvesting, facilitaire diensten).
De stijging van de lasten met 450.000 euro wordt vooral veroorzaakt door de vastgestelde knelpunten bij de zomernota;
De daling van de baten met 460.000 wordt vooral veroorzaakt door;
Algemene inkomsten
Via dit (administratieve) product worden de mutaties in het middelenkader verwerkt, zoals toekomstige loon- en prijsstijgingen en spaarprogramma’s ten behoeve van het weerstandsvermogen.
De mutatie tussen 2020 en 2021 is ten dele te verklaren uit;
Algemene uitkering
De uitkomsten van de septembercirculaire 2020 zijn verwerkt in het resultaat. Zie ook de nadere toelichting in het hoofdstuk over financieel middelenkader.
Algemene belastingen
De lasten van het product algemene belastingen dalen in 2021 t.o.v. 2020 met 112.000 euro. Deze daling wordt veroorzaakt door de volgende ontwikkelingen:
De baten zijn in 2021 met 1.389.000 euro gestegen. Deze stijging wordt voornamelijk veroorzaakt door de volgende ontwikkeling;
Rente & Treasury
Het resultaat van het product Rente & Treasury verslechtert met ruim 1,0 miljoen euro in 2021 t.o.v. 2020. Voor 0,9 miljoen euro is dit het gevolg van de verlaging van omslagrente van 2% naar 1,5%. Deze rente blijft zitten in de zogenaamde gesloten circuits zoals de afval- en rioolheffing en het VBE. De verlaging van de omslagrente was, conform de BBV-regelgeving, noodzakelijk omdat de rentelasten fors zijn gedaald door de aanhoudend laagblijvende financieringsrente. De overige 100.000 euro verslechtering wordt veroorzaakt door het wegvallen van het begrote dividend van het OLCT. Voor verdere informatie verwijs ik u naar hoofdstuk 4.4 Paragraaf financiering.
Reserves
Hieronder wordt een toelichting gegeven op de verschillen die optreden tussen de begrotingsjaren in de mutatie van de verschillende reserves:
De storting aan de leegstandsreserve is vanaf 2021 structureel met 265.000 euro verlaagd. De oorzaken zijn het beëindigen van de huur van het Werkplein en het vertrek van ambtelijk personeel uit de servicecentra Zuid en Oost naar nieuwe locaties met nagenoeg geen huisvesting van externen waarvoor facilitaire dienstverlening wordt uitgevoerd.
De mutatie op onttrekkingen aan de reserves t.o.v. 2020 betreffen:
Voor de mutaties op de algemene reserve zie paragraaf Weerstandsvermogen.
Reserve Vastgoed
De reserve vastgoed is bedoeld als buffer om vermogensrisico’s op te vangen. De afwijkingen in de stortingen en onttrekkingen die jaarlijks fluctueren worden verklaard door verloop in de vastgoedportefeuille en jaarlijks exploitatieresultaten per vastgoedobject.
Reserve Onderwijshuisvesting
De reserve onderwijshuisvesting is bedoeld om schommelingen in de kapitaallasten op te vangen. Indien de kapitaallasten lager dan wel hoger zijn dan het daarvoor beschikbare budget wordt gedoteerd dan wel onttrokken aan deze egalisatiereserve. Vanaf 2021 wordt structureel 300.000 euro meer gedoteerd aan de reserve voor onderwijshuisvesting. Dit bedrag loopt structureel op naar 1,2 miljoen euro vanaf 2023. De aanvullende dotatie is bestemd voor dekking van kapitaallasten die voortkomen uit de investeringen de vanaf 2021 worden gedaan vanuit het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs.
Met deze begroting wordt de raad gevraagd in te stemmen met onderstaande vervangingsinvesteringen voor de jaarschijf 2021. Voor deze investeringen is dekking beschikbaar in de kapitaallastenbudgetten van de programma's. Een meerjarig overzicht van alle investeringen is opgenomen in hoofdstuk 5.3 (onderdeel Investeringen).
Programma | Omschrijving | Kredietbedrag (in euro's) |
Duurzaam wonen, leven en werken | Openbare Verlichting | 750.000 |
Beheer wegen | 2.000.000 | |
Riolering | 16.209.000 | |
Investeringen Stadsdeelbeheer groen | 1.000.000 | |
Begraafplaatsen | 50.000 | |
Handhaving openbare ruimte | 10.000 | |
Parkeerbedrijf | 1.440.000 | |
Oostboswinkel *) | 1.000.000 | |
Vitaal en sociaal | Sociale werkvoorziening en nieuw beschut werken | 300.000 |
Samenleving en Bestuur | Publieksdienstverlening | 40.000 |
Financiën en organisatie | VBE: raamkrediet | 550.000 |
VBE: wettelijke en duurzame investeringen | 450.000 | |
Onderwijshuisvesting **) | 10.926.000 | |
H&S: Raamkrediet | 100.000 | |
H&S: werkplekinrichting | 569.000 | |
IT-bedrijf: investeringen met 0-jaars afschrijving | 382.000 | |
IT-bedrijf: investeringen met 3-jaars afschrijving | 782.000 | |
IT-bedrijf investeringen met 5-jaars afschrijving | 1.320.000 | |
Totaal | 37.878.000 |
*) De kapitaallasten voor de helft van dit krediet is al toegekend in de begroting van 2017. Voor de andere helft zijn de kapitaallasten van dit krediet opgenomen in het middelenkader in de Coronanota 2020.
**) De kapitaallasten hiervoor zijn toegekend in de middelenkader van de Zomernota 2019.
Bij de behandeling van de raadsenquête "Grip op grond" in 2012 is gevraagd om een integraal overzicht op te stellen van de financiële positie van risico's van ruimtelijke projecten van binnen en buiten het grondbedrijf. Dit zijn MPG-, MSI-, mobiliteits- en vastgoedprojecten. Met het opnemen van onderstaande bijlage (bij zowel de gemeentebegroting als bij de jaarrekening) geven we invulling aan het verzoek van de raad.
MPG-projecten
Zie de gemeenterekening 2019 en het MPG 2020 voor de meest actuele weergave van de MPG-projecten.
Vanaf eind 2018 hebben de raadsleden twee keer per jaar een digitale projectenrapportage over de grondexploitatieprojecten tot hun beschikking. Deze projectenrapportage "Projectview" is sterk visueel met behulp van een dashboard.
Mobiliteitsprojecten
Investeringsprojecten (x 1.000 euro) |
Totaal Krediet / begroot | Gerealiseerde kosten | Gerealiseerde opbrengsten | Nog te realiseren kosten | Nog te realiseren opbrengsten | eindresultaat (nominaal) | risico (bedrag o.b.v. risico analyse)* |
Mobiliteit | |||||||
Fiets | 545 | 359 | 339 | 186 | 206 | 0 | |
Fietsenstalling Station NZ | 1.212 | 1.235 | 1.234 | 0 | 0 | 0 | |
Euregio fietspad | 2.500 | 2.197 | 532 | 303 | 1.968 | 0 | |
Subtotaal fiets | 4.257 | 3.791 | 2.105 | 489 | 2.174 | 0 | |
Studies | 49 | 31 | 31 | 18 | 18 | 0 | |
Openbaar Vervoer | 35 | 7 | 0 | 28 | 35 | 0 | |
Vereffeningsreserve | 374 | 222 | 222 | 153 | 153 | 0 | |
Verkeersprojecten overig | 1.500 | 1.373 | 1.384 | 126 | 116 | 0 | |
Verkeersveiligheid | 100 | 55 | 55 | 45 | 45 | 0 | |
Mobiliteitsplan jaarschijf 2015 | 694 | 535 | 222 | 159 | 472 | 0 | |
Mobiliteitsplan jaarschijf 2017 | 200 | 70 | 70 | 130 | 130 | 0 | |
Mobiliteitsplan jaarschijf 2018 | 11.321 | 2.619 | 2.203 | 8.702 | 9.119 | 0 | |
Mobiliteitsplan jaarschijf 2019 | 7.907 | 1.739 | 2.454 | 6.168 | 5.454 | 0 | |
Mobiliteitsplan jaarschijf 2020 |
2.737 | 213 | 0 | 2.524 | 2.737 | 0 | |
Coberco/raiffeisenstraat | 1.606 | 1.331 | 85 | 275 | 1.521 | 0 | |
Herinrichting Gronausestraat | 400 | 24 | 0 | 376 | 400 | 0 | |
Mobiliteitsvisie 2019-2023 | 4.652 | 657 | 218 | 3.995 | 4.434 | 0 | |
Totaal mobiliteit | 35.832 | 12.667 | 9.049 | 23.188 | 26.808 | 0 |
De risico's bij mobiliteitsprojecten worden per project door de projectleider gemonitord. Dit geldt vooral voor de grotere projecten (> 100.000 euro per project). De overige projecten worden in totaliteit beoordeeld. De risico's zijn beperkt door strikte sturing op kosten en opbrengsten. Indien sprake is van afwijkende kosten/opbrengsten (ten opzichte van het door de raad gevoteerde krediet, dan wordt dit verrekend met een vereffeningsrekening conform de afspraken in het raadsbesluit 2006.
Onderstaand een inzicht in het totale subsidiebudget dat beschikbaar is en de verdeling daarvan naar de doelen van stad. Opgemerkt wordt dat verstrekte subsidies in gevallen bijdragen aan meerdere doelen, maar om wille van het voorkomen van dubbeltelling in deze weergave enkel zijn meegenomen bij het doel waar de subsidie hoofdzakelijk toe bijdraagt.
|
Een subsidie kan alleen worden verstrekt als er een juridische grondslag voor is. De meeste subsidies worden verstrekt op grond van een bijzondere subsidieverordening. De algemene wet bestuursrecht staat ook toe dat een subsidie wordt verstrekt op grond van de begroting. Daarvoor moet de (beoogde) subsidieontvanger met naam en het maximaal beschikbare subsidiebedrag in de begroting zijn opgenomen (Awb, artikel 4:23, lid 3 sub c). Vandaar dat hieronder een specifieke subsidiestaat op het niveau van subsidieontvangers is opgenomen. De subsidiepartijen die zijn genoemd hebben niet automatisch recht op dit bedrag want er moet eerst nog worden voldaan aan andere subsidie eisen, zoals het indienen van een aanvraag met begroting en activiteitenplan.
In de subsidiestaat is te zien dat ten tijde van de begroting een aanzienlijk deel van de beschikbaar zijnde subsidiebudgetten nog niet is gelinkt aan individuele ontvangers maar nog op verzamelsubsidies staan. Dat maakt ook dat op het niveau van individuele subsidieontvangers niet altijd een goed vergelijk tussen 2020 en 2021 mogelijk is. Voor 2020 heeft inmiddels verlening vanuit de verzamelsubsidies plaatsgevonden, maar voor 2021 is dat nog niet gebeurd. Vergelijk over meerdere jaren op het niveau van individuele instellingen is pas echt mogelijk als voor al deze jaren de definitieve toekenning is afgerond.
|