Doelstelling Thema's Producten Wat mag het kosten | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bedragen x 1.000 Euro's |
Op basis van het coalitieakkoord is de programmabegroting 2015-2018 opgesteld. Hierin is voor de komende vier jaar bepaald wat het college wil bereiken.
Economisch gaat het goed met Enschede. Het aantal banen blijft jaar op jaar groeien. We verwachten dan ook dat dit zich in 2018 door gaat vertalen in een daling van het werkloosheidscijfer en een verdere afname van het aantal huishoudens in de bijstand.
Met de keuze van de raad in de zomernota 2017 voor scenario 5 "evenwichtige keuzes", zijn de intensiveringen op acquisitie, internationaal en de strategische onderwijsagenda komen te vervallen. Dit betekent dat activiteiten op deze vlakken onder druk komen te staan. Hierbij valt te denken aan de Tolle Woche, dienstverlening aan de ondernemers, het internationaler maken van onze stad en gezamenlijke inzet met de kennisinstellingen op het vasthouden van talent.
Waar gaan we wel mee aan de slag? Komend jaar richten we ons vol op de prioriteiten voor de stad: het versterken van de bereikbaarheid van banen, de regionale economie, de ontwikkeling van de toplocaties, het versterken van de kansen in Duitsland (het deel wat wel in scenario "evenwichtige keuzes" zit) en het verder terugdringen van het bijstandsbestand. Via het programma "smart cities" profileren we ons verder als innovatieve stad.
Een belangrijk dossier waar we in 2018 veel vaart op willen maken is het versterken van de bereikbaarheid van banen. Bereikbaarheid is de motor voor agglomeratievorming. Steden als Münster, Osnabrück en Enschede hebben een belangrijke functie voor de regionale economie. Het verbinden van de stedelijke kernen binnen de Euregio en het optimaliseren van de onderlinge samenhang is belangrijk voor de (economische) ontwikkeling van het gebied. Studies maken duidelijk dat zowel voor Münster en Osnabrück, als voor Enschede het belangrijkste groeipotentieel gevonden wordt in grensoverschrijdende samenwerking. Het ontwikkelen van een internationaal herkenbare agglomeratie vormt daarin een belangrijke factor en het verbeteren van de bereikbaarheid speelt daarbij een cruciale rol.
In regionaal verband gaan we ons via de Agenda voor Twente samen met onze partners sterk maken voor de uitvoeringsagenda op de actielijnen "techniek als motor", "arbeidsmarkt & talent", "bereikbaarheid & vestigingsklimaat" en "duurzaamheid & circulaire economie". Deze thema's sluiten goed aan bij de prioriteiten voor onze stad.
Op de toplocaties verwachten we veel nieuwe ontwikkelingen in 2018. In de binnenstad zullen onder andere Decathlon en Hudson's Bay openen. Het Ariënsplein wordt onderdeel van de stadscampus. In het gebied Kennispark gaan onder andere Demcon, Switch en Ecare bouwen. Op Technology Base Twente krijgt de samenwerking met DJI en Nokia concreet vorm, vindt de start plaats van het test center, betrekt Space53 een shelter en gaat AELS meerdere vliegtuigen demonteren. Verwachting is dat al deze ontwikkelingen zullen leiden tot een groei van het aantal banen.
Bij "smart cities" zetten we Enschede neer als living lab (een ruimte waarin geëxperimenteerd kan worden) en zijn we launching customer vanuit gemeentelijke vraagstukken voor oplossingen met slimme technologie.
De afname van het aantal huishoudens met een bijstandsuitkering lijkt zich nu (medio 2017) al in te zetten. De instroom in de bijstand neemt af ten opzichte van vorige jaren. Dit komt aan de ene kant door de aantrekkende economie (meer kansen op een baan) en aan de andere kant door het dalende aantal nieuwe statushouders. We gaan ons in 2018 richten op het vergroten van de zelfredzaamheid van de mensen die een bijstandsuitkering ontvangen via taal, opleiding en coaching.
Indicatoren
1. Aantal banen (prognose banengroei gebaseerd op landelijke cijfers CBS, CPB en UWV)
Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing.
Toelichting
Deze grafieken tonen de ontwikkeling van het aantal banen in Enschede en Twente. Het aantal banen is het aantal werkelijk ingevulde arbeidsplaatsen in Enschede en Twente. Het aantal arbeidsplaatsen zegt iets over de vitaliteit van de economie.
We streven tot en met 2021 naar een banengroei die minimaal gelijk is aan het landelijke niveau. De prognose voor de banengroei is gebaseerd op de prognose van CBS/UWV.
2. Bruto regionaal product Twente per inwoner
Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing.
Toelichting
Het bruto regionaal product Twente (BRP Twente) is de totale - toegevoegde - waarde van alles wat in Twente aan goederen en diensten wordt geproduceerd. Het zegt iets over de concurrentiekracht van een regio. In Twents verband zetten we in op een toename van het BRP Twente.
De streefwaarde is gebaseerd op de landelijke prognose van groei BRP. De realisatie van 2016 is nog niet bekend.
3. Waardering dienstverlening Ondernemersloket
Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing.
Toelichting
We vragen de ondernemers hoe zij de dienstverlening door de accountmanagers van het Ondernemersloket hebben ervaren. Ook vragen we naar de tevredenheid over de informatieverstrekking door het Ondernemersloket.
Het cijfer is een gemiddelde van vier metingen in een jaar. Het streven is een gemiddeld cijfer van een 8.
4. Bereikbaarheid Enschede West en centrum (lager dan 100 betekent beter bereikbaar)
Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing.
Toelichting
De bereikbaarheidsindicator is in 2011 gestart als een indexcijfer van de reistijden over een aantal invalswegen naar het centrum van Enschede. Een lagere waarde betekent dat de reistijd ten opzichte van 2011 verbeterd is.
We streven ernaar om de bereikbaarheidswaarde van 2015 vast te houden.
5. Energiebesparing bedrijfsleven (mutatie emissie CO2)
Gas:
Electra:
Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing.
Toelichting
In deze twee grafieken wordt het energieverbruik van de Enschedese bedrijven in kaart gebracht.
Het streven is om het energieverbruik in 10 jaar tijd met 12% te reduceren. Dit streven is vastgelegd in het actieplan Duurzaamheid van juni 2015. Dit betekent een afname van het verbruik van gas en elektriciteit van 1,2% per jaar (de streefwaarde in de grafieken). De streefwaarde gaat in vanaf 2016 (afname met 1,2% ten opzichte van het jaar ervoor).
6. Groene groei: aantal bedrijven dat deelneemt in een maatwerkconvenant op het thema groene groei
Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing.
Toelichting
Deze grafiek laat zien hoeveel bedrijven deelnemen in een convenant 'groene groei' op basis van het Actieplan Duurzaamheid.
7. De netto participatiegraad
Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing.
Toelichting
De netto participatiegraad geeft aan welk deel van de mensen in de leeftijdsgroep van 15 tot 75 jaar (de potentiële beroepsbevolking) daadwerkelijk aan het werk is.
Het streven is om de netto participatiegraad langzaam te verhogen. Hoe hoger dit percentage, hoe kleiner het deel niet-werkenden is. Niet-werkenden zijn aan de ene kant scholieren, studenten, renteniers en aan de andere kant de werkloze beroepsbevolking. Vooral die laatste groep zien we graag kleiner worden. Dit heeft een positieve invloed op de financiële situatie van de gemeente.
8. Aantal niet-werkende werkzoekenden (NWW) en aantal mensen met een uitkering in het kader van de Wet werk en bijstand/Participatiewet (WWB/PW)
Aantal NWW
Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing.
Aantal WWB/PW
Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing.
Toelichting
Met deze indicatoren zien we hoeveel inwoners als niet werkende werkzoekende staan geregistreerd bij het UWV (mensen met een WW uitkering of een bijstandsuitkering, of mensen zonder een uitkering die weer aan de slag willen) en hoeveel huishoudens een bijstandsuitkering op basis van de Participatiewet ontvangen. Dit laatste gegeven beïnvloedt in hoge mate de gemeentelijke financiële positie.
Voor de indicator NWW worden geen landelijke ontwikkelingsverwachtingen bepaald. Daarom kiezen we ervoor om bij deze indicator te streven naar een werkelijke ontwikkeling in 2017 die gunstiger is dan de werkelijke ontwikkeling landelijk.
De prognose voor het aantal huishoudens met WWB/PW is gebaseerd op de prognose van het Centraal Planbureau in de Macro economische verkenning 2017. We streven ernaar om onder het landelijke gemiddelde uit te komen.
9. Onderwijsindex, bestaat uit:
Havo/vwo
Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing.
Vmbo
Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing.
Primair onderwijs (PrO)
Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing.
Toelichting
Deze indicator geeft een beeld met welk onderwijsadvies kinderen de basisschool verlaten. Dit zegt iets over het succes van het voortraject (VVE en basisschool) en over het percentage leerlingen voor wie MBO-niveau 3 haalbaar zou zijn.
9B. Beroepsbevolking met opleidingsniveau mbo 2 en hoger
Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing.
Toelichting
Mbo 2 en hoger biedt een zogenaamde 'startkwalificatie' voor de arbeidsmarkt. Jongeren met opleidingsniveau mbo 2 en lager zijn nu oververtegenwoordigd in ons bijstandsbestand. Het streven is om het aandeel mbo 2 en hoger in de beroepsbevolking te vergroten.
9C. Percentage VO-leerlingen met een technisch profiel (derde en vierde leerjaar)
Vwo
Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing.
Havo
Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing.
Vmbo
Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing.
9D. Percentage afgestudeerden UT, Saxion, ROC met een technische studie
UT
Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing.
Saxion
Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing.
ROC
Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing.
Toelichting
De twee technische indicatoren 9C en 9D zijn gekozen, omdat voor de toekomst grote tekorten worden verwacht in technisch geschoold personeel. Daarom hebben jongeren met een technische opleiding meer kans om een baan te vinden.
Wettelijk verplichte indicatoren
Op grond van het Besluit begroting en verantwoording zijn onderstaande indicatoren opgenomen. De indicatoren gelden voor iedere gemeente en zijn bedoeld om gemeenten met elkaar te kunnen vergelijken. Dit is mogelijk via www.waarstaatjegemeente.nl.
Beleidsveld | Naam indicator | Eenheid | Score | Bron |
2. Verkeer en vervoer | Ziekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuig | % | 13 | VeiligheidNL |
2. Verkeer en vervoer | Overige vervoersongevallen met een gewonde fietser | % | 12 | VeiligheidNL |
3. Economie | Functiemenging | % | 51,8 | LISA |
3. Economie | Bruto gemeentelijk product | Verhouding tussen gemeten en verwacht product | 107 | Atlas voor gemeenten |
3. Economie | Vestigingen (van bedrijven) | Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd 15 t/m 64 jaar | 98,1 | LISA |
4. Onderwijs | Absoluut verzuim | Aantal per 1.000 leerlingen | 0,81 | DUO |
4. Onderwijs | Relatief verzuim | Aantal per 1.000 leerlingen | 60,81 | DUO |
4. Onderwijs | Vroegtijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie | % deelnemers aan het VO- en MBO-onderwijs | 2,2 | DUO |
6. Sociaal domein | Banen | Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd 15-64 jaar | 757,4 | LISA |
6. Sociaal domein | Netto participatiegraad | % mensen tussen 15 en 67 jaar dat een baan heeft | 61,5 | CBS |
6. Sociaal domein | Achterstandsleerlingen | % 4- tot en met 12-jarigen | Gegevens niet beschikbaar | Verwey Jonker Instituut-kinderen in tel |
6. Sociaal domein | Werkloze jongeren | % 16- tot en met 24-jarigen | 2,27 | Verwey Jonker Instituut-kinderen in tel |
6. Sociaal domein | Personen met een lopend re-integratietraject | Aantal per 10.000 inwoners | 389 | CBS |
6. Sociaal domein | Personen met een bijstandsuitkering | Aantal per 10.000 inwoners | 741 | CBS |
De lijn die de raad heeft vastgelegd bij de programmabegroting 2015-2018 wordt gecontinueerd.
In 2018 streven we naar de onderstaande resultaten.
Actiepunten 2018 |
Thema 1 en 2: Versterken (internationaal) ondernemersklimaat & branche-aanpak en acquisitie |
Versterken (internationaal) ondernemersklimaat
Rode loper
Acquisitie regulier
Branche aanpak
Bedrijventerreinen algemeen
Smart cities
Ondanks de in hoofdstuk 2 genoemde bezuiniging, kunnen onderstaande acties uitgevoerd worden omdat de kosten om anderen te faciliteren gedekt zijn.
Internationaal
Eurocities netwerk
|
Thema 3: Versterken groene groei |
|
Thema 4: Faciliteren kansrijke economische projecten |
Novel-T
Kennispark (gebied)
XL Businesspark
Technology Base Twente
ADT
Verbonden Partij: XL Businesspark Twente/Regionaal Bedrijventerrein RBT Maatschappelijk rendement Verbonden Partij: Area Development Twente (ADT) Maatschappelijk rendement |
Thema 5: Bereikbaarheid (fysiek en digitaal) |
Bereikbaarheid
Kanttekening
Maatschappelijk rendement |
Doelstelling B: Een groter deel van de potentiële beroepsbevolking is aan het werk.
Actiepunten 2018 |
Thema 6: Vergroten zelfredzaamheid bij het vinden van werk binnen en buiten Enschede |
Focus op uitstroom
Mensen met een arbeidshandicap Vorig jaar heeft het kabinet een aantal fundamentele wetswijzigingen doorgevoerd voor mensen met een arbeidshandicap (voorheen de Sociale Werkvoorziening). Met deze wetswijziging komt er per gemeente een landelijk opgelegde jaarlijkse taakstelling voor het invullen van (beschutte) werkplekken voor mensen met een arbeidshandicap (Nieuw Beschut). Resultaten 2018:
Verbonden Partij: Stichting Werkgeverstaken Participatiewet Maatschappelijk rendement Het verhogen van de arbeidsparticipatie van mensen met een zware medische- of sociale arbeidshandicap die niet zelfstandig het minimum loon kunnen verdienen bij een reguliere werkgever. Verbonden Partij: Onderhoud Enschede Maatschappelijk rendement |
Thema 7: Investeren in werkgelegenheid |
Werkgelegenheid Duitsland
Starters In 2011 heeft de gemeenteraad besloten niet apart te investeren in startersbegeleiding voor de doelgroep niet-uitkeringsgerechtigden. Ondertussen zijn er voor starters veel voorzieningen, incubators en ondersteuning beschikbaar gekomen. Dit geldt zowel voor high tech, low tech en no tech. Vaak door indirecte overheidsbemoeienis, soms door bottum-up initiatieven vanuit de markt of bevlogen ondernemers. Acties vanuit de gemeente bestaan uitsluitend in ondersteunende vorm, bijvoorbeeld via Novel-T. |
Doelstelling C: Meer jongeren met een opleiding die aansluit op de arbeidsmarkt
Actiepunten 2018 |
Thema 8: Onderwijs en talentontwikkeling |
Onderwijs algemeen
Versterken banden met UT, Saxion en ROC
|
In onderstaand taartdiagram zijn de uitgaven per thema weergegeven.
|
Toelichting
De financiële middelen in de programmabegroting 2018-2021 voor het programma Versterken Economie laten een mutatie zien van respectievelijk -3,6 miljoen euro in 2018, -2,6 miljoen euro in 2019, -0,9 miljoen euro in 2020 en -1,0 miljoen euro in 2020.
De mutaties in 2018 worden in belangrijke mate veroorzaakt door een daling bij het product algemene bijstand levensonderhoud als gevolg van een lagere geraamde bijstandsuitgaven mede door het ingezette beleid "bijstand binnen rijksbudget" en een daling bij de sociale werkvoorziening als gevolg van een dalend volume en de bezuinigingen uit de kadernota SW. Op de producten aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt is een daling te zien als gevolg van bezuinigingen uit de zomernota.
Bij het product versterken economie is sprake van een stijging als gevolg van de toegekende middelen in de zomernota voor de Agenda voor Twente. Bij projecten economische ontwikkelingen valt in 2018 een incidenteel budget weg ten behoeve van de ontwikkeling luchthaventerrein.
Meerjarig is aanvullend een verlaging te zien op het product verkeersinfrastructuur (door bezuinigingen is het aantal projecten waar uitvoering aan kan worden gegeven verlaagd), een daling bij de sociale werkvoorziening (zie hierboven), algemene bijstand levensonderhoud (zie hierboven), brede talent ontwikkeling als gevolg van het einde van de looptijd van de Lokaal Educatieve Agenda en een stijging bij arbeidsmarktparticipatie.
Meer info | Klik hier voor meer informatie over reguliere werkzaamheden en beleidsnota's. |
Portefeuillehouders | Patrick Welman, Eelco Eerenberg, Hans van Agteren |
Programmadirecteur | Richard Kokhuis |