In dit hoofdstuk geven we eerst een actualisatie van het middelenkader (2.1). In paragraaf 2.2 geven we een overzicht van de structurele dekkingsmaatregelen waarover de Raad bij de programmabegroting een besluit neemt. In paragraaf 2.3 lichten we de incidentele bezuinigingen toe. Tot slot beschrijven we kort de ontwikkelingen in het Gemeentefonds in paragraaf 2.4.
Maatschappelijke ondersteuning
Bezuinigingsmaatregel (in 1.000 euro) | Bron | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
Welzijn | Keuzenota 2015-2017 | 775 | 775 | 775 | 775 |
Verdere bundeling activiteiten welzijn | Coalitieakkoord 2014-2018 | 300 | 400 | 500 | |
Maatschappelijke opvang - alternatief | Programmabegroting 2014-2017 | 130 | 130 | 130 | 130 |
Taakstelling bedrijfsvoering Stadsbank | Programmabegroting 2014-2017 | 200 | 200 | 200 | 200 |
Meer focus inkomensondersteuning | Coalitieakkoord 2014-2018 | 800 | 1.000 | 1.200 | 1.400 |
Speciaal vervoer | Coalitieakkoord 2014-2018 | 250 | 500 | ||
Totaal | 1.905 |
2.405 | 2.955 |
3.505 |
Toelichting
Welzijn/verdere bundeling activiteiten welzijn
Een besparing van 775.000 euro op activiteiten en diensten gericht op welzijn, activering en maatschappelijke dienstverlening. In aansluiting daarop is in het Coalitieakkoord 2014 – 2018 van het huidige college een aanvullende bezuinigingstaakstelling van 300.000 euro in 2016 oplopend naar 500.000 euro in 2018 opgenomen om te komen tot een structureel sluitende meerjarenbegroting. Met het Raadsvoorstel “Budget Burgerkracht en invulling bezuiniging welzijn” geeft het College invulling aan deze bezuiniging. Het gaat daarbij onder meer om beëindiging van subsidierelaties (onder meer Stichting Informele Zorg Twente, ALIFA) en door een wijziging in de dekking, namelijk minder inzet vanuit de algemene middelen en een aanvulling uit de nieuwe middelen vanuit de WMO 2015 en Jeugdhulp (onder andere de maatjesprojecten vanaf 2015 uit budget WMO 2015 en Jarabee Dug-Out uit budget Jeugdhulp).
Maatschappelijke opvang – alternatief (Aanvullingen)
Binnen het product Maatschappelijke Opvang wordt door een taakstellende korting op het totale activiteitenpakket van Tactus invulling gegeven aan de taakstelling.
Taakstelling bedrijfsvoering Stadsbank/Meer focus inkomensondersteuning
Deze taakstelling is doorgevoerd in de begroting vanaf 2015. In het beleidskader 2015-2018 is de taakstelling in het budgettaire kader verwerkt. Het nieuwe beleidskader wordt separaat aan de gemeenteraad ter besluitvorming voorgelegd.
Speciaal vervoer
Enschede geeft circa 3,3 miljoen euro uit aan collectief vervoer in het kader van de WMO en 2,3 miljoen euro aan leerlingenvervoer. Samen met de regio wordt onderzocht of een deel van het speciale vervoer door het reguliere OV overgenomen kan worden.
Versterken economie
Bezuinigingsmaatregel (in 1.000 euro) | Bron | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
Dienstverlening werkplein | Keuzenota 2015-2017 | 350 | 350 | 350 | 350 |
Regionale samenwerking economie beleid | Keuzenota 2015-2017 | 80 | 160 | 250 | 250 |
Niet wettelijke taken onderwijs | Keuzenota 2015-2017 | 200 | 200 | 200 | 200 |
Krimp team leerplicht | Keuzenota 2015-2017 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Verlagen uitgaven aan verkeersprojecten en onderzoek | Keuzenota 2015-2017 | 450 | 460 | 460 | 460 |
Werkbudget economisch beleid | Programmabegroting 2014-2017 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Leerlingenvervoer naar wettelijke grens | Programmabegroting 2014-2017 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Gemeentelijke subsidie voor peuterarrangementen | Programmabegroting 2014-2017 | 200 | 200 | 200 | 200 |
Onderbrengen functie Volksuniversiteit bij bibliotheek | Coalitieakkoord 2014-2018 | 200 | 200 | 200 | |
Financiering preventiebeleid jongeren vanuit budget peuterspeelzalen | Pakket aanvullende maatregelen september 2014 | 100 | 200 | 200 | 200 |
Gelijkstellen speciale vervoersvergoeding VSO leerlingen | Pakket aanvullende maatregelen september 2014 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Natuur- en Milieueducatie | Pakket aanvullende maatregelen september 2014 | 20 | 20 | 20 | 20 |
Verkeersprojecten | Coalitieakkoord 2014-2018 | 200 | 200 | 200 | 200 |
Totaal |
1.900 |
2.290 |
2.380 |
2.380 |
Toelichting
Dienstverlening werkplein
Door het samenvoegen van taken aan de voorkant (diagnose en claimbeoordeling) en door te gaan naar selfservice en het leveren van meer maatwerk in de begeleiding en door training is meer efficiency mogelijk. De bezuiniging is doorgevoerd in de formatie.
Regionale samenwerking Economie en beleid.
Samenwerking met andere gemeenten is opgestart. De personele bezuiniging voor 2015 is doorgevoerd in de formatie.
Niet wettelijke taken onderwijs
We verkleinen de gemeentelijke inzet op het gebied van onderwijsbegeleiding. Onze inspanning is erop gericht de effecten hiervan deels op te vangen. Dit doen we door een herschikking voor te stellen in het budget voor niet-wettelijke taken. Hieruit wordt zowel de Brede Talentontwikkeling als de onderwijsbegeleiding bekostigd. Het voorstel hiervoor is in voorbereiding.
Krimp team leerplicht
Talentontwikkeling van de jeugd is een verantwoordelijkheid van zowel het onderwijs als de gemeente. Het onderwijs pakt haar rol, de gemeente stimuleert of spreekt aan waar nodig. Dit is ook de kern van succesvol verzuim- en VSV-beleid van de afgelopen jaren. Gezamenlijke inspanningen hebben er toe geleid dat het aantal voortijdig schoolverlaters (VSV) sterk is gedaald. Deze lijn zetten we door, maar we maken nieuwe afspraken met het onderwijs over de onderlinge rolverdeling en het verhogen van de efficiëntie zodat de werkzaamheden van Leerplicht anders kunnen worden georganiseerd. Daarmee willen we met ingang van 2015 een structurele besparing realiseren van 100.000 euro. We meten concreet de daadwerkelijke voortgang op aspecten die voor ons als stad cruciaal zijn, zodat we onze inzet specifieker in kunnen zetten op daar waar de resultaten achterblijven.
Verlagen uitgaven aan verkeersprojecten en onderzoek
Een algemene bezuiniging van 250.000 euro op onderzoek, kleine projecten en strategische fietsprojecten is mogelijk. Hiervoor is jaarlijks een bedrag van 1,3 miljoen euro beschikbaar. Daarnaast is het mogelijk om vanaf 2015 de kapitaallasten te verminderen door incidentele verlaging van uitgaven voor diverse projecten. Dat kan door het verlagen van uitgaven, het inzetten van meevallers, een geactualiseerde tijdsplanning, een vermindering van de bijdrage aan Mobiliteitsmanagement en een vermindering van de exploitatielasten van Mobiliteitsmanagement systemen.
Werkbudget economisch beleid
De verlaging van het werkbudget economisch beleid is doorgevoerd in de begroting door een verlaging van het materiële budget op dit terrein.
Leerlingenvervoer naar wettelijke grens
De taakstelling die in de Programmabegroting 2014-2017 is opgenomen, realiseren we in 2015 door een besparing van 100.000 euro m.n. ten gevolge van een in financiële zin gunstig verlopen aanbesteding van het leerlingenvervoer. Vanaf 2016 willen we deze taakstelling structureel invullen door invulling te geven aan het terugbrengen van de kilometergrens naar de wettelijke norm van 6 kilometer. Na de zomer 2015 zal bij de evaluatie van de verordening Leerlingenvervoer de gemeenteraad gevraagd worden hierover een besluit te nemen.
Gemeentelijke subsidie voor peuterarrangementen / Financiering preventiebeleid jongeren vanuit budget peuterspeelzalen
In het budget voor het peuterspeelzaalwerk zit structureel ruimte. Dit komt grotendeels door de harmonisatie van het peuterspeelzaalwerk met het stelsel kinderopvang. Als gevolg daarvan draagt de Belastingdienst sinds augustus 2013 bij in de kosten van het peuterspeelzaalwerk voor een groot deel van de ouders. De ruimte zetten we deels in voor structurele financiering van de, in het Coalitieakkoord afgesproken, intensivering van het preventiebeleid jongeren (100.000 euro in 2015 en 200.000 euro vanaf 2016).
Onderbrengen functie Volksuniversiteit bij het Kennishuis
Educatie blijft een rol van de overheid en draagt bij aan inzetbaarheid op de arbeidsmarkt. De inzet kan meer gebundeld worden door activiteiten van de Volksuniversiteit onder te brengen het Kennishuis. Binnen het Kennishuis zullen toekomstige partners hun krachten gaan bundelen. Dit voorstel zal nader worden uitgewerkt waarbij ingegaan wordt op de consequenties.
Gelijkstellen speciale vervoersvergoeding VSO leerlingen
Naar aanleiding van de wetswijziging Passend Onderwijs adviseert de VNG gemeenten om leerlingen uit het Voorgezet Speciaal Onderwijs (VSO) gelijk te stellen met leerlingen uit het regulier voortgezet onderwijs. Door de gelijkstelling kunnen deze leerlingen van het VSO dan nog slechts in aanmerking komen voor leerlingenvervoer als zij gezien hun handicap zijn aangewezen op aangepast vervoer (taxi) of openbaar vervoer met begeleiding. Op dit moment wordt ook het vervoer per fiets en openbaar vervoer vergoed. Hiermee kan een structurele besparing worden gerealiseerd van 50.000 euro.
Natuur- en Milieueducatie
De Raad heeft bij Amendement A besloten om een bezuiniging van 20.000 euro op natuur- en milieueducatie niet door te zetten en de Programmabegroting hierop aan te passen. De Raad heeft opgedragen om dekking voor dit bedrag te vinden binnen het budget duurzaamheid.
Verkeersprojecten
Op basis van het kritisch beoordelen van de rol van de overheid bij taken die niet wettelijk verplicht zijn, wordt een bedrag van 200.000 euro bezuinigd op kleine niet noodzakelijke verkeersmaatregelen.
Duurzame leefomgeving
Bezuinigingsmaatregel (in 1.000 euro) | Bron | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
Prioritering in aanbod culturele voorzieningen | Keuzenota 2015-2017 | 200 | 900 | 1.800 | 1.800 |
Stadspromotie | Keuzenota 2015-2017 | 150 | 300 | 300 | 300 |
Werkbudgetten stadsdelen | Keuzenota 2015-2017 | 120 | 120 | ||
Werkbudgetten stadsdelen | Pakket aanvullende maatregelen september 2014 | 120 | 120 | ||
Besparing in wijkaccommodaties | Keuzenota 2015-2017 | 275 | 275 | 275 | |
Vereenvoudigen openbare ruimte | Keuzenota 2015-2017 | 1.000 | 1.500 | 2.000 | 2.000 |
Gladheidsbestrijding, geleidelijk afbouwen, onderscheid in wegen | Keuzenota 2015-2017 | 200 | 200 | 200 | 200 |
Onderhoud Enschede verzelfstandigen | Keuzenota 2015-2017 | 350 | 450 | 550 | 550 |
Materiële uitgaven parkeren | Programmabegroting 2014-2017 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Handhaving openbare ruimte | Programmabegroting 2014-2017 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Beheer wegen: aanbestedingsvoordeel groot onderhoud | Programmabegroting 2014-2017 | 300 | 300 | 300 | 300 |
Bezuiniging brandweer | Keuzenota 2015-2017 | 250 | 500 | 500 | 500 |
Bijdrage Politie aan cameratoezicht | Keuzenota 2015-2017 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Cultuur | Coalitieakkoord 2014-2018 | 320 | 440 | 440 | |
Evenementen | Coalitieakkoord 2014-2018 | 100 | 200 | 300 | 300 |
Totaal | 2.870 |
5.265 |
6.985 |
6.985 |
Toelichting
Prioritering in aanbod culturele voorzieningen
Bezuinigingen op cultuur naar aanleiding van de Programmabegroting 2014-2017 (opgeteld 1,8 miljoen euro vanaf 2017) en het Coalitieakkoord 2014-2018 (440.000 euro):
Stadspromotie /Evenementen
In 2015 een structurele bezuiniging van 150.000 euro uit de Programmabegroting 2014-2017, waarvan 100.000 op Enschede Promotie en 50.000 uit een budget om nieuwe kansen op het gebied van citymarketing te kunnen ondersteunen. Een extra structurele bezuiniging van 100.000 euro uit het coalitieakkoord wordt gevonden in een extra korting op de subsidie aan Enschede Promotie. De structurele bezuiniging uit de programmabegroting 2014-2017 loopt in 2016 op naar 300.000 euro, de nieuwe bezuiniging uit het coalitieakkoord loopt ook op naar 300.000 euro in 2017. Voor de invulling van de resterende bezuinigingen ontvangt de Raad in 2015 een voorstel.
Werkbudgetten stadsdelen
Een bezuiniging van 120.000 euro (ongeveer 20 procent) op het werkbudget van de stadsdelen vanaf 2015. Het betreft niet een korting op de wijkbudgetten voor buurtbewoners, maar het gaat vrij besteedbare middelen die stadsdeelmanagers beheren. Per saldo wordt het wijkgericht werken in deze Programmabegroting versterkt. Tegenover deze bezuiniging op het werkbudget, staat een intensivering uit het coalitieakkoord voor pilots in de wijken, die structureel oploopt naar 500.000 euro. Bovendien hebben de coalitiepartijen afgesproken dat de wijkbudgetten voor bewoners op peil blijven. Daarvoor wordt 200.000 euro aan algemene middelen vrijgemaakt en 200.000 euro aan programmagelden ingezet.
Besparingen in wijkaccommodaties
Het werken met burgers en partners in de wijk hoeft in de toekomst minder gebonden te zijn aan de vaste locaties van de wijkaccommodaties. Een besparing van 275.000 euro is mogelijk. De bezuiniging zal tot gevolg hebben dat drie of meer wijkcentra gesloten moeten worden. Alle gemeentelijke wijkcentra zijn eigendom van het Vastgoedbedrijf. Sluiting zal dus leiden tot afstoot van wijkcentra.
Vereenvoudiging openbare ruimte
De vereenvoudiging van de inrichting, het beheer en het onderhoud van de openbare ruimte wordt nog verder doorgevoerd. Invulling van de bezuiniging wordt gerealiseerd door een aantal maatregelen te treffen waarbij is gekozen voor een evenwichtige mix tussen buitengebied, de wijken en het centrum en tussen aanscherping van de interne bedrijfsvoering en fysieke maatregelen in de openbare ruimte. Dit door bijvoorbeeld scherpere keuzes te maken in de taken en werkzaamheden van de gemeente, door grote stukken gazon om te vormen naar “ruw gras” en door het serviceniveau richting bewoners aan te passen. De arbeidsmarktdoelgroep wordt zoveel mogelijk ontzien. De uitvoering van de maatregelen pakt het college op samen met bewoners.
In amendement L heeft de Raad besloten om voor het begrotingsjaar 2015 incidenteel 78.000 euro vrij te maken uit de taakstelling openbare ruimte met als doel fonteinen in werking te houden. De dekking voor dit bedrag komt uit de vrije keuzeruimte, die bij amendement B is vastgesteld.
Gladheidsbestrijding geleidelijk afbouwen
Invulling van de taakstelling vindt plaats door binnen de gemeente doorgevoerde bezuinigingsmaatregelen en kostenbesparende maatregelen bij de leverancier. Als dit te weinig oplevert, is het ook mogelijk het aantal wegen waarop gladheid wordt bestreden te verminderen of anders te prioriteren. Dat laatste zal zeker ook maatschappelijke effecten hebben. Weggebruikers zullen nog meer hun rijgedrag aan de omstandigheden moeten aanpassen.
Onderhoud Enschede verzelfstandigen
Het anders positioneren van Onderhoud Enschede (binnen dan wel buiten de gemeentelijke organisatie) was in 2013 onderwerp van onderzoek en is na de Programmabegroting 2014-2017 en een collegebesluit hierover in gang gezet. De verwachting is dat door taakgerichter en efficiënter te werken en door de afbouw van overhead vanaf 2015 een besparing van 350.000 oplopend naar 550.000 euro mogelijk is. De exacte bedragen zijn mede afhankelijk van de randvoorwaarden en taakstellingen die er komen.
Materiële uitgaven parkeren
Er wordt gezocht naar een mogelijke verhoging van parkeeropbrengsten door areaaluitbreiding. Onderzoek naar haalbaarheid vindt dit jaar plaats.
Handhaving openbare ruimte
Om tot een besparing te komen moet binnen de handhavingsvraag geprioriteerd worden. In principe is ook nu al de vraag doorgaans groter dan de beschikbare capaciteit, maar dit verschil zal alleen groter worden – zeker als deze bezuiniging niet gepaard gaat met een reductie van de regelgeving. Er moet nog worden bepaald of de bezuiniging op ‘groen’ (flora en fauna) of op ‘grijs’ (regelgeving openbare ruimte) wordt ingevuld.
Beheer wegen: aanbestedingsvoordeel grootonderhoud
Binnen Beheer Wegen doen zich aanbestedingsvoordelen en –nadelen voor. Besloten is jaarlijks 300.000 euro af te romen van deze voordelen. Mochten in enig jaar de aanbestedingsvoordelen kleiner zijn dan 300.000 euro, leidt dat tot een overschrijding van het budget tot maximaal dit bedrag. Deze bezuinigingen zijn mogelijk, omdat er geen gekwantificeerde wettelijke verplichting op het budget rust en er ook nog geen verplichtingen zijn aangegaan. We blijven verantwoordelijk voor de veiligheid van weggebruikers, dus mocht deze op enig moment in het geding komen door het afromen van eventuele aanbestedingsvoordelen, dan wordt dit concreet benoemd via de reguliere IPC producten.
Bezuiniging brandweer/VRT
Vanaf 2015 wordt een structurele bezuiniging van 250.000 euro oplopend naar 500.000 euro gerealiseerd op de bijdrage aan de brandweer/VRT. Hiervoor moet de VRT 1,7 miljoen euro bezuinigen op haar totale budget. Enschede draagt momenteel bijna 30% bij aan de regionale brandweerbegroting. In de concept begroting van de VRT is deze bezuiniging voor 2015 gerealiseerd. Voor de bezuiniging vanaf 2016 loopt momenteel een verkenning naar de invulling daarvan. Uiteraard wordt bij elke ingreep in de financiële middelen bezien of er een effect is op inzet en blijvende adequate dienstverlening van de brandweer.
Bijdrage Politie aan cameratoezicht
Vanaf 2015 is 50.000 euro begroot voor de bijdrage van de politie aan het cameratoezicht in Enschede.
Cultuur
Additionele structurele bezuinigingen op cultuur naar aanleiding van het coalitieakkoord: het gaat om een bedrag van opgeteld 440.000 euro vanaf 2017, waarvan de eerste 320.000 euro vanaf 2016. In 2015 ontvangt de Raad een voorstel voor de invulling van deze bezuiniging.
Dienstverlening en financieel beleid
Bezuinigingsmaatregel (in 1000 euro) | Bron | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
Stedelijk loket | Keuzenota 2015-2017 | 300 | 500 | 600 | 600 |
Sportvoorzieningen | Keuzenota 2015-2017 | 250 | 250 | 250 | 250 |
Publieksdienstverlening Zuid | Programmabegroting 2014-2017 | 50 | |||
Tijdelijk verlagen investeringsplafond onderwijshuisvesting | Programmabegroting 2014-2017 | 100 | 200 | 300 | 300 |
ICT | Programmabegroting 2014-2017 | 160 | 160 | 160 | 160 |
Kerstpakket | Programmabegroting 2014-2017 | 89 | 89 | 89 | 89 |
IBO | Programmabegroting 2014-2017 | 500 | 500 | ||
Voordeel lagere pensioenpremie bij verbonden partijen | Programmabegroting 2014-2017 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Hondenbelasting verhogen | Programmabegroting 2014-2017 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Optimaliseren gebruik accomodaties, tevens vergroten kostendekkendheid | Coalitieakkoord 2014-2018 | 100 | 200 | ||
Bedrijfsvoeringsbudgetten | Pakket aanvullende maatregelen sept '14 | 71 | 71 | 71 | |
Totaal | 1.149 |
1.470 |
2.270 |
2.370 |
Toelichting
Stedelijk Loket
Wij voorzien efficiencyvoordelen door het verder bundelen van taken, voor zowel de fysieke verstrekking van producten alsmede de diverse contactpunten voor telefonisch en digitaal contact met de burger. Daarbij hanteren we maximaal de principes van het 'lean' organiseren van de processen en een beroep op de zelfredzaamheid van de burger, zoals gestandaardiseerde formulieren welke vooraf ingevuld moeten zijn. Door het bundelen van deze taken verwachten we een efficiencybesparing van minimaal 10% te realiseren op de hiermee gepaard gaande personele kosten. Na een inventarisatie en het voorkomen van dubbelingen met reeds opgelegde taakstellingen kan een verdere besparing onderbouwd worden.
Sportvoorzieningen
Een besparing is mogelijk door wijzigingen in het locatiebeleid aan te brengen. Deze bestaan uit het overdragen van toezichtstaken aan gebruikers (binnensport), het verhogen van tarieven en het samen met het werkveld onderzoeken van mogelijkheden tot een verdere verhoging van de bezetting van voorzieningen, waardoor het mogelijk wordt om (op termijn) voorzieningen te sluiten. Daarbij wordt de basisstructuur met multifunctionele voorzieningen door de gemeente geborgd. Kleinschalige, solitaire voorzieningen worden zoveel mogelijk overgedragen aan burger / verenigingsinitiatieven.
Publieksdienstverlening Zuid
De beëindiging van de publieksdienstverlening aan de servicebalie Zuid levert een structureel voordeel op van 50.000 euro. Vanaf 2016 zetten we deze besparing in ten behoeve van de taakstelling Stedelijk Loket. Hierdoor kunnen we 50.000 euro inzetten voor 2015.
Tijdelijk verlagen investeringsplafond onderwijshuisvesting
We realiseren deze besparing door het investeringsplafond onderwijshuisvesting te verlagen in de jaren 2015-2018 van 6 naar 5 miljoen euro. Dit levert voor 2017 een besparing op de kapitaallasten van ongeveer 300.000 euro op en vanaf 2018 aanvullend nog eens 100.000 euro. Door de uitnames uit het gemeentefonds voor de decentralisatie van buitenonderhoud en de motie Van Haersma-Buma voeren we gesprekken met het onderwijsveld om te beoordelen wat dit betekent voor het ingestelde investeringsplafond.
ICT
Het doorvoeren van deze bezuiniging betekent een korting op specialistische scholing, opzeggen van data- en glasvezelcontracten van decentrale locaties, nog scherpere reductie van inzet mobiele middelen (smartphones en tablets) en opzeggen van contracten voor incidenten en storingen in het rekencentrum. Dat betekent naast een verhoogd risicoprofiel op uitval van primaire systemen, een aanvullend risico op niet nakomen van contractuele verplichtingen derden, die een derde van de IT begroting dekken.
Kerstpakket
Het totaalbudget voor kerstpakketten bedraagt 89.000 euro. Met deze bezuiniging komt het kerstpakket te vervallen.
IBO
Met de regionale uitvoering van bedrijfsvoeringstaken verwachten we een efficiencywinst te behalen. Belangrijk is voldoende tijd te nemen voor de bestuurlijke besluitvormingsprocessen en de implementatie. De besparing boeken we daarom vanaf 2017 in.
Voordeel lagere pensioenpremie bij verbonden partijen
Het ABP pensioenakkoord van 16 september 2013 heeft voor verbonden partijen zoals Regio Twente, Veiligheidsregio Twente (VRT) en Gemeentelijk Belastingkantoor Twente (GBT) tot een verlaging van de werkgeverslasten van ongeveer 0,5% geleid. In totaal is 400.000 euro verstrekt voor loon-prijscompensatie aan verbonden partijen. Deze kan voor 0,5 procentpunt omlaag. Dit levert naar schatting 100.000 euro op.
Hondenbelasting verhogen
Wij verhogen de hondenbelasting. Met een verhoging van 7 euro vanaf 2015 komt Enschede boven het landelijk gemiddelde van de heffing voor een eerste hond. Daarentegen kennen veel gemeenten een hogere heffing voor tweede en meer honden. Dit is bij een aantal gemeenten een verdubbeling van het tarief voor één hond. Enschede kent geen progressief tarief.
Optimaliseren gebruik accommodaties, tevens vergroten kostendekkendheid
Door slimme bundeling van publieke voorzieningen op het gebied van sportaccommodaties, welzijns,- jeugdwerk, cultuur en educatie worden bezettingen verhoogd en inkomsten worden vergroot. Vrijgekomen capaciteit wordt afgestoten. In 2015 vindt een nadere uitwerking plaats om tot een vermindering aan voorzieningen te komen.
Bedrijfsvoeringsbudgetten
Een bezuiniging op een intern tijdschrift en bijeenkomsten voor management ontwikkeling leveren bij elkaar 71.000 euro besparing vanaf 2016. In voorgaande jaren is hierop incidenteel bezuinigd. De ervaring is dat deze besparing structureel gemaakt kan worden.
Alle programma's
Bezuinigingsmaatregel (in 1000 euro) | Bron | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
Bundel maatregelen lean organisatie | Keuzenota 2015-2017 | 2.500 | 3.080 | 3.700 | 3.700 |
Bundeling handhaving | Keuzenota 2015-2017 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Budgetten onderzoek & advies | Programmabegroting 2014-2017 | 400 | 400 | 400 | |
Capaciteit Internationaal anders inzetten | Coalitieakkoord 2014-2018 | 150 | 150 | 150 | 150 |
Griffie | Coalitieakkoord 2014-2018 | 80 | 80 | ||
Stoppen bovenwettelijke regelgeving | Coalitieakkoord 2014-2018 | 150 | 300 | ||
Efficiency voordeel door verzelfstandiging | Coalitieakkoord 2014-2018 | 500 | 1.000 | ||
Personeelsbudgetten | Pakket aanvullende maatregelen sept '14 | 265 | 65 | ||
Totaal | 3.015 |
3.795 |
5.080 |
5.730 |
Toelichting
Bundel maatregelen lean organisatie
Het college heeft in juni 2014 invulling gegeven aan de taakstelling voor een meer compacte en flexibele organisatie. Het effect hiervan is een afname van het personeelsbestand van ongeveer 100 fte in 2015, toenemend naar 150 fte vanaf 2017. Hiervan kan in ieder geval een derde ingevuld worden met vacatureruimte. Een adviesaanvraag is ingediend bij de OR. Met minder personeel doet de gemeente ook minder werkzaamheden. Uitgangspunt van het college is hierover zo transparant mogelijk te zijn. In paragraaf 3.5 is daarom een overzicht opgenomen welke taken de gemeente minder of niet meer gaat doen. Met amendement K is de taakstelling op de griffie voor 2016 geschrapt en gedekt uit de bundel maatregelen lean organisatie.
Bundeling handhaving
De bezuiniging op handhaving is ingevuld door een korting van 50.000 euro op de Sociale Recherche Twente (SRT) en door 1 fte minder in de formatie op te nemen.
Budgetten onderzoek & advies
Door samenwerking op het gebied van onderzoek en advies verkrijgen we meer kennisontwikkeling en is het minder nodig om apart onderzoek uit te zetten. De samenwerking met Saxion is hierin een voorbeeld.
Capaciteit Internationaal anders inzetten
Het College maakt in paragraaf 3.5 duidelijke keuzes wat de gemeente niet of minder gaat doen. Een voorbeeld daarvan is dat we de inzet op nationale en internationale netwerken en programma’s verminderen. De adviescapaciteit wordt geconcentreerd op zaken die het meest nodig zijn. Voorts verwacht het College synergie te halen door het bundelen van de lobby-capaciteit die voor heel Twente wordt ingezet.
Griffie
In het coalitie akkoord is afgesproken om de omvang van de personele capaciteit van de griffie te bespreken in de werkgeverscommissie van de Raad. Uitgangspunt is dat de kwaliteit van de ondersteuning van de Raadsleden gewaarborgd blijft en dat mogelijkheden voor verdere samenwerking tussen griffie en de rest van het gemeentelijke organisatie versterkt worden. Middels Amendement K is de taakstelling voor 2016 geschrapt.
Stoppen bovenwettelijke regelgeving
In het coalitieakkoord is afgesproken om kritisch te kijken naar de rol van de overheid bij taken zonder wettelijke verplichting. Daarbij hebben we aangegeven dat regels zoveel mogelijk moeten worden geschrapt. Vermindering van regeldruk leidt namelijk tot lagere kosten voor burgers en ondernemers. Door het schrappen van vergunningen wordt bovendien onnodige vertraging voorkomen. Minder regelgeving levert voor de gemeentelijke organisatie een besparing op, doordat er dan minder werkzaamheden zijn op het gebied van toetsing, handhaving, beleidsaanpassingen, afstemming, loketfuncties, etcetera.
Efficiency voordeel door verzelfstandiging
De visie van het college op de organisatie is dat een verdere verzelfstandiging van uitvoerende taken wenselijk is. Het geeft uitvoerende eenheden meer bewegingsruimte in het optimaliseren van werkprocessen en het levert een besparing op. Bij de vorige Programmabegroting 2014-2017 is de verzelfstandiging van Onderhoud Enschede (OE), het Sportbedrijf en de Intergemeentelijke Bedrijfsvoeringsorganisatie (IBO) in gang gezet. Het college maakt voor februari 2015 een inventarisatie welke uitvoerende onderdelen nog aanvullend verzelfstandigd kunnen worden.
Personeelsbudgetten
In 2015 is er geen mogelijkheid tot verkoop van verlofuren. Hiermee bespaart de gemeente 200.000 euro. Daarnaast wordt het instrument voor prestatie gerelateerde beloning in 2015 en 2016 terughoudend ingezet, wat in beide jaren een besparing van 65.000 euro oplevert.