3.4 Dienstverlening en financieel beleid

Goede kwaliteit van de gemeentebrede dienstverlening--> 1. Ontwikkelen (Stedelijke) Dienstverlening--> Publieksdienstverlening--> Lasten5.266
--> Baten3.377
2. Regie voeren op de kwaliteit van dienstverleningGemeentearchief--> Lasten338
--> Baten0
Verkiezingen--> Lasten262
--> Baten0
Basisregistratie--> Lasten1.552
--> Baten0
Bezwaar en beroep--> Lasten1.293
--> Baten0
3. CommunicatieCommunicatie--> Lasten0
--> Baten0
Het bevorderen van een betrouwbare en voor de lange termijn houdbare financiële huishouding--> 4. Verbeteren van de financiële positie en verminderen van de financiële risico s--> Algemene inkomsten--> Lasten2.721
--> Baten4.995
Algemene uitkering--> Lasten0
--> Baten348.022
Algemene belastingen--> Lasten1.484
--> Baten45.094
Rente & treasury--> Lasten15.766
--> Baten18.890
5. Werking sociaal deelfondsWerking sociaal deelfonds--> Lasten0
--> Baten0
Het versterken van het onderlinge vertrouwen tussen inwoners en stadsbestuur en het versterken van de governance op organisaties die gemeentelijke doelstellingen realiseren--> 6. Versterken samenwerking--> College van B&W--> Lasten2.156
--> Baten0
Regionale samenwerking--> Lasten450
--> Baten0
Ondersteuning College van B&W en directie--> Lasten3.550
--> Baten0
Raad en commissies--> Lasten2.237
--> Baten0
Klachtencommissariaat--> Lasten269
Het zo efficiënt mogelijk faciliteren van gemeentelijke taken--> 7. Versterken governance--> Versterken governance--> Lasten0
--> Baten0
8. VastgoedOnderwijsvoorzieningen: onderwijshuisvesting--> Lasten14.212
--> Baten1.273
Sport- en wijkaccommodaties--> Lasten1.384
--> Baten1.236
Vastgoedbedrijf--> Lasten17.529
--> Baten15.330
9. BedrijfsvoeringSHE programmamanagement--> Lasten0
--> Baten0
Stelposten bedrijfsvoering--> Lasten0
--> Baten0
Resultaat bedrijfsvoering--> Lasten8.645
--> Baten2.822
Interne dienstverlening--> Lasten42.537
--> Baten9.394
Regionale dienstverlening--> Lasten6.783
--> Baten7.487

Wat willen we bereiken?

Op basis van het coalitieakkoord is de Programmabegroting 2015-2018 opgesteld. Hierin is voor de komende vier jaar bepaald wat we willen bereiken.

Voor 2018 staan onze prioriteiten binnen Dienstverlening en Financieel Beleid in het teken van:

Gezonde financiële positie voor de toekomst

We hebben in een financieel lastige periode toch onze financiële positie weten te versterken. Het weerstandsvermogen is minder afhankelijk van stille reserves en financieel complexe dossiers zijn voor een groot deel getackeld. Voor 2018 en verder vraagt vooral het dossier transformatie stevige inzet. De flexibilisering van onze begroting neemt toe door onder andere een reductie van onze kapitaallasten (grond en Vastgoed) en we zijn in staat om steeds meer onze personele inzet kwantitatief en kwalitatief te richten op de opgaven voor onze Stad.

Met de keuze van de Raad in de Zomernota 2017 voor scenario 5 "evenwichtige keuzes", wordt de huidige gezonde financiële positie minimaal behouden, pakken we gericht de opgave in het sociaal domein aan en blijven we investeren in onze Stad en regio met onder andere onze bijdrage aan de Agenda van Twente.

Blijvend investeren in IT, Inkoop en ontwikkeling bedrijfsvoering

We blijven intensiveren op IT. Daarbij hebben we extra aandacht voor digitale veiligheid en het op orde houden van onze basisvoorzieningen voor IT. We willen dat de IT-mogelijkheden en faciliteiten effectief bijdragen aan het realiseren van onze maatschappelijke opgaven in het sociaal domein, de ontwikkelingen in het fysieke domein, onze economische agenda en onze dienstverlening naar inwoners. Extra investeringen in inkooporganisatie- en innovatie zijn noodzakelijk. Dit doen we om enerzijds ons opdrachtgeverschap te versterken/professionaliseren en anderzijds om maximale toegevoegde waarde te creëren in het bereiken van de gemeentelijke doelstellingen (o.a. social return, innovatie/duurzaamheid, lokale economie).

Organisatieontwikkeling

De complexiteit van een veranderende samenleving vraagt om een overheid die met de samenleving kan meebewegen. Dat vergt een lenige bureaucratie, die variatie in beleid omarmt, denkt vanuit een integrale benadering en zoekt naar oplossingen. Daarom hebben we de ambitie om de gemeentelijke doelstellingen te ondersteunen met een kleine en flexibele organisatie. Wij willen een moderne werkgever zijn met oog voor jongeren en duurzaamheid in onze bedrijfsvoering.

We willen meer opgavengericht (samen)werken; dat wil zeggen dat we in staat zijn om – door het organiseren van effectieve samenwerking binnen de gemeentelijke organisatie en met onze partners in de stad - de gewenste maatschappelijke effecten te realiseren. Daarvoor moeten we in staat zijn om samenhang, integraliteit, flexibiliteit en slagkracht te organiseren. Om onze ambitie te kunnen realiseren, werken we aan een lerende, flexibele en talentvolle gemeentelijke organisatie. Het verhogen van de  kwaliteit van medewerkers kan zorgen voor een grotere flexibiliteit en (externe) mobiliteit. De  noodzaak om de externe mobiliteit te bevorderen neemt verder toe, omdat er minder vacatures vrijkomen waarop intern mensen kunnen worden benoemd/herplaatst. De onbeperkte werkgarantie, zoals vrijwel alleen Enschede kent, past hier niet meer bij. Mede in het licht van de wet normalisering rechtspositie ambtenaren.

Indicatoren

1. Rapportcijfer voor de klanttevredenheid over gemeentebrede dienstverlening

 

 

 Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing.

Toelichting
Het Dashboard NVVB (Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken) meet de klanttevredenheid over verschillende communicatiekanalen, zoals digitaal, telefonie en balie. Het hier gepresenteerde cijfer is een gewogen gemiddelde van de klanttevredenheid over onze communicatiekanalen. In de eerste helft van 2017 hebben we aanvullend een pilot uitgevoerd met Klant-in-Focus. Hiermee is een directe respons van de klant opgehaald door middel van het geven van een groene, oranje of rode smiley, waar mogelijk met een nadere toelichting. Hiermee is een directe kijk op de klanttevredenheid en gewenste verbetermogelijkheden verkregen. De verbeteringen kunnen vrij snel doorgevoerd worden, waardoor we het continue leren in ons werk borgen. Het accent verschuift dan van een rapportcijfer achteraf naar een actuele waardering die tot bijsturing kan leiden. Qua algemeen streefcijfer blijft een 7,4 nog prima passend.

 

2. Ratio gemeentelijke bijdrage sociale zekerheid (werk/inkomen) ten opzichte van rijksbijdrage

 

 Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing.

Toelichting
Met deze indicator wordt in beeld gebracht hoeveel geld wij als gemeente toe moeten leggen op de rijksbijdragen op de gebieden van werk, inkomen en zorg. Streven is om de eigen bijdrage zo laag mogelijk te krijgen. Op dit moment halen we ons streven niet, dit betekent dat we zelf nog veel moeten bijdragen. 

  

3. Ratio weerstandsvermogen

 
 

 Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing.

Toelichting
In de nota weerstandsvermogen en risicobeheersing is een bandbreedte tussen de 1,0 en 1,4 afgesproken. In verband met de financiële effecten van het raadsbesluit 'Richting aan ruimte (RAR)' en de verwachte uitkomsten van besluitvorming over de regionale programmering van bedrijventerreinen op onze begroting, verwachten wij in 2018 en 2019 deze ratio niet te halen maar accepteren we een lagere ratio.

Zie ook paragraaf weerstandvermogen.

 

4. Gemeentelijk energieverbruik omlaag (2013 = basisjaar):
Gasverbruik

 

Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing. 

Toelichting
Het lagere gasverbruik in 2014, 2015 en 2016 ten opzichte van het verbruik in basisjaar 2013 is voornamelijk veroorzaakt door de zachte winters. Daar waar dit mogelijk is, wordt bij onder andere de vervanging van ketels rekening gehouden met het terugdringen van het gas verbruik door duurzame apparatuur aan te schaffen. Het totale gemeentelijke energieverbruik wordt gemeten ten opzichte van het basisjaar 2013 (=100).

 

Elektra

 

Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing. 

Toelichting
Door de installatie van zonnepanelen op gemeentelijke panden, gebruik van slimme meters, vervanging van verlichting door LED verlichting en vervanging van apparatuur door duurzame apparatuur is het verbruik van elektriciteit ten opzichte van het basisjaar 2013 flink gedaald. Het totale gemeentelijke energieverbruik wordt gemeten ten opzichte van het basisjaar 2013 (=100). 

 

5. 100% duurzaam inkopen

 

Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing. 

Toelichting
Met ingang van 2017 is de definitie van het percentage duurzaam inkopen gewijzigd:

Definitie: Het aantal gepubliceerde aanbestedingen/offerteaanvragen met duurzaamheidseisen (> 50.000 euro) ten opzichte van het totaal aantal aanbestedingen/offerteaanvragen (> 50.000 euro). Het gaat hierbij om alle gepubliceerde EU-aanbestedingen, openbare nationale aanbestedingen en meervoudig onderhandse offerteaanvragen groter dan 50.000 euro (exclusief btw).

Bovenstaande definitie wordt landelijk gebruikt in 'Vensters voor bedrijfsvoering' en biedt daarmee enerzijds de mogelijkheid om adequaat te vergelijken en is anderzijds afdoende meetbaar.

Op alle in de Tenderboard besproken inkoopopdrachten (Inkopen voor diensten en leveringen boven de 100.000 euro en voor Werken boven de 500.000 euro) zijn duurzaamheidseisen toegepast.  

 

6. Rapportcijfer voor de mate waarin de burgers betrokken worden bij de uitvoering van de gemeentelijke plannen

 

Bij een betrouwbaarheid van 95% is er een foutmarge van 0,1% naar boven en beneden 

Toelichting
De mate waarin de gemeente inwoners betrekt bij haar plannen, activiteiten en voorzieningen. Via ons programma Goed bestuur willen wij een positieve invloed uitoefenen op deze indicator. Naar aanleiding van de Motie Kiezersinvloed (bij de behandeling van de PB 2016-2019) is het streefcijfer vastgesteld op een 6,0.

 

7. Rapportcijfer voor de mate waarin de kiezer invloed heeft op wat er in de stad gebeurt

 

Bij een betrouwbaarheid van 95% is er een foutmarge van 0,1% naar boven en beneden. 

Toelichting
De mate waarin de gemeente luistert naar de mening van haar inwoners en de mate waarin inwoners en organisaties voldoende ruimte krijgen om ideeën en initiatieven te realiseren. Let op: slechts eenmaal in de 4 jaar is sprake van 'de kiezer'. Wij willen via onze manier van samenlevingsgericht werken en het programma Goed bestuur invloed uitoefenen op ons rapportcijfer met het besef dat opkomst bij verkiezingen en invloed via verkiezingen slechts een basisnorm is. Naar aanleiding van de Motie Kiezersinvloed (bij de behandeling van de PB 2016-2019) is het streefcijfer vastgesteld op een 6,0.

Wettelijk verplichte indicatoren

Op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording zijn onderstaande indicatoren opgenomen. De indicatoren gelden voor iedere gemeente en zijn bedoeld om gemeenten met elkaar te kunnen vergelijken. Dit is mogelijk via www.waarstaatjegemeente.nl.

Beleidsveld Naam indicator Eenheid Score Bron
0. Bestuur en ondersteuning Vertrouwen in de manier waarop de gemeente wordt bestuurd %  34% Burgerpeiling King (2017)
0. Bestuur en ondersteuning Waardering inwoners algehele gemeentelijke dienstverlening Score 1-10  6,61 Burgerpeiling King (2017)
8. Vhrosv Gemiddelde WOZ-waarde 1.000 euro  154 CBS (2016)
8. Vhrosv Nieuw gebouwde woningen Aantal per 1.000 woningen  3,8  Basisregistratie adressen en gebouwen (2016)
8. Vhrosv Demografische druk %  64,0% CBS (2017)
8. Vhrosv Gemeentelijke woonlast eenpersoonshuishouden euro  716 COELO (2017)
8. Vhrosv Gemeentelijke woonlast meerpersoonshuishouden euro  775 COELO (2017)

Wat gaan we doen?

De lijn die de Raad heeft vastgelegd bij de Programmabegroting 2015-2018 wordt gecontinueerd.

In 2018 streven we naar de onderstaande resultaten. 

Doelstelling A: Goede kwaliteit van de gemeentebrede dienstverlening

Actiepunten 2018
Thema 1: Ontwikkelen (Stedelijke) Dienstverlening

In 2017 hebben we onze koers op de gemeentebrede dienstverlening aangescherpt langs de volgende lijn:

Enschede is de slimme dienstverlenende stad, 24/7. Onze dienstverlening is heel divers. We zijn er voor verschillende doelgroepen. We bieden onze inwoners  en ondernemers gemak door informatie, producten en diensten digitaal aan te bieden. Dat is in 2018 zelfs een recht! Waar nodig helpen wij. We innoveren waar het slim en prettig is met bijv. spraakherkenning en webcare. De persoonlijke contacten worden complexer . We zorgen ervoor dat onze dienstverleners hierop zijn voorbereid.

Voor 2018 betekent dit dat:

  • We onze nieuwe gemeentebrede visie op dienstverlening "Enschede zorgt dat het klikt" extern en intern uitdragen. Inwoners en ondernemers weten wat ze van ons kunnen verwachten en dat geldt ook voor onze medewerkers.
  • We optimaliseren het inwonersplein, op basis van onze ervaringen in 2017 en onze toekomstverwachtingen. Dit doen we door:
    • het wachten en werken te scheiden waardoor een betere ontvangst en wachtruimte voor publiek ontstaat en een prettige, toekomstbestendige werkplek voor de medewerkers.
    • bij de optimalisatie ook de uitbreidingsmogelijkheden voor zelfservice mee te nemen;
    • in 2018 de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) voor 1 dag in de week te faciliteren met een loket op ons inwonersplein, dit n.a.v. de positieve resultaten van de in 2017 uitgevoerde pilot Samen Digitaal. Met de Sociale Verzekeringsbank zijn we nog in gesprek over de samenwerking in 2018.
  • We in 2018 de directe feedback op klantcontacten uitbreiden, in 2017 hebben via de pilot "Klant-in-focus" deze directe feedback bij onze klanten opgehaald, hierdoor verbeteren en leren we continue; klantreizen maken hier ook onderdeel vanuit. Dit is een praktische en bewezen methode om gemeentelijke dienstverlening klant gedreven te maken. Door tijdens gesprekken te achterhalen waar zij tegenaan lopen, kunnen we de dienstverlening verder verbeteren.
  • We versimpelen de wijze waarop we stuurinformatie over onze klantcontacten en communicatiekanalen verkrijgen. Hiervoor richten we een gemeentebreed dashboard in. Hiermee sturen we actiever op onze dienstverleningskanalen, waardoor we de klant beter kunnen bedienen.
  • We vergroten de gastvrijheid van onze organisatie door:
    • het scholingsprogramma via de Enschedese School te verbreden;
    • het voortzetten van "Enschede Ontmoet" (nieuwe inwoners worden centraal ontvangen en bekend gemaakt met de Stad) en
    • een verbeterde inrichting van ons Inwonersplein.
  • We in 2018 de koppeling tussen onze Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) en Beheer Openbare Ruimte realiseren. Dit zorgt voor een verhoging van de kwaliteit van onze basisregistratie, een reductie van beheerlasten en actuele informatie voor de burger.
Thema 2: Regie voeren op de kwaliteit van dienstverlening

Voor 2018 betekent dit dat:

  • We de digitalisering van onze dienstverlening uitbreiden door de invoering van I-Burgerzaken. Weliswaar staat de aansluiting op een landelijke voorziening "on hold", dat betekent niet dat de ontwikkeling in Enschede stilstaat. De invoering van I-Burgerzaken zorg voor de verdere bijdrage aan digitale dienstverlening, zelfservice voor de burger vanaf elk gewenst apparaat en elke locatie en de noodzakelijke bijdrage aan de gemeentelijke taakstellingen. Met de invoering van I-burgerzaken geven we al voor een groot deel invulling aan het recht op digitale dienstverlening.
  • We de data die voortkomen uit onze ingevoerde telefonische spraakherkenning en uit social media analyseren en gebruiken om verbeteringen door te voeren. Doordat we weten waar mensen vragen over hebben, kunnen we kijken of en waar we onze (digitale) informatie moeten verbeteren. Bij de evaluatie van de pilot Whatsapp in december 2017 nemen we de recente ontwikkelingen over het gebruik door gemeenten (in het kader van regels en voorwaarden omtrent het gebruik van deze data) mee.
  • We in 2018 uitvoering geven aan een Strategische Personeels Plan met als kern dat we de juiste houding, het bijbehorende gedrag en het vermogen hebben ons aan te passen aan de continu veranderende vragen, dit vormt de basis voor de dienstverlening van de toekomst. Vanwege de versnelling van de digitalisering, de verlenging van de geldigheidsduur van reisdocumenten en de te verwachten komst van nieuwe producten en diensten zoals de e-ID (digitale identiteit) gaan we ons werk anders gaan organiseren. Deze ontwikkelingen hebben we vertaald in een strategisch personeelsplan waarin we zowel onze kwantitatieve benodigde inzet, gevraagde competenties, flexibele schil en opleidingsbehoefte voor de komende jaren bepaald hebben.
  • We de Gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018 organiseren. We willen meedoen aan de pilot Centraal tellen om de kwaliteit van de telling te verhogen.


Verbonden partijen

Dimpact

Maatschappelijk rendement
Wij zijn lid van de coöperatieve vereniging Dimpact om samen met andere gemeenten ICT oplossingen te ontwikkelen. Samenwerking in Dimpact verband verlaagt de kwetsbaarheid en versterkt lobby- en inkoopkracht van onze bedrijfsvoering. Gemeentelijke uitgaven voor Dimpact zijn deels inkomsten voor de IT afdeling omdat de gemeente Enschede ook betaalde werkzaamheden verricht voor het Dimpact – verband.

Ontwikkelingen
We zien dat de overheid niet snel genoeg innoveert ten opzichte van het tempo dat de maatschappij heeft. We constateren dat samenwerken met veel gemeenten zoals in Dimpactverband het innovatietempo verlaagt. We ontwerpen en bouwen niet meer voor de toekomst, maar lossen vragen uit het verleden op, omdat het proces van realisatie tot een goed werkende product lang duurt. Generieke oplossingen worden toch weer aangepast aan eigen gemeentelijke processen. De productontwikkeling moet anders en vooral sneller. Dimpact is zich aan het vernieuwen, waarbij de mogelijkheid komt om modulair deel te nemen aan ontwikkelingen. Dit heeft Enschede hard nodig en moet snel gestalte krijgen. Ondertussen staan we ook open voor een tal van andere ontwikkelingen, zoals Samen Organiseren, de plus-1 gemeente van de VNG. Een initiatief, waarbij Enschede aansluit, is om met een klein aantal gemeenten met toestemming van BZK samen moderne diensten met technieken zoals apps en blockchain te gaan gebruiken. Met Dimpact en de grote lid gemeenten in Oost-Nederland kijken we wat dit betekent voor onze huidige manier van samenwerken.

Administratiekantoor Dataland

Maatschappelijk rendement
Dataland ontzorgt gemeenten door namens hen objectinformatie toegankelijk te maken voor publieke en private afnemers. 

Thema 3: Communicatie

De Communicatievisie blijft ook in 2018 de leidraad van waaruit we werken. Zoals afgesproken bij de vaststelling van de Communicatievisie wordt er eind 2017 een nieuw onderzoek onder de inwoners van Enschede gehouden.

Mede op basis daarvan:

  • stellen we een evaluatie op;
  • maken wij een uitvoeringsplan 2018;
  • leggen wij toekomstkeuzes voor (Zomernota 2018);
  • brengen wij de communicatie uitingen en producten op het gebied van citymarketing in kaart met als doelstelling om deze beter te kanaliseren en het Verhaal van Enschede optimaal uit te dragen.

Op het gebied van burgerparticipatie spelen de wijkgerichte aanpak, de initiatieven in het kader van de Experimenteeragenda en het programma Goed Bestuur (zie Thema 4 Burger- en overheidsparticipatie Duurzame Leefomgeving).

In het kader van "goed bestuur" (Zomernota, intensivering K) gaan wij het burgerjaarverslag opnieuw invoeren.

Inzet in 2018 is de dalende opkomst bij de gemeenteraadsverkiezingen een halt toe te roepen en inwoners ervan te overtuigen dat hun stem telt. We gaan hiertoe samenwerken met de Newsroom Enschede, die er bij de stadsdialoog Vuurwerk in geslaagd is maar liefst 4.000 Enschedeërs te laten reageren op hun vragenlijst. Deze unieke ontwikkeling op het gebied van de lokale journalistiek wordt landelijk met grote interesse gevolgd. De Newsroom gaat de uitdaging aan de opkomst te vergroten door in gesprek te gaan met inwoners over wat er bij hen leeft. We gaan samen op zoek naar het vinden van een goede balans. Het nieuwe debatcentrum dat onderdeel wordt van TV Enschede FM zal hierbij haar bestaansrecht moeten bewijzen.

Doelstelling B: Het bevorderen van een betrouwbare en voor de lange termijn houdbare financiële huishouding.

Actiepunten 2018
Thema 4: Verbeteren van de financiële positie en verminderen van de financiële risico's

1. Wij werken aan een flexibele begroting met:

  • Een kleiner aandeel vaste lasten, zoals kapitaallasten, vaste personeelslasten en huisvestingslasten.
  • Een grotere personele flexibele schil en een gerichtere inzet van onze vaste formatie op de prioriteiten voor de Stad.
  • Een lagere schuldquote.

Hiermee bereiken we dat we minder kwetsbaar zijn voor schommelende inkomsten (Rijksbudgetten, opbrengsten uit verkoop), dat we een buffer hebben om tegenvallers op te vangen in slechte tijden en dat er in goede tijden ruimte ontstaat om te investeren in prioriteiten en om cofinanciering aan te trekken.

2. Wij zorgen voor een weerstandsvermogen van minimaal 1,0. Binnen het weerstandsvermogen is het aandeel stille reserves afgenomen van 80% bij de Programmabegroting 2014-2017 naar 44% bij de Programmabegroting 2018-2021. Dit verkleint het risico van een te grote afhankelijkheid van stille reserves, deze zijn in mindere mate op korte termijn in te zetten dan algemene reserves.

Aandeel stille reserve in weerstandsvermogen PB '14 PB '15 PB '16 PB '17 PB '18
Algemene reserve in miljoen euro 5,9 24,2 25,2 27,6 25,2 
Stille reserves in miljoen euro 23,5 18,4 17,8 16,9 19,6 
Aandeel stille reserve 80% 43% 41% 38% 44%

3. Vanuit onze evaluatie Verbonden partijen blijven wij de mogelijke verkoop van aandelen onderzoeken. 

4. We streven naar schuldenreductie door het verminderen van onze leningen aan derden en gaan terughoudender om met garantstellingen. Wanneer toch garantstellingen afgegeven worden, stellen wij scherpe voorwaarden (zoals bij FC Twente). Zoals ook zichtbaar in de paragraaf over financiële kengetallen, daalt de netto schuldquote.

 

5. We hebben de omslagrente verlaagd van 5% bij de Programmabegroting 2014-2017 naar 2,5% bij de Programmabegroting 2018-2021. Dit verlaagt de rentelasten en risico's aanzienlijk voor het Grondbedrijf en het Vastgoedbedrijf.

  PB '14 PB '15 PB '16 PB '17 PB '18
Omslagrente 5,00% 4,50% 4,25% 3,25% 2,50%

6. We hebben tot doel onze vastgoedportefeuille ook in 2018 verder af te bouwen.

7. Samen met onze partners van het Regionaal Bedrijventerrein Twente (RBT) zorgen we voor een toekomstbestendige grondexploitatie van het RBT.

8. Wij zorgen voor een verdere risicoreductie van onze grondposities door de verwerking van de gewijzigde BBV-regels en de verlaging van de omslagrente.

 

Verbonden partijen

Gemeentelijk Belastingkantoor Twente

Maatschappelijk rendement
Door de wettelijke taak belastinginning en heffingen te laten verzorgen door het GBT wordt op een effectieve en efficiënte manier uitvoering gegeven aan deze taak. Op deze manier wordt de gemeente Enschede in de gelegenheid gesteld om zich te richten op de ontwikkelingen van de Twentse samenleving.

In 2018 wordt vooralsnog verwacht dat het optimale besparingspotentieel bereikt is. 

Bank Nederlandse Gemeenten

Maatschappelijk rendement
De BNG Bank is de huisbankier van de gemeente. Daarnaast is de gemeente aandeelhouder van de BNG Bank. Door de lage kosten voor het gemeentelijke betalingsverkeer en de jaarlijkse dividenduitkering draagt zij bij aan een houdbare financiële huishouding. Daarnaast draagt de bank door het verstrekken van laagrentende leningen bij aan het realiseren van investeringen in de stad die de burger ten goede komen tegen aanvaardbare kosten.

Enexis

Maatschappelijk rendement
Enexis is de eigenaar van het netwerk voor gas en elektra in de stad. Het streven is om het netwerk betaalbaar, betrouwbaar en veilig te houden. Hiermee draagt Enexis ook bij aan het Energieakkoord en daardoor ook tegelijkertijd aan de gemeentelijke doelstellingen op het gebied van duurzaamheid. De gemeente is aandeelhouder van Enexis. De jaarlijkse dividenduitkering draagt bij aan een houdbare financiële huishouding.

Vitens

Maatschappelijk rendement
Vitens is de eigenaar en exploitant van het drinkwaternetwerk. Hierbij zorgt zij voor een veilig drinkwater voor ieder tegen aanvaardbare kosten. De gemeente is momenteel nog aandeelhouder van Vitens. De provincie heeft echter geld beschikbaar om aandelen Vitens in te kopen bij de Overijsselse gemeenten. Enschede heeft haar aandelen ook aangeboden nadat het college hierover een besluit heeft genomen op 19 september 2017. In oktober volgt het antwoord van de provincie of zij gaan inkopen en tegen welke verkoopprijs. Pas daarna hoeft een definitief besluit genomen te worden over verkoop. Op dit moment draagt Vitens nog bij aan een houdbare financiële huishouding door hun jaarlijkse dividenduitkering.


Voormalig Essent

Hierbij gaat het om diverse Bv's die zijn ontstaan uit het verkoopproces van de aandelen die gemeente bezat in Essent NV. Deze Bv's zullen binnen enkele jaren worden opgeheven. De destijds niet uitgekeerde delen van de verkoopopbrengst zijn grotendeels uitgekeerd. Er zijn slechts nog kleine uitkeringen te verwachten in de komende 2 à 3 jaren. 

Thema 5: Werking budget sociaal domein.

Met ingang van programmabegroting 2016 is het budget sociaal domein ingesteld voor de duur van de coalitieperiode 2014-2018.
In de tweede helft van 2017 wordt een evaluatie uitgevoerd, waarna een advies wordt opgesteld voor de komende periode.

Doelstelling C: Het versterken van het onderlinge vertrouwen tussen inwoners en stadsbestuur en het versterken van de governance op organisaties die gemeentelijke doelstellingen realiseren.

Actiepunten 2018
Thema 6: Versterken samenwerking

Enschede verdient het om open, samen en eerlijk bestuurd te worden. Hiervoor zullen we ons als stadsbestuur gezamenlijk in moeten zetten. In 2017 is het programma " Goed bestuur" opgesteld (Zomernota, intensivering K). Dit programma heeft als doel de lijnen samen te brengen en scherpte te houden op de cultuur van goed bestuur. 

In 2018 leveren wij hier een bijdrage aan door:

  • Onze bestuursstijlen consistent en consequent te hanteren, passend bij de mate van participatie door inwoners van Enschede. Bij nieuwe besluitvormingstrajecten bepalen wij op basis van de participatiegraad van inwoners onze bestuurlijke rol. Hiervoor maken we gebruik van de participatieladder.
  • Onze dossiervorming in het besluitvormingsproces verder te digitaliseren en beter toegankelijk maken voor inwoners, bestuurders en gemeentelijke organisatie.                
  • Ons eigen presteren en cultuur in raad college en ambtelijke organisatie zorgvuldig te evalueren. We willen hierdoor een cultuur van continue verbetering bereiken. We gebruiken hiervoor de instrumenten van de klachtencommissaris, en het jaarlijkse gesprek tussen burgemeester en de onafhankelijke gremia (rekenkamer, accountant, bezwarencommissies en overige onafhankelijke adviesorganen) dat mede dient als input voor het burgerjaarverslag.

In 2018 worden een nieuwe raad en een nieuw college geïnstalleerd. In samenwerking tussen de griffie en de ambtelijke organisatie zorgen we rond de gemeenteraadsverkiezingen voor:

  • opkomst bevorderende maatregelen;
  • het opstellen van overdrachtsdossiers in input voor de onderhandelingen;
  • het actualiseren van onze indicatoren in samenwerking met de Raad;
  • het inwerken van een nieuwe Raad en college.

We werken daarnaast ook constant aan het versterken van de interne en externe samenwerking met en tussen ambtelijke organisatie, bestuur en (overheids) organisaties.

Op dit thema gaan wij:

  • de Duitsland Agenda verder uitvoeren (zie programma Versterken Economie);
  • op basis van de prioriteiten van het coalitieakkoord de netwerksamenwerkingen opnieuw beoordelen;
  • in regionaal verband samenwerken op het gebied van de Agenda voor Twente (zie programma Versterken Economie, Zomernota, intensivering A);
  • op basis van deze nieuwe Agenda voor Twente samenwerken op de lobby dossiers;
  • de evaluatie van Regio Twente van de Twentse samenwerking aanbieden aan de raad.


Verbonden partijen

Regio Twente 

Maatschappelijk rendement
De Regio Twente is een landingsplaats voor gebundelde samenwerking op gemeentelijk overstijgende terreinen met als doel deze zo effectief en efficiënt mogelijk uit te voeren. De Regio draagt bij aan diverse doelstellingen in deze programmabegroting die in de verschillende programma's benoemd staan, denk o.a. aan de bestuurscommissie OZJT waar het gaat om jeugdzorg en de GGD om gezondheidszorg. Onder Regio Twente vallen ook een aantal zogenaamde 'coalitions of the willing', vrijwillige samenwerkingen tussen een aantal gemeenten. Voor Enschede betreft dit Netwerkstad Twente en Kennispunt Twente. De ontwikkelagenda van Netwerkstad Twente draagt bij aan een vitaal en innovatief Twente in 2040 en daarmee ook aan de doelstelling Economische groei in Enschede en Twente (meer bedrijven en groei van bedrijven) uit het programma Versterken economie. Kennispunt Twente is ons intergemeentelijke onderzoeksbureau dat kwalitatief en relatief goedkoop onderzoek verricht voor Enschede. Denk aan het Enschedepanel, binnenstadmonitor, monitor sociaal domein etc. In onze eigenaarsrol streven wij naar een gezonde en professionele bedrijfsvoering en als klant ontvangen wij goede producten welke bijdragen aan de kwaliteit van ons beleid. Een zeer belangrijke opgave is de Agenda voor Twente. Op dit moment wordt hiervoor het uitvoeringsprogramma opgesteld.

Euregio 

Maatschappelijk rendement
Wij werken samen binnen de Euregio om binnen Europa op lobby- en subsidiegebied onze kracht te kunnen bundelen. Daarnaast is één van de doelstellingen van de Euregio het wegnemen van grens gerelateerde barrières. De Euregio ondersteunt ons, onze inwoners, bedrijven en organisaties om te profiteren van de kansen die de grenssituatie biedt.

Thema 7: Versterken governance

Governance omvat de sturing, beheersing en het toezicht van onze samenwerkingspartners gericht op maatschappelijk rendement voor Enschede. Deze versterking geven wij vorm door de uitvoering van het bijgestelde Beleidskader verbonden partijen:

  • Wij monitoren het maatschappelijk rendement van de verbonden partijen. Dit betreft de samenhang tussen doelen, prestaties en middelen van enerzijds de verbonden partij en anderzijds de gemeente. Dit rendement analyseren wij door de doelen, prestaties en middelen van de verbonden partij langs de lat van onze beleidsindicatoren, dienstverleningsovereenkomsten en financiële begroting te leggen. Hierover informeren wij de raad, o.a. via de P&C producten. Ook in 2018 voeren wij (met de Raad) quickscans uit.
  • Wij sturen (bij) op de doelen, prestaties en middelen vanuit een duidelijke rolverdeling. De opdrachtgever stuurt op de doelstelling en prestaties, de eigenaar op een gezonde bedrijfsvoering. Bij het introductieprogramma van nieuwe raadsleden en collegeleden schenken wij aandacht aan de wettelijke-, en governance kaders.
  • Wij versterken ons toezicht, op basis van een risicoanalyse, maar investeren ook in de kwaliteit van toezichthoudende organen van onze vennootschappen en stichtingen. Zo organiseren wij ook in 2018 weer een training voor de commissarissen van onze 100% vennootschappen.

De versterking van het lokaal accountmanagement en contractmanagement geven wij vorm door:

  • Ons in 2018 te richten op de 25 gecontracteerde/gesubsidieerde instellingen met de grootste omzet binnen het sociaal domein. Met deze instellingen maken wij (aanvullende lokale) prestatieafspraken. Deze afspraken gaan wij actief monitoren en sturen wij bij waar nodig.
  • Wij richten professioneel contractmanagement in voor o.a. Nieuw Enschedees Welzijn (zie hoofdstuk 3.1, thema 2).

Doelstelling D: Het zo efficiënt mogelijk faciliteren van gemeentelijke taken.

Actiepunten 2018
Thema 8: Vastgoed

Vastgoedbezit is geen kerntaak om maatschappelijke doelen te realiseren. We hebben alleen vastgoed in bezit dat in de markt niet te krijgen is of te duur is en waarvoor een beleidsreden is. Om die reden stoten we het overige vastgoed af. Onderwijsvastgoed wordt vanuit de wettelijke taak zo effectief en efficiënt mogelijk ingezet om goed onderwijs te faciliteren.

  • We geven verder vervolg aan de uitvoering van strategie op Vastgoed door de toepassing van ons beleidskader in de Stadsdelen en geven vervolg aan het verminderen van de vastgoedportefeuille. We screenen de portefeuille en bepalen daarmee het nut en noodzaak tot behoud van eigendom of stoten gebouwen af.
  • We voeren de herschikking voor onderwijshuisvesting (primair onderwijs) uit. Zo beëindigen we in 2018 de huur van de verdieping van de Eschmarkerpoort en blijven in overleg met de schoolbesturen voor primair onderwijs over een verdere optimalisatie van het gebouwenbestand.
  • We voeren de jaarlijkse risicoscan op Vastgoed op de gehele portefeuille uit en zetten de beheermaatregelen in gang.
  • Voor ons jaarlijkse onderhoud zijn prestatiecontracten afgesloten en realiseren we de duurzame voordelen. In het prestatiecontract is onder meer vastgelegd dat onze opdrachtnemer jaarlijks een voorstel tot 3% energiebesparing neerlegt, inclusief mogelijkheden tot alternatieve energieopwekking. In 2018 voeren we het volgende uit op het gebied van duurzaamheid:
    • We plaatsen zonnepanelen op sporthal de Brug en isoleren diverse platte daken
    • We onderzoeken de mogelijkheden tot verdere plaatsing van zonnepanelen op ambtelijk en maatschappelijke panden (o.a. Muziekcentrum, gevel Pathmoshal) en we verduurzamen de Noordmolen van label D naar minimaal label B (indien mogelijk energieneutraal)
    • We testen de volgende innovaties; thermostaatkranen met aanwezigheidsdetectie, folie op beglazing als isolatie of opwekking elektriciteit en isolerende verf op binnenwanden.
  • Op basis van de conclusies en aanbevelingen van het uitgevoerde doelmatigheidsonderzoek op onderwijshuisvesting scherpen we ons beleidskader aan. Hiervoor zijn we in afwachting van nieuwe wet- en regelgeving over het Integraal Huisvestings Plan en de verantwoordelijkheid voor renovatie. Dit wordt naar verwachting najaar 2017 bekend.
Thema 9: Bedrijfsvoering

Speerpunten voor de ontwikkeling van onze bedrijfsvoering in 2018 zijn:

1. We intensiveren onze strategie op IT:

  • Door de implementatie van het programma "digitale veiligheid" (bewustwording en gedrag, technische inrichting, procesaanpassingen). Dat moet in 2018 leiden tot de afgifte van ISO-certificering en een zogenaamde "TPM-verklaring" voor derden en per 28 mei  2018 tot het voldoen aan de regels van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
  • Met portfoliomanagement op projecten voor de primaire programma’s. Door modernisering (proces en techniek) van het rekencentrum, duidelijker scheiding tussen ons werk voor Enschede en werk voor derden, positionering in de regio en bijbehorende inzet van cloud diensten.
  • Met het verbinden van "smart city" initiatieven aan concrete projecten zoals het meten van verkeersstromen, stadsbezoek tellingen, grondwaterpeilprojecten.
  • Met het toewerken naar meer "data gedreven sturing" bij het oplossen van vraagstukken in het primaire domein. We stellen hiervoor beleid op in samenwerking met de kennisinstituten het kennispunt Twente, de UT en Saxion.

2. We geven uitvoering aan de motie modern werkgeverschap en geven verder invulling aan onze strategische HR-ontwikkeling.

We hanteren 3 lijnen voor onze verdere organisatieontwikkeling:

  • Sturing en regie: we scherpen onze rollen en verantwoordelijkheden aan op basis van het recent vastgestelde bestuurs- en managementconcept en we ontwikkelen een afwegingskader voor de inzet van de organisatie op projecten voor de Stad. We toetsen de huidige projectenportfolio daaraan en zetten projecten stil die onvoldoende bijdragen aan wat er nodig is.
  • Werkcultuur: we faciliteren onze medewerkers sterker/scherper om "vanuit de bedoeling" te werken. We ondersteunen dit door gebruik te maken van leerpunten uit onder andere bezwaar & beroep, bevindingen klachtencommissaris en het MTO, we bevorderen ook het leren van dingen die goed lopen (best practices).
  • Opbouw en duurzaamheid van de organisatie: op basis van de visie van de Stad onderzoeken we hoe ons personeelsplaatje er over 3-5 jaar uit moet zien (strategische personeelsplanning), in 2018 beschikken we over een concreet actieplan. Vooruitlopend op de Wet normalisering rechtspositie is het ook passend om afscheid te nemen van de werkgarantie voor onbepaalde tijd omdat de verwachting is dat die landelijk er ook niet meer zal zijn. 

Met het vergroten van professionele handelingsruimte, verminderen van controle vooraf, naar leren van en door, wordt continu verbeteren de maat in ons werk. In dat verlengde verwachten we ook een bezuiniging op de personeelskosten te kunnen realiseren (Zomernota, dekkingsmaatregelen XIV en Zomernota, intensivering J)

3. We intensiveren strategische en innovatieve inkoop (Zomernota, intensivering K) door:

  • Inkoop Enschede als koploper van innovatief inkopen in te zetten: we innoveren door nieuwe vormen van samenwerking/aanbesteding met maximale input vanuit de markt en samenleving en we sluiten aan bij landelijke kennisnetwerken (o.a. uitnodigingen in Tenderboard van externe innovators, deelname aan Kennisnetwerk Tenderboard).
  • Nieuwe vormen van samenwerking te onderzoeken met de markt en burgers om te komen tot oplossingen voor een maatschappelijk probleem: voorbeelden zijn social impact bonds, innovatiepartnerschap en Right to Challenge.
  • Kennisontwikkeling: intensiveren van de samenwerking met externe partners zoals  UT, Saxion, MST en Pianoo om te komen tot kennisuitwisseling en nieuwe vormen van samenwerking in inkoop: voorbeeld is Aanbesteding Deelvervoer in samenwerking met onder andere het MST.
  • Te adviseren over meer dan alleen inkoop en bij het aangaan van relaties met externen een bredere afweging van de juiste sourcingstrategie te maken (o.a. inkoop, subsidie, publiek private samenwerking).
  • Het versterken van professioneel contractmanagement binnen onze organisatie meer grip op verbonden partijen/instellingen/leveranciers te krijgen.

4. Daarnaast richten we ons in 2018 op:

  • De implementatie van het duurzaam vervoersconcept
    Wij willen het duurzaam mobiliteitsgedrag van het eigen personeel bevorderen en stimuleren. Hiertoe zetten we in op de vervoersbewegingen van de eigen medewerkers (werk-werk verkeer) maximaal te verduurzamen door bij dienstreizen het gebruik van de eigen auto niet meer toe te staan. De gemeente zal daarvoor een duurzaam alternatief aanbieden in de vorm van (elektrische) fietsen, openbaar vervoer en elektrische auto’s. Dit kan door het opzetten van een systeem van Duurzaam Deelvervoer in Enschede, waarbij de gemeente optreedt als eerste afnemer en launching customer. De plannen voorzien in een uitrol van Duurzaam deelvervoer voor eigen medewerkers en vervolgens voor inwoners, bedrijven, integratie met OV en WMO vervoer.
  • Het wegwerken van de achterstanden op onze archivering
    I
    n 2017 is begonnen met het wegwerken van de achterstanden bij de archivering van de analoge documenten. Er zijn dit jaar drie pilots uitgevoerd. Op basis van deze pilots is een Plan van Aanpak opgesteld voor de resterende achterstanden. Dit plan voorziet in het wegwerken van de achterstanden in de bewerking op eind 2018. In het Verslag Horizontale verantwoording Archiefbeheer 2016/2017 van juni dit jaar aan het College en de Raad staat hierover het volgende: “Bij het wegwerken van de achterstanden in de bewerking van gemeentelijke en particuliere archieven bij het Stadsarchief Enschede worden goede vorderingen gemaakt." Dit verslag is de basis voor het Inter Bestuurlijk Toezicht (IBT) in het voorjaar 2018. De verwachting is, dat we onder andere hierdoor van code oranje overgaan naar groen.


Verbonden partijen
 

Twentebedrijf

Maatschappelijk rendement
Twentebedrijf is een samenwerkingsentiteit om gezamenlijk de efficiëntie van de bedrijfsvoering te verhogen. Op dit moment is het nog inactief.
Bedrijfsvoerings efficiëntie wordt georganiseerd in SSNT verband (Shared Services Netwerk Twente).

Wat mag het kosten?

In onderstaande taartdiagram zijn de uitgaven per thema weergegeven.

 

Dienstverlening en financieel beleid Bedragen x 1.000 euro Begroting  2017 Begroting 2018 Raming  2019 Raming  2020 Raming  2021
Lasten 139.018 128.434 125.746 129.005 132.922
Baten 458.565 457.919 459.954 462.525 463.486
Saldo van baten en lasten -319.547 -329.485 -334.208 -333.520 -330.564
Storting reserves 28.506 22.282 25.112 27.473 26.803
Onttrekking reserves 31.512 24.600 18.577 17.532 16.392
Resultaat -322.552 -331.803 -327.673 -323.580 -320.153

Toelichting

Voor het begrotingsprogramma DFB daalt het begrotingsresultaat met 4,7 miljoen euro. Dat is het gevolg van een fors aantal mutaties. De belangrijkste zijn:

  • Door het verlagen van de omslagrente van 3,25% naar 2,5% dalen de opbrengsten voor rente & treasury.
  • Door de areaaluitbreiding en de reguliere indexering van de OZB nemen de belastingopbrengsten met 1,6 miljoen euro toe in 2018, oplopend naar ruim 3,0 miljoen euro in 2021.
  • Door de ontvlechting van sportaccommodaties in 2017 dalen de baten en lasten op dit product met ruim 1,5 miljoen euro, de resterende baten en lasten hebben betrekking op activa die bij de gemeente achterblijven en verhuurd worden aan Sportaal.
  • Door de afboeking van onderwijsactiva, de bestaande investeringsstop en de renteverlaging dalen de lasten voor onderwijshuisvesting met 1,2 miljoen euro.
  • De baten van de algemene uitkering nemen met ruim 5 miljoen euro toe als gevolg van de verwerking van voorgaande circulaires.
  • De lasten voor interne dienstverlening nemen af door de verwerkte eerdere taakstellingen vanuit voorgaande begrotingen (met name "herinrichting en digitalisering processen" alsmede besparingen op facilitaire dienstverlening) en lagere lasten van flankerend beleid. Inbegrepen zijn kostenverhogingen voor de achterstand op archivering, gerechtelijke kosten en verzekeringen.
  • In 2018 leiden de lasten voor de invoering van digitalisering dienstverlening (operatie BRP) tot een (beperkte) toename voor de kosten van publieksdienstverlening. Vanaf 2019 is er een daling zichtbaar bij de legesopbrengsten en de daarmee gemoeide kosten van publieksdienstverlening in verband met de gewijzigde geldigheidsduur van reisdocumenten van 5 naar 10 jaar. 
 Meer info Klik hier voor meer informatie over  reguliere werkzaamheden en beleidsnota's.
 Portefeuillehouders Eelco Eerenberg, Jeroen Hatenboer (Vastgoed), Onno van Veldhuizen (college van B&W), Raadspresidium (gemeenteraad en commissies)
 Programmadirecteuren Kars Nickolson, Debbie Brands, Rolf Jongedijk