3.4 Financiën en organisatie

Doelenboom

 Doel
Subdoel Link
1. Optimaal faciliteren van gemeentelijke taken passend bij het primaire proces

totale lasten (x 1.000 euro): 102.724
1.01 Uitvoering (strategie op) vastgoed
Aantal acties: 3
1.02 Doelmatige, efficiënte en duurzame inzet huisvesting en accommodaties
Aantal acties: 1
1.03 Voldoen aan de wettelijke zorgplicht voor adequate onderwijsgebouwen
Aantal acties: 2
1.04 Wendbare flexibele organisatie gericht op organisatievraagstukken
Aantal acties: 3
1.05 Optimale inzet van beschikbare data op ontwikkelingen in de stad
Aantal acties: 2
1.06 Continue voldoen aan wet- en regelgeving rondom informatievoorziening
Aantal acties: 2
1.07 Optimaal gedigitaliseerde bedrijfsvoeringsprocessen
Aantal acties: 5
1.08 Optimaal applicatielandschap en slimme informatie infrastructuur
Aantal acties: 3
1.09 Strategische heroverweging diensten voor externe organisaties
Aantal acties: 1
1.10 Optimale bedrijfsvoering
Aantal acties: 4
2. Een betrouwbare en voor lange termijn houdbare financiële huishouding

totale lasten (x 1.000 euro): 19.109
2.1 De gemeente Enschede is een gezonde financiële organisatie en daarmee goed toegerust op de ondersteuning van uitvoering en beleid.
Aantal acties: 6

 

Wat willen we bereiken?

De gemeente Enschede heeft de afgelopen jaren verscheidene stappen gezet om de organisatie mee te laten bewegen met de ontwikkelingen en wensen in de samenleving en om in te kunnen spelen op bezuinigingen en rolverschuivingen tussen samenleving en overheid. Verandering en doorontwikkeling zijn daarmee constante factoren geworden.

 

Van de periode 2011 tot nu is een duidelijke rode draad te herkennen in de gewenste koers van de organisatie om de samenleving en haar opgaven meer centraal te stellen:

  • we zijn eigenaar van vastgoed dat in de markt niet verkrijgbaar of te duur is. Het is een hulpmiddel om maatschappelijke doelen te bereiken;
  • we komen los van hiërarchie en structuren om meer opgavegericht te werken;
  • we zorgen voor doelmatige,efficiënte en duurzame inzet van huisvesting en accommodaties ten behoeve van de ambtelijke organisatie;
  • we voldoen aan de wettelijke zorgplicht voor adequate onderwijsgebouwen;
  • we vergroten de wenbaarheid en flexibilteit van de organisatie en haar professionals;
  • we zorgen hierbij voor een stabiele en flexibele basis van onze gehele IT infrastructuur om snelle, efficiënte (bedrijfsvoerings)processen en een goede kwaliteit van data en technieken stabiel, veilig en flexibel aan te kunnen bieden;
  • we zorgen voor een betrouwbare en een houdbare financiële huishouding op lange termijn.

 

Voor bedrijfsvoering geldt dat we de komende jaren gaan inzetten op de drie volgende lijnen (zie paragraaf 4.5 bedrijfsvoering);

1. Digitale transitie- datagedreven & wetgeving;

2. Veranderende sturing en verantwoording – (financiële) basis op orde;

3. Organisatieontwikkeling: lerende, flexibele en talentvolle organisatie.

 

1. Digitale transitie- datagedreven & wetgeving  

Digitale technologie brengt verandering én kansen: Gemeenten krijgen de komende jaren te maken met veel veranderingen op het gebied van wet-en regelgeving rondom de informatievoorziening, informatieveiligheid en privacy. Daarnaast gaan de technologische ontwikkelingen heel snel en dat biedt kansen voor het vergroten van de publieke waarde. De overheid dient het algemeen belang en daarom moeten bestuurders dit proces vanuit publieke waarden (van efficiëntie tot privacy en controle over technologie) vormgeven en de digitalisering faciliteren.

In 2018 zijn de strategische opgaven van onze stad leidend geweest voor de doelenboom en het inrichten van de gemeentebegroting. Het werken aan deze opgaven en het monitoren waar we staan is een continu proces. Dat geldt ook voor de ontwikkeling van het beleid, wat mede ten grondslag ligt aan de realisatie van de strategische opgaven. Onze uitdaging is om optimaal gebruik te maken van de brede beschikbaarheid van data, nieuwe technologieën en technieken afgestemd op de nieuwe wetgeving en dat vraagt om:

  • de basis op orde voor eigen data en processen;
  • bewustwording in de organisatie op mogelijkheden en risico’s van het gebruik van data;
  • andere type expertise en rollen (zoals data-analist, data-scientist) en kennis in de organisatie op het gebied van informatie-architectuur en informatiebeveiliging;
  • optimaliseren en automatiseren van primaire processen en (digitale) kanalen;
  • doorgroei van reactief naar adaptief beleid;
  • de verbinding en samenwerking met kennisinstellingen en partners in de stad op dit vlak te intensiveren;
  • ruimte om te experimenteren en samen te leren van de uitkomsten;
  • centrale regie op het projectportfolio, integrale afweging op kwaliteit en capaciteiten leidend op dit gebied;
  • borging van de informatieveiligheid en privacy in termen van beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid aan de hand van de actueel geldende normenkaders.

Dit vraagt om een stevige verandering binnen onze eigen gemeentelijke organisatie, maar ook richting inwoners, (lokale) bedrijven, kennisinstellingen en andere samenwerkingspartners. We kunnen hier als lokale organisaties, voor wie de problematiek vaak concreet zichtbaar en voelbaar is, een belangrijke rol spelen door interessante innovatie-initiatieven te versterken.

 

2. Veranderende sturing en verantwoording – (financiële) basis op orde

Samenwerking met (lokale) bedrijven, kennisinstellingen, professionals, gebruikers, burgerinitiatieven, inwoners en/of maatschappelijke organisaties is noodzakelijk. En om lokale oplossingen op te schalen, is samenwerking nodig met andere gemeenten, met regionale en nationale overheden, en soms ook met andere Europese overheden. Onze gemeente zet ook steeds meer activiteiten op afstand en dat heeft grote impact op de rol van de Planning & Control-functie.

De planning & control-functie in onze organisatie wordt steeds meer in de positie gezet om aan de organisatie, het bestuur en de Raad aan te geven of onze organisatie integraal in control is. Dit vraagt om een blik vooruit, het oppakken van de rol van sparringpartner voor bestuur en management, een focus op het beter laten renderen van de organisatie en maximaliseren van beleidseffecten en meer betrokkenheid aan de voorkant van vraagstukken. Daarnaast maakt de organisatie de beweging van sturing op losse domeinen met eigen middelenverantwoordelijkheid naar een netwerkmodel met samenwerkende clusters en afdelingen en een concerndirectie die opgavegericht en vanuit gezamenlijke eindverantwoordelijkheid stuurt. Sturing richt zich steeds meer op multidisciplinair samenwerken aan strategische opgaven. Met de gemeentebegroting 2019 – 2022 is een goede stap gezet in het opzetten van de begroting vanuit opgaven. Er ligt nu de uitdaging om de sturing en verantwoording daarop in te richten.

Dit vergt een voorinvestering die in het middelenkader als probleempunt opgenomen is. Onze financieel administratieve processen vragen veel handmatig en tijdrovend werk. Er gaat veel capaciteit vanuit de financiële kolom zitten in het uitvoeren van operationele financiële werkzaamheden, mede door de huidige inrichting van de applicaties. Hierdoor is er onvoldoende ruimte en tijd voor meer tactische en strategische control- en advies werkzaamheden. We gaan onze financieel administratieve processen inventarissen en doorlichten op de verdere mogelijkheden voor vereenvoudiging, uniformering en digitalisering. Op basis van deze doorlichting gaan we deze processen waar mogelijk aanpassen.
Daarnaast is er een grote uitstroom van medewerkers. Hiermee lopen we een continuïteitsrisico en zijn we onvoldoende toekomstbestendig ingericht voor de uitvoering van de planning & control-taken. Door de voorinvestering beogen we te komen tot een stabiele, toekomstbestendige uitvoering van de financiële en planning & control-processen gebaseerd op geactualiseerde sturingsprincipes en concernkaders. Tevens borging van de continuïteit in bezetting door tijdige en adequate vervanging van uitstroom en professionalisering van de planning & control-functie. Op basis van de in de begroting aangegeven doelen en opgaves actualiseren we onze sturingsprincipes en behoeftes voor de diverse managementniveaus. Daarbij betrekken we ook het gebruik van de data van onze keten - en samenwerkingspartners ter ondersteuning van het datagedreven werken. Deze uitwerking dient als basis voor de uitwerking van het huidige en gewenste proces en de applicatiearchitectuur.

De forse uitstroom gemeentebreed gekoppeld aan een traject van vergaande automatisering van operationele P&C- processen biedt kansen om de Planning&Control-functie verder te professionaliseren en zo meer aansluiting te vinden bij een veranderde organisatie en omgeving.  

 

3. Organisatieontwikkeling: lerende, flexibele en talentvolle organisatie

Nieuwe technologie vereist een voortdurende vernieuwing van vaardigheden en kennis van medewerkers. Daarvoor hebben we nieuwe leersystemen nodig, maar ook een aantrekkelijke werkomgeving waarin je daadwerkelijk naar de huidige technologische en digitale maatstaven kunt werken. Het vraagt ook om een instelling van voortdurend veranderen en leren. Een mooie, maar ook pittige uitdaging voor medewerkers en gemeenten in deze tijd van krapte in de arbeidsmarkt. Hoe ben en blijf je een aantrekkelijke werkgever én werknemer?

Om die duurzame flexibele en wendbare organisatie te zijn, die goed toegerust is voor de opgaven van onze eigen stad, hebben we getalenteerde medewerkers nodig.

We weten dat in de komende jaren een aanzienlijk deel van onze organisatie uitstroomt door natuurlijk verloop. We weten ook dat de krapte op de arbeidsmarkt verder toeneemt. We zijn bezig onze personele behoefte voor de komende jaren concreet inzichtelijk te maken (strategisch personeelsmanagement) en een passende arbeidsmarktstrategie te ontwikkelen. Dit vergt veel begeleiding en een uniforme aanpak gefaciliteerd door P&O.

Een wendbare, flexibele organisatie vraagt om medewerkers die vanuit eigenaarschap werken, in staat zijn opgavegericht te werken en gericht zijn op blijvend leren en continu verbeteren. Om onze medewerkers hiervoor goed toe te rusten, investeren we in het neerzetten van een goed leerklimaat, voldoende ondersteuning in individuele ontwikkeling en een cultuur van continu verbeteren. Medewerkers worden hierin ondersteund door passend leiderschap. Om dit leiderschap goed vorm te geven, nemen in 2020 alle leidinggevenden deel aan een intensief leiderschaps-ontwikkelingsprogramma. Dit vergt naast materieel budget ook additionele inzet van P&O.

De instrumenten strategisch personeelsmanagement en arbeidsmarktcommunicatie hebben een nauwe samenhang: weten wat je nodig hebt en zorgen dat je het in huis hebt of krijgt. Maar ook: zorgen dat we daadwerkelijk aantrekkelijk zíjn voor ons huidige talent en het talent dat we willen aantrekken! “Be good and tell it!”, of beter nog: “be good and let others tell it!” Om de boot niet te missen, moeten we nú investeren. Enerzijds op nieuwe leersystemen en de gewenste adaptieve werkcultuur. Anderzijds in onze aantrekkelijkheid als werkgever en het uitdragen daarvan. De investering hierop wordt aangewend voor het bouwen van ons employer-brand waarbij we gebruik maken van nieuwe technieken en social media. Werkgevers werken hard aan hun werkgeversmerk in de strijd om het talent. We moeten ons in die strijd succesvol onderscheiden om in de nabije en verdere toekomst voldoende getalenteerde medewerkers in huis te hebben om in onze opgaven te kunnen voorzien. Deze voorinvesteringen maken dat we toe kunnen werken naar een toekomstbestendige, hoogwaardige organisatie.

Wat gaan we doen?

 
1. Optimaal faciliteren van gemeentelijke taken passend bij het primaire proces

Met de beschikbaar gestelde middelen doen wij dit aan de hand van professioneel opdrachtgever-/opdrachtnemerschap, een maximale inzet van (beschikbare en nog te ontwikkelen) IT en strakke kostenbeheersing.

 
1.01 Uitvoering (strategie op) vastgoed
De uitvoering van de strategie op vastgoed gebeurt door middel van het door de Raad vastgestelde beleidskader.

We zijn eigenaar van vastgoed dat in de markt niet te verkrijgen of te duur is. Het is een hulpmiddel om maatschappelijke doelen te bereiken. Sturing op de portefeuille geschiedt vanuit beleidsinhoudelijke argumenten. Daarbij kijken we ook nadrukkelijk naar het huisvesten van gesubsidieerde instellingen. We zijn er ons van bewust dat het gemeentelijk vastgoed een voortrekkersrol heeft op het gebied van verduurzaming en zijn dan ook bezig met plannen om te komen tot energie neutrale gebouwen.
 

Acties 2020
Aantal acties: 3

01. We geven vervolg aan de uitvoering van strategie op vastgoed door te sturen op de vastgoedportefeuille middels het beleidskader

We stoten vastgoed af tenzij het gaat om een maatschappelijke functie waarin de markt niet voorziet of die duurder is en waarvoor een beleidsreden is. We gebruiken het beleidskader bij alle nieuwe vastgoedontwikkelingen binnen de gemeente en bij het doorlichten van de bestaande vastgoedportefeuille. Jaarlijks voeren we een risicoscan op de gehele portefeuille uit en zetten we zo nodig beheersmaatregelen in gang.

02. We zetten in op een verdere verduurzaming van onze vastgoedportefeuille

In het coalitieakkoord staat dat in 2040 de gehele gemeentelijke vastgoedportefeuille energieneutraal (nul op de meter) moet zijn. In 2020 combineren we dit met de uitvoering van de geplande onderhoudswerkzaamheden
Bij de uitvoering van onderhoudswerkzaamheden passen wij duurzame maatregelen toe:
- Bij vervanging van verlichting passen we ledverlichting toe.
- Bij vervanging van verwarmingsinstallaties gaan we over op gasloos of passen we een energiezuinigere variant toe.
- Bij vervanging van dakbedekking op platte daken isoleren we aanvullend.
Concreet betekent dit dat we twee gymzalen gasloos maken en in drie sporthallen optimaliseren we het gebouwbeheer- ventilatie- en luchtbehandelingssysteem. Deze maatregelen leveren een energieprestatieverbetering op van 1 tot 2 energielabels per gebouw.
Duurzame maatregelen Noordmolen
In de Noordmolen passen we duurzame maatregelen toe die we binnen 5 jaar terugverdienen. Hierdoor voldoet de Noordmolen aan de wetgeving voor minimaal energielabel C in 2020. De maatregelen zijn o.a. renovatie en luchtzijdig inregelen van de luchtbehandelingskasten, optimalisatie van het gebouwbeheerssysteem en vervangen van verlichting door ledverlichting. Met deze maatregelen, inclusief het toepassen van het aansluiten van het gebouw op de warmtebaan (realisatie 2019), gaat dit kantoorpand van energielabel D naar energielabel A en wordt het gasloos.
3% energiebesparing per jaar door prestatiecontracten
Voor het jaarlijkse onderhoud zijn prestatiecontracten afgesloten. Onderdeel hiervan is dat de opdrachtnemer jaarlijks een voorstel doet voor 3% energiebesparing.

03. We onderzoeken voor de resterende wijk- en buurtcentra hoe we invulling kunnen geven aan de exploitatie

De afgelopen jaren is van 8 van de 9 wijkcentra het beheer overgedragen of is de wijk- en buurfunctie beëindigd. In het coalitieakkoord is aandacht voor door inwoners geïnitieerde maatschappelijke activiteiten. Er wordt dan ook expliciet gekeken of bewoners de exploitatie zelf in de hand kunnen nemen.

.
1.02 Doelmatige, efficiënte en duurzame inzet huisvesting en accommodaties
We onderzoeken op welke wijze we de huisvesting voor ambtenaren toekomstbestendig en goedkoper kunnen maken. Daarbij sluiten we aan op de organisatie ontwikkelingen.

 

Acties 2020
Aantal acties: 1

01. We implementeren het strategische plan voor ambtelijke huisvesting.

We voeren het plan van aanpak uit, rekening houdend met de beschikbare middelen.

.
1.03 Voldoen aan de wettelijke zorgplicht voor adequate onderwijsgebouwen
We hebben de wettelijke taak te zorgen voor voldoende adequate huisvesting voor leerlingen in het primair, speciaal en voortgezet onderwijs. We maken een plan om het verouderde gebouwenbestand duurzaam te vernieuwen en kijken daarbij naar de mogelijkheden voor de wijk en haken aan bij de dynamische investeringsagenda (DIA).

 

Acties 2020
Aantal acties: 2

01. We voeren het vervangingsplan voor de onderwijsgebouwen uit.

In 2020 starten we met de uitvoering van het plan om het verouderde gebouwenbestand in een periode van 30 jaar te vernieuwen en te verduurzamen. In het coalitieakkoord wordt het creëren van ontmoetingsplekken in de wijk benoemd. Dit nemen we mee in de plannen.
In het vervangingsplan kijken we of en waar scholen teruggebouwd moeten worden. Voor het basisonderwijs streven we naar het bouwen van centraal in de wijk gelegen locaties waar scholen van verschillende richtingen zijn ondergebracht. Door het creëren van flexibel inzetbare ruimte kunnen fluctuaties in leerlingenaantal eenvoudiger worden opgevangen. Met het speciaal- en voortgezet onderwijs voeren we ook overleg over spreiding en positionering in de stad.
Het plan sluit aan bij de plannen die er zijn in de Dynamische Investeringsagenda (DIA). Samen met het onderwijs, stadsdeelmanagement, maatschappelijke organisaties en de corporaties bekijken we welke functies van meerwaarde zijn voor het onderwijs en de wijk en die we aan de nieuwbouw kunnen toevoegen.

02. We passen de verordening Onderwijshuisvesting aan op basis de van nieuwe wet- en regelgeving

Op dit moment is nieuwe wet- en regelgeving in de maak over onder andere de verantwoordelijkheid voor renovatie van schoolgebouwen. Op het moment dat het Rijk de wet aanpast, past de VNG de modelverordening Onderwijshuisvesting aan. Onze eigen verordening passen we op basis daarvan aan. Hierbij werken we met alle 14 Twentse gemeenten aan een Twentse modelverordening gebaseerd op de VNG-verordening.

.
1.04 Wendbare flexibele organisatie gericht op organisatievraagstukken
Met het vaststellen van het bestuurs- en managementconcept (Enschede Ontwikkelt) is onze ambitie bevestigd: Wij willen werken aan een lerende, flexibele en talentvolle organisatie. Wij willen een gemeente zijn waar medewerkers de kans krijgen zich te blijven ontwikkelen om zo een bijdrage te leveren aan de opgaven waar we als gemeente voor staan. En wij willen dat medewerkers zich blijven ontwikkelen om goede kansen te houden op werk binnen en buiten de gemeente.
We geven verdere invulling aan de motie van de gemeenteraad, gericht op het ontwikkelen van modern werkgeverschap. In co-creatie met medewerkers en management vinden we nieuwe manieren om de beschikbare capaciteit flexibel binnen de organisatie in te zetten. We streven naar een op lange termijn evenwichtige leeftijdsopbouw van het personeel.


 

Acties 2020
Aantal acties: 3

01. Organisatieontwikkeling, we passen strategisch personeelsmanagement (SPM) toe

Met strategisch personeelsmanagement (SPM) brengen we centraal en per organisatieonderdeel de interne en externe ontwikkelingen in kaart, vertalen dit in de gevolgen voor de afdelingen, teams en functies en bepalen welke formatie en kwaliteiten nodig zijn. Dit past bij de flexibele, wendbare en hoogwaardige organisatie die we willen zijn. Daarvoor is het nodig dat we goed zicht hebben op onze toekomstige personele behoefte (hoeveel medewerkers en met welke kwaliteiten), op onze in- door- en uitstroom en op de kwaliteiten en het ontwikkelpotentieel van onze huidige medewerkers.

02. Organisatieontwikkeling, we investeren in talentontwikkeling medewerkers

Een wendbare, flexibele organisatie vraagt om medewerkers die vanuit eigenaarschap werken, in staat zijn opgavegericht te werken en gericht zijn op blijvend leren en continu verbeteren. Om onze medewerkers hiervoor goed toe te rusten, investeren we in het neerzetten van een goed leerklimaat, voldoende ondersteuning in individuele ontwikkeling en een cultuur van continu verbeteren. Medewerkers worden hierin ondersteund door passend leiderschap. Om dit leiderschap goed vorm te geven, nemen in 2020 alle leidinggevenden deel aan een intensief leiderschapsontwikkelprogramma.

03. Organisatieontwikkeling, we implementeren onze arbeidsmarktcommunicatiestrategie

We implementeren onze arbeidsmarktcommunicatiestrategie. Deze is gericht op het neerzetten van een onderscheidend werkgeversmerk, vergroten van de bekendheid van de gemeente Enschede als werkgever en het optimaal gebruikmaken van moderne wervingskanalen. Een wendbare, flexibele organisatie vraagt om het behouden en aantrekken van talent voor de opgaven van nu en de toekomst. We zien ons geconfronteerd met moeilijk in te vullen vacatures, forse uitstroom door pensionering en een steeds krappere arbeidsmarkt. Als overheidswerkgever moeten we extra investeren om in de sterk concurrerende arbeidsmarkt aantrekkingskracht op nieuw talent uit te oefenen.

.
1.05 Optimale inzet van beschikbare data op ontwikkelingen in de stad
Data wordt steeds meer gezien als een essentieel bedrijfsmiddel waar we net zo zuinig op moeten zijn als op de andere bedrijfsmiddelen (personeel, financiën). Data is een democratisch recht. Hoe beter wij onze inwoners en bedrijven goed kunnen informeren over regelingen, besluiten en initiatieven, hoe meer we in een gelijkwaardige positie terecht komen en hoe beter inwoners en bedrijven zichzelf kunnen redden. We streven naar een hierbij passend niveau van ontsluiting van data en systemen en koppelen deze met elkaar waar dat kan. Steeds met als uitgangspunt de basis op orde.

 

Acties 2020
Aantal acties: 2

01. Wij maken slimmer gebruik van de beschikbare informatie en ICT

We gaan samen met de programma’s in de organisatie en partners in de stad door met het professioneel verzamelen, beheren, ontsluiten en analyseren van data, op basis van de (in 2018) vastgestelde gemeentelijke datastrategie. Hierbij is ons uitgangspunt basis op orde. Bij het werken aan de opgaven van de stad moeten we steeds slimmer gebruik maken van beschikbare informatie en ICT. We combineren eigen data met publiek toegankelijke (open) data en data van andere instanties voor strategische sturing en besluitvorming. Daarnaast zetten we data in voor het verbeteren van onze processen waardoor onze dienstverlening verbetert. We ondersteunen in het fysieke domein het innovatief project Strategische Investerings Afweging (SIA) ondermeer door advies, uitvoering en cofinanciering vanuit IIP (Informatie Investeringsplan) budget. We richten samen met de organisatie gegevensmanagement in ten behoeve van overzicht en inzicht in beschikbare data, de kwaliteit hiervan en wie welke verantwoordelijkheid heeft ten aanzien van deze data en ontwerpen samen met de collega’s in het sociale domein een betrouwenbare en flexibele basisdata-infrastructuur ten behoeve van het datagedreven werken. In de huidige situatie moeten we dit doen met de bestaande middelen waarbij we de mogelijkheid hebben om IIP budget in de vorm van cofinanciering aan te wenden ter ondersteuning van projecten op dit gebied vanuit de programma’s.

02. We herijken onze informatievoorziening en managementdashboard

Op basis van de in de begroting aangegeven doelen en opgaves actualiseren we onze sturingsprincipes en behoeftes voor de diverse managementniveaus. Daarbij betrekken we ook het gebruik van de data van onze keten - en samenwerkingspartners ter ondersteuning van het datagedreven werken. Deze uitwerking dient als basis voor de uitwerking van het huidige en gewenste proces en de applicatiearchitectuur. We herijken onze sturingsprincipes en behoeftes op diverse managementniveaus. De strategische opgaven van onze stad zijn leidend geweest voor de doelenboom en het inrichten van de gemeentebegroting.

.
1.06 Continue voldoen aan wet- en regelgeving rondom informatievoorziening
Rond informatievoorziening, digitale veiligheid en privacy is wet- en regelgeving belangrijk. We implementeren nieuwe wet- en regelgeving en zorgen voor bewustwording bij onze medewerkers met behulp van campagnes, training, en certificering.

 

Acties 2020
Aantal acties: 2

01. We doen mee aan de verplichte audits op bestaande wetgeving ten aanzien van informatievoorziening en sluiten aan bij de verplichte landelijke voorzieningen

Binnen de Nederlandse overheid is enkele jaren geleden het stelsel van basisregistraties ingevoerd. Het stelsel bestaat inmiddels uit 10 basisregistraties met veel onderlinge koppelingen. Van vijf basisregistraties is de gemeentelijke overheid de bronhouder: BRP (BasisRegistratie Personen), BAG (Basisregistratie- Adressen en Gebouwen), BGT (Basisregistratie Grootschalige Topografie), WOZ (basisregistratie Waardering Onroerende Zaken) en de BRO (BasisRegistratie Ondergrond). Overheden hebben de wettelijke verplichting om registraties waar zij als bronhouder verantwoordelijk voor zijn, op te bouwen en te beheren op een wijze die vooraf is beschreven in wettelijke kaders. Via standaard berichtenverkeer worden alle registraties betrouwbaar en actueel gehouden. Bij het constateren van een onjuiste registratie moet dit teruggemeld worden, zodat de registratie gecorrigeerd kan worden. Er vindt jaarlijks een audit plaats op de basisregistraties via de ENSIA-methode. Deze informatie met verbeteracties wordt gebruikt voor zowel de horizontale verantwoording richting College en Raad als de diverse verticale verantwoordingslijnen richting departementen.

02. We verhogen de digitale weerbaarheid

We verhogen de digitale weerbaarheid door implementatie van de BIO-maatregelen (Baseline Informatiebeveiliging Overheid). Tevens vervolgen we de ingezette weg om het bewustzijn van medewerkers ten aanzien van informatieveiligheid te verhogen. Dit doen we door voortzetting van de bewustwordingscampagne ‘Veilig werken. Zo doe je dat!’.

Bijdrage verbonden partij: Administratiekantoor Dataland

Maatschappelijk rendement:

Dataland ontzorgt gemeenten door namens hen objectinformatie toegankelijk te maken voor publieke en private afnemers.

.
1.07 Optimaal gedigitaliseerde bedrijfsvoeringsprocessen
We zetten ons in om waar mogelijk onze processen te digitaliseren. En sluiten daarbij aan op actuele ontwikkelingen waarbij we de focus houden op basis op orde.

 

Acties 2020
Aantal acties: 5

01. We richten ons proces rondom documentaire informatievoorziening anders in

We werken een visie uit op het digitaal werken binnen de gemeente Enschede, in combinatie met de juiste vastlegging van digitale documenten en welke applicaties hiervoor het meest geschikt zijn. Daarnaast begeleiden we de organisatie naar het volledig digitaal maken van de werkprocessen.

02. We zetten de digitalisering van onze archieven door in 2020

We digitaliseren de vigerende milieudossiers zodat we deze intern digitaal kunnen raadplegen en ook digitaal kunnen aanbieden aan de omgevingsdienst Twente (ODT). In 2020 wordt 700 meter archiefachterstand weggewerkt. Daarna is deze op termijn overdraagbaar naar het stadsarchief van de gemeente en als historische informatie voor iedereen toegankelijk.

03. We ontwikkelen de website Erfgoed Enschede

Met de missie ‘bewaren om te gebruiken’ ontwikkelt het Stadsarchief de website Erfgoed Enschede. Via deze website is het cultureel erfgoed van de gehele gemeente Enschede (stadsarchieven, archeologie, monumenten en volkscultuur) toegankelijk voor iedereen. We betrekken daarbij erfgoedpartners uit de stad, die zich op deze website presenteren met hun collecties. Deze website vormt ook een platform voor het ontwikkelen van erfgoededucatie en activiteiten voor toerisme.
De rijke geschiedenis van Enschede vormt de cultuur en ontwikkeling van onze stad. Respect voor deze historie is een belangrijk uitgangspunt voor stedelijke ontwikkeling. Historische archieven moeten daarom houdbaar, bruikbaar en zichtbaar zijn, zodat de maatschappij ze optimaal kan benutten. Op deze manier helpen we mensen verder met hun online historisch onderzoek.

04. We digitaliseren ons inkoop- en verkoopproces

In 2020 wordt de nieuwe inkoop- en betalingsapplicatie Purchase to Pay (P2P) geïmplementeerd. Daarnaast wordt invulling gegeven aan de EU richtlijn en zijn we in staat e-facturen te verwerken door aan te sluiten op landelijke Simpler Invoicing (SI) netwerk dat het ontvangen (en versturen) van e-facturen mogelijk maakt.

05. We maken onze financiële processen toekomstbestendig

We gaan onze financieel administratieve processen inventarissen en doorlichten op de verdere mogelijkheden voor vereenvoudiging, uniformering en digitalisering. Op basis van deze doorlichting gaan we deze processen waar mogelijk aanpassen. Hiermee beogen we te komen tot een stabiele, toekomstbestendige uitvoering van de financiële en Planning & Control-processen gebaseerd op geactualiseerde sturingsprincipes en concernkaders. Tegelijkertijd passen wij de stuurinformatie uit deze processen aan op de onze opgaven en geactualiseerde sturingsprincipes. Dit biedt de mogelijkheid om in te anticiperen op de uitstroom van personeel en het verder professionaliseren van de financiële functie.

.
1.08 Optimaal applicatielandschap en slimme informatie infrastructuur
Het applicatielandschap is de verzameling van alle in gebruik zijnde systemen. We streven ernaar het aantal applicaties te verminderen om te komen tot een betere beheersbaarheid, betere onderlinge koppelingen en verlaging van de kwetsbaarheid.

 

Acties 2020
Aantal acties: 3

01. We richten applicatieportfolio- en projectportfoliomanagement verder in ter sturing op het applicatielandschap

We constateren de toenemende behoefte bij inwoners en bedrijven aan snelle respons van ons als gemeente, of het nu gaat om een dienst, een voorziening of een besluit. Onze gemeente beschikt voor de uitvoering van haar vele verschillende taken over een complex applicatielandschap. Dit landschap is in ontwikkeling en ook landelijk zet VNG college van dienstverleningszaken met zijn programma "Samen organiseren" een nieuwe standaard (Common ground) neer voor data ontsluiten met grote invloed op het huidige applicatielandschap. Zonder sturing groeit het applicatielandschap in complexiteit en omvang. Daarom gebruiken we een toetsingskader met landelijke informatiekundige principes, bewegingen en uitgangspunten. We gaan verder met het professionaliseren van het projectportfoliomanagement en richten het applicatieportfoliomanagement in om het actuele applicatielandschap beheersbaar en betaalbaar te houden. Bij verandering letten we nadrukkelijk op beheersbaarheid, kosten-baten verhouding, flexibiliteit, uitwisselbaarheid en toekomstvastheid. Hierbij ligt de focus op de basis op orde. Dat vraagt om een projectmatige aanpak van projecten en het werken onder architectuur. Deze aanpak helpt bij het vooraf goed kunnen bepalen van de impact van een project en het beheersbaar houden in de uitvoering.

02. We ondersteunen de organisatie bij volledig digitalisering en waar mogelijk automatisering van de werkprocessen

We ondersteunen de organisatie bij het digitaliseren van hun werkprocessen en de taken die zij uitvoeren voor de stad. De organisatie gaat daarnaast meer experimenteren met nieuwe technieken, methodes en data(bestanden) om samen stappen te zetten naar automatisering van stappen in deze werkprocessen. Deze beweging vindt plaats met de bestaande middelen over de volle breedte van de gemeentelijke dienstverlening. Wij zetten bij herontwerp van processen -waar dat kan en wenselijk is- in op volledige slimme automatisering van processen en het analyseren van data om continu te kunnen monitoren. We professionaliseren op deze manier ons handelen, verkorten de procestijd en streven naar foutloze afhandeling. Zo hebben we continu inzicht in wat speelt en leeft in onze stad en kunnen we inspelen op ontwikkelingen en zo invulling geven aan de opgaven van onze stad. Om dat inzicht te genereren heeft onze organisatie een basis IT-infrastructuur nodig die snelle, efficiënte (bedrijfsvoerings)processen en een goede kwaliteit van data en technieken stabiel, veilig en flexibel aan biedt. Dit is nodig omdat we anders niet in staat zijn om snel en goed te (blijven) reageren op vragen van inwoners en bedrijven. Deze infrastructuur is nodig voor een actueel inzicht in hoe we ervoor staan als stad met betrekking tot de opgaves van de stad. 

03. We werken waar mogelijk in de cloud

Anticiperend op de landelijke ontwikkeling gaan we in regionaal verband (IT Platform Twente) al stappen zetten met het realiseren van de projecten digikoppeling, govroam en voorbereiding van twentecloud. We wegen bij welke ontwikkeling zorgvuldig af of werken in de cloud meerwaarde heeft. Ons technisch rekencentrum neemt als gevolg van deze beweging in omvang af, waardoor we flexibeler en minder kwetsbaar worden. Tegelijkertijd wordt het overzicht houden over de clouddiensten en hun onderlinge relatie complexer en neemt het contractmanagement en – beheer toe.

.
1.09 Strategische heroverweging diensten voor externe organisaties
De gemeente Enschede levert diverse diensten aan externe organisaties (waaronder salarisadministratie, IT ondersteuning en publieksdienstverlening). De afweging om te bepalen of we wel/niet willen en kunnen leveren aan derden vindt plaats op basis van individuele beoordeling van de leidinggevende. Het gevolg hiervan is een omvangrijk aantal Dienstverleningsovereenkomsten (DVO’s) en diverse randvoorwaarden. Dit vraagt om een strategische heroverweging met een afwegingskader zodat het aangaan of voortzetten van DVO’s weloverwogen gebeurt.

 

Acties 2020
Aantal acties: 1

01. We passen het afwegingskader op dienstverlening voor derden toe

De gemeente levert dienstverlening aan derden, bestaande uit gemeenten of andere overheids(gelieerde)instanties. Bij bestaande en nieuwe dienstverlening voor derden passen we het afwegingskader “Werken voor derden” toe.

.
1.10 Optimale bedrijfsvoering
In deze gemeentebegroting is een aparte paragraaf bedrijfsvoering opgenomen (paragraaf 4.5). In de paragraaf gaan we per bedrijfsvoeringsdiscipline/aspect in op hoe wij bedrijfsvoering in onze organisatie vormgeven. Door middel van onderstaande actiepunten geven we extra focus aan bedrijfsvoeringsonderdelen.

 

Acties 2020
Aantal acties: 4

01. We intensiveren strategische en innovatieve inkoop

Met een beïnvloedbaar inkoopvolume van circa 200 miljoen op jaarbasis vormt inkoop een krachtig instrument om gemeentelijke doelstellingen te behalen op o.a. duurzaamheid, social return, innovatie en lokaal ondernemerschap. Om kennis, ervaring en de nieuwste ontwikkelingen uit de markt mee te kunnen nemen richten we de Tenderboard meer flexibel in waardoor we beter in staat zijn om in te zetten wat nodig is. We continueren de huidige samenwerking met Saxion, UT, Novel-T, Pianoo en andere gemeenten waarbij in 2020 circulair inkopen een belangrijk speerpunt is. Hiertoe doen we mee aan een pilot om Wmo hulpmiddelen circulair in te kopen.
We geven invulling aan professioneel opdrachtgeverschap door interne (werk) processen en contract- en accountmanagement te optimaliseren en de informatievoorziening op orde te hebben.

02. We optimaliseren de stabiliteit, flexibiliteit en veiligheid van de basis-IT-voorzieningen

Het IT- bedrijf zet zich als professionele afdeling in om de IT-basisvoorzieningen voor de taken in de stad, de interne organisatie en contractpartners te optimaliseren. We zorgen voor een stabiele en flexibele basis van onze gehele IT infrastructuur, die snelle, efficiënte (bedrijfsvoerings)processen en een goede kwaliteit van data en technieken stabiel, veilig en flexibel aanbiedt. Hiervoor zijn we continu bezig onze dienstverlening verder te professionaliseren en procestijd te verkorten, onder meer door automatisering van stappen in deze werkprocessen en een hierdoor foutloze afhandeling. Technologische ontwikkeling (waar onder ‘Cloud’) onderzoeken wij en waar het een positieve bijdrage levert implementeren wij deze. Evenals de landelijke bewegingen (VNG-Gemeentelijke Telecommunicatie- oplossingen en Gemeentelijke Gemeenschappelijke Infrastructuur). Voor de ontsluiting richting onze klanten onderzoeken wij hoe de digitale werkplek/omgeving er de komende jaren uit moet zien en bepalen wij de te voeren strategie. Dit is nodig omdat we anders niet in staat zijn om snel en goed te (blijven) reageren op vragen van inwoners en bedrijven. Deze infrastructuur is nodig voor een actueel inzicht in hoe we ervoor staan als stad met betrekking tot de opgaves van de stad. 

03. We herijken de bedrijfsvoeringsapplicaties

Op basis van de herijkte sturingsprincipes en behoeftes van diverse managementniveaus zetten we de specifieke wensen vanuit gemeente Enschede af tegen de huidige en nog niet gebruikte functionaliteiten binnen onze bedrijfsvoerings- en financiële applicatie CODA. We voeren een eerste marktverkenning uit naar alternatieven waarbij we ervaringen bij vergelijkbare gemeenten ophalen.

04. We vereenvoudigen, uniformeren en digitaliseren onze financieel administratieve processen

Onze financieel administratieve processen vragen veel handmatig en tijdrovend werk. Er gaat veel capaciteit zitten in het uitvoeren van operationele financiële werkzaamheden, mede door de huidige inrichting van de applicaties.
Hierdoor is er onvoldoende ruimte en tijd voor meer tactische en strategische control en advies werkzaamheden. We gaan onze financieel administratieve processen inventarissen en doorlichten op de verdere mogelijkheden voor vereenvoudigen, uniformeren en digitaliseren. Op basis van deze doorlichting gaan we deze processen waar mogelijk verder vereenvoudigen, uniformeren en digitaliseren.

Bijdrage verbonden partij: Dimpact

Maatschappelijk rendement:

Wij zijn lid van de coöperatieve vereniging Dimpact om samen met andere gemeenten ICT oplossingen te ontwikkelen. Samenwerking in Dimpact verband verlaagt de kwetsbaarheid en versterkt lobby- en inkoopkracht van onze bedrijfsvoering. Gemeentelijke uitgaven voor Dimpact zijn deels inkomsten voor de IT afdeling omdat de gemeente Enschede ook betaalde werkzaamheden verricht voor het Dimpact – verband.

.
2. Een betrouwbare en voor lange termijn houdbare financiële huishouding

De financiële positie van Enschede is nog steeds kwetsbaar. Vanaf 2008 hebben wij te maken met bezuinigingsopgaven. Ook het meerjarenperspectief bevat een uitdaging voor een sluitende meerjarenbegroting. Het is daarom nodig scherpe keuzes te maken. We moeten kijken welke vraagstukken de grootste prioriteit hebben en hier onze inzet op richten. Dat betekent ook dat we andere activiteiten niet meer of later doen. Op de onderdelen waar dat mogelijk is wordt de begroting flexibeler gemaakt. Daarmee zijn wij wendbaarder in het werken aan onze opgaven en kansen die zich voordoen. Verder willen we de rentelasten en kosten betalingsverkeer voor de gemeente minimaliseren.

 
2.1 De gemeente Enschede is een gezonde financiële organisatie en daarmee goed toegerust op de ondersteuning van uitvoering en beleid.
Om tegenslagen het hoofd te kunnen (blijven) bieden streven we naar een weerstandsvermogen groter dan 1. We accepteren voor 2018 en 2019 een lager ratio als gevolg van eerdere besluiten tot afboeken, maar zorgen ervoor dat ons weerstandsvermogen daarna weer wordt opgebouwd. We voeren realistisch en degelijk financieel beleid. Daarom speculeren we niet op onzekere inkomsten. Structurele uitgaven dekken we met structurele middelen. Tegenvallers worden binnen het eigen domein opgelost, de inzet van baten uit meevallers wordt integraal afgewogen. We zetten ons spaarprogramma voort. Op deze manier blijven we ook in de toekomst in staat om onverwachte tegenvallers op te kunnen vangen. We sturen stevig op het realiseren van bezuinigingen. We blijven bij het Rijk aandacht vragen voor de financiële en sociale situatie van onze stad. We beschrijven nauwkeurig welke financiële risico's we onderscheiden. Daarbij beperken we ons niet tot statische risico's, maar nemen we ook langjarige, flexibele risico's mee. We maken scenario's inzichtelijk en bereiden ons hier zoveel mogelijk op voor.

 

Acties 2020
Aantal acties: 6

01. We beperken onze rente-uitgaven

We willen ons geld uitgeven aan Enschede en niet aan rentebetalingen. Daarom houden we onze schulden zo laag mogelijk. We anticiperen op rentestanden en sluiten wanneer dit financieel aantrekkelijk is op tijd onze schulden over.

02. We onderzoeken of andere financiering van personeel kan bijdragen aan meer grip op onze financiën

De financiering van ons personeel is een aanzienlijke kostenpost in de begroting. We onderzoeken of een andere financieringsvorm kan leiden tot meer financiële flexibiliteit. Daarbij kijken we onder andere naar de voor- en nadelen van lumpsum en projectfinanciering.

03. We onderzoeken of de bijdrage aan verbonden partijen 'Trap op trap af' mee kan gaan

We onderzoeken de mogelijkheid om verbonden partijen via trap op trap af systematiek, of een andere vorm, in financieel moeilijke tijden bij te laten dragen aan bezuingingsopgaven.Dit is opdracht uit de motie 'Sturing begroting verbonden partijen'.

04. We onderzoeken waar de korting op samenwerkingsverbanden kan worden toegepast

Het college wil voor de bezuiniging op verbonden partijen niet de “kaasschaafmethodiek” toepassen, maar een inhoudelijke takendiscussie faciliteren. Zo kunnen de keuzes gerelateerd worden aan gewenst beleid en door de Raad vastgestelde doelstellingen. In dit proces wordt gestart met desk research waarbij financiën, partners, taken en verantwoordelijkheden van de Verbonden Partijen in kaart worden gebracht. Vervolgens vindt er een takendiscussie plaats welke tussentijds met de rekeningencommissie wordt gedeeld. Tot slot wordt voor de te maken keuzes draagvlak bij de Verbonden Partijen en overige partners gezocht. Op basis van dit proces worden bij de zomernota 2021 concrete en realistische maatregelen voor bezuinigingen op de Verbonden Partijen voorgesteld.

05. We treffen voorbereidingen voor een In Control Statement

Vanaf 2021 moeten overheidsorganisaties zelf een In Control Statement en rechtmatigheidsverklaring kunnen overleggen. Nu is dat belegd bij de accountant.
In 2020 wordt dit voorbereid. Onderdeel hiervan is de aanschaf en het inrichten van een digitaal systeem; Key Control Dashboard. Deze applicatie ondersteunt om meer
grip te hebben op de financiële processen, interne beheersing, interne controle en risicomanagement.

06. We zijn betrokken bij de totstandkoming van de Wijziging gemeentefondsmethodiek

Het Rijk werkt aan een wijziging van het gemeentefondsmethodiek vanaf 2021. Het gaat hierbij om het verdeelmodel van het gemeentefonds. Gezien de financiële positie van de gemeenten in zijn algemeenheid en die van Enschede in het bijzonder is het noodzakelijk dat wij zowel bestuurlijk als ambtelijk zo direct mogelijk betrokken zijn. Deze inspanningsverplichting vullen wij in via onze formele en informele ambtelijke netwerken en bestuurlijke posities.

Bijdrage verbonden partij: Bank Nederlandse gemeenten

Maatschappelijk rendement:

De BNG Bank is de huisbankier van de gemeente. Daarnaast is de gemeente aandeelhouder van de BNG Bank. Door de lage kosten voor het gemeentelijke betalingsverkeer en de jaarlijkse dividenduitkering draagt zij bij aan een houdbare financiële huishouding. Daarnaast draagt de bank door het verstrekken van laagrentende leningen bij aan het realiseren van investeringen in de stad die de burger ten goede komen tegen aanvaardbare kosten.

Bijdrage verbonden partij: Enexis

Maatschappelijk rendement:

Enexis is de eigenaar van het netwerk voor gas en elektra in de stad. Het streven is om het netwerk betaalbaar, betrouwbaar en veilig te houden. Hiermee draagt Enexis ook bij aan het Energieakkoord en daardoor ook tegelijkertijd aan de gemeentelijke doelstellingen op het gebied van duurzaamheid. De gemeente is aandeelhouder van Enexis. De jaarlijkse dividenduitkering draagt bij aan een houdbare financiële huishouding.

Bijdrage verbonden partij: Gemeentelijk Belastingkantoor Twente

Maatschappelijk rendement:

Door de wettelijke taak belastinginning en heffingen te laten verzorgen door het GBT wordt op een effectieve en efficiënte manier uitvoering gegeven aan deze taak. Op deze manier wordt de gemeente Enschede in de gelegenheid gesteld om zich te richten op de ontwikkelingen van de Twentse samenleving.

Bijdrage verbonden partij: Voormalig Essent

Maatschappelijk rendement:

Hierbij gaat het om diverse Bv's die zijn ontstaan uit het verkoopproces van de aandelen die gemeente bezat in Essent NV. Deze Bv's zullen binnen enkele jaren worden opgeheven. De destijds niet uitgekeerde delen van de verkoopopbrengst zijn grotendeels uitgekeerd. Er zijn slechts nog kleine uitkeringen te verwachten in de komende jaren.

.

Wettelijk verplichte indicatoren

Op grond van het Besluit begroting en verantwoording zijn onderstaande indicatoren opgenomen. De indicatoren gelden voor iedere gemeente en zijn bedoeld om gemeenten met elkaar te kunnen vergelijken. Dit is mogelijk via www.waarstaatjegemeente.nl.

  Beleidsveld Naam indicator Eenheid Jaar Score Bron
1. 0. Bestuur en ondersteuning Formatie Fte per 1.000 inwoners 2019 8,1 Eigen gegevens
2. 0. Bestuur en ondersteuning Bezetting Fte per 1.000 inwoners 2019 8,4 Eigen gegevens
3. 0. Bestuur en ondersteuning Apparaatskosten Kosten per inwoner 2019 765 Eigen begroting
4. 0. Bestuur en ondersteuning Externe inhuur Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen 2019 12% Eigen begroting
5. 0. Bestuur en ondersteuning Overhead % van totale lasten 2019 7,6% Eigen begroting
35. 8. Vhrosv Gemiddelde WOZ waarde Duizend euro 2018 168 CBS
36. 8. Vhrosv Nieuw gebouwde woningen Aantal per 1.000 woningen 2016 2,9 CBS
37. 8. Vhrosv Demografische druk % 2018 64,2 CBS
38. 8. Vhrosv Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden In Euro’s 2019 737 COELO
39. 8. Vhrosv Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden In Euro's 2019 808 COELO

 

Wat mag het kosten?

Om de gestelde doelen te bereiken zijn per doel lasten begroot voor 2020. Deze bedragen worden ingezet voor het realiseren van de acties (onder 'Wat gaan we doen') maar ook voor het realiseren van de reguliere werkzaamheden. Onderstaande grafiek geeft per doel inzicht in de beschikbaar gestelde budgetten. 

Onderstaande tabel geeft inzicht in de meerjarige ontwikkeling van de lasten, baten en reserve mutaties.

Financiën en organisatie Bedragen x 1.000 euroBegroting  2019Begroting 2020Raming  2021Raming  2022Raming  2023
Lasten120.871121.834124.959129.104135.316
Baten490.825497.025498.080506.508512.725
Saldo van baten en lasten-369.954-375.191-373.121-377.404-377.408
Storting reserves24.14628.73724.05525.08725.245
Onttrekking reserves33.38833.87527.86918.81615.799
Resultaat-379.197-380.329-376.935-371.133-367.963

 

Toelichting

Voor het begrotingsprogramma Financiën en organisatie stijgt het begrotingsresultaat met 1.132.000 euro. De belangrijkste mutaties zijn:

  • Een stijging van de lasten door toekenningen van diverse knelpunten in het middelenkader o.a.;
    • Structureel en incidenteel is er budget beschikbaar gesteld voor de nieuwe regelgeving / verantwoording rondom de ICT en digitale veiligheid;
    • Structureel en incidenteel is er budget beschikbaar gesteld voor de Basis op orde inzake het financiële proces;
    • Incidenteel is er geld beschikbaar gesteld voor het wegwerken van archiefachterstanden.
  • Als gevolg van de afboeking in het kader van de herfinanciering FC Twente in 2019 dalen de lasten bij rente en treasury in 2020;
  • In verband met de toename van de kosten voor beroep en bezwaar OZB/Heffingen om registraties aan te passen aan de gewijzgigde wettelijke voorschriften stijgen de lasten bij het product belastingen;
  • Als gevolg van het toekennen van loon- en prijscompensaties stijgen de lasten in zijn algemeenheid;
  • Er is besloten om een gedeelte van het spaarbedrag ter versterking van de algemene reserve om te zetten naar een begrotingspost onvoorzien. Dit om mogelijke fluctuatie van de Rijksbijdrage (onderbesteding) op te kunnen vangen. Hierdoor stijgen de lasten en dalen de stortingen in de reserves;
  • Als gevolg van areaal uitbereiding en indexeringen stijgen de baten bij het product belastingen.

Een verdere toelichting op de cijfers is opgenomen in hoofdstuk 6.4.

Meer info Klik hier voor meer informatie over reguliere werkzaamheden en beleidsnota's.
Portefeuillehouders Eelco Eerenberg, Jeroen Diepemaat, Niels van den Berg
Concerndirecteuren Debbie Brands