Doelstelling Thema's Producten Wat mag het kosten | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bedragen x 1.000 Euro's |
Op basis van het coalitieakkoord is de Programmabegroting 2015-2018 opgesteld. Hierin is voor de komende vier jaar bepaald wat we willen bereiken.
Voor 2018 staan onze prioriteiten binnen Dienstverlening en Financieel Beleid in het teken van:
Gezonde financiële positie voor de toekomst
We hebben in een financieel lastige periode toch onze financiële positie weten te versterken. Het weerstandsvermogen is minder afhankelijk van stille reserves en financieel complexe dossiers zijn voor een groot deel getackeld. Voor 2018 en verder vraagt vooral het dossier transformatie stevige inzet. De flexibilisering van onze begroting neemt toe door onder andere een reductie van onze kapitaallasten (grond en Vastgoed) en we zijn in staat om steeds meer onze personele inzet kwantitatief en kwalitatief te richten op de opgaven voor onze Stad.
Met de keuze van de Raad in de Zomernota 2017 voor scenario 5 "evenwichtige keuzes", wordt de huidige gezonde financiële positie minimaal behouden, pakken we gericht de opgave in het sociaal domein aan en blijven we investeren in onze Stad en regio met onder andere onze bijdrage aan de Agenda van Twente.
Blijvend investeren in IT, Inkoop en ontwikkeling bedrijfsvoering
We blijven intensiveren op IT. Daarbij hebben we extra aandacht voor digitale veiligheid en het op orde houden van onze basisvoorzieningen voor IT. We willen dat de IT-mogelijkheden en faciliteiten effectief bijdragen aan het realiseren van onze maatschappelijke opgaven in het sociaal domein, de ontwikkelingen in het fysieke domein, onze economische agenda en onze dienstverlening naar inwoners. Extra investeringen in inkooporganisatie- en innovatie zijn noodzakelijk. Dit doen we om enerzijds ons opdrachtgeverschap te versterken/professionaliseren en anderzijds om maximale toegevoegde waarde te creëren in het bereiken van de gemeentelijke doelstellingen (o.a. social return, innovatie/duurzaamheid, lokale economie).
Organisatieontwikkeling
De complexiteit van een veranderende samenleving vraagt om een overheid die met de samenleving kan meebewegen. Dat vergt een lenige bureaucratie, die variatie in beleid omarmt, denkt vanuit een integrale benadering en zoekt naar oplossingen. Daarom hebben we de ambitie om de gemeentelijke doelstellingen te ondersteunen met een kleine en flexibele organisatie. Wij willen een moderne werkgever zijn met oog voor jongeren en duurzaamheid in onze bedrijfsvoering.
We willen meer opgavengericht (samen)werken; dat wil zeggen dat we in staat zijn om – door het organiseren van effectieve samenwerking binnen de gemeentelijke organisatie en met onze partners in de stad - de gewenste maatschappelijke effecten te realiseren. Daarvoor moeten we in staat zijn om samenhang, integraliteit, flexibiliteit en slagkracht te organiseren. Om onze ambitie te kunnen realiseren, werken we aan een lerende, flexibele en talentvolle gemeentelijke organisatie. Het verhogen van de kwaliteit van medewerkers kan zorgen voor een grotere flexibiliteit en (externe) mobiliteit. De noodzaak om de externe mobiliteit te bevorderen neemt verder toe, omdat er minder vacatures vrijkomen waarop intern mensen kunnen worden benoemd/herplaatst. De onbeperkte werkgarantie, zoals vrijwel alleen Enschede kent, past hier niet meer bij. Mede in het licht van de wet normalisering rechtspositie ambtenaren.
Indicatoren
1. Rapportcijfer voor de klanttevredenheid over gemeentebrede dienstverlening
Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing.
Toelichting
Het Dashboard NVVB (Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken) meet de klanttevredenheid over verschillende communicatiekanalen, zoals digitaal, telefonie en balie. Het hier gepresenteerde cijfer is een gewogen gemiddelde van de klanttevredenheid over onze communicatiekanalen. In de eerste helft van 2017 hebben we aanvullend een pilot uitgevoerd met Klant-in-Focus. Hiermee is een directe respons van de klant opgehaald door middel van het geven van een groene, oranje of rode smiley, waar mogelijk met een nadere toelichting. Hiermee is een directe kijk op de klanttevredenheid en gewenste verbetermogelijkheden verkregen. De verbeteringen kunnen vrij snel doorgevoerd worden, waardoor we het continue leren in ons werk borgen. Het accent verschuift dan van een rapportcijfer achteraf naar een actuele waardering die tot bijsturing kan leiden. Qua algemeen streefcijfer blijft een 7,4 nog prima passend.
2. Ratio gemeentelijke bijdrage sociale zekerheid (werk/inkomen) ten opzichte van rijksbijdrage
Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing.
Toelichting
Met deze indicator wordt in beeld gebracht hoeveel geld wij als gemeente toe moeten leggen op de rijksbijdragen op de gebieden van werk, inkomen en zorg. Streven is om de eigen bijdrage zo laag mogelijk te krijgen. Op dit moment halen we ons streven niet, dit betekent dat we zelf nog veel moeten bijdragen.
3. Ratio weerstandsvermogen
Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing.
Toelichting
In de nota weerstandsvermogen en risicobeheersing is een bandbreedte tussen de 1,0 en 1,4 afgesproken. In verband met de financiële effecten van het raadsbesluit 'Richting aan ruimte (RAR)' en de verwachte uitkomsten van besluitvorming over de regionale programmering van bedrijventerreinen op onze begroting, verwachten wij in 2018 en 2019 deze ratio niet te halen maar accepteren we een lagere ratio.
Zie ook paragraaf weerstandvermogen.
4. Gemeentelijk energieverbruik omlaag (2013 = basisjaar):
Gasverbruik
Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing.
Toelichting
Het lagere gasverbruik in 2014, 2015 en 2016 ten opzichte van het verbruik in basisjaar 2013 is voornamelijk veroorzaakt door de zachte winters. Daar waar dit mogelijk is, wordt bij onder andere de vervanging van ketels rekening gehouden met het terugdringen van het gas verbruik door duurzame apparatuur aan te schaffen. Het totale gemeentelijke energieverbruik wordt gemeten ten opzichte van het basisjaar 2013 (=100).
Elektra
Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing.
Toelichting
Door de installatie van zonnepanelen op gemeentelijke panden, gebruik van slimme meters, vervanging van verlichting door LED verlichting en vervanging van apparatuur door duurzame apparatuur is het verbruik van elektriciteit ten opzichte van het basisjaar 2013 flink gedaald. Het totale gemeentelijke energieverbruik wordt gemeten ten opzichte van het basisjaar 2013 (=100).
5. 100% duurzaam inkopen
Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing.
Toelichting
Met ingang van 2017 is de definitie van het percentage duurzaam inkopen gewijzigd:
Definitie: Het aantal gepubliceerde aanbestedingen/offerteaanvragen met duurzaamheidseisen (> 50.000 euro) ten opzichte van het totaal aantal aanbestedingen/offerteaanvragen (> 50.000 euro). Het gaat hierbij om alle gepubliceerde EU-aanbestedingen, openbare nationale aanbestedingen en meervoudig onderhandse offerteaanvragen groter dan 50.000 euro (exclusief btw).
Bovenstaande definitie wordt landelijk gebruikt in 'Vensters voor bedrijfsvoering' en biedt daarmee enerzijds de mogelijkheid om adequaat te vergelijken en is anderzijds afdoende meetbaar.
Op alle in de Tenderboard besproken inkoopopdrachten (Inkopen voor diensten en leveringen boven de 100.000 euro en voor Werken boven de 500.000 euro) zijn duurzaamheidseisen toegepast.
6. Rapportcijfer voor de mate waarin de burgers betrokken worden bij de uitvoering van de gemeentelijke plannen
Bij een betrouwbaarheid van 95% is er een foutmarge van 0,1% naar boven en beneden
Toelichting
De mate waarin de gemeente inwoners betrekt bij haar plannen, activiteiten en voorzieningen. Via ons programma Goed bestuur willen wij een positieve invloed uitoefenen op deze indicator. Naar aanleiding van de Motie Kiezersinvloed (bij de behandeling van de PB 2016-2019) is het streefcijfer vastgesteld op een 6,0.
7. Rapportcijfer voor de mate waarin de kiezer invloed heeft op wat er in de stad gebeurt
Bij een betrouwbaarheid van 95% is er een foutmarge van 0,1% naar boven en beneden.
Toelichting
De mate waarin de gemeente luistert naar de mening van haar inwoners en de mate waarin inwoners en organisaties voldoende ruimte krijgen om ideeën en initiatieven te realiseren. Let op: slechts eenmaal in de 4 jaar is sprake van 'de kiezer'. Wij willen via onze manier van samenlevingsgericht werken en het programma Goed bestuur invloed uitoefenen op ons rapportcijfer met het besef dat opkomst bij verkiezingen en invloed via verkiezingen slechts een basisnorm is. Naar aanleiding van de Motie Kiezersinvloed (bij de behandeling van de PB 2016-2019) is het streefcijfer vastgesteld op een 6,0.
Wettelijk verplichte indicatoren
Op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording zijn onderstaande indicatoren opgenomen. De indicatoren gelden voor iedere gemeente en zijn bedoeld om gemeenten met elkaar te kunnen vergelijken. Dit is mogelijk via www.waarstaatjegemeente.nl.
Beleidsveld | Naam indicator | Eenheid | Score | Bron |
0. Bestuur en ondersteuning | Vertrouwen in de manier waarop de gemeente wordt bestuurd | % | 34% | Burgerpeiling King (2017) |
0. Bestuur en ondersteuning | Waardering inwoners algehele gemeentelijke dienstverlening | Score 1-10 | 6,61 | Burgerpeiling King (2017) |
8. Vhrosv | Gemiddelde WOZ-waarde | 1.000 euro | 154 | CBS (2016) |
8. Vhrosv | Nieuw gebouwde woningen | Aantal per 1.000 woningen | 3,8 | Basisregistratie adressen en gebouwen (2016) |
8. Vhrosv | Demografische druk | % | 64,0% | CBS (2017) |
8. Vhrosv | Gemeentelijke woonlast eenpersoonshuishouden | euro | 716 | COELO (2017) |
8. Vhrosv | Gemeentelijke woonlast meerpersoonshuishouden | euro | 775 | COELO (2017) |
De lijn die de Raad heeft vastgelegd bij de Programmabegroting 2015-2018 wordt gecontinueerd.
In 2018 streven we naar de onderstaande resultaten.
Actiepunten 2018 |
Thema 1: Ontwikkelen (Stedelijke) Dienstverlening |
In 2017 hebben we onze koers op de gemeentebrede dienstverlening aangescherpt langs de volgende lijn: Enschede is de slimme dienstverlenende stad, 24/7. Onze dienstverlening is heel divers. We zijn er voor verschillende doelgroepen. We bieden onze inwoners en ondernemers gemak door informatie, producten en diensten digitaal aan te bieden. Dat is in 2018 zelfs een recht! Waar nodig helpen wij. We innoveren waar het slim en prettig is met bijv. spraakherkenning en webcare. De persoonlijke contacten worden complexer . We zorgen ervoor dat onze dienstverleners hierop zijn voorbereid. Voor 2018 betekent dit dat:
|
Thema 2: Regie voeren op de kwaliteit van dienstverlening |
Voor 2018 betekent dit dat:
Dimpact Maatschappelijk rendement Ontwikkelingen Administratiekantoor Dataland Maatschappelijk rendement |
Thema 3: Communicatie |
De Communicatievisie blijft ook in 2018 de leidraad van waaruit we werken. Zoals afgesproken bij de vaststelling van de Communicatievisie wordt er eind 2017 een nieuw onderzoek onder de inwoners van Enschede gehouden. Mede op basis daarvan:
Op het gebied van burgerparticipatie spelen de wijkgerichte aanpak, de initiatieven in het kader van de Experimenteeragenda en het programma Goed Bestuur (zie Thema 4 Burger- en overheidsparticipatie Duurzame Leefomgeving). In het kader van "goed bestuur" (Zomernota, intensivering K) gaan wij het burgerjaarverslag opnieuw invoeren. Inzet in 2018 is de dalende opkomst bij de gemeenteraadsverkiezingen een halt toe te roepen en inwoners ervan te overtuigen dat hun stem telt. We gaan hiertoe samenwerken met de Newsroom Enschede, die er bij de stadsdialoog Vuurwerk in geslaagd is maar liefst 4.000 Enschedeërs te laten reageren op hun vragenlijst. Deze unieke ontwikkeling op het gebied van de lokale journalistiek wordt landelijk met grote interesse gevolgd. De Newsroom gaat de uitdaging aan de opkomst te vergroten door in gesprek te gaan met inwoners over wat er bij hen leeft. We gaan samen op zoek naar het vinden van een goede balans. Het nieuwe debatcentrum dat onderdeel wordt van TV Enschede FM zal hierbij haar bestaansrecht moeten bewijzen. |
Actiepunten 2018 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Thema 4: Verbeteren van de financiële positie en verminderen van de financiële risico's | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Wij werken aan een flexibele begroting met:
Hiermee bereiken we dat we minder kwetsbaar zijn voor schommelende inkomsten (Rijksbudgetten, opbrengsten uit verkoop), dat we een buffer hebben om tegenvallers op te vangen in slechte tijden en dat er in goede tijden ruimte ontstaat om te investeren in prioriteiten en om cofinanciering aan te trekken. 2. Wij zorgen voor een weerstandsvermogen van minimaal 1,0. Binnen het weerstandsvermogen is het aandeel stille reserves afgenomen van 80% bij de Programmabegroting 2014-2017 naar 44% bij de Programmabegroting 2018-2021. Dit verkleint het risico van een te grote afhankelijkheid van stille reserves, deze zijn in mindere mate op korte termijn in te zetten dan algemene reserves.
3. Vanuit onze evaluatie Verbonden partijen blijven wij de mogelijke verkoop van aandelen onderzoeken. 4. We streven naar schuldenreductie door het verminderen van onze leningen aan derden en gaan terughoudender om met garantstellingen. Wanneer toch garantstellingen afgegeven worden, stellen wij scherpe voorwaarden (zoals bij FC Twente). Zoals ook zichtbaar in de paragraaf over financiële kengetallen, daalt de netto schuldquote. 5. We hebben de omslagrente verlaagd van 5% bij de Programmabegroting 2014-2017 naar 2,5% bij de Programmabegroting 2018-2021. Dit verlaagt de rentelasten en risico's aanzienlijk voor het Grondbedrijf en het Vastgoedbedrijf.
6. We hebben tot doel onze vastgoedportefeuille ook in 2018 verder af te bouwen. 7. Samen met onze partners van het Regionaal Bedrijventerrein Twente (RBT) zorgen we voor een toekomstbestendige grondexploitatie van het RBT. 8. Wij zorgen voor een verdere risicoreductie van onze grondposities door de verwerking van de gewijzigde BBV-regels en de verlaging van de omslagrente.
Verbonden partijen Gemeentelijk Belastingkantoor Twente Maatschappelijk rendement
In 2018 wordt vooralsnog verwacht dat het optimale besparingspotentieel bereikt is.
Bank Nederlandse Gemeenten Maatschappelijk rendement Enexis Maatschappelijk rendement Vitens Maatschappelijk rendement
Hierbij gaat het om diverse Bv's die zijn ontstaan uit het verkoopproces van de aandelen die gemeente bezat in Essent NV. Deze Bv's zullen binnen enkele jaren worden opgeheven. De destijds niet uitgekeerde delen van de verkoopopbrengst zijn grotendeels uitgekeerd. Er zijn slechts nog kleine uitkeringen te verwachten in de komende 2 à 3 jaren. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Thema 5: Werking budget sociaal domein. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Met ingang van programmabegroting 2016 is het budget sociaal domein ingesteld voor de duur van de coalitieperiode 2014-2018. |
Actiepunten 2018 |
Thema 6: Versterken samenwerking |
Enschede verdient het om open, samen en eerlijk bestuurd te worden. Hiervoor zullen we ons als stadsbestuur gezamenlijk in moeten zetten. In 2017 is het programma " Goed bestuur" opgesteld (Zomernota, intensivering K). Dit programma heeft als doel de lijnen samen te brengen en scherpte te houden op de cultuur van goed bestuur. In 2018 leveren wij hier een bijdrage aan door:
In 2018 worden een nieuwe raad en een nieuw college geïnstalleerd. In samenwerking tussen de griffie en de ambtelijke organisatie zorgen we rond de gemeenteraadsverkiezingen voor:
We werken daarnaast ook constant aan het versterken van de interne en externe samenwerking met en tussen ambtelijke organisatie, bestuur en (overheids) organisaties. Op dit thema gaan wij:
Regio Twente Maatschappelijk rendement Euregio Maatschappelijk rendement |
Thema 7: Versterken governance |
Governance omvat de sturing, beheersing en het toezicht van onze samenwerkingspartners gericht op maatschappelijk rendement voor Enschede. Deze versterking geven wij vorm door de uitvoering van het bijgestelde Beleidskader verbonden partijen:
De versterking van het lokaal accountmanagement en contractmanagement geven wij vorm door:
|
Doelstelling D: Het zo efficiënt mogelijk faciliteren van gemeentelijke taken.
Actiepunten 2018 |
Thema 8: Vastgoed |
Vastgoedbezit is geen kerntaak om maatschappelijke doelen te realiseren. We hebben alleen vastgoed in bezit dat in de markt niet te krijgen is of te duur is en waarvoor een beleidsreden is. Om die reden stoten we het overige vastgoed af. Onderwijsvastgoed wordt vanuit de wettelijke taak zo effectief en efficiënt mogelijk ingezet om goed onderwijs te faciliteren.
|
Thema 9: Bedrijfsvoering |
Speerpunten voor de ontwikkeling van onze bedrijfsvoering in 2018 zijn: 1. We intensiveren onze strategie op IT:
2. We geven uitvoering aan de motie modern werkgeverschap en geven verder invulling aan onze strategische HR-ontwikkeling. We hanteren 3 lijnen voor onze verdere organisatieontwikkeling:
Met het vergroten van professionele handelingsruimte, verminderen van controle vooraf, naar leren van en door, wordt continu verbeteren de maat in ons werk. In dat verlengde verwachten we ook een bezuiniging op de personeelskosten te kunnen realiseren (Zomernota, dekkingsmaatregelen XIV en Zomernota, intensivering J) 3. We intensiveren strategische en innovatieve inkoop (Zomernota, intensivering K) door:
4. Daarnaast richten we ons in 2018 op:
Twentebedrijf Maatschappelijk rendement |
In onderstaande taartdiagram zijn de uitgaven per thema weergegeven.
|
Toelichting
Voor het begrotingsprogramma DFB daalt het begrotingsresultaat met 4,7 miljoen euro. Dat is het gevolg van een fors aantal mutaties. De belangrijkste zijn:
Meer info | Klik hier voor meer informatie over reguliere werkzaamheden en beleidsnota's. |
Portefeuillehouders | Eelco Eerenberg, Jeroen Hatenboer (Vastgoed), Onno van Veldhuizen (college van B&W), Raadspresidium (gemeenteraad en commissies) |
Programmadirecteuren | Kars Nickolson, Debbie Brands, Rolf Jongedijk |