De gemeente Enschede heeft de afgelopen jaren verscheidene stappen gezet om de organisatie mee te laten bewegen met de ontwikkelingen en wensen in de samenleving en om in te kunnen spelen op bezuinigingen en rolverschuivingen tussen samenleving en overheid. Verandering en doorontwikkeling zijn daarmee constante factoren geworden.
Van de periode 2011 tot nu is een duidelijke rode draad te herkennen in de gewenste koers van de organisatie om de samenleving en haar opgaven meer centraal te stellen:
Voor bedrijfsvoering geldt dat we de komende jaren gaan inzetten op de drie volgende lijnen (zie paragraaf 4.5 bedrijfsvoering);
1. Digitale transitie- datagedreven & wetgeving;
2. Veranderende sturing en verantwoording – (financiële) basis op orde;
3. Organisatieontwikkeling: lerende, flexibele en talentvolle organisatie.
1. Digitale transitie- datagedreven & wetgeving
Digitale technologie brengt verandering én kansen: Gemeenten krijgen de komende jaren te maken met veel veranderingen op het gebied van wet-en regelgeving rondom de informatievoorziening, informatieveiligheid en privacy. Daarnaast gaan de technologische ontwikkelingen heel snel en dat biedt kansen voor het vergroten van de publieke waarde. De overheid dient het algemeen belang en daarom moeten bestuurders dit proces vanuit publieke waarden (van efficiëntie tot privacy en controle over technologie) vormgeven en de digitalisering faciliteren.
In 2018 zijn de strategische opgaven van onze stad leidend geweest voor de doelenboom en het inrichten van de gemeentebegroting. Het werken aan deze opgaven en het monitoren waar we staan is een continu proces. Dat geldt ook voor de ontwikkeling van het beleid, wat mede ten grondslag ligt aan de realisatie van de strategische opgaven. Onze uitdaging is om optimaal gebruik te maken van de brede beschikbaarheid van data, nieuwe technologieën en technieken afgestemd op de nieuwe wetgeving en dat vraagt om:
Dit vraagt om een stevige verandering binnen onze eigen gemeentelijke organisatie, maar ook richting inwoners, (lokale) bedrijven, kennisinstellingen en andere samenwerkingspartners. We kunnen hier als lokale organisaties, voor wie de problematiek vaak concreet zichtbaar en voelbaar is, een belangrijke rol spelen door interessante innovatie-initiatieven te versterken.
2. Veranderende sturing en verantwoording – (financiële) basis op orde
Samenwerking met (lokale) bedrijven, kennisinstellingen, professionals, gebruikers, burgerinitiatieven, inwoners en/of maatschappelijke organisaties is noodzakelijk. En om lokale oplossingen op te schalen, is samenwerking nodig met andere gemeenten, met regionale en nationale overheden, en soms ook met andere Europese overheden. Onze gemeente zet ook steeds meer activiteiten op afstand en dat heeft grote impact op de rol van de Planning & Control-functie.
De planning & control-functie in onze organisatie wordt steeds meer in de positie gezet om aan de organisatie, het bestuur en de Raad aan te geven of onze organisatie integraal in control is. Dit vraagt om een blik vooruit, het oppakken van de rol van sparringpartner voor bestuur en management, een focus op het beter laten renderen van de organisatie en maximaliseren van beleidseffecten en meer betrokkenheid aan de voorkant van vraagstukken. Daarnaast maakt de organisatie de beweging van sturing op losse domeinen met eigen middelenverantwoordelijkheid naar een netwerkmodel met samenwerkende clusters en afdelingen en een concerndirectie die opgavegericht en vanuit gezamenlijke eindverantwoordelijkheid stuurt. Sturing richt zich steeds meer op multidisciplinair samenwerken aan strategische opgaven. Met de gemeentebegroting 2019 – 2022 is een goede stap gezet in het opzetten van de begroting vanuit opgaven. Er ligt nu de uitdaging om de sturing en verantwoording daarop in te richten.
Dit vergt een voorinvestering die in het middelenkader als probleempunt opgenomen is. Onze financieel administratieve processen vragen veel handmatig en tijdrovend werk. Er gaat veel capaciteit vanuit de financiële kolom zitten in het uitvoeren van operationele financiële werkzaamheden, mede door de huidige inrichting van de applicaties. Hierdoor is er onvoldoende ruimte en tijd voor meer tactische en strategische control- en advies werkzaamheden. We gaan onze financieel administratieve processen inventarissen en doorlichten op de verdere mogelijkheden voor vereenvoudiging, uniformering en digitalisering. Op basis van deze doorlichting gaan we deze processen waar mogelijk aanpassen.
Daarnaast is er een grote uitstroom van medewerkers. Hiermee lopen we een continuïteitsrisico en zijn we onvoldoende toekomstbestendig ingericht voor de uitvoering van de planning & control-taken. Door de voorinvestering beogen we te komen tot een stabiele, toekomstbestendige uitvoering van de financiële en planning & control-processen gebaseerd op geactualiseerde sturingsprincipes en concernkaders. Tevens borging van de continuïteit in bezetting door tijdige en adequate vervanging van uitstroom en professionalisering van de planning & control-functie. Op basis van de in de begroting aangegeven doelen en opgaves actualiseren we onze sturingsprincipes en behoeftes voor de diverse managementniveaus. Daarbij betrekken we ook het gebruik van de data van onze keten - en samenwerkingspartners ter ondersteuning van het datagedreven werken. Deze uitwerking dient als basis voor de uitwerking van het huidige en gewenste proces en de applicatiearchitectuur.
De forse uitstroom gemeentebreed gekoppeld aan een traject van vergaande automatisering van operationele P&C- processen biedt kansen om de Planning&Control-functie verder te professionaliseren en zo meer aansluiting te vinden bij een veranderde organisatie en omgeving.
3. Organisatieontwikkeling: lerende, flexibele en talentvolle organisatie
Nieuwe technologie vereist een voortdurende vernieuwing van vaardigheden en kennis van medewerkers. Daarvoor hebben we nieuwe leersystemen nodig, maar ook een aantrekkelijke werkomgeving waarin je daadwerkelijk naar de huidige technologische en digitale maatstaven kunt werken. Het vraagt ook om een instelling van voortdurend veranderen en leren. Een mooie, maar ook pittige uitdaging voor medewerkers en gemeenten in deze tijd van krapte in de arbeidsmarkt. Hoe ben en blijf je een aantrekkelijke werkgever én werknemer?
Om die duurzame flexibele en wendbare organisatie te zijn, die goed toegerust is voor de opgaven van onze eigen stad, hebben we getalenteerde medewerkers nodig.
We weten dat in de komende jaren een aanzienlijk deel van onze organisatie uitstroomt door natuurlijk verloop. We weten ook dat de krapte op de arbeidsmarkt verder toeneemt. We zijn bezig onze personele behoefte voor de komende jaren concreet inzichtelijk te maken (strategisch personeelsmanagement) en een passende arbeidsmarktstrategie te ontwikkelen. Dit vergt veel begeleiding en een uniforme aanpak gefaciliteerd door P&O.
Een wendbare, flexibele organisatie vraagt om medewerkers die vanuit eigenaarschap werken, in staat zijn opgavegericht te werken en gericht zijn op blijvend leren en continu verbeteren. Om onze medewerkers hiervoor goed toe te rusten, investeren we in het neerzetten van een goed leerklimaat, voldoende ondersteuning in individuele ontwikkeling en een cultuur van continu verbeteren. Medewerkers worden hierin ondersteund door passend leiderschap. Om dit leiderschap goed vorm te geven, nemen in 2020 alle leidinggevenden deel aan een intensief leiderschaps-ontwikkelingsprogramma. Dit vergt naast materieel budget ook additionele inzet van P&O.
De instrumenten strategisch personeelsmanagement en arbeidsmarktcommunicatie hebben een nauwe samenhang: weten wat je nodig hebt en zorgen dat je het in huis hebt of krijgt. Maar ook: zorgen dat we daadwerkelijk aantrekkelijk zíjn voor ons huidige talent en het talent dat we willen aantrekken! “Be good and tell it!”, of beter nog: “be good and let others tell it!” Om de boot niet te missen, moeten we nú investeren. Enerzijds op nieuwe leersystemen en de gewenste adaptieve werkcultuur. Anderzijds in onze aantrekkelijkheid als werkgever en het uitdragen daarvan. De investering hierop wordt aangewend voor het bouwen van ons employer-brand waarbij we gebruik maken van nieuwe technieken en social media. Werkgevers werken hard aan hun werkgeversmerk in de strijd om het talent. We moeten ons in die strijd succesvol onderscheiden om in de nabije en verdere toekomst voldoende getalenteerde medewerkers in huis te hebben om in onze opgaven te kunnen voorzien. Deze voorinvesteringen maken dat we toe kunnen werken naar een toekomstbestendige, hoogwaardige organisatie.
1. Optimaal faciliteren van gemeentelijke taken passend bij het primaire proces Met de beschikbaar gestelde middelen doen wij dit aan de hand van professioneel opdrachtgever-/opdrachtnemerschap, een maximale inzet van (beschikbare en nog te ontwikkelen) IT en strakke kostenbeheersing.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Een betrouwbare en voor lange termijn houdbare financiële huishouding De financiële positie van Enschede is nog steeds kwetsbaar. Vanaf 2008 hebben wij te maken met bezuinigingsopgaven. Ook het meerjarenperspectief bevat een uitdaging voor een sluitende meerjarenbegroting. Het is daarom nodig scherpe keuzes te maken. We moeten kijken welke vraagstukken de grootste prioriteit hebben en hier onze inzet op richten. Dat betekent ook dat we andere activiteiten niet meer of later doen. Op de onderdelen waar dat mogelijk is wordt de begroting flexibeler gemaakt. Daarmee zijn wij wendbaarder in het werken aan onze opgaven en kansen die zich voordoen. Verder willen we de rentelasten en kosten betalingsverkeer voor de gemeente minimaliseren.
|
Wettelijk verplichte indicatoren
Op grond van het Besluit begroting en verantwoording zijn onderstaande indicatoren opgenomen. De indicatoren gelden voor iedere gemeente en zijn bedoeld om gemeenten met elkaar te kunnen vergelijken. Dit is mogelijk via www.waarstaatjegemeente.nl.
Beleidsveld | Naam indicator | Eenheid | Jaar | Score | Bron | |
1. | 0. Bestuur en ondersteuning | Formatie | Fte per 1.000 inwoners | 2019 | 8,1 | Eigen gegevens |
2. | 0. Bestuur en ondersteuning | Bezetting | Fte per 1.000 inwoners | 2019 | 8,4 | Eigen gegevens |
3. | 0. Bestuur en ondersteuning | Apparaatskosten | Kosten per inwoner | 2019 | 765 | Eigen begroting |
4. | 0. Bestuur en ondersteuning | Externe inhuur | Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen | 2019 | 12% | Eigen begroting |
5. | 0. Bestuur en ondersteuning | Overhead | % van totale lasten | 2019 | 7,6% | Eigen begroting |
35. | 8. Vhrosv | Gemiddelde WOZ waarde | Duizend euro | 2018 | 168 | CBS |
36. | 8. Vhrosv | Nieuw gebouwde woningen | Aantal per 1.000 woningen | 2016 | 2,9 | CBS |
37. | 8. Vhrosv | Demografische druk | % | 2018 | 64,2 | CBS |
38. | 8. Vhrosv | Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden | In Euro’s | 2019 | 737 | COELO |
39. | 8. Vhrosv | Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden | In Euro's | 2019 | 808 | COELO |
Om de gestelde doelen te bereiken zijn per doel lasten begroot voor 2020. Deze bedragen worden ingezet voor het realiseren van de acties (onder 'Wat gaan we doen') maar ook voor het realiseren van de reguliere werkzaamheden. Onderstaande grafiek geeft per doel inzicht in de beschikbaar gestelde budgetten.
Onderstaande tabel geeft inzicht in de meerjarige ontwikkeling van de lasten, baten en reserve mutaties.
|
Toelichting
Voor het begrotingsprogramma Financiën en organisatie stijgt het begrotingsresultaat met 1.132.000 euro. De belangrijkste mutaties zijn:
Een verdere toelichting op de cijfers is opgenomen in hoofdstuk 6.4.
Meer info | Klik hier voor meer informatie over reguliere werkzaamheden en beleidsnota's. |
Portefeuillehouders | Eelco Eerenberg, Jeroen Diepemaat, Niels van den Berg |
Concerndirecteuren | Debbie Brands |