2.7 Programma Bestuur en Middelen

Openbare orde en Veiligheid -->  Openbare orde en veiligheid -->  Lasten 15.069
-->  Baten 2.766
Bestuur, samenwerking en partnerschap -->  College van B&W -->  Lasten 1.548
-->  Baten 1.000
Euregionale samenwerking -->  Lasten 714
-->  Baten 0
Ondersteuning college en DB -->  Lasten 3.963
-->  Baten 102
Raad en commissies -->  Lasten 2.167
Bedrijfsvoering -->  B&M: Regionale Dienstverlening -->  Lasten 9.132
-->  Baten 9.928
Bezwaar en Beroep -->  Lasten 1.678
-->  Baten 0
Interne dienstverlening -->  Lasten 43.006
-->  Baten 15.938
SHE programmamanagement -->  Lasten 0
-->  Baten 2
Vastgoedbedrijf Enschede -->  Lasten 12.097
-->  Baten 8.358
Financiële huishouding -->  Algemene belastingen -->  Lasten 3.023
-->  Baten 40.339
Algemene uitkering -->  Baten 200.887
Diverse algemene inkomsten -->  Lasten 1.775
-->  Baten 6.221
Treasury -->  Lasten 20.771
-->  Baten 35.580

     

Onderdeel Portefeuillehouder Programmadirecteur
Coördinerend Eelco Eerenberg Marcel Meijs
Openbare orde en veiligheid Peter den Oudsten Herman Bosman
Bestuur, samenwerking en partnerschap College van B&W: Peter den Oudsten
Raad en commissies: Raadspresidium
Marcel Meijs
Rolf Jongedijk
Bedrijfsvoering Eelco Eerenberg (Middelen)
Jeroen Hatenboer (Communicatie en Vastgoed) 
 René van Kuilenburg
Project Management Bureau Enschede Eelco Eerenberg  Tjerk Wassenaar
Betrouwbare en duurzame financiële huishouding   Eelco Eerenberg  Paul Davina

 Inleiding

Het programma Bestuur en Middelen bestaat uit een 4-tal thema's:

  • Veiligheid en openbare orde
  • Bestuur, samenwerking en partnerschap
  • Bedrijfsvoering
  • Financiële huishouding

Deze thema's worden in de volgende paragrafen inhoudelijk en financieel toegelicht

Financieel resultaat
Het financiële resultaat van het programma Bestuur en Middelen is ten opzichten van de concernrapportage met ruim 10 miljoen verbeterd. Dit komt voornamelijk door de meevallende algemene uitkering en het niet verwerken van taakmutaties vanuit de algemene uitkering naar de programma’s van circa 7 miljoen. Naast de verbetering van het resultaat op treasury en dividenduitkeringen circa 1,4 miljoen is ook het resultaat op belasting inkomsten en uitgaven met circa 0,4 miljoen verbeterd ten opzichte van de concernrapportage. Tot slot heeft de versobering bedrijfsvoering binnen het programma BMO, de concernstaf en de raadsgriffie geleid tot een verbetering van het resultaat van circa 1 miljoen. Wij hebben geanticipeerd op de verdere bezuinigingen op de organisatie & bedrijfsvoering vanaf 2015. De bezuinigingen binnen het programma zijn hiermee nagenoeg ingevuld.

Doelstellingen

Doelstelling A  Veiligheid en openbare orde
Het zorgdragen voor de wettelijke taak van de overheid om de veiligheid van inwoners en bezoekers van Enschede te waarborgen.
Doelstelling B  Bestuur, samenwerking en partnerschap
Het versterken van het contact tussen burgers en partners in en buiten de stad met het stadsbestuur, en daarmee ook het versterken van het vertrouwen van de stand in haar bestuur.
Doelstelling C  Bedrijfsvoering
Het realiseren van een solide, innovatieve en maatschappelijke verantwoorde bedrijfsvoering.
Doelstelling D Financiële huishouding
Het bevorderen van een betrouwbare en voor de lange termijn houdbare financiële huishouding.

A. Openbare orde en veiligheid

Wat hebben we bereikt?

Inleiding

In 2014 zijn naast de reguliere coördinatie van veiligheidszaken rond bijvoorbeeld voetbalwedstrijden, huiselijk geweld, criminaliteit en de uitvoering van de speerpunten uit het Integraal Veiligheidsplan 2013-2016 diverse projecten opgestart die de “samenredzaamheid” bevorderen. Dit zijn onder andere de Pilot Getfert-Perik en het overlastproject Noorderhagen. Hier hebben wij naast het behalen van effecten op de veiligheid op zichzelf, ingezet op een sterke verbinding tussen veiligheid, zorg en wijkgericht werken en de verdere ontwikkeling van de gezamenlijke verantwoordelijkheid.

Met name de aanpak van de Hight impact crimes heeft in 2014 inzet gevergd van de gemeente en partners. Naast een zware lopende inzet op inbraakpreventie, zijn de cijfers m.b.t. woninginbraken en overvallen sterk gedaald in vergelijk met de voorgaande jaren. Verder wordt middels de zogenaamde lokale casustafel de bestuurlijke aanpak van georganiseerde criminaliteit versterkt en worden bestuurlijke, strafrechtelijke en fiscale instrumenten gecombineerd om een stevige, effectieve en integrale aanpak mogelijk te maken van de (gerelateerde) georganiseerde misdaad.

Enkele andere bijzondere ontwikkelingen in 2014 zijn:

  • De inzet met betrekking tot het tegengaan van radicalisering. Wij zijn in 2014 gestart met de dialoog met de verschillende relevante partijen en de opzet van een plan van aanpak radicalisering. Wij hebben hier een voortrekkers- en expertiserol in Oost-Nederland.
  • We hebben een evaluatie uitgevoerd rond de aanpak van jeugdgroepen en we hebben deze uitgerold over de stad. Hierbij hebben we een effectieve gezamenlijke inzet m.b.t. criminele jeugdgroepen ontwikkeld.
  • Wij hebben de (criminele) overlast Noorderhagen aangepakt.
  • We hebben gezorgd voor een veilig verloop van grote evenementen, waaronder het WK-plein.
  • Wij zijn gestart met de opmaak van een calamiteitenplan sociaal domein.

Daarnaast is er altijd sprake van acute crisismomenten; in 2014 is dit bijvoorbeeld de gijzeling op camping Ostana geweest.

Doelstellingen

Doelstelling A  Openbare Orde en Veiligheid
Het zorgdragen voor de wettelijke taak van de overheid om de veiligheid van inwoners en bezoekers van Enschede te waarborgen.

Indicatoren

Om de effecten van onze inzet te meten hebben we per doelstelling indicatoren opgesteld. In de onderstaande tabel staan de streef- en realisatiecijfers.
Voor een totaaloverzicht van alle effectdoelstellingen en indicatoren zie de bijlage bij het jaarverslag.

Indicatoren Score 2013 Streven 2014 Score 2014
9. Het percentage inwoners dat zich wel eens onveilig voelt in de eigen buurt.  23,9%  20% 22,2%
20. Positie veiligheid van Enschede ten opzichte van de overige twaalf gemeenten met meer dan 150.000 inwoners.  5  Top 5
21. Opkomstpercentage waarbij de Brandweer na een melding tijdig ter plaatse is.  90%  90% 93%

Toelichting

Ad 9. Enschede kent als één van de weinige grotere gemeenten, na een gestage stijging in de afgelopen jaren, een relatief sterke daling in de onveiligheidsgevoelens in de eigen buurt in 2014. De invloed van de (integrale) projecten m.b.t. aanpak onveiligheidsgevoelens in de wijken en de goede resultaten bij de aanpak van de High Impactcrimes zullen in 2015 en 2016 nog beter tot uiting moeten komen in de daling van het percentage inwoners dat zich wel eens onveilig voelt in de eigen buurt.

Ad 20. De ranglijst is uitgebreid van 12 naar 16 gemeenten. Daarnaast is deze opgemaakt op basis van een gewogen samengestelde index van het aantal geweldsmisdrijven en vernielingen. In objectieve cijfers gezien is het totaal van de veiligheids-/ criminaliteitscijfers in Enschede aanwijsbaar verbeterd ten opzichte van voorgaande jaren.

Ad 21. het Twentse gemiddelde is dat 22% van de objecten ‘te laat’ wordt bereikt. Oorzaak van de positieve afwijking in Enschede ten opzichte van het Twentse gemiddelde is de inzet van beroepsbrandweerlieden in Enschede terwijl in de rest van Twente overwegend met vrijwilligers wordt gewerkt.  

Wat hebben we ervoor gedaan?

Politieke speerpunten
Klik hier voor een uitgebreide beschrijving van de politieke speerpunten zoals opgenomen in de Programmabegroting 2014-2017.

Politieke speerpunten
Enschede blijft behoren tot de top 6 van veiligste steden in Nederland
Het zorgdragen voor de wettelijke taak van de overheid om de veiligheid van inwoners en bezoekers van Enschede te waarborgen.
  1. Inwoners en bedrijven krijgen een steeds grotere verantwoordelijkheid om bij te dragen aan veiligheid.
  2. Samen met politie en Openbaar ministerie zetten we in op georganiseerde criminaliteit en de zogenaamde high impact crimes.
  3. We voeren de prioriteiten uit het integraal veiligheidsplan 2013-2016 uit, in samenwerking met de partners.
  4. Aanpak en signalering radicalisering.






= niet/gedeeltelijk uitgevoerd; = conform begroting; = boven verwachting; = afwijking conform coalitie-akkoord

Toelichting

Aanpak en signalering radicalisering
Wij hebben al voor de tragische gebeurtenissen in Parijs een aanpak uitgerold om vroegtijdige signalering en de integrale aanpak van radicalisering in Enschede te intensiveren en verbeteren. Hiermee lopen wij voorop in de landelijke aanpak.

Wat heeft het gekost?

Bedragen x 1.000 Euro's Begroting primair Begroting (na wijziging) Realisatie Saldo (- = nadeel)
Openbare orde en veiligheid 15.002 14.984 15.069 -85
Totaal Lasten 15.002 14.984 15.069 -85
Openbare orde en veiligheid 1.751 1.751 2.766 1.015
Totaal Baten 1.751 1.751 2.766 1.015
Gerealiseerde saldo van baten en lasten 13.251 13.233 12.303 931
Gerealiseerd resultaat 13.251 13.233 12.303 931

Toelichting

Het voordeel binnen het product openbare orde en veiligheid is voornamelijk ontstaan door de lagere bijdrage aan de VRT (hiermee wordt al voor een deel voldaan aan de bezuinigingsopgave vanaf 2015) en de afrekening van de VRT over 2013. 

B. Bestuur, Samenwerking en Partnerschappen

Wat hebben we bereikt?

Inleiding 

De gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart hebben het Enschedese politieke landschap behoorlijk door elkaar geschud. D66 is de grootste partij geworden met zeven zetels en direct na de verkiezingen zijn tweeëntwintig nieuwe raadsleden benoemd in Enschedese gemeenteraad. Er is een nieuwe coalitie gevormd bestaande uit vijf partijen, D66, BBE, CDA,VVD, en CU.  Deze coalitie heeft een nieuw coalitieprogramma opgesteld: Duurzaam, Samen, Sterker!

Doelstellingen

Doelstelling B  Bestuur, samenwerking en partnerschap
Het versterken van het contact tussen burgers en partners in en buiten de stad met het stadsbestuur, en daarmee ook het versterken van het vertrouwen van de stad in haar bestuur.

Indicatoren

Om de effecten van onze inzet te meten hebben we per doelstelling indicatoren opgesteld. In de onderstaande tabel staan de streef- en realisatiecijfers.
Voor een totaaloverzicht van alle effectdoelstellingen en indicatoren zie de bijlage bij het jaarverslag.

Indicatoren Score 2013 Streven 2014 Score 2014
Doelstelling B:
22. Rapportcijfer voor de mate waarin de burgers betrokken worden bij uitvoering van gemeentelijke plannen.
 
 
E: 5,7
NL:
 
E: 5,5
NL: 5,6

Niet bekend 
Doelstelling B:
23. Rapportcijfer voor de mate waarin de kiezer invloed heeft op wat er in de stad gebeurt.
 
 
E: 5,3
NL:
 
E: 5,1
NL: 5,8

Niet bekend 

Toelichting
De meting uit Waarstaatjegemeente.nl wordt niet meer op deze manier uitgevoerd. Landelijk wordt een burgerpeiling nieuwe stijl uitgevoerd. Gegevens van Enschede zijn (nog) niet beschikbaar.  

Wat hebben we ervoor gedaan?

Politieke speerpunten
Klik hier voor een uitgebreide beschrijving van de politieke speerpunten zoals opgenomen in de Programmabegroting 2014-2017.

Politieke speerpunten
Doelstelling B: Bestuur, samenwerking en partnerschap
Het versterken van het contact tussen burgers en partners in en buiten de stad met het stadsbestuur, en daarmee ook het versterken van het vertrouwen van de stad in haar bestuur.
Raad en Raadcommissies
  • Er naar streven dat de mensen in Enschede het functioneren van de Raad als betekenisvol en gezaghebbend ervaren.
  • Veel prioriteit en aandacht geven aan de nieuwe begrotingsfunctie.
  • IPC efficiënter inrichten



Herijken en opnieuw uitlijnen vergaderstelsel raad

  • Meer ruimte geven voor initiatieven van burgers uit de gemeente
  • Inspelen op een grotere betekenis van samenwerking met partners en andere gemeenten

 


Uitdagingen voor raad als toezichthoudend orgaan:

  • De toezichthouders rol vervullen.
  • Hieraan uitwerking gegeven via een mogelijk aangepaste positionering van de rekenkamer, de accountant en de (gemeente)controller ten opzichte van de raad inclusief de betekenis van de rekeningencommissie.
  • Hierover nieuwe afspraken maken tussen college en raad

 


College van B&W

Coalitieakkoord:

  • Nauwe samenwerking met partners en burgers bij het bereiken van onze doelen.
  • Opgedane ervaringen en lessen uit de 'maatschappelijke investeringsopgaven' (MIO's) gebruiken in reguliere processen.
  • Nieuw coalitieakkoord met prioriteiten sluiten.




Verbeteren afstemming en samenwerking met partners buiten onze gemeentegrenzen
  • Een gecoördineerde lobbyaanpak verder optimaliseren en lobbydossiers waar nodig actualiseren.
  • Door het vervallen van de Wgr-plusstatus nadenken over de rol van Regio Twente als faciliterende en uitvoeringsorganisatie van en voor de Twentse gemeenten.
  • Samenwerken in Netwerkstad, provinciaal, euregionaal en internationaal verband



  = niet/gedeeltelijk uitgevoerd;  = conform begroting;  = boven verwachting; = afwijking conform coalitie-akkoord

Toelichting

Raad en Raadscommissies
IPC efficiënter inrichten
Inmiddels is de 2e nota van wijzigingen afgeschaft en is de programmabegroting compact en digitaal gemaakt. Tegelijkertijd hebben we een nieuwe P&C cyclus afgesproken waarbij ook de 1e nota van wijziging verdwijnt en de concernrapportage wordt samengevoegd met de kadernota in de “Zomernota”. We hebben daarbij nieuwe afspraken gemaakt over het indicatorenstelsel waardoor raad meer in positie gebracht is.

Toezichthoudersrol
De gewijzigde raadssamenstelling heeft geleid tot diverse wijzigingen in de samenstelling van de rekenkamer en rekeningencommissie. Dit heeft de nodige tijd gevraagd. Het horizontaaltoezicht ligt op schema, het toezicht op verbonden partijen en gemeenschappelijke regelingen is in regionaal verband opgepakt. Deze samenwerking zorgt voor een stevigere positie maar heeft geleid tot eigen vertraging van het proces. De doorontwikkeling van de (mogelijk) aangepaste positionering zal in 2015 een verder gevolg krijgen.

Afspraken college en raad m.b.t. toezichthoudersrollen
Naar aanleiding van het rekenkamerrapport “Voorgoed verbonden” is besloten eerst het nieuwe beleidskader verbonden partijen af te wachten voordat nieuwe afspraken gemaakt kunnen worden. Eind 2014 is besloten dat het nieuwe toezicht kader meeloopt in het traject van sourcing en regievoering.

Verbeteren afstemming en samenwerking met partners buiten onze gemeentegrenzen
Een gecoördineerde lobbyaanpak
De lobbydossiers zijn niet integraal geactualiseerd omdat we de focus gelegd hebben op het actuele dossier met betrekking tot MAU. De integrale actualisatie start begin 2015 in samenwerking met Netwerkstad Twente. 

Wat heeft het gekost?

Bedragen x 1.000 Euro's Begroting primair Begroting (na wijziging) Realisatie Saldo (- = nadeel)
College van B&W 1.857 1.802 1.548 254
Euregionale samenwerking 562 617 714 -97
Ondersteuning college en DB 4.072 4.104 3.963 140
Raad en commissies 2.263 2.263 2.167 96
Totaal Lasten 8.753 8.785 8.392 393
College van B&W 1.000 1.000 1.000 0
Ondersteuning college en DB 0 0 102 102
Totaal Baten 1.000 1.000 1.102 102
Gerealiseerde saldo van baten en lasten 7.753 7.785 7.290 495
College van B&W 1.000 1.000 1.000 0
Totaal Storting reserves 1.000 1.000 1.000 0
Gerealiseerde saldo van mutaties reserves 1.000 1.000 1.000 0
Gerealiseerd resultaat 8.753 8.785 8.290 495

Toelichting

Het voordeel binnen de paragraaf bestuur samenwerking en partnerschap wordt vooral veroorzaakt door:

  • Een voordeel van 0,25 miljoen door de een lagere dotatie aan de pensioenvoorziening (ex) wethouders.
  • Een bedrijfsvoeringsvoordeel van ca.0,25 miljoen bij de ondersteuning van college en DB.
  • een bedrijfsvoeringsvoordeel van 0,1 miljoen binnen de budgetten voor Raad en Griffie.
  • Een administratief nadeel op de kosten voor euregionale samenwerking.

Euregionale samenwerking
Het nadeel op euregionale samenwerking is een administratief nadeel. De totale kosten voor de regio en euregio worden begroot binnen alle producten binnen de begroting. Alleen de algemene kosten voor beheer, de netwerkstad en de bijdrage van de euregio, worden binnen het programma B&M begroot. De Regio Twente kent een eigen P&C cyclus met begrotingswijzigingen. Gedurende het jaar maakt ook de Regio Twente begrotingswijzigingen. Bij de 2e nota van wijzigingen werden deze (budgettair neutrale) begrotingswijzigingen verwerkt in de begroting van Enschede. Omdat deze 2e nota van wijziging afgeschaft is, worden in deze jaarrekening de afwijkingen binnen de verschillende programma's gemeld. Bij de toelichting op de jaarrekening wordt een totaaloverzicht gepresenteerd. 

C. Bedrijfsvoering

Wat hebben we bereikt?

Inleiding

Solide bedrijfsvoering
Het onderdeel Bedrijfs-en Management Ondersteuning kende in 2014 een financiële opgave van 2,6 miljoen en een te realiseren personele krimp van 60 formatieplaatsen. Zowel op geld als op formatie is deze taakstelling door BMO in 2014 volledig ingevuld. Dit betekent in de interne dienstverlening wel dat de ondersteuning naar het minimale niveau is terug gebracht waarbij de focus ook (deels) is verschoven van ontzorgen naar "zelfredzaamheid".

De invoering van twee van de drie decentralisaties in 2015 kent ook haar impact op de bedrijfsvoering, hiervoor zijn de nodige acties en maatregelen getroffen. Vanuit de totale beschikbare middelen voor de decentralisaties is financiële ruimte gecreëerd om deze activiteiten af te dekken. In 2015 monitoren we op diverse terreinen (bijvoorbeeld bezwaarschriften en poststromen) wat de werkelijke impact is op de bedrijfsvoering.

Met het opleveren van een integraal raadsvoorstel voor vastgoed is invulling gegeven aan een herijking van de vastgoedstrategie en het concentreren van vastgoed. Een overzichtelijke set van spelregels zorgt ervoor dat we risico's transparant in beeld brengen en ook beheersbaar maken. Het Vastgoedbedrijf heeft in 2014 een verder vervolg gegeven aan de verkoopopdracht: tot en met 2014 is nu 1,1 miljoen aan boekwinsten gerealiseerd en liggen nieuwe verkoopopdrachten vast (0,6 mln) met realisatie in 2015. Daarmee is 80% van de verkoopdoelstelling gerealiseerd.

In maart 2014 hebben de Colleges van Almelo, Borne, Losser en Enschede een voorgenomen besluit genomen voor de vorming van een regionale bedrijfsvoeringsorganisatie (IBO). Gaandeweg het traject om te komen tot IBO is de koers gewijzigd naar "inrichting op maat" en ligt het accent niet op inrichting van een organisatie maar voortdurende intensieve samenwerking.

Innovatieve bedrijfsvoering
Ondanks de genoemde personele en financiële taakstellingen op de bedrijfsvoering zijn we in staat geweest om onze bedrijfsvoering te verbeteren. Concrete resultaten zijn:

  • Het versimpelen en digitaliseren van onze IPC-producten, de producten Concernrapportage 2014 en Programmabegroting 2015-2018 zijn hier voorbeelden van. Daarnaast is een verdere invulling gegeven aan een uniform prognosemodel (rolling forecast), alle programma's gaan hier in 2015 mee werken.
  • Verdere digitalisering van onze personeelsprocessen, hiermee zorgen we ervoor dat medewerkers en leidinggevenden hun personele zaken zelf op een digitale en eenvoudige wijze kunnen regelen.
  • Met bestaande (vervangings-)middelen is een start gemaakt met de flexibilisering van ons Stadskantoor.
  • De IT-organisatie is in 2014 verder ingericht langs de lijnen: afbouwen "zelf ontwikkelen", branche-vreemde-activiteiten inkaderen en zo mogelijk stoppen en uitbouwen van het concept van overal en altijd beschikbare IT.
  • Het communicatiever maken van de organisatie is vertaald naar de nieuwe bestuursstijl en verder uitgerold binnen de organisatie.
  • Onze online-strategie en daarmee digitale dienstverlening is verbeterd door de introductie van een zogenaamde "toptaken-site".

Maatschappelijk verantwoorde bedrijfsvoering
Evenals in 2013 geldt voor dit jaar dat het aandeel social return in lijn is gebleven met de beweging van de ambtelijke formatie. In 2014 is een start gemaakt met de invulling van onze verantwoordelijkheid als gemeentelijk werkgever over participatiebanen (afspraken Sociaal Akkoord).

De social return on investment (SROI) op gemeentelijke inkopen is versterkt door projecten als de Stichting Infra Werkt (bundeling van opdrachtgevers, opdrachtnemers en de sociale doelgroep waarbij de doelgroep duurzaam arbeid krijgt in de vorm van projecten) en in de bouw ("Bouw werkt"). Hiertoe zijn eind 2014 nadere afspraken met partners gemaakt. Met het aanstellen van een contractmanager SROI geven we het realiseren en borgen van onze SROI-doelstellingen een verdere impuls.

In 2014 is voor 159 ton aan CO-2 reductie gerealiseerd, met name als gevolg van de vervanging van duurzame gebouw gebonden toepassingen (isolatie, energiezuinige verlichting etc.). Centrale inkooptrajecten zijn maximaal voorzien van duurzaamheidseisen en bij de inrichting van het Stadskantoor wordt waar mogelijk gekozen voor duurzame investeringen.

Doelstellingen

Doelstelling C  Bedrijfsvoering
Het realiseren van een solide, innovatieve en maatschappelijk verantwoorde bedrijfsvoering 

Indicatoren
BMO stuurt op onder meer prestatie- en effectindicatoren voor de bedrijfsvoering. In de bedrijfsvoeringparagraaf is een overzicht opgenomen van indicatoren die een relatie met de stad kennen (bijvoorbeeld: % lokale/regionale inkoop, betaaltermijn facturen, subsidieverstrekking). Deze worden ook op landelijk niveau (www.venstersvoorbedrijfsvoering.nl) vergeleken.

Wat hebben we ervoor gedaan?

Klik hier voor een uitgebreide beschrijving van de politieke speerpunten zoals opgenomen in de Programmabegroting 2014-2017.

Politieke speerpunten
Het realiseren van een solide, innovatieve en maatschappelijk verantwoorde bedrijfsvoering
Overdragen van taken
  • Werken aan het overdragen van taken op het gebied van bedrijfsvoering in de regio.
  • Werken aan de vorming van een Intergemeentelijke BedrijfsvoeringsOrganisatie (IBO).
  • Werken binnen het Shared Services Netwerk Twente aan voornamelijk de juridische, administratieve en inkoop activiteiten.


Flexibiliteit van mensen, werkplek en budget

Mensen:

  • Aandacht geven aan monitoren en stimuleren van mobiliteit
  • Werken aan een "Twentse school voor ambtenaren" een regionaal mobiliteitscentrum.

 


Werkplek:

  • Een huisvestingsstrategie ontwikkelen, uitgaande van meerdere scenario’s.
  • In 2014 de Noordmolen “vrijspelen”.

 


Budget:

  • T.b.v. flexibiliteit van mensen, werkplek en budget in 2014 werken met een andere kosten verdeelsystematiek.
  • Via het "leantraject" werken aan het efficiënter en klantgericht inrichten van processen.

 


Veilige en verbindende informatie voorziening  
  • Speerpunt voor het IT-bedrijf is continuïteit van dienstverlening in een steeds complexere omgeving.
  • Alertheid op de mogelijkheden om "gewone", "routinematige" producten en diensten onder te brengen bij derden.


C4: Investeren met maatschappelijke partners  
  • Samen met maatschappelijke partners kijken naar passende betaalbare en logische huisvesting.
  • De omslag maken van ‘organiseren en uitvoeren’ naar ‘loslaten en regie voeren’.


Duurzaamheid 
Speerpunten in 2014 zijn:
  • een aangepaste lange termijn onderhoudsplanning met volledig duurzame maatregelen;
  • voortzetting van bestaand beleid (100% duurzame inkoop, 100% inkoop groene energie, duurzame vervanging wagenpark);
  • circa 180 ton CO2 vermijden per jaar gebouwen Vastgoedbedrijf Enschede (is 30 % in 2020);
  • analyseren en vervolgens reduceren van de piekbelasting van het energieverbruik. 


/

  = niet/gedeeltelijk uitgevoerd;  = conform begroting;  = boven verwachting; = afwijking conform coalitie-akkoord

Toelichting afwijkingen

Overdragen van taken
IBO:
Gedurende het inrichtingstraject van IBO is gebleken dat het vraagt om een "inrichting op maat": werkprocessen aan de voorkant uitlijnen en daarmee vooraf zicht is op de benodigde middelen en transitiekosten en het wegnemen van de onzekerheid voor personeel aan de voorkant. Focus ligt daarmee niet op de inrichting van een organisatie maar op samenwerking.

Flexibiliteit van mensen werkplek en budget
Mobiliteit:
De gemeentelijke organisatie is in 2013-2014 fors gekrompen (236 fte) en met de programmabegroting 2014-2017 is er opnieuw een taakstelling opgenomen van circa 150 fte. Medewerkers worden actief begeleid van werk naar werk buiten de gemeente of ondersteund bij vertrek, vervroegde pensionering of het opstarten van een eigen bedrijf door de eenheid mobiliteit. Hiermee is de structurele krimpopgave in 2014 gerealiseerd.

Vrijspelen Noordmolen:
In 2014 is de Noordmolen deels “vrijgespeeld”. Het verder ambtelijk leeg maken van de Noordmolen zal in 2015 plaatsvinden. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door herinrichting en flexibilisering van gebruik van het Stadskantoor. Er is enige vertraging ontstaan mede door het onderzoeken van een mogelijke gezamenlijke huisvestingsvariant met partner UWV. Afhankelijk van deze uitkomsten wordt ook het Werkplein op termijn verlaten. Verder vindt er leegloop plaats in de Servicecentra. Alle vier hebben ze al te kampen met leegstand die de komende jaren verder toeneemt doordat derden het huurcontract opzeggen. De gevolgen hiervan zijn betrokken in het Raadsvoorstel "Strategie op vastgoed en financiële consequenties concentratie vastgoed".

Duurzaamheid
Lange termijn onderhoud duurzaam:
Het verder verduurzamen van de eigen gebouwen door het aanpassen van het lange termijn onderhoud is nog niet volledig gerealiseerd. Door het aangaan van prestatiecontracten, en hierdoor maximaal de kennis van marktpartijen in te zetten, willen we dit in de komende 2 jaren alsnog realiseren.

Reductie CO2:
In 2014 is voor ca. 159 ton CO2 vermindering gerealiseerd. Dit is 21 ton minder dan de gemiddelde norm per jaar (180 ton) maar we lopen nog steeds voor op onze lange termijn doelstellingen (+ circa 300 ton).

Wat heeft het gekost?

Bedragen x 1.000 Euro's Begroting primair Begroting (na wijziging) Realisatie Saldo (- = nadeel)
B&M: Regionale Dienstverlening 9.199 9.199 9.132 67
Bezwaar en Beroep 1.588 1.588 1.678 -89
Interne dienstverlening 46.161 46.432 43.006 3.427
Resultaat Bedrijfsvoering PMBE 0 -18 -16 -3
Vastgoedbedrijf Enschede 11.704 11.467 12.097 -630
Totaal Lasten 68.653 68.668 65.897 2.772
B&M: Regionale Dienstverlening 10.014 10.014 9.928 -85
Interne dienstverlening 14.888 15.470 15.938 468
SHE programmamanagement 0 0 2 2
Vastgoedbedrijf Enschede 7.359 6.861 8.358 1.497
Totaal Baten 32.260 32.344 34.227 1.883
Gerealiseerde saldo van baten en lasten 36.392 36.324 31.670 4.654
B&M: Regionale Dienstverlening 347 347 347 0
Interne dienstverlening 5.146 5.146 5.267 -121
Vastgoedbedrijf Enschede 1.708 1.615 4.537 -2.922
Totaal Storting reserves 7.201 7.108 10.151 -3.043
Interne dienstverlening 8.289 8.289 5.566 -2.723
Vastgoedbedrijf Enschede 6.053 6.221 8.276 2.054
Totaal Onttrekking reserves 14.342 14.510 13.841 -668
Gerealiseerde saldo van mutaties reserves -7.141 -7.402 -3.691 -3.711
Gerealiseerd resultaat 29.252 28.923 27.979 944

Toelichting

Product Regionale Dienstverlening
Om de kosten voor interne dienstverlening zo laag mogelijk te houden wordt gekeken naar opties voor schaal- en/of volumevergroting voor deze dienstverlening. De omzet van deze dienstverlening wordt apart inzichtelijk gemaakt in het product regionale dienstverlening. Resultaten op dit product worden altijd verrekend met het product interne dienstverlening.
 
Dit product sluit met een nadeel van 17.000 euro door teruglopende opbrengsten voor inkoop, een lagere regionale bijdrage voor de inzet van het digitaal informatie centrum en teruglopende omzet op vastgoedinformatie. De teruglopende IT dienstverlening (en daarmee omzet) voor de Stadsbank is opgevangen door extra inkomsten van DIMPACT gemeenten.

Product Bezwaar & Beroep
De hogere lasten voor mediation alsmede de sterk toegenomen griffiekosten voor beroepszaken zorgen voor een nadelig resultaat van 89.000 euro.

Product Interne dienstverlening
Dit product sluit per saldo met een voordeel van 1,051 miljoen euro.
Feitelijk bestaat dit resultaat uit vier componenten:

1. Bedrijfsvoering BMO voordeel 918.000 euro:

  • voordeel verzekeringsonderdelen (461.000 euro), met name lager eigen risico/schadeclaims en premielasten;
  • incidenteel voordeel op bezuinigingstaakstellingen (291.000 euro) met name als gevolg van afspraken ten aanzien van bijsturen bij de concernrapportage 2014;
  • overige (166.000 euro voordeel), deels als gevolg van maximale bijsturing op met name materiële budgetten.

2. Incidentele resultaten sociale premies voordeel 118.000 euro.

De definitieve afwikkeling van sociale premies/werkgeverslasten uit voorgaande jaren leidt tot een incidenteel positief voordeel van 118.000 euro. 

3. Vrijval middelen "kwetsbare dekking interne dienstverlening" voordeel 347.000 euro.

Door de sterke krimp van activiteiten uit projecten en gesloten systemen is in 2014 een structureel dekkingsprobleem ontstaan op de interne dienstverlening. Hiervoor is bij de PB 2014-2017 structureel 4 miljoen euro ter beschikking gesteld. In 2014 resteert hiervan incidenteel een saldo van 347.000 euro als gevolg van meer dekking uit de middelen van het participatiebudget.

4. Voorziening personeel nadeel 332.000 euro.

De voorziening personeel is een concernbrede voorziening en is bedoeld om toekomstige ongedekte lasten uit wachtgeld-, WW- en bovenformatieve regelingen op te kunnen vangen. In 2014 is een aanvullende dotatie noodzakelijk van 332.000 euro. Deze extra dotatie is vooral een gevolg van "terugkerende" WW-verplichtingen voormalige collega's met een eerder tijdelijk dienstverband die in 2014 opnieuw werkloos zijn geworden. De gemeente is nog aansprakelijk voor het restant van de WW-periode. Ook is er sprake van bovenformatieve personeelslasten die niet volledig gedekt zijn/worden door detacheringsopbrengsten.

Product Vastgoedbedrijf
Het resultaat van het Vastgoedbedrijf (VBE) over 2014 is 867.000 euro positief. Het VBE is een gesloten systeem en daarom wordt dit saldo toegevoegd aan de egalisatiereserve Vastgoed. Het positieve resultaat komt vooral door gerealiseerde boekwinsten van 4 verkochte panden. In dit resultaat is ook de afwaardering van 3 nog te verkopen panden verwerkt, deze panden zijn afgewaardeerd omdat de boekwaarde hoger was dan de taxatiewaarde.

D. Financiële huishouding

Wat hebben we bereikt?

Inleiding

De algemene dekkingsmiddelen, vrij besteedbaar door de gemeente, zijn een belangrijke basis voor de realisatie van de gemeentelijke ambities. Over ontwikkelingen en beleid wordt op diverse plaatsen in deze gemeenterekening nader ingegaan:
-       gemeentefonds: Zie toelichting “wat heeft het gekost? “.
-       lokale belastingen: zie paragraaf lokale heffingen.
-       rente & treasury: zie paragraaf treasury.

Doelstellingen

Doelstelling D Financiële huishouding
Het bevorderen van een betrouwbare en voor de lange termijn houdbare financiële huishouding. 

Wat heeft het gekost?

Bedragen x 1.000 Euro's Begroting primair Begroting (na wijziging) Realisatie Saldo (- = nadeel)
Algemene belastingen 2.638 2.638 3.023 -385
Diverse algemene inkomsten -1.013 1.985 1.775 210
Resultaat Bedrijfsvoering 0 -22 -18 -4
Treasury 21.682 21.682 20.771 911
Totaal Lasten 23.307 26.282 25.550 733
Algemene belastingen 39.516 39.516 40.339 822
Algemene uitkering 193.797 195.494 200.887 5.393
Diverse algemene inkomsten 6.193 6.784 6.221 -563
Treasury 33.929 34.836 35.580 744
Totaal Baten 273.435 276.630 283.026 6.396
Gerealiseerde saldo van baten en lasten -250.129 -250.348 -257.476 7.128
Diverse algemene inkomsten 9.709 9.709 9.709 0
Treasury 2.287 2.287 2.229 58
Totaal Storting reserves 11.996 11.996 11.938 58
Diverse algemene inkomsten 4.968 5.768 6.573 805
Totaal Onttrekking reserves 4.968 5.768 6.573 805
Gerealiseerde saldo van mutaties reserves 7.028 6.228 5.365 863
Gerealiseerd resultaat -243.101 -244.120 -252.111 7.991

Toelichting

Algemene Belastingen
Het voordeel op de gemeentelijke belastingen wordt veroorzaakt door een voordeel op de uitvoeringskosten van het GBT.  Dit voordeel betreft enerzijds een voordeel op de uitvoeringskosten over 2014 als ook uit de afrekening over 2013.

Verder zijn wij in de ramingen de afgelopen jaren terughoudend geweest in de autonome ontwikkelingen van niet woningen. Hier doet zich een voordeel voor als gevolg van de realisatie van een aantal nieuwe bedrijfspanden.

Algemene uitkering
Het resultaat van de uitkering uit het gemeentefonds bestaat uit de uitkomsten van:

  • de decembercirculaire 2013 à 1,4 miljoen euro negatief;
  • de meicirculaire 2014 à 2,8 miljoen euro positief;
  • de septembercirculaire 2014 à 0,7 miljoen euro positief;
  • de decembercirculaire 2014 à 3,5 miljoen euro positief;
  • de nabetalingen over de jaren 2012 en 2013 van 0,4 miljoen euro.

Het totale resultaat voor 2014 uit de diverse circulaires is zeer positief. Dit komt voor een groot deel door de taakmutaties. Door de aanpassing van de IPC-cyclus is de 2e nota van wijziging niet meer beschikbaar om deze taakmutaties over te dragen aan programma’s. Meer informatie vindt u in de toelichting op de jaarrekening.

Diverse algemene inkomsten
Het positieve resultaat in de jaarrekening ontstaat o.a. door:

  • Een nadeel van 0,17 miljoen euro op de stelpost knelpunten programmabegroting 2013-2016 die niet is ingevuld.  
  • De stelpost loon- en prijscompensatie is overvraagd. Dit levert een nadeel op van 0,28 miljoen euro. 
  • Een nadeel van 0,22 miljoen euro op de afrekening van de compensabele BTW in de kostendekkende tarieven. Dit nadeel wordt veroorzaakt door minder investeringen bij rioleringen waardoor de BTW-afdracht ook lager is.
  • Een voordeel van 0,8 miljoen euro door de vrijval van gelden uit de reserve incidenteel middelenkader.