5. Financiële begroting

Conform het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) bestaat de financiële begroting uit een overzicht van baten en lasten (per programma en per taakveld) en een uiteenzetting van de financiële positie van de gemeente, aangevuld met een toelichting. We starten met de grondslagen waarop de financiële begroting is gebaseerd. 

5.1. Grondslagen

Voor de begroting 2018 hebben we de volgende grondslagen en uitgangspunten gehanteerd:

Omschrijving Grondslag
Lonen en sociale lasten  1,4% en 3,25%*
Prijzen   1,2%
Algemene uitkering   septembercirculaire 2017
Onroerendzaakbelasting  WOZ-waarde en tariefindex 2,3 %
Overige lokale heffingen:
- Afvalstoffenheffing
- Overige heffingen 
 
Kostendekkend
Zie paragraaf 4.1 Lokale heffingen
Tarieven   Kostendekkend
Omslagrente   2,5%
Aantal inwoners   159.297
Aantal woningen (exclusief recreatie)  74.249

* 1,4% betreft de effecten van de cao waarbij met de VNG is afgesproken dat het salaris per 1 januari 2017 met 0,4% stijgt. Daarnaast stijgen vanaf 1 januari 2017 de ABP-pensioenpremies met 2,6%, wat leidt tot een stijging van de kosten voor de werkgever met 1,40% van de loonsom.
* 3,25% betreft het cao-akkoord tussen de VNG en de vakbonden van 4 juli jl. Dit akkoord is een principe-akkoord en is, na de ledenraadpleging op 5 oktober 2017, door het VNG bestuur bekrachtigd.

5.2. Overzicht baten en lasten

Hieronder zijn totaaloverzichten van alle lasten, baten en reservemutaties opgenomen. Deze overzichten kennen een nieuwe indeling conform de vernieuwde wetgeving BBV.

We presenteren de vier programma's naast de algemene dekkingsmiddelen, overhead, heffing vennootschapsbelasting (Vpb) en het bedrag voor onvoorzien. Hierdoor wijkt het gepresenteerde totaal per programma in hoofdstuk 3 (incl. overhead, etc.) af van het hieronder gepresenteerde totaal per programma (excl overhead, etc.).

Bedragen in 1.000 euro's 2016 2017 2018
                    Realisatie Begroting Begroting
Programma Lasten  Baten Saldo Lasten  Baten Saldo Lasten  Baten Saldo
Maatschappelijke ondersteuning 189.241 7.786 181.456 192.157 7.422 184.735 200.639 6.119 194.520
Versterken economie 204.108 128.484 75.624 198.502 124.412 74.090 189.020 117.136 71.884
Duurzame leefomgeving 166.232 87.538 78.694 163.599 96.130 67.469 158.966 79.413 79.553
Dienstverlening en financieel beleid 74.335 24.915 49.420 54.313 27.065 27.248 49.279 24.430 24.849
Subtotaal  633.916 248.723 385.194 608.571 255.029 353.542 597.904 227.099 370.806
Algemene dekkingsmiddelen 22.768 431.803 -409.035 19.500 409.687 -390.187 16.881 413.786 -396.905
Overhead 55.653 21.307 34.346 69.367 21.813 47.554 66.351 19.703 46.647
Heffing VPB 114 0 114 29 0 29 255 0 255
Onvoorzien 0 0 0 0 0 0 0 0 0
Subtotaal  78.534 453.110 -374.576 88.896 431.500 -342.604 83.487 433.489 -350.002
Totaal saldo baten en lasten 712.451 701.833 10.618 697.467 686.529 10.938 681.391 660.588 20.804
Maatschappelijke ondersteuning 1.135 3.743 -2.608 502 2.930 -2.427 7 1.536 -1.529
Versterken economie 2.625 3.610 -985 1.569 510 1.059 1.488 1.852 -365
Duurzame leefomgeving 12.082 18.799 -6.717 6.784 13.348 -6.564 21.015 37.608 -16.592
Dienstverlening en financieel beleid 38.100 38.408 -308 28.506 31.512 -3.006 22.282 24.600 -2.318
Saldo van mutaties reserves 53.942 64.559 -10.618 37.362 48.300 -10.938 44.793 65.596 -20.804
Resultaat 766.392 -766.392 0 734.829 -734.829 0 726.184 -726.184 0
 

Meerjarenbegroting

 

Bedragen in 1.000 euro's201920202021
BegrotingRamingRaming
ProgrammaLasten BatenSaldoLasten BatenSaldoLasten BatenSaldo
Maatschappelijke ondersteuning197.0926.119190.973195.1006.119188.981192.6606.119186.541
Versterken economie175.159111.51363.646173.343110.08063.263170.540108.34862.192
Duurzame leefomgeving146.09378.35767.737142.63576.96365.672136.14873.02263.126
Dienstverlening en financieel beleid48.58223.36925.21347.95924.53823.42147.56423.71223.853
Subtotaal 566.926219.358347.568559.038217.700341.338546.913211.201335.712
Algemene dekkingsmiddelen18.180418.089-399.91022.489419.526-397.03727.365421.344-393.978
Overhead63.01218.49544.51762.54918.46144.08861.98518.43143.554
Heffing VPB255025525502552550255
Onvoorzien000000000
Subtotaal 81.447436.585-355.13785.294437.987-352.69389.605439.775-350.169
Saldo baten en lasten648.374655.943-7.569644.332655.687-11.355636.519650.976-14.457
Maatschappelijke ondersteuning730-22730-22730-22
Versterken economie1.25001.2501.08701.0871.08701.087
Duurzame leefomgeving3.6423.835-1934.2513.9013504.0671.0862.981
Dienstverlening en financieel beleid25.11218.5776.53427.47317.5329.94026.80316.39210.411
Saldo mutaties reserves30.01122.4427.56932.81821.46311.35531.96417.50714.457
Resultaat678.384-678.3840677.150-677.1500668.483-668.4830

Voor uitgebreide financiële informatie zie de bijlage in hoofdstuk 6.4, Wat mag het kosten?  

Algemene dekkingsmiddelen
Onderstaand geven we een beeld van de algemene dekkingsmiddelen (gesaldeerd: lasten en baten).

Bedragen x 1.000 Euro'sBegroting 2018
OZB42.256
Hondenbelasting836
Precariobelasting194
Reclamebelasting135
Belastingopbrengsten43.420
Algemene uitkeringen348.022
Dividend355
Overige algemene dekkingsmiddelen2.209
Saldo financieringsfunctie2.898
Overige dekkingsmiddelen353.484
Saldo396.905

Overhead
Om de Raad op eenvoudige wijze meer inzicht te geven in de totale kosten van de overhead voor de gehele organisatie en ook meer zeggenschap over die kosten te geven, is wettelijk voorgeschreven om vanaf 2017 de kosten van de overhead apart te presenteren. In de programma’s zijn alleen de kosten opgenomen die betrekking hebben op het primaire proces. 

Overhead bevat alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Wij onderscheiden hierin 3 categorieën:

  1. Facilitaire overhead: alle kosten van de ondersteunende taken binnen de zogenaamde PIOFACH-functies;
  2. Bestuurszaken en bestuursondersteuning: de ambtelijke ondersteuning en beleidsadvisering van de burgemeester en het College van B&W;
  3. Programmaoverhead: alle kosten van leidinggevende en ondersteunende functies die binnen de programma's zijn georganiseerd.

In onderstaande tabellen geven we een beeld van de overhead (saldo: lasten en baten).

Bedragen in 1.000 euro's Begroting 2018 MO VE DL DFB
Facilitaire overhead (interne dienstverlening) 36.420 - 1.337 2.387 32.696
Bestuursondersteuning 1.998 - - - 1.998
Programmaoverhead 8.230 - - 577 7.652
Totaal 46.647 0 1.337 2.964 42.346

Binnen de begroting is sprake van gesloten systemen (rioleringen, afval, etc.). In deze gevallen blijft een deel van de overhead conform ons verdelingsprincipe toegerekend aan deze programma's. Daardoor is naast het programma Dienstverlening en financieel beleid ook binnen Versterken economie en Duurzame leefomgeving overhead aanwezig voor respectievelijk 1,4 en 3,0 miljoen euro. Zie ook taakveld 0.4 Overhead in het taakvelden overzicht hierna.

De totale lasten voor het taakveld overhead vormen de basis voor de toerekening van de overhead aan leges en heffingen. Dit is opgenomen in paragraaf 4.1 lokale heffingen.

Incidentele baten en lasten

Voor de periode 2018 t/m 2021 zijn de volgende incidentele baten en lasten begroot:

Programma
Bedragen in 1.000 euro's 
  2018   2019   2020   2021
  Baten  Lasten  Baten  Lasten  Baten  Lasten  Baten  Lasten 
Maatschappelijk ondersteuning     1.482   25   25     
Versterken economie    850   450   450     
Duurzame leefomgeving  50 14.180  100 400        
Dienstverlening en financieel beleid    3.455   3.750   700    700
Totaal  50 19.967  100  4.625   1.175    700

 

Structurele reserveringen

Voor de periode 2018 t/m 2021 zijn de volgende structurele reservemutaties begroot:

Programma                   Bedragen * 1.000 EuroOnttrek-kingen 2018Stortingen 2018Onttrek-kingen 2019Stortingen 2019Onttrek-kingen 2020Stortingen 2020Onttrek-kingen 2021Stortingen 2021
Duurzame leefomgeving16.58316.1413.4623342.285340259417
Dienstverlening en financieel beleid9.7315.7099.1495.7458.8437.1977.7127.377
26.31421.85012.6116.07911.1287.5387.9717.794
Saldo mutatie structureel4.4646.5323.590177

Voor een nadere specificatie en toelichting op dit overzicht en het overzicht met beoogde structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves, verwijzen we naar de bijlage in hoofdstuk 6.1.

Taakvelden

Het volgende overzicht geeft inzicht in de geraamde baten en lasten per taakveld en het verdelingsprincipe van de taakvelden naar de programma's voor het begrotingsjaar 2018. De lasten en baten zijn exclusief reservemutaties.

Bedragen in 1.000 euro's MO Lasten MO Baten VE Lasten VE Baten DL Lasten DL Baten DF Lasten DF Baten Totaal
0.1 - Bestuur 0 0 0 0 0 0 6.622 0 6.622
0.2 - Burgerzaken 0 0 0 0 0 0 7.080 3.377 3.702
0.3 - Beheer overige gebouwen en gronden 0 0 0 0 0 0 17.529 15.330 2.199
0.4 - Ondersteuning organisatie 0 0 1.337 0 2.964 0 62.049 19.703 46.647
0.5 - Treasury 0 0 0 0 0 0 13.191 16.445 -3.253
0.61 OZB woningen 0 0 0 0 0 0 1.321 33.541 -32.220
0.62 OZB niet woningen 0 0 0 0 0 0 0 10.036 -10.036
0.63 Parkeerbelasting 0 0 0 0 0 3.620 0 0 -3.620
0.64 Belastingen overig 0 0 0 0 0 0 153 1.317 -1.164
0.7 - Algemene en overige uitkeringen Gemeentefonds 0 0 0 0 0 0 2.216 352.447 -350.231
0.8 - Overige baten en lasten 0 0 0 0 0 0 0 0 0
0.9 - Vennootschapsbelasting (VpB) 0 0 0 0 30 0 225 0 255
1.1 - Crisisbeheersing en Brandweer 0 0 0 0 12.282 65 0 0 12.217
1.2 - Openbare orde en Veiligheid 356 0 0 0 4.228 2.492 0 14 2.077
2.1 - Verkeer en vervoer 0 0 8.192 40 14.601 2.019 0 0 20.733
2.2 - Parkeren 0 0 0 0 12.010 8.854 0 0 3.156
2.3 - Recreatieve havens 0 0 0 0 293 0 0 0 293
2.4 - Economische haven en waterwegen 0 0 76 0 320 44 0 0 352
3.1 - Economische ontwikkeling 0 0 4.767 1.188 527 339 347 369 3.745
3.2 - Fysieke bedrijfsinfrastructuur 0 0 723 0 14.448 264 0 0 14.907
3.3 - Bedrijfsloket en regelingen 0 0 1.361 0 0 297 0 0 1.063
3.4 - Economische promotie 0 0 0 0 2.149 0 10 200 1.959
4.2 - Onderwijshuisvesting 0 0 0 0 0 0 9.057 584 8.473
4.3 - Onderwijsbeleid en leerlingzaken 6 0 10.600 7.288 0 0 4.463 688 7.093
5.1 - Sportbeleid en activering 8.078 38 0 0 0 0 0 46 7.994
5.2 - Sportaccommodaties 0 0 0 0 35 0 1.384 1.236 183
5.3 - Cultuurpresentatie, productie en participatie 74 0 0 0 12.686 0 0 37 12.722
5.4 - Musea 0 0 0 0 1.613 0 338 0 1.951
5.5 - Cultureel erfgoed 0 0 0 0 0 0 0 0 0
5.6 - Media 0 0 0 0 2.823 17 0 0 2.805
5.7 - Openbaar groen & (openlucht) recreatie 111 0 0 0 10.561 1.769 65 0 8.969
6.1 - Samenkracht en burgerparticipatie 14.751 360 2.151 0 4.206 313 -492 200 19.743
6.2 - Wijkteams 11.686 0 0 0 0 0 129 0 11.815
6.3 - Inkomensregelingen 8.098 500 102.413 96.292 0 -4.778 291 0 18.787
6.4 - Begeleide participatie 0 0 41.161 10.254 0 0 0 0 30.906
6.5 - Arbeidsparticipatie 0 0 17.578 2.073 0 0 291 0 15.796
6.6 - Maatwerkvoorziening (WMO) 6.492 115 0 0 0 0 129 0 6.506
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 40.541 4.000 0 0 0 0 0 0 36.541
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 36.198 0 0 0 0 0 0 0 36.198
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ 60.453 1.094 0 0 0 0 0 0 59.358
6.82 Geëscaleerde zorg 18- 8.955 0 0 0 0 0 0 0 8.955
7.1 - Volksgezondheid 4.818 0 0 0 0 0 0 0 4.818
7.2 - Riolering 0 0 0 0 14.153 16.830 0 0 -2.678
7.3 - Afval 0 0 0 0 19.927 22.595 0 592 -3.260
7.4 - Milieubeheer 0 0 0 0 2.936 0 0 0 2.936
7.5 - Begraafplaatsen 22 11 0 0 643 528 0 112 13
8.1 - Ruimtelijke ordening 0 0 0 0 3.974 1.700 -733 0 1.541
8.2 - Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) 0 0 0 0 17.443 17.831 0 0 -388
8.3 - Wonen en bouwen 0 0 0 0 7.109 4.614 2.769 1.643 3.620
Totaal 200.639 6.119 190.357 117.136 161.960 79.413 128.434 457.919 20.804

In het totaaloverzicht baten en lasten aan het begin van deze paragraaf zijn de algemene dekkingsmiddelen, overhead, heffing Vpb en onvoorzien afzonderlijk gepresenteerd. De algemene dekkingsmiddelen betreffen de taakvelden 0.5 treasury, 0.61 OZB woningen, 0.62 OZB niet-woningen, 0.64 Belastingen overig en 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds. Overhead betreft het taakveld 0.4 Ondersteuning organisatie. Heffing Vpb betreft taakveld 0.9 Vennootschapsbelasting. Het bedrag voor 'onvoorzien' betreft het taakveld 0.8 Overige baten en lasten.

5.3. Uiteenzetting financiële positie

Deze paragraaf bevat een prognose van de balans en het EMU-saldo. Daarnaast zal aandacht worden besteed aan de jaarlijks terugkerende arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume, de investeringen, de financiering, het verloop van de reserves en het verloop van de voorzieningen (art. 20 BBV).

Geprognosticeerde balans
De prognose van de balans betreft het begrotingsjaar, het voorliggende jaar en de 3 jaren volgend op het begrotingsjaar.

 

Activa 2017 2018 2019 2020 2021   Passiva 2017 2018 2019 2020 2021
bedragen in 1.000 euro's                        
              Eigen vermogen 87.073 66.044 73.388 84.518 98.975
(Im)materiele vaste activa 541.284 541.203 534.761 531.029 527.694   Voorzieningen 42.400 44.663 50.422 58.060 64.899
Financiele vaste activa 53.120 50.157 46.995 41.462 39.245   Vaste schulden 398.912 404.515 380.182 396.029 398.914
Totaal Vaste activa 594.404 591.360 581.756 572.492 566.939   Totaal Vaste passiva 528.386 515.221 503.992 538.667 562.848
Voorraden 37.430 36.009 37.491 39.433 34.946              
Vorderingen (uitzettingen) 58.958 61.258 60.764 60.327 60.783   Vlottende Schulden 142.345 155.901 160.577 123.677 124.353
Liquide middelen       7.703 41.345   Overlopende passiva 34.060 34.413 32.854 33.776 33.681
Overlopende activa 13.998 16.909 17.411 16.106 16.809              
Totaal Vlottende activa 110.386 114.175 115.667 123.569 153.883   Totaal Vlottende passiva 176.405 190.314 193.431 157.453 158.034
Totaal Activa 704.790 705.535 697.423 696.060 720.822   Totaal Passiva 704.790 705.535 697.423 696.060 720.822
         
                     
             
         
       
   
                         

Toelichting

(Im)materiële vaste activa
Deze balanspost is geprognosticeerd door de jaarrekening 2016 als uitgangspunt te nemen. Hier zijn de toekomstig geplande investeringen, die ook zijn opgenomen onder het kopje 'Investeringen' verderop in deze paragraaf, aan toegevoegd.
En de begrote afschrijvingen over de reeds geactiveerde activa en de afschrijvingen over de investeringen in de jaren 2018 tot en met 2021 zijn hierop in mindering gebracht.

Financiële vaste activa
De prognose voor de financiële vaste activa is opgesteld op basis van de gegevens uit de leningenadministratie.

Voorraden
De balanspost voorraden bestaat uit twee categorieën, te weten bouwgrond in exploitatie en grond- en hulpstoffen. De prognose voor de balanspost voorraden is opgesteld op basis van het MPG 2017.

Vorderingen
De prognose voor de vorderingen is gebaseerd op het gemiddelde van de drie voorliggende jaren. 

Liquide middelen
De liquide middelen bevat het positieve netto effect van alle overige geprognostiseerde activa- en passivaposten (sluitpost voor de jaren 2020 en 2021). 

Overlopende activa
De prognose voor de vorderingen is gebaseerd op het gemiddelde van de drie voorliggende jaren.

Eigen vermogen
De balanspost reserves is meerjarig begroot op basis van de gegevens uit de begrotingsadministratie (conform besluitvorming van de raad). Een specificatie van deze post is terug te vinden in hoofdstuk 6.2 van deze programmabegroting.

Voorzieningen
De balanspost voorzieningen is begroot op basis van de gegevens uit de begrotingsadministratie (conform verwachte dotatie/besteding). Een specificatie van de voorzieningen is terug te vinden in hoofdstuk 6.3 van deze programmabegroting.

Vaste schulden
De prognose voor de financiële vaste passiva is opgesteld op basis van de gegevens uit de leningenadministratie.

Vlottende schulden
De prognose voor de vlottende schulden is gebaseerd op het gemiddelde van de drie voorliggende jaren. Daarnaast bevatten de Vlottende schulden het negatieve netto effect van alle overige geprognostiseerde activa- en passivaposten (sluitpost voor de jaren 2017 tot en met 2019).

Overlopende passiva
De prognose voor de overlopende passiva is gebaseerd op het gemiddelde van de drie voorliggende jaren.

Berekening EMU-saldo

In het Verdrag van Maastricht is afgesproken dat het EMU-tekort van een bij de euro aangesloten land maximaal 3% van het Bruto Binnenlands Product (BBP) mag bedragen. Het EMU-saldo wordt bepaald door een gezamenlijk saldo van het Rijk, lokale overheden en sociale fondsen. Gemeenten dienen in de begroting een raming van het eigen EMU-saldo op te nemen. De Nederlandse gemeenten mogen gezamenlijk maximaal 0,38% van het tekort veroorzaken.
Dit is vastgelegd in de Wet Houdbare Overheidsfinanciën.

In de onderstaande tabel is het EMU-saldo van Enschede berekend. 

 

Berekening EMU-saldo 2017 2018 2019 2020 2021
Exploitatiesaldo voor toevoegingen c.q. onttrekkingen aan de reserves -10.938 -20.804 7.569 11.355 14.457
Afschrijvingen ten laste van de exploitatie 25.296 25.058 27.156 27.993 29.428
Dotaties aan voorzieningen 8.906 9.168 9.388 9.408 9.422
Uitgaven aan investeringen in (im)materiële vaste activa die op de balans worden geactiveerd -36.517 -36.533 -20.555 -22.850 -24.128
Baten uit bijdragen van andere overheden, de Europese Unie en overigen, die niet op de exploitatie zijn verantwoord en niet al in mindering zijn gebracht bij post 4 1.650 750 0 0 0
Baten uit desinvesteringen in (im)materiële vaste activa (tegen verkoopprijs), voor zover niet op exploitatie verantwoord 0 0 0 0 0
Aankoop van grond en de uitgaven aan bouw-, woonrijp maken e.d. (alleen transacties met derden die niet op de exploitatie staan) -22.629 -9.718 -6.956 -5.533 -2.652
Baten bouwgrondexploitatie: Baten voorzover transacties niet op exploitatie verantwoord 12.634 15.444 10.970 9.983 10.425
Lasten op balanspost Voorzieningen voorzover deze transacties met derden betreffen -9.100 -6.990 -3.646 -1.783 -2.844
Lasten ivm transacties met derden, die niet via de onder post 1 genoemde exploitatie lopen, maar rechtstreeks ten laste van de reserves (inclusief fondsen en dergelijke) worden gebracht en die nog niet vallen onder één van bovenstaande posten 0 0 0 0 0
Verkoop van effecten: de verwachte boekwinst bij verkoop 0 0 0 0 0
Totaal -30.698 -23.625 23.926 28.573 34.108
           

Verloopoverzicht reserves

Programma
Bedragen * 1.000 Euro 
Stand 31-12-2017 Rente-toevoe-gingen 2018 Stortin-gen 2018 Onttrek-kingen 2018 Eind-stand 2018 Eind-stand 2019 Eind-stand 2020 Eind-stand 2021
Maatschappelijke ondersteuning 3.995 0 0 1.536 2.459 2.429 2.400 2.370
Versterken economie 7.968 0 2.916 7.129 3.755 4.203 5.547 6.760
Duurzame leefomgeving -1.012 0 18.294 18.292 -1.010 -4.188 -5.732 -4.723
Dienstverlening en financieel beleid 76.122 0 23.318 38.600 60.840 71.943 82.304 94.567
Totaal 87.073 0 44.528 65.557 66.044 73.388 84.518 98.975

We hebben in hoofdstuk 6.2 een specificatie opgenomen waarin de reserves zijn onderverdeeld naar de programma's. Daarnaast lichten we de belangrijkste reserves met een mouse-over toe. In dit verloopoverzicht staat een kolom waarin het onderscheid naar soort reserve is opgenomen (Alg: algemene reserve, BR: bestemmingsreserve met een nadere onderverdeling van reserves kapitaallasten, reserves egalisatie tarieven en overige bestemmingsreserves (BR Kap, BR Egal en BR Ov). Hieronder treft u hiervan een totaaloverzicht aan. 

Subcode Reserve Stand 31-12-2017 Rente-toevoe-gingen 2018 Stortin-gen 2018 Onttrek-kingen 2018 Eind-stand 2018 Eindstand 2019 Eind-stand 2020 Eind-stand 2021
Algemene reserve
Algemene Reserves 40.144 0 31.575 39.875 31.844 42.324 52.787 64.370
Subtotaal 40.144 0 31.575 39.875 31.844 42.324 52.787 64.370
Bestemmingsreserve
- Egalisatie 4.600 0 976 1.580 3.997 2.498 2.182 2.447
- Kapitaallasten 17.565 0 5.726 9.619 13.672 11.152 10.229 10.620
- Overige 24.764 0 6.251 14.483 16.651 17.534 19.441 21.658
Subtotaal 46.929 0 12.953 25.682 34.320 31.184 31.851 34.725
Totaal - Generaal  87.073 0 44.528 65.557 66.044 73.388 84.518 98.975

Bestemmingsreserves met egalisatiemotief zijn ingesteld om ongewenste schommelingen op te vangen in de tarieven die aan derden in rekening worden gebracht. De bestemmingsreserves kapitaallasten dienen ter dekking van kapitaallasten van investeringen. De overige bestemmingsreserves betreffen middelen waaraan de gemeenteraad uiteenlopende bestemmingen heeft gegeven. Aan bestemmingsreserves kan een andere bestemming gegeven worden, maar niet zonder gevolgen voor het uit te voeren beleid.

Verloopoverzicht voorzieningen

Programma
Bedragen * 1000 Euro
Stand 31-12-2017 Bestedingen 2018 Stortingen 2018 Eindstand 2018 Eindstand 2019 Eindstand 2020 Eindstand 2021
Versterken economie 588 137 0 451 451 451 451
Duurzame leefomgeving 16.319 2.690 4.466 18.096 19.048 22.368 24.517
Dienstverlening en financieel beleid 25.493 4.163 4.786 26.116 30.922 35.241 39.931
Totaal 42.400 6.990 9.252 44.663 50.422 58.061 64.899

Voor een specificatie per voorziening verwijzen we naar hoofdstuk 6.3 Staat van Voorzieningen.

Investeringen

In onderstaand overzicht staan per programma zowel de uitbreidings- als vervangingsinvesteringen voor de jaren 2018 t/m 2021. Deze zijn ingedeeld in:

  • Investeringen met economisch nut: Hiervan is sprake als de investering leidt tot een goed dat in de markt verhandelbaar is (gebouwen, auto's) of waarmee middelen worden gegenereerd (riolering);
  • Investeringen met maatschappelijk nut: Dit zijn investeringen in de openbare ruimte die maatschappelijk nut genereren en niet verhandelbaar zijn. Voorbeelden zijn wegen en openbare verlichting.

Het is niet de bedoeling dat met het vaststellen van deze programmabegroting alle in deze paragraaf opgenomen investeringen worden goedgekeurd. De goedkeuring betreft alleen de vervangingsinvesteringen voor de jaarschijf 2018, waarvoor we verwijzen naar hoofdstuk 6.5 Staat van vervangingsinvesteringen. Voor uitbreidingsinvesteringen zoals onderwijshuisvesting, riolering en mobiliteit worden separate voorstellen voorgelegd. Daarnaast is in hoofdstuk 6.6 Ruimtelijke projecten, een actueel inzicht gegeven in de lopende majeure stedelijke investeringsprojecten en mobiliteitsprojecten.

Investeringsoverzicht per programma 2018-2021
(Bedragen in 1.000 euro) 
       
Programma   2018  2019  2020  2021
 Economisch nut        
 Investeringsfondsen DCW 1.160 160 160 160
Totaal Versterken economie 1.160 160 160 160
Economisch nut        
Riolering 18.846 11.365 11.143 13.964
Mobiliteitsplan 5.277 1.229  1.523 1.335
Binnenstad 1.000      
Overige (vervangings)investeringen 1.105 1.050 1.050 1.050
Maatschappelijk nut        
 Openbare verlichting 651 608 640 450
 Beheer wegen 2.575 2.575 2.575 2.575
Totaal Duurzame leefomgeving 29.454 16.827 16.931 19.374
Economisch nut        
ICT-meerjarenplan 2.364 1.831 3.451 3.154
Huisvesting & services 2.030 237 808 100
Vastgoedbedrijf
1.000 1.000 1.000 1.000
Onderwijshuisvesting  500 500 500 500
Publieksdienstverlening 25      
Totaal Dienstverlening en financieel beleid 5.919 3.568 5.759 4.754
         
Totaal investeringen - economisch nut 33.307
17.372
19.635
21.263
Totaal investeringen - maatschappelijk nut 3.226 3.183
3.215
3.025 

Arbeidskostengerelateerde verplichtingen

In onderstaand overzicht zijn de arbeidskostengerelateerde verplichtingen opgenomen, die jaarlijks een vergelijkbaar volume hebben. De dekking van deze verplichtingen is in de meerjarenraming voorzien. Het gaat hier om verplichtingen die in een jaar ontstaan en in latere jaren tot uitbetaling komen, maar niet op de balans zijn opgenomen.

Voor arbeidskostengerelateerde verplichtingen waarvan het jaarlijkse bedrag geen gelijk volume heeft, is een voorziening gevormd c.q. een verplichting opgenomen in de balans. Deze verplichtingen zijn geen onderdeel van de onderstaande tabel. Voorbeeld hiervan is de pensioen voorziening. Ook is het vakantiegeld door de invoering van het individueel keuzebudget in het lopende jaar volledig betaald, waardoor dit niet meer aangemerkt is als arbeidskostengerelateerde verplichting. 

Arbeidskostengerelateerde verplichtingen Jaarlijks 
Vakantiedagen / Verlofsaldi 2,5 miljoen euro
Wachtgeld oud-wethouders 145.000 euro
Pensioenverplichting oud-wethouders 295.000 euro

Vakantiedagen/Verlofsaldi
Vakantiedagen en verlofsaldi leiden in principe niet tot een uitbetaling, tenzij medewerkers uit dienst gaan. Over de afgelopen drie jaar betrof het saldo ultimo jaar ca 2,5 miljoen euro.

Wachtgelden
Het betreft het reguliere budget voor wachtgeld voor voormalig wethouders. 

Pensioen
Voor oud-wethouders die reeds voor 2015 gepensioneerd zijn, is geen voorziening opgenomen maar een regulier exploitatiebudget.

Financiering
Voor het onderdeel financiering verwijzen wij naar hoofdstuk 4.4 Financiering.

 

5.4. Subsidies

Gesubsidieerde instellingen
De invulling van de maatschappelijke doelstellingen van de Gemeente Enschede wordt mede vormgegeven door het verstrekken van subsidies. Instellingen kunnen op basis van een verordening of de begroting een subsidie aanvragen. De procedure hiervoor is vastgelegd in de (Algemene) Subsidieverordening. Tijdens de looptijd van de subsidie worden de instellingen bevoorschot. De definitieve vaststelling vindt in het algemeen achteraf plaats. De vaststelling kan om uiteenlopende redenen lager uitvallen dan de verlening. In dat geval vordert Gemeente Enschede teveel uitbetaalde voorschotten terug. Bij de aanvraag vindt een inhoudelijke en financiële toets plaats. Voor de materiële subsidies volgt de gemeente tijdens de looptijd van de subsidie de instelling, zowel inhoudelijk als financieel.

Subsidieplafond 2018 
Onder subsidieplafond wordt verstaan: 'het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies krachtens een bepaald wettelijk voorschrift' (Artikel 4:22 van de Awb). Door het instellen van een subsidieplafond wordt voorkomen dat een subsidieregeling een open einde karakter heeft. Hieronder een overzicht van subsidieverordeningen en de voor 2018 geldende subsidieplafonds.

Subsidieverordening (bedragen in euro's)  Subsidieplafond 2018 
Subsidieverordening amateurkunst 2008   
- muziekverenigingen   98.000
- drum- en showbands  48.000
- zangverenigingen  70.000
- operetteverenigingen  14.000
- dansverenigingen  14.000
- toneelverenigingen  7.000
- overige verenigingen en orkesten   15.000
   
Subsidieverordening culturele activiteiten 2014*   793.000
Subsidieverordening sport  804.085

* Voor de Subsidieverordening culturele activiteiten geldt dat de budgetten voor stimulering amateurkunstbeoefening, studentenzaken, verordening presentaties beeldende kunst, culturele activiteiten en specifieke evenementen in één verordening zijn samengevoegd. Ze zijn nog wel als aparte hoofdstukken benoemd. Met uitzondering van evenementen (604.000 euro) zijn de budgetten echter onderling uitwisselbaar en flexibel inzetbaar.

Hieronder geven we per programma een overzicht van de te verstrekken subsidies. Een specificatie van deze subsidies is opgenomen in hoofdstuk 6.7.

Programma    Bedragen * 1000 euroRekening 2016Begroting 2017Begroting 2018
Maatschappelijke ondersteuning68.96873.02072.352
Versterken economie8.5609.8959.106
Duurzame leefomgeving19.67117.95117.978
Dienstverlening en financieel beleid115100100
Totaal97.315100.96699.536