Programma Toelichting/omschrijving (bedragen in 1.000 euro) |
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||||
Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Lasten | |
Samenleving en bestuur | ||||||||
Vervolg wegwerken archiefachterstanden | 50 | 50 | ||||||
Achterblijven afbouw DDC icm opbouw TIB | 100 | 50 | ||||||
Pilot project Roma & Sinti | 35 | 35 | ||||||
Versterking aanpak ondermijning | 2.658 | 2.658 | ||||||
Subtotaal Samenleving en bestuur | 2.693 | 2.843 | 100 | |||||
Duurzaam wonen, leven en werken | ||||||||
Implementatie omgevingswet | 550 | 550 | 150 | |||||
Frictiekosten gevolgen wet Wkb | 150 | 75 | ||||||
Omgevingsdienst Twente | 327 | |||||||
Intensivering Economie - Talent - Samenwerking Kennisinstellingen | 50 | 50 | ||||||
Intensivering Economie - Toplocaties | 150 | |||||||
Intensivering Economie - Binnenstad | 200 | 125 | ||||||
Intensivering Economie - Kennispark | 50 | |||||||
Intensivering Economie - Technology Base | 50 | 50 | ||||||
Intensivering Economie - Foundersbijdrage Novel-T | 275 | 275 | ||||||
RBT Bijdrage Parkmanagement en BOVO afdracht | 502 | |||||||
Duurzaamheid | 250 | 125 | ||||||
Subtotaal Duurzaam wonen, leven en werken | 2.404 | 1.325 | 225 | |||||
Vitaal en sociaal | ||||||||
Project Menzis | 53 | 53 | 35 | 35 | ||||
Zwembad | 608 | 100 | ||||||
Geweld hoort nergens thuis | 75 | 75 | ||||||
Landelijke voorziening vreemdelingen | 31 | 31 | ||||||
Actieprogramma Dak- en thuisloze jongeren | 20 | 20 | ||||||
LHBTI emancipatiebeleid | 20 | 20 | 20 | 20 | ||||
Brede aanpak dak- en thuisloosheid | 604 | 604 | ||||||
Subtotaal Vitaal en sociaal | 803 | 803 | 55 | 663 | 100 | |||
Financiën en organisatie | ||||||||
Informatie Investerings Plan | 721 | |||||||
Uitgaven in verband met Wet- en regelgeving | 150 | 50 | ||||||
Financiële basis op orde | 600 | |||||||
Applicatiebeheer IT | 165 | 135 | ||||||
Subtotaal Financiën en organisatie | 1.636 | 185 | ||||||
Totaal | 3.496 | 7.686 | 55 | 2.273 | 325 |
Toelichting
Samenleving en bestuur
Vervolg wegwerken archiefachterstanden
In het middelenkader is er incidenteel geld beschikbaar gesteld om het analoge archief van 700m2 strekkende meter te bewerken.
Achterblijven afbouw DDC icm opbouw TIB
Door alle ontwikkelingen is er veel personeelsverloop geweest, zijn er knelpunten ontstaan en is het afbouwen van formatie bij DDC gestagneerd. We zijn hierdoor gedwongen om, via inhuur, voor de korte termijn in voldoende formatie te voorzien. Dit om de continuïteit van de gehele organisatie te borgen.
Anderzijds moeten we weer bouwen aan een kwalitatief structurele bezetting van beide teams TIB en DDC. Vervolgens moeten we de transformatie van het informatiebeheer weer opnieuw oppakken met de nieuwe teams, een uitdagend programma voor de komende jaren, waarvoor gedurende die komende twee jaar extra budget noodzakelijk is.
Pilot project Roma & Sinti
Via de algemene uitkering heeft de gemeente Enschede extra middelen ontvangen voor 2020 en 2021 voor een pilot om Roma en Sinti jongeren toe te leiden naar de arbeidsmarkt door een verbeterende onderwijsparticipatie.
Versterking aanpak ondermijning
In de begroting 2020 en 2021 zijn de incidentele middelen opgenomen verkregen vanuit de subsidie 'Versterking aanpak ondermijning'.
Deze subsidie is toegekend aan het Riec, hierdoor zijn de inkomsten en de uitgaven verhoogt en budget neutraal in de begroting opgenomen.
Duurzaam wonen, leven, werken
Implementatie omgevingswet
In de Begroting 2017 t/m 2022 zijn incidentele middelen opgenomen voor de implementatie van de omgevingswet. Aanvullend zijn in de zomernota 2020 aanvullende middelen toegekend voor de invoering van de lokale ICT-applicaties (250.000 euro) en frictiekosten voor het wegvallen van leges in 2022 (250.000 euro) en 2023 (150.000 euro).
Frictiekosten gevolgen wet Wkb
Door de invoering van de wet Kwaliteitsborging (Wkb) per 1-1-2022 zullen werkzaamheden verschuiven van de gemeente naar de markt. In de zomernota 2020 zijn voor de frictiekosten middelen toegekend voor de jaren 2022 (150.000 euro) en 2023 (75.000 euro).
Omgevingsdienst Twente
Uit het flankerend beleid is voor de jaar 2021 een budget toegekend voor het ODT (100.000 euro). Daarnaast is vanuit de zomernota 2019 een budget toegekend voor 2021 (227.000 euro).
Intensivering Economie
In het coalitieakkoord 2018-2022 is afgesproken extra te gaan investeren in de economische ontwikkeling van Enschede.
Bijdrage RBT Parkmanagement en bovo-afdracht
In de raadsbesluit van 31 oktober 2016 Financiële effecten Richting aan Ruimte zijn ook tot en met 2021 middelen begroot voor een bijdrage aan het RBT inzake investeringen in parkmanagement en de bovo-afdracht. Voor afloop van deze budgetten zullen nieuwe afspraken met het RBT gemaakt moeten worden voor de toekomst.
Duurzaamheid
Conform het coalitieakkoord 2018-2022 is tot en met 2021 jaarlijks 250.000 euro beschikbaar voor duurzaamheid. In het jaar 2022 is voor duurzaamheid 125.000 euro beschikbaar.
Vitaal en sociaal
Project Menzis
Dit betreft het project "Sporten op Rezappt" waarin de gemeente Enschede, Sportaal en zorgverzekeraar Menzis hun krachten bundelen, als onderdeel van de lokale werkagenda Gezond Meedoen
Zwembad
Dit betreft de voorkeur voor scenario 1, met het openhouden van Het Slagman tot 2028. Dat voorziet de komende jaren in voldoende zwemwater voor de verschillende doelgroepen. Hierbij is sprake van een incidenteel knelpunt voor frictiekosten. Dit betreft de frictiekosten als gevolg van de afboeking van de boekwaarde van het Aquadrome voor 608.000 euro in 2022 en frictiekosten personeel voor 100.000 euro in 2023.
Geweld hoort nergens thuis
Voor het meerjaren programma 'geweld hoort nergens thuis' is er via de meicirculaire 2019 voor een periode van drie jaar (2019-2021) een bedrag van 75.000 euro oer jaar beschikbaar gesteld voor het aanstellen van een regionale projectleider.
Landelijke voorziening vreemdelingen
Voor de ontwikkeling van een landelijke vreemdelingenvoorzieningen (LLV) zijn er via de meicirculaire 2019 voor een periode van 3 jaar incidenteel middelen beschikbaar gesteld.
Actieprogramma Dak- en thuisloze jongeren
Gemeente Enschede doet als Centrumgemeente mee aan het landelijk actieprogramma dak- en thuisloze jongeren. Hiervoor zijn in de septembercirculaire 2019 incidenteel middelen beschikbaar gesteld.
LHBTI-emancipatiebeleid
De gemeente Enschede is een regenboogstad, waarbij we samen werken aan het vergroten van de sociale acceptatie en veiligheid van lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen, transpersonen, mensen met een interseksuele conditie (LHBTI+).
Voor verlenging van het LHBTI-beleid is in de septembercirculaire 2019 een bijdrage beschikbaar gesteld.
Brede aanpak dak- en thuisloosheid
In de septembercirculaire 2020 heeft het Rijk middelen beschikbaar besteld om dak- en thuisloosheid zoveel mogelijk wil voorkomen en ervoor wil zorgen dat niemand op straat hoeft te slapen. Gemeente Enschede ontvangt deze middelen als Centrumgemeente.
Financiën en organisatie
Informatie Investering Plan
Incidenteel zijn middelen beschikbaar gesteld als cofinanciering voor informatie-investeringsprojecten.
Uitgaven in verband met wet- en regelgeving
Om te voldoen aan nieuwe wet- en regelgeving is in 2021 150.000 euro incidenteel beschikbaar gesteld.
Financiële basis op orde
In het middelenkader 2020 is er incidenteel geld beschikbaar gesteld voor het toekomstbestendig maken en op orde krijgen van de 'Financiële Basis'.
Applicatiebeheer IT
In het middelenkader is incidenteel budget beschikbaar gesteld om de komende 5 jaren het applicatiebeheer efficiënter vorm te kunnen geven. Veranderingen in de bedrijfsvoering zijn de laatste jaren in een stroomversnelling geraakt. Een van de oorzaken hiervan is het tempo waarin IT zich is gaan ontwikkelen en de mate waarin nieuwe technologieën worden ingezet binnen de gemeente. Voor de komende jaren is extra capaciteit benodigd om zowel kwantitatief als kwalitatief te kunnen aansluiten op veranderingen in de bedrijfsvoering.
B. Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
Programma | Reserve | Onttrek-kingen 2021 | Stort-ingen 2021 | Onttrek-kingen 2022 | Stort-ingen 2022 | Onttrek-kingen 2023 | Stort-ingen 2023 | Onttrek-kingen 2024 | Stort-ingen 2024 |
Duurzaam wonen leven en werken | Kapitaalslasten | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 | 1 |
Financiën en organisatie | IT Gemeentebrede software | 209 | 260 | 250 | 260 | 272 | 260 | 373 | 260 |
Financiën en organisatie | Vervanging ICT | 2.222 | 2.127 | 2.112 | 2.130 | 2.449 | 2.008 | 1.892 | 1.911 |
Financiën en organisatie | H&S Werkplekinrichting | 563 | 526 | 641 | 524 | 611 | 525 | 613 | 527 |
Financiën en organisatie | Kostprijsdekkende huur | 1.342 | 0 | 1.342 | 0 | 1.342 | 0 | 1.342 | 0 |
Financiën en organisatie | Kapitaalslasten vervangingsinvesteringen sport | 128 | 0 | 128 | 0 | 128 | 0 | 0 | 0 |
Financiën en organisatie | Kapitalslasten Brede Scholen | 581 | 510 | 576 | 510 | 535 | 510 | 535 | 513 |
5.045 | 3.424 | 5.049 | 3.425 | 5.337 | 3.304 | 4.755 | 3.212 | ||
Saldo mutatie structureel | 1.621 | 1.624 | 2.033 | 1.543 |
|
Toelichting op de reserves
De doelstellingen van de reserves zijn toegelicht met behulp van zogenaamde mouse-overs op de website. De mutaties van de verschillende reserves komen in hoofdstuk 3 en 6.4 aan de orde, bij de toelichting op het onderdeel "Wat mag het kosten?"
|
De doelstellingen van de belangrijkste voorzieningen zijn toegelicht met behulp van zogenaamde mouse-overs op de website.
Onderstaande tabellen geven per programma inzicht in de verdeling van de baten en de lasten van de producten voor de jaren 2020 t/m 2024. De toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves spelen hierbij een belangrijke rol en zijn daarom ook opgenomen. Waar de baten en de lasten binnen één product niet aan elkaar gelijk zijn, ontstaat een resultaat. Dit resultaat kan positief of negatief zijn en komt, rekening houdend met reservemutaties op dit product, uiteindelijk ten gunste of ten laste van de algemene middelen van de gemeente Enschede.
Samenleving en bestuur
|
Toelichting
Publieksdienstverlening
Jaarlijks worden er nieuwe inschattingen gemaakt van de te verwachten omzet en de daarmee gemoeide kosten en zo ook voor de jaren 2021 - 2024. Vanaf 2019 is er sprake van een sterke daling in het aantal aanvragen van reisdocumenten o.a. door gewijzigde geldigheidsduur. In het jaar 2024 slaat deze om en zijn er fors meer aanvragen begroot.
Zie voor nadere toelichting paragraaf lokale heffingen.
Verkiezingen
In 2020 worden er geen verkiezingen georganiseerd. Echter in de septembercirculaire 2020 heeft het Rijk geld beschikbaar gesteld in 2020 om de verkiezingen in 2021 "corona-proof" te kunnen organiseren. Vanwege de 1,5 meter richtlijn zullen meer locaties nodig zijn, extra beschermende maatregelen zullen er genomen moeten worden en het organiseren zal meer tijd en geld gaan kosten. Bij het volbrengen van de normale zittingstermijnen wordt er in 2021 één verkiezing georganiseerd, die volledig corona-proof zal moeten worden.
College van B&W
De lasten van het product college van B&W stijgen in 2021 t.o.v. 2020 met 45.000 euro. Deze stijging wordt veroorzaakt door het toekennen van loon- en prijscompensaties.
Ondersteuning College van B&W en directie
De lasten van het product ondersteuning College van B&W en directie stijgen in 2021 t.o.v. 2020 met 100.000 euro. Deze stijging wordt veroorzaakt door de het toekennen van loon- en prijscompensaties en het toekennen van het knelpunt accountantskosten.
Raad en commissies
De lasten van het product ondersteuning Raad en commissies dalen in 2021 t.o.v. 2020 met 169.000 euro. Deze daling wordt veroorzaakt door de volgende ontwikkelingen:
Bezwaar en beroep
De lasten van het product bezwaar en beroep stijgen in 2021 t.o.v. 2020 met 57.000 euro. Deze stijging wordt veroorzaakt het toekennen van loon- en prijscompensaties stijgen de lasten.
Klachtencommissariaat
Geen substantiële afwijkingen in baten en lasten ten opzichte van 2020, de stijging van de lasten betreft de loon- en prijscompensatie.
Stadsdeelsgewijs Werken
De lasten van het product Stadsdeelsgewijs werken dalen in 2021 t.o.v. 2020 met 7.000 euro. Deze daling wordt veroorzaakt door de volgende ontwikkelingen:
Regionale Samenwerking
Als gevolg van een herstructurering van de budgetten voor de bijdrage aan de verbonden partij "Regio Twente" daalt het budget met 18.000 euro conform de vaste gestelde meerjarenbegroting.
Openbare orde en veiligheid
De lasten van het product Openbare orde en veiligheid stijgen in 2021 t.o.v. 2020 met 339.000 euro. Deze stijging wordt veroorzaakt door de volgende ontwikkelingen:
De baten zijn in 2021 ten opzichte van 2020 met 100.000 euro gedaald, welke gelijk staan aan de daling van de lasten van het Riec.
Reserves
Reserve wijkbudgetten
In 2020 is ten behoeve van het product Stadsgedeels Werken 133.000 euro onttrokken aan de reserve 'Reserve wijkbudgetten', dit betreft de onderbesteding van 133.000 euro over 2019 aangewend voor de wijkbudgetten van 2020.
Enschede Akkoord
In 2020 is er incidenteel budget ten behoeve van de uitvoering van het bestemmingsvoorstel "Enschede akkoord" a 195.000 euro, de onttrekking is incidenteel in 2020 en voor 2021 niet meer van toepassing.
|
Toelichting
Cultuur, evenementen en citymarketing
Lasten
De lasten in 2021 zijn in totaal 697.000 euro hoger ten opzichte van 2020 door:
Baten
De baten in 2021 zijn in totaal 527.000 euro hoger ten opzichte van 2020 door:
Reserve
Er wordt 30.000 euro onttrokken uit de reserve Muziekfonds ten gunste van Concordia in verband met de nieuwe amateurkunstverordening.
Duurzaamheid
Lasten
De lasten zijn in 2021 95.000 euro hoger dan in 2020 door:
Baten
De baten zijn in 2021 nihil. Dat is 60.000 euro lager dan in 2020. Zoals hierboven aangegeven komt dat door een incidentele bate van 60.000 euro in 2020.
Ontwikkeling meerjarig
Voor 2022 is 125.000 euro beschikbaar gesteld voor het fonds duurzame ontwikkeling. Daarnaast wordt in dat jaar opnieuw 250.000 euro onttrokken uit de reserve om uitvoering te geven aan de energievisie. Vanaf 2023 zijn geen middelen beschikbaar gesteld voor duurzaamheid.
Bestemmen, Vergunnen, Toezicht en Handhaving
Lasten
De lasten in 2021 zijn in totaal 694.000 euro hoger ten opzichte van 2020 door:
Baten
De baten in 2021 zijn in totaal 11.000 euro lager ten opzichte van 2020 door:
Reserve
In 2021 wordt 3.000 euro van de reserve monumenten onttrokken. Dit zijn kapitaallasten voor de Jozefkerk.
Ontwikkeling meerjarenbegroting
De intensivering voor Handhaving Openbare Ruimte zou in 2022 worden gehalveerd en in 2023 op 0 euro worden gezet. In de zomernota 2020 heeft de Raad echter besloten om deze intensivering vanaf 2022 te structureren.
De invoering van de omgevingswet op 1 januari 2022 zal gevolgen hebben voor de legesinkomsten. In de zomernota is invulling gegeven aan het knelpunt van frictiekosten voor 2022 (250.000 euro) en voor 2023 (150.000 euro). Daarnaast zorgt de wet Kwaliteitsborging voor overheveling van werk van gemeente naar markt. In de begroting zijn hiervoor frictiekosten opgenomen voor 2022 (150.000 euro) en 2023
(75.000 euro).
Stedelijke ontwikkeling
Lasten
De lasten in 2021 zijn in totaal 1,7 miljoen euro lager ten opzichte van 2020.
Baten
De baten in 2021 zijn in totaal 2,7 miljoen euro lager ten opzichte van 2020. Dit wordt veroorzaakt doordat, in 2020 er een incidentele subsidie (Regeling Reductie Energiegebruik) van bijna 2,7 miljoen euro is ontvangen. Dit project is in 2020 uitgevoerd.
Ontwikkelingen meerjarig
De middelen voor de uitvoering van de warmtetransitie zijn voor de jaren 2022 en verder nog niet toegekend. Dit, omdat het college het signaal aan het Rijk wil afgeven dat de met de warmtetransitie gemoeide kosten door het Rijk moeten worden gedragen om de uitvoeringmogelijk te maken.
Grondbedrijf
De lasten zijn in 2021 16,0 miljoen euro lager dan in 2020. Dit wordt voor 13,4 miljoen euro veroorzaakt doordat in 2021 minder kosten in het MPG worden verwacht dan in 2020. Dit betreffen vooral de projecten ’t Vaneker, Hoog en Droog, Roombeek, Velve, Zuiderval en Hornbach. Het restant van 2,6 miljoen wordt voornamelijk veroorzaakt door de mutatie in de boekwaarde van de voorraad grondpositie.
De baten zijn in 2021 16,1 miljoen euro lager dan in 2020 en dat wordt volledig veroorzaakt door de verwachte mutatie in de boekwaarde van de lopende grondexploitaties. De daadwerkelijke baten in het MPG blijven in 2021 ongeveer gelijk aan 2020. In de projecten De Kop, Oostkrans-Usseler Es en Hornbach nemen de baten toe, maar in de projecten ’t Brunink, Euregio, Ossenboer, Hardick & Seckel en Zuiderval nemen de baten af.
Tot en met 2024 nemen zowel de lasten als de baten verder af als gevolg van minder begrote projectactiviteiten in de grondexploitaties.
Locatieontwikkeling
De lasten zijn in 2021 1,4 miljoen euro hoger dan in 2020.
Dat wordt veroorzaakt door:
Ontwikkelingen meerjarig:
Vanaf 2022 wordt het lastenbudget voor de bijdrage aan de investeringen in het parkmanagement en de bovo-afdracht van het RBT met 502.000 euro verlaagd tot nihil. De begrote dekking uit de Algemene Reserve voor deze kosten eindigt ook in 2021. In de komende jaren zullen nieuwe afspraken gemaakt moeten worden op welke wijze we na 2021 financieel bij willen dragen aan het parkmanagement en de bovo-afdracht van het RBT en hoe die kosten te dekken.
Parkeerbeheer
Zie bijlage 6.8.
Verkeersinfrastructuur en beleid
De cijfers zijn gebaseerd op de projecten waarvoor de gemeenteraad voor 2021 middelen beschikbaar heeft gesteld op basis van de raadsvoorstellen aanvraag budget mobiliteitsprojecten en meerjarige doorkijk.
De toekenning van budget voor nieuwe projecten voor 2021 vindt plaats via een separaat raadsvoorstel in de loop van het jaar, niet bij vaststelling van de Gemeentebegroting.
Het verschil in de lasten tussen de begrotingsjaren 2020 en 2021 wordt veroorzaakt door:
Het verschil in de baten tussen de begrotingsjaren 2020 en 2021 wordt veroorzaakt door:
Van 2019 tot en met 2022 wordt er op basis van het coalitieakkoord jaarlijks (gemiddeld) 500.000 euro toegevoegd aan de reserve mobiliteit.
Beheer en onderhoud openbare ruimte
Dit product is opgebouwd uit meerdere deelproducten. Hieronder per deelproduct de verschillen verklaring indien het verschil per deelproduct groter is dan 50.000 euro of 5%.
Stadsdeelbeheer
De lasten in 2021 zijn in totaal 638.000 euro hoger ten opzichte van 2020 door:
Ontwikkeling meerjarenbegroting
Bij de Zomernota 2020 zijn er voor de bestrijding van de eikenprocessierups incidenteel middelen beschikbaar gesteld voor 2021 en 2022. Vooralsnog is budget opgenomen voor de korte termijn aanpak voor 2021 en 2022, waarna een evaluatie plaats zal vinden en een besluit genomen moet worden over budgetten voor de daaropvolgende jaren.
Openbare verlichting
Het verschil in de lasten voor 2021 ten opzichte van 2020 van 110.000 euro wordt veroorzaakt door:
Reserve
Het verschil in de storting in de reserve kapitaallasten van 709.000 euro wordt veroorzaakt door in 2020 incidenteel 41.000 euro te storten door vertraging in de vervangingen van openbare verlichting en 750.000 euro die als een kasschuif is ingezet in de Gemeentebegroting 2018 en in 2021 weer teruggestort is in de reserve kapitaallasten Openbare Verlichting.
Beleid en uitvoering milieu bodem
Het verschil in de lasten voor 2021 ten opzichte van 2020 van 1,1 miljoen euro wordt veroorzaakt door:
Reserve
Gedurende 2020 is als gevolg van de vertraagde uitvoering van bodemsanering en bodemonderzoeken hiervoor geoormerkte budget van 250.000 euro incidenteel gestort in de reserve "Nog uit te voeren werkzaamheden" zodat het budget beschikbaar blijft voor bodemsanering en bodemonderzoeken.
Beheer Wegen
Het verschil in de lasten voor 2021 ten opzichte van 2020 van 1,1 miljoen euro wordt veroorzaakt door:
Ontwikkeling meerjarenbegroting
Vanaf 2022 zijn de lasten hoger door de investeringen van het project Centrumkwadraat fase 1.
Havens
De lasten en baten zijn in 2021 zijn 2.000 euro lager ten opzichte van 2020 door loon- en prijscompensatie.
Reclame op openbare terreinen
De lasten zijn voor de jaren 2021 en 2022 verhoogd met 200.000 euro.
Toetsing van ondernemingsactiviteiten heeft ertoe geleid dat de gemeente Enschede voor een aantal activiteiten aangifte doet voor de vennootschapsbelasting, waaronder Reclame op openbare terreinen. Op grond van de reclame inkomsten gaat het jaarlijks om ongeveer 200.000 euro aan vennootschapsbelasting. Er speelt een uitvoerige landelijke discussie over de vennootschapsbelastingplicht van reclame. De Gemeente Enschede heeft het standpunt ingenomen dat de reclame niet leidt tot heffing van Vennootschapsbelasting. De Belastingdienst heeft echter een ander standpunt. Om te voorkomen dat er belastingrente in rekening wordt gebracht is besloten om reclame met ingang van 2016 toch in de aangifte op te nemen om vervolgens in bezwaar te gaan tegen de eigen aangifte.
Riolering
De budgetten zijn gebaseerd op de actualisatie GRP 2020 van het Gemeentelijk Rioleringsplan. De belangrijkste wijzigingen ten opzichte van 2020 zijn de verlaging van de rente op de boekwaarde en de aanpassing in het investeringsplan waardoor de kapitaallasten lager zijn.
Daarnaast is door onder andere de lagere omslagrente vanaf 2017 reeds gestart met het opbouwen van de voorziening groot onderhoud waardoor een deel van de vervanging direct uit de voorziening betaald kan worden.
Afvalstoffen
In de vergadering van 18 april 2016 heeft de raad besloten om per 2017 over te gaan tot de invoering van tariefdifferentiatie. Als vervolgstap is in de vergadering van 5 november 2019 door de raad besloten tot invoering van het keuzemodel bij laagbouw en invoering inzameling GFE bij hoogbouw per 2021.
Het verschil in de lasten tussen de begrotingsjaren 2020 en 2021 wordt m.n. veroorzaakt door:
Het verschil in de baten tussen de begrotingsjaren 2020 en 2021 wordt m.n. veroorzaakt door:
De afvalstoffenheffing is vanaf 2017 gesplitst in een vast deel en een variabel deel. Definitieve tarieven 2021 worden voor 1 januari 2021 door de raad vastgesteld.
Dienstverlening aan ondernemers
Lasten
De lasten zijn in 2021 in totaal 13.000 euro lager ten opzichte van 2020 door:
Baten
De baten zijn in 2021 28.000 euro lager dan in 2020 ,dit wordt veroorzaakt door een eenmalige subsidie voor het crisis- stadarrangement in 2020 van 28.000 euro.
Reserve
Bij de zomernota van 2020 is in 2020 (150.000 euro) en 2021 (90.000 euro) een storting in de reserve flankerend beleid begroot. Voor 2022 (125.000 euro) en 2023 (265.000 euro) is een onttrekking begroot. Met de in 2019 gestorte 150.000 euro is deze beweging meerjarig neutraal. Hiermee wordt de reserve flankerend beleid ingezet als remweg voor het realiseren van de brede taakstelling binnen het fysieke en economische domein voor het deel ondernemersloket.
Ontwikkeling meerjarenbegroting
Versterken Economische Structuur
De lasten zijn in 2021 1.099.000 euro hoger dan in 2020.
Dit wordt veroorzaakt door:
De baten zijn in 2021 1.483.000 euro hoger dan in 2020.
Dit wordt veroorzaakt door:
Dat wordt volledig veroorzaakt door het wegvallen van de Aerial Uptake (Drones) subsidie.
Ontwikkeling meerjarenbegroting
In 2022 daalt het budget van Intensivering Economie verder en na 2022 zijn geen extra middelen meer aanwezig om de economie extra impulsen te geven. Tevens vallen na 2022 de middelen van de Regio Deal weg.
|
Toelichting
Sport en gezondheid
Dit product bestaat uit de onderdelen Sport (subsidies aan sportverenigingen en de exploitatiebijdrage aan Sportaal BV) en Preventie GGZ/JGZ (waaronder de bijdrage aan de regio Twente voor de GGD) en hangt samen met de doelen 1.01 en 2.01 uit Vitaal & Sociaal.
De begrote lasten nemen in 2021 per saldo toe met 0,5 miljoen euro ten opzichte van de begroting 2020. Deze stijging wordt veroorzaakt door de volgende ontwikkelingen:
De 'opvallende' meerjarige trendbreuken zijn:
Jeugdhulp
Dit product bestaat uit de onderdelen Consultatie & Diagnostiek, Ondersteuningsbehoeften Jeugdhulp, Wonen & Verblijf, Maatregelenhulp, Beschikbaarheidsvoorzieningen, Landelijk Transitie Arrangement, Onderwijs Jeugdhulp Arrangement en Vervoer maatschappelijke deelname. Het product hangt samen met de subdoelen 1.01, 1.02 en 1.04 uit Vitaal & Sociaal.
De lasten dalen in 2021 met 0,9 miljoen euro ten opzichte van 2020. Deze daling wordt veroorzaakt door de volgende ontwikkelingen:
In 2021 en verder blijft het budget voor Jeugd stabiel.
Onderwijs
Dit product bestaat uit de onderdelen Onderwijsachterstandenbeleid, Lokaal Educatieve Agenda, Leerlingenvervoer, Leerplicht RMC, Voortijdig schoolverlaten (VSV) en Handhaving Kinderopvang. Het product hangt samen met de subdoelen 1.03, 1.06 en 1.07 uit Vitaal & Sociaal.
De lasten dalen met 0,8 miljoen euro ten opzichte van 2020. Deze daling wordt veroorzaakt door de volgende ontwikkelingen:
De 'opvallende' meerjarige trendbreuken zijn:
De baten van het product Onderwijs dalen met 1,1 miljoen euro ten opzichte van 2020. Deze daling ontstaat door:
De 'opvallende' meerjarige trendbreuken zijn:
Ondersteuning lokaal (Wmo)
Dit product bestaat uit de onderdelen Consultatie & Diagnostiek, Ondersteuningsbehoefte, Wonen & Verblijf, Vervoer maatschappelijke deelname, CVV-vervoer, Ondersteuning huishouden en Hulpmiddelen & aanpassingen. Dit product hangt samen met de doelen 2.02 en 2.03 uit Vitaal & Sociaal.
De begrote lasten nemen in 2021 per saldo toe met 2,9 miljoen euro ten opzichte van 2020. Deze stijging wordt veroorzaakt door de volgende ontwikkelingen:
De baten nemen in 2021 toe met 0,3 miljoen euro als gevolg van de toegekende compensatie voor vrijstelling eigen bijdrage in de maanden maart en april 2020.
De 'opvallende' meerjarige trendbreuken zijn:
Ondersteuning centrumtaken (Wmo)
Dit product bestaat uit de onderdelen Beschermd wonen, Maatschappelijke opvang en Vrouwenopvang en hangt samen met de doelen 1.04, 2.03 en 4.02 uit Vitaal & Sociaal.
De begrote lasten dalen in 2021 t.o.v. 2020 met 13,9 miljoen euro. Deze daling wordt veroorzaakt door de volgende ontwikkelingen:
De baten nemen af met 0,5 miljoen euro als gevolg van een gewijzigde raming van apparaatskosten, zie toelichting bij de lasten.
Er zijn geen opvallende trendbreuken met uitzondering van de bijdrage aan de Bed, bad en brood-regeling van 0,1 miljoen euro die na 2021 afloopt.
Algemene bijstand levensonderhoud
Dit product bestaat uit de onderdelen Algemene bijstand levensonderhoud, Loonkostensubsidie en Besluit Bijstand voor Zelfstandigen en hangt samen met het subdoel 3.01 uit Vitaal & Sociaal.
Per saldo is er sprake van een afname van de lasten met 12,2 miljoen euro. Deze afname ontstaat door:
Inkomensondersteuning
Dit product bestaat uit de onderdelen Bijzondere inkomensvoorzieningen, Individuele bijzondere bijstand en uit middelen voor de collectieve ziektekostenverzekering. Dit product hangt samen met het doel 3.02 uit Vitaal & Sociaal.
De lasten nemen toe met 0,6 miljoen euro. Deze toename ontstaat door:
Schuldhulpverlening
Dit product hangt samen met het doel 3.03 uit Vitaal & Sociaal.
Per saldo is sprake van een stijging van de lasten met 0,3 miljoen euro. Deze toename ontstaat door:
De 'opvallende' meerjarige trendbreuken zijn:
Arbeidsmarktparticipatie
Dit product hangt samen met het doel 4.01 uit Vitaal & Sociaal.
De lasten van het product Arbeidsmarktparticipatie nemen af met 2,2 miljoen euro. Deze afname ontstaat door:
De 'opvallende' meerjarige trendbreuk is:
Sociale werkvoorziening en Nieuw beschut
Dit product bestaat uit de onderdelen SW Beschut werk, SW Detachering, SW Begeleid werken en Nieuw beschut en hangt samen met doel 4.01 uit Vitaal & Sociaal.
De lasten van het product Sociale Werkvoorziening en Nieuw Beschut nemen in 2021 af met 5,0 miljoen euro. Deze afname ontstaat door:
Vanaf 2022 is sprake van enerzijds een daling van de lasten door de blijvende afname van de SW-populatie en anderzijds een stijging vanwege de instroom van Nieuw beschut. De afname van de oude SW-populatie is groter dan de nieuwe instroom, waardoor de lasten per saldo verder afnemen.
De baten van het product Sociale Werkvoorziening en Nieuw beschut nemen in 2021 af met 3,5 miljoen euro:
Jaarlijks neemt de omzet af omdat de uitstroom van de SW-populatie groter is dan de instroom van Nieuw Beschut.
Algemene Maatschappelijke Voorzieningen
Dit product bestaat uit de onderdelen Welzijn, Mantelzorg, Transformatie, Vrijwilligerswerk, Integratie, Jongerenwerk, Opvoedondersteuning, Speeltuinwerk en Overige voorliggende voorzieningen. Dit product hangt samen met de doelen 1.01, 1.02, 2.02 en 4.02 van Vitaal & Sociaal.
De lasten van het product Algemeen Maatschappelijke Voorzieningen dalen in 2021 ten opzichte van 2020 met 4,1 miljoen euro. Deze daling wordt veroorzaakt door de volgende ontwikkelingen:
De 'opvallende' meerjarige trendbreuken zijn:
De baten van het product Algemeen Maatschappelijke Voorzieningen dalen in 2021 ten opzichte van 2020 met 0,4 miljoen euro. Deze daling wordt veroorzaakt door:
Ondersteuning wijkteams
Dit product bestaat uit de taken van de wijkteams, de werkbudgetten voor beleid en uitvoering, de regionale taken / bijdrage voor Jeugd en Gezin en hangt samen met de doelen 1.02, 1.04, 2.02, 2.04 en 4.02 uit Vitaal & Sociaal.
De lasten van het product Ondersteuning wijkteams stijgen in 2021 ten opzichte van 2020 met circa 1,7 miljoen euro. Het betreft de volgende mutaties:
De 'opvallende' meerjarige trendbreuken zijn:
RESERVES
Hieronder wordt een toelichting gegeven op de verschillen die optreden tussen de begrotingsjaren in de mutatie van de reserves. Per saldo gaat het om een afname van 2,1 miljoen euro. Het saldo ontstaat door:
Financiën en organisatie
|
Toelichting
Sport- en wijkaccommodaties
Geen substantiële afwijkingen in baten en lasten.
Vastgoedbedrijf
Het Vastgoedbedrijf is een zogenoemd "gesloten systeem", dat betekent dat het saldo van de baten en de lasten over langere tijd neutraal moet zijn. Tussentijdse resultaten worden verrekend met de reserve vastgoed, die fungeert als vermogensbuffer. Hierdoor zullen de storting en onttrekking aan de reserve een wisselend beeld laten zien. In 2021 wordt er per saldo 1,6 miljoen euro onttrokken uit de reserve Vastgoed. De lasten voor het vastgoedbedrijf zijn in 2021 met loon- en prijsindex aangepast.
Onderwijsvoorzieningen: onderwijshuisvesting
De kosten voor onderwijshuisvesting bestaan voor het grootste gedeelte uit kapitaallasten. Ieder jaar worden de feitelijke kapitaallasten begroot en deels gedekt uit de exploitatie en deels uit een onttrekking aan de egalisatiereserve. Voor de toenemende kosten van de OZB en vandalisme is vanaf 2021 structureel 155.000 euro extra beschikbaar gesteld. Vanaf 2021 zal er uitvoering worden gegeven aan het Integraal Huisvestingsplan Onderwijshuisvesting 2021-2055. In 2021 zijn voor het realiseren van duurzame, energieneutrale, wijkgerichte en flexibele gebouwen investeringen van 10,926 miljoen euro gepland.
Regionale dienstverlening
Het product regionale dienstverlening omvat alle dienstverlening op het gebied bedrijfsvoering voor derden. Voor de termijn tot en met medio 2023 wordt een stabiele ontwikkeling van de dienstverlening door de gemeente Enschede aan derden verwacht. Het contract met één van de grootste opdrachtgevers loopt tot met medio juli 2023, De dienstverlening die wordt verstrekt betreft diverse diensten op het gebied van bedrijfsvoering voor de gemeente Losser, facilitaire dienstverlening voor huurders in de servicecentra, de Noordmolen en het Stadkantoor. Voorts wordt vanuit IT dienstverlening verstrekt aan o.a. Dimpact en het Gemeentelijk Belastingkantoor Twente (GBT). Door deze dienstverlening kunnen we onze vaste kosten verdelen over een grotere omvang waardoor we de kosten voor de gemeentelijke organisatie (interne dienstverlening) zo laag mogelijk houden. Met ingang van 2016 wordt vennootschapsbelasting afgedragen over de activiteiten die voor derden worden verricht en een positief saldo opleveren.
Bedrijfsvoering
Vanaf 2017 wordt de programma- en afdelingsoverhead verzameld binnen het programma Financiën en organisatie onder het product Bedrijfsvoering. Wettelijk is namelijk voorgeschreven dat vanaf 2017 alleen de kosten van het primaire proces in de programma’s worden opgenomen.
Gemeentearchief
Voor het wegwerken van de archiefachterstanden is er in 2020 incidenteel geld beschikbaar gesteld van 150.000 euro. Dit budget is gelijkmatig verdeeld over 2020-2022. Vanaf 2023 is het reguliere budget weer beschikbaar.
Tevens is er per 2021 structureel budget van 62.000 euro toegekend voor de functie archivaris in verband met het voldoen aan de wettelijke vereisten vanuit de nieuwe archiefwet.
Basisregistraties
De lasten van het product basisregistraties dalen in 2021 t.o.v. 2021 met 189.000 euro. Deze daling wordt veroorzaakt door de volgende ontwikkelingen:
Interne dienstverlening
Interne dienstverlening omvat alle gemeentelijke geconcentreerde taken voor bedrijfsvoering (onder meer IT, P&O, financiën, huisvesting, facilitaire diensten).
De stijging van de lasten met 450.000 euro wordt vooral veroorzaakt door de vastgestelde knelpunten bij de zomernota;
De daling van de baten met 460.000 wordt vooral veroorzaakt door;
Algemene inkomsten
Via dit (administratieve) product worden de mutaties in het middelenkader verwerkt, zoals toekomstige loon- en prijsstijgingen en spaarprogramma’s ten behoeve van het weerstandsvermogen.
De mutatie tussen 2020 en 2021 is ten dele te verklaren uit;
Algemene uitkering
De uitkomsten van de septembercirculaire 2020 zijn verwerkt in het resultaat. Zie ook de nadere toelichting in het hoofdstuk over financieel middelenkader.
Algemene belastingen
De lasten van het product algemene belastingen dalen in 2021 t.o.v. 2020 met 112.000 euro. Deze daling wordt veroorzaakt door de volgende ontwikkelingen:
De baten zijn in 2021 met 1.389.000 euro gestegen. Deze stijging wordt voornamelijk veroorzaakt door de volgende ontwikkeling;
Rente & Treasury
Het resultaat van het product Rente & Treasury verslechtert met ruim 1,0 miljoen euro in 2021 t.o.v. 2020. Voor 0,9 miljoen euro is dit het gevolg van de verlaging van omslagrente van 2% naar 1,5%. Deze rente blijft zitten in de zogenaamde gesloten circuits zoals de afval- en rioolheffing en het VBE. De verlaging van de omslagrente was, conform de BBV-regelgeving, noodzakelijk omdat de rentelasten fors zijn gedaald door de aanhoudend laagblijvende financieringsrente. De overige 100.000 euro verslechtering wordt veroorzaakt door het wegvallen van het begrote dividend van het OLCT. Voor verdere informatie verwijs ik u naar hoofdstuk 4.4 Paragraaf financiering.
Reserves
Hieronder wordt een toelichting gegeven op de verschillen die optreden tussen de begrotingsjaren in de mutatie van de verschillende reserves:
De storting aan de leegstandsreserve is vanaf 2021 structureel met 265.000 euro verlaagd. De oorzaken zijn het beëindigen van de huur van het Werkplein en het vertrek van ambtelijk personeel uit de servicecentra Zuid en Oost naar nieuwe locaties met nagenoeg geen huisvesting van externen waarvoor facilitaire dienstverlening wordt uitgevoerd.
De mutatie op onttrekkingen aan de reserves t.o.v. 2020 betreffen:
Voor de mutaties op de algemene reserve zie paragraaf Weerstandsvermogen.
Reserve Vastgoed
De reserve vastgoed is bedoeld als buffer om vermogensrisico’s op te vangen. De afwijkingen in de stortingen en onttrekkingen die jaarlijks fluctueren worden verklaard door verloop in de vastgoedportefeuille en jaarlijks exploitatieresultaten per vastgoedobject.
Reserve Onderwijshuisvesting
De reserve onderwijshuisvesting is bedoeld om schommelingen in de kapitaallasten op te vangen. Indien de kapitaallasten lager dan wel hoger zijn dan het daarvoor beschikbare budget wordt gedoteerd dan wel onttrokken aan deze egalisatiereserve. Vanaf 2021 wordt structureel 300.000 euro meer gedoteerd aan de reserve voor onderwijshuisvesting. Dit bedrag loopt structureel op naar 1,2 miljoen euro vanaf 2023. De aanvullende dotatie is bestemd voor dekking van kapitaallasten die voortkomen uit de investeringen de vanaf 2021 worden gedaan vanuit het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs.
Met deze begroting wordt de raad gevraagd in te stemmen met onderstaande vervangingsinvesteringen voor de jaarschijf 2021. Voor deze investeringen is dekking beschikbaar in de kapitaallastenbudgetten van de programma's. Een meerjarig overzicht van alle investeringen is opgenomen in hoofdstuk 5.3 (onderdeel Investeringen).
Programma | Omschrijving | Kredietbedrag (in euro's) |
Duurzaam wonen, leven en werken | Openbare Verlichting | 750.000 |
Beheer wegen | 2.000.000 | |
Riolering | 16.209.000 | |
Investeringen Stadsdeelbeheer groen | 1.000.000 | |
Begraafplaatsen | 50.000 | |
Handhaving openbare ruimte | 10.000 | |
Parkeerbedrijf | 1.440.000 | |
Oostboswinkel *) | 1.000.000 | |
Vitaal en sociaal | Sociale werkvoorziening en nieuw beschut werken | 300.000 |
Samenleving en Bestuur | Publieksdienstverlening | 40.000 |
Financiën en organisatie | VBE: raamkrediet | 550.000 |
VBE: wettelijke en duurzame investeringen | 450.000 | |
Onderwijshuisvesting **) | 10.926.000 | |
H&S: Raamkrediet | 100.000 | |
H&S: werkplekinrichting | 569.000 | |
IT-bedrijf: investeringen met 0-jaars afschrijving | 382.000 | |
IT-bedrijf: investeringen met 3-jaars afschrijving | 782.000 | |
IT-bedrijf investeringen met 5-jaars afschrijving | 1.320.000 | |
Totaal | 37.878.000 |
*) De kapitaallasten voor de helft van dit krediet is al toegekend in de begroting van 2017. Voor de andere helft zijn de kapitaallasten van dit krediet opgenomen in het middelenkader in de Coronanota 2020.
**) De kapitaallasten hiervoor zijn toegekend in de middelenkader van de Zomernota 2019.
Bij de behandeling van de raadsenquête "Grip op grond" in 2012 is gevraagd om een integraal overzicht op te stellen van de financiële positie van risico's van ruimtelijke projecten van binnen en buiten het grondbedrijf. Dit zijn MPG-, MSI-, mobiliteits- en vastgoedprojecten. Met het opnemen van onderstaande bijlage (bij zowel de gemeentebegroting als bij de jaarrekening) geven we invulling aan het verzoek van de raad.
MPG-projecten
Zie de gemeenterekening 2019 en het MPG 2020 voor de meest actuele weergave van de MPG-projecten.
Vanaf eind 2018 hebben de raadsleden twee keer per jaar een digitale projectenrapportage over de grondexploitatieprojecten tot hun beschikking. Deze projectenrapportage "Projectview" is sterk visueel met behulp van een dashboard.
Mobiliteitsprojecten
Investeringsprojecten (x 1.000 euro) |
Totaal Krediet / begroot | Gerealiseerde kosten | Gerealiseerde opbrengsten | Nog te realiseren kosten | Nog te realiseren opbrengsten | eindresultaat (nominaal) | risico (bedrag o.b.v. risico analyse)* |
Mobiliteit | |||||||
Fiets | 545 | 359 | 339 | 186 | 206 | 0 | |
Fietsenstalling Station NZ | 1.212 | 1.235 | 1.234 | 0 | 0 | 0 | |
Euregio fietspad | 2.500 | 2.197 | 532 | 303 | 1.968 | 0 | |
Subtotaal fiets | 4.257 | 3.791 | 2.105 | 489 | 2.174 | 0 | |
Studies | 49 | 31 | 31 | 18 | 18 | 0 | |
Openbaar Vervoer | 35 | 7 | 0 | 28 | 35 | 0 | |
Vereffeningsreserve | 374 | 222 | 222 | 153 | 153 | 0 | |
Verkeersprojecten overig | 1.500 | 1.373 | 1.384 | 126 | 116 | 0 | |
Verkeersveiligheid | 100 | 55 | 55 | 45 | 45 | 0 | |
Mobiliteitsplan jaarschijf 2015 | 694 | 535 | 222 | 159 | 472 | 0 | |
Mobiliteitsplan jaarschijf 2017 | 200 | 70 | 70 | 130 | 130 | 0 | |
Mobiliteitsplan jaarschijf 2018 | 11.321 | 2.619 | 2.203 | 8.702 | 9.119 | 0 | |
Mobiliteitsplan jaarschijf 2019 | 7.907 | 1.739 | 2.454 | 6.168 | 5.454 | 0 | |
Mobiliteitsplan jaarschijf 2020 |
2.737 | 213 | 0 | 2.524 | 2.737 | 0 | |
Coberco/raiffeisenstraat | 1.606 | 1.331 | 85 | 275 | 1.521 | 0 | |
Herinrichting Gronausestraat | 400 | 24 | 0 | 376 | 400 | 0 | |
Mobiliteitsvisie 2019-2023 | 4.652 | 657 | 218 | 3.995 | 4.434 | 0 | |
Totaal mobiliteit | 35.832 | 12.667 | 9.049 | 23.188 | 26.808 | 0 |
De risico's bij mobiliteitsprojecten worden per project door de projectleider gemonitord. Dit geldt vooral voor de grotere projecten (> 100.000 euro per project). De overige projecten worden in totaliteit beoordeeld. De risico's zijn beperkt door strikte sturing op kosten en opbrengsten. Indien sprake is van afwijkende kosten/opbrengsten (ten opzichte van het door de raad gevoteerde krediet, dan wordt dit verrekend met een vereffeningsrekening conform de afspraken in het raadsbesluit 2006.
Onderstaand een inzicht in het totale subsidiebudget dat beschikbaar is en de verdeling daarvan naar de doelen van stad. Opgemerkt wordt dat verstrekte subsidies in gevallen bijdragen aan meerdere doelen, maar om wille van het voorkomen van dubbeltelling in deze weergave enkel zijn meegenomen bij het doel waar de subsidie hoofdzakelijk toe bijdraagt.
|
Een subsidie kan alleen worden verstrekt als er een juridische grondslag voor is. De meeste subsidies worden verstrekt op grond van een bijzondere subsidieverordening. De algemene wet bestuursrecht staat ook toe dat een subsidie wordt verstrekt op grond van de begroting. Daarvoor moet de (beoogde) subsidieontvanger met naam en het maximaal beschikbare subsidiebedrag in de begroting zijn opgenomen (Awb, artikel 4:23, lid 3 sub c). Vandaar dat hieronder een specifieke subsidiestaat op het niveau van subsidieontvangers is opgenomen. De subsidiepartijen die zijn genoemd hebben niet automatisch recht op dit bedrag want er moet eerst nog worden voldaan aan andere subsidie eisen, zoals het indienen van een aanvraag met begroting en activiteitenplan.
In de subsidiestaat is te zien dat ten tijde van de begroting een aanzienlijk deel van de beschikbaar zijnde subsidiebudgetten nog niet is gelinkt aan individuele ontvangers maar nog op verzamelsubsidies staan. Dat maakt ook dat op het niveau van individuele subsidieontvangers niet altijd een goed vergelijk tussen 2020 en 2021 mogelijk is. Voor 2020 heeft inmiddels verlening vanuit de verzamelsubsidies plaatsgevonden, maar voor 2021 is dat nog niet gebeurd. Vergelijk over meerdere jaren op het niveau van individuele instellingen is pas echt mogelijk als voor al deze jaren de definitieve toekenning is afgerond.
|
Toelichting
Hieronder volgt een toelichting op de belangrijkste subsidies van het programma Vitaal en sociaal:
De middelen Beschermd wonen (totaal 38,5 miljoen euro), Maatschappelijke Opvang (totaal 9,1 miljoen euro) en Vrouwenopvang (totaal 5,2 miljoen euro) ontvangt Enschede van het Rijk als zijnde centrumgemeente. Inzet van de middelen vindt plaats in overleg met de regiogemeenten. De middelen worden voor een groot deel ingezet via subsidies.
Deze subsidies voor Beschermd Wonen, Maatschappelijke Opvang en Vrouwenopvang zijn in 2020 onder de diverse "verzamel-subsidies" opgenomen. Na ontvangst van de subsidieaanvragen volgt er een toekenning.
Verzamelsubsidies Beschermd Wonen betreffen onder meer: RIBW, Tactus, Leger des Heils, Humanitas Onder Dak Twente, JP van den Bent, Zekere Basis.
Verzamelsubsidies Maatschappelijke Opvang en Vrouwenopvang betreffen onder meer: Humanitas onder Dak Twente, Jarabee, Leger des Heils, Surplus, Tactus, Veilig Thuis Twente, Coördinatiecentrum Mensenhandel, Avedan, Kadera, Mediant, Wijkracht, Reclassering Nederland.
Daarnaast is voor 3,1 miljoen euro aan de verzamelsubsidies voor algemene voorzieningen opgenomen.
De taakstelling efficiencyslag subsidies Vitaal en Sociaal 400.000 euro is ingevuld binnen het Enschedse aandeel Wmo-Beschermd Wonen. De taakstelling op subsidies uit het coalitieakkoord en gemeentebegroting 2019-2020 van 1 miljoen euro (in de voorgaande begroting bijgesteld naar 500.000 euro) en "Scherpe Keuzes Sociaal Domein, zoekgebied subsidies" van 600.000 euro zijn nog niet toegewezen aan subsidieontvangers en zijn daardoor nog niet verwerkt in bovenstaande subsidiebedragen.
Een aantal subsidies zijn programma overstijgend. Deze zijn opgenomen in onderstaande tabel.
|
Jaarlijks valt de doorkijk van de Meerjaren Prognose Parkeerbeheer (MPP) samen met de totstandkoming van de gemeentebegroting. De totale begrote omzet in 2021 bedraagt 13,5 miljoen euro.
1. Meerjaren Prognose Parkeren 2021
In de Meerjaren Prognose Parkeren (MPP) 2021 en verder, wordt rekening gehouden met een positief exploitatieresultaat van 1,7 miljoen euro over 2021. Dit exploitatieresultaat wordt toegevoegd aan de algemene middelen.
Het verschil in de lasten tussen de begrotingsjaren 2020 en 2021 wordt veroorzaakt door:
Het verschil in de baten tussen de jaren 2020 en 2021 wordt veroorzaakt door:
Het verschil in de mutaties op de reserve parkeren ontstaat door:
2. Parkeervisie/tarieven
Vanwege de coronacrisis is het opstellen van de parkeervisie in 2020 uitgesteld. Voor een goede discussie over de tarieven dient de parkeervisie de grondslag te zijn. In het verlengde hiervan wordt voor het jaar 2021 geen tariefsverhoging voor parkeren doorgevoerd (m.u.v. van de hoogte van de naheffingsaanslag parkeren). Dit is eenmalig en in afwachting van de behandeling van de parkeervisie in q1 van 2021.
3. Onderhoudsvoorziening parkeren
In 2021 wordt een bedrag van 443.000 euro toegevoegd aan de reserve en wordt een bedrag van 406.500 euro voor onderhoudswerkzaamheden aan de voorziening onttrokken.
Op basis van contractuele afspraken wordt een deel van de onderhoudskosten en vervangingsinvesteringen in rekening gebracht bij partners.
4. Reserve.
Op basis van het raadsbesluit bij de PB2011-2024 zijn diverse deelreserves parkeren samengevoegd tot de reserve parkeren. Elk van de deelreserves hebben een eigen functie. Voor het opvangen van schommelingen in de parkeerexploitatie is 1.000.000 euro opgenomen.
5. Parkeren bezoekers MST in de H.J. van Heekgarage.
In het product parkeerbeheer worden de resultaten meegenomen uit de aanpassing van de H.J. van Heekgarage voor het Medisch Spectrum Twente (MST).
6. Fiscaliteit
Vanaf 2016 vallen de activiteiten van het parkeerbedrijf onder de Wet op de vennootschapsbelasting 1969 (vpb) voor zover sprake is van een fiscale onderneming. Over de fiscale winst die het parkeerbedrijf maakt met haar ondernemingsactiviteiten dient vennootschapsbelasting betaald te worden. Binnen het parkeerbedrijf is er sprake van uitoefening van overheidsactiviteiten (straat parkeren) en ondernemingsactiviteiten (garage parkeren). Straat parkeren en garage parkeren worden apart getoetst. Over de overheidsactiviteiten is weliswaar sprake van een fiscale onderneming, maar is geen vennootschapsbelasting verschuldigd, omdat een vrijstelling kan worden toegepast.
Voor het garage parkeren wordt jaarlijks beoordeeld of sprake is van een fiscale onderneming. Eén van de criteria is dat sprake moet zijn van ‘winst’. Jaarlijks wordt er zowel op basis van de begroting als op basis van de realisatie een fiscale geactualiseerde winsttoets gedaan voor het garage parkeren. De uitkomst van de winsttoets op basis van de begroting 2016, 2017, 2018 en 2019 van het parkeerbedrijf laat zien dat er (nog) geen fiscale winst wordt behaald waarover vennootschapsbelasting verschuldigd is.
Het college acht de onderstaande onderwerpen absoluut noodzakelijk om mee te nemen in de financiële opgave. Het betreft onderwerpen die ook reeds in de Coronanota 2020 waren opgenomen. De onderwerpen zijn onder te verdelen in drie categorieën. De eerste categorie betreft volumestijging. Door een onontkoombare toename van het volume nemen kosten ook toe. De tweede categorie zijn taken waar door het Rijk onvoldoende middelen voor beschikbaar worden gesteld. Er geldt echter wel een wettelijke verplichting tot uitvoering van deze taken. Tot slot worden binnen de eigen organisatie ook enkele knelpunten opgevoerd.
Programma | Knelpunt in duizend euro | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
V&S | 1. Wachttijden Wijkteams | -250 | -250 | -250 | -250 |
V&S | 2. Wegvallen incidentele bijdrage Wijkteams | -400 | 0 | 0 | 0 |
V&S | 3. Ontoereikende indexering voor vervoer (NEA-indexering) | -233 | -233 | -233 | -233 |
V&S | 4. Realisatie taakstellingen gecompenseerd door volume- en tariefstijgingen | -650 | -700 | -750 | -750 |
DWLW |
5. Areaaluitbreiding (beheer en onderhoud opgeleverde nieuwbouwwijken en renovaties) |
-442 | -442 | -442 | -442 |
V&S |
6. Volumestijging Jeugd |
-956 | -956 | -765 | -765 |
V&S | 7. Volumestijging Wmo | -804 | -804 | -804 | -804 |
V&S | 8. Abonnementstarief | -710 | -710 | -710 | -710 |
Totaal knelpunten volumestijging | -4.445 | -4.095 | -3.954 | -3.954 | |
V&S | 9. Invoering woonplaatsbeginsel Jeugd: eenmalige invoeringskosten | -90 | -34 | 0 | 0 |
V&S | 10. Invoering woonplaatsbeginsel Jeugd: structureel effect caseload wijkteams | 0 | -50 | -50 | -50 |
DWLW | 11. Omgevingswet | -458 | -608 | -433 | -208 |
DWLW | 12. Duurzaamheid: organisatiecapaciteit warmtetransitie | -200 | pm | pm | pm |
DWLW | 13. Proceskosten integrale wijkaanpak warmtetransitie (Twekkelerveld en de Posten) | -600 | pm | pm | pm |
S&B | 14. Archivaris, vanuit nieuwe archiefwet | -62 | -62 | -62 | -62 |
DWLW | 15. Handhaving en Veiligheid structureel op een basisniveau | 0 | -450 | -900 | -900 |
DWLW | 16. Cultuurhistorie (wettelijk deel) | -100 | -100 | -100 | -100 |
Total knelpunten rijkstaken met onvoldoende middelen | -1.510 | -1.304 | -1.545 | -1.320 | |
F&O | 17. Duurzaam deelvervoer | -30 | -30 | -30 | -30 |
F&O | 18. Webteam/ digitale dienstverlening | -80 | -80 | -80 | -80 |
F&O | 19. Naheffing polis brandverzekering en onderverzekering inventaris | -110 | -110 | -110 | -110 |
F&O | 20. Informatiebeveiliging overheid (voorkomen datalekken/hacken, wachtwoordkluis) | -200 | -200 | -200 | -200 |
F&O | 21. Contract- en licentiemanagement | -175 | -175 | -175 | -175 |
F&O | 22. Posttarieven | -165 | -165 | -165 | -165 |
F&O | 23. Onderwijshuisvesting OZB | -135 | -135 | -135 | -135 |
F&O | 24. Onderwijshuisvesting vandalisme | -20 | -20 | -20 | -20 |
F&O | 25. Organisatieontwikkeling | -169 | -169 | -169 | -169 |
V&S | 26. Bed, bad en brood | -100 | 0 | 0 | 0 |
S&B | 27. Accountantskosten | -35 | -35 | -35 | -35 |
DWLW | 28. Eikenprocessierups korte termijn aanpak | -550 | -550 | pm | pm |
DWLW | 29. Tekort Boswinkel Oost | -0 | -36 | -36 | -36 |
DWLW | 30. VPB – buiten reclame | -200 | -200 | 0 | 0 |
DWLW | 31. Coördinatie Duitslandagenda | -75 | -75 | -75 | 0 |
V&S | 32. Zwembad | 0 | -608 | -100 | 0 |
Totaal knelpunten eigen organisatie | -2.044 | -2.588 | -1.330 | -1.155 | |
Totaal knelpunten | -7.999 | -7.987 | -6.829 | -6.429 |
Toelichting op de knelpunten
1. Wachttijden Wijkteams
Voor het terugdringen van de huidige wachttijden met inachtneming van gestegen volume Wmo is extra personele inzet noodzakelijk. Het volume voor WMO maatwerkvoorzieningen (excl. vervoer) is structureel gestegen met bijna 7% in 2019. Om blijvend te kunnen voldoen aan de wachttijden is extra inzet noodzakelijk. Op basis van een gemiddelde tijdsbesteding van 6,8 uur (bruto 8 uur per melding met inbegrip van 15% efficiëntie) tegen een toename van het volume met 5% betekent dit een extra noodzakelijke inzet van 3,4 fte.
2. Wegvallen incidentele bijdrage Wijkteams
Voor 2019 en 2020 beschikken de wijkteams over aanvullende intensiveringsmiddelen om de transformatie en bedrijfsvoering op peil te brengen. Dit mede naar aanleiding van het toegenomen volume aan caseload binnen de wijkteams. Uitgangspunt is dat na 2020 de "reguliere bedrijfsvoering" op orde is. Hiervoor is o.a. het versnellingsproject toegang ingericht om meer volume af te vangen via de voorliggende voorzieningen zoals wijkwijzers. De effecten van dit project worden in 2022 verwacht waardoor in 2021 nog een extra bijdrage noodzakelijk wordt geacht voor de uitvoering.
3. Ontoereikende indexering voor vervoer (NEA-indexering)
De NEA-index (contractuele indexering voor doelgroepenvervoer) is erg hoog dit jaar. De NEA-index voor taxivervoer in 2020 komt uit op 6,7%. De voornaamste reden is de afschaffing van de teruggaveregeling BPM per 1 januari 2020. Daarnaast stijgen de lonen met 2% per 1 januari 2020 en zijn de kosten voor verzekeringen fors toegenomen. Ook de kostenverhogende effecten van de Wet Arbeidsmarkt in Balans (de WAB) zijn in de index verdisconteerd. Deze index wijkt fors af van de gemeentelijke index op vervoer.
4. Realisatie taakstellingen gecompenseerd door volume- en tariefstijgingen
Het Sociaal domein kent een fors aantal taakstellingen, o.a. geformuleerd in de Zomernota 2017. Uit de meest recente inventarisatie/monitoring van de taakstellingen geldt dat de taakstellingen voor Inkoop Jeugdhulp en Wmo (totaal 1,2 miljoen euro structureel) vanuit het Twents Ondersteunings Model weliswaar inhoudelijk zijn ingevuld (resultaatgerichte afstemming met zorgaanbieders) maar financieel niet sluitend is door onder andere toegenomen volume en tariefstijgingen. Op dit aandeel kan niet verder bijgestuurd worden.
Het Twents Ondersteunings Model heeft als doel om resultaatgerichtere afspraken met zorgaanbieders te maken. Op inhoud is dat behaald maar in de 4 jaren ervoor zijn de tarieven van de producten niet geïndexeerd. Dat heeft geleid tot een inhaaleffect vanaf 2019 met ruim 6,2%. Deze tariefstijging gecombineerd met volumestijging maakt dat we de taakstelling wel gerealiseerd hebben, maar dat door de nieuwe omstandigheden een nieuw knelpunt is ontstaan.
5. Areaaluitbreiding (beheer en onderhoud opgeleverde nieuwbouwwijken en renovaties)
Betreft de jaarlijkse optelsom van uitbreiding en krimp van de openbare ruimte. De benodigde kosten voor beheer en onderhoud van alle assets betreffen materiële kosten, kosten inzet derden, kosten vanuit fte inzet eigen personeel en fte inzet vanuit Onderhoud Enschede BV.
In 2019 heeft er onder andere areaaluitbreiding plaats gevonden door uitbreiding van de nieuwbouwwijken Boddenkamp, Boekelose Stoomblekerij, Kotkampplein, Prins Bernhardpark, Fokkerweg en gedeelte N18. Daarnaast de grotere renovaties, zoals het Bijvank en Winkelcentrum Stokhorst en de aanleg van vele parkeerplaatsen langs de Lonnekerbrugstraat. Tot slot heeft de aansluiting van de gemeentelijke applicaties BGT en GBI ook gezorgd voor mutaties.
6. Volumestijging Jeugd
Geprognosticeerde volumestijging 2,5 % vanaf 2020 en 2% vanaf 2024 ten opzichte van het huidige niveau. Deze prognose is mede gebaseerd op groei in de afgelopen jaren van beroep op Jeugdhulp.
7. Volumestijging Wmo
Aanname is volumestijging Wmo-begeleiding en Wmo-ondersteuning huishouden van 2 % vanaf 2020. Deze toename is gebaseerd op de landelijke volumecijfers rondom vergrijzing.
8. Abonnementstarief
Als gevolg van de invoering van het abonnementstarief is het volume voor de Wmo (voor met name Ondersteuning Huishouden en Hulpmiddelen) fors gestegen. In 2019 kon de stijging, mede vanwege een "vertraagd" effect nog opgevangen worden binnen de bestaande budgetten. Voor 2020 en verder lijkt dat minder aannemelijk. Voor Ondersteuning Huishouden en Hulpmiddelen verwachten we een niet gedekt effect van 5%. Er wordt volop gelobbyd voor aanvullende middelen maar vooralsnog leidt dit niet tot extra middelen.
9. Invoering woonplaatsbeginsel Jeugd: eenmalige invoeringskosten
De invoering van het nieuwe woonplaatsbeginsel betekent naast een financieel budget- en kosteneffect ook dat er een overdracht van dossiers en inrichting van het berichtenverkeer moet plaatsvinden. Dat leidt tot eenmalige kosten in het 2e halfjaar van 2021 en het 1e halfjaar van 2022.
10. Invoering woonplaatsbeginsel Jeugd: structureel effect caseload wijkteams
De invoering van het nieuwe woonplaatsbeginsel betekent voor Enschede dat er, op basis van de simulaties van het Ministerie van VWS, per saldo meer cliënten onder regie komen van de Wijkteams dan dat Enschede aan andere gemeenten overdraagt. Per saldo leidt dat tot een uitzetting van de caseload bij de wijkcoaches (2018: + 125 cliënten).
11. Omgevingswet
Op 1 januari 2022 wordt de Omgevingswet ingevoerd. Die invoering gaat gepaard met extra kosten voor gemeenten. Bij de Omgevingswet hoort een nieuw digitaal landelijk stelsel (DSO). Dat stelsel wordt bekostigd door een inhouding op het gemeentefonds van jaarlijks 160.000 euro. Daarnaast moeten gemeenten ook eigen applicaties hebben om met het DSO te kunnen werken. Nu hebben we 2 applicaties, voor Bestemmingsplannen en voor Vergunningen. Dat worden er 3, er komt er 1 bij waarmee burgers direct kunnen zien welke regels er van toepassing zijn op een aangeklikt gebied. Die extra applicatie kost jaarlijks 50.000 euro en eenmalig in 2021 100.000 euro, omdat de bestaande juridische regels moeten worden omgezet naar die nieuwe applicatie.
Ook eenmalig in 2021 zijn de invoeringskosten betreffende de inbedding van de nieuwe applicaties in het gemeentelijke ICT-systeem,150.000 euro. Verder zijn er frictiekosten te verwachten in 2022 en 2023.
Met de Omgevingswet wordt de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen ingevoerd. Die wet hevelt een deel van het werk over van de gemeente naar de markt. Het werk van enkele medewerkers vervalt. Het kost tijd voordat we daarvoor een passende oplossing hebben gevonden. De geschatte frictiekosten zijn in 2022 150.000 euro en in 2023 nog 75.000 euro.
De Omgevingswet zal lagere legesopbrengst tot gevolg hebben, maar een deel van het werk vervalt niet doch verschuift naar de dienstverlenende elementen uit de Omgevingswet. Er wordt veel meer vergunningsvrij, maar er komt veel meer overleg bij. De frictiekosten worden nu geschat op 250.000 euro in het eerste jaar 2022 en daarna op 150.000 euro. Dat is nu alleen voor 2023 opgenomen omdat nog niet duidelijk is wat eventueel de compenserende acties van het Rijk zullen zijn.
12. Duurzaamheid: organisatiecapaciteit warmtetransitie
Enschede heeft van het Rijk eenmalig 200.000 euro gekregen, om daarmee in de jaren 2019 tot en met 2021 een warmtevisie op te stellen. Dit geld wordt in 2020 en 2021 ingezet om deze visie (extern) op te stellen. De opdracht is de visie uiterlijk in 2021 af te ronden. Voor het opstellen van deze visie zijn geen extra middelen nodig, maar de verwachting is wel dat in het verlengde van de visie diverse partijen uitvoering gaan geven aan deze visie. Dat zal begeleid moeten worden (beleidsmatig, communicatief, soms met projectbegeleiding) en daarvoor is nu geen capaciteit beschikbaar. De inschatting is dat dit structureel 300.000 euro zal gaan kosten en dat de uitvoering tegen deze kosten in elk geval de periode 2022 – 2024 omvat. Omdat 2021 nog een opstartjaar is kan in 2021 volstaan worden met een bijdrage van 200.000 euro. Om structureel te kunnen blijven werken aan deze warmtevisie, geldt ook hier dat het Rijk middelen zal moeten gaan bijdragen. Die zullen naar verwachting sowieso niet eerder dan vanaf 2022 beschikbaar komen. Over de hoogte ervan loopt nu een landelijk onderzoek. Tegen deze achtergrond stellen we de jaren 2022 en verder hier nu op 'pm'.
13. Proceskosten integrale wijkaanpak warmtetransitie (Twekkelerveld en de Posten)
Om de warmtetransitie mogelijk te maken verwachten we per wijk 300.000 euro per jaar proceskosten voor een duur van 10 jaar nodig te hebben. Om de opgave beheersbaar te houden willen we jaarlijks één wijk aan de werkvoorraad toevoegen, tot we in totaal maximaal 10 wijken tegelijk aanpakken (kosten: 3 miljoen euro per jaar). Vanaf 2040 zouden we dit dan weer afbouwen, om in 2050 (conform de opdracht van het Rijk) klaar te zijn. Momenteel hebben we al in twee wijken (Twekkelerveld en De Posten) de nodige werkzaamheden opgepakt, zijn er afspraken gemaakt met partners en daarmee verwachtingen gewekt die we nu waar moeten maken. Dat betekent dat we in 2021 twee maal 300.000 euro is 600.000 euro nodig om door te kunnen gaan. Voor de jaren daarna ontstaat dan een reeks die oploopt met 300.000 euro per jaar tot we in 2029 tien wijken aanpakken en dus 3 miljoen euro nodig hebben. Vanaf 2040 loopt dat bedrag weer af met 300.000 euro per jaar. De jaren na 2021 stellen we nu echter op PM, omdat het college het signaal aan het Rijk wil afgeven dat de met de warmtetransitie gemoeide kosten door het Rijk moeten worden gedragen om de uitvoering mogelijk te maken.
14. Archivaris, vanuit nieuwe archiefwet
Met de invoering van de nieuwe Archiefwet in 2021 wordt het verplicht om een (gemeente)archivaris aan te wijzen. Het toegenomen belang van informatie voor het functioneren van de overheid en het vertrouwen van burgers maakt dat dit per 2021 een verplichting wordt.
15. Handhaving en Veiligheid structureel op een basisniveau
In gemeentebegroting 2020 - 2023 is opgenomen dat de intensivering op handhaving en veiligheid (900.000 euro) in 2022 met de helft afneemt om in 2023 volledig weg te vallen. Daarmee is een knelpunt ontstaan. Niet herstellen zal betekenen dat er aanzienlijk minder BOA’s (handhavers) ingezet kunnen worden. Ook zal er minder toezicht en handhaving zijn op onzelfstandige bewoning, volkstuinen, recreatie woningen, strijdig gebruik van het buitengebied etc. Verder zal er minder aandacht zijn voor veiligheid door minder inzet op de aanpak van ondermijnende criminaliteit en de bibob-procedure. Deze zaken dreigen weg te vallen, zaken die juist van groot belang zijn om de stad leefbaar en aantrekkelijk te houden. Dat zijn belangrijke noodzakelijke randvoorwaarden voor een economisch herstel. Een aanvullend argument om structureel een basisniveau te borgen is te voorkomen dat de gemeente in termen van interbestuurlijk toezicht door de provincie op dit gebied weer afglijdt van de recent verkregen groene score.
16. Cultuurhistorie (wettelijk deel)
We zetten op dit moment onvoldoende in op cultuurhistorie en de onderscheidende kwaliteit die dit onze stad te bieden heeft. Cultuurhistorie is van groot belang om een aantrekkelijke stad te zijn en dus van invloed op je aantrekkingskracht voor jong talent, nieuwe bewoners, ondernemers en bezoekers. We moeten aan een aantal wettelijke taken verplicht uitvoering geven. We voldoen daar momenteel niet aan. Evenmin voldoen we niet aan de wensen van de gemeenteraad.
We voldoen niet altijd aan het opnemen van een beschrijving van Cultuurhistorie in bestemmingsplannen door gebrek aan capaciteit. We kunnen waarden onvoldoende duiden en hiermee onvoldoende beschermen. Inbreng Cultuurhistorie ontbreekt in projecten en initiatieven waardoor we kansen missen om te ontwikkelen vanuit onderscheidende identiteit en bestaande kwaliteit (denk aan discussies Bato, Harbrinksweg en Usseleres). Er wordt meer inzet gevraagd van Cultuurhistorie door de komst van de Omgevingswet. De Omgevingsvisie vraagt om aan te geven wat je wilt beschermen en ontwikkelen. De Cultuurhistorie waardenkaart is niet op orde daarmee ontbreekt goede inbreng op de ontwikkeling van de Omgevingsvisie. Tevens moet beleid geactueerd worden om aan te sluiten bij eisen van de Omgevingswet en advisering op bestemmingsplannen.
Er zijn extra middelen noodzakelijk om het verouderde beleid te actualiseren, de cultuurhistorische waardenkaart te actualiseren en in te zetten op structurele uitbreiding beleidscapaciteit. Hiermee kunnen we inspelen op veranderingen die de Omgevingswet van ons vragen, de basis op orde organiseren én sturen op ontwikkelingen waarmee we ons als stad kunnen onderscheiden. Het structurele effect hiervan voor het wettelijk verplichte deel wordt structureel ingeschat op 100.000 euro.
17. Duurzaam deelvervoer
Voor controle en analyse op gebruik (duurzaam) vervoer is capaciteit vereist. De bezetting van de servicedesk voor controle op NS Businesscards vraagt 10.000 euro en voor controle en analyse autogebruik is ook 10.000 euro nodig. Ook 10.000 euro is nodig voor de hogere diverse kosten voor opladen, parkeren en eigen risico door schades. Indien er geen inzet wordt gepleegd op de controle van gebruik NS Businesscards en de elektrische dienstauto's dan lopen we een fiscaal risico. Beide vervoersvormen zijn namelijk alleen beschikbaar voor zakelijk gebruik en niet voor woon-werk verkeer.
18. Webteam/ digitale dienstverlening basisniveau
Het webteam heeft te weinig capaciteit om de gemeentelijke websites kwalitatief op peil te houden, de ontwikkelingen van techniek en maatschappij bij te houden en te voldoen aan wettelijke eisen ten aanzien van bijvoorbeeld digitale toegankelijkheid en privacy. Zelfs een basisniveau van kwaliteit, efficiency en wettelijke kaders kan alleen met extra formatie gegarandeerd worden.
19. Naheffing polis brandverzekering en onderverzekering inventaris
De premie brandverzekering is afgesloten o.b.v. de taxatiewaarde exclusief inventaris en BTW. Dat had inclusief inventaris en BTW moeten zijn. Hierdoor volgt een naheffing van 110.000 euro.
20. Informatiebeveiliging overheid (voorkomen datalekken/hacken, wachtwoordkluis)
De Baseline Informatiebeveiliging Overheid, ofwel BIO (het verplichte normenkader voor gemeenten voor de informatieveiligheid), verplicht gemeenten om te investeren in de informatiebeveiliging. Het totaal benodigde bedrag hiervoor bedraagt 200.000 euro structureel en betreft twee onderdelen. Ten eerste moet bijgedragen worden in licentiekosten voor een wachtwoordkluis. Middels regionale aanbesteding voor Single Sign On (SSO) zal deze tegen een zo gunstig mogelijk tarief worden aangeschaft. Ten tweede moet een zogeheten Security Information & Event Management (SIEM) proces met de bijbehorende tooling en de aansluiting op Security Operations Center (SOC) worden ingericht. Voor gemeenten is dit het verplichte normenkader voor de informatieveiligheid. De overheid dwingt dit af, omdat we in toenemende mate het ontstaan zien van datalekken, ransomware en hacken. Zie voorbeelden als Citrix, Gemeente Lochem en de universiteit Maastricht.
Uit de aanbesteding vanuit GGI veilig (namens VNG) heeft KPN de aanbesteding gegund gekregen. KPN levert aan gemeenten een managed service dienst met betrekking tot SIEM/SOC. Voor de Gemeente Enschede staat deze noodzakelijke implementatie gepland in het 3e kwartaal van 2020. In de offerte van KPN voor de gemeente Enschede, zijn de kosten voor deze implementatie alsmede een randvoorwaardelijke additionele capaciteit van 1 FTE beschreven. Gezien de complexiteit is binnen de huidige formatie geen deskundigheid beschikbaar om al deze dreigingen tijdig en adequaat op te lossen en daarmee te voldoen aan de vereiste wetgeving. Security Information & Event Management (SIEM) is essentieel om geavanceerde dreigingen en aanvallen in een zeer vroeg stadium te detecteren. Op basis van deze vroegtijdige detectie kan er actie ondernomen worden om de aanval zo snel mogelijk te stoppen of in een aantal gevallen zelfs te voorkomen. Niet adequaat reageren kan leiden tot discontinuïteit in de primaire processen en kan daarmee gevolgen hebben voor de dienstverlening aan onze inwoners, of privacygevoelige informatie blootleggen. Het leidt tot financiële, politieke- en imagoschade. Daarnaast zien we op basis van toenemende complexiteit en dreigingen, gecombineerd met onze ervaringen van afgelopen jaren dat de werkzaamheden binnen het informatie beveiligingsdomein (denk aan audits, riskassessments, privacy impact analyses e.a.) toenemen voor de gemeente Enschede. De huidige formatie is niet afdoende om de digitale weerbaarheid te borgen en dient uitgebreid te worden met tenminste 1 FTE.
21. Contract- en licentiemanagement
Momenteel heeft de Gemeente Enschede geen deskundigheid in huis om in control te zijn op contract- en licentiebeheer ten aanzien van haar softwareportefeuille. Dat is onlangs pijnlijk duidelijk geworden toen Microsoft een jaar geleden ons in complainant heeft gesteld voor een bedrag van 1,7 miljoen euro. Dit is ook te lezen in het Berenschot onderzoek welke in opdracht van uw raad vorig jaar heeft plaatsgevonden. Dit is destijds met veel moeite omgezet naar het aantrekken van een nieuwe Microsoft bundel, maar toont aan dat het niet in control zijn op dit vlak een hoog en zeer onwenselijk financieel risico met zich meebrengt dat beheerst moet worden. Berenschot heeft in zijn onderzoek al aangegeven dat de complexiteit contracten en licenties bij met name de grote leveranciers toeneemt en steeds ingewikkelder wordt. Door ondermeer de toenemende complexiteit van digitalisering worden we steeds meer gedwongen om met grote partijen als Microsoft in zee te gaan, waardoor onze afhankelijk toeneemt. Dit ter voorkoming van financiële boetes en ongewenste meeruitgaven.
22. Posttarieven
De Gemeente Enschede moet marktconforme tarieven gaan betalen voor de postbezorging ten gevolge van vigerende wetgeving. Dit leidt tot een onvermijdelijke kostenstijging en kan niet binnen de beschikbare budgetten worden opgevangen.
23. Onderwijshuisvesting OZB
De OZB-lasten voor schoolgebouwen zijn vanaf 2019 meer gestegen dan de ontvangen reguliere prijscompensatie. Gevolg is dat het beschikbare budget voor de OZB niet toereikend is.
24. Onderwijshuisvesting vandalisme
Er is sprake van een toenemend aantal schades door vandalisme, ondanks de maatregelen die de voorbije jaren preventief zijn doorgevoerd. Dit soort schades is tot op heden niet verzekerd, omdat de verzekeringspremie die hiervoor betaald moet worden onevenredig hoog is.
25. Organisatieontwikkeling
In de zomernota 2019 was een bedrag van 300.000 euro opgevoerd voor het probleempunt organisatieontwikkeling onder de voorwaarde dat dit (met nog 2 probleempunten) een rendement op de organisatie van 2 miljoen euro oplevert. Als gevolg van een herschikking van middelen is structureel 169.000 euro minder toegekend aan organisatieontwikkeling. Om invulling te kunnen geven aan het afgesproken rendement op de organisatie is het volledige bedrag voor organisatieontwikkeling nodig.
Rendement op de organisatie kan gerealiseerd worden door enerzijds werkprocessen anders in te richten, gecombineerd met het werk van medewerkers die met pensioen gaan anders in te vullen. Dit vraagt dat we medewerkers verleiden om bijvoorbeeld nog eerder de organisatie te verlaten of om hun talenten elders in de organisatie in te zetten, zodat werkprocessen versneld anders ingericht kunnen worden. Anderzijds moet tegelijkertijd ingezet worden op behoud van talent en het aantrekken van nieuw talent.
26. Bed, bad en brood
Continuering van de huidige opvang. Afgelopen jaren hebben we geld beschikbaar gesteld voor de opvang van uitgeprocedeerde asielzoekers. Dit willen we in 2021 continueren.
27. Accountantskosten
Extra kosten accountant boven budget als gevolg van nieuwe aanbesteding en nieuw contract.
28. Eikenprocessierups korte termijn aanpak
Dit betreft een toezegging aan de Raad. Voor de "korte termijn" aanpak (preventief spuiten en wegzuigen) van de eikenprocessierups is in 2020 sprake van een tekort. Daarnaast zijn er nog geen structurele middelen in de gemeentebegroting opgenomen voor de korte termijn aanpak na 2020. Indien deze middelen niet beschikbaar komen dan kunnen we de korte termijn aanpak van de eikenprocessierups niet vormgeven. Let op: de lange termijn aanpak rond de eikenprocessierups (herstel natuurlijk evenwicht) is opgenomen als beleidswens.
De verwachting is dat de plaag zich op korte termijn maar beperkt laat reduceren ondanks alle maatregelen. Vestiging van duurzame populaties natuurlijke vijanden zal jaren duren. Biodiversiteit is iets van hele lange adem. Gecombineerd met het feit dat we in een stedelijke omgeving zitten maakt dat het maar de vraag is of een echt natuurlijk evenwicht haalbaar is. Dit maakt de bestrijding van de eikenprocessierups dus nog vele jaren noodzakelijk. Vooralsnog is budget opgenomen voor de korte termijn aanpak voor 2021 en 2022, waarna een evaluatie plaats zal vinden en een besluit genomen moet worden over budgetten voor de daaropvolgende jaren.
29. Tekort Boswinkel Oost
Onder de herstructurering van Boswinkel Oost ligt een oude begroting die niet geïndexeerd is.
30. VPB – buiten reclame
Per 1 januari 2016 is de vennootschapsbelastingplicht ontstaan voor overheidsondernemingen. Deze ondernemingen kunnen voor hun ondernemingsactiviteiten vennootschapsbelastingplichtig zijn.
Toetsing van ondernemingsactiviteiten heeft ertoe geleid dat de gemeente Enschede voor een aantal activiteiten aangifte doet voor de vennootschapsbelasting waaronder Reclame openbare terreinen.
Er speelt een uitvoerige landelijke discussie over de vennootschapsbelastingplicht van reclame. De Gemeente Enschede heeft het standpunt ingenomen dat de reclame niet leidt tot heffing van Vennootschapsbelasting. De Belastingdienst heeft echter een ander standpunt. Om te voorkomen dat 8% belastingrente in rekening wordt gebracht is besloten om reclame met ingang van 2016 toch in de aangifte op te nemen om vervolgens in bezwaar te gaan tegen de eigen aangifte.
Op grond van de reclame inkomsten gaat het jaarlijks om ongeveer 200.000 euro aan vennootschapsbelasting. Dit is vooralsnog opgenomen voor 2021 en 2022 vanuit de verwachting dat daarna helderheid is over of reclameinkomsten Vennootschapsbelastingplichtig zullen zijn.
31. Coördinatie Duitslandagenda
Op 30 augustus 2019 is de Duitslandagenda door de gemeenteraad vastgesteld. Daarmee is ingestemd met de strategie om tot één grensoverschrijdende economische sterke regio te komen, waarbij de grens niet meer als een belemmering wordt ervaren. De afgelopen jaren is de inzet op de Duitslandagenda opgepakt binnen de reguliere capaciteit. De initiatieven die ontwikkeld zijn beginnen echter tot wasdom te komen en vragen meer capaciteit om ze ook daadwerkelijk te realiseren. Daar komt bij dat de banden met Münster door het officiële partnerschap met deze gemeente meer verplichtingen met zich meebrengt. Zowel in personele inzet als ook in materiële zin.
32. Zwembad
Het onderzoek naar de haalbaarheid van de scenario’s is afgerond. Inmiddels heeft het college een voorkeur uitgesproken voor scenario 1, met het openhouden van Het Slagman tot 2028. Dat voorziet voor de komende jaren in voldoende zwemwater voor de verschillende doelgroepen. In dit scenario kan de taakstelling van 400.000 euro op de zwembaden niet volledig gerealiseerd worden. Een bedrag van 240.000 euro wordt wel gerealiseerd en voor het restant (160.000 euro) geldt een inspanningsverplichting om met Sportaal in overleg te treden dit bedrag zo beperkt mogelijk te houden.
Naast de structurele kosten is er sprake van incidentele frictiekosten bij personeel ter grootte van 280.000 euro (100.000 in 2021, 80.000 in 2022 en 100.000 euro in 2023) en boekwaarde op het Aquadrome van 608.000 euro. Dat maakt het totaal aan frictiekosten 888.000 euro. De afboeking van het Aquadrome is gepland voor 2022. De frictiekosten voor personeel worden voor 2021 en 2022 gedekt uit de bijdrage van 2 x 90.000 euro die eind 2017 door de raad vanaf 2021 beschikbaar is gesteld voor de zwembadvisie. Er resteert derhalve een incidenteel knelpunt voor de frictiekosten van 608.000 euro in 2022 en 100.000 euro in 2023. Het Slagman verliest uiterlijk in 2028 de zwemfunctie en zal dan worden gesloten. Het zal dan in eerste instantie worden aangeboden aan het Vastgoedbedrijf van de gemeente. Besluitvorming door de raad dient nog wel plaats te vinden.
Gemeentefonds
In de Gemeentebegroting 2020-2023 was de stand van het Gemeentefonds berekend op basis van de septembercirculaire 2019. In de Coronanota 2020 zijn reeds alle aanpassingen aan het Gemeentefonds na september 2019 verwerkt. Het gaat om de decembercirculaire 2019 en de meicirculaire 2020. De uitkomst van deze circulaires is in onderstaande tabel inzichtelijk gemaakt. Per saldo is er hoofdzakelijk sprake van positieve bijstellingen. De voornaamste reden is dat op rijksniveau sprake is van een hogere stijging van lonen en prijzen waardoor de gemeente trap-op gaat en een hogere uitkering uit het gemeentefonds zal ontvangen. In de meicirculaire zat voor 2024 wel een negatieve bijstelling als gevolg van een neerwaartse bijstelling van de zorguitgaven.
Gemeentefonds in duizend euro | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Decembercirculaire 2019 | 983 | |||
Meicirculaire 2020, accres Gemeentefonds | 1.924 | 3.215 | 1.284 | -646 |
Totaal accreswijziging gemeentefonds tov begroting 2020 | 1.924 | 3.215 | 1.284 | 337 |
Bij deze tabel zijn 3 opmerkingen relevant:
Ontwikkeling lonen, prijzen, rente, ozb
Het middelenkader wordt jaarlijks aangepast op een aantal externe effecten, zoals ontwikkelingen op het gebied van lonen, prijzen, rente en ozb. Het betreft een actualisatie van ramingen, gebaseerd op cijfers van het CPB en andere parameters. In de onderstaande tabel zijn deze externe effecten benoemd.
Indexatie lonen, prijzen, rente en ozb in duizend euro | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
1. Prijsontwikkeling | -2.000 | -2.000 | -2.000 | -2.000 |
2. Ontwikkeling loonkosten | -4.480 | -4.480 | -4.480 | -4.480 |
3. Premiestijgingen pensioen | -1.000 | -1.000 | -1.000 | -1.000 |
4. Loon- prijscompensatie Gemeenschappelijke Regelingen | -285 | -285 | -285 | -285 |
5. Indexatie Onderwijshuisvesting | -192 | |||
6. Loon- prijscompensatie Jeugd, WMO-BG en SW | -1.791 | -1.791 | -1.791 | -1.791 |
7. Dekking vanuit stelpost loon-prijscompensatie | 7.000 | 7.000 | 7.000 | 7.578 |
8. Indexatie OZB | 945 | 945 | 945 | 945 |
9. Treasury | 951 | 736 | 663 | -27 |
Totaal | -660 | -875 | -948 | -1.252 |
1. Prijsontwikkeling
Het CPB gaat in de prognoses uit van een inflatie van 1,6% in 2021. Dit leidt tot een stijging van de prijzen van 2 miljoen euro.
2. Ontwikkeling loonkosten
Het CPB gaat in de prognoses uit van een loonstijging van 2,8% vanaf 2021. Dit percentage is overgenomen en zorgt voor een kostenstijging van 4,5 miljoen euro. De nieuwe gemeente CAO moet nog worden vastgesteld. Het kan dus zijn dat van dit bedrag moet worden afgeweken.
3. Ontwikkeling premiestijging pensioen
Historisch gezien houden we gemiddeld genomen rekening met 1,4 % stijging. Het CPB verwacht echter een forsere stijging van de pensioenpremie. Oorzaak hiervan is met name de lage rentestand van dit moment. Daarom is gerekend met een geprognosticeerde stijging van 2%. Dat zorgt vanaf 2021 voor 1 miljoen euro aan extra lasten.
4. Loon- prijscompensatie Gemeenschappelijke Regelingen
In de raadsbrief over de ontwerpbegrotingen van gemeenschappelijke regelingen d.d. 14 mei 2020 bent u geïnformeerd over loon- prijscompensatie bij gemeenschappelijke regelingen. De dekking hiervoor vanuit de begrote stelpost voor loon- en prijscompensatie is niet voor alle organisaties afdoende. Dit heeft te maken met de afwijking tussen de vermelde percentages en de indexaties die vanuit Twents verband toegevoegd worden aan de budgetten. Reden hiervoor is dat de gemeenschappelijke regelingen al vroeg in het jaar hun begrotingen opstellen en daarvoor de informatie gebruiken zoals deze is gepubliceerd op Prinsjesdag van het vorige jaar. De gemeente stelt pas later haar middelenkader op en benut de percentages die bij de voorjaarsnota van het rijk worden gepubliceerd. Dit is de reden dat de Regio Twente (122.000 euro), de Stadsbank (62.000 euro) en de Veiligheidsregio (101.000 euro) zijn opgenomen voor loon- prijscompensatie (totaal 285.000 euro).
5. Indexatie Onderwijshuisvesting
Als dekking voor de kapitaallasten van gedane onderwijsinvesteringen is in 2011 afgesproken dat het product onderwijshuisvesting jaarlijks geïndexeerd wordt. Dit heeft in 2024 een last van 192.000 euro tot gevolg.
6. Loonprijscompensatie Jeugdhulp, WMO-BG en SW
Vanaf 2020 worden kostenstijgingen als gevolg van loon- en prijsontwikkelingen in Jeugdhulp, WMO en SW gecompenseerd vanuit het accres in het Gemeentefonds. Er is geen sprake meer van aparte loonprijscompensatie die tot en met 2019 via de circulaire werd toegekend. De inschatting is dat een bedrag van 1,8 miljoen euro nodig is voor de loonprijscompensatie op deze onderdelen.
7. Dekking vanuit de stelpost loon-prijscompensatie
In de stelpost loon-prijscompensatie is voor 2021, 2022 en 2023 een bedrag van 7 miljoen euro en voor 2024 een bedrag van 7,578 miljoen euro beschikbaar voor het opvangen van loon- en prijsontwikkelingen vanaf 2021.
8. Indexatie OZB
Uitgaande van inflatie zorgt indexatie van de ozb en overige belastingen voor een extra opbrengst van 945.000 euro.
9. Rente, treasury
Het positieve verschil voor 2021, 2022 en 2023 t.o.v. de gemeentebegroting 2020 ontstaat door lagere rentelasten door neerwaarts bijstellen van de verwachte rentepercentages voor de verwachte herfinanciering in deze jaren. Hetzelfde geldt voor de kortlopende financiering. Ook betreft het hier een voordeel uit vervallen rentetoevoeging aan voorzieningen RBT en ADT. Daarnaast is er sprake van aanzienlijk lagere rentebaten vanuit de kapitaallasten vanwege de noodzakelijke verlaging van omslagrente van 2% naar 1,5%. Ook zijn hogere dividendopbrengsten opgenomen omdat dividend Twence behoudend was geraamd.
Amendement E
Geef natuureducatie weer een plek en aandacht
Indieners: ChristenUnie, Burgerbelangen Enschede, D66, PvdA, VVD.
Besluit:
Motie 10
Grip op transformatie: scherpe keuzes
Indieners: ChristenUnie, Burgerbelangen Enschede, D66, VVD
Besluit:
Motie 11
Gesprek aan gaan om HOH weer als bijdrage naar draagkracht in te voeren
Indieners: ChristenUnie, Burgerbelangen Enschede, D66, PvdA, VVD
Besluit:
Motie 12
Enschede kan het dak op
Indieners: ChristenUnie, Burgerbelangen Enschede, VVD
Besluit:
Motie 13
Pilots warmtetransitie Gasloos Twekkelerveld en de Posten on hold
Indieners: ChristenUnie, Burgerbelangen Enschede, D66, PvdA, VVD
Besluit:
Motie 14
Middelen reserveren voor de linde van de Lasondersingel
Indieners: ChristenUnie, Burgerbelangen Enschede, D66, PvdA, VVD
Besluit:
Motie 16
Steunpakket binnenstad
Indieners: CDA, D66, PvdA
Besluit:
Motie 17
Actief antwoorden op geleerde lessen
Indieners: Groen Links
Besluit:
Motie 19
Enschede Global Goals Gemeente
Indieners: Groen Links
Besluit:
Motie 20
Enschede Sterker uit de crisis als strategische opgave
Indieners: ChristenUnie, Burgerbelangen Enschede, D66, PvdA, VVD
Besluit:
Motie 22
1,7 miljoen voor een ,mooie plek voor onze woonwagenbewoners
Indieners: PVV
Besluit:
Motie 25
Klimatadaptatie
Indieners: DPE
Besluit:
Motie 29
Versnelling en verander
Indieners: Groep Versteeg
Besluit:
In het eerste kwartaal 2021 te komen met een uitgewerkt voorstel waarbij het versnelling en verander participatieproces is.