Doelenboom
Doelstelling Thema's Producten Wat heeft het gekost? | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bedragen x 1.000 Euro's |
Het jaar 2016 stond voor Dienstverlening en Financieel Beleid in vele opzichten voor “basis op orde”:
Herfinanciering FC Twente
In 2016 is veel (gezamenlijke) inspanning geleverd op de verdere inhoudelijke en financiële “gezondmaking” van FC Twente. In december 2015 heeft de gemeenteraad ingestemd met het onder voorwaarden verstrekken van een garantstelling door het college aan FC Twente voor de noodzakelijke herfinanciering. Na langdurig en goed overleg en afstemming met FC Twente gedurende heel 2016 is in februari 2017 ingestemd met een garantstelling van 8,4 miljoen. Daarbij is de huidige geldlening, die in eerste aanleg ook zou worden afgelost, in stand gelaten en is afgesproken de vergoeding van externe advieskosten te wijzigen in een vergoeding van 75% van de advieskosten. Dit is verwerkt in deze jaarrekening. Hiermee is een balans gevonden tussen garanties voor de gemeente en financiële ruimte voor FC Twente om in haar (voetbal)huishouding verder orde op zaken te kunnen stellen. Dit met het uitgangspunt om binnen de gestelde kaders een faillissement, en daarmee verlies van de gemeentelijke lening, te voorkomen. Daarnaast geldt dat het financiële risicoprofiel en de governance van FC Twente in algemene zin ten opzichte van december 2015 significant zijn verbeterd.
Lobbyagenda Enschede
De volgende lobbyactiviteiten hebben Enschede inhoudelijk en financieel diverse voordelen opgeleverd. Deze voordelen zijn ook te lezen in de programma's Versterken Economie en Duurzame Leefomgeving. Voorbeelden van deze lobbyactiviteiten zijn:
Investeringen IT
In 2016 is de nieuwe IT-basisvoorziening (baseline) geïmplementeerd. Hiermee is een sneller en stabieler netwerk, moderne software en meer mogelijkheden om 24 uur per dag onze IT te gebruiken, verkregen. Door middel van geavanceerde monitoringssoftware zijn preventieve acties mogelijk om verstoringen te voorkomen.
Met het verder doorvoeren van de Baseline Informatieveiligheid Gemeenten (BIG) zijn we in staat om risico’s (van buiten) te verkleinen.
Het in 2016 opgeleverde Informatie Investerings Plan (IIP) voorziet in (de aanzet tot) verdere investeringen in informatiekundige ontwikkelingen van de gemeente. Het gaat daarbij vooral om investeringen voor het digitaliseren van onze primaire bedrijfsprocessen vanuit onze ambitie/doelen (o.a. in het sociaal domein) maar ook vanuit wet- en regelgeving (o.a. implementatie omgevingswet). Het IIP helpt om de I-randvoorwaarden en implementatie voor deze projecten te regelen maar kan niet algeheel zorgdragen voor het afdekken van inhoudelijke aspecten bij dergelijke projecten. Zo wordt nu spanning gevoeld op de implementatie van de Basisregistratie Personen (BRP) waarbij ook sprake is van een forse aanslag op personele opleidings- en transitiecapaciteit.
Communicatie
Met het vaststellen van de communicatievisie 2016-2018 in februari 2016 zijn de uitgangspunten voor het communiceren met en over onze stad herijkt. De gemeente wil op een open, snelle, transparante en interactieve manier communiceren. Daarnaast moet al het goeds dat Enschede te bieden heeft actief en wervend uitgedragen worden. Dat doen we niet alleen langs de bekende communicatiekanalen maar ook op innovatieve wijzen (denk aan “Enschede wekt op” en de invoering van Diftar). Een belangrijke rol is weggelegd voor onze strategische partners. In 2016 is met name de samenwerking met Enschede FM verstevigd en is ook geholpen met het verder ondersteunen van haar financiële huishouding. Met de invoering van een sociaal intranet (IntEns) is ook een verdere impuls gegeven aan de gemeentelijke interne communicatie. Langs de actuele lijnen van social media worden medewerkers sneller betrokken bij- en geïnformeerd over maatschappelijke thema’s in de Stad, nieuwe werkwijzen, nieuwsgroepen etc. IntEns draagt dan ook actief bij aan de “lerende organisatie”.
Naast bovengenoemde thema’s hebben we in 2016 onder andere het volgende bereikt:
Financieel resultaat
Het financieel resultaat voor het programma Dienstverlening en financieel beleid bedraagt 12,5 miljoen euro positief ten opzichte van de actuele begroting 2016. Dit is een verbetering ten opzichte van het verwachte resultaat in de Zomernota 2016 van ruim 15 miljoen euro. Dit wordt veroorzaakt door een aantal grote incidentele positieve mutaties (teruggaaf BTW op re-integratie in de periode 2005-2015, verkoop aandelen Enexis en effecten mei-, september- en decembercirculaires), toegenomen belasting- en treasuryopbrengsten en positievere bedrijfsvoeringsresultaten. Daar tegenover staan negatieve mutaties vanuit de ontvlechting van Sport, noodzakelijke afwaardering van activa voor onderwijshuisvesting en hogere dotaties voor personele voorzieningen.
Indicatoren
Doelstelling A: Goede kwaliteit van de gemeentebrede dienstverlening
1. Rapportcijfer voor de klanttevredenheid over gemeentebrede dienstverlening
Toelichting
Het rapportcijfer klanttevredenheid is een gewogen gemiddelde gemeten over verschillende klantcontacten (digitaal, fysiek en telefonisch). In 2015 en 2016 heeft er geen onderzoek plaatsgevonden naar de klanttevredenheid bij de postafhandeling. Hiervoor is het laatst gemeten cijfer van 2014 aangehouden. Ten opzichte van 2015 is het rapportcijfer iets gedaald in verband met de verschuiving van het gewogen gemiddelde van telefoon naar digitaal.
Doelstelling B: Het bevorderen van een betrouwbare en voor de lange termijn houdbare financiële huishouding
2. Ratio gemeentelijke bijdrage sociale zekerheid (werk/inkomen) ten opzichte van rijksbijdrage
Toelichting
Met deze indicator wordt in beeld gebracht hoeveel geld wij als gemeente toe moeten leggen op de rijksbijdragen op de gebieden van werk, inkomen en zorg. Streven is om de eigen bijdrage zo laag mogelijk te krijgen.
3. Ratio weerstandsvermogen
Toelichting
De ratio komt eind 2016 uit op 1,3 en bevindt zich hiermee binnen de door de raad vastgestelde wenselijke bandbreedte van 1,0 - 1,4. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing.
Doelstelling C: Het versterken van het onderlinge vertrouwen tussen inwoners en stadsbestuur en het versterken van de governance op organisaties die gemeentelijke doelstellingen realiseren
4. Rapportcijfer voor de mate waarin de burgers betrokken worden bij de uitvoering van de gemeentelijke plannen
Bij een betrouwbaarheid van 95% is er een foutmarge van 0,06% naar boven en beneden.
Toelichting
Via het programma goed bestuur, experimentenagenda wordt invulling gegeven aan het verbeteren van deze indicator.
5. Rapportcijfer voor de mate waarin de kiezer invloed heeft op wat er in de stad gebeurt
Bij een betrouwbaarheid van 95% is er een foutmarge van 0,1% naar boven en beneden.
Toelichting
Via het programma goed bestuur, experimentenagenda wordt invulling gegeven aan het verbeteren van deze indicator.
Doelstelling D: Het zo efficiënt mogelijk faciliteren van gemeentelijke taken
6. Gemeentelijk energieverbruik omlaag (2013 = basisjaar):
Gasverbruik
Toelichting
Het totale gemeentelijk gasverbruik ligt vanaf 2014 onder het streefverbruik. De warme winters van de laatste jaren zijn de voornaamste oorzaak van het lagere gemeentelijk gasverbruik. In 2016 is ten opzichte van 2015 een stijging van het verbruik zichtbaar, veroorzaakt door een koudere maand december.
Elektra
Toelichting
Het verbruik van elektriciteit ligt vanaf 2014 ruim onder het streefverbruik. Energiebesparende maatregelen zoals toepassing van zonnepanelen, gebruik van ledlampen voor onder andere straatverlichting en vervanging van apparatuur door energie besparende apparatuur zijn de voornaamste oorzaken van de daling van het elektriciteitsverbruik. In 2016 is een stabilisatie van het verbruik zichtbaar.
7. 100% duurzaam inkopen
Toelichting
Met ingang van 2017 is de definitie van het percentage duurzaam inkopen gewijzigd:
Definitie: Het aantal gepubliceerde aanbestedingen/offerteaanvragen met duurzaamheidseisen (> 50.000 euro) ten opzichte van het totaal aantal aanbestedingen/offerteaanvragen (> 50.000 euro). Het gaat hierbij om alle gepubliceerde EU-aanbestedingen, openbare nationale aanbestedingen en meervoudig onderhandse offerteaanvragen groter dan 50.000 euro (exclusief btw).
Bovenstaande definitie wordt landelijk gebruikt in 'Vensters voor bedrijfsvoering' en biedt daarmee enerzijds de mogelijkheid om adequaat te vergelijken en is anderzijds afdoende meetbaar.
Op alle in de Tenderboard besproken inkoopopdrachten (Inkopen voor diensten en leveringen boven de 100.000 euro en voor Werken boven de 500.000 euro) zijn duurzaamheidseisen toegepast. In de Tenderboard streven we naar een hoger ambitieniveau op duurzaamheid dan de minimaal gestelde duurzaamheidscriteria per productgroepen van PIANOO. Daarnaast wordt over alle inkoopopdrachten vanaf 25.000 euro door de afdeling Inkoop een advies gegeven over het toepassen van duurzaamheidscriteria.
Doelstelling A: Goede kwaliteit van de gemeentebrede dienstverlening
Actiepunten 2016 | Status Zomernota | Status 31/12/2016 |
Thema 1: Ontwikkelen (Stedelijke) Dienstverlening | ||
1. De overheidsdienstverlening wordt samen gebracht in het stadskantoor. | ![]() |
![]() |
2. De dienstverlening van de gemeente verbetert en digitaliseert door: | ||
A. De mogelijke uitbreiding van digitale selfservice in het stadskantoor | ![]() |
![]() |
B. Deregulering | ![]() |
![]() |
C. De invoering van de Omgevingswet | ![]() |
![]() |
D. Het project Digitale Innovatie Arbeidsmarktaanpak (DIA) | ![]() |
![]() |
3. De gemeente sluit zich aan op 'Mijn.overheid.nl'. | ![]() |
![]() |
Thema 2: Regie voeren op de kwaliteit van dienstverlening | ||
4. Er wordt gestart met 'zaakgericht werken' volgens de 'lean methode' waarbij met één proces aanvragen op een uniforme wijze worden afgehandeld. | ![]() |
![]() |
5. Open data wordt beschikbaar gesteld als onderdeel van big data om Enschede als Smart City te ondersteunen. | ![]() |
![]() |
6. In samenwerking met de NVVB wordt een dashboard ontwikkeld voor publieksdienstverlening, onderdeel van Vensters voor dienstverlening. | ![]() |
![]() |
7. In 2016 wordt er geëxperimenteerd met het verleggen van het eigenaarschap van de informatie richting inwoner en bedrijf. | ![]() |
![]() |
8. De Baseline Informatiebeveiliging Nederlandse Gemeenten (BIG) wordt als beleidskader vastgesteld. Deze maatregelen voor informatiebeveiliging worden voor 1 januari 2017 geïmplementeerd. | ![]() |
![]() |
Thema 3: Communicatie | ||
9. De binnenkort aan u voor te leggen communicatievisie wordt uitgevoerd. Deze is opgebouwd uit drie sporen: | ||
A. Meldingen Openbare Ruimte; mogelijkheden om meldingen te maken en te volgen worden gemoderniseerd (App) en verbeterd (inzicht op digitale kaart). | ![]() |
![]() |
B. De wijkprogramma's worden op de (digitale) kaart gezet (voorheen: wijkbegroting). | ![]() |
![]() |
C. "Jij maakt de buurt" wordt een interactieve website. | ![]() |
![]() |
10. Door beter gebruik te maken van digitale middelen intensiveren we de communicatie met de stad en zet het college in op meer participatie uit de samenleving (zie ook www.verbeterdebuurt.nl). | ![]() |
![]() |
Legenda: = niet of slechts gedeeltelijk uitgevoerd;
= loopt achter, bijsturing mogelijk;
= conform verwachting;
= boven verwachting;
= neutrale wijziging.
Toelichting
Actiepunt 2A: Er is een grondige verkenning gedaan naar de mogelijkheden en randvoorwaarden voor uitbreiding van selfservice in het Stadskantoor. Op basis van deze verkenning wordt een project gestart. In 2017 willen we naast het digitaal maken van afspraken, ook gefaseerd andere diensten gaan aanbieden. Dit is mede afhankelijk van de optimalisering van de inrichting van de begane grond in het Stadskantoor.
Actiepunt 2B: Het traject met betrekking tot verdere deregulering binnen het fysieke domein heeft in 2016 vertraging opgelopen door het herprioriteren van werkzaamheden van de projectleiding. De deregulering van de standplaatsvergunning en kapvergunning zijn geëvalueerd, hierover is de raad op 12 december 2016 per brief geïnformeerd.
Actiepunt 4: Het project zaakgericht werken is vanwege toenemende complexiteit stopgezet. Aan het uitgangspunt en doelstelling voor zaakgericht werken is ingezet op inzet op gedrag en procesverbetering en herinrichting onder andere met behulp van de leanmethode.
Actiepunt 7: Vanwege andere prioritering van andere projecten is hier dit jaar geen invulling aangegeven.
Actiepunt 8: Door beheer en onderhoud en landelijke- en Europese wetgeving is de volledige omzetting van
de BIG naar generieke richtlijnen niet afgerond in 2016 maar is omgevormd naar een doorlopend proces. Ook na 1-1-2017 zullen nieuwe maatregelen voor informatiebeveiliging geïmplementeerd worden. In 2016 is een veiligheidsoverleg geïmplementeerd en zijn specifieke functies voor informatiebeveiliging geformaliseerd.
Actiepunt 9A: Eind 2016 is een pilot met “Slim melden” gestart, die bij positief verloop in 2017 beschikbaar komt voor bewoners. Dit als alternatief voor de niet meer door de huidige leverancier geleverde app voor meldingen openbare ruimte.
Doelstelling B: Het bevorderen van een betrouwbare en voor de lange termijn houdbare financiële huishouding
Actiepunten 2016 | Status Zomernota | Status 31/12/2016 |
Thema 4: Verbeteren van de financiële positie en verminderen van de financiële risico's | ||
11. In het kader van de Eigentijdse Gebiedsontwikkeling is gestart met het onderzoek naar de effecten en mogelijkheden voor het verkorten van de looptijd van grondexploitaties (grexen) tot tien jaar. Dit is in lijn met de voorgenomen wijziging van de commissie BBV. Kanttekening hierbij is dat mutaties conform de BBV een mogelijke ingangsdatum van 1 januari 2016 kunnen hebben. De opdracht van de Eigentijdse Gebiedsontwikkeling is gerelateerd aan de huidige coalitieperiode. Binnen het fysieke domein is vanaf 2018 twee miljoen euro extra ruimte gecreëerd om de fysieke projecten in de stad te gaan herijken en toekomstbestendig te maken. | ![]() |
![]() |
12. De overige voorgenomen wijzigingen van het BBV rondom grondexploitaties gericht op risicoreductie, hebben betrekking op: | ||
A. Het beperken van kostentoerekening aan grexen conform kostenverhaal WRO/BRO; | ![]() |
![]() |
B. Het beperken van rentetoerekening aan grexen op basis van werkelijke rente vreemd vermogen. | ![]() |
![]() |
13. Er word onderzoek gedaan naar de toekomstige strategische rol en positie van de gemeente Enschede in de gemeenschappelijke projecten ADT, RBT en GEM. Voor het RBT wordt de afweging gemaakt of de huidige samenwerking kan worden gecontinueerd of dat, rekening houdende met gemeentelijke belangen, wordt overgegaan tot een andere vorm van samenwerken. Voor de GEM is besloten de samenwerking met ingang van 1 november te beëindigen. Voor ADT is er sprake van een advies van de Commissie van Wijzen om het gebied van de luchthaven te ontwikkelen tot een Technology Base Twente (TecBT). Het college van GS en B&W hebben vervolgens de opdracht gekregen het plan van aanpak tot uitvoering te brengen, waarbij één van de opdrachten is om de ontvlechting van de woongebieden te onderzoeken. De onderhandelingen zijn onlangs, na de provinciale verkiezingen, door beide colleges weer opgepakt. | ![]() |
![]() |
14. De vastgoedportefeuille wordt verder afgebouwd. | ![]() |
![]() |
15. Het traject 'richting aan ruimte' wordt uitgevoerd waarbij de projectenportefeuille tegen het licht wordt gehouden. Hierbij worden de projecten heroverwogen aan de hand van de programmering en prioriteiten. | ![]() |
![]() |
16. Met de uitvoering van het 'Deltaplan' wordt het risico gereduceerd dat we financieel niet met de middelen van het verdeelmodel voor inkomensvoorzieningen (BUIG) uitkomen. | ![]() |
![]() |
17. Met college streeft naar een verdere schuldreductie. Dit wordt onder meer bewerkstelligd door terughoudendheid bij het verstrekken van nieuwe geldleningen. | ![]() |
![]() |
Thema 5: Werking sociaal deelfonds | ||
18. De Programmabegroting 2016-2029 voorziet in de oprichting van een Sociaal Fonds. Dat moet het mogelijk maken om de in gang gezette transformatie van het Sociaal Domein maximaal te faciliteren. Voor een uitgebreide toelichting op de opzet en werking hiervan wordt verwezen naar Hoofdstuk 2.5 van de programmabegroting 2016-2019. | ![]() |
![]() |
Legenda: = niet of slechts gedeeltelijk uitgevoerd;
= loopt achter, bijsturing mogelijk;
= conform verwachting;
= boven verwachting;
= neutrale wijziging.
Toelichting
Actiepunt 13: Door ambtelijke en bestuurlijke intensivering is het proces verbeterd en loopt naar verwachting.
Actiepunt 16: De uitvoering van het Deltaplan heeft in 2016 geleid tot vermindering van de uitgaven van de bijstand. Ultimo 2016 is er echter wel sprake van een tekort op het BUIG-budget en het beschikbare bedrag in de gemeentebegroting. Meer informatie is te vinden in het programma Versterken economie.
Doelstelling C: Het versterken van het onderlinge vertrouwen tussen inwoners en stadsbestuur en het versterken van de governance op organisaties die gemeentelijke doelstellingen realiseren
Actiepunten 2016 | Status Zomernota | Status 31/12/2016 |
Thema 6: Versterken samenwerking | ||
19. Het college kiest voor een hernieuwde samenwerking in de regio nu de 'WGR+'-status vervalt. Daarbij wordt rekening gehouden met besluiten, wensen en bedenkingen die de raad meegegeven heeft bij de behandeling van het rapport van de commissie Robben. De Twentse griffiers trekken samen met de regio op ten behoeve van een actieve betrokkenheid van de gemeenteraden in de nieuwe samenwerking. | ![]() |
![]() |
20. De uitvoeringsagenda sourcing wordt uitgevoerd waarbij het college met concrete voorstellen komt voor taken die op de korte en middellange termijn in aanmerking komen voor nader onderzoek naar outsourcing. Hierdoor ontstaan nieuwe vormen van samenwerking. | ![]() |
![]() |
21. Het stadsdeelsgewijs werken wordt doorontwikkeld tot een nieuwe vorm van samenlevingsgericht werken. Dit wordt onder andere gedaan door de stadsconsultaties. | ![]() |
![]() |
22. Het college zoekt nadrukkelijker de samenwerking met Duitsland. | ![]() |
![]() |
23. De samenwerking met het Kennispark wordt versterkt. | ![]() |
![]() |
24. In lijn met de sportnota wordt het sportbedrijf uitgewerkt. In 2016 leggen we keuzes voor aan de raad om op de langere termijn een gezonde sportexploitatie te garanderen. Daarmee wordt een splitsing gemaakt tussen 'vorming sportbedrijf' met een werkbare en gefaseerde start en 'een structureel gezonde exploitatie'. | ![]() |
![]() |
Thema 7: Versterken governance | ||
25. De klachtencommissaris komt in het voorjaar met zijn evaluatie; de gemeenteraad beslist aan de hand van de ervaringen over eventuele uitwerkingen of bijstellingen van de vastgestelde kaders. | ![]() |
![]() |
26. De raad ontwikkelt een nieuw model voor (financieel) toezicht, waarbij de posities van de rekenkamer-, de rekeningencommissie en de accountant worden betrokken. | ![]() |
![]() |
27. De raad werkt mogelijke wetswijzigingen op het gebied van de rekenkamerfunctie uit voor de gemeente Enschede. | ![]() |
![]() |
28. De rekenkamer gaat werken aan de regionale samenwerking van rekenkamercommissies. | ![]() |
![]() |
29. Het college gaat de werking en governance van de twente board evalueren. | ![]() |
![]() |
30. De uitvoeringsagenda sourcen en regie wordt uitgevoerd. Er wordt gestart met vijf gemeentelijke onderdelen die als eerste aan het afwegingskader sourcen en regie worden getoetst. Bij dit onderzoek worden uiteraard de ervaringen met de verzelfstandiging van Onderhoud Enschede en het Sportbedrijf meegenomen en worden de effecten van ontvlechtingen (verzelfstandigingen) in beeld gebracht. We nemen acties om de desintegratie-effecten maximaal te dempen. | ![]() |
![]() |
Legenda: = niet of slechts gedeeltelijk uitgevoerd;
= loopt achter, bijsturing mogelijk;
= conform verwachting;
= boven verwachting;
= neutrale wijziging.
Toelichting
Actiepunt 20: Zie toelichting actiepunt 30.
Actiepunt 21: zie programma duurzame leefomgeving thema 4 Burger- en overheidsparticipatie, afspraak 9b
Actiepunt 28: In 2016 heeft de Rekenkamercommissie samenwerking gezocht met de Rekenkamercommissies van Almelo, Borne en Hengelo. Gezamenlijk is een onderzoek uitgevoerd naar de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Stadsbank Oost Nederland. Deze positieve ervaring heeft geleid tot de start van een tweede gezamenlijk onderzoek naar de GR Twente Milieu. In de eerste helft van 2017 voeren de Rekenkamercommissies een Quick scan uit naar de gezamenlijke verbonden partijen.
Actiepunt 30: Interne evaluaties leren dat sourcen in een breder perspectief geplaatst moet worden: outsourcen niet als doel op zich maar als organisatie instrument om te bepalen waar de uitvoering van taken het beste rendeert. De eerste 5 onderzoeken zijn afgerond (zie actiepunt 33) waarbij:
Doelstelling D: Het zo efficiënt mogelijk faciliteren van gemeentelijke taken
Actiepunten 2016 | Status Zomernota | Status 31/12/2016 |
Thema 8: Vastgoed | ||
31. Het college onderzoekt of verzelfstandiging c.q. het op afstand zetten van vastgoed financieel en inhoudelijk aantrekkelijk is. Bij een positieve business case voeren we dit uit. | ![]() |
![]() |
Thema 9: Bedrijfsvoering | ||
32. De organisatie wordt veranderd door de uitvoering meer ruimte te geven en het aantal interne regels te verminderen. Zo zorgen we er voor dat de organisatie zich nog meer kan richten op het samen met inwoners invulling geven aan de opgaven van de stad. Zie ook bedrijfsvoeringsparagraaf. | ![]() |
![]() |
33. Volgens de uitvoeringsagenda sourcing beoordeelt het college de taken op mogelijke verzelfstandiging, regionale samenwerking of eigenstandig uit blijven voeren. De volgende vijf taken worden als eerste getoetst: | ||
A. Begeleiding naar werk (onderdeel Werk); | ![]() |
![]() |
B. Stadsingenieurs Enschede; | ![]() |
![]() |
C. Communicatie; | ![]() |
![]() |
D. Vastgoedbedrijf; | ![]() |
![]() |
E. Personeel & organisatie. | ![]() |
![]() |
34. De interne processen worden versimpeld, zodat deze betrouwbaarder en goedkoper worden via: | ||
A. Het omvormen van de inkoop-, facturerings- en betalingsprocessen tot één geautomatiseerd proces (Purchase to Pay). | ![]() |
![]() |
B. Het stapsgewijs invoeren van zaakgericht werken. | ![]() |
![]() |
35. Er wordt gezorgd voor een betere organisatie van de bedrijfsvoering, waarbij de uitvoerende onderdelen van de gemeente meer invloed hebben op de ondersteuning. | ![]() |
![]() |
36. Het flexconcept wordt geïmplementeerd in het Stadhuis en het college richt zich maximaal op het vrijspelen van de Noordmolen en het Werkplein. De financiële consequenties hiervan worden betrokken bij onze vastgoedstrategie en ambtelijke huisvestingsvisie. | ![]() |
![]() |
Legenda: = niet of slechts gedeeltelijk uitgevoerd;
= loopt achter, bijsturing mogelijk;
= conform verwachting;
= boven verwachting;
= neutrale wijziging.
Toelichting
Actiepunt 31: Op 6 december 2016 heeft het College besloten de huidige strategische koers op vastgoed te handhaven en niet in te zetten op een verzelfstandiging van het Vastgoed Bedrijf Enschede (VBE). Vastgoed is geen kerntaak, we stoten af tenzij de markt niet levert of te duur is. We gaan niet over tot verzelfstandiging, omdat dit financieel en inhoudelijk te weinig voordelen biedt. Dit betekent dat het VBE onverminderd verder gaat met het uitvoeren van de vastgoedstrategie zoals vastgelegd in de nota ‘Strategie op Vastgoed’ van 2015.
Actiepunt 34A: In 2016 is de aanbesteding voor het Purchase to Pay-systeem afgerond. Er is hard gewerkt aan het inrichten van het systeem samen met de automatiseerder Novulo. Het project heeft daarbij vertraging opgelopen omdat de aanbesteding meer tijd geeft gevraagd. Deze is op 30 mei 2016 afgerond. Daarna is opnieuw vertraging ontstaan omdat zowel vanuit de gemeente als vanuit de leverancier de omvang van het project is onderschat. Er liggen, met name op het gebied van IT, nogal wat uitdagingen, zoals een complexe IT-architectuur met 6 koppelingen. De verwachting is dat over enkele maanden de eerste afdeling kan gaan werken met de nieuwe inrichting.
Actiepunt 34B: Het project zaakgericht werken is vanwege toenemende complexiteit stopgezet. Aan het uitgangspunt zaakgericht werken wordt nu gewerkt door inzet op gedrag en procesverbetering en herinrichting onder andere met behulp van de leanmethode. Niet het systeem en de “zaak” staan
centraal, maar juist de klant en het proces.
Actiepunt 36: Het flex - concept is nog niet gerealiseerd in het stadhuis. In december zijn hiervoor de
voorbereidingen gestart. De Noordmolen is nog niet vrijgespeeld, omdat er prioriteit is gegeven aan het vrijspelen van het werkplein en het vormen van het inwonersplein. Door deze beweging zijn de verschillende klant stromen in het stadskantoor sterk toegenomen. De taakstelling op het vrijspelen van de Noordmolen is betrokken bij de verdere uitwerking van de huisvestingsvisie.
In onderstaande taartdiagram worden de uitgaven per thema weergegeven.
|
Toelichting
Het programma Dienstverlening en financieel beleid heeft een voordelig resultaat van 12,5 miljoen euro. Hierbij is rekening gehouden met de effecten van de mei-, september en decembercirculaire. Het positieve resultaat wordt enerzijds veroorzaakt door een voordeel op de 'concernproducten' (16,5 miljoen euro) en anderzijds door een nadeel op de 'dienstverleningsproducten' (4,0 miljoen euro).
Het resultaat op de 'concernproducten' bestaat uit de volgende afwijkingen:
Het resultaat op de 'dienstverleningsproducten' bestaat uit de volgende afwijkingen: