Doelstelling Thema's Producten Wat mag het kosten
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bedragen x 1.000 Euro's
|
Op basis van het coalitieakkoord is de Programmabegroting 2015-2018 opgesteld. Hierin is voor de komende vier jaar bepaald wat we willen bereiken.
Effectindicatoren
1. Rapportcijfer voor de waardering van de groene kwaliteit van het buitengebied (natuur, landschap, water, cultuurhistorie)
Toelichting
In deze indicator zijn diverse aspecten verwerkt die van invloed zijn op de beleving van het buitengebied. Dat het een relatief hoog cijfer is, komt door de algemene waardering van het Twentse landschap. Op de verschillende onderdelen van de beoordeling heeft gemeentelijk beleid en uitvoering echter wel invloed. Zo zorgt het sluiten van contracten met landeigenaren in het kader van de groenblauwe diensten voor het in stand houden en verbeteren van het landschap. Ook op de andere aspecten natuur (biodiversiteit), cultuurhistorie en water voert de gemeente actief beleid..
2. Het aantal vergunningen dat leidt tot ruimtelijke ingrepen
Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing.
Toelichting
De grafiek geeft het totaal aan aanvragen weer op het gebied van bouw, sloop, aanleg en inrit/uitweg. De verwachting voor 2017 is dat het aantal bouwaanvragen toeneemt. Het aantal inrit/uitwegaanvragen neemt daarentegen sterk af als gevolg van deregulering. Per saldo neemt het totaal aan aanvragen dat leidt tot ruimtelijke ingrepen toe.
3. Indexcijfer voor de stedelijke ruimtelijke kwaliteit (ten opzichte van 2012 op de onderdelen woonaantrekkelijkheid, dichtheden, groen en water)
Bij een betrouwbaarheid van 95% is de foutmarge 0,1% naar boven en beneden.
Toelichting
Dit cijfer is samengesteld uit verschillende waarderingsaspecten van de aantrekkelijkheid van de woonomgeving. De keuze is gebaseerd op studies van het Ministerie en de atlas voor Nederlandse gemeenten. Het gaat daarbij bijvoorbeeld over de mate van contact tussen buren, de hoeveelheid groen en water in de wijk, het percentage koopwoningen en het culturele aanbod. De stijging van het cijfer in 2015 wordt met name veroorzaakt door een hogere waardering voor het culturele aanbod.
4. Rapportcijfer voor de waardering van aspecten van de binnenstad (horeca, winkels, sfeer, veiligheid, et cetera)
Toelichting
Aan bezoekers van de binnenstad wordt jaarlijks een rapportcijfer gevraagd. Het gemiddelde ligt jaarlijks tussen een 7,3 en een 7,5.
5. Aantal bezoekers van grote evenementen
Toelichting
De doelgroep van bezoekers is nu het uitgangspunt van beleid, want onbekend maakt onbemind en bezoek aan Enschede leidt – zo heeft imago-onderzoek uitgewezen – tot een (veel) positiever beeld van onze stad. De domeinen Winkelstad en Muziekstad bieden de meeste aanleidingen om de stad te bezoeken. De indicator ‘aantal bezoekers van culturele en publieksevenementen’ zijn van toegevoegde waarde als het gaat om het imago van de stad als Winkelstad en Muziekstad (Cultuurstad). Deze indicator geeft de bezoekersaantallen weer van de volgende evenementen: Enschede Marathon, Memphis Heart en Soul, Kunst in het Volkspark, Grolsch Summersounds, Multiculturele markt, Proef-eet, Gogbot-festival, Singelloop, Uitfestival en Culturele zondag. De gemeente ondersteunt deze evenementen met subsidie. Weersinvloeden hebben een groot effect op bezoekersaantallen. Dit zal bij de analyse van de realisatie worden betrokken. De streefwaarde voor 2017 en verder is gebaseerd op de realisatie in 2015.
6. Aantal bezoekers van de grote gesubsidieerde culturele instellingen
Toelichting
Deze indicator geeft de bezoekersaantallen weer van de instellingen ATAK, Concordia, Twentse Welle en het Wilminktheater. De instellingen kennen een divers verloop van bezoekerscijfers. Over de gehele linie genomen is het huidige streefcijfer reëel en leidt dit nu niet tot een wijziging van het streefcijfer.
7. Percentage van inkomsten van de grote gesubsidieerde culturele instellingen ten opzichte van de subsidie
Toelichting
Dit percentage wordt berekend door van de instellingen ATAK, Concordia, Twentse Welle en Wilminktheater de eigen inkomsten af te zetten tegen de gemeentelijke subsidie-inkomsten. De koerswijzigingen bij de culturele instellingen moeten leiden naar een streefpercentage van 68%.
8. Positie veiligheid van Enschede ten opzichte van de overige twaalf gemeenten met meer dan 150.000 inwoners
Toelichting
De grafiek toont de positie van Enschede op de ranglijst van 150.000+ gemeenten in de landelijke veiligheidsmonitor. In het nieuwe veiligheidsbeleid worden nieuwe indicatoren en doelstellingen opgesteld.
9. Percentage inwoners dat zich weleens onveilig voelt in de eigen buurt
Bij een betrouwbaarheidsmarge van 95% is de foutmarge 1,5% naar boven en beneden.
Toelichting
In het nieuwe veiligheidsbeleid worden nieuwe indicatoren en doelstellingen opgesteld.
10. Opkomstpercentage waarbij de brandweer na een melding tijdig ter plaatse is
Toelichting
Dit betreft het lokaal vastgestelde streefcijfer van opkomsttijden. In het nieuwe veiligheidsbeleid worden nieuwe indicatoren en doelstellingen opgesteld.
11. Beoordeling schouwresultaten 'schoon'
Cijfer voor schouwresultaten "schoon"; 3 = hoog, 2 = basis en 1 = laag.
Toelichting
Het afgesproken kwaliteitsniveau 'hoog' op het stadserf en 'basis' in de rest van de stad is behaald en deze streefwaarde blijft ook de komende jaren staan, conform de eerder gemaakte afspraken met de Raad. Voor het verwijderen van blad en deels voor het maaien is een ander beeld afgesproken als gevolg van het traject Veranderen en bezuinigen in de openbare ruimte.
12. Rapportcijfer voor de waardering van de kwaliteit van het openbaar groen
Toelichting
We kiezen ervoor het na te streven rapportcijfer voor de waardering van de kwaliteit van het groen niet te laten zakken, ondanks het ingezette traject 'Veranderen en Bezuinigen in de openbare ruimte'. Dit betekent dat we de waardering minimaal op een 6,7 willen behouden.
13. Naleefgedrag milieugerelateerde handhaving
Toelichting
Het naleefgedrag is het percentage van bedrijven (op jaarbasis), waarbij bij de eerste controle geen overtredingen zijn geconstateerd. Deze gegevens – het aantal controles en wel of niet een overtreding geconstateerd - worden geregistreerd in SquitXO. In 2020 verwachten we ook een score van 65%. Dit is gebaseerd op het feit dat deregulering, meer algemene regels en het op afstand zetten van milieucontroles in beginsel een negatieve uitwerking zullen hebben op het naleefgedrag.
14. Stadsdeelgewijs werken aan lokale duurzame initiatieven (WEconomy)
Toelichting
Gemeten wordt het aantal nieuwe collectieve bewonersinitiatieven met betrekking tot duurzaamheid. Doelstelling is 10 per jaar. Momenteel is een voorzichtige groei te zien (cijfer 2016 t/m augustus: 7 initiatieven). Daarnaast hebben gesprekken die de afgelopen periode met inwoners in stadsdelen zijn gevoerd, geleid tot agendering van duurzaamheid in de stadsdeelagenda's Noord en Oost.
15. Gemiddeld energielabel. Beoogde labelverdeling van de woningvoorraad
Toelichting
De gegevens met betrekking tot de score 2015 zijn ontleend aan de website 'Meer met minder'. Deze gegevens zijn gebaseerd op de indicatieve labelverdeling en daarmee slechts een inschatting van de werkelijke labelverdeling. In Overijssel wordt op korte termijn onderzoek gedaan naar de daadwerkelijke labelverdeling. De streefcijfers zijn gebaseerd op de prognoses van Reimarkt en andere initiatiefnemers en gerelateerd aan de door de gemeente Enschede onderschreven doelstellingen van de provincie Overijssel.
16 Planologische reservering van het aantal locaties voor wind- en zonne-energie
Toelichting
In deze grafiek is het aantal locaties weergegeven die planologisch gereserveerd zijn voor grootschalige opwekking van duurzame energie. Uit de grafiek kan worden afgeleid dat er in 2017 2 locaties beschikbaar komen voor grootschalige opwekking van duurzame energie.
17. Energiebesparing per jaar:
Elektriciteit:
Toelichting
Deze grafiek is gebaseerd op cijfers van de samenwerkende netwerkbeheerders (www.energieinbeeld.nl). Getoond wordt het elektriciteitsverbruik door particulieren en bedrijven. Er heeft geen analyse plaatsgevonden die de afname van de energiebesparingssnelheid verklaart.
Bij het halen van deze doelstelling zijn we sterk afhankelijk van factoren die buiten onze directe invloedssfeer liggen, zoals het nationale en internationale beleid, de ontwikkeling van de economie en technologische innovaties. Maar er is ook afhankelijkheid op lokaal niveau: het zijn uiteindelijk onze inwoners, bedrijven en instellingen die de beslissingen nemen over noodzakelijke energiemaatregelen.
In 2017 spannen we ons niettemin extra in om deze neerwaartse tendens om te buigen. Daarbij kan in het bijzonder worden gedacht aan de campagne ‘Enschede wekt op’.
Gas:
Toelichting
Deze grafiek is gebaseerd op cijfers van de samenwerkende netwerkbeheerders (www.energieinbeeld.nl). Getoond wordt het gasverbruik door particulieren en bedrijven. Er heeft geen analyse plaatsgevonden die de afname van de energiebesparingssnelheid verklaart.
Bij het halen van deze doelstelling zijn we sterk afhankelijk van factoren die buiten onze directe invloedssfeer liggen, zoals het nationale en internationale beleid, de ontwikkeling van de economie en technologische innovaties. Maar er is ook afhankelijkheid op lokaal niveau: het zijn uiteindelijk onze inwoners, bedrijven en instellingen die de beslissingen nemen over noodzakelijke energiemaatregelen.
In 2017 spannen we ons niettemin extra in om deze neerwaartse tendens om te buigen. Daarbij kan in het bijzonder worden gedacht aan de campagne ‘Enschede wekt op’.
18. Toename scheidingspercentage restafval
Toelichting
Het scheidingspercentage voor huishoudelijk restafval is in 2015 gestegen naar 45,7%. Het scheidingspercentage is de hoeveelheid huishoudelijk afval dat gescheiden is ingezameld, gedeeld door de totale hoeveelheid huishoudelijk afval (gescheiden plus ongescheiden) dat is ingezameld. Het scheidingspercentage krijgt met de invoering van de tariefdifferentiatie op restafval in 2017 een impuls met als doel, dat deze gaat stijgen naar 60% in 2018. Het scheidingpercentage krijgt vanaf 2019 een extra stimulans met de invoering van de omgekeerde inzameling van restafval. In 2020 sluiten we dan aan op de regeringsdoelstelling om in 2030 op een scheidingspercentage van 75% te zitten.
19. Kg's restafval per inwoner/jaar (afname)
Toelichting
De hoeveelheid huishoudelijk restafval per inwoner per jaar (in 2015 241 kg per jaar) zal door de tariefdifferentiatie (2017) en omgekeerde inzameling (2019) op restafval gaan dalen. Doelstelling hier is 175 kilogram per inwoner per jaar in 2018 en aansluiting op de doelstelling van de regering van 130 kilogram per inwoner per jaar in 2020. De stip aan de horizon in Twente is 50 kilogram per inwoner per jaar in 2030.
20. Aantal ondersteuningsvragen aan de duurzaamheidsmakelaar
Door deze indicator wordt vanaf 2016 inzichtelijk gemaakt hoeveel digitale (ondersteunings)vragen worden gesteld via duurzaam053. Niet geteld worden ondersteuningsvragen via het ambtelijk apparaat. Het aantal (ondersteunings)vragen maakt inzichtelijk wat het meerjarig gebruik is van deze 'Enschedese digitale vraagbaakfunctie. NB: In het Actieplan Duurzaamheid zijn met betrekking tot deze indicator geen streefwaardes vastgesteld. In de volgende Programmabegroting wordt de grafiek met daarin de realisatie in 2016 zichtbaar.
Wettelijk verplichte indicatoren
Op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording zijn onderstaande indicatoren opgenomen. De indicatoren gelden voor iedere gemeente en zijn bedoeld om gemeenten met elkaar te kunnen vergelijken. Dit is mogelijk via www.waarstaatjegemeente.nl.
Beleidsveld | Naam indicator | Eenheid | Score | Bron |
1. Veiligheid | Verwijzingen Halt | Aantal per 10.000 jongeren | 178,8 | Bureau Halt |
1. Veiligheid | Harde kern jongeren | Aantal per 10.000 inwoners | 1,3 | KLPD |
1. Veiligheid | Winkeldiefstallen | Aantal per 10.000 inwoners | 3,1 | CBS |
1. Veiligheid | Geweldsmisdrijven | Aantal per 10.000 inwoners | 5,6 | CBS |
1. Veiligheid | Diefstallen uit woning | Aantal per 1.000 inwoners | 4,2 | CBS |
1. Veiligheid | Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) | Aantal per 1.000 inwoners | 7,6 | CBS |
7. Volksgezondheid en milieu | Hernieuwbare elektriciteit | % | 1,1% | RWS |
Wat gaan we doen?
De lijn die de Raad heeft vastgelegd bij de Programmabegroting 2015-2018 wordt gecontinueerd.
Actiepunten 2017 |
Thema 1: Stedelijke ontwikkeling |
We werken samen met anderen aan ontwikkelingen in de stad. We focussen op de prioriteitsgebieden, maar hebben ook oog voor de rest van de stad. Voor de stedelijke ontwikkelingen in het centrum verwijzen we naar Thema 3. Wij gaan in 2017 de volgende activiteiten uitvoeren:
Bij de verschillende ontwikkelingen zoeken we nieuwe manieren van samenwerken en ontwikkelen, passend bij een eigentijdse gebiedsontwikkeling. We blijven werken aan het verder verbeteren van de manier waarop we nieuwe stedelijke ontwikkelingsinitiatieven snel behandelen, partners duidelijkheid bieden en plannen vlot tot realisatie brengen. We gaan deze manier van werken ook toepassen op initiatieven in het buitengebied van Enschede. De landelijke invoering van de Omgevingswet staat gepland voor 2019. Deze wet streeft naar een bundeling en vereenvoudiging van de regels in het fysieke domein. Procedures voor de besluitvorming over initiatieven van burgers en bedrijven kunnen daardoor sneller doorlopen worden. Om ons op de invoering van de wet voor te bereiden, gaan wij experimenteren met een omgevingsvisie, omgevingsplan en omgevingsmanagement.
Om ons op de invoering van de wet voor te bereiden gaan wij experimenteren met een omgevingsvisie, omgevingsplan, flexibilisering van het bestemmingsplan en omgevingsmanagement. Dit leidt tot de volgende activiteiten:
Regio Twente (RO en wonen) Binnen het kader van de regio wordt samengewerkt op het gebied van wonen, externe lobby en samenwerking en grondzaken. 1. Bijdrage aan beleid (maatschappelijk belang) In het verlengde van de regionale woonvisie die begin 2016 is vastgesteld, worden afspraken gemaakt over de omvang en kwaliteit van de woningproductie in Twente. Daarnaast wordt de inbreng in G32, VNG en dergelijke gecoördineerd. Binnen de regio is de samenwerking met de NT-gemeenten intensiever, vooral op wonen en grondzaken. |
Actiepunten 2017 |
Thema 2: Beleving in de (binnen)stad. |
Sinds 2015 wordt uitvoering gegeven aan het geactualiseerde cultuurplan, met het accent op transities van de Openbare Bibliotheek Enschede, Museum Twentse Welle en het pop- en theateraanbod (Wilminktheater en Atak). In 2017 bespreken wij samen met deze en andere partners welke veranderingen nodig zijn voor een toekomstbestendige culturele sector op de lange termijn en krijgen de inhoudelijke en financiële consequenties daarvan hun beslag. De bezuinigingstaakstelling op cultuur is dan geïmplementeerd en we gaan toewerken naar een toekomstbestendig cultuuraanbod voor Twente en Oost-Nederland. Dat doen we via experimenten (proeftuinen) op het terrein van:
De opkomst van stedelijke regio’s en onze rol als grote stad binnen deze stedelijke regio zal nadrukkelijker zichtbaar worden. Het beleid Evenementen en citymarketing is in 2016 aangescherpt. De aanscherping heeft geleid tot meer focus, die in 2017 zichtbaar wordt. De focus komt te liggen op de doelgroep van bezoekers, meer besteding en verlengd verblijf in de stad. Het evenementenprogramma sluit daarbij aan en ook daar is focus te zien op de domeinen, Pioneering-city, Muziekstad en Evenementenstad Oost-Nederland. De volgende activiteiten worden in 2017 uitgevoerd:
De gemeente geeft een stimulans aan deze ontwikkelingen met subsidies, inhoudelijke visie, kennis en bemiddeling. Twentsche Schouwburg 1. Bijdrage aan beleid (maatschappelijk belang) Deze neemt het voortouw om te komen tot regionale afstemming van de (meer vraaggerichte) podiumprogrammering en -marketing. |
Thema 3: Binnenstad (centrum). |
In de agenda voor het centrum staan de volgende zes speerpunten:
Vanuit het lopende Actieprogramma binnenstad en Netwerkstad (project 'Spontane binnensteden') stimuleren wij met geld ontwikkelingen ter versterking van het stadserfgebied (onder andere gevelverbetering, wonen boven winkels en sfeer/uitstraling van het openbare gebied, zoals beleving pleinen en routing). Het actieprogramma met stimuleringspakket wordt in 2017 gecontinueerd.
Wij gaan in 2017 de volgende (hoofd)activiteiten uitvoeren:
Bij de uitvoering van bovengenoemde hoofd(activiteiten) zetten we volop in op het stimuleren van duurzaamheid. |
Doelstelling C: Burgers wonen in leefbare en veilige wijken en leveren daar een bijdrage aan.
Actiepunten 2017 |
Thema 4: Burger- en overheidsparticipatie. |
De snel veranderende samenleving vraagt om een betere samenwerking tussen gemeente en inwoners. Wij ontvangen signalen, dat inwoners zich onvoldoende vertegenwoordigd voelen. Wij zijn een gezamenlijk ontwikkelproces gestart over bewonersvertegenwoordiging en zeggenschap. Hiermee willen we helder krijgen welke manieren van bewonersvertegenwoordiging en zeggenschap beter aansluiten bij de huidige tijd. Wij gaan in 2017 de volgende activiteiten uitvoeren:
|
Thema 5: Openbare orde en veiligheid. |
Enschede is een relatief veilige stad met bijpassende grensproblematiek. Wij richten ons lokale veiligheidsbeleid nu vooral op zaken waar inwoners direct last van hebben en die hun perceptie van veiligheid direct beïnvloeden. Het is echter nodig, dat wij meer aandacht hebben voor de georganiseerde ondermijnende criminaliteit. Wij gaan in 2017 onze focus hiernaar verleggen. In het verlengde daarvan gaan wij in 2017 de volgende activiteiten uitvoeren:
Veiligheidsregio Twente 1. Bijdrage aan beleid (maatschappelijk belang) Gemeenten zijn doorgaans te klein om inwoners optimaal te kunnen beschermen tegen (gezondheids)risico's, rampen en crises. Bovendien overschrijdt een ramp vaak de gemeentegrens. Een regionale aanpak is effectiever. Daarom werken diverse hulpdiensten en overheden onder centrale regie van Veiligheidsregio Twente samen om rampen en crises in Twente zo veel mogelijk te voorkomen en te bestrijden. |
Thema 6: Beheer en onderhoud openbare ruimte. |
De effecten van de eerder genomen maatregelen in het traject Veranderen en bezuinigen Openbare Ruimte zijn inmiddels duidelijk zichtbaar buiten. Het beeld buiten heeft negatieve effecten op onze bestuurlijke doelen uit het coalitieakkoord, zoals de samenlevingsgerichte inrichting & het beheer van de openbare ruimte en op het woon-, werk- en vestigingsklimaat. De effecten zijn dusdanig groot, dat een heroverweging van de doorgevoerde maatregelen op zijn plaats is. Om hierin bij te sturen zijn aanvullende middelen nodig. Wij gaan in 2017 de volgende activiteiten uitvoeren:
Openbaar lichaam Crematoria Twente (begraafplaatsen) 1. Bijdrage aan beleid (maatschappelijk belang) Draagt bij aan onze wettelijke verplichtingen op het gebied van de lijkbezorging. Onderhoud Enschede 1. Bijdrage aan beleid (maatschappelijk belang) Zij zorgt voor de uitvoering van het onderhoud van de openbare ruimte. Daarmee draagt zij bij aan de realisatie van de doelen voor de openbare ruimte, zoals behoud van het gewenste kwaliteitsniveau en het woon- en vestigingsklimaat van de stad. Daarnaast levert zij een belangrijke bijdrage aan de arbeidsmarktdoelstellingen, doordat 60% van het personeel van Onderhoud Enschede BV bestaat uit mensen uit de arbeidsmarktdoelgroep. |
Thema 7: Stadsdeelgewijs werken aan lokale duurzame initiatieven (Weconomy) |
Om duurzame bewonersinitiatieven verder te stimuleren en te ondersteunen gaan we in 2017 het volgende doen:
We stimuleren duurzame bewonersinitiatieven door:
We ondersteunen duurzame bewonersinitiatieven door:
|
Thema 8: Wettelijke taken en deregulering |
In 2016 hebben we de Groene Leges ingevoerd. Hiermee zetten we de leges in als instrument om de duurzaamheidsdoelstellingen te realiseren. Neveneffect van het gebruik van de regeling is dat er substantieel minder legesinkomsten binnenkomen. Om de financiële gevolgen van de regeling Groene Leges voor het tweede uitvoeringsjaar te beperken, zal er voor 2017 een aangepaste (afgeslankte en aangescherpte) regeling gelden. De laatste jaren zien we een duidelijke toename in de vraag om handhaving bij de gemeente. De politie richt zich op haar kerntaak en komt hierdoor niet toe aan relatief kleine overtredingen die bij inwoners ook veel ergernissen opleveren. Daarnaast gaan er door de decentralisatie bij het Rijk steeds meer taken naar de gemeente over. Inwoners en bedrijven doen daardoor een groter beroep op de capaciteit van de afdeling handhaving. Voor 2017 tot en met 2019 zijn hiervoor extra middelen beschikbaar. Op 15 april 2016 heeft de regering het Wetvoorstel Kwaliteitsborging voor het Bouwen naar de Tweede Kamer gestuurd. Kern van dit wetsvoorstel is dat in de toekomst niet de gemeente, maar bouwpartners zelf hun kwaliteitsborging moeten regelen. In 2017 wordt er duidelijkheid verwacht over lopende experimenten en de uiteindelijke keuze van minister Blok en de uiteindelijke inwerkingtreding. De ontwikkelingen gaan we volgen om daarmee de consequenties in beeld te brengen. Per 1 januari 2018 dient als gevolg van een wijziging van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) het huidige netwerk RUD (Regionale Uitvoeringsdienst) omgezet te zijn in een Omgevingsdienst Twente (OD Twente), gebaseerd op de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. Momenteel wordt zowel de gemeenschappelijke regeling als het bedrijfsplan door de 14 gemeenten en provincie voorbereid. Wij gaan in 2017 de volgende activiteiten uitvoeren:
RUD 1. Bijdrage aan beleid (maatschappelijk belang) De RUD is een organisatie van Twentse gemeenten en de provincie die op het gebied van met name toezicht en handhaving van milieuregelgeving, vergunningen en meldingen namens de partners en dus ook namens Enschede optreedt. Daarmee geeft de RUD gevolg aan landelijke, regionale en gemeentelijke beleidskaders. Uiterlijk per 1 januari 2018 dient de huidige netwerkorganisatie omgezet te zijn in een formele gemeenschappelijke regeling.
NB: indien sprake is van significante ontwikkelingen bij de verbonden partij, waardoor de realisatie van het gemeentelijk beleid niet kan worden geëffectueerd dan deze beleidsrisico’s hier toelichten. |
Duurzaam handelen betekent voor het College: het niet doorschuiven van de rekening van ons gedrag naar toekomstige generaties. Duurzaamheid heeft daarmee ook betrekking op een solide financieel beleid en een gezonde economische groei. In 2015 is met de vaststelling van het Actieplan duurzaamheid dan ook besloten om een meer omvattend duurzaamheidsbeleid te voeren. In het Actieplan zijn 8 speerpunten van beleid genoemd ten aanzien van duurzaamheid:
Inmiddels is dit Actieplan volop in uitvoering. Er zijn al vele voorbeelden van verduurzaming te noemen. Een uitgebreid overzicht hiervan is inmiddels aan de Raad aangeboden. Een kleine bloemlezing:
In deze paragraaf wordt nader ingegaan op de speerpunten ‘Duurzame energie’, ‘Circulaire economie’, ‘Klimaatadaptatie’ en ‘WEconomy’. Voor het speerpunt ‘Eigen organisatie’ wordt verwezen naar hoofdstuk 1, terwijl het onderwerp ‘Biodiversiteit’ aan bod komt in de beschrijving van de Reguliere werkzaamheden van het programma Duurzame Leefomgeving.
Maar we gaan de verduurzaming van de stad versnellen. Dat houdt in dat de in gang gezette uitvoering van het Actieplan gewoon doorgaat, maar dat we dat aanvullen met extra aandacht voor drie speerpunten. Dat zijn de opwekking van hernieuwbare energie (Enschede Wekt Op), inzetten op afvalloos Twente (via Diftar en daarna het omgekeerd inzamelen) en verduurzaming van de gebouwde omgeving (groene leges bijvoorbeeld).
Actiepunten 2017 |
Thema 9: Duurzame energievoorziening. |
In het Actieplan duurzaamheid hebben we ons ten doel gesteld te bevorderen dat het aandeel hernieuwbare energie in 2030 ten minste 12 procent bedraagt. In het kader daarvan is in september 2016 de campagne ‘Enschede wekt op' van start gegaan. Daarbij zijn inwoners, bedrijven en instellingen opgeroepen:
Wij gaan in 2017 de volgende activiteiten uitvoeren:
|
Thema 10: Afvalstoffen: afvalloos Twente |
Wij gaan in 2017 de volgende activiteiten uitvoeren:
Twente Milieu 1. Bijdrage aan beleid (maatschappelijk belang) Twence 1. Bijdrage aan beleid (maatschappelijk belang) |
Thema 11: Circulaire Economie. |
Wij gaan in 2017 de volgende activiteiten uitvoeren:
|
Thema 12: Klimaatadaptatie. |
Wij gaan in 2017 de volgende activiteiten uitvoeren:
|
In onderstaand taartdiagram zijn de uitgaven per thema weergegeven.
|
Toelichting
Wettelijk is voorgeschreven dat vanaf 2017 in de programma’s in principe alleen de kosten van het primaire proces worden opgenomen. Van de totale overhead (5,3 miljoen euro) is een deel (per saldo 2,4 miljoen euro) niet meer opgenomen binnen het programma Duurzame leefomgeving, maar binnen het programma Dienstverlening en financieel beleid. Meer informatie over de gemeentelijke overhead is opgenomen in hoofdstuk 5.2. Andere belangrijke (financiële) ontwikkelingen voor 2017 zijn de volgende:
Meer info | Klik hier voor meer informatie over reguliere werkzaamheden en beleidsnota's. |
Portefeuillehouders | Hans van Agteren, Eelco Eerenberg, Jeroen Hatenboer, Jurgen van Houdt, Onno van Veldhuizen |
Programmadirecteuren | Djoerd de Vos-Koelink, Hilde Reints |