Dit hoofdstuk bestaat uit 8 paragrafen. De onderwerpen van de paragrafen zijn belangrijk voor het inzicht in de financiële positie van de gemeente. De informatie over deze onderwerpen is vaak versnipperd in de begroting opgenomen. De paragrafen zijn daarom eigenlijk dwarsdoorsnedes van de verschillende programma’s. De paragrafen zijn om verschillende opgenomen in de programmabegroting:
De Programma’s in de vorige hoofdstukken zijn direct gericht op burgers. De paragrafen indirect. De paragrafen zijn namelijk de kaders die de raad voor het college stelt voor het beheer en de uitvoering.
Welke paragrafen zijn er?
De onderwerpen van de paragrafen zijn voorgeschreven door het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV). Zeven paragrafen zijn verplicht:
Daarnaast is er een paragraaf Doeltreffendheidsonderzoeken opgenomen, omdat dit een verplicht onderwerp is voor de gemeente Enschede vanuit de verordening.
Verhardingssoorten | M2 |
Asfalt | 3.198.000 |
Elementen | 4.229.000 |
Cementbeton | 84.000 |
Onverhard | 395.000 |
Totaal | 7.906.000 |
Infrastructurele kunstwerken | Stuks |
Bruggen, Viaducten, stuwen, en geluidswallen e.a. | 185 |
Totaal |
185 |
Het beleidskader
Het Wegenbeleidsplan 2014 – 2018 vormt het beleidsmatig kader voor het beheer van de openbare wegen. De basis van dit plan bestaat uit wettelijke eisen, (eigen) onderhoudsnormen en financiële dekking. Met het Wegenbeleidsplan starten we een zoektocht: hoe kunnen we met beperkte middelen in de veranderende samenleving de wegen zo goed mogelijk beheren en onderhouden. Dit mag niet ten koste gaan van de veiligheid. We zullen wel moeten accepteren dat comfort en beeldkwaliteit (hoe de weg er uit ziet) achteruit gaan. Deze zoektocht zetten we samen in met bewoners en de markt, waarbij we als uitgangspunt hanteren dat er geen kapitaalvernietiging mag ontstaan of onomkeerbare besluiten worden genomen. In 2016 evalueren we in hoeverre het lukt om een goed evenwicht te vinden tussen beheer en onderhoud van de wegen met beperkte middelen zonder in te leveren op veiligheid.
Jaarlijks wordt op basis van technische inspecties en in overleg met interne en externe betrokkenen een overzicht gemaakt van de voor dat jaar noodzakelijke onderhoudsprojecten en werkzaamheden: de jaarschijf. Bij infrastructurele kunstwerken is er een meerjarig onderhoudsprogramma en wordt er jaarlijks een visuele inspectie gedaan.
Uit het beleidskader voortvloeiende consequenties
Indien de kwaliteit van de wegen afneemt, heeft dit consequenties voor onder andere de verkeersveiligheid, het gebruikerscomfort en de woonbeleving. We accepteren dat door het nieuwe wegenbeleid het comfort en aanzien kan afnemen. Een te grote afbreuk aan kwaliteit kan echter leiden tot juridische consequenties in de vorm van aansprakelijkheid.
De vertaling van de financiële consequenties in de begroting
Het lastenbudget voor onderhoud aan wegen (inclusief weginrichting zoals belijningen en verkeersborden) is circa 8,9 miljoen euro. Dit bestaat voor circa 1,4 miljoen euro aan apparaatskosten, 3,09 miljoen euro kapitaallasten, circa 3,4 miljoen euro aan kosten voor (groot)onderhoud (inclusief 300.000 euro afroming aanbestedingsvoordelen) en circa 1 miljoen euro aan overige kosten. Het jaarlijkse investeringsbedrag voor reconstructiewerkzaamheden aan wegen is circa 2,575 miljoen euro met een afschrijvingstermijn van 10 jaar.
Het lastenbudget voor Infrastructurele kunstwerken is circa 144.000 euro aan kosten voor onderhoud en 29.000 euro aan apparaatskosten.
Kerncijfers 2015
Havens | |
Havenonderhoud (inc.Rijkswateren) | circa 25 ha |
Onderhoud damwanden, oevers en kades | circa 6.300 meter |
Het beleidskader
In 2008 is naar aanleiding van de Binnenhavenvisie een budget van 2,5 miljoen euro beschikbaar gesteld voor het uitbaggeren van de vaargeul en een bedrag van 1,28 miljoen euro voor kade- en oeverherstel. In het verlengde van dit project worden onder meer ook extra kades aangelegd en vindt revitalisering van de bedrijventerreinen rondom de Binnenhaven plaats.
Hoewel na uitvoering van de baggerwerkzaamheden en het herstel van kades- en oevervoorzieningen de onderhoudsachterstanden in de haven grotendeels zijn weggewerkt, zijn structurele middelen nodig voor beheer en onderhoud van de haven. Zo kan voorkomen worden dat na verloop van tijd weer onderhoudsachterstanden ontstaan. Daarnaast zijn middelen nodig voor de vervanging van damwanden. Om meer inzicht te krijgen in de benodigde onderhoud- en vervangingsmiddelen voor baggeren en kades- en oevervoorzieningen, vindt momenteel nader onderzoek plaats. Uit dit onderzoek blijkt dat de damwanden ruimschoots over hun theoretische levensduur zijn. Uitgaande van risico gestuurd beheer bekijken we hoe lang we de huidige damwanden nog kunnen handhaven en of er risico’s zijn. Op basis van deze uitkomsten wordt een meerjarenraming opgesteld; deze raming betrekken we bij de behandeling van de Kadernota 2016.
Uit het beleidskader voortvloeiende consequenties
Het project rondom kade- en oeverherstel is eind 2014 gereed. Dan is ook een meerjarig onderhouds- en investeringsprogramma beschikbaar voor besluitvorming. Tegelijkertijd werken de, aan de Twentekanalen gelegen, havens samen aan de totstandkoming van een gemeenschappelijk havenbeheer Twentekanalen. Dit moet leiden tot meer focus en economische slagkracht in de regionale havenactiviteiten en een impuls voor de ruimtelijk-economische ontwikkelingen rond het Twentekanaal. Besluitvorming over deze samenwerking heeft in het najaar van 2014 plaatsgevonden.
De vertaling van de financiële consequenties in de begroting
Het lastenbudget voor de havens is ongeveer 149.000 euro, bestaand uit 44.000 euro aan apparaatskosten en 105.000 euro aan materiële kosten voor dagelijks onderhoud van de havens. Dit is naar verwachting te weinig voor regulier onderhoud. Daarnaast ontbreekt een vervangingsbudget voor damwanden. De vraag hoeveel precies nodig is, kan na het opstellen van de eerder genoemde meerjarenraming (eind 2014) worden beantwoord.
De financiële effecten van de oprichting van een Gemeenschappelijk Havenbeheer Twentekanalen passen binnen de actuele begroting voor haventaken.
Kerncijfers 2015
Riolering | |
Vrij-verval riolering | 833 km |
Drukriolering | 145 km |
Voorzieningen | |
Kolken | 40.500 |
Putten | 2.090 |
Randvoorzieningen | 17 |
Pompunits | 1.005 |
Gemalen | 67 |
Het beleidskader
In 2011 heeft de Raad het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) 2012-2015 vastgesteld. In dit GRP is vastgelegd hoe we omgaan met de wettelijke zorgplichten voor afval-, hemel- en grondwater. Ook is beschreven welke doelstellingen we hanteren en welke financiële inspanningen daarvoor nodig zijn. Met name het financiële kader is van groot belang bij dit GRP. We willen invulling geven aan de zorgplichten, maar tegelijkertijd de stijging van de rioolheffing voor de burgers beperken. Dit doen we door het versoberen van onderhoud, introduceren van risico gestuurd rioleringsbeheer, samenwerking met partners, het kiezen van duurzame oplossingen en het doen van onderzoek en toepassen van innovaties. Het GRP wordt jaarlijks geactualiseerd, conform afspraak met de Raad. De actualisatie 2014 is op 20 oktober 2014 door de Raad vastgesteld.
Uit het beleidskader voortvloeiende consequenties
We kunnen niet voorkomen dat burgers te maken krijgen met een (beperkte) kostenstijging van de rioolheffing. Een groot deel van het rioolstelsel van de gemeente is namelijk na de oorlog aangelegd. Aangezien de gemiddelde technische levensduur van een riool circa 70 jaar is, zullen de kosten stijgen ten gevolge van het vervangen van riolering. Deze stijging proberen we zoveel mogelijk te beperken door risicogestuurd beheer. Dit is een breuk met het beleid tot nu toe, waarbij we voor de zekere kant kozen. Hoewel we dit uitgangspunt bewust en gericht inzetten, kunnen we niet vermijden dat deze nieuwe benadering tot overlast in de openbare ruimte kan leiden. Uitgangspunt is wel dat de veiligheid en functionaliteit van het riool zo veel mogelijk gewaarborgd blijven en dat de (hemel)wateroverlast beperkt blijft.
De vertaling van de financiële consequenties in de begroting
De kosten die we moeten maken om ons rioleringssysteem in stand te houden, worden gedekt uit de inkomsten van de rioolheffing. Het tarief van de heffing wordt opgenomen in de Programmabegroting 2015-2018. Hierna wordt de heffing verwerkt in de Belastingverordening 2015.
Kerncijfers 2015
Groen | |
Openbaar groen | 694 |
Het beleidskader
De “kaders voor het beheer en onderhoud van het openbare groen 2014 – 2018” zijn eind 2013 door de Raad vastgesteld. Dit document geeft de beleidsmatige kaders voor het groen in de komende jaren. De belangrijkste nieuwe kaders zijn daarbij: het aanbrengen van differentiatie in de onderhoudsniveaus, het vereenvoudigen van de het bestaande openbare groen, te zorgen voor een toekomstbestendige en functionele inrichting bij nieuw openbaar groen en tot slot het bij bestaand en nieuw openbaar groen inzetten op biodiversiteit en behoud van bestaande natuurwaarden en biodiversiteit. Deze nieuwe kaders zijn nodig vanuit de financiële situatie, de veranderende samenleving en rol van de gemeente.
De uitwerking van de kaders doen we samen met bewoners en partners. Het beleidskader wordt vertaald in het groenbeheersysteem, waarin onder andere arealen, groensoorten, onderhoudsmaatregelen en begrotingen worden bijgehouden.
Uit het beleidskader voortvloeiende consequenties
Een eventuele verlaging van de kwaliteitsniveaus van het openbare groen heeft een directe invloed op de vastgoedwaarde, de uitstraling en het vestigingsklimaat van de stad en is van invloed op het woongenot en welbevinden van bewoners. Als gevolg van bezuinigingen zetten we in op het in stand houden van het huidige groen en is er geen inzet meer op het Groenstructuur renovatie Actieplan (GRAP).
De vertaling van de financiële consequenties in de begroting
Het lastenbudget voor onderhoud aan groen is circa 4 miljoen euro, bestaand uit ongeveer 2,5
miljoen euro (inclusief voertuigen, etc.) aan apparaatskosten en circa 1,5 miljoen euro uitbesteed werk.
Vervangingsinvesteringen
Bij de Programmabegroting 2013-2016 is vanaf 2015 700.000 euro structureel toegevoegd voor noodzakelijke vervangingen in de openbare ruimte.
Kerncijfers 2015
Openbare verlichting | |
Lichtmasten | 30.700 |
Armaturen | 32.400 |
Overige aansluitingen, stadsplattegronden, verkeersborden, etc. | 2.000 |
Energieverbruik | 6,1 GWh/jaar |
Het beleidskader
Het beleidsplan Openbare verlichting 2014-2017 is op 30 september 2013 door de Raad vastgesteld. Veiligheid en effectiviteit zijn hierbij uitgangspunten, wat inhoudt dat we in stand houden wat we hebben en ons richten op functionaliteit (risicogestuurd beheer). Binnen de bebouwde kom zijn alle openbare wegen en hoofdfietspaden verlicht. In het buitengebied zijn de zeer gevaarlijke kruispunten verlicht en van oudsher een aantal buitenwegen.
Onderdelen worden vervangen of gerepareerd wanneer ze echt kapot zijn. Dit betekent dat lichtmasten en armaturen niet langer automatisch vervangen worden aan het einde van de afschrijvingstermijn (resp. 40 en 20 jaar).
Uit het beleidskader voortvloeiende consequenties
Het ‘aanzien’ van openbare verlichting zal iets afnemen, maar de functionaliteit en veiligheid blijven in stand.
De vertaling van de financiële consequentie in de begroting
Het structurele budget van openbare verlichting van 1,677 miljoen euro is vanaf 2015 in hoofdlijnen opgebouwd uit 0,583 miljoen euro kapitaallasten, 0,199 miljoen euro apparaatskosten en 0,895 miljoen materieel budget (onder meer regulier onderhoud en energie).
Kerncijfers 2015
Parkeervoorzieningen | |
Parkeergarages | 4 stuks |
Het beleidskader
In de raadsvergadering van 18 december 2006 is besloten om vanaf 2007 in de begroting van het parkeerbedrijf jaarlijks onderhoudslasten op te nemen, gebaseerd op een meerjarenonderhoudsprogramma. Er is daartoe een voorziening ingesteld voor de onderhoudslasten van de parkeergarages. Deze voorziening wordt gevoed met een jaarlijkse dotatie, te dekken uit de exploitatie van het Parkeerbedrijf. Binnen het onderhoud van het parkeerbedrijf wordt onderscheid gemaakt tussen correctief/preventief onderhoud en vervangend onderhoud. Correctief/preventief onderhoud komt ten laste van de jaarlijkse exploitatielasten van het parkeerbedrijf, vervangend onderhoud komt ten laste van de onderhoudsvoorziening.
Het onderhoudsplan wordt jaarlijks geactualiseerd als onderdeel van de Meerjaren Prognose Parkeerbedrijf (MPP).
Uit het beleidskader voortvloeiende consequenties
In 2015 wordt het parkeersysteem vervangen.
De vertaling van de financiële consequentie in de begroting
In 2015 wordt de jaarlijkse dotatie, á 550.000 euro, in de onderhoudsvoorziening gestort. Er wordt een bedrag van 1,5 miljoen euro aan de voorziening onttrokken voor vervangend onderhoud.
Kerncijfers 2015
Onderwijsgebouwen | |
Primair onderwijs | 73 |
Speciaal onderwijs | 11 |
Het beleidskader
Het onderhoud voor de scholen voor primair en speciaal onderwijs wordt per 1 januari 2015 overgedragen aan de schoolbesturen. Het onderhoud van de scholen voor voortgezet onderwijs is al sinds 2005 de verantwoordelijkheid van de betreffende schoolbesturen. De verordening Onderwijshuisvesting vormt de leidraad. De verordening is in 2011 geactualiseerd en de beleidsregels in 2012. De verordening en bijhorende beleidsregels zullen op basis van de nieuwe onderhoudsverantwoordelijken aangepast worden.
Uit het beleidskader voortvloeiende consequenties
Vanuit het reguliere budget worden huur, kapitaallasten, verzekering, onderhoud en gemeentelijke lasten bekostigd. Voor uitbreiding, nieuwbouw en herstel constructiefouten worden kredieten aangevraagd. In de jaren 2015 tot en met 2018 is vooralsnog het investeringsplafond 5 miljoen euro. In het kader van de decentralisatie van het buitenonderhoud en de motie Van Haersma-Buma wordt het plafond geactualiseerd.
De vertaling van de financiële consequenties in de begroting
Dekking vindt plaats vanuit de beschikbare budgetten binnen het programma.
Kerncijfers 2015
Sportaccommodaties | |
Binnensportaccommodaties | |
Sporthallen | 5 |
Sportzalen | 3 |
Gymlokalen | 34 |
Buitensportaccommodaties | |
Voetbalvelden | 70 |
Korfbalvelden | 9 |
Softbalvelden | 2 |
Honkbalvelden | 1 |
Rugbyveld | 1 |
American footballveld | 1 |
Handboogbaan | 1 |
Jeu de boules accommodatie | 1 |
Atletiekbaan | 1 |
Het beleidskader
Onderhoud vindt plaats op basis van het “Beeldkwaliteitsplan sportparken” waarbij het onderhoudsniveau voor de buitensportvoorzieningen is vastgesteld. De Raad heeft vastgesteld (zie ook Sportnota 2008-2015) dat de sportvoorziening op een sobere en doelmatige wijze wordt onderhouden (basis niveau).
Binnensportvoorzieningen worden binnen het taakveld sport schoongehouden en inventaris wordt op basis van periodieke inspecties en vervangingsschema vervangen.
Uit het beleidskader voortvloeiende consequenties
In 2015 wordt de toplaag van het voetbalkunstgrasveld vervangen. Daarnaast wordt in sporthallen een deel van de sportinventaris vervangen (17.000 euro). Voor het uit te voeren onderhoud door de afdeling worden een schoonmaakmachine, rolsteiger, handgereedschappen en een vervoersmiddel vervangen. Vervanging vindt plaats op basis van technische levensduur.
De vertaling van de financiële consequenties in de begroting
Dekking vindt plaats vanuit de beschikbare budgetten binnen het programma.
Kerncijfers 2015
Vastgoed | |
Cultuur | 22 |
Welzijn | 23 |
Sport | 61 |
Kantoren | 34 |
Woningen | 11 |
Grond | 69 |
Totaal | 220 |
Het beleidskader/onderhoudssystematiek
In Enschede wordt onderhoud aan de gemeentelijke gebouwen al enige jaren gepland en gepleegd volgens de NEN 2767. Naast technische aspecten, worden bijvoorbeeld ook gebruikersaspecten en duurzaamheidsaspecten meegenomen.
Het onderhoud is onder te verdelen in de volgende onderdelen:
Uit het beleidskader voortvloeiende consequenties
Totaal is 3,25 miljoen euro begroot voor 2015. Hiervan wordt circa 800.000 euro aan onderhoudscontracten uitgegeven, op het gebied van vervanging van gebouwgebonden installaties wordt circa 1.400.000 euro besteed, schilderwerkzaamheden worden voor circa 450.000 euro uitgevoerd en op het gebied van dakdekkerswerkzaamheden wordt circa 300.000 euro uitgegeven.
De vertaling van de financiële consequenties in de begroting
De geplande onderhoudsuitgaven voor de komende jaren zijn hieronder grafisch weergegeven. Op basis van deze planning is de storting in de onderhoudsvoorziening bepaald.
Regio Twente |
Informatie | |
1. | Rechtsvorm |
Gemeenschappelijke regeling |
2. | Doel |
De Regio Twente heeft met inachtneming van wat in deze regeling is bepaald, tot doel in de betreffende regio de volgende belangen te behartigen: volksgezondheid, milieu en afvalverwerking, ruimtelijke ontwikkeling, verkeer en vervoer, sociaal- economische ontwikkeling, recreatie en toerisme, grensoverschrijdende samenwerking, arbeidsvoorziening en grondbeleid. Bijna alle programma’s zijn betrokken bij dit samenwerkingsverband. |
3. | Partijen |
14 Twentse gemeenten |
4. | Bestuurlijk belang |
De burgemeester en een collegelid (wethouder van Agteren) maken deel uit van de Regioraad en het dagelijkse bestuur. Daarnaast maakt een raadslid (de heer J. Kort) deel uit van de Regioraad. De stemverhouding in de Regioraad wordt bepaald door het aantal inwoners van de deelnemende gemeente. De burgemeester is, als burgemeester van de grootste gemeente in de regio, tevens onafhankelijk voorzitter van de Regioraad. |
5. | Financieel belang |
In de begroting van de Regio Twente wordt het geraamde bedrag van de gemeente opgenomen en in de jaarrekening van de Regio Twente wordt het werkelijk verschuldigde bedrag van de gemeente vastgesteld. De bijdrage is voor een deel afhankelijk van het aantal inwoners en voor een ander deel wordt de bijdrage bepaald aan de hand van het aantal jeugdigen. De bijdrage in 2015 is ruim 5,8 miljoen euro (tegenover ruim bijna 5,8 miljoen euro in 2014). De geringe stijging van de bijdrage wordt veroorzaakt door de looncompensatie. Er wordt door de Regio afgezien van prijscompensatie voor 2015. |
6. | Prestaties - effecten |
Veel (boven)gemeentelijke taken vragen een gezamenlijke en duurzame benadering. Gemeenten maken hierover afspraken met elkaar om die vervolgens in eigen huis verder vorm te geven. Ze bereiken daardoor een groter financieel en maatschappelijk rendement voor het gebied. De Regio Twente heeft in dit proces vooral een ondersteunende en faciliterende rol. Ze brengt gemeenten samen, initieert, maakt verbindingen, stimuleert nieuwe initiatieven en ondersteunt de uitvoering. Daartoe onderhoudt ze nauwe relaties met de rijksoverheid, de provincie en Brussel. De Regio levert op verzoek van de gemeenten producten en diensten op de eerder genoemde gebieden. Daarmee leveren ze een bijdrage aan een vitaal Twente, een gebied waar het gezond en veilig wonen, werken en recreëren is. Wij ontvangen jaarlijks de begroting, een tussentijdse bestuursrapportage en de jaarrekening. |
7. | Voortgang |
Op het niveau van de 14 regiogemeenten zijn trajecten gestart om te bezien op welke terreinen verdergaande regionale samenwerking mogelijk is onder meer in de vorm van shared services. Op het onderdeel Jeugdzorg (één van de decentralisaties) krijgt deze samenwerking in 2015 vorm. |
8. | Risico's en kansen | De uitgaven voor de Regio Twente moeten in de pas blijven lopen met de gemeentelijke financiële mogelijkheden. In die zin zal de Regio Twente de komende jaren een stap terug moeten doen. Bij de behandeling van de begroting 2014 voor de Regio Twente is een substantiële bezuiniging ingeboekt, die doorloopt een bedrag van 1,6 miljoen euro in 2017 en die nog nader inhoudelijk geconcretiseerd moet worden. De jaarschijven 2014 en 2015 zijn van dekking voorzien. Voor de jaren 2016 en 2017 staat nog een restant taakstelling open van 303.000 euro. |
9. | Toezichtregime | Zwaar |
10. | Ontwikkelingen | Het huidige kabinet heeft een wetswijziging ingediend ter afschaffing van de zogenaamde WGR-plus regio’s waarvan de Regio Twente er één is. Dit betekent dat de Regio Twente haar bevoegdheden met betrekking tot Verkeer en Vervoer zal verliezen. Deze gaan terug naar de provincie. De datum van inwerkingtreding van deze wetswijziging is naar verwachting 1 januari 2015, maar het wordt steeds duidelijk dat deze datum waarschijnlijk niet wordt gehaald.In het verlengde hiervan speelt de discussie over de toekomstige structuur van de Regio Twente. Deze heroriëntatie op de gemeentelijke samenwerking is gestart in 2013 en heeft geleid tot de notitie “eerste contour vernieuwde gemeentelijke samenwerking”. Deze notitie is op 12 februari 2014 in de Regioraad besproken. Inmiddels is er een stuurgroep ingesteld, die een concreet voorstel voor de gemeenteraden moet voorbereiden. |
11. | Eigen vermogen begin 2013 Eigen vermogen eind 2013 |
3.097.087 euro 8.446.273 euro De stijging wordt grotendeels verklaart door de storting van het resultaat van Twence in de reserve ter financiering van de Agenda van Twente. Voor 2015 wordt een weerstandsratio van 1,05 verwacht. Daarmee komt de Regio Twente uit binnen de grenswaarden van het gewenste weerstandsvermogen van 1,0 tot 1,4. |
12. | Vreemd vermogen begin 2013 Vreemd vermogen eind 2013 |
22,4 miljoen euro 19,1 miljoen euro De langlopende schulden bedragen 2,3 miljoen euro per eind 2013. De kortlopende schulden bestaan voornamelijk uit nog uit te betalen bedragen aan de Veiligheidsregio. |
13. | Resultaat begroting 2015 | nul (er is sprake van een sluitende begroting). |
Stadsbank Oost Nederland | Informatie | |
1. | Rechtsvorm | Gemeenschappelijke Regeling |
2. | Doel | Schulddienstverlening aan burgers |
3. | Partijen | Gemeenschappelijke regeling samen met 21 andere gemeenten in Twente en in Oost-Gelderland. |
4. | Bestuurlijk belang | De gemeente Enschede heeft een zetel in het algemeen bestuur en een zetel in het Dagelijks bestuur van de Stadsbank. Wethouder Welman is de vertegenwoordiger (wethouder Eerenberg is de plaatsvervanger) van de gemeente Enschede. De wethouder is tevens voorzitter van het AB van de Stadsbank Oost Nederland. Elk lid heeft in de vergadering van het algemeen bestuur één stem. |
5. | Financieel belang | De gemeente Enschede is de grootste afnemer van producten schuldhulpverlening van de gemeenschappelijke regeling. De gemeente Enschede neemt voor ruim 1/3 (dit is exclusief additionele dienstverlening, beschermingsbewind en kosten van de Formulierenbrigade) van de jaarlijkse exploitatie van de Stadsbank voor haar rekening. De aangesloten gemeenten zijn, overeenkomstig de gemeenschappelijke regeling, gezamenlijk verantwoordelijk voor de overschotten en de tekorten van de Stadsbank Oost Nederland (SON). De bijdrage voor 2015 bedraagt 2,4 miljoen euro. Dit is overigens gebaseerd op de voorlopige begroting waarmee Enschede niet heeft ingestemd. De deelname in de SON staat op de balans voor 179.000 euro. |
6. | Prestaties - effecten | De Raad ontvangt jaarlijks de ontwerpbegroting en de jaarrekening en het jaarverslag met de prestaties en effecten. Verder worden jaarlijks een voorjaars- en een najaarsnota opgesteld. |
7. | Voortgang | Volgen van de voortgang door maandelijkse managementrapportages. |
8. | Risico's en kansen | De nieuwe Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (1 juli 2013) verplicht de gemeenten om deze kaderwet uit te voeren. In deze kaderwet hebben de gemeenten Door de beleidsvrijheid die gemeenten hebben gekregen ten aanzien van de vorm van schuldhulpverlening. Daarnaast is er bij de aangesloten gemeenten behoefte ontstaan aan om een andere vormen van dienstverlening bij de Stadsbank in te kopen. De Stadsbank is daarom in samenwerking met de gemeenten bezig te komen tot een ander (meer flexibel) dienstverleningsmodel, waarbij de Stadsbank een aantal publieke basistaken zoals kredietverstrekking en het daadwerkelijk regelen van schulden zal blijven uitvoeren, en de gemeenten verder zelf kunnen beslissen om meer taken in te kopen. Er moet nog onderzocht worden welke financiële gevolgen deze omvormingsoperatie heeft. Uitgangspunt daarbij is dat dit voor de gemeente budgettair neutraal verloopt en dat het de gemeenten dus geen extra geld kost. |
9. | Toezichtregime | Zwaar |
10. | Ontwikkelingen | Bij de ontwikkeling naar een nieuw dienstverleningsmodel zal de huidige Gemeenschappelijke Regeling (GR) Stadsbank Oost Nederland moeten worden aangepast en gemoderniseerd. Bij deze modernisering van de GR moet o.a. aandacht worden besteed aan de exacte taken van de Stadsbank en de overhead, de keuze van een geschikte bestuursstructuur en de ontwikkeling van een nieuwe kostentoedeling. |
11. | Eigen vermogen begin 2015 Eigen vermogen eind 2015 |
2.777.400 euro 2.777.400 euro Het weerstandsvermogen is voldoende per eind 2013 om de ingeschatte risico's af te dekken. Aan de hand van het nieuwe dienstverleningsmodel zal opnieuw de gewenste hoogte van het weerstandsvermogen worden bepaald. |
12. | Vreemd vermogen begin 2013 Vreemd vermogen eind 2013 |
15,8 miljoen euro 14,8 miljoen euro Het vreemd vermogen bestaat grotendeels uit kortlopende schulden aan cliënttegoeden. De langlopende schulden bedragen 3,5 miljoen euro per eind 2013. |
13. | Resultaat begroting 2015 | De primitieve begroting sluit op een voordeel van 5.000 euro in 2015. De gemeente Enschede heeft vooralsnog niet ingestemd met de begroting 2015. |
Crematoria Twente |
Informatie | |
1. | Rechtsvorm |
Gemeenschappelijke regeling |
2. | Doel |
Het stichten en exploiteren van één of meer crematoria. |
3. | Partijen |
13 deelnemende gemeenten |
4. | Bestuurlijk belang |
Er is een algemeen bestuur waarin alle betrokken gemeenten met elk een lid - benoemd door de raad van een deelnemende gemeente uit zijn midden, inclusief de voorzitter, op aanbeveling van het college zitting hebben. Voor Enschede zijn wethouder Eerenberg (en als plaatsvervanger wethouder Hatenboer) benoemd. De stemverhouding in het algemeen bestuur wordt bepaald door het inwonersaantal. Elk lid heeft één stem per 20.000 inwoners. Enschede heeft hierdoor 8 stemmen bij een totaal van 30 beschikbare stemmen. |
5. | Financieel belang |
Het jaarlijkse dividend wordt uitgekeerd naar rato van aantal crematies van ingezetenen. Voor 2015 is geen dividenduitkering voorzien als gevolg van de uitvoering van de strategische verkenning waarbij is besloten een nieuw crematorium te bouwen en het bestaande crematorium in Enschede te renoveren. |
6. | Prestaties - effecten |
De meerjarenbegroting 2015-2018 laat een beeld zien waarbij sprake is van een winstdaling. Voor de jaren 2015 en 2016 wordt er geen uitkering van dividend verwacht. Zie informatie bij financieel belang. |
7. | Voortgang |
De activiteiten voor 2015 zijn onder andere:
|
8. | Risico's en kansen | De risico’s inzake de Crematoria Twente zijn voornamelijk financieel. Door de vele verwachte investeringen staat de winst voor de komende jaren onder druk. Voor de jaren 2015 en 2016 wordt geen winstuitkering verwacht. Daarna zal gedurende enkele jaren sprake zijn een basisdividend. De begroting van Enschede is aangepast op de verwachte lagere dividendopbrengsten. |
9. | Toezichtregime | Licht |
10. | Ontwikkelingen | Zie bij voortgang. |
11. | Eigen vermogen begin 2013 Eigen vermogen eind 2013 |
1.579.837 euro 1.594.837 euro Het eigen vermogen is conform de vastgestelde solvabiliteitseisen. |
12. | Vreemd vermogen begin 2013 Vreemd vermogen eind 2013 |
156.360 euro 127.772 euro Het vreemd vermogen bestaat uit het nog uit te keren dividend aan gemeenten. Er zijn geen leningen verschuldigd. |
13. | Resultaat begroting 2015 | De begroting 2015 sluit op een positief saldo van 200 euro. |
Regionaal Bedrijventerrein Twente |
Informatie | |
1. | Rechtsvorm |
Gemeenschappelijke regeling |
2. | Doel |
Het doel van het openbaar lichaam is om het grootschalige bedrijventerrein (XL-park) te ontwikkelen ten behoeve van de (boven)regionale vraag naar kavels voor bedrijven die veel ruimte vragen om op deze wijze de Twentse economische structuur te versterken. |
3. | Partijen |
De gemeenten Almelo (23 %), Hengelo (23%), Borne (8%) en Enschede (23%) participeren hierin samen met de provincie Overijssel (23%). De gemeente Oldenzaal, die zich later bij de netwerkstad Twente heeft aangesloten participeert niet, maar heeft wel de doelstellingen en daaraan verbonden consequenties onderschreven. |
4. | Bestuurlijk belang |
De gemeente Enschede heeft een zetel in het algemeen bestuur en een zetel in het dagelijks bestuur. Deze worden ingenomen door wethouder Welman (ook dagelijks bestuur) en wethouder Hatenboer. De provincie en de steden hebben elk 2 zetels in het Algemeen bestuur en Borne heeft 1 zetel. Dat betekent dat Enschede 2 van de in totaal 9 stemmen heeft in het bestuur. |
5. | Financieel belang |
De gemeente draagt 23% van het financiële resultaat, positief of negatief. |
6. | Prestaties - effecten |
De Raad ontvangt jaarlijks de ontwerpbegroting en de jaarrekening en het jaarverslag met de prestaties en effecten. |
7. | Voortgang |
In 2013 is een kavel van 2 ha verkocht en uitgegeven. In 2014 wordt de nieuwe laad- en loskade opgeleverd, waarna aan twee partijen kavels worden uitgegeven. |
8. | Risico's en kansen | Op basis van de risicoanalyse van de grondexploitatie, is het negatieve risico dat is berekend, afgedekt binnen het Meerjaren Perspectief Grondbedrijf (MPG). |
9. | Toezichtregime | Zwaar |
10. | Ontwikkelingen | Er is besloten een laad- en loskade aan te leggen waarvoor een samenwerkingsovereenkomst wordt gesloten met Container Terminal Twente. Op deze manier wordt het XL Businesspark en daarmee Twente nog aantrekkelijker als vestigingsplaats voor logistieke bedrijven en wordt invulling gegeven aan het regionale beleid Twente als logistieke draaischijf. Tevens wordt hiermee bijgedragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen omdat vervoer over water minder CO2 uitstoot veroorzaakt en helpt de file last te verminderen. |
11. | Eigen vermogen begin 2013 Eigen vermogen eind 2013 |
Het RBT beschikt zelf niet over eigen vermogen. De deelnemende partijen houden een verliesvoorziening aan van afdoende omvang ter afdekking van de ingeschatte risico's. |
12. | Vreemd vermogen begin 2013 Vreemd vermogen eind 2013 |
82,6 miljoen euro 86,6 miljoen euro Zowel de omvang van de langlopende als de kortlopende schuld is gestegen ten opzicht van eind 2012. |
13. | Resultaat begroting 2015 | -121.571 euro |
GR Luchthaven Twente (Area Development Twente, ADT) |
Informatie | |
1. | Rechtsvorm |
Gemeenschappelijke regeling |
2. | Doel |
De bestemming van het gebied van de voormalige luchthaven te wijzigen in toekomstbestendige bestemmingen die een belangrijke bijdrage zullen leveren aan de economie, ecologie en leefbaarheid van de regio. De gebiedsontwikkeling moet bijdragen aan een economisch sterker en duurzamer Twente. Op basis van de goedgekeurde structuurvisie en het goedgekeurde Ontwikkelingsplan 2012 wordt gewerkt aan een integrale gebiedsontwikkeling met daarin ruimte voor een compacte luchthaven in het groen. Onderdeel hierbij is de aanbesteding van exploitatie van de luchthaven. |
3. | Partijen |
De Gemeente Enschede en de provincie Overijssel, elk voor 50%. |
4. | Bestuurlijk belang |
De burgemeester en de wethouders Welman maken deel uit van het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur. Wethouder Eerenberg is ook lid van het algemeen bestuur. |
5. | Financieel belang |
Het aandeel in eventuele tekorten en risico’s bedraagt voor de gemeente Enschede 50%. In samenspraak met de provincie en het ministerie EZ zal een bijdrage van 5 miljoen als investering beschikbaar worden gesteld. De gemeenteraad heeft ingestemd met een eenmalige bijdrage van 2,5 miljoen. |
6. | Prestaties - effecten |
|
7. | Voortgang |
In 2012 is het Ontwikkelingsplan vastgesteld waarin de veranderde marktomstandigheden als uitgangspunt hebben gediend en er weer een toekomstbestendig plan is. De luchthaven ontwikkeling is stopgezet. De EHS is verkocht aan de provincie, de werkparken zijn verkocht aan de familie Van Eck. De bestemmingsplannen voor Zuidkamp, Fokkerweg en Overmaat zijn vastgesteld. |
8. | Risico's en kansen | Voor de andere ontwikkelingen (met name woningbouw) is sprake van vergelijkbare risico’s en kansen als bij andere woningbouwprojecten binnen de gemeente. |
9. | Toezichtregime | Zwaar |
10. | Ontwikkelingen | Op dit moment is een heroriëntatie op de invulling van het noordelijk deelgebied aan de orde. |
11. | Eigen vermogen begin 2013 Eigen vermogen eind 2013 |
Het ADT beschikt zelf niet over eigen vermogen. De deelnemende partijen houden een verliesvoorziening aan van afdoende omvang ter afdekking van de ingeschatte risico's. |
12. | Vreemd vermogen begin 2013 Vreemd vermogen eind 2013 |
28,1 miljoen euro 27,3 miljoen euro |
13. | Resultaat jaarrekening 2013 | - 6 miljoen euro (dit was aanzienlijk lager dan begroot door achterblijvende investeringen en een rentevoordeel). |
Gemeentelijk Belasting Kantoor | Informatie | |
1. | Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling |
2. | Doel | Het heffen en invorderen van gemeentelijke belastingen en de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken. |
3. | Partijen | De gemeenten Almelo, Borne, Enschede, Haaksbergen, Hengelo, Losser en Oldenzaal. |
4. | Bestuurlijk belang | Wethouder Eerenberg maakt deel uit van het algemeen bestuur. De stemverhouding in het algemeen bestuur is verdeeld naar rato van het aantal deelnemers. Iedere deelnemer met meer dan 100.000 inwoners heeft drie stemmen, met meer dan 50.000 inwoners twee stemmen en met minder dan 50.000 inwoners één stem. In totaal heeft Enschede derhalve 3 stemmen van in totaal 11 beschikbare stemmen. |
5. | Financieel belang | De gemeente draagt naar rato bij in de kosten. De bijdrage 2015 van de gemeente Enschede bedraagt 3,155 miljoen euro. De bijdrage daalt met 148.000 euro ten opzichte van 2014. |
6. | Prestaties - effecten | De ambitie is om eind 2015 te functioneren op eenzelfde kostenniveau als vergelijkbare samenwerkingsorganisaties. |
7. | Voortgang | De activiteiten in 2015 zullen zijn:
|
8. | Risico's en kansen | Het GBT voert drie keer per jaar een risico-inventarisatie uit, waarbij alle risico's worden benoemd en het risicoprofiel wordt bepaald. Dit risicoprofiel wordt afgezet tegen de weerstandscapaciteit om te bepalen in hoeverre deze voldoende is zonder dat het beleid bijgesteld moet worden en/of doelstellingen in gevaar komen. Het GBT heeft bij het voordoen van risico's te weinig eigen vermogen om deze zelf af te kunnen dekken. Hierdoor moet mogelijk een beroep worden gedaan op de deelnemers voor een extra financiële bijdrage. Dit kan ongewenst zijn. Besluitvorming over het benodigde weerstandsvermogen moet nog plaatsvinden. |
9. | Toezichtregime | Middel |
10. | Ontwikkelingen | Het GBT heeft de ambitie om als modern Twentse overheidsorganisatie de taken uit te voeren voor overheden op het gebied van vastgoed, financiën en belastingen. Het wil partners ontzorgen door deskundigheid in te brengen en beheertaken over te nemen. Op deze manier wordne overheden in de gelegenheid gesteld om zich te richten op de ontwikkelingen van de Twentse samenleving. De bedrijfsvoering kenmerkt zich in 2015 door deze ambitie verder vorm te geven. Per 1 januari 2015 is de toepassing van de werkkostenregeling verplicht. Het is nog onduidelijk welke financiële gevolgen deze heeft voor het GBT. |
11. | Eigen vermogen begin 2013 Eigen vermogen eind 2013 |
445.000 euro 693.000 euro De weerstandsratio bedraagt 0,8 per eind 2013 en is daarmee lager dan de beoogde ratio van minimaal 1,0. De deelnemende gemeenten kan verzocht worden een bijdrage te leveren indien zich risico's voordoen en het weerstandsvermogen niet afdoende is om deze op te vangen. De deelnemers zullen moeten besluiten of zij dit een wenselijke situatie vinden. |
12. | Vreemd vermogen begin 2013 Vreemd vermogen eind 2013 |
1,9 miljoen euro 3,1 miljoen euro Het vreemd vermogen bestaat vrijwel volledig uit de rekening-courant verhouding met de deelnemende gemeenten. Het vreemd vermogen is gestegen door de uitbreiding van deelnemrs aan het GBT. Het GBT heeft geen leningen aangetrokken. |
13. | Resultaat begroting 2015 | De begroting 2015 sluit op een saldo van nul. |
Veiligheidsregio Twente | Informatie | |
1. | Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling |
2. | Doel | Belangen behartigen op het gebied van openbare orde en veiligheid. O.a. brandweerzorg, rampbestrijding, crisisbeheersing en geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen in regionaal verband. |
3. | Partijen | Gemeenschappelijke regeling samen met 13 andere gemeenten in Twente. |
4. | Bestuurlijk belang | De gemeente Enschede heeft een zetel in het algemeen en dagelijks bestuur, zijnde de voorzitter. De burgemeester van Enschede bekleedt deze functies qualitate qua. Besluitvorming in het algemeen bestuur vindt plaats bij gewone meerderheid. Echter bij de vaststelling van de begroting en rekening beschikt het lid over het aantal stemmen dat wordt bepaald door het aantal inwoners. |
5. | Financieel belang | De aangesloten gemeenten betalen hun verplichte bijdrage naar verhouding van de bevolkingscijfers op 1 januari van het jaar waarop ze betrekking heeft. In 2015 bedraagt de bijdrage 12,2 miljoen euro en is daarmee gelijk aan de bijdrage in 2014. |
6. | Prestaties - effecten | De Raad ontvangt jaarlijks de ontwerpbegroting en de jaarrekening en het jaarverslag met de prestaties en effecten. |
7. | Voortgang | Via maandelijkse managementrapportages wordt de voortgang gemonitord. |
8. | Risico's en kansen | De bijdrage van de gemeente is afhankelijk van het behaalde resultaat bij de Veiligheidsregio. Als de taakstelling niet wordt gehaald, dan kan dit van invloed zijn op de gemeentelijke bijdrage. Het AB van de VRT heeft op 30 juni 2014 besloten dat de stijging van de loon- en prijsindex voor het jaar 2015 van in totaal 1,3 mln. euro binnen de begroting van de VRT opgevangen moet worden. Daarvan moet de VRT zelf structureel 0,4 mln. euro taakstellend opvangen en moet structureel 0,9 mln. euro gevonden worden. Dekking van de 0.9 mln. euro voor 2015 vindt incidenteel plaats uit het rekening overschot van 2013. |
9. | Toezichtregime | Zwaar |
10. | Ontwikkelingen | In 2015 moet een besluit worden genomen over het herzien van de financieringssystematiek. Voor de jaren 2013-2015 is een verdeelmodel vastgelegd. Vanaf 2016 moet sprake zijn van een objectief verdeelmodel. |
11. | Eigen vermogen begin 2013 Eigen vermogen eind 2013 |
814.921 euro 4.932.276 euro Per eind 2013 was de beschikbare weerstandscapaciteit voldoende om de risico's af te dekken. Hierbij wordt aangetekend dat niet alle risico's zijn gekwantificeerd. In 2014 wordt de nota risicomanagement van de Veiligheidsregio vastgesteld. Daarbij zal besloten moeten worden welke omvang van het weerstandsvermogen wenselijk is. |
12. | Vreemd vermogen begin 2013 Vreemd vermogen eind 2013 |
3,1 miljoen euro 43,6 miljoen euro Het vreemd vermogen is enorm gestegen door dat per 1 januari 2013 de brandweeractiva door de deelnemende gemeenten zijn overgedragen aan de Veiligheidsregio. Ter financiering hiervan zijn kortlopende en langlopende leningen afgesloten. |
13. | Resultaat begroting 2015 | De begroting 2015 sluit op een saldo van nul. |
Twentse Schouwburg | Informatie | |
1. | Rechtsvorm | Naamloze vennootschap |
2. | Doel | Het exploiteren en beheren van gelegenheden voor podiumkunst en andere ontspanning evenals het uitoefenen van een horecaonderneming. |
3. | Partijen | De gemeente Enschede bezit 100% van de aandelen. |
4. | Bestuurlijk belang | De directeuren en commissarissen worden benoemd, geschorst en ontslagen door de algemene vergadering van aandeelhouders. Wethouder Eerenberg vertegenwoordigt de gemeente bij deze vergaderingen. |
5. | Financieel belang | De gemeente is enig aandeelhouder en bezit 1.139.443 aandelen met een boekwaarde van 1 euro. Tevens ontvangt de Schouwburg jaarlijks een subsidie van 5.2 miljoen euro. Aan de Schouwburg is een lening verstrekt met een restant hoofdsom van 957.000 euro. |
6. | Prestaties - effecten |
Afspraken omtrent aantal voorstellingen en bezoekers. Afspraken omtrent doelgroepen en programmering. Samenwerking met andere podia in de stad en regio. |
7. | Voortgang | Ook in 2015 richten de activiteiten zich op programmering van toneel, dans, muziek, cabaret, etc. |
8. | Risico's en kansen | Gevolgen van de economische recessie door onder meer achterblijvende sponsoropbrengsten en achterblijvende inkomsten uit commerciële activiteiten. |
9. | Toezichtregime | Zwaar |
10. | Ontwikkelingen | De bezuinigingen van het Rijk op cultuurinstellingen kunnen een nadelig effect hebben op de exploitatie van de Schouwburg. Ontwikkelingen hierop worden sterk gemonitord. |
11. | Eigen vermogen begin 2013 Eigen vermogen eind 2013 |
157.737 euro 378.383 euro In de afgelopen jaren is door de Schouwburg hard gewerkt aan verbetering van het eigen vermogen. Hierdoor is geen sprake meer van een negatief eigen vermogen. Het eigen vermogen voldoet echter nog niet aan de vereisten voor een gezond weerstandsvermogen. |
12. | Vreemd vermogen begin 2013 Vreemd vermogen eind 2013 |
3,9 miljoen euro 4,2 miljoen euro De schulden zijn gestegen in 2013 doordat een langlopende vordering nu wordt verantwoord als schuld. |
13. | Resultaat 2013 | 220.646 euro (150.714 euro over 2012). Het resultaat is voornamelijk verbeterd door lagere personeelslasten. |
Enschedese Zwembaden | Informatie | |
1. | Rechtsvorm | Naamloze vennootschap |
2. | Doel | Het beheren en exploiteren van zwembaden evenals al wat met een of ander verband houdt of daarvoor bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin. |
3. | Partijen | 100% en dus enige aandeelhouder. |
4. | Bestuurlijk belang | De bestuurders worden benoemd, geschorst en ontslagen door de algemene vergadering van aandeelhouders. Wethouder Welman vertegenwoordigt de gemeente op de aandeelhoudersvergaderingen. |
5. | Financieel belang | Jaarlijks ontvangt de NV een exploitatiebijdrage van de gemeente. De boekwaarde van de aandelen zijn gewaardeerd op 1 euro. |
6. | Prestaties - effecten | Jaarlijks ontvangen wij de begroting, een tussentijdse rapportage en de jaarrekening. |
7. | Voortgang | De NV is onderdeel van het sportbedrijf in oprichting. Het definitieve besluit over de oprichting van het sportbedrijf is nog niet genomen. |
8. | Risico's en kansen | Het eigen vermogen is negatief. Dit brengt de continuïteit van het bedrijf in gevaar. |
9. | Toezichtregime | Zwaar |
10. | Ontwikkelingen | Zie risico's en kansen. |
11. | Eigen vermogen begin 2013 Eigen vermogen eind 2013 |
-10.419 euro -32.467 euro |
12. | Vreemd vermogen begin 2013 Vreemd vermogen eind 2013 |
1.636.390 euro 1.220.503 euro |
13. | Resultaat 2013 | 7.438 euro (voor het eerst sinds 2009 is sprake van een positief resultaat). |
Bank Nederlandse Gemeenten |
Informatie | |
1. | Rechtsvorm |
Naamloze Vennootschap |
2. | Doel |
De NV heeft ten doel de uitoefening van het bedrijf van bankier ten dienste van overheden. |
3. | Partijen |
Het Rijk bezit 50% van de aandelen. De overige 50% is in bezit van 11 provincies, 1 hoogheemraadschap en 416 gemeenten. |
4. | Bestuurlijk belang |
Het aandeel van Enschede bedraagt 0,36%. |
5. | Financieel belang |
De gemeente bezit 200.343 aandelen à 2,50 euro. De boekwaarde hiervan bedraagt 455.000 euro. Voor 2015 is een dividendopbrengst begroot van 200.000 euro. |
6. | Prestaties - effecten |
- |
7. | Voortgang |
De activiteiten voor 2015 zijn onder andere:
|
8. | Risico's en kansen | De winst van de onderneming staat nog steeds onder druk als gevolg van de financiële crisis. Daarnaast schrijven de nieuwe regels voor banken voor dat zij meer risicovermogen moeten aanhouden. De BNG zal derhalve haar eigen vermogen moeten ophogen. Voor de gemeente kunnen beide zaken leiden tot een lagere dividendopbrengst. |
9. | Toezichtregime | Licht |
10. | Ontwikkelingen | Zie risico's en kansen. |
11. | Eigen vermogen begin 2013 Eigen vermogen eind 2013 |
2.741 miljoen euro 3.430 miljoen euro De BNG Bank voldoet aan de opgelegde solvabiliteitseisen. In de komende jaren zal echter het eigen vermogen moeten worden verhoogd om aan de verhoogde eisen, die gelden vanaf 2018, te kunnen voldoen. Daarom wordt vanaf 2012 een lager percentage van de nettowinst uitgekeerd aan de aandeelhouders. |
12. | Vreemd vermogen begin 2013 Vreemd vermogen eind 2013 |
139.476 miljoen euro 127.753 miljoen euro |
13. | Resultaat 2013 | De winst over 2013 bedroeg 283 miljoen euro. Over 2013 heeft Enschede een dividenduitkering van 289.000 euro ontvangen. |
Enexis | Informatie | |
1. | Rechtsvorm |
Naamloze Vennootschap |
2. | Doel |
De NV heeft ten doel:
|
3. | Partijen |
6 provinciale en 130 gemeentelijke aandeelhouders |
4. | Bestuurlijk belang |
Het aandeel van de gemeente Enschede bedraagt 0,216%. |
5. | Financieel belang |
323.314 aandelen à 1 euro. De boekwaarde bedraagt 41.000 euro. Voor 2015 is een dividendopbrengst van 200.000 euro geraamd. |
6. | Prestaties - effecten |
- |
7. | Voortgang |
In april 2014 is door de aandeelhouders een nieuw strategisch plan vastgesteld. De pijlers hieruit zijn:
|
8. | Risico's en kansen | Zie bij voortgang. |
9. | Toezichtregime | Licht |
10. | Ontwikkelingen | Zie bij voortgang. |
11. | Eigen vermogen begin 2015 Eigen vermogen eind 2015 |
3.500 miljoen euro 3.625 miljoen euro Per eind 2013 bedroeg het eigen vermogen nog 3.291 miljoen euro. Enexis voldoet hiermee aan de gestelde solvabiliteitseisen. |
12. | Vreemd vermogen begin 2013 Vreemd vermogen eind 2013 |
3.153 miljoen euro 2.702 miljoen euro Enexis geeft aan geen inschatting te kunnen geven voor de omvang van het vreemd vermogen per begin en eind 2015. |
13. | Resultaat begroting 2015 | Het verwachte resultaat over 2015 bedraagt 200 miljoen euro. Over 2013 is een nettowinst behaald van 221 miljoen euro. Dat is vrijwel gelijk aan het resultaat over 2012 (224 miljoen euro). In 2013 is 247.000 euro aan dividend uitgekeerd aan de gemeente. |
Vordering op Enexis |
Informatie | |
1. | Rechtsvorm |
Besloten Vennootschap |
2. | Doel |
Deze BV is in het leven geroepen om de aandeelhouderslening aan Enexis doelmatig en efficiënt te kunnen beheren. Deze lening aan het netwerkbedrijf is, in het kader van de splitsing en de verkoop van het productiebedrijf aan RWE, door de Verkopende Aandeelhouders van Essent overgenomen. De lening is ontstaan bij de interne verkoop van de gas- en elektriciteitsdistributienetwerken van Essent. De lening is opgedeeld in 4 deelleningen met verschillende looptijden waarvan de langste 10 jaren bedraagt. |
3. | Partijen |
6 provinciale en 130 gemeentelijke aandeelhouders |
4. | Bestuurlijk belang |
Het aandeel van de gemeente Enschede bedraagt 0,216%. |
5. | Financieel belang |
0,216% van een totaal aandelenvermogen van 20.000 euro dus 43 euro. Voor 2015 is geen dividendopbrengst begroot. In 2015 staan nog 2 leningen uit met een totale hoofdsom van 1,836 miljoen euro. Deze worden conform de gesloten overeenkomsten afgelost in 2016 en 2019. |
6. | Prestaties - effecten |
- |
7. | Voortgang |
Ondertussen zijn 2 van de 4 afgesloten leningen afgelost. |
8. | Risico's en kansen | Het risico bestaat dat niet kan worden voldaan aan de rente- en aflossingsverplichtingen. |
9. | Toezichtregime | Licht |
10. | Ontwikkelingen | - |
11. | Eigen vermogen begin 2015 Eigen vermogen eind 2015 |
72.000 euro 62.000 euro Per eind 2013 bedroeg het eigen vermogen 82.250 euro. |
12. | Vreemd vermogen begin 2015 Vreemd vermogen eind 2015 |
862 miljoen euro 862 miljoen euro Het vreemd vermogen bedroeg ook 862 miljoen euro per eind 2013. Er wordt derhalve geen stijging verwacht van het vreemd vermogen. |
13. | Resultaat begroting 2015 | Over 2015 wordt een negatief resultaat verwacht van 10.000 euro. In 2013 was het resultaat 11.918 euro negatief. Over 2013 is een dividend van 2.800 euro uitgekeerd aan Enschede. |
Verkoop Vennootschap |
Informatie | |
1. | Rechtsvorm |
Besloten Vennootschap |
2. | Doel |
Deze BV is in het leven geroepen voor een efficiënte afwikkeling van de rechten en verplichtingen van de Verkopende Aandeelhouders van Essent N.V. Bij afronding van de verkoop heeft Verkoop Vennootschap daartoe alle rechten en verplichtingen overgenomen van de Verkopende Aandeelhouders. Voor RWE is deze vennootschap het centrale aanspreekpunt voor het benaderen van de Aandeelhouders. Verkoop Vennootschap heeft toegang tot alle transactiedocumentatie. Ter verzekering van de betaling van eventuele schadeclaims heeft RWE bedongen dat een deel van de verkoopopbrengst (escrow) gedurende een bepaalde tijd op een aparte bankrekening wordt aangehouden. Het beheer hiervan wordt gedaan door Verkoop Vennootschap. |
3. | Partijen |
6 provinciale en 130 gemeentelijke aandeelhouders. |
4. | Bestuurlijk belang |
Het aandeel van de gemeente Enschede bedraagt 0,216%. |
5. | Financieel belang |
0,216% van een totaal aandelenvermogen van 20.000 euro dus 43 euro. Voor 2015 is geen dividendopbrengst begroot. |
6. | Prestaties - effecten |
- |
7. | Voortgang |
In 2015 wordt het resterende bedrag van de escrow (achtergehouden bedrag voor afwikkeling van de fiscale en juridische claims) uitgekeerd aan de aandeelhouders. Niet bekend is hoeveel eventueel nog uitgekeerd zal gaan worden. |
8. | Risico's en kansen | Enschede heeft geen opbrengsten uit deze deelneming begroot. |
9. | Toezichtregime | Licht |
10. | Ontwikkelingen | - |
11. | Eigen vermogen begin 2015 Eigen vermogen eind 2015 |
380 miljoen euro 0 miljoen euro Per eind 2013 bedraagt het eigen vermogen 347,3 miljoen euro. |
12. | Vreemd vermogen begin 2015 Vreemd vermogen eind 2015 |
500.000 euro 0 euro Per eind 2013 bedraagt het vreemd vermogen nog 828.000 euro. |
13. | Begroot resultaat 2015 | Naar verwachting wordt de vennootschap eind 2015 (uiterlijk begin 206) geliquideerd en valt een positief saldo vrij aan de aandeelhouders. De omvang hiervan is onbekend. |
CSV Amsterdam | Informatie | |
1. | Rechtsvorm |
Besloten Vennootschap |
2. | Doel |
Dit was voorheen de Claim Staat Vennootschap. In februari 2008 is Essent met toestemming van de toenmalige aandeelhouders een procedure begonnen tegen de Nederlandse Staat. Zij willen dat een aantal bepalingen van Wet Onafhankelijk Netbeheer onverbindend zijn. Na de verkoop van de aandelen in Essent is deze procedure ondergebracht in deze BV. |
3. | Partijen |
6 provinciale en 130 gemeentelijke aandeelhouders. |
4. | Bestuurlijk belang |
Het aandeel van de gemeente Enschede bedraagt 0,21%. |
5. | Financieel belang |
0,21% ter waarde van 1 euro. |
6. | Prestaties - effecten |
- |
7. | Voortgang |
Het betreft een slapende BV totdat een uitspraak wordt gedaan in deze procedure. De BV wordt feitelijk aangestuurd via de Verkoop Vennootschap. |
8. | Risico's en kansen | - |
9. | Toezichtregime | Licht |
10. | Ontwikkelingen | - |
11. | Eigen vermogen begin 2015 Eigen vermogen eind 2015 |
10,5 miljoen euro 4 miljoen euro Het eigen vermogen wordt ingezet ter bekostiging van de procedures. Bij de verkoop van de aandelen Essent is dit bedrag ingebracht ten laste van de verkoopopbrengst door de zittende aandeelhouders. |
12. | Vreemd vermogen begin 2013 Vreemd vermogen eind 2013 |
25.000 euro 25.000 euro |
13. | Begroot resultaat 2015 | 3 miljoen euro negatief (dit zijn de kosten die worden gemaakt voor het voeren van de procedure). |
Publiek Belang Electriciteitsproductie |
Informatie | |
1. | Rechtsvorm |
Besloten Vennootschap |
2. | Doel |
Hier is het aandeel van 50% van Essent N.V. in de NV Elektriciteit Productiemaatschappij Zuid-Nederland (EPZ) opgenomen. EPZ is onder meer eigenaar van de kerncentrale in Borssele. Dit naar aanleiding van de uitspraak van de rechter dat dit aandeel (voorlopig) niet mocht worden verkocht aan RWE. |
3. | Partijen |
6 provinciale en 130 gemeentelijke aandeelhouders |
4. | Bestuurlijk belang |
Het aandeel van de gemeente Enschede bedraagt 0,216%. |
5. | Financieel belang |
0,216% ter waarde van 1 euro. |
6. | Prestaties - effecten |
- |
7. | Voortgang |
In 2011 is ingestemd met de verkoop van het aandeel in der kencentrale aan deels RWE en deel Delta NV. De BV wordt opgeheven zodra de laatste zaken vanuit de verkoop definitief zijn geregeld. |
8. | Risico's en kansen | - |
9. | Toezichtregime | Licht |
10. | Ontwikkelingen | - |
11. | Eigen vermogen begin 2015 Eigen vermogen eind 2015 |
1,6 miljoen euro 1,6 miljoen euro Het eigen vermogen bedraagt per eind 2013 ook al 1,6 miljoen euro. |
12. | Vreemd vermogen begin 2015 Vreemd vermogen eind 2015 |
100.000 euro 100.000 euro Per eind 2013 bedraagt het vreemd vermogen 111.272 euro. |
13. | Resultaat begroting 2015 | Het verwachte resultaat is 5.000 euro negatief. Over 2013 was het resultaat 18.114 euro negatief |
CBL Vennootschap |
Informatie | |
1. | Rechtsvorm |
Besloten Vennootschap |
2. | Doel |
In het kader van de transactie met RWE is een eventueel te verwachten claim in verband met de afwikkeling van de Cross Border Leases (CBL) en belastingclaims door Essent N.V. hierin ondergebracht. De doelstelling is de vertegenwoordiging van de verkopende aandeelhouders bij de afwikkeling van de claims. |
3. | Partijen |
6 provinciale en 130 gemeentelijke aandeelhouders |
4. | Bestuurlijk belang |
Het aandeel van de gemeente Enschede bedraagt 0,216%. |
5. | Financieel belang |
0,216% van 20.000 euro dus 43 euro |
6. | Prestaties - effecten |
- |
7. | Voortgang |
In 2015 volgt opheffing van de BV en uitkering van de resterende middelen. Er is momenteel geen zicht op hoeveel zal worden uitgekeerd. |
8. | Risico's en kansen | Enschede heeft geen uitkeringen begroot vanuit deze deelneming. |
9. | Toezichtregime | Licht |
10. | Ontwikkelingen | - |
11. | Eigen vermogen begin 2015 Eigen vermogen eind 2015 |
380 miljoen euro 0 euro |
12. | Vreemd vermogen begin 2015 Vreemd vermogen eind 2015 |
500.000 euro 0 euro |
13. | Resultaat begroting 2015 | Naar verwachting wordt de vennootschap geliquideerd per eind 2015 en valt en eventueel positief saldo vrij aan de aandeelhouders. |
Vitens | Informatie | |
1. | Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap |
2. | Doel | De uitoefening van een publiek (drink)waterbedrijf daaronder begrepen de winning, productie, transport, verkoop en distributie van water, evenals het verrichten van alles wat met de publieke watervoorziening verband houdt of daaraan bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin van het woord. |
3. | Partijen | 5 provinciale en 107 gemeentelijke aandeelhouders |
4. | Bestuurlijk belang | Het aandeel van de gemeente Enschede bedraagt 0,802%. |
5. | Financieel belang | De gemeente bezit 46.329 gewone aandelen à 1 euro nominaal. De boekwaarde bedraagt 11.000 euro. Voor 2015 is een dividendopbrengst begroot van 100.000 euro. |
6. | Prestaties - effecten | Het minimaliseren van de kosten van schoon drinkwater voor de afnemers. |
7. | Voortgang | Vanaf 2014 wordt gewerkt aan de mogelijkheden tot integratie van de waterketen. De waterketen is momenteel sterk versnipperd. Het streven is om voorlopig de tarieven voor het drinkwater niet te verhogen. |
8. | Risico's en kansen | De afronding van de volledige integratie van de fusieonderdelen van Hydron en Vitens duurt nog tot 2015. Ook de harmonisatie de drinkwatertarieven in het gehele verzorgingsgebied is in 2015 afgerond. |
9. | Toezichtregime | Licht |
10. | Ontwikkelingen | - |
11. | Eigen vermogen begin 2013 Eigen vermogen eind 2013 |
386,1 miljoen euro 438,3 miljoen euro De solvabiliteit is per eind 2013 gestegen naar 25,6%. Gestreefd wordt naar een solvabiliteit van 30%. |
12. | Vreemd vermogen begin 2013 Vreemd vermogen eind 2013 |
1.296 miljoen euro 1.273 miljoen euro |
13. | Resultaat 2013 | Het resultaat bedroeg 39,3 miljoen euro (29,6 miljoen euro in 2012). In 2013 is 119.000 euro uitgekeerd aan de gemeente. |
Twente Milieu |
Informatie | |
1. | Rechtsvorm |
Naamloze Vennootschap |
2. | Doel |
Namens en ten behoeve van haar aandeelhouders in het algemeen belang werkzaam te zijn op het gebied van gemeentelijke taken, zoals inzameling van huishoudelijk afval, straatreiniging, rioolreiniging en gladheidbestrijding evenals op het gebied van andere milieuvelden, evenals het werkplaatsbeheer voor het onderhoud van gemeentelijke voertuigen en machines, een en ander in de ruimste zin. De omschreven doelstelling dient te worden bereikt tegen zo laag mogelijke kosten. |
3. | Partijen |
Gemeenten Almelo, Borne, Enschede, Hengelo, Hof van Twente, Losser en Oldenzaal. |
4. | Bestuurlijk belang |
De gemeente heeft een zeggenschap van 36,9% in NV Twente Milieu. De directeuren en commissarissen worden benoemd, geschorst en ontslagen door de algemene vergadering van aandeelhouders. Wethouder Eerenberg vertegenwoordigt de gemeente bij de aandeelhoudersvergaderingen. |
5. | Financieel belang |
De gemeente bezit 620 aandelen à 453,78 euro (1.000 gulden). De totale balanswaarde bedraagt 281.000 euro. Twente Milieu keert geen dividend uit. Bij een positief jaarresultaat en een solvabiliteit van 25% wordt het dividend verrekend in de kostprijs van het product of de geleverde dienst. |
6. | Prestaties - effecten |
Twente Milieu werkt aan de efficiency van alle dienstverlening om zo de tarieven te kunnen minimaliseren. |
7. | Voortgang |
Regionale uniformering in afvalinzameling en streven naar een verdere scheiding van grondstoffen uit het afval. Het apart inzamelen van kunststof verpakkingsmateriaal (KVM) en het invoeren van een minder frequente inzameling van restafval helpen bij het realiseren van de regionale doelstalling ‘naar een afvalloos Twente’. |
8. | Risico's en kansen | Regionale uniformering in afvalinzameling is een kans voor Twente Milieu om de inzameling efficiënter en goedkoper te doen. Ook in het uitvoeren van taken binnen het beheer van de openbare ruimte liggen kansen.. Het minder hoeven inzamelen van restafval door meer gescheiden stromen legt druk op het vinden van alternatief werk. De op gang zijnde reorganisatie is een aandachtspunt voor het halen van de prestaties en effecten. |
9. | Toezichtregime | Middel |
10. | Ontwikkelingen | Naast genoemde risico’s en kansen maken financiële prikkels (vergoedingen en belastingen) dat beter scheiden niet vrijblijvend is. |
11. | Eigen vermogen begin 2013 Eigen vermogen eind 2013 |
7.856.494 euro 7.966.930 euro De solvabiliteit bedraagt 35,3% per eind 2013 en zit hiermee ruim boven de nagestreefde solvabiliteit van 25 tot 30%. |
12. | Vreemd vermogen begin 2013 Vreemd vermogen eind 2013 |
13.316.689 euro 12.003.465 euro |
13. | Resultaat 2013 | Het resultaat over 2013 bedroeg 110.436 (tegenover 729.360 euro in 2012). |
Twence | Informatie | |
1. | Rechtsvorm |
Besloten Vennootschap |
2. | Doel |
Het doel van de vennootschap is:
|
3. | Partijen |
14 Twentse gemeenten, de gemeente Berkelland en het Vuilverwerkingsbedrijf Noord-Groningen. |
4. | Bestuurlijk belang |
Enschede bezit 24,2% van de gewone aandelen. De commissarissen worden benoemd, geschorst en ontslagen door de algemene vergadering van aandeelhouders. Wethouder Eerenberg vertegenwoordigt de gemeente bij de aandeelhoudersvergaderingen. |
5. | Financieel belang |
Enschede heeft in 2011 205.467 aandelen à 1 euro ontvangen. Deze aandelen hebben een boekwaarde van in totaal 1 euro. Voor 2015 is een dividendopbrengst geraamd van 193.000 euro. |
6. | Prestaties - effecten |
Jaarlijks vinden twee aandeelhoudersvergaderingen plaats. De jaarrekening wordt vastgesteld door de aandeelhoudersvergadering. Elke 4 jaren wordt een strategisch beleidsplan voorgelegd aan de gemeenteraad. Het huidige beleidsplan is vastgesteld voor de jaren 2012-2015. |
7. | Voortgang |
Twence is aan het onderzoeken of een transitie van afvalverwerker naar grondstoffenmakelaar / nutsbedrijf haalbaar is. Voorts wordt gestart met de ontwikkeling van een nieuw strategisch beleidsplan (2015 – 2018). |
8. | Risico's en kansen | De verbeterende scheidingsresultaten binnen de Twence gemeenten zorgen voor minder vulling van de verbrandingsinstallatie, tot nu toe een core business activiteit bij Twence. Extra belasting op verbranden ondersteunt deze ontwikkeling. Kansen worden gezocht in meer betrokkenheid en toegevoegde waarde creëren binnen ketens en branches. |
9. | Toezichtregime | Middel |
10. | Ontwikkelingen | Zie Voortgang |
11. | Eigen vermogen begin 2013 Eigen vermogen eind 2013 |
119,8 miljoen euro 122,6 miljoen euro De solvabiliteit bedraagt 36,5% per eind 2013. Hiermee voldoet Twence aan de gestelde solvabiliteitseisen. Naar verwachting is het eigen vermogen per begin en eind 2015 gelijk aan de stand per eind 2013. |
12. | Vreemd vermogen begin 2013 Vreemd vermogen eind 2013 |
199,3 miljoen euro 177,4 miljoen euro Naar verwachting daalt de omvang van het vreemde vermogen substantieel in 2015 door aflossing van langlopende leningen. |
13. | Resultaat 2013 | Over 2013 is een resultaat behaald van 11,8 miljoen euro (11,9 miljoen euro in 2012). Hieruit is 8 miljoen euro uitgekeerd aan de Agenda van Twente. Enschede heeft een dividend van 193.000 euro ontvangen in 2013. Voor 2015 wordt een soortgelijk resultaat verwacht. |
Enschede Ontwikkeling | Informatie | |
1. | Rechtsvorm | Besloten Vennootschap |
2. | Doel | Het ontwikkelen en financieren van bedrijventerreinen, kantoorlocaties en woongebieden gelegen binnen het plangebied Zuiderval te Enschede voor eigen rekening, dan wel in samenwerking met of ten behoeve van een daarvoor opgerichte rechtspersoon. |
3. | Partijen | 100 % aandeelhouder met aandelenkapitaal van in totaal 20.000 euro. |
4. | Bestuurlijk belang | De directeuren worden benoemd, geschorst en ontslagen door de algemene vergadering van aandeelhouders. |
5. | Financieel belang | De gemeente bezit 100 % van de aandelen in Enschede Ontwikkeling met een totale nominale waarde van 20.000 euro. Enschede Ontwikkeling bezit 50 % van de aandelen van Grondexploitatiemaatschappij Zuiderval Beheer BV. Genoemde Bv’s hebben met Bridico BV de CV Grondexploitatie Zuiderval opgericht. |
6. | Prestaties - effecten | De BV maakt jaarlijks een jaarrekening ten behoeve van de inschrijving voor de KvK. De CV levert ter goedkeuring in de AVA onder meer aan:
|
7. | Voortgang | |
8. | Risico's en kansen | In de grondexploitatie van de GEM is een risicoparagraaf opgenomen waarin de risico’s van de GEM worden gekwantificeerd. Afdekking van de risico’s vindt plaats door garantiebedragen zoals vastgelegd in de overeenkomst. Voor risico’s boven de garantiebedragen is de gemeente allereerst verplicht een deel van de afgedragen STOG gelden in te zetten. Bij risico’s boven dit bedrag vindt overleg plaats tussen partijen. Binnen het weerstandsvermogen van de gemeente moet hiermee rekening worden gehouden. De risico’s zijn afgedekt bij het grondbedrijf (MPG) en ten aanzien van de financieringsconstructie gedeeltelijk op concernniveau. Doordat het tekort is opgelopen tot boven de contractueel afgesproken kaders hebben partijen op dit moment overleg over de wijze waarop de samenwerking al dan niet voortgezet moet worden en het tekort verdeeld tussen partijen. |
9. | Toezichtregime | Middel |
10. | Ontwikkelingen | Eind 2011 is de huidige overeenkomst tussen de gemeente Enschede en AM verlengd met 4 jaar. Doordat het tekort is opgelopen tot boven de contractueel afgesproken kaders hebben partijen op dit moment overleg over de wijze waarop de samenwerking al dan niet voortgezet moet worden en het tekort verdeeld tussen partijen. |
11. | Eigen vermogen begin 2013 Eigen vermogen eind 2013 |
Aangezien het tekort op de grondexploitatie boven de contractuele kaders is uitgekomen kan de grondexploitatie niet vastgesteld worden. Hierdoor zijn er ook geen vastgestelde cijfers beschikbaar. |
12. | Vreemd vermogen begin 2013 Vreemd vermogen eind 2013 |
Aangezien het tekort op de grondexploitatie boven de contractuele kaders is uitgekomen kan de grondexploitatie niet vastgesteld worden. Hierdoor zijn er ook geen vastgestelde cijfers beschikbaar. |
13. | Resultaat 2013 | Aangezien het tekort op de grondexploitatie boven de contractuele kaders is uitgekomen kan de grondexploitatie niet vastgesteld worden. Hierdoor zijn er ook geen vastgestelde cijfers beschikbaar. |
Innovatiefonds BV |
Informatie | |
1. | Rechtsvorm |
Besloten Vennootschap |
2. | Doel |
Het doen van investeringen in ondernemingen met innovatie oplossingen op het gebied van zorg, veiligheid en duurzaamheid om zo arbeidsgelegenheid te scheppen in Enschede. In het bijzonder richt men zich op innovaties gericht op maatschappelijke vraagstukken. |
3. | Partijen |
100 % aandelenbezit en dus enig aandeelhouder |
4. | Bestuurlijk belang |
Het bestuur, zijnde de investeringscommissie, wordt benoemd, geschorst en ontslagen door de algemene vergadering van aandeelhouders. Wethouder Eerenberg vertegenwoordigt de gemeente bij de aandeelhoudersvergaderingen. |
5. | Financieel belang |
De gemeente bezit 100 % van de aandelen met een totale nominale waarde van 20.000 euro. Het beschikbare budget voor investeringen en kosten bedraagt in totaal 9 miljoen euro. |
6. | Prestaties - effecten |
De investeringscommissie vergadert minimaal 6x per jaar. De aandeelhoudersvergadering keurt investeringsvoorstellen goed. Tweemaal per jaar vergadert de investeringscommissie samen met de aandeelhoudersvergadering. |
7. | Voortgang |
In 2014 is besloten om geen nieuwe participaties meer aan te gaan. Er zijn 5 participaties gedaan met een totaalbedrag van 1,650 miljoen euro. |
8. | Risico's en kansen | Het maximale risico is de omvang van de gedane participaties. |
9. | Toezichtregime | Middel |
10. | Ontwikkelingen | Het bestuur van de BV heeft de opdracht gekregen om het fonds af te wikkelen. Het bestuur zal hiervoor toekomstscenario's ontwikkelen om het fonds zorgvuldig af te bouwen. |
11. | Eigen vermogen begin 2013 Eigen vermogen eind 2013 |
De jaarrekening 2013 is niet gereed door het aftreden van de investeringscommissie in mei 2014. |
12. | Vreemd vermogen begin 2013 Vreemd vermogen eind 2013 |
De jaarrekening 2013 is niet gereed door het aftreden van de investeringscommissie in mei 2014. |
13. | Resultaat 2013 | De jaarrekening 2013 is niet gereed door het aftreden van de investeringscommissie in mei 2014. |
Dimpact | Informatie | |
1. | Rechtsvorm | Coöperatie |
2. | Doel | Het ontwikkelen en leveren van een volledige en optimale oplossing voor de gemeentelijke digitale dienstverlening. De coöperatie heeft geen winstoogmerk. |
3. | Partijen | 34 leden, zijnde gemeenten of samenwerkingsverbanden van gemeenten. |
4. | Bestuurlijk belang | Alle leden hebben een gelijke stem in de algemene ledenvergadering. De leden van de raad van commissarissen worden benoemd door de ledenvergadering. |
5. | Financieel belang | De gemeente Enschede is lid. De jaarlijkse bijdrage aan de coöperatie is 6.000 euro. De bijdrage over 2015 voor het gebruik van de producten van Dimpact is 3,60 euro per inwoner per jaar (exclusief inflatiecorrectie). |
6. | Prestaties - effecten | De gemeente krijgt een informatiesysteem ter beschikking voor de uitvoering van de digitale dienstverlening ten behoeve van burgers, bedrijven en instellingen. De gemeente ontvangt jaarlijks het bedrijfsplan, de begroting en de jaarrekening. |
7. | Voortgang | Na aanbesteding in 2012 is een langlopend contract gegund aan Atos, leverancier van de software. In 2014 iseen geheel nieuwe versie geleverd en ingevoerd. Vervolgens wordt 2 keer per jaar een nieuwe versie geleverd met nieuwe functies zodat steeds voldaan wordt aan de eisen en wensen van gemeenten. |
8. | Risico's en kansen | De producten van Dimpact bieden de mogelijkheid het applicatielandschap te vereenvoudigen, applicaties uit te faseren en zo te besparen op de kosten daarvan. De roadmap voorziet in noodzakelijke toekomstige functionaliteiten. |
9. | Toezichtregime | Licht |
10. | Ontwikkelingen | Dimpact anticipeert en participeert waar mogelijk in landelijke ontwikkelingen zoals op het gebied van de invoering van de RUD’s, de decentralisaties en de modernisering van het GBA (mGBA). Waar nodig en mogelijk worden daarvoor aanpassingen aan het systeem gedaan. |
11. | Eigen vermogen begin 2013 Eigen vermogen eind 2013 |
407.846 euro 526.460 euro |
12. | Vreemd vermogen begin 2013 Vreemd vermogen eind 2013 |
733.277 euro 634.320 euro |
13. | Resultaat 2013 | 118.614 euro |
Administratiekantoor Dataland | Informatie | |
1. | Rechtsvorm | Stichting |
2. | Doel | De Stichting Administratiekantoor Dataland heeft tot doel om aandelen in het kapitaal van de besloten vennootschap Dataland te houden. Dataland is het centrale loket voor gemeentelijke vastgoedinformatie. Namens de aangesloten gemeenten maakt Dataland deze gegevens toegankelijk voor het bedrijfsleven en de overheid. |
3. | Partijen | De meeste gemeenten in Nederland zijn aangesloten. |
4. | Bestuurlijk belang | Er is één keer per jaar overleg certificaathouders. Enschede is daar vaak niet bij vertegenwoordigd. |
5. | Financieel belang | De deelname van de gemeente Enschede heeft een omvang van 8.000 euro aan certificaten. De boekwaarde bedraagt 8.000 euro. |
6. | Prestaties - effecten | Het leveren van informatie uit de basisregistraties aan externe, landelijke organisaties en bedrijven. |
7. | Voortgang | Jaarlijkse rapportages over aantal deelnemende gemeenten, aantallen leveringen, de financiën leveringen en kwaliteit geleverde gegevens e.d. |
8. | Risico's en kansen |
Risico: nihil |
9. | Toezichtregime | Licht |
10. | Ontwikkelingen |
Dataland verstrekte al informatie over vastgoed aan de markt van de aangesloten gemeenten. Er vindt uitbreiding plaats waardoor meer gegevens via Dataland opgevraagd kunnen worden (zoals WOZ-waarden). |
11. | Eigen vermogen begin 2013 Eigen vermogen eind 2013 |
200 euro negatief 100 euro positief |
12. | Vreemd vermogen begin 2013 Vreemd vermogen eind 2013 |
10.000 euro 10.000 euro |
13. | Resultaat 2013 | 300 euro positief |
Regionale uitvoerings Dienst (RUD) |
Informatie | |
1. | Rechtsvorm |
Samenwerkingsverband via een Bestuursovereenkomst |
2. | Doel |
Het doel van de RUD Twente is het door gestructureerde samenwerking leveren van goede adviezen aan de partners ten behoeve van vergunningverlening, toezicht en handhaving (hierna te noemen: vth-taken) en daardoor een goede kwaliteit, veiligheid en gezondheid van de leefomgeving te Bevorderen. Dit doen we door het breed inzetten van kennis en kunde (kwaliteiten van medewerkers van deelnemende partners) ten behoeve van de partners, door middel van een netwerkorganisatie. |
3. | Partijen |
14 Twentse gemeenten en de provincie Overijssel |
4. | Bestuurlijk belang |
Het bestuur bestaat uit vijftien bestuursleden, zijnde vertegenwoordigers van het college van gedeputeerde staten en van de colleges van burgemeester en wethouders. De leden van het bestuur hebben ieder één stem. |
5. | Financieel belang |
De structuurkosten worden verrekend onder de partijen volgens een door het bestuur vastgestelde verdeelsleutel. |
6. | Prestaties - effecten |
Met de Netwerk-RUD wordt ingezet op een verbetering van de kwaliteit en robuustheid voor de uitvoering van de vth-taken. Door slim samen te werken moeten er ook efficiencyslagen gerealiseerd kunnen worden. Voor 2013 en 2014 ligt de focus op “de basis op orde”. Hier zijn al flinke stappen op gemaakt. Met name de uniforme werkwijze binnen de kennispunten zijn hier het voorbeeld van. Door de benoeming van de nieuwe directeur is de verwachting dat er continuïteit komt in het realiseren van de gestelde doelen. |
7. | Voortgang |
Door de wisselingen van directeuren is er enige onrust geweest en is de focus verwaterd. Door de benoeming van de nieuwe directeur is de verwachting dat de continuïteit beter is geborgd en dat de beoogde doelen en planningen worden gehaald. |
8. | Risico's en kansen | Risico's:
Kansen: |
9. | Toezichtregime | Licht |
10. | Ontwikkelingen | Zie punt 7 en 8 |
11. | Eigen vermogen begin 2013 Eigen vermogen eind 2013 |
onbekend |
12. | Vreemd vermogen begin 2013 Vreemd vermogen eind 2013 |
geen |
13. | Resultaat 2013 | 223.709 euro |