3.4 Financiën en organisatie

Doelenboom

 Doel
Subdoel Link
1. Optimaal faciliteren van gemeentelijke taken passend bij het primaire proces

totale lasten (x 1.000 euro): 98.763
1.01 Uitvoering (strategie op) vastgoed
Acties: 3
1.02 Doelmatige, efficiënte en duurzame inzet huisvesting en accommodaties
Acties: 1
1.03 Voldoen aan de wettelijke zorgplicht voor adequate onderwijsgebouwen
Acties: 3
1.04 Wendbare flexibele organisatie gericht op organisatievraagstukken
Acties: 2
1.05 Optimale inzet van beschikbare data op ontwikkelingen in de stad
Acties: 3
1.06 Continue voldoen aan wet- en regelgeving rondom informatievoorziening
Acties: 1
1.07 Optimaal gedigitaliseerde bedrijfsvoeringsprocessen
Acties: 3
1.08 Optimaal applicatielandschap en slimme informatie infrastructuur
Acties: 3
1.09 Strategische heroverweging diensten voor externe organisaties
Acties: 1
1.10 Optimale bedrijfsvoering
Acties: 2
2. Een betrouwbare en voor lange termijn houdbare financiële huishouding

totale lasten (x 1.000 euro): 17.602
2.1 De gemeente Enschede is een gezonde financiële organisatie en daarmee goed toegerust op de ondersteuning van uitvoering en beleid.
Acties: 2

Wat willen we bereiken?

De gemeente Enschede heeft de afgelopen jaren verscheidene stappen gezet om de organisatie mee te laten bewegen met de ontwikkelingen en wensen in de samenleving en om in te kunnen spelen op bezuinigingen en rolverschuivingen tussen samenleving en overheid. Verandering is daarmee een constante factor geworden. Van de periode 2011-nu is een duidelijke rode draad te herkennen in de gewenste koers van de organisatie om de samenleving en haar opgaven meer centraal te stellen:

  • vergroten van flexibiliteit van de organisatie en haar professionals;
  • loskomen van hiërarchie en structuren;
  • meer opgavegericht werken;
  • kwaliteit van de professional voorop;
  • leren door te doen;
  • de krimp van budgetten in deze ontwikkeling als continue factor.

We willen een organisatie zijn die flexibel is op het gebied van personeel en middelen, maar tegelijkertijd ook betrouwbaar zodat zowel doelmatigheid als rechtmatigheid gewaarborgd worden. Voor bedrijfsvoering geldt dat hierdoor een deel van de energie verschuift van binnen naar buiten en van de interne organisatie naar de opgaven van de stad, waarbij het primaire proces maximaal ondersteund wordt bij het behalen van deze opgaven.

Wat gaan we doen?

 
1. Optimaal faciliteren van gemeentelijke taken passend bij het primaire proces

Met de beschikbaar gestelde middelen doen wij dit aan de hand van professioneel opdrachtgever-/opdrachtnemerschap, een maximale inzet van (beschikbare en nog te ontwikkelen) IT en strakke kostenbeheersing.

 
1.01 Uitvoering (strategie op) vastgoed
De uitvoering van de strategie op vastgoed gebeurt door middel van het door de Raad vastgestelde beleidskader.

We zijn eigenaar van vastgoed dat in de markt niet te verkrijgen of te duur is. Het is een hulpmiddel om maatschappelijke doelen te bereiken. Sturing op de portefeuille geschiedt vanuit beleidsinhoudelijke argumenten. Daarbij kijken we ook nadrukkelijk naar het huisvesten van gesubsidieerde instellingen. We zijn er ons van bewust dat het gemeentelijk vastgoed een voortrekkersrol heeft op het gebied van verduurzaming en zijn dan ook bezig met plannen om te komen tot energie neutrale gebouwen.


 

Acties 2019
Aantal acties: 3

01. We geven vervolg aan de uitvoering van strategie op vastgoed door te sturen op de vastgoedportefeuille middels het beleidskader

Conform het door de Raad vastgestelde beleidskader wordt vastgoed afgestoten tenzij het vastgoed een maatschappelijke functie huisvest waarin de markt niet voorziet of duurder is en waarvoor een beleidsreden is. Het beleidskader brengt doelen, mogelijkheden en consequenties van beleid en vastgoed samenhangend in beeld om te kunnen bepalen of een object verkocht moet worden, nodig is voor ambtelijke huisvesting of om maatschappelijke doelen te bereiken. Het wordt gebruikt bij alle nieuwe vastgoedontwikkelingen binnen de gemeente en bij het doorlichten van de bestaande vastgoedportefeuille. Jaarlijks wordt een risicoscan op de gehele portefeuille uitgevoerd en worden zo nodig beheersmaatregelen in gang gezet.

02. We gaan onze eigen vastgoedportefeuille verder verduurzamen

Zoals in het coalitieakkoord aangegeven moet in 2040 de gehele gemeentelijke vastgoedportefeuille energieneutraal zijn. In 2019 ontwikkelen we hiervoor een plan en brengen we de financiële consequenties in kaart. 
Vooruitlopend op het ontwikkelen van een plan voor de gehele portefeuille onderzoeken we de mogelijkheden voor verdere plaatsing van zonnepanelen op ambtelijke en maatschappelijke panden (o.a. Muziekcentrum) en het verder verduurzamen van de Noordmolen. Getest wordt met o.a. innovaties op het gebied van thermostaatkranen met aanwezigheidsdetectie en folie op beglazing als isolatie of opwekking.
Voor het jaarlijkse onderhoud zijn prestatiecontracten afgesloten. Onderdeel hiervan is dat de opdrachtnemer jaarlijks een voorstel doet voor 3% energiebesparing. Dekking van dit voorstel komt voort uit de onderhoudsvoorziening, eventuele subsidies en zo nodig huurverhoging. 

03. Voor de twee resterende wijk- en buurtcentra onderzoeken we op welke wijze deze exploitabel te krijgen zijn

De afgelopen jaren zijn 7 van de 9 wijkcentra het beheer overgedragen of is de wijk- en buurfunctie beëindigd. In het coalitieakkoord is aandacht voor door inwoners geïnitieerde maatschappelijke activiteiten. Er wordt dan ook expliciet gekeken of bewoners de exploitatie zelf in de hand kunnen nemen (right to challenge).

.
1.02 Doelmatige, efficiënte en duurzame inzet huisvesting en accommodaties
We onderzoeken op welke wijze we de huisvesting voor ambtenaren toekomstbestendig en goedkoper kunnen maken. Daarbij sluiten we aan op de organisatie ontwikkelingen.

 

Acties 2019
Aantal acties: 1

01. Na afronding van de strategische huisvestingsplan implementeren we deze

We stellen een strategische huisvestingsvisie op voor de ambtelijke huisvesting die duurzaam en minimaal 5 jaar houdbaar is. Het hierop gebaseerde plan van aanpak brengen we tot uitvoer rekening houdend met de beschikbare middelen.

.
1.03 Voldoen aan de wettelijke zorgplicht voor adequate onderwijsgebouwen
We hebben de wettelijke taak te zorgen voor voldoende adequate huisvesting voor leerlingen in het primair, speciaal en voortgezet onderwijs. We maken een plan om het verouderde gebouwenbestand duurzaam te vernieuwen en kijken daarbij naar de mogelijkheden voor de wijk en haken aan bij de dynamische investeringsagenda (DIA).

 

Acties 2019
Aantal acties: 3

01. We stellen een vervangingsplan op voor de onderwijsgebouwen

De gemeente is wettelijk verplicht te zorgen voor goede huisvesting voor leerlingen in het basis, speciaal en voortgezet onderwijs. In 2015 heeft de Raad een investeringsplafond van 0 euro ingesteld. Sindsdien is er niet meer geïnvesteerd in schoolgebouwen. Circa 68% van alle schoolgebouwen in Enschede is ouder dan 40 jaar. In 2019 maken we een plan om het verouderde gebouwenbestand in een periode van 30 jaar te vernieuwen en te verduurzamen. In het coalitieakkoord wordt gesproken over het creëren van ontmoetingsplekken in de wijk. Dit nemen we mee in de plannen.
In het vervangingsplan kijken we of en waar scholen teruggebouwd moeten worden. Voor het basisonderwijs streven we naar het bouwen van centraal in de wijk gelegen locaties waar scholen van verschillende richtingen zijn ondergebracht. Door het creëren van flexibel inzetbare ruimte kunnen fluctuaties in leerlingenaantal eenvoudiger worden opgevangen. Zie ook punt 0.2 hieronder. Met het speciaal- en voortgezet onderwijs worden aparte overleggen gevoerd over hun visie op de toekomstige huisvesting.
Vooruitlopend op het in 2019 op te stellen vervangingsplan stellen we in 2018-2019 een plan op voor de wijk Twekkelerveld. Dit komt voort uit de Dynamische Investeringsagenda (DIA). In Twekkelerveld staan drie basisscholen die graag gezamenlijke huisvesting willen met daarbij functies voor de wijk. Samen met het onderwijs, stadsdeelmanagement, maatschappelijke organisaties en de corporaties wordt bekeken welke functies van meerwaarde zijn voor het onderwijs en de wijk en aan de nieuwbouw kunnen worden toegevoegd.

02. We voeren de herschikking voor basisscholen uit

In Enschede hebben we de nodige leegstand binnen het basisonderwijs. Samen met de drie grote schoolbesturen voor basisonderwijs (SKOE, Consent en VCO) hebben we jaarlijks een herschikkingsoverleg. We bekijken dan samen of er gebouwen afgestoten kunnen worden, huur beëindigd kan worden en of scholen samengevoegd kunnen worden.  In het onder 0.1 genoemde vervangingsplan nemen we de herschikkingsmogelijkheden mee.

03. We passen de verordening aan o.b.v. nieuwe wet- en regelgeving

Op dit moment is er nieuwe wet- en regelgeving in de maak over onder andere de verantwoordelijkheid voor renovatie van schoolgebouwen. Op het moment dat het Rijk de wet aanpast, zal de VNG de modelverordening Onderwijshuisvesting aanpassen. Onze eigen verordening passen we op basis daarvan aan.

.
1.04 Wendbare flexibele organisatie gericht op organisatievraagstukken
Met het vaststellen van het bestuurs- en managementconcept (Enschede Ontwikkelt) is onze ambitie bevestigd: wij willen werken aan een lerende, flexibele en talentvolle organisatie. Wij willen een gemeente zijn waar medewerkers kansen krijgen zich te blijven ontwikkelen om zo een bijdrage te leveren aan de opgaven waar we als gemeente voor staan. En wij willen dat medewerkers zich blijven ontwikkelen om goede kansen te houden op werk binnen en buiten de gemeente.
We geven verdere invulling aan de motie van de (voorgaande) gemeenteraad, gericht op het ontwikkelen van modern werkgeverschap. In co-creatie met medewerkers en management vinden we nieuwe manieren om de beschikbare capaciteit flexibel binnen de organisatie in te zetten. We streven naar een op lange termijn evenwichtige leeftijdsopbouw van het personeel.


 

Acties 2019
Aantal acties: 2

01. We geven uitvoering aan de motie modern werkgeverschap en geven verder invulling aan onze strategische HR-ontwikkeling

Samen met medewerkers en de werknemersvertegenwoordiging komen we tot nieuwe afspraken over het vergroten van de inzetbaarheid van medewerkers. We richten onze acties op talentontwikkeling, mobiliteit en recruitment van nieuw talent, passend bij onze opgaven.

We passen strategisch personeelsmanagement op lagere aggregatieniveaus in de organisatie toe om het actie- en resultaatgericht te houden. Dit doen we door niet vooral op de lange termijn, met een grote mate van onvoorspelbaarheid, te focussen, maar door met het management ontwikkelingen op korte en middellange termijn te duiden en te vertalen in onze kwantitatieve en kwalitatieve personele behoefte. Waar we rode draden ontdekken, voegen we de analyse en acties op organisatieniveau samen.

02. We ontwikkelen een passende arbeidsmarktcommunicatiestrategie

Een wendbare flexibele organisatie vraagt ook om het (blijven) aantrekken van nieuw talent voor de opgaven van nu en de toekomst. We zien ons geconfronteerd met moeilijk in te vullen vacatures en de arbeidsmarkt wordt steeds krapper. Dit vraagt om een goede arbeidsmarktcommunicatiestrategie met een duidelijke branding. Onderzocht wordt ook in welke mate Twentse Kracht de wervingskracht van Enschede kan vergroten.

.
1.05 Optimale inzet van beschikbare data op ontwikkelingen in de stad
Data wordt steeds meer gezien als een essentieel bedrijfsmiddel waar we net zo zuinig op moeten zijn als op de andere bedrijfsmiddelen (personeel, financiën). Data is een democratisch recht. Hoe beter wij onze inwoners en bedrijven goed kunnen informeren over regelingen, besluiten en initiatieven, hoe meer we in een gelijkwaardige positie terecht komen en hoe beter inwoners en bedrijven zichzelf kunnen redden. We streven naar een hierbij passend niveau van ontsluiting van data en systemen en koppelen deze met elkaar waar dat kan. Steeds met als uitgangspunt de basis op orde.

 

Acties 2019
Aantal acties: 3

01. Wij maken slimmer gebruik van de beschikbare informatie en ICT

Data is sturingsinformatie en data kunnen we inzetten voor het verbeteren van onze processen waardoor onze dienstverlening verbetert. Bij het werken aan de opgaven van de stad moeten we steeds slimmer gebruik maken van beschikbare informatie en ICT. We intensiveren het professioneel verzamelen, beheren, ontsluiten en analyseren van data, op basis van de (in 2018) vastgestelde gemeentelijke Datastrategie. Hierbij is ons uitgangspunt basis op orde. We combineren eigen data, met publiek toegankelijke (open) data en data van andere instanties, ten behoeve van strategische sturing en besluitvorming. Dergelijke inzet van data heeft een ethische kant, die wij goed willen borgen. Wij werken daartoe volgens de geldende wettelijke bepalingen en we gaan ook samen met de kennisinstituten een ethische raad inrichten.

02. We faciliteren de mogelijkheden van onze geografische informatie systemen (GIS en GIEL)

We faciliteren een optimaal gebruik van de geografische informatie systemen (Geografisch Informatiesysteem Enschede (GIS) en Geografisch Informatiesysteem Enschede en Losser (GIEL)) voor ontwikkeling van de stad. 80% van alle beschikbare informatie is gekoppeld aan een geografische locatie in Enschede. Door de informatie te presenteren op een kaart (digitaal) ontstaat in één oogopslag inzicht en overzicht. Voor onze inwoners en bedrijven hebben we Enschede op de kaart beschikbaar op www.enschede.nl/opdekaart.

03. We herijken onze informatievoorziening en managementdashboard

We realiseren een dashboard op verschillende sturingsniveaus. Hierbij wordt de huidige inrichting van de informatiesystemen betrokken maar ook de kwaliteit van de beschikbare data (tijdigheid, juistheid en volledigheid). Daarnaast willen we als organisatie kunnen vaststellen dat we in control zijn op de werking van de IT-inrichting inclusief veiligheidsmaatregelen. Dit laten we zien door middel van certificering. 

.
1.06 Continue voldoen aan wet- en regelgeving rondom informatievoorziening
Rond informatievoorziening, digitale veiligheid en privacy is wet- en regelgeving belangrijk. We implementeren nieuwe wet- en regelgeving en zorgen voor bewustwording bij onze medewerkers met behulp van campagnes, training, en certificering.

 

Acties 2019
Aantal acties: 1

01. We geven uitvoering aan specifieke (nieuwe) wetgeving

We geven uitvoering aan de Wet digitale overheid die vanaf eind 2018 gefaseerd in werking zal treden. Deze wet heeft als doel het regelen van veilig en betrouwbaar kunnen inloggen voor Nederlandse burgers en bedrijven bij de (semi) overheid. Daarnaast geven we uitvoering aan de Wet open overheid en de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk berichtenverkeer. En tevens aan overige nieuwe wetgeving en richtlijnen vanuit de Europese Unie waar we aan moeten voldoen waaronder de eIDAS verordening (toegang verlenen aan Europese inwoners op onze digitale dienstverlening).
De BAG (Basisregistratie- Adressen en Gebouwen) en de BGT (Basisregistratie Grootschalige Topografie) vormen de basisbron voor vele werkprocessen. Het gebruik van basisregistraties is wettelijk verplicht. Voor de BGT werken we aan aanlevering van vereiste verdere detailleringsinformatie door ook de weg- en groenbeheerapplicaties hieraan te koppelen. Daarnaast zorgen we ervoor dat alle door de gemeente gebruikte applicaties mutaties kunnen ontvangen via het standaard berichten verkeer. Tevens optimaliseren we het proces om te voldoen aan de verplichtingen voortvloeiend uit de ENSIA-rapportage, conform de landelijke standaarden en richtlijnen. (Mouse-over: Eenduidige Normatiek Single Information Audit). 

Bijdrage verbonden partij: Administratiekantoor Dataland

Maatschappelijk rendement:

Dataland ontzorgt gemeenten door namens hen objectinformatie toegankelijk te maken voor publieke en private afnemers.

.
1.07 Optimaal gedigitaliseerde bedrijfsvoeringsprocessen
We zetten ons in om waar mogelijk onze processen te digitaliseren. En sluiten daarbij aan op actuele ontwikkelingen waarbij we de focus houden op basis op orde.

 

Acties 2019
Aantal acties: 3

01. We richten ons proces rondom documentaire informatievoorziening anders in

Er is een revolutie gaande in de wereld van de documentaire informatievoorziening. Door digitalisering verschuiven de documentaire werkzaamheden van het eind van het primaire proces naar het begin. De gemeentelijke organisatie werkt zoveel als mogelijk digitaal. Hierdoor ontstaat er een afname van het aantal poststukken dat de gemeente nog ontvangt. Het gevolg daarvan is dat we ons proces hieromtrent anders moeten inrichten.
We werken een visie uit op het digitaal werken binnen de gemeente Enschede in combinatie met de juiste vastlegging van (digitale) documenten en welke applicaties hiervoor het meest geschikt zijn. Daarnaast gaan we de organisatie begeleiden naar het volledig digitaal maken van de werkprocessen.

02. We werken aan digitalisering van de archieven

We werken aan een duurzame oplossing voor de lange termijn bewaring van deze digitale historische informatie. We streven daarom naar een e-depot met partners. In 2018 wordt vanuit het Documentair Diensten Centrum gewerkt aan een proef om 5 bodemdossiers onder te brengen in het e-depot van het Historisch Centrum Overijssel. Bij slagen van de proef wordt hier in 2019 verder vervolg aan gegeven. Na 2019 willen we jaarlijks 10% van de digitale archieven over te brengen naar het e-depot.
De rijke geschiedenis van Enschede vormt de cultuur en ontwikkeling van onze stad. Historie is daarmee een kernkwaliteit van stedelijke ontwikkeling, groei, duurzaamheid en vrijetijdseconomie. Historische archieven moeten houdbaar, bruikbaar en zichtbaar zijn, zodat de maatschappij ze optimaal kan benutten. De maatschappij verandert en digitaliseert in toenemende mate. Het stadsarchief onderzoekt daarom hoe zij toekomstproof kan blijven.

03. We digitaliseren onze inkoop- en verkoopproces

Per 18 april 2019 moeten we voldoen aan de EU richtlijn zodat we e-facturen van leveranciers kunnen verwerken. Op dit moment zijn we in de organisatie bezig met de implementatie van het nieuwe verplichting- en factureringsysteem Purchase to Pay (P2P). Aanvullend benodigde actie voor de EU richtlijn is om dit systeem aan te sluiten op het landelijke Simpler Invoicing (SI) netwerk dat het ontvangen (en versturen) van e-facturen mogelijk maakt. De technische aansluiting en inrichting op het SI netwerk willen we graag in regionaal verband realiseren, zodat we hier gezamenlijke expertise over opbouwen en elkaar kunnen helpen. Hiervoor willen we aansluiten bij het reeds bestaande initiatief van de regionale Digikoppelingadapter als onderdeel van het IT Platform Twente.

.
1.08 Optimaal applicatielandschap en slimme informatie infrastructuur
Het applicatielandschap is de verzameling van alle in gebruik zijnde systemen. We streven ernaar het aantal applicaties te verminderen om te komen tot een betere beheersbaarheid, betere onderlinge koppelingen en verlaging van de kwetsbaarheid.

 

Acties 2019
Aantal acties: 3

01. We geven opvolging aan het toetsingskader informatiekundige projecten

Voor het goed in beeld hebben van de informatiebehoefte en technologie is samen met de organisatie in beeld gebracht wat de trends en informatiekundige ontwikkelingen zijn die invloed hebben op de opgaven voor de stad. Zoals de toenemende behoefte van inwoners en bedrijven aan snelle response van ons als gemeente, of het nu een dienst, voorziening of een besluit betreft. Daaruit vloeit voor alle programma's een inhoudelijk toetsingskader voort, dat sturing geeft aan het prioriteren vanuit de programma's van de IT-projecten en daarvoor benodigde IT-inzet. Onze gemeente beschikt net als het merendeel van de andere gemeenten voor de uitvoering van de taken over een complex applicatielandschap. Dit landschap is continue aan het vernieuwen en groeit zonder sturing in complexiteit en omvang. Daarom hanteren we bij de inrichting van, en sturing op dit applicatielandschap, een toetsingskader met landelijke informatiekundige principes, bewegingen en uitgangspunten. We gaan verder met het professionaliseren van project portfoliomanagement en richten het applicatie portfoliomanagement verder in om het actuele applicatielandschap beheersbaar en betaalbaar te houden. Nadrukkelijk wordt bij verandering gelet op beheersbaarheid, kosten-baten verhouding, flexibiliteit, uitwisselbaarheid en toekomstvastheid waarbij de focus ligt op de basis op orde. Dat vraagt om een projectmatige aanpak van projecten en het werken onder architectuur. Deze aanpak helpt bij het vooraf goed kunnen bepalen van de impact van een project en het beheersbaar te houden in de uitvoering.

02. We ondersteunen programma's bij volledig digitalisering van de werkprocessen

Onze organisatie heeft een basis IT-infrastructuur nodig die zorgt voor snelle, efficiënte (bedrijfsvoerings)processen en een goede kwaliteit van data.  Want anders zullen we niet in staat zijn om snel en goed te (blijven) reageren op vragen van inwoners en bedrijven, of het nu een dienst, voorziening of een besluit betreft. Daarnaast is deze infrastructuur nodig voor een actueel inzicht in hoe we ervoor staan als stad met betrekking tot de opgaves van de stad  (wie, wat, waar, wanneer).  Daarom worden programma's ondersteund bij het digitaliseren van hun werkprocessen en de taken die zij uitvoeren voor de stad. Programma's gaan daarnaast meer experimenteren met nieuwe technieken, methodes en data(bestanden) om samen stappen te zetten naar een slimme ICT gedreven organisatie. Deze beweging is gaande over de volle breedte van de gemeentelijke dienstverlening. Wij zetten bij herontwerp van processen -waar dat kan en wenselijk is- in op volledige slimme automatisering van processen en het analyseren van data om continu te kunnen monitoren. We professionaliseren op deze manier ons handelen, verkorten de procestijd en streven naar foutloze afhandeling. Daarnaast proberen we op deze manier continu inzicht te krijgen in wat er speelt en leeft in onze stad. Dit om tijdig in te kunnen spelen op bepaalde ontwikkelingen en zo invulling te geven aan de opgaven van onze stad.

03. We wegen af en breiden waar mogelijk Werken in de cloud uit

Anticiperend op de landelijke ontwikkeling gaan we in 2019 in regionaalverband  (IT Platform Twente) al stappen zetten met het realiseren van de projecten digikoppeling, govroam en voorbereiding van twentecloud. We wegen zorgvuldig af, of werken in de cloud meerwaarde heeft, zodat we de ontwikkeling van "zelf doen" naar regelen via contractafspraken door kunnen zetten. Ons technisch rekencentrum neemt als gevolg van deze beweging in omvang af, waardoor we minder kwetsbaar en flexibeler worden. Tegelijkertijd wordt het overzicht houden over de clouddiensten en hun onderlinge relatie complexer, hiervoor professionaliseren we in 2019 het applicatie portfolio management (APM) verder om het beter te kunnen inzetten voor sturing.

.
1.09 Strategische heroverweging diensten voor externe organisaties
De gemeente Enschede levert diverse diensten aan externe organisaties (waaronder salarisadministratie, IT ondersteuning en publieksdienstverlening). De afweging om te bepalen of we wel/niet willen en kunnen leveren aan derden vindt plaats op basis van individuele beoordeling van de leidinggevende. Het gevolg hiervan is een omvangrijk aantal Dienstverleningsovereenkomsten (DVO’s) en diverse randvoorwaarden. Dit vraagt om een strategische heroverweging met een afwegingskader zodat het aangaan of voortzetten van DVO’s weloverwogen gebeurt.

 

Acties 2019
Aantal acties: 1

01. We ontwikkelen een strategische visie en afwegingskader op dienstverlening voor derden

Enschede verricht op verschillende terreinen diensten voor derden, bestaande uit gemeenten of andere overheids(gelieerde)instanties. Deze diensten zijn het gevolg van de rol die Enschede heeft als centrumgemeente, als grootste stad van Twente of simpelweg omdat Enschede gevraagd is als professionele organisatie. Een deel van die diensten kent al een lange historie en de diensten zijn divers. Enschede beschikt op dit moment niet over een integrale strategie op deze vorm van dienstverlening. Het komende jaar evalueren we deze dienstverlening en stellen we een strategisch kader op zodat bij besluiten een referentie beschikbaar is of de gevraagde dienstverlening past bij doelen van Enschede .

.
1.10 Optimale bedrijfsvoering 
In deze gemeentebegroting is een aparte paragraaf bedrijfsvoering opgenomen (paragraaf 4.5). In de paragraaf gaan we per bedrijfsvoeringsdiscipline/aspect in op hoe wij bedrijfsvoering in onze organisatie vormgeven. Door middel van onderstaande actiepunten geven we extra focus aan bedrijfsvoeringsonderdelen.

 

Acties 2019
Aantal acties: 2

01. We intensiveren strategische en innovatieve inkoop

We positioneren Inkoop Enschede als koploper van innovatief inkopen. We innoveren door nieuwe vormen van samenwerking aan te gaan met maximale input vanuit de markt en samenleving waarmee we ons landelijk positioneren.
We intensiveren de samenwerking met externe partners zoals UT, Novel-T, Pianoo en andere gemeenten om te komen tot kennisuitwisseling en nieuwe vormen van samenwerking in inkoop.
We vervullen een bredere rol in de advisering bij het aangaan van relaties met externen, door in te zetten op de juiste sourcingstrategie, en te bewegen tussen subsidie, inkoop en publiek private samenwerking.
We geven invulling aan professioneel opdrachtgeverschap door interne (werk) processen en contract- en accountmanagement te optimaliseren.

02. De basis IT-voorzieningen zijn Stabiel, Veilig en Flexibel

IT is onmisbaar geworden bij het goed kunnen uitvoeren van gemeentelijke taken. IT schuift steeds meer op naar de "voorkant" van de processen, d.w.z. transacties in het directe contact met de inwoner of bedrijf worden gemeengoed. Dit vergt een stabiele technische omgeving, professionele IT dienstverleners, een goed geborgde digitale veiligheid en een uiterst flexibele ondersteuning van de bedrijfsvoering. Het IT bedrijf zet als professionele afdeling in om de IT basisvoorzieningen voor de taken in de stad, de interne organisatie  en contractpartners te optimaliseren.

Bijdrage verbonden partij: Dimpact

Maatschappelijk rendement:

Wij zijn lid van de coöperatieve vereniging Dimpact om samen met andere gemeenten ICT oplossingen te ontwikkelen. Samenwerking in Dimpact verband verlaagt de kwetsbaarheid en versterkt lobby- en inkoopkracht van onze bedrijfsvoering. Gemeentelijke uitgaven voor Dimpact zijn deels inkomsten voor de IT afdeling omdat de gemeente Enschede ook betaalde werkzaamheden verricht voor het Dimpact – verband.

.
2. Een betrouwbare en voor lange termijn houdbare financiële huishouding

De financiële positie van Enschede is nog steeds kwetsbaar. Vanaf 2008 hebben wij te maken met bezuinigingsopgave. Ook het meerjarenperspectief bevat een uitdaging voor een sluitende meerjarenbegroting. Het is daarom nodig scherpe keuzes te maken. We moeten kijken welke vraagstukken de grootste prioriteit hebben en hier onze inzet op richten. Dat betekent ook dat we andere activiteiten niet meer of later doen. Op de onderdelen waar dat mogelijk is wordt de begroting flexibeler gemaakt. Daarmee zijn wij wendbaarder in het werken aan onze opgaven en kansen die zich voordoen. Verder willen we de rentelasten en kosten betalingsverkeer voor de gemeente minimaliseren.

 
2.1 De gemeente Enschede is een gezonde financiële organisatie en daarmee goed toegerust op de ondersteuning van uitvoering en beleid.
Om tegenslagen het hoofd te kunnen (blijven) bieden streven we naar een weerstandsvermogen groter dan 1. We accepteren voor 2018 en 2019 een lager ratio als gevolg van eerdere besluiten tot afboeken, maar zorgen ervoor dat ons weerstandsvermogen daarna weer wordt opgebouwd. We voeren realistisch en degelijk financieel beleid. Daarom speculeren we niet op onzekere inkomsten. Structurele uitgaven dekken we met structurele middelen. Tegenvallers worden binnen het eigen domein opgelost, de inzet van baten uit meevallers wordt integraal afgewogen. We zetten ons spaarprogramma voort. Op deze manier blijven we ook in de toekomst in staat om onverwachte tegenvallers op te kunnen vangen. We sturen stevig op het realiseren van bezuinigingen. We blijven bij het Rijk aandacht vragen voor de financiële en sociale situatie van onze stad. We beschrijven nauwkeurig welke financiële risico's we onderscheiden. Daarbij beperken we ons niet tot statische risico's, maar nemen we ook langjarige, flexibele risico's mee. We maken scenario's inzichtelijk en bereiden ons hier zoveel mogelijk op voor.

 

Acties 2019
Aantal acties: 2

01. We beperken onze rente-uitgaven

We willen ons geld uitgeven aan Enschede en niet aan rentebetalingen. Daarom houden we onze schulden zo laag mogelijk. We anticiperen op rentestanden en sluiten wanneer dit financieel aantrekkelijk is op tijd onze schulden over.

02. We onderzoeken of andere financiering van personeel kan bijdragen aan meer grip op onze financiën

De financiering van ons personeel is een aanzienlijke kostenpost in de begroting. We onderzoeken of een andere financieringsvorm kan leiden tot meer financiële flexibiliteit. Daarbij kijken we onder andere naar de voor- en nadelen van lumpsum en projectfinanciering.

Bijdrage verbonden partij: Bank Nederlandse gemeenten

Maatschappelijk rendement:

De BNG Bank is de huisbankier van de gemeente. Daarnaast is de gemeente aandeelhouder van de BNG Bank. Door de lage kosten voor het gemeentelijke betalingsverkeer en de jaarlijkse dividenduitkering draagt zij bij aan een houdbare financiële huishouding. Daarnaast draagt de bank door het verstrekken van laagrentende leningen bij aan het realiseren van investeringen in de stad die de burger ten goede komen tegen aanvaardbare kosten.

Bijdrage verbonden partij: Enexis

Maatschappelijk rendement:

Enexis is de eigenaar van het netwerk voor gas en elektra in de stad. Het streven is om het netwerk betaalbaar, betrouwbaar en veilig te houden. Hiermee draagt Enexis ook bij aan het Energieakkoord en daardoor ook tegelijkertijd aan de gemeentelijke doelstellingen op het gebied van duurzaamheid. De gemeente is aandeelhouder van Enexis. De jaarlijkse dividenduitkering draagt bij aan een houdbare financiële huishouding.

Bijdrage verbonden partij: Gemeentelijk Belastingkantoor Twente

Maatschappelijk rendement:

Door de wettelijke taak belastinginning en heffingen te laten verzorgen door het GBT wordt op een effectieve en efficiënte manier uitvoering gegeven aan deze taak. Op deze manier wordt de gemeente Enschede in de gelegenheid gesteld om zich te richten op de ontwikkelingen van de Twentse samenleving.

Bijdrage verbonden partij: Voormalig Essent

Maatschappelijk rendement:

Hierbij gaat het om diverse Bv's die zijn ontstaan uit het verkoopproces van de aandelen die gemeente bezat in Essent NV. Deze Bv's zullen binnen enkele jaren worden opgeheven. De destijds niet uitgekeerde delen van de verkoopopbrengst zijn grotendeels uitgekeerd. Er zijn slechts nog kleine uitkeringen te verwachten in de komende jaren.

.

Wettelijk verplichte indicatoren

Op grond van het Besluit begroting en verantwoording zijn onderstaande indicatoren opgenomen. De indicatoren gelden voor iedere gemeente en zijn bedoeld om gemeenten met elkaar te kunnen vergelijken. Dit is mogelijk via www.waarstaatjegemeente.nl.

  Beleidsveld Naam indicator Eenheid Jaar Score Bron
1. 0. Bestuur en ondersteuning Formatie Fte per 1.000 inwoners  2019  8,2 Eigen gegevens
2. 0. Bestuur en ondersteuning Bezetting Fte per 1.000 inwoners  2019  8,5 Eigen gegevens
3. 0. Bestuur en ondersteuning Apparaatskosten Kosten per inwoner  2019 740 Eigen begroting
4. 0. Bestuur en ondersteuning Externe inhuur Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen  2019 10,3% Eigen begroting
5. 0. Bestuur en ondersteuning Overhead % van totale lasten  2019 7% Eigen begroting
35. 8. Vhrosv Gemiddelde WOZ waarde Duizend euro 2017 158 CBS
36. 8. Vhrosv Nieuw gebouwde woningen Aantal per 1.000 woningen 2016 2,9 Basisregistratie adressen en gebouwen
37. 8. Vhrosv Demografische druk % 2018 64,2 CBS
38. 8. Vhrosv Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden In Euro’s 2018 747 COELO
39. 8. Vhrosv Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden In Euro's 2018 787 COELO

Wat mag het kosten?

Om de gestelde doelen te bereiken zijn per doel lasten begroot voor 2019. Deze bedragen worden ingezet voor het realiseren van de acties (onder 'Wat gaan we doen') maar ook voor het realiseren van de reguliere werkzaamheden. Onderstaande grafiek geeft per doel inzicht in de beschikbaar gestelde budgetten.

Onderstaande tabel geeft inzicht in de meerjarige ontwikkeling van de lasten, baten en reserve mutaties.

Financiën en organisatie Bedragen x 1.000 euroBegroting  2018Begroting 2019Raming  2020Raming  2021Raming  2022
Lasten112.746116.364121.048126.426131.825
Baten458.631475.168484.953489.045496.215
Saldo van baten en lasten-345.885-358.804-363.904-362.619-364.390
Storting reserves22.34024.28128.88627.98330.512
Onttrekking reserves30.64827.07922.89719.50515.659
Resultaat-354.193-361.602-357.915-354.141-349.537

Toelichting

Voor het begrotingsprogramma Financiën en Organisatie stijgt het begrotingsresultaat. De belangrijkste mutaties zijn:

  • Door het verder verlagen van de omslagrente (van 2,5% naar 2,0%) dalen de opbrengsten voor rente en treasury;
  • Conform het coalitieakkoord worden de tarieven voor de OZB eenmalig verhoogd;
  • De baten van de algemene uitkering zijn verwerkt conform de uitkomsten van de septembercirculaire;
  • In het middelenkader is er vanaf 2019 structureel budget beschikbaar gesteld voor de nieuwe regelgeving/verantwoording rondom de BAG;
  • In verband met een wettelijk verplichte aanstelling voor een functionaris voor Algemene Verordening Gegevensbescherming is er in het middelenkader structureel geld beschikbaar gesteld;

Voor een verdere toelichting op de cijfers verwijs ik u naar hoofdstuk 6.4.

Meer info Klik hier voor meer informatie over reguliere werkzaamheden en beleidsnota's.
Portefeuillehouders Eelco Eerenberg, Jeroen Diepemaat, Niels van den Berg
Concerndirecteuren Debbie Brands