2. Stand van zaken 2015

2.1. Inleiding

In de begroting 2015-2018 hebben wij de plannen gepresenteerd voor de korte en de lange termijn, met daarbij een toelichting met de gevolgen voor de financiën van de gemeente. Bij behandeling van de zomernota zijn we halverwege de begroting voor 2015. In dit hoofdstuk geven we aan wat de stand van zaken is. Per programma wordt hier duidelijk wat de voortgang is op:

  • de actiepunten 2015 zoals deze zijn opgenomen in de Programmabegroting 2015.
  • de financiën 2015. Hier gaan we in op verwachte jaarafwijkingen en risico's.

Bij het bepalen van de voortgang hebben we ons gebaseerd op de peildatum 31 maart 2015.Verder zijn met betrekking tot 2015 een aantal bijlagen bij deze Zomernota relevant:

  • Bijlage 1 Beslispunten, met daarin een opsomming van alle beslispunten binnen de bevoegdheid van de raad.
  • Bijlage 2 Technische wijzigingen. Deze begrotingswijzigingen zijn administratief-technisch van aard. De wijzigingen betreffen veelal een verschuiving van budget of een verhoging van het budget (door bijvoorbeeld toevoeging van rijksmiddelen) maar hebben geen effect op de aard van de output zoals opgenomen in de programmabegroting 2015. Of de wijzigingen betreffen een administratieve verwerking van een al eerder genomen besluit.
  • Bijlage 3 Begrotingswijzigingen, waarin we inzicht geven in de financiële consequenties van de beslispunten op de doelenboom.
Product x 1.000
WMO: Individuele voorzieningen 1.000
WMO: Collectief vervoer 600
Inkomensondersteuning -860
Bestemmingsvoorstel ink.ondersteuning -500
Totaal Maatschappelijke ondersteuning 240
   
Projecten economische ontwikkeling -400
Alg.bijstand levensonderh. 500
Uitvoering WSW -300
Leerlingenvervoer 300
Totaal Versterken economie 100
   
Stadsdeelgewijs werken -100
Openbare orde en veiligheid 50
Ruimtelijke ontwikkeling -100
Gladheidsbestrijding -135
Stadsdeelbeheer 100
Beleid leefomgeving 60
Afvalstoffen -75
Bedrijfsvoering Stedelijke ontwikkeling -430
Totaal Duurzame leefomgeving -630
   
Interne dienstverlening -100
Bezwaar & beroep -50
Sportvoorzieningen -350
Onderwijshuisvesting -200
Griffie -75
GBT 370
Treasury 500
College B&W -90
Totaal Dienstverlening en financieel beleid 5
   
Totaal -285


Verwacht gemeente resultaat 2015

Het verwachte resultaat bedraagt ca 0,3 miljoen euro negatief. Het blijft daarmee  binnen de in het coalitieakkoord aangegeven 1 miljoen euro als maximaal toegestaan tekort op het lopende jaar. Dit betekent dat er geen bijsturingsmaatregelen zijn getroffen voor 2015. Uiteraard worden de resterende tekorten wel teruggedrongen door de betreffende programma's. Per programma zijn er zowel tegenvallers, maar ook meevallers te melden.

Zo verwachten we binnen Maatschappelijke ondersteuning een overschrijding van bijna 0,9 miljoen euro op inkomensondersteuning en 1,6 miljoen euro minder uitgaven door aanbestedings-voordeel collectief vervoer en een eenmalige positieve eindafrekening PGB-adminstratie door Menzis.

Binnen Versterken economie is er sprake van (reguliere) volume- en prijs effecten. Daarnaast zijn er in 2015 al kosten gemaakt voor 'Implementatie Advies Commissie van Wijzen Luchthaven Twente'. Per saldo resteert er een voordeel van 0,5 miljoen euro positief (BUIG budget).

Duurzame leefomgeving verwacht een tekort van ruim 0,6 miljoen euro. Hiervan is ruim 0,4 miljoen het gevolg van bovenformativiteit in combinatie met terugloop in investeringen / projecten.

Het programma Dienstverlening en financieel beleid verwacht per saldo geen afwijking, maar kent wel mee- en tegenvallers. De meevallers van bijna 0,9 miljoen euro bestaan uit een treasury voordeel en structurele inverdieneffecten binnen het GBT. Hiertegenover staan tegenvallers waarvan onderwijshuisvesting en sportvoorziening het grootste deel vormen (0,6 miljoen).

Het College heeft besloten om:

om de verwachte tekorten in 2015 zoveel mogelijk te beperken. En de resterende tekorten en overige verwachte voordelen te betrekken bij de Gemeenterekening 2015.

 

Effect meicirculaire: -2,9 miljoen euro
Net voor het vaststellen van de Zomernota hebben wij op 2 juni de meicirculaire ontvangen en doorgerekend voor Enschede. Het financiële beeld voor 2015 verslechtert met 2,9 miljoen euro. Daarmee komt het verwachte tekort voor 2015 op 3,2 miljoen euro en dat is meer dan de in het coalitieakkoord genoemde 1 miljoen euro. Het is niet mogelijk om op deze korte termijn al bijsturingsmaatregelen aan u voor te leggen in de Zomernota. Uiteraard gaat het college al wel maatregelen nemen om binnen haar bevoegdheid het tekort terug te brengen.

2.2. Maatschappelijke ondersteuning

Klik hier voor een uitgebreide beschrijving van de politieke speerpunten zoals opgenomen in de Programmabegroting 2015-2018.

Doelstelling A: versterken van de zelf- en samenredzaamheid en de gezondheid van inwoners.

Actiepunt Status
Thema 1: bevorderen gezondheid en actieve sportdeelname
1. In de vernieuwde sportnota is aangegeven welke doelstellingen we in 2018 gerealiseerd willen hebben.
2. Het sportbedrijf is op 1 januari 2016 operationeel. Het sportbedrijf krijgt een belangrijke rol in het ondersteunen en faciliteren van sportpartners bij hun maatschappelijke inzet voor buurt of wijk.
3. Er zijn voorlichtingsprogramma’s ingezet voor kinderen en jongeren waar de risico's op verslaving het grootst zijn.
4. De schakelfunctie wijkverpleegkundige is ingekocht, functioneert in de wijken en de positie ten opzichte van de wijkteams is in overleg met de zorgaanbieders bepaald.
Thema 2: aanbieden van algemene voorzieningen
5. Er is een vastgesteld actieplan Vrijwilligersondersteuning.
6. De dienstverlening van het vrijwilligersservicepunt en inzet van vrijwilligerseducatie is voortgezet en waar mogelijk uitgebreid.
7. Het niveau van algemene voorzieningen is in kaart gebracht en waar nodig, binnen de beschikbare financiële middelen, op peil gebracht.
Thema 3: jongerenwerk en opvoedondersteuning
8. De werkwijze van de weegtafel van stadsdeel Zuid voor sturing op onder andere jongerenproblematiek is, voor zover noodzakelijk, ingevoerd in andere stadsdelen.
9. Er is een regionaal expertisecentrum opgezet om signalen over problemen met de ontwikkeling van een kind waar nodig integraal te bespreken om ouders vroegtijdig te ondersteunen.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

Toelichting
Ad8: Met name de ondersteunende functie moet nog verder worden ingevuld.


Doelstelling B: een kwalitatief goede en toegankelijke ondersteuning (op maat) op het gebied van participatie, maatschappelijke ondersteuning en inkomen.

Actiepunt Status
Thema 4: jeugdhulp (ondersteuning jeugd en gezin)
10. In 2015 vindt de transitie van de jeugdhulp plaats.
11. De regionale taken zijn ingevuld en geborgd.
12. Er is een monitor op kwaliteit, klanttevredenheid en kosten.
13. Het inkoopproces van na 2015 is voorbereid.
14. De tussenevaluatie op het nieuwe jeugdstelsel in het eerste kwartaal van 2016 is voorbereid.
15. Er is een start gemaakt met vernieuwende werkwijzen: preventie, vroegsignalering.
Thema 5: ondersteuning cliënten en mantelzorgers
16. De cliëntondersteuning is vormgegeven.
17. In het ondersteuningsplan van de cliënt is opgenomen hoe de mantelzorger, ter voorkoming van overbelasting, kan worden geholpen.
18. De mantelzorgondersteuning is naar de grote groep professionals in de wijk overgedragen.
Er is een proef uitgevoerd met WeHelpen (2014-2015) en een besluit over het vervolg genomen.
19. Er is een pool van onafhankelijke (externe) cliëntondersteuning met specifieke deskundigheden (eigen ervaringen) vanuit bestaande cliënten- en/of belangenorganisaties.
Thema 6: WMO-maatwerkvoorzieningen
20. Er is een overgangstraject voor de (circa. 3.000) cliënten met een AWBZ indicatie die overkomen naar de gemeente (per 1 januari 2015).
21. We hebben, waar mogelijk en met inachtneming van het overgangsjaar, nieuwe vormen van algemene voorzieningen gerealiseerd.
22. Het experiment populatiemanagement in de wijken Wesselerbrink, Pathmos-Stevenfenne-Stadsveld en Glanerbrug is gestart.
Thema 7: woonbegeleiding
23. In 2015 zijn er contracten met de plaatselijke corporaties om jaarlijks 25 woningen te leveren conform de opdracht om te komen tot spreiding over de stad.
Thema 8: maatschappelijke- en vrouwenopvang
24. Een aantal plaatsen in de opvang, in instellingen, is benoemd als bed-bad-en-broodopvang.
Thema 9: inkomensondersteuning
25. Het product inkomensondersteuning blijft binnen de financiële kaders.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.
 

Toelichting
Ad13: Het vervolgproces van doorontwikkeling en innovatie; de 'Transformatieagenda' wordt met cliënten, aanbieders en gemeenten Samen14/OZJT gevormd. 

Ad15: Een eerste stap in deze omvangrijke ontwikkeling is gemaakt door de verbinding tussen wijkteams, onderwijs, huisartsen en overige partners. Een daadwerkelijke verschuiving naar preventie wordt komend jaar mbv het vastgestelde transformatieagenda vorm gegeven.

Ad18: Er komt een besluit in 2015 over het vervolg in 2016. Er zal een actiedag na de zomer georganiseerd worden, het is niet zeker of de gehele proef kan worden uitgevoerd.

Ad22: Er is in 2014 een intentieovereenkomst gesloten. Het experiment is nog niet gestart omdat er nog geen overeenkomst is tussen de gemeente en de zorgaanbieders over de organisatie van de toegang.

Ad25: In verband met oplopende kosten zijn er ombuigingsmaatregelen genomen op de onderdelen bewindvoering (strenger toetsen op de kosten voor meerderjarigen beschermingsbewind) en kosten voor huurschulden (eerste twee maanden geen bijzondere bijstand voor huurschulden). De financiële effecten hiervan zijn (nog) niet zichtbaar. Wel zien we een daling in het aantal aanvragen voor bewindvoering. 
We zijn in gesprek met de Stadsbank Oost Nederland over de taakstellende bezuiniging van 200.000 euro op de bedrijfsvoering. Wij komen in de armoedenota met voorstellen hoe wij willen omgaan met deze taakstellende bezuiniging.

Thema Product Status Afwijking (x 1.000 euro)
Doelstelling A: versterken van de zelf- en samenredzaamheid en de gezondheid van inwoners.
1. Bevorderen gezondheid en actieve sportdeelname.
2. Aanbieden van Algemene voorzieningen.
3. Jongerenwerk en opvoedondersteuning
Versterken burgerkracht  
Doelstelling B: een kwalitatief goed en toegankelijke ondersteuning (op maat) op het gebied van participatie, maatschappelijke ondersteuning en inkomen.
4. Jeugdhulp (ondersteuning jeugd en gezin) Specialistische jeugdhulp  
Jeugdhulp gedwongen kader  
5. Ondersteuning cliënten en mantelzorgers Lichte ondersteuning en regie  
6. WMO-maatwerkvoorzieningen WMO begeleiding  
WMO individuele voorzieningen 1.600
7. Woonbegeleiding Beschermd wonen  
8. Maatschappelijke en vrouwenopvang Opvangvoorzieningen  
9. Inkomensondersteuning Inkomensondersteuning -860
Subtotaal     740
10. Bestemmingsvoorstel Inkomensondersteuning -500
Totaal     240

Legenda:  = tegenvaller;  = risico;  = conform begroting;  = meevaller;  = neutrale wijziging.

Toelichting:

Versterken burgerkracht (vluchtelingenwerk)
Alifa ontvangt een subsidie voor vluchtelingenwerk, waarvan ze 0,5 fte kan inzetten. In de lijn met de wensen van de Raad is uitbreiding naar 1,0 fte voor de ondersteuning van asielzoekers en uitgeprocedeerden noodzakelijk om de volgende activiteiten het hoofd te kunnen beiden: extra instroom in Nederland van asielzoekers, extra werk als gevolg van het beëindigen van het project Perspectief, extra instroom van statushouders, werkzaamheden die samenhangen met gezinshereniging, actieve deelname aan het ketenoverleg en afhandeling van lopende procedures door rechtbanken en de Dienst Terugkeer en Vertrek. De extra kosten bedragen in 2015 in totaal 36.315 euro. De omvang van de uitbreiding en de kosten daarvan zijn in goed overleg met Alifa tot stand gekomen.

Het College heeft besloten om:
om aan Alifa in 2015 een aanvullende subsidie te verlenen van 36.315 euro voor de uitbreiding van inzet op vluchtelingenwerk en de kosten hiervan te dekken binnen het (begrotings)product Versterken Burgerkracht.
NB: Dekking vanuit het product versterken Burgerkracht niet verwarren met het vrij beschikbare (flexibele) budget Burgerkracht stadsdelen ad 0,6 mln. euro in 2016 oplopend naar 1,2 mln. euro in 2017.

Jeugdhulp
De overdracht van cliëntgegevens is nog onvolledig en loopt achter. Van de circa 2.700 cliënten is op 1 april 2015 voor ongeveer 1.000 cliënten in beeld wat de ondersteuningsvraag is. Een goede prognose op de verwachte kosten Jeugdhulp (specialistische jeugdhulp, Jeugdhulp gedwongen kader) is daarom, bij het opmaken van deze zomernota, nog niet te maken. Als er een afwijking wordt verwacht, kan dit zowel positief als negatief zijn. Er zijn nog veel onzekerheden ten aanzien van onze cliënten; we leren ze net kennen inclusief de ondersteuningsvraag die ze hebben; welke financiële middelen daarvoor nodig zijn is daarvan een afgeleide. Dit beeld zien we ook bij andere gemeenten. Ondanks bovenstaande kan in kwalitatieve zin wel geconcludeerd worden dat zorg wordt geleverd.
We blijven de Raad middels de kwartaalrapportage (voortgangsbrief transities Sociaal Domein) informeren over de voortgang en bij substantiële afwijkingen rapporteren.

In Bijlage 4 zijn enkele inzichten opgenomen naar aanleiding van de gegevensoverdracht Jeugd per april 2015.

Lichte ondersteuning en regie (ondersteuning cliënten en mantelzorgers)
Ophoging subsidie Stichting Maatschappelijke Dienstverlening (SMD)
Er moet voor 2,25 fte aan middelen (163.000 euro) worden verschoven tussen gemeente en SMD. In de Programmabegroting 2015-2018 is voor de subsidieverlening aan de SMD E-H een bedrag opgenomen van 7.369.300 euro, het geschatte aandeel van de SMD in de begroting ‘Wijkcoaches Enschede’ in 2015. Intussen heeft het aantal benodigde fte’s voor ondersteuning, frontoffice, backoffice en wijkcoaches zich verder uitgekristalliseerd. Er is nu nog meer duidelijkheid over het onderscheid in gemeentelijke taken en taken die belegd zijn bij de SMD. De SMD geeft aan dat de financiële situatie van de inrichting voor de organisatie van de wijkcoaches niet toereikend is. Binnen de begroting van de wijkteams (Lichte ondersteuning en regie) is rekening gehouden met de financiering van additioneel 2,25 fte wijkcoaches (ad 163.000 euro). Deze middelen zijn noodzakelijk voor een adequate bezetting van de wijkteams en backoffice. Dit leidt tot een verschuiving van kosten voor een bedrag van 163.000 euro. Met dit bedrag wordt de subsidie voor de SMD opgehoogd.

Het College heeft besloten om:
om de subsidie aan de Stichting Maatschappelijke Dienstverlening op te hogen met 163.000 euro en de kosten hiervan te dekken binnen het product Lichte ondersteuning en regie.

Lichte ondersteuning en regie (wijkteams)
Per 1 januari 2015 zijn de wijkteams in hun nieuwe rol terecht gekomen. Het feit dat vanuit verschillende organisaties medewerkers zijn aangetrokken, heeft ertoe geleid dat wat expertise betreft de wijkteams goed hebben kunnen inspringen op alle vragen die op hen af kwamen. De eerste maanden zijn wel hectisch geweest, omdat in een nieuwe organisatorische setting met “nieuwe” cliënten gewerkt werd en bovendien ook met nieuwe systemen die nog niet volledig uitontwikkeld waren. Daarnaast heeft de moeizame overdracht van gegevens met betrekking tot alle jeugdzorgcliënten op 31 december 2014 parten gespeeld en is er veel energie gestoken in het verkrijgen van de benodigde informatie om de taken met betrekking tot die cliënten adequaat uit te kunnen voeren. Hoewel de werkdruk groot is, is het tot nog toe gelukt om aanvragen snel na aanmelding op te kunnen te pakken. De werkdruk komt wel op twee manieren tot uitdrukking. Het ziekteverzuim binnen de wijkteams ligt op ruim 7,5% en de tijd die er beschikbaar is om te besteden aan preventieve acties staat onder druk.  Met scholen en huisartsen zijn afspraken gemaakt om elkaar snel en makkelijk te vinden wanneer dat nodig is. De wijkteams zijn opgebouwd en bemenst door de gemeente Enschede en de Stichting Maatschappelijke Dienstverlening (SMD) gezamenlijk. Nu in de uitvoeringsfase vindt gezamenlijke aansturing van de teams plaats. Deze samenwerking met de SMD verloopt uitstekend.

WMO begeleiding (maatwerkvoorzieningen)
De prognose van de WMO maatwerkvoorzieningen is met onzekerheden omgeven. Deze komen voort uit het overgangsrecht van cliënten. Het gaat hierbij om hoogte en duur van de lopende ondersteuning in relatie tot het effect van de uit te voeren herindicaties. Daarnaast zijn er bijstellingen te verwachten uit de inzet van algemene voorzieningen die op dit moment nog onduidelijk zijn en is de inschatting van nieuwe zorgaanvragen nog lastig te maken. Wel zijn enkele tot op heden bekende cliëntkenmerken overzichtelijk in beeld gebracht in bijlage 4.

WMO individuele voorzieningen (maatwerkvoorzieningen)
De aanbesteding collectief vervoer levert een voordeel op van circa 0,6 miljoen euro voor 2015. Daarnaast verwachten we voor een bedrag van 0,5 miljoen euro minder aanspraak op WMO individuele voorzieningen en een voordeel van 0,5 miljoen euro als gevolg van een eindafrekening van de PGB-administratie door Menzis. Dat levert een verwacht voordeel op van 1,6 miljoen euro. Hierna volgt een toelichting

Ad Wmo Individuele Voorzieningen
Los van de transitieopgave, zien wij al een aantal jaren dat het beroep op Wmo-voorzieningen (woonvoorzieningen, huishoudelijke ondersteuning, vervoersvoorzieningen) afneemt en het aantal aanvragen terugloopt. Ook ten opzichte van de meeste recente raming zien wij een daling in het aantal aanvragen en toekenningen. Deze afname wordt deels verklaard door de afschaffing van de Wtcg (Wet tegemoetkoming chronisch zieken & gehandicapten), de regeling eigen bijdrage en de gewijzigde Wmo en daarop gebaseerde uitvoeringsregelingen. Ook de gekantelde werkwijze waarbij we meer kijken naar eigen kracht, inzet van sociaal netwerk en algemene voorzieningen speelt een rol. Voor 2015 levert dit een aanvullend voordeel op van 0,5 miljoen euro. De verwachting is dat dit voordeel structureel is en zal daarom betrokken worden bij de gemeentebrede bezuinigingsopgave voor 2016 en verder.

Ad Incidenteel voordeel Menzis
Daarnaast is er een incidenteel voordeel ontstaan van 0,5 miljoen euro door de afrekening van de PGB-administratie individuele voorzieningen van Menzis. Dit is de finale afrekening over periode t/m 2014, omdat Menzis stopt met de uitvoering van deze administratie voor de gemeente Enschede. Bij het product inkomensondersteuning (zie hieronder) wordt een voorstel gedaan voor de bestemming van dit voordeel.

Daarnaast is er een incidenteel voordeel van 1,7 miljoen euro (incidentele bijdrage VWS ten behoeve van zachte landing transitie individuele voorzieningen). Dit voordeel wordt ingezet ten behoeve van de transformatieagenda Maatschappelijke Ondersteuning 2015-2017. Hierin worden ook de restantmiddelen CJG (0,6 miljoen euro), GIDS-gelden (1,4 miljoen euro), middelen Gezond Meedoen (0,5 miljoen euro) en Provinciale middelen Jeugd (0,4 miljoen euro) ingezet. Het raadsvoorstel hierover zal naar verwachting op 8 juni behandeld worden in de Raad.

Beschermd Wonen (Woonbegeleiding)
Enschede functioneert voor Beschermd Wonen als centrum gemeente voor 8 Twentse gemeenten. De cliëntgegevens met betrekking tot het overgangsrecht zijn nog niet volledig aangeleverd, daarom is er nog geen compleet beeld van de financiële verplichtingen die hieruit voortvloeien. De verwachting is dat dit zal leiden tot een overschrijding van het beschikbare budget. Via de VNG loopt een overleg met ministerie van VWS over een verhoging van decentralisatie uitkering, omdat over het geheel van de uitvoering van Beschermd Wonen in Nederland een substantieel tekort ontstaat bij de centrum gemeenten.

Opvangvoorzieningen
Door de recentelijke kabinetsplannen om de opvang voor uitgeprocedeerde asielzoekers te concentreren in 6 steden is er onduidelijkheid ontstaan over een meer permanente opvangregeling. Gemeenten gaan binnenkort met het Rijk in overleg over hoe de opvang eruit moet komen te zien en de financiering daarvoor.  Enschede behoort deze opvang te bieden en maakt in de tussentijd kosten voor de tijdelijke opvang van de uitgeprocedeerde asielzoekers in de Bed-Bad-Brood-Begeleiding regeling. Afhankelijk van de landelijke ontwikkelingen en onderhandelingen, komt er de komende maanden meer duidelijkheid over de invulling van de definitieve regeling en de financiering daarvan. De totale kosten voor Enschede variëren van minimaal 50.000 euro tot maximaal 150.000 euro (uitgaande van 10 personen voor de duur van 2 tot 6 maanden). Indien Enschede geen vergoeding krijgt van het Rijk dan zal het verwachte voordeel voor het programma MO naar beneden moeten worden bijgesteld.

Onttrekking Reserve WMO (restant invoeringskosten Decentralisaties)
Per 1 januari zijn de taken op het gebied van Jeugdhulp, AWBZ-begeleiding en Beschermd Wonen overgedragen aan gemeenten. In 2015 moet, met name op het gebied van bedrijfsvoering, nog veel werk verzet worden, zoals:

  • opzet, inrichting en doorontwikkeling van noodzakelijke management en stuurinformatie;
  • borging, inclusief audit door de accountant, van een goede beschrijving en werking van de nieuwe  werkprocessen nieuwe en bijbehorende software met betrekking tot de rechtmatigheid;
  • goede communicatie naar cliënten en burgers.

Door het Rijk zijn voor deze invoeringskosten middelen beschikbaar gesteld. Door de Raad is hiervoor eerder de “reserve WMO” ingesteld, welke voorziet in de dekking van deze kosten (1,4 miljoen euro). Formeel moet de onttrekking aan deze reserve nog bekrachtigd worden.

We stellen voor:
1. de invoeringskosten voor de Decentralisatie, ad 1.396.983 euro, te onttrekken aan de reserve WMO. 

Inkomensondersteuning
Schuldhulpverlening
De overschrijding op Schuldhulpverlening bedraagt circa 0,5 miljoen euro. Voor 0,2 miljoen euro is dit het gevolg van een uit 2013 ingeboekte taakstelling bedrijfsvoering Stadsbank Oost Nederland, waarover we op dit moment in gesprek zijn met de Stadsbank. De overige 0,3 miljoen euro moet voor het overgrote deel worden gerealiseerd door een vermindering van het aantal ‘verstrekte’ producten. Deze versobering moet de komende maanden nog haar beslag krijgen.

Bijzondere bijstand
De kosten van Bijzondere bijstand 0,5 miljoen euro hoger dan begroot. De ombuigingseffecten op de bewindvoering (drempelbedrag en van 110% naar 100%) en de kosten voor huurschulden zijn (nog) niet zichtbaar. De overschrijding bij Bijzondere bijstand is mede het gevolg van het open einde karakter van de regeling.

Pilot en Fonds bijzondere noden
Op de 'pilot vermindering schulden' en bij Fonds bijzondere noden is sprake van een meevaller van ruim 0,1 miljoen euro.

Bestemmmingsvoorstel
De overschrijding op dit product heeft naar verwachting een doorwerking in 2016  van ca. 0,7 miljoen euro. In de Raad van 22 juni heeft de behandeling van de Kadernota Armoedebeleid 2015-2019 plaatsgevonden. Daarin is een nieuw kader en meerjarenperspectief geschetst. Er is besloten tot een versobering van 0,2 miljoen euro door het aanpassen van de werkwijze van de Formulierenbrigade. Daarmee resteert nog een dekkingsopgave van 0,5 miljoen euro. Wij stellen voor om het hiervoor genoemde eenmalige voordeel op het product WMO Individuele voorzieningen van 0,5 miljoen euro als gevolg van de afrekening door Menzis in te zetten als financiering voor die opgave in 2016. De financiële opgave loopt in 2017 op naar 0,7 miljoen euro en vanaf 2018 naar 0,8 miljoen euro. De benodigde financiering voor 2017 en verder dient nader te worden verkend binnen het totaal van het Sociale Domein. Uiterlijk in de Zomernota 2016 zal dit concreet ingevuld zijn.

Wij stellen voor:
2. Het incidentele voordeel van 0,5 miljoen euro als gevolg van de afrekening van de PGB voorzieningen 2014 door Menzis te storten in de Reserve WMO en deze in 2016 te onttrekken ten gunste van het product Inkomensondersteuning.

2.3. Versterken economie

Klik hier voor een uitgebreide beschrijving van de politieke speerpunten zoals opgenomen in de Programmabegroting 2015-2018.

Doelstelling A: economische groei in Enschede en Twente (meer bedrijven en groei van bedrijven).

Actiepunt Status
Thema 1 en 2: versterken (internationaal) ondernemersklimaat & brancheaanpak en acquisitie
1. Knelpunten in het vestigingsklimaat benoemen en aanpakken (waar mogelijk/passend in regionaal verband).
2. Versterken van de regionale samenwerking op het gebied van economische zaken.
3. Invoeren specifieke focus bij de inzet van onze internationale allianties.
4. Het in regionaal verband oppakken van acquisitieleads van de Twente Board, Kennispark en Port of Twente.
5. Acquisitie op sectorniveau. Er wordt per branche een acquisitie top vijf bepaald. Per bedrijf wordt bekeken hoe de acquisitie het beste vorm kan krijgen en met wie.
Thema 3: versterken groene groei
6. In 2015 zetten wij vooral in op uitvoering van de landelijke Green deal ‘Smart Energy Cities’. Onderdeel hiervan is de pilot op het gebied van smartgrids in de Bothoven.
7. Daarnaast kan energiebesparing het bedrijfsleven een duurzame impuls geven. We gaan met hen in overleg om tot afspraken, in de vorm van bijvoorbeeld een convenant, te komen. Dit als onderdeel van het Actieplan Duurzaamheid (zie Duurzame Leefomgeving).
Thema 4: faciliteren kansrijke economische projecten
8. Kennispark: we gaan ons inzetten om het midden- en kleinbedrijf beter te verbinden met het onderwijs en onderzoek (UT, Saxion en Kennispark). Op fysiek vlak zetten we samen met de Provincie in op realisatie van fase 2 van het masterplan Kennispark. Met deze middelen willen we de transformatie inzetten van een moderne, gemengde werklocatie naar een innovatieve campusomgeving met internationale allure. We willen de kwaliteit van de openbare ruimte in het gebied verhogen en een innovatiepad en parkeergarage aanleggen. Doel is om het vestigingsklimaat in het gebied dusdanig te maken dat de ondernemers verleid worden om daarna zelf het parkmanagement op te pakken. 
9. Herstructurering Havengebied: in de eerste helft van 2015 wordt het project afgerond. Per 2015 gaan we starten met een gezamenlijk havenbeheer Twentekanalen. Een havenmanager gaat het havenbeheer uitvoeren en verder uitwerken samen met de partners vanuit overheden en bedrijfsleven.
10. XL Businesspark: de kade zal naar verwachting in 2015 in gebruik worden genomen, onder andere door Eurol en de Combi Terminal Twente. Acquisitie blijft het grootste speerpunt in de uitvoering. 
11. Luchthaven: in 2015 zal worden ingezet op uitwerking van de aanbevelingen van de commissie onder leiding van de heer Wientjes. We gaan de bestemmingsplantechnische mogelijkheden verkennen voor nieuwe ontwikkelingen op het terrein.
12. Usseler Es: dit project is tot 2018 stilgelegd in verband met de uitkomsten van de regionale bedrijventerreinenvisie. 
 Thema 5: bereikbaarheid (fysiek en digitaal)  
13. Start aanleg van het laatste deel van het 'hoogwaardig openbaar vervoer' (HOV) (tussen Goolkatenweg en Uranusstraat).
14. Afronden van de verbreding van de Auke Vleerstraat. 
15. Lobby op een verbreding van de verbinding naar Münster (RW35-B54) en een betere verbinding per trein richting de Randstad. Voor de realisatie van projecten zijn we sterk afhankelijk van subsidies van Rijk, provincie en Regio Twente.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

Toelichting

Ad1: We willen via een gestructureerde aanpak de meest belemmerende knelpunten voor vestiging van (nieuwe) bedrijven in Enschede analyseren en een benchmark uitvoeren t.o.v. andere gemeenten. Op basis van de analyse ontwikkelen we vervolgens gerichte voorstellen voor een aanpak om het succes van onze acquisitie te vergroten. Extra personele inzet op Tech Base Twente is ten koste gegaan van de inzet op dit actiepunt. 

Ad10: Het in gebruik nemen van de kade ligt op koers. We zijn regionaal in gesprek over de acquisitie. Door vertraging in planologische procedures wordt de uitgifte vertraagd.

 

Doelstelling B: een groter deel van de potentiële beroepsbevolking is aan het werk.

Actiepunt Status
Thema 6: vergroten zelfredzaamheid bij het vinden van werk binnen en buiten Enschede
16. We geven marktpartijen, zoals uitzendbureaus, inzicht in het bemiddelbare deel van ons werkzoekendenbestand en onderzoeken op welke wijze marktpartijen betrokken kunnen of moeten zijn bij de bemiddeling van werkzoekenden.
17. We gaan de werkzoekenden nog meer digitaal ondersteunen. Daarbij zal meer uitgegaan worden van hun eigen kracht en vaardigheden bij het vinden van werk.
18. We stappen over op de CBS registratie voor het bepalen van het werkloosheidspercentage. 
19. Werken vanuit één regionale werkgeversbenadering en garantiebanen creëren voor werkzoekenden die niet in staat zijn het wettelijk minimumloon te verdienen. Daarbij is sprake van een gezamenlijk regionaal aanbod van werkgerichte arbeidsmarktinstrumenten.
20. Uitvoering van de Enschedese arbeidsmarktaanpak (EAA) 2015 en de bijbehorende verordeningen. 
21. Minder mensen die afhankelijk zijn van een uitkering en daarmee een reductie van de uitgaven van algemene bijstand voor levensonderhoud.   
22. Een pakket met maatregelen dat aanvullend is op het eerdere Ontwikkelplan MAU. 
23. Vanaf 2015 is er geen nieuwe instroom in het kader van de 'Wet sociale werkvoorziening' (WSW) meer mogelijk. Daarmee zal via natuurlijk verloop de komende tientallen jaren de  WSW worden afgebouwd.
Thema 7: investeren in werkgelegenheid
24. Wij zullen met regionale collega's follow-up geven aan de leads die de Twente Board krijgt.  
25. Regiobreed zetten we een gezamenlijk lobbytraject op om met een eenduidig verhaal richting Provincie, Rijk en Europa te kunnen acteren.
26. We zetten in op de kansen op de arbeidsmarkt die buiten Enschede en Twente liggen. Daarbij kijken we ook naar de mogelijkheden die Duitsland en de ons omliggende regio’s bieden. We gaan in Duitsland actief op zoek naar werk en leerwerkplekken voor onze werkzoekenden.
27. We verwachten van onze werkzoekenden dat zij de beschikbare banen accepteren.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

Toelichting

Ad18: We gaan het CBS werkloosheidcijfer gebruiken voor vergelijking op landelijk en internationaal niveau. We blijven het 'niet werkende werkzoekende' (NWW) percentage hanteren op lokaal en regionaal niveau omdat dit percentage de  omvang van de problematiek het beste inzichtelijk maakt. Dit is besproken in het randprogramma van 28 april.

Ad20: De focus ligt op uitstroom en het opvangen van de nieuwe doelgroep  (voorheen Wajong). Op dit moment heeft het Werkplein acht jongeren  in beeld die in aanmerking zouden kunnen komen voor een P-wet uitkering. De verwachting is dat dit aantal groter zal worden na afloop van het schooljaar 2014-2015.

Ad21: Het bestand bijstandsgerechtigden fluctueert. Er is een aantal maatregelen genomen, onder andere in het kader van de meerjarige aanvullende uitkering (MAU), die de bestandsontwikkeling moeten bijsturen. We focussen hierbij op maatregelen voor de uitstroom naar werk. We verwachten dat de uitstroom naar werk, net zoals in 2014, verder zal toenemen in 2015. 
Het streven is uiteindelijk uit te komen met het rijksbudget voor bijstandsuitgaven. Dit doel is nog niet bereikt.

Ad22: Dit pakket is in december 2014 vastgesteld en in uitvoering gebracht. Inzet is om met intensivering van de bestaande maatregelen uit te komen.

 

Doelstelling C: meer jongeren met een opleiding die aansluit bij de arbeidsmarkt.

Actiepunt Status
Thema 8: onderwijs en talentontwikkeling
28. We gaan verder met het verhogen van de kwaliteit van de Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE) in Enschede. Als de voor dit doel beschikbare middelen ook na 2015 beschikbaar blijven, maken we daarover nieuwe afspraken met het Rijk en de stedelijke partners binnen de 30 Integrale Kindcentra (IKC's).
29. We gaan de innovatiekracht en de kwaliteit van het onderwijs vergroten, door initiatieven van scholen op dit punt te belonen. Hiervoor zetten we de middelen voor Brede Talentontwikkeling in.
30. De verordening Leerlingenvervoer wordt, direct na afloop van het schooljaar 2014-2015, geëvalueerd, zoals afgesproken met de raad bij de vaststelling ervan. Daarbij betrekken we ook de aanpassing van de kilometergrens.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

Toelichting

Ad28: De uitvoering in 2015 verloopt grotendeels volgens plan. Met ingang van 2016 dreigt een forse budgetdaling. In het najaar van 2015 maken we op basis van de definitief beschikbare middelen en bestedingsvoorwaarden van het Rijk een plan voor de VVE-periode 2016-2019.

Thema Product Status Afwijking (x 1.000 euro)
Doelstelling A: economische groei in Enschede en Twente (meer bedrijven en groei van bedrijven).
1. Versterken (internationaal) ondernemersklimaat Bedrijfsverzamelgebouwen  
Versterken economische structuur  
Innovatie en ondernemerschap  
2. Versterken groene groei Geen  
3. Brancheaanpak en acquisitie Dienstverlening aan ondernemers  
4. Faciliteren kansrijke economische projecten Projecten economische ontwikkelingen   -400 
5. Bereikbaarheid (fysiek en digitaal) Verkeersinfrastructuur en beleid    
Doelstelling B: een groter deel van de potentiële beroepsbevolking is aan het werk. 
6. Investeren in werkgelegenheid Geen  
7. Vergroten zelfredzaamheid bij het vinden van werk binnen en buiten Enschede Algemene bijstand levensonderhoud 500
Arbeidsmarktparticipatie  
Uitvoering WSW -300
Doelstelling C: meer jongeren met een opleiding die aansluit bij de arbeidsmarkt.
8. Onderwijs en talentontwikkeling Brede talentontwikkeling  
  Aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt  
  Kinderopvang  
  Leerlingenvervoer 300
  Leerplicht / RMC  
Totaal     100

Legenda:  = tegenvaller;  = risico;  = conform begroting;  = meevaller;  = neutrale wijziging.


Toelichting

Innovatie en ondernemerschap
De gemeente dient een bijdrage van 133.000 euro te leveren aan de stichting Kennispark ten behoeve van het Innovatieloket. Hiervoor is geen dekking beschikbaar. Onderzocht wordt of deze bijdrage gedekt kan worden uit de reserve Innovatiefonds. Dit is nog niet duidelijk en zodoende een risico.

Zinnergy
Ten behoeve van het project "actieprogramma Innovatie" (Zinnergy) dient de gemeente een bijdrage van 50.000 euro te leveren aan de Stichting Kennispark.

Wij stellen voor:
3. om 50.000 euro te onttrekken aan de reserve Innovatiebuget. Het betreft een bijdrage aan de Stichting Kennispark voor business development activiteiten.

Projecten economische ontwikkeling
Op 16 februari jl. heeft de Raad ingestemd met het Plan van Aanpak ‘Implementatie Advies Commissie van Wijzen Luchthaven Twente’. Voor de werkzaamheden die in 2015 al worden uitgevoerd is geen dekking beschikbaar. De verwachting is dat het om circa 400.000 euro zal gaan ten behoeve van het Topteam, Q-team, communicatie en kosten luchthavenbesluit.

Algemene bijstand levensonderhoud
De bijstandsuitgaven zijn in 2015 hoger dan het door het Rijk toegekende BUIGbudget. In de begroting 2015 is rekening gehouden met een tekort van 4,7 miljoen euro. Wij verwachten in 2015 een tekort op de BUIG (mede als gevolg van het effect van de maatregelen) van 4,2 miljoen euro. Hierdoor is met de huidige inzichten in 2015 sprake van een eenmalige meevaller van 0,5 miljoen euro. In deze prognose is het nader voorlopig budget d.d. 24-4-2015 meegenomen.

Uitvoering WSW
Op basis van de eerste 3 maanden wordt voor de SW een tekort verwacht van 300.000 euro. Dit tekort bestaat uit lagere opbrengsten uit detacheringen.

Leerlingenvervoer
Door een combinatie van goedkopere vormen van vervoer, minder aanvragen en lagere contractprijzen is sprake van een meevaller van 300.000 euro.

2.4. Duurzame leefomgeving

Klik hier voor een uitgebreide beschrijving van de politieke speerpunten zoals opgenomen in de Programmabegroting 2015-2018.

Doelstelling A: samen met partners behouden en versterken van de ‘dynamische en vitale’ stad.

Actiepunt Status
Thema 1: stedelijke ontwikkeling
1. Actualisatie van de Stedelijke Koers (programmering en strategie).
2. Voorstellen voor het verkleinen van de risico’s en de omvang van grondportefeuille voor projecten die niet bijdragen aan de doelen.
3. Adequate stedelijke instrumenten voor het begeleiden van initiatieven (waaronder een niet project gefinancierde projectorganisatie).
4. Eén verkooporganisatie voor grond en vastgoed met een gezamenlijke verkoopstrategie.
5. Opschonen van bestaand ruimtelijk beleid; minder en globaler, wat leidt tot minder en een globaler bestemmingsplan.
6. Nieuwe omgevingsvisie voor het Binnensingelgebied.
7. Afspraken voor vier jaar met de corporaties over de (ver)bouw, verduurzaming en verkoop van huurwoningen in de vijf stadsdelen.
8. Bestemmingsplanproces wijzigen door iedere bestemmingsplanprocedure te beginnen met de participatie van inwoners, ondernemers en partners. Per plan kan de vorm van participatie verschillen.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

Toelichting

Ad1: Onder de gezamenlijke titel “gebiedsontwikkeling nieuwe stijl” wordt gewerkt aan programmering, ruimtelijke strategie en grondbeleid. In de tweede helft van dit jaar worden resultaten aan de raad voorgelegd.

Ad2: Wordt ook in het kader van “gebiedsontwikkeling nieuwe stijl” en in regionale afstemming onderzocht. Dit leidt tot raadsvoorstellen in het najaar.

Ad3: Het college de raad z.s.m. informeren over een nieuw afwegingskader voor nieuwe initiatieven. Andere instrumenten worden ontwikkeld en in het najaar of begin 2016 aan de raad voorgelegd.

 

Doelstelling B: stimuleren van de bruisende stad.

Actiepunt Status
Thema 2: beleving in de (binnen)stad
9. Regionale afstemming van het bovenlokale cultuuraanbod en de marketing daarvan. Te beginnen met het uitwerken van samenwerking tussen cultuurinstellingen in Hengelo en Enschede.
10. Invoeren van "Cultuureducatie met Kwaliteit" in het primair onderwijs.
11. Actualiseren van het Cultuurplan Enschede, Culturele hotspot van het Oosten. De actualisatie geeft richting aan de bezuinigingen van 1,5 miljoen euro die neer zal slaan in de Programmabegroting 2016-2019.
12. Samenhangende aanpak van citymarketing, toerisme, recreatie en evenementen.
13. Verdere verduurzaming van de Enschedese evenementen.
Thema 3: binnenstad (centrum)
14. Verbeteren van gevels en pleinen alsmede enkele nieuwbouwprojecten op basis van het Actieprogramma Binnenstad en Netwerkstad – project “spontane binnensteden”.
15. Plan van aanpak verduurzamen Centrum.
16. Oplevering van het Medisch Spectrum Twente (MST) met het Koningsplein met de verbinding naar de van Heekgarage.
17. Oplevering van het Wilminkplein met omliggend hotel en woningen.
18. Bouw van de Stadscampus.
19. Vervolg woningbouw in middengebied Spoorzone, Boddenkamp en Laares.
20. Nieuwbouw Schuttersveld.
21. Afronden renovatie Vitensterrein.
22. Uitvoeren wijkverkeerscirculatieplan Hogeland / Getfert.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

 

Doelstelling C: burgers wonen in leefbare en veilige wijken en leveren daar een bijdrage aan.

Actiepunt Status
Thema 4: burger- en overheidsparticipatie
23. Een basismodel stadsdeelgewijs werken, om gebiedsgerichte samenwerking voor en met bewoners, wijken en stadsdelen ten behoeve van zelf- en samenredzaamheid te bevorderen (implementatie burgerkracht).
24. De ontwikkeling en invoering van de gebiedsagenda’s.
25. De ontwikkeling en invoering van de wijkbegroting.
26. We starten een project, waarbij we het onderhoud van een buurt of wijk zo veel als mogelijk bij bewoners leggen. Dit project moet leiden tot gezamenlijk vastgestelde randvoorwaarden voor succesvol zelfbeheer.
27. Overzicht van activiteiten in de wijk maken.
28. Het college zal de raad in juli 2015 een voorstel voorleggen voor een hernieuwd beheerssysteem en herziene spelregels voor toekennen van wijkbudgetten.
Thema 5: openbare orde en veiligheid
29. Het terugdringen van de misdrijven met een hoge impact op slachtoffers (‘high impact crimes’).
30. Het vergroten van het veiligheidsgevoel van (en met) burgers in Enschede.
31. Het terugdringen van jeugdoverlast en jeugdcriminaliteit.
32. Heroriëntatie (uitvoering) camerabeleid.
33. Verdere uitbouw regionale samenwerking en in het verlengde daarvan het Veiligheidshuis Twente.
34. Het bevorderen van de inzet van ondersteunende en vernieuwende middelen voor veiligheid in het publieke domein.
35. Het verbeteren van de informatieverwerking, informatievoorziening en monitoring (Big data).
36. Het versterken van de ketensamenwerking met veiligheidspartners, burgers en ondernemers en het vergroten van de (interne) uitvoeringskracht.
Thema 6: beheer en onderhoud openbare ruimte
37. We starten met de verkoop van reststroken openbaar groen aan bewoners, naast tijdelijk gebruik van reststroken groen door bewoners en partners.
38. Onder voorbehoud van positieve besluitvorming eind 2014 starten we in 2015 in de wijken Pathmos en Stadsveld met de aanleg van het eerste tracé van de Stadsbeek.
39. Een nieuw rioleringsplan (GRP) voor de periode 2016-2020.
40. In 2015 wordt op basis van de evaluatie over 2014 van onkruidbeheersing op verharding (zonder gebruik te maken van chemische bestrijdingsmiddelen) een nieuwe afweging gemaakt tussen het beeld buiten en de gemaakte kosten.
41. Samen met bewoners en partners wordt invulling geven aan de voorbereiding en uitvoering van de noodzakelijke bezuinigingsmaatregelen uit het traject “Veranderen en bezuinigen in het beheer en onderhoud van de openbare ruimte”.
Thema 7: stadsdeelgewijs werken aan lokale duurzame initiatieven (Weconomy) 
42. Een nadere uitwerking van het thema, inclusief de meest geschikte rol voor de gemeente, vindt plaats in het nieuw op te stellen Actieplan Duurzaamheid (zie ook thema 9).
Thema 8: wettelijke taken en deregulering
43. Na besluitvorming eind 2014 over het verminderen van de regeldruk bij een eerste tranche van gemeentelijke, autonome, vergunningstelsels, wordt in 2015 gestart met de uitvoering.
44. We beginnen met het doorlichten van de overige gemeentelijke vergunningstelsels. Hierbij kijken we ook naar welstand, bestemmingsplannen, subsidieregels etc. Dit alles doen wij in een open en transparante discussie met de maatschappij.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

Toelichting

Ad24: Het proces loopt maar vraagt veel inzet op regie vanuit de programma's en de stadsdelen. Hierdoor is er kans op vertraging.

Ad25: Het proces loopt, de financiële paragraaf wordt meegenomen in de wijkprogramma's maar loopt minder snel dan verwacht. 

Ad28: Conform raadsvoorstel van 8 juni 2015 komt er geen nieuw beheerssysteem. De spelregels worden geoptimaliseerd. Daarvoor zullen wij u voor 1 november concrete voorstellen voorleggen. 

Ad29: Mede met gebruikmaking van subsidiegeld wordt het project preventie woninginbraken uitgevoerd. Wij  informeren per wijk huiseigenaren over de mogelijkheden die zij hebben om maatregelen te treffen om woninginbraak tegen te gaan. 

Ad32: Wij willen bij de uitvoering van camerabeleid dit in samenwerking met partners zoals de VRT en omliggende gemeenten doen. De afstemming met deze partners en de politie Oost Nederland kost meer tijd dan gepland.

Ad36: Naast de samenwerking op het gebied van veiligheid met het RIEC-Oost Nederland, en het Veiligheidshuis Twente, is ook de samenwerking met Twente Safety en Security verstevigd.

Ad38: Besluitvorming vindt plaats in het vierde kwartaal van 2015. De voorbereidingsfase heeft meer tijd gekost dan verwacht door de complexe technische achtergrond en de uitgebreide ontwerpaanpak samen met bewoners. De oplossingsmogelijkheid voor de problemen in Pathmos/Stadsveld start wel in 2015 met het aanleggen van drainage.

Ad40: Verwachting is dat er in 2015 een positief resultaat van 100.000 euro zal zijn op onkruidbestrijding op verharding.

Ad43: De concept algemene plaatselijke  verordening (APV) wijzigingen en beleid zijn opgesteld en op 23 maart jl. heeft het College hierop een positief besluit genomen. Dit alles is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de stakeholders in de stad. Om een brede mening op te halen liggen alle stukken van 3 april t/m 1 mei voor inspraak ter inzage. Voor het zomerreces zal de gewijzigde APV aan de Raad worden aangeboden. Streefdatum van inwerkingtreding is 1 oktober as.

 

Doelstelling D: stimuleren van een duurzame leefomgeving.

Actiepunt Status
Thema 9: duurzame energievoorziening
45. Een in gezamenlijkheid met de stad opgesteld Actieplan Duurzaamheid met bijbehorend uitvoeringsprogramma.
46. Verdere invulling van de gemeentelijke rol, waaronder een makelaarsfunctie rondom kennis over energiebesparing (onder meer voor bedrijven en woningeigenaren), een inventarisatie van de ruimte voor (grootschalige) opwekking van duurzame energie en het ondersteunen van initiatieven van partners door ruimte te scheppen op het gebied van vergunningen, regels en leges.
47. Op het terrein van bewustwording van kinderen focussen we de natuur- en milieueducatie op duurzaamheid, zodat kinderen op een verantwoorde manier met energie, grondstoffen en hun (natuurlijke) omgeving omgaan.
Thema 10: afvalstoffen: afvalloos Twente
48. Doorontwikkeling van de Afvalvisie. Dit bereiden we met Twente Milieu en in regionaal verband voor, onder het motto ‘beter scheiden loont’.
49. Maatregelen gericht op het aanpassen van de inzamelfrequentie van het restafval (met een prikkel op service en/of een prikkel op prijs).
50. Maatregelen gericht op optimalisatie van de afvalbrengpunten.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

Toelichting

Ad47: Zowel in het kader van de Lokale Educatie Agenda als van het Actieplan duurzaamheid ontwikkelt het team Talentontwikkeling het concept “Mijn duurzame school”. Dit voorziet in uitvoering van educatie op dat gebied en het daadwerkelijk verduurzamen van de scholen/gebouwen.

Thema Product Status Afwijking (x 1.000 euro)
Doelstelling A: behouden en versterken van de dynamische en vitale stad.
1. Stedelijke ontwikkeling Ruimtelijke ontwikkeling -100 
Bestemmingsplannen  
Grondbedrijf  
Locatieontwikkeling  
Doelstelling B: stimuleren van de bruisende stad.
2. Beleving in de (binnen)stad Cultuur  
Evenementen en citymarketing  
3. Binnenstad (centrum) n.v.t.  
Doelstelling C: burgers wonen in leefbare en veilige wijken en leveren daar een bijdrage aan.
4. Burger- en overheidsparticipatie Stadsdeelsgewijs werken -100
5. Openbare orde en veiligheid Openbare orde en veiligheid +50
6. Stadsdeelgewijs werken aan duurzame initiatieven (Weconomy) n.v.t.  
7. Wettelijke taken en deregulering

Vergunningen leefomgeving  
Handhaving bouwwerken en bedrijven    
Handhaving openbare ruimte  
8. Beheer en onderhoud openbare ruimte Parkeerbeheer  
Begraafplaatsen  
Beheer wegen  
Gladheidsbestrijding -135 
Havens en markten  
Openbare verlichting  
Stadsdeelbeheer 100 
Beleid leefomgeving 60 
Riolering  
Doelstelling D: stimuleren van een duurzame leefomgeving.
9. Duurzame energievoorziening Duurzaamheid  
10. Afvalstoffen: afvalloos Twente Afvalstoffen -75 
Resultaat bedrijfsvoering Stedelijke Ontwikkeling -430
Resultaat bedrijfsvoering Leefomgeving  
Totaal     -630

Legenda:  = tegenvaller;  = risico;  = conform begroting;  = meevaller;  = neutrale wijziging.


Toelichting

Ruimtelijke ontwikkeling
De geraamde opbrengstverhoging door invoering van betaald parkeren bij de Grolsch Veste kan niet worden gerealiseerd als gevolg van gewijzigd beleid t.a.v. betaald parkeren op dit terrein.

Stadsdeelgewijs werken
De uitwerking van de verschillende initiatieven op het gebied van stadsdeelsgewijswerken vragen om extra inzet, hierdoor ontstaat een tekort van ca 100.000 euro.

Openbare orde en veiligheid
Het rekeningresultaat van de Veiligheidsregio Twente (VRT) kent een positief resultaat. Hiervan vloeit circa 50.000 euro terug naar de gemeente Enschede.

Gladheidsbestrijding
In de eerste maanden van dit jaar is er bovengemiddeld vaak gestrooid. Met de winter in de laatste maanden van dit jaar nog voor de boeg, wordt er een overschrijding van het budget verwacht van ca 135.000 euro.

Stadsdeelbeheer
In 2015 is het budget voor onkruidbestrijding met 400.000 euro opgehoogd naar 560.000 euro. De offertes laten zien dat een budget van 460.000 euro voldoende is voor 2015.

Beleid leefomgeving
Extra opbrengsten op basis van afgesloten contracten.

Afvalstoffen
Bezuiniging op dierplaagbestrijding kan niet volledig worden behaald. In 2016 zal dit tekort teruggebracht worden naar 55.000 euro.

Resultaat bedrijfsvoering
Het resultaat op de bedrijfsvoering wordt o.a. veroorzaakt door resultaten op personeelskosten (ouderschapsverlof, inschaling boven normsalarissen). Daarnaast zijn er salarislasten van daadwerkelijk aangewezen bovenformatieve medewerkers die nog niet zijn herplaatst buiten SO of begeleidt naar een andere werkomgeving.

Grondbedrijf
Regionaal bedrijventerrein Twente (RBT) en Area development Twente (ADT)
In de financiën is geen rekening gehouden met eventuele negatieve effecten bij het Grondbedrijf, RBT en ADT. Gezien de ontwikkelingen ten aanzien van RBT en ADT is het te vroeg om een uitspraak te doen over de hoogte van de aanpassing van de voorziening. Voor de bommendetectie geldt dat de afwikkeling van de subsidie en kosten gedurende 2015 zal plaatsvinden, maar een mogelijk effect kan nog niet worden gekwantificeerd.

2.5. Dienstverlening en financieel beleid

Klik hier voor een uitgebreide beschrijving van de politieke speerpunten zoals opgenomen in de Programmabegroting 2015-2018.

Doelstelling A: goede kwaliteit van de gemeentebrede dienstverlening.

Actiepunt Status
Thema 1: ontwikkelen (Stedelijke) Dienstverlening
1. De dienstverlening is op verschillende terreinen standaard ingericht volgens dezelfde principes met een snelle en beveiligde toegang via DigiD, e-herkenning (voor bedrijven) en spraak-/vraagherkenning.
2. We verlenen de stedelijke dienstverlening vanuit het Stadskantoor.
3. We werken voor 100% op afspraak.
4. We plaatsen servicezuilen voor relatief eenvoudige handelingen. Dit willen we uitbreiden met onder andere diensten van partners.
5. We gebruiken de gegevens die we hebben en vragen er niet meerdere malen om.
6. Wij zijn nu nog de eigenaar van vele dossiers, in de toekomst willen we dit veranderen: inwoners en bedrijven zijn eigenaar van het eigen dossier en houden het zelf bij.
Thema 2: regie voeren op de kwaliteit van dienstverlening
7. Transparantie naar inwoners waar het gaat om de gegevens die over hen zijn vastgelegd en wat ermee gebeurt.
8. Het gebruik van “big data”. We willen leren van gegevens én informatie die beschikbaar zijn via open data, social media en websites.
9. Een voorstel voor een onafhankelijke ombudsman zodat burgers hier met hun klachten terecht kunnen. In 2016 evalueren we de werking.
10. Het stimuleren van de zelfredzaamheid van inwoners bij digitale vaardigheden; door het geven van de cursus digisterker.  
Thema 3: communicatie
11. We richten in 2015 in nauwe samenspraak met de stadsdelen een “Kennispunt Participatie” op om opgedane kennis en ervaring te delen.
12. We trainen vanaf 2015 onze ambtenaren in participatiekennis en -competenties.
13. We maken het politieke proces, ook op stadsdeelniveau, transparanter voor inwoners en raad. Enschede.nl/koers053 en de stadsdeel- en partnergesprekken zijn hier voorbeelden van. Tenminste twee keer per jaar zoeken we onze inwoners op om hun mening te vragen over actuele onderwerpen.
14. In 2015 hebben we een nieuwe vraaggerichte en meer interactieve website. In 2018 is deze site gericht op het ‘alles digitaal tenzij’ en het ‘klik, bel, kom’ principe.
15. Voor online participatie zetten we sterk in op social media onder andere gebaseerd op de werkwijze van ‘Henk Ontwerpt’.
16. In 2015 bouwen we ook een nieuw intranet. Dit maakt kennisuitwisseling, samenwerking, leren en inspireren samen met onze partners mogelijk.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

Toelichting

Ad4: Conform landelijke ontwikkelingen maar ook afstemming met partners is het concept van "zelfservice" nog steeds goed maar staat de vorm waarin dit wordt toegepast nog ter discussie. Dat betekent dat we niet per definitie servicezuilen plaatsen maar ook andere (eenvoudigere) oplossingen onderzoeken. Invoering van zelfservice in 2015 blijft het streven.

Ad6: Voorwaarde voor het digitaal beschikbaar stellen van het "eigen dossier" is de invoering van het Zaak Gewijs Werken (ZGW). Hiervoor zijn nog niet alle randvoorwaarden en middelen op orde waardoor we achter liggen op de oorspronkelijke planning. Bijsturing in 2015 is mogelijk maar leidt er wel toe dat nog niet alle dienstverlenende processen ultimo 2015 volledig digitaal zijn.

Ad16: Een sociaal intranet zorgt er voor dat er efficiënter en effectiever samengewerkt kan worden. Daarnaast is het een randvoorwaarde voor een goed werkende lerende organisatie én faciliteert het tijd- en plaatsonafhankelijk werken. De invoering van zo’n intranet vereist aanpassingen van een aantal IT systemen. Om dit zorgvuldig te doen is er meer tijd en meer capaciteit nodig om een voorspoedige implementatie mogelijk te maken. Het opleveren van het sociaal intranet zal daarmee later dan verwacht plaats vinden.

Doelstelling B: het bevorderen van een betrouwbare en voor de lange termijn houdbare financiële huishouding.

Actiepunt Status
Thema 4: verbeteren van de financiële positie en verminderen van de financiële risico's
17. De trend om van actief naar faciliterend/passief grondbeleid te gaan wordt doorgezet.
18. De aanbeveling van de rekenkamer “Maak een realistische risico-inventarisatie van de vastgoedportefeuille” wordt uitgevoerd.
19. Met de overheveling van taken in het sociale domein zijn de risico’s voor de gemeente toegenomen. Door het ontbreken van exacte gegevens over aantallen, bedragen en zorgbehoefte zijn de risico’s nog niet goed in te schatten. In 2015 worden deze gegevens zorgvuldig gemonitord en geëvalueerd.
20. Met de vast te stellen nota ‘Evaluatie verbonden partijen’ worden de doelstellingen en risico’s van de verbonden partijen geëvalueerd en heroverwogen.
21. Wij kiezen voor het geleidelijk verminderen van de schuld door het voeren van een strakke liquiditeitsplanning, het slim herfinancieren van aflopende leningen en terughoudendheid bij het verstrekken van nieuwe leningen aan derden.
Thema 5: werking sociaal deelfonds
22. In de komende periode onderzoeken of een Enschedees Sociaal Deelfonds nog langer wenselijk is. 

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


Doelstelling C: het versterken van het onderlinge vertrouwen tussen inwoners en stadsbestuur en het versterken van de governance op organisaties die gemeentelijke doelstellingen realiseren.

Actiepunt Status
Thema 6: versterken samenwerking
23. Met ander gemeenten en (overheids)instanties willen wij vanwege inhoud en kosten in de komende jaren vergaande samenwerking aangaan.
24. De samenwerking binnen de “Regio Twente” krijgt vanwege de afschaffing van de WGR plus status en de het veranderen van samenwerkingsafspraken in 2015 een andere vorm.
Thema 7: versterken governance
25. Verzelfstandiging: onderhoud Enschede, het Sportbedrijf  en het Ingenieursbureau, de oprichting van de intergemeentelijke bedrijfsvoerings organisatie (IBO).
26. De ontwikkelingen in het takenpakket en de positionering van de Regio Twente, in het kader van de WGR+.
27. Implementeren aanbevelingen rekenkamerrapport "(voor) goed verbonden" bij verbonden partijen zoals onder meer de Stadsbank Oost-Nederland, - Veiligheidsregio Twente en Twente Milieu.
28. Het monitoren van de decentralisatiebeweging waarbij wellicht meer verbonden partijen ontstaan bij de uitvoering van zorgtaken.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.


Doelstelling D: het zo efficiënt mogelijk faciliteren van gemeentelijke taken.

Actiepunt Status
Thema 8: vastgoed
29. De effecten van de motie Haersma Buma; dit betekent voor Enschede een structurele korting van 2,5 miljoen euro zonder dat het werk vervalt.
30. Het overhevelen van onderhoudstaken (1,6 miljoen euro); vanaf 2015 worden scholen verantwoordelijk voor het buitenonderhoud en krijgen het bijbehorend budget. Dit geld zit bij de gemeente vast in investeringen en we zijn niet in 1 jaar van de lasten af.
31. In totaal betekent dit 4,1 miljoen euro minder. In overleg met alle besturen proberen we in 2015 een oplossing te vinden
Thema 9: bedrijfsvoering
32. Vanaf 2015 voeren wij de strategische IT visie uit.
33. In de periode 2015-2018 gaan we de bedrijfsvoering samen met andere Twentse gemeenten uitvoeren.
34. In 2015 verlaten we de Noordmolen en verhuren we deze aan partners. De huisvesting van bestuur en ambtenaren willen wij centraliseren op een beperkter aantal locaties.

Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk;  = conform verwachting; = boven verwachting;  = neutrale wijziging.

Toelichting

Ad31: Het knelpunt kan met een aantal maatregelen teruggebracht worden. Voorbeelden van maatregelen zijn het afstoten van schoolgebouwen en het hanteren van een “nullijn” voor het investeringsplafond. Met de voorgestelde maatregelen is het echter niet mogelijk het gehele tekort binnen het product Onderwijshuisvesting op te lossen. 
Vanuit het intensieve overleg met de schoolbesturen wordt actief gekeken naar verdere oplossingsmogelijkheden, er loopt hiervoor een "herschikkingstraject" en er wordt gekeken naar lange termijn oplossingen zoals het instellen van een gezamenlijke corporatie. Dit vergt echter wel de nodige onderzoektijd en eventueel de nodige voorbereiding(sjaren).

Ad33: Op 9 februari 2015 heeft het college besloten af te zien van een samenwerking in de vorm van de IBO. Nu wordt ingestoken om samen met Almelo, Borne en Losser (ABEL) kansrijke initiatieven door te ontwikkelen en waar mogelijk onder te brengen in Twents verband (Twentebedrijf). Vanaf dat moment kunnen andere regiogemeenten aanhaken.

Thema Product Status Afwijking (x 1.000 euro)
Doelstelling A: goede kwaliteit van de gemeentebrede dienstverlening
1. Ontwikkelen (Stedelijke) Dienstverlening Publieksdienstverlening  
2. Regie voeren op de kwaliteit van dienstverlening Gemeentearchief  
Verkiezingen  
Basisregistratie  
Bezwaar en beroep -50
3. Communicatie n.v.t.    
Doelstelling B: het bevorderen van een betrouwbare en voor de lange termijn houdbare financiële huishouding
4. Verminderen financiële risico’s en verbeteren financiële positie Algemene inkomsten  
Algemene uitkering  
Algemene belastingen  370 
Rente & treasury 500 
5. Werking sociaal deelfonds n.v.t.  
Doelstelling C: het versterken van het onderlinge vertrouwen tussen inwoners en stadsbestuur en het versterken van de governance op organisaties die gemeentelijke doelstellingen realiseren
6. Versterken samenwerking College van B&W -90 
Regionale samenwerking  
Ondersteuning College van B&W en directie  
Raad en commissies -75 
7. Versterken governance n.v.t.  
Doelstelling D: het zo efficiënt mogelijk faciliteren van gemeentelijke taken
8. Vastgoed Onderwijsvoorzieningen: onderwijshuisvesting -200
Sport- en wijkaccommodaties -350
Vastgoedbedrijf  
9. Bedrijfsvoering

Stelposten bedrijfsvoering  
Resultaat bedrijfsvoering  
Interne dienstverlening -100
Regionale dienstverlening  
Totaal     5

Legenda:  = tegenvaller;  = risico;  = conform begroting;  = meevaller;  = neutrale wijziging.

Toelichting

Bezwaar en beroep
Het verwachte nadeel van 50.000 euro wordt veroorzaakt door meer ambtelijke inzet en hogere gerechtskosten.

Algemene belastingen
De lagere inningskosten (300.000 euro) van het Gemeentelijk Belastingkantoor (GBT) en het positieve jaarrekeningresultaat (ca 70.000 euro) van het GBT zorgen voor een voordeel op algemene belastingen. 

Rente en treasury
Door aanhoudend lage rentestand wordt een voordeel verwacht van ca 500.000 euro.

College van B&W
Het verwachte nadeel van 90.000 euro wordt veroorzaakt door de hogere wachtgelden dan begroot.

Raad en commissies
Het verwachte nadeel van 75.000 euro wordt veroorzaakt door de kosten van de benoemingsprocedure van de burgemeester (zie ook raadsvoorstel).

Onderwijsvoorzieningen: onderwijshuisvesting
Het verwachte nadeel van 200.000 euro betreft een lagere opbrengst vanuit overheveling leegstaande objecten naar vastgoedbedrijf Enschede (VBE). Feitelijk is dit veroorzaakt door het niet geheel sluitend krijgen van de financiële gevolgen van de motie Haersma Buma en de decentralisatie van het buitenonderhoud.

Sport- en wijkaccommodaties
De geraamde taakstelling van 250.000 euro op Sport wordt niet gehaald. Daarnaast is er een nadeel door minder verhuur van 100.000 euro. De knelpunten maken onderdeel uit van de lopende inventarisatie voor de opzet van het Sportbedrijf. Het exploitatieresultaat van de wijkaccommodaties maakt, door de concentratie van Vastgoed, onderdeel uit van het product Vastgoed.

Interne dienstverlening
Op verzekeringen wordt een voordeel verwacht van 375.000 euro als gevolg van lagere premie en lager eigen risico. Personele lasten laten per saldo een nadeel van 475.000 euro zien. Dit als gevolg van frictie vanuit het verleden (bovenformatief personeel), maar ook deels als gevolg van nog niet ingevulde taakstellingen op personeel.

Flankerend beleid personeel
Voor Flankerend beleid personeel is in de jaren 2013-2015 in eerste instantie 5 miljoen euro beschikbaar gesteld, 1 miljoen in 2013 en in 2014 en 2015 telkens 2 miljoen. In de begroting 2014 is dit eenmalig met 200.000 euro verhoogd. In de begroting 2015 heeft er een verhoging met 1,5 miljoen euro plaatsgevonden. Deze budgetten zijn voor een groot deel bedoeld om vertrekregelingen te dekken, welke gespreid over de jaren zouden worden uitgekeerd. Als gevolg van aangescherpte fiscale regels is echter een groot deel van die regelingen naar voren gehaald, hetgeen er met name in 2013 toe heeft geleid dat er meer is uitgegeven dan geraamd. Dit tekort is onttrokken aan de algemene reserve met de afspraak dat dit in een volgend jaar zou worden teruggestort. In de berekening van de in 2015 extra toegevoegde middelen is met deze terugstorting rekening gehouden. Bij de programmabegroting wordt jaarlijks een nieuwe inschatting gemaakt van het benodigde bedrag. Er wordt voorgesteld om het bedrag van 9 ton beschikbaar te houden voor Flankerend Beleid als remweg voor bezuinigingen. Het Flankerend Beleid personeel beslaat een periode van meerdere jaren en een exacte verdeling per jaar van het totale budget is vooraf niet aan te geven. Tevens wordt voorgesteld om een eventueel in 2015 niet uitgegeven budget toe te voegen aan de reserve Flankerend Beleid en deze werkwijze meerjarig toe te passen, waardoor deze middelen beschikbaar blijven voor Flankerend Beleid personeel.

In het kader van de reductie en bezuinigingen op personeel is naast het budget Flankerend Beleid personeel de laatste jaren ook de reserve incidenteel middelenkader (onderdeel IZA) beschikbaar. Lasten die gemoeid zijn met deze reductie en bezuiniging in de vorm van onder anderen begeleiding, mobiliteitsacties en vertrekregelingen worden uit deze budgetten gedekt. Deze acties nemen een termijn van vele jaren in beslag. De in voorgaande jaren niet ingezette middelen van de reserve incidenteel middelenkader (onderdeel IZA), zijn samen met het in 2015 beschikbaar gestelde budget Flankerend Beleid het benodigde budget voor deze acties. 

We stellen voor:
4.  het in 2013/2014 per saldo meer uitgegeven bedrag Flankerend Beleid personeel ad 942.390 euro in 2015 terug te storten in de algemene reserve.
5.  de niet ingezette middelen van de reserve incidenteel middelenkader (onderdeel IZA) ad 926.361 euro in 2015 beschikbaar te stellen voor het bevorderen van de personele mobiliteit.
6.  900.000 euro Flankerend Beleid te labelen als “remwegbudget” en in 2015 toe te voegen aan de reserve Flankerend Beleid als remweg voor bezuinigingen vanaf 2016.
7. Met ingang van 2015 niet bestede budgetten Flankerend Beleid personeel bij het opstellen van de gemeenterekening toe te voegen aan de reserve Flankerend Beleid.

Flankerend beleid ICT
In 2014 was een budget ten laste van de reserve Flankerend beleid van 1 miljoen euro beschikbaar gesteld. Er zijn wel veel trajecten in 2014 in gang gezet, maar de kosten bedroegen slechts 67.000 euro en dat is ten laste van deze reserve gebracht. Het resterende deel van de in 2014 in gang gezette projecten wordt naar verwachting in 2015 besteed. Daarnaast is in het weerstandsvermogen rekening gehouden met een budget van 1 miljoen euro voor Flankerend Beleid ICT, maar in 2015 is dit bedrag niet op begroting gebracht. Naar verwachting zal dat in 2015 niet nodig zijn en zal pas in 2016 hier een beroep op worden gedaan.

We stellen voor:
8. het in 2014 niet bestede deel Flankerend beleid ICT ad 933.000 euro in 2015 te onttrekken uit de reserve Flankerend beleid ICT ter dekking van de in 2014 gestarte ICT projecten.

Investeringen IT bedrijf
Om de beschikbaarheid en performance van de bestaande IT infrastructuur te borgen en voldoende toegerust te zijn voor de toekomstige ontwikkelingen zijn in 2015 aanvullende investeringen nodig. Met deze investeringen kan het IT bedrijf garant staan voor een goede performance in de komende jaren en moet down-time van de systemen en meer onderhoudsinspanning worden voorkomen. De noodzaak om te investeren is onder andere aangetoond met een doorlichting van de huidige ICT-Infrastructuur door een gerenommeerd adviesbureau. Het IT bedrijf van de Gemeente Enschede is werkzaam voor de Gemeente Enschede en voor negen externe verbonden partijen onder de noemer van SSC Twente. Eventuele gebreken in de dienstverlening werken door naar alle partijen. Om de noodzakelijke vernieuwing te kunnen realiseren moeten 36 samenhangende projecten worden uitgevoerd. Het plan wordt uitgevoerd met een doorlooptijd van 5 kwartalen: de verwachte start is 1 april 2015, de verwachte afronding is 1 mei 2016. Enkele projecten zijn reeds gestart met eigen personeel. De verhoging van de kapitaallasten die voortkomen uit de investeringen kan worden gedekt uit de middelen die beschikbaar zijn in de bestaande IT reserves.

We stellen voor:
9. Voor 2015 het krediet voor het IT bedrijf te verhogen met 235.000 euro voor 0 jaars krediet, 32.000 euro voor 3 jaars krediet en 1.620.000 euro voor 5 jaars krediet. De hieruit voortvloeiende kapitaallasten te dekken uit de hiervoor bestaande IT reserves.

Regionale dienstverlening
Binnen vastgoedinformatie zijn drie dienstauto's aan vervanging toe. Verder worden er werkzaamheden binnen vastgoedinformatie verricht ten behoeve van derden.

We stellen voor:
10. een krediet beschikbaar te stellen van 102.000 euro voor de vervanging van drie dienstauto's voor vastgoedinformatie. De hieruit voorvloeiende kapitaallasten worden deels gedekt uit de bijdrage werkzaamheden derden en deels uit de binnen Regionale dienstverlening beschikbare budgetten.