A. Incidentele baten en lasten
Totaal | 85.700 | 5.350.700 | 63.200 | 313.200 | 0 | 465.000 | 0 | 2.465.000 | |
Programma Product |
Toelichting/ omschrijving |
2015 Baten |
2015 Lasten |
2016 Baten |
2016 Lasten |
2017 Baten |
2017 Lasten |
2018 Baten |
2018 Lasten |
Versterken economie | |||||||||
Versterken economische structuur | Binnenstadsdistributie | 30.000 | 30.000 | 7.500 | 7.500 | ||||
Algemene bijstand levensonderhoud | Ontwikkelplan MAU | 550.000 | |||||||
Arbeidsmarktparticipatie | Handhaving Inburgering | 55.700 | 55.700 | 55.700 | 55.700 | ||||
Maatschappelijke ondersteuning | |||||||||
Inkomensondersteuning_bijzondere inkomensvoorziening | Kledingbank | 20.000 | |||||||
Duurzame leefomgeving | |||||||||
Locatieontwikkeling | Actieprogramma binnenstad | 250.000 | 250.000 | ||||||
Dienstverlening en financieel beleid | |||||||||
Interne Dienstverlening | Flankerend Beleid | 3.500.000 | |||||||
Verkiezingen | Organisatiekosten verkiezingen | 195.000 | 215.000 | 215.000 | |||||
Infrastructuur ADT | Aanleg infrastructuur | 1.000.000 | 2.250.000 |
Toelichting
Programma Versterken economie
Versterken economische structuur
Deze bedragen hebben betrekking op de door de Regio Twente toegekende subsidie ten behoeve van de uitvoering van het pilot “Binnenstadservice Enschede”. Deze middelen worden ingezet voor onderzoek en exploitatie van en naar binnenstaddistributie in de Enschedese binnenstad.
Algemene bijstand levensonderhoud
Incidentele uitgaven voor de implementatie van het ontwikkelplan MAU dat met het Rijk is afgesproken.
Arbeidsmarktparticipatie
Voor de handhaving van de inburgeringsplicht zijn via de decembercirculaire 2013 van het gemeentefonds middelen aan de gemeente beschikbaar gesteld. Deze middelen worden door de gemeente over een periode van drie jaar ingezet voor de uitvoering van de handhaving.
Programma Maatschappelijke ondersteuning
Inkomensondersteuning
Conform de motie uit de Raad bij de behandeling van de Programmabegroting 2013-2016 wordt tot en met 2015 20.000 euro beschikbaar gesteld voor huisvesting van de Kledingbank.
Programma Duurzame leefomgeving
Locatieontwikkeling
Voor het actieprogrammabinnenstad wordt een tijdelijke impuls gegeven ter vergroting van de aantrekkingskracht van de binnenstad van Enschede.
Programma Dienstverlening en financieel beleid
Interne Dienstverlening
Voor de CFO-opgave is een budget voor flankerend beleid gevormd. Dit budget is bedoeld om de personele mobiliteit, die leidt tot invulling van bezuinigingen, te ondersteunen. In de Meerjarenbegroting 2014-2017 was voor 2015 reeds een bedrag van 2 miljoen euro beschikbaar gesteld. Voor 2015 wordt 1,5 miljoen euro aanvullend budget beschikbaar gesteld, zodat er incidenteel 3,5 miljoen beschikbaar is.
Verkiezingen
Voor de organisatie van de diverse verkiezingen zijn de benodigde budgetten opgenomen.
Infrastructuur ADT
Bij de ontwikkelingsplannen van het ADT is voor 3,2 miljoen euro rekening gehouden met kosten voor aanleg van de infrastructuur.
Programma Bedragen * 1.000 Euro | Product | Onttrek-kingen 2015 | Stortin-gen 2015 | Onttrek-kingen 2016 | Stortin-gen 2016 | Onttrek-kingen 2017 | Stortin-gen 2017 | Onttrek-kingen 2018 | Stortin-gen 2018 |
Dienstverlening en financieel beleid | ICT | 4.189 | 4.272 | 4.184 | 4.265 | 4.440 | 4.267 | 4.546 | 4.267 |
Dienstverlening en financieel beleid | H&S | 911 | 954 | 897 | 954 | 905 | 954 | 915 | 954 |
Dienstverlening en financieel beleid | VBE | 5.159 | 1.670 | 4.799 | 1.670 | 4.458 | 1.670 | 4.047 | 1.670 |
Duurzame leefomgeving | Rioleringen | 387 | -26 | 239 | -44 | 1.592 | -44 | 1.170 | -44 |
Duurzame leefomgeving | Afvalstoffenheffing | 333 | 0 | 333 | 0 | 333 | 2.000 | 0 | 0 |
Duurzame leefomgeving | Parkeerbedrijf | 340 | 610 | 299 | 547 | 521 | 729 | 403 | 981 |
Duurzame leefomgeving | Grondbedrijf | 171 | 174 | 168 | 168 | 165 | 978 | 745 | 2.393 |
11.491 | 7.653 | 10.919 | 7.561 | 12.414 | 10.553 | 11.827 | 10.222 |
Saldo mutatie structureel | 3.838 | 3.358 | 1.861 | 1.605 |
|
Toelichting op de reserves
Hieronder worden per programma de belangrijkste reserves toegelicht.
Thema |
Reserve |
Doelstelling |
Dienstverlening en Financieel beleid | Algemene reserve | De beschikbare weerstandscapaciteit van de gemeente Enschede is opgenomen in de algemene reserve. Het weerstandsvermogen betreft de mate waarin risico’s met substantiële (niet begrote) financiële gevolgen opgevangen kunnen worden. Voor de bepaling van het weerstandsvermogen zie de paragraaf Weerstandsvermogen. |
Egalisatiereserve kapitaallasten Scholingsboulevard | Deze reserve is bedoeld om schommelingen in de exploitatie op te vangen. Indien de kapitaallasten lager dan wel hoger zijn dan het daarvoor beschikbare budget wordt gedoteerd dan wel onttrokken aan deze egalisatiereserves. | |
Gemeentebrede software DV en vervanging IC | Reserve is bestemd voor de dekking van kapitaallasten die voortkomen uit de vervangingsinvesteringen voor ICT werkplekmiddelen en hardware en de kosten voor licenties van besturingssoftware. | |
H&S Leegstandsreserve | Reserve wordt aangewend om de financiële gevolgen van niet verhuurde m2 van ambtelijke huisvesting op te vangen. | |
H&S Werkplekinrichting | Reserve is bestemd voor de dekking van kapitaallasten die voortkomen uit de investeringen voor de werkplekinrichting. | |
IM Gemeentebrede software | Reserve is bestemd voor de dekking van de kapitaallasten die voortkomen uit de vervanging van software voor applicaties. | |
Reserve incidenteel middelenkader | Middelen ter beschikking gesteld uit de PB 2010-2013. Hieronder valt o.a de reserve IZA ten behoeve van de bevordering mobiliteit. | |
Reserve Innovatiebudget | Reserve om het actieprogramma innovatie te bekostigen. | |
Reserve investering externe activiteiten | Doel van deze reserve is tweeërlei, aan de ene kant het mogelijk maken om te blijven investeren in het product om het op de markt te houden. Aan de andere kant dient de reserve als egalisatie als gevolg van schommelende inkomsten en uitgaven. | |
Reserve majeure investeringsopgaven | Dit zijn reserveringen ten behoeve van de door de raad aangewezen majeure stedelijke investeringsopgaven. | |
Reserve Nog uit te voeren werkzaamheden | Betreft nog uit te voeren werkzaamheden ihkv beheer wegen en monumenten. | |
Reserve PD Digitaal Archief | Doel is het digitaliseren van het bouwarchief. Dit moet leiden tot een reductie van de fysieke archiefruimte en een lagere personele inzet. | |
Reserve egalisatie kapitaallasten Brede Scholen | Deze reserve is bedoeld om schommelingen in de exploitatie op te vangen. Indien de kapitaallasten lager dan wel hoger zijn dan het daarvoor beschikbare budget wordt gedoteerd dan wel onttrokken aan deze egalisatiereserves. | |
Reserve kapitaalslasten | De reserve is ingesteld om vrijvallende kapitaallasten te reserveren en om schommelingen in werkelijke kapitaallasten op te vangen. | |
Reserve Vastgoed | De reserve Vastgoed is bedoeld als buffer om de vermogensrisico’s en (tijdelijke) exploitatietekorten van het gemeentelijk vastgoed op te vangen. | |
Reserve vervangingsinvestering sport | Deze reserve is bedoeld om schommelingen in de exploitatie op te vangen. Indien de kapitaallasten lager dan wel hoger zijn dan het daarvoor beschikbare budget wordt gedoteerd dan wel onttrokken aan deze egalisatiereserves. | |
Versterken economie | Dienstreserve DCW | Reserve bestemd om niet voorziene kosten aan het pand Kuipersdijk op te vangen. |
Reserve egalisatie exploitatieresultaat bedrijfsverzamelgebouwen | Reserve om eventuele tekorten in de exploitatie van de bedrijfsverzamelgebouwen op te vangen. | |
Duurzame leefomgeving | Egalisatiereserve riolering | Reserve ter egalisatie van de opbrengsten en kosten betreffende rioleringen ten einde fluctuaties in de tarieven aan de burger te reduceren. |
Reserve gronduitgifte | Deze is bedoeld meer maatwerk te kunnen leveren bij de uitgifte van grond voor bedrijventerreinen, kantoren en wonen. Dit om de verkoop te stimuleren. Deze reserve is ingesteld bij de vaststelling van de nota grondprijsbeleid op 16-12-2013. | |
Reserve herstel opgebroken bestrating | Reserve om de verschillen in de kosten en opbrengsten van partijen die toestemming krijgen om in gemeentelijke straten en wegen werkzaamheden te verrichten (bijvoorbeeld bekabelaars) op te vangen. | |
Reserve landinrichting | Reserve bedoeld voor de financiering van het project Landinrichting. | |
Reserve onderhoud havens | Middelen gereserveerd voor onderhoud haven (baggeren en oevervoorzieningen) voor het project Masterplan Havengebied. Uitvoeringskrediet is in december 2010 door de Raad vastgesteld. | |
Reserve muziekfonds | Uit de reserve - die voortkomt uit een particuliere gift - kunnen bijdragen worden gedaan in de kosten van opvoeringen op muzikaal gebied. Bijvoorbeeld bijzondere orkest- of operavoorstellingen. | |
Reserve egalisatie afvalstoffenheffing | Reserve ter egalisatie van de opbrengsten en kosten betreffende afvalstoffenheffing ten einde fluctuaties in de tarieven te reduceren. | |
Reserve grondexploitatie | Buffer ten behoeve van het egaliseren van zowel positieve als negatieve resultaten op de exploitatie van gronden. Het verloop van deze reserve wijzigt als gevolg van de actualisatie van de grondcomplexen in het Meerjaren Perspectief Grondbedrijf (MPG). Zie paragraaf grondbeleid. | |
Reserve mobiliteit | Reserve bedoeld ter egalisatie van de opbrengsten en kosten betreffende mobiliteitsprojecten. | |
Reserve parkeren | Deze reserve van het parkeerbedrijf bestaat uit een drietal deelreserves, die bij besluit van de Raad (PB 2011-2014) zijn samengevoegd:
|
|
Reserve rente jaarlijkse bijdrage BWS | Reserve bedoeld ter afwikkeling van de regeling Besluit Woninggebonden Subsidies (BWS) | |
Reserve rentebaten PBR | Betreft rentebaten op het door het Rijk ineens uitgekeerde kapitaal ten behoeve van de wederopbouw Roombeek. Bedragen zullen onttrokken worden ten behoeve van Twentse Welle, Tetem2 en Op de Brouwerij. | |
Reserve stadsverfraaiing | uit de reserve kunnen bijdragen worden geput voor het realiseren van kunstopdrachten al dan niet geïntegreerd in of op een gebouw of bouwwerk. Het gaat in deze periode nog om twee kunstwerken op het Wilminkplein en op het Koningsplein. Daarnaast is de reserve een achtervang voor grootschalig onderhoud van bestaande kunstwerken (calamiteiten). | |
Maatschappelijke ondersteuning | Reserve egalisatie kapitaallasten Zwembaden | Het programma kent een egalisatiereserve voor kapitaallasten. Deze is bedoeld om schommelingen in de exploitatie op te vangen. Indien de kapitaallasten lager dan wel hoger zijn dan het daarvoor beschikbare budget wordt gedoteerd dan wel onttrokken aan deze egalisatiereserve. |
Reserve maatschappelijke opvang en verslavingszorg | Reserve is bedoeld om jaarlijkse fluctuaties in de baten en lasten van de maatschappelijke opvang te egaliseren. Eventuele beschikbare middelen worden regionaal ingezet. | |
Reserve vrouwenopvang | Reserve is bedoeld om jaarlijkse fluctuaties in de baten en lasten van de vrouwenopvang te egaliseren. Eventuele beschikbare middelen worden regionaal ingezet. | |
Reserve WMO | De reserve wordt ingezet ter dekking van lasten die samenhangen met de decentralisatie van de ABWZ begeleiding, Jeugdzorg en CJG. | |
Reserve gemeentelijke sociale huisvesting | Reserve is gevormd uit een schenking en is bedoeld voor financiële hulp bij huisvestingsproblemen |
|
Hieronder worden de belangrijkste voorzieningen per programma toegelicht.
Thema | Voorziening | Doelstelling |
Dienstverlening en financieel beleid | Voorziening ADT | Voorziening om de tekorten volgens de grondexploitatie gebiedsontwikkeling luchthaven Twente af te dekken. |
Voorziening oud wethouders | Op basis van de wet APPA (Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers) hebben politieke ambtsdragers recht op verschillende pensioenregelingen. De hieruit op termijn voortvloeiende financiële verplichtingen voor de gemeente worden in deze twee voorzieningen tot uitdrukking gebracht. Jaarlijks worden de toekomstige verplichtingen herrekend en eventuele toevoegingen of onttrekkingen die hiervan het resultaat zijn, worden bij de jaarrekening inzichtelijk gemaakt. | |
Voorziening personeel | Uit deze voorziening worden de FPU-kosten, WW-kosten en kosten die voortvloeien uit overige personele regelingen vergoedt. | |
H&S voorziening onderhoud | Voorziening ter dekking van de kosten voor het uitvoeren van regulier binnenonderhoud van de gebouwen waar gemeentelijk personeel is gehuisvest. Onttrekkingen uit deze voorziening geschiedt op basis van werkelijk gemaakte kosten, toevoeging van middelen op basis van een berekening voor toekomstig verwacht onderhoud. | |
Voorziening onderhoud VBE | De kosten van planmatig onderhoud worden bekostigd uit deze voorziening. De mutaties in de onderhoudsvoorziening zijn gebaseerd op een meerjaren onderhoudsplanning. | |
Voorziening groot onderhoud atletiekbaan Wesselerbrink | Bedoeld ter egalisatie van kosten van (groot) onderhoud aan de atletiekbaan Wesselerbrink. | |
Voorziening BOS-gezond bewegen door jeugd | Door de sterke groei van het aantal leden van de sportverenigingen was het budget niet meer toereikend. In de integrale afweging in april 2008 is besloten dit knelpunt tot en met 2011 af te dekken. Omdat het ledental nog steeds licht groeit is deze voorziening in 2012 en 2013 ingezet om deze groei op te vangen. In 2013 is door de Raad besloten om het subsidiestelsel met ingang van 1 januari 2014 te herzien. Met deze herziening is er binnen het product sport een bezuiniging uit de programmabegroting gerealiseerd. Om deze bezuiniging en herziening te realiseren wordt deze voorziening in 2014 ingezet. |
|
Voorziening BOS-Kom in beweging voor jezelf | De kosten van het actieplan vitale sportvereniging (MIO) worden hieruit bekostigd. Daarnaast fungeert de voorziening als buffer voor mogelijke tegenvallers dan wel om initiatieven vanuit (partners van) het programma waar nodig aan te jagen en te stimuleren. | |
Versterken economie | Voorzining WWB W-deel | In deze voorziening bevinden zich de middelen voor afwikkeling personele lasten SDWE. |
Voorziening BF Economie & Werk | Deze voorziening is getroffen om de verplichtingen voor de bovenformatieven op te vangen. | |
Voorziening DCW | Deze voorziening is bestemd voor de verplichting spaarverlof van de WSW werknemers. | |
Duurzame leefomgeving | Voorziening onderhoud parkeergarages | Voorziening bedoeld ter egalisatie van de kosten voor (groot) onderhoud aan de parkeergarages programma Stedelijke Ontwikkeling. |
Voorziening ISV II BDU fysiek | Voorziening bedoeld om de rijksregeling Investeringsbudget stedelijke Vernieuwing II financieel af te wikkelen. |
|
Voorziening afdekken WW-risico tijdelijke ambtenaren OE | Voorzieningen om WW-risico af te dekken van medewerkers met een tijdelijke ambtelijke aanstelling bij Onderhoud Enschede. Storting vindt plaats vanuit de hiervoor verkregen loonkostensubsidies. |
|
Toelichting
Versterken Burgerkracht
Hier zijn met name de algemene voorzieningen ondergebracht. Hieronder zijn begrepen de middelen welzijnswerk (incl. opvoedondersteuning uitgevoerd door welzijnswerk), jeugdgezondheidszorg, speeltuinwerk en maatschappelijke activiteiten van sportsubsidies.
De afwijking 2015 ten opzichte van 2014 betreft:
Lichte ondersteuning en regie
Hieronder zijn begrepen de kosten voor de wijkteams en ondersteuning. Deze worden deels bekostigd uit nieuwe integratie-uitkeringen sociaal domein (WMO 2015, Jeugdwet en beschermd wonen) en bestaan anderzijds uit reguliere middelen. Verder is ook de subsidie voor de SMD in dit product opgenomen.
De afwijking 2015 ten opzichte van 2014 bestaat uit 3,0 miljoen herverdeling uitvoeringskosten, 1,7 miljoen euro cliëntondersteuning/voormalige MEE-gelden, 1,0 miljoen euro WMO 2015 en 0,1 miljoen euro sociale wijkteams.
Specialistische jeugdhulp
De rijksbijdrage Jeugd bedraagt 47 miljoen euro. Dit bedrag is met ingang van 2015 overgeheveld van het Rijk naar de gemeente. Daarvan is 27,6 miljoen euro bestemd voor specialistische jeugdzorg, 15,5 miljoen euro voor jeugdzorg gedwongen kader en circa 4 miljoen euro voor lichte ondersteuning en regie. Onderaan deze toelichting wordt een gedetailleerder inzicht gegeven in de bestaande en nieuwe middelen met betrekking tot jeugdhulp.
Jeugdhulp gedwongen kader
Hier is opgenomen de rijksbijdrage jeugd die met ingang van 2015 wordt overgeheveld van Rijk naar gemeente.
WMO-begeleiding
De rijksbijdrage WMO 2015 bedraagt 24,9 miljoen euro. Dit bedrag is met ingang van 2015 overgeheveld van het Rijk naar gemeente. Gecorrigeerd met de effecten van de septembercirculaire ( verlaging met 0,2 miljoen euro) is per saldo ruim 18 miljoen euro bestemd voor WMO Begeleiding. Het restantbudget (circa 6,6 miljoen euro) is toegedeeld aan de volgende producten:
WMO Individuele voorzieningen
Door rijksbezuinigingen op het budget huishoudelijke hulp (HH) en in verband met herverstrekkingen scootmobielen is het totale budget verlaagd met circa 6,5 miljoen euro. Door gerealiseerde bezuinigingen is het budget 2014 al met circa 3 miljoen euro verlaagd. Door herverdeling van uitvoeringskosten (3,5 miljoen euro) en effecten van de septembercirculaire (0,5 miljoen euro) wordt het totale budget verlaagd met circa 4 miljoen euro. Per saldo een daling van circa 7 miljoen euro.
Een deel van de rijksbezuinigingen vindt plaats in de jaren 2016-2018.
Beschermd Wonen
Het verschil wordt volledig verklaard door de nieuwe rijksbijdrage voor Beschermd Wonen (34,7 miljoen euro). Bij beschermd Wonen gaat het om het bieden van onderdak en begeleiding aan personen met een psychische aandoening (huidige ZZP GGZ categorie C). Het gaat om personen bij wie op participatie gerichte ondersteuning vanuit een beschermde woonomgeving centraal staat. Enschede is hiervoor de centrumgemeente (tbv 8 regiogemeenten).
Opvangvoorzieningen
De decentralisatie-uitkering wordt opgehoogd met de te decentraliseren middelen uit de AWBZ (het budget dat samenhangt met de huidige AWBZ-functies begeleiding en persoonlijke verzorging die in het verlengde wordt geboden van begeleiding, 5% van het totale budget in de AWBZ). Enschede is hiervoor de centrumgemeente.
Inkomensondersteuning
Het product Inkomensondersteuning is opgebouwd uit de Schuldhulpverlening, Individuele bijzondere bijstand en Bijzondere inkomensvoorzieningen.
De afwijking in 2015 ten opzichte van 2014 betreft:
Inzicht in de budgetten Jeugd
Hierna wordt een gedetailleerder inzicht gegeven in de budgetten gerelateerd aan de jeugd. De onderstaande tabel geeft eerst de huidige budgetten weer en daaronder de budgetten Jeugdhulp die wij vanaf 2015 in verband met de decentralisatie aanvullend krijgen.
Budgetten Jeugd 2015
Bestaand | € x mln |
Jeugd Gezondheid en preventie (CJG 2,1, JGZ 3,3) | 5,9 |
Jongerenwerk (Alifa, Halt, vrijwilligers organisaties, etc.) | 2,0 |
Lichte ondersteuning en regie via wijkteam (huidige 5 wijkteams. Geschat aandeel jeugd is 20%) | 1,2 |
Speeltuinwerk en -voorzieningen | 1,4 |
Sportactivering jongeren | 0,6 |
Kindcentra (kinderopvang en peuterspeelzaalwerk) | 2,4 |
Basis brede scholen, aansluiting school-werk | 1,4 |
leerplicht/RMC, onderwijskwaliteit | 0,8 |
Leerlingenvervoer | 2,1 |
Totaal bestaand | 17,8 |
Nieuw | € x mln |
Veilig thuis (AMHK/Crisis) | 1,9 |
Landelijk Transitiearrangement | 1,7 |
Ambulante hulp vm provinciaal | 11,0 |
Ambulante hulp vm jeugd ggz | 7,8 |
Ambulante hulp vm jeugd awbz | 5,0 |
Lichte ondersteuning, regie en toegangsbepaling door wijkteams | 4,0 |
Jeugdreclassering en jeugdbescherming (incl. Pleegzorg, Voogdij) | 11,7 |
Gesloten Jeugdzorg | 3,8 |
Totaal nieuw | 46,9 |
Totaal bestaand en nieuw | 64,7 |
Toelichting op enkele onderdelen:
Van het nieuw over te komen budget Jeugdhulp is tevens inzicht te geven in de verhouding regionaal – lokaal en beïnvloedbaar – beperkt beïnvloedbaar. Dat wordt weergegeven in het volgende overzicht.
Nieuw budget Jeugdzorg totaal (in € x mln) | 46,9 | |
Waarvan landelijke uitvoering LTA | 1,7 | |
Waarvan regionale uitvoering AMHK/Crisis | 1,9 | |
Subtotaal | 3,6 | |
Budget voor lokale uitvoering | 43,3 | |
Waarvan niet direct beïnvloedbaar: | ||
In te kopen Jeugdbescherming en Jeugdreclassering | 11,7 | |
In te kopen Jeugdzorg + | 3,8 | |
Subtotaal niet direct beïnvloedbaar | 15,5 | |
Waarvan direct beïnvloedbaar en beschikbaar voor wijkteams: | ||
waarvan ondersteuning geleverd door wijkcoaches | 4,1 | |
waarvan ondersteuning in te kopen (voormalig j-ggz/awbz/prov.) | 23,7 | |
Resteert | 27,8 |
Op basis van een objectief verdeelmodel worden bovengenoemde lokale inkoopbudgetten verdeeld over de 9 wijkteams. Wijkteammanagers krijgen daarmee budgetverantwoordelijkheid. Monitoring van uitputting van budgetten op wijkteamniveau wordt belangrijk. Tevens zal ingezet worden op benchmarkinstrumenten zodat het leereffect van de teams goed wordt ondersteund.
|
Toelichting
Bedrijfsverzamelgebouwen
Voor 2015 is incidenteel een bijdrage verstrekt voor het exploitatietekort van de Spinnerij van 640.000 euro. Het voornemen is de exploitatie van de bedrijfsverzamelgebouwen zo spoedig mogelijk over te dragen naar het Vastgoedbedrijf (VBE). In het onderzoek van de concentratie van de bedrijfsverzamelgebouwen naar het Vastgoedbedrijf wordt naar een passende structurele oplossing gezocht voor het opvangen van het tekort op de exploitatie van de bedrijfsverzamelgebouwen. Hiervoor is in het coalitieakkoord in 2017 3 miljoen euro beschikbaar gesteld.
Projecten economische ontwikkeling
Het verschil tussen 2014 en 2015 wordt verklaard door incidentele wijzigingen die zijn verwerkt in de Concernrapportage 2014.
Verkeersinfrastructuur en beleid
De cijfers zijn op basis van het huidige mobiliteitsplan. De toekenning van budget voor nieuwe projecten in 2015 gebeurt op basis van separate raadsvoorstellen in de loop van het jaar, niet bij de programmabegroting.
Algemene Bijstand Levensonderhoud
Hieronder vallen de verstrekking van bijstandsuitkeringen en de fraudebestrijding.
In de begroting hebben wij voor de Algemene Bijstand Levensonderhoud de prognose 2015 uit de voortgangsrapportage MAU 2013 opgenomen (zie tabel). Hierbij is uitgegaan van het nader voorlopig budget Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorziening Gemeenten (BUIG) van 4 juli 2014. Ook is ervan uitgegaan dat het Rijk het tekort tussen het nader voorlopig budget en de kosten van bijstandsuitkeringen, onder aftrek van het eigen risico van 5% en de resultaten van het ontwikkelplan, compenseert via de Meerjarig Aanvullende Uitkering (MAU). De MAU is gebaseerd op het huidige objectieve verdeelmodel. In 2015 treedt een nieuw model in werking. Daarnaast treedt met ingang van 2015 de Wet maatregelen WWB en de Wet hervorming kinderregelingen in werking. Onlangs heeft het ministerie SZW de gemeenten bericht over het definitieve budget 2014 en het voorlopige budget 2015 waarin rekening is gehouden met het nieuwe verdeelmodel. Over de gevolgen van deze berichtgeving wordt u apart geïnformeerd.
|
Prognose 2015 |
Budget BUIG |
84.858.281 |
Netto uitgaven (voor maatregelen) |
-105.473.940 |
Tekort (voor maatregelen) |
-20.615.659 |
Effect ontwikkelplan |
5.975.977 |
Tekort (na maatregelen) |
-14.639.682 |
|
|
Eigen risico MAU 5% |
4.242.914 |
MAU bijdrage Rijk |
10.396.768 |
|
|
Tekort percentage |
-17,25% |
Bestandsomvang per 31-12-2015 |
6.533 |
Om het tekort verder terug te dringen worden aanvullende maatregelen voorbereid.
Ten behoeve van het afdekken van het hogere eigen risico MAU van 5% (was 2,5%) is het budget incidenteel met 1.870.000 euro opgehoogd. Daarnaast is voor de uitvoering van het ontwikkelplan MAU en Handhaving eenmalig 550.000 euro aan het budget toegevoegd
Arbeidsmarktparticipatie
Vanaf het begrotingsjaar 2015 worden de Rijksmiddelen voor het Participatiebudget verdeeld via een integratie-uitkering gemeentefonds in plaats van via een rijkssubsidie. Dit heeft als gevolg dat de baten voor 2015 verlaagd zijn voor de hoogte van de subsidie. Daarnaast vallen de baten en lasten lager uit door het beëindigen per ultimo 2014 van het project Arbeidsmarktoffensief, dat tot en met 2014 nog gefinancierd werd vanuit de meeneemregeling van het Participatiebudget.
Uitvoering WSW
In het coalitieakkoord wordt extra ingezet op werk. De tekorten op de SW worden maximaal mogelijk buiten het Participatiebudget gehouden. De opgave is om deze tekorten binnen drie jaar zoveel mogelijk terug te dringen. Hiervoor zijn de komende jaren middelen beschikbaar gesteld: 2015: 2,95 miljoen euro, 2016: 3,05 miljoen euro en 2017: 1,7 miljoen euro.
Het gebundeld participatiebudget bestaat uit de middelen voor de reïntegratie en de sociale werkvoorziening. Dit gebundelde budget gaat samen met de middelen voor maatschappelijke ondersteuning en jeugdzorg deel uitmaken als integratie-uitkering Sociaal domein en wordt overgeheveld naar het Gemeentefonds. De afbouw van de sociale werkvoorziening wordt geraamd op basis van een model van onderzoeksbureau SEO. Het lijkt dat deze raming van de uitstroom van dit model hoger is dan de door ons geschatte uitstroom uit de SW.
Aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt
De wettelijk verplichte maatschappelijke stage in het voortgezet onderwijs wordt met ingang van 2015 afgeschaft. Het gaat om een korting op het gemeentefonds.
Kinderopvang
In opdracht van het Rijk is het peuterspeelzaalwerk opgegaan in zogenaamde Kindcentra. In afwachting van verdere ontwikkelingen op dit gebied is als bezuiniging het budget 2015 incidenteel met 480.000 euro gekort.
Leerlingenvervoer
Als gevolg van bezuinigingen (PB2014-2015) is het budget leerlingenvervoer met ingang van 2015 structureel met 100.000 euro verlaagd.
Leerplicht / RMC
De specifieke uitkering Gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid 2011–2014 (OAB) is met een jaar verlengd tot en met 2015. De uitkering 2015 van 4,1 miljoen euro is echter nog niet in de begroting opgenomen omdat deze formeel nog niet beschikt is aan de gemeente Enschede.
Met ingang van 2016 is de doeluitkering VVE (Voor- en Vroegschoolse Educatie) van circa 2 miljoen euro niet meer in de begroting opgenomen omdat deze uitkering is toegekend voor de periode 2011-2015.
Als gevolg van bezuinigingsmaatregelen (Keuzenota 2015-2017) is de omvang van de formatie van het team leerplicht verkleind. Het budget is vanaf 2015 structureel met 100.000 euro verlaagd.
Ten behoeve van de ontwikkeling van ‘alles-in-één-scholen’ en het faciliteren van de invoering van passend onderwijs is het budget structureel opgehoogd met 400.000 euro.
|
Toelichting
Ruimtelijke ontwikkelingen
De verlaging in de lasten vanaf 2015 wordt veroorzaakt door de beëindiging van het groenactieplan (GRAP) (250.000 euro) en de regeling voor ISV (2,4 miljoen euro) in 2014. De wijzigingen in de baten (per saldo een verlaging) vanaf 2015 komen enerzijds doordat rekening wordt gehouden met hogere opbrengsten van parkeergelden door uitbreiding van het areaal (100.000 euro). Anderzijds doordat in tegenstelling tot 2014 niet een bedrag vanuit het Besluit Woninggebonden Subsidies (BWS) uit de reserve wordt ingezet (0,5 miljoen euro). Ten aanzien van de storting en onttrekking aan de reserves treden de volgende mutaties op: de vrijval binnen de reserve BWS is in 2014 ingezet als incidentele bezuiniging van 500.000 euro. In 2015 wordt 75.000 euro van de vrijval in de reserve BWS ingezet als incidentele dekking. In 2014 is eenmalig 124.000 euro onttrokken aan de bestemmingsreserve monumenten (vanuit de Programmabegroting 2014-2017) voor het verlenen van subsidies. Ook wordt in elk van de jaren 2014 en 2015 254.000 euro onttrokken aan de reserve landinrichting.
Bestemmingsplannen
De verhoging in de lasten vanaf 2015 wordt veroorzaakt door een personele mutatie binnen het programma Stedelijke Ontwikkeling.
Grondbedrijf
Onder het eindproduct Grondbedrijf zijn de begrotingscijfers uit het Meerjaren Perspectief Grondbedrijf (MPG) 2014 (raadsbesluit van 30 juni 2014) gepresenteerd, alsmede het resultaat voor grondbeleid en de grondexploitaties Roombeek, Spoorzone Middengebied en Boddenkamp (voormalig eindproduct 053 Stad). De grondexploitaties zijn risiconeutraal in de gemeentelijke exploitatierekening opgenomen. Bij het MPG 2015 worden de grondexploitaties geactualiseerd, toegelicht en verwerkt in de begroting.
Voor 2014 en 2015 wordt het saldo van baten/ lasten en stortingen / onttrekkingen reserve ad 71.929 euro gevormd door het eindproduct beleid grond. Het saldo van 2016-2018 ad 1,5, 1,5 en 1 miljoen euro is de eerste tranche van de 7,4 miljoen euro conform het besluit uit het coalitieakkoord ten behoeve van reductie risico’s.
Locatieontwikkeling
De wijzigingen (per saldo een verlaging) in de lasten in 2015 worden veroorzaakt door incidentele uitgaven 2014 voor het Koningsplein (6,5 miljoen euro), Birk-gelden (560.000 euro) en het toevoegen van het eenmalig gecorrigeerde budget (1 miljoen euro) voor de kosten van de infrastructuur van de luchthaven. De verlaging in de baten (4,1 miljoen euro) in 2015 wordt veroorzaakt doordat in 2014 een kredietaanvraag voor het Koningsplein (4 miljoen euro) is gedaan en een afwijking in de projectorganisatie van 0,1 miljoen euro.
Cultuur
De wijzigingen (per saldo een verlaging) in de lasten vanaf 2015 worden veroorzaakt door:
Evenementen en Citymarketing
De verlaging van de lasten vanaf 2015 wordt veroorzaakt door:
Stadsdeelsgewijs werken
De werkbudgetten van het stadsdeelmanagement zijn met ingang van 2015 structureel verlaagd met 120.000 euro. Daarnaast valt budget vrij ad 200.000 euro vanuit het project Sociaal Economisch Programma Wesselerbrink (SEP). En er is sprake van het niet volledig invullen van een taakstelling ad 400.000 euro (korting op wijkbudgetten). Door de intensivering vanuit het coalitieakkoord ad 200.000 euro is de taakstelling gedeeltelijk gerepareerd. Het restant van de taakstelling moet gevonden worden door herallocatie van middelen uit programma’s.
Openbare orde en veiligheid
De verlaging van het budget wordt veroorzaakt door het doorvoeren van een bezuiniging op de bijdrage voor de Veiligheidsregio Twente van 250.000 euro in 2015 euro oplopend naar 500.000 euro vanaf 2016. De afname van budget wordt iets verminderd door de toegekende loon en prijscompensatie.
Handhaving Bouwwerken en bedrijven
Het verschil in de lasten wordt verklaard door formatieve bezuinigingen. De consequenties van deze bezuinigingen worden zichtbaar in het uitvoeringsprogramma voor 2015.
Handhaving Openbare Ruimte
Het verschil in de lasten wordt verklaard door formatieve bezuinigingen. Het budget voor kapitaallasten is door een verandering van de omslagrente gewijzigd. De baten vallen vooral lager uit door een verlaging van de Procesverbaal-vergoeding (25.000 euro) en hiermee ook de bijbehorende lasten.
Parkeerbeheer
Over de lasten wordt rekening gehouden met 2% stijging. De baten laten een krimp zien in de verkoop van het aantal parkeeruren, voor 2015 2%, 2016 en 2017 1%. Het tarief wordt in 2015 met 0,10 euro verhoogd. Deze verhoging is in lijn met het stappenplan dat door de Raad in 2010 is vastgesteld. Vanaf 2016 is de exploitatie van de derde toegang tot de Van Heekgarage (parkeren bezoekers MST) toegevoegd aan de begroting.
Begraafplaatsen
Het verschil wordt met name veroorzaakt door een aanpassing van de interne kostentoerekening van lasten naar het eindproduct Begraven. Daarnaast zijn de baten vanaf 2015 verhoogd in verband met legesverhogingen.
Beheer Wegen
Vanaf 2015 is het lastenbudget voor Groot Onderhoud structureel verlaagd met 300.000 euro aanbestedingsvoordelen. Incidenteel valt in 2015 80.000 euro vrij uit de reserve ‘herstel opgebroken bestrating’. In geval van schade kunnen de kosten door het verlagen van deze reserve op het budget van Wegen drukken. Overige lastenmutaties zijn onder andere prijscompensatie (61.000 euro) en verlaging van de rente omslag (53.000 euro).
Gladheidsbestrijding
Door een taakstelling op de kosten van gladheidsbestrijding zijn de lasten verlaagd. Invulling van de taakstelling vindt plaats door binnen de gemeente doorgevoerde bezuinigingsmaatregelen en kostenbesparende maatregelen bij de leverancier.
Havens en Markten
In het eindprodukt Havens zijn het materiële budget en de onttrekking uit de reserve lager doordat de revitalisering van de binnenhaven in 2014 is afgerond.
Openbare verlichting
Vanaf 2015 is het lastenbudget verlaagd mede door herrekening van de kapitaallasten en de verlaging van de omslag rente. Hiernaast is er een mutatie in verband met prijscompensatie.
Stadsdeelbeheer
De lasten in 2015 zijn lager dan in 2014 door verschillende bezuinigingen in de openbare ruimte. Vanaf 2015:
Overige lastenmutaties betreffen de onder andere prijscompensatie (70.000 euro) en areaaluitbreiding (200.000 euro).
Ontwikkeling meerjarenbegroting
Vanaf 2016 wordt structureel bezuinigd op de openbare ruimte, hiermee besparen we in 2016 en 2017 structureel 500.000 euro. Uiteindelijk wordt vanaf 2017 2 miljoen euro structureel bezuinigd in de openbare ruimte.
Tenslotte loopt de bezuiniging bij Onderhoud Enschede, als gevolg van de verzelfstandiging, op tot 550.000 euro structureel. In 2016 zal 300.000 euro, in 2017 200.000 euro en in 2018 100.000 euro beschikbaar zijn voor het bestrijden van onkruid op verharding op een niet chemische wijze.
Beleid Leefomgeving
Door de doorgevoerde personele bezuinigingsmaatregelen dalen de lasten met 215.000 euro. Wegens beëindiging van de doeluitkering bodem zal 106.000 euro minder aan projecten worden besteed. Tot slot zijn de lasten verlaagd met 280.000 euro wegens doorgevoerde efficiency maatregelen.
Riolering
De budgetten zijn gebaseerd op de actualisatie 2014 van het Gemeentelijk Rioleringsplan die op 20 oktober 2014 door de Raad is vastgesteld.
Duurzaamheid
In het coalitieakkoord Duurzaam, samen, sterker! zijn voor de intensivering van het duurzaamheidbeleid vanaf 2015 extra middelen geraamd van 100.000 euro in 2015 en jaarlijks 250.000 euro vanaf 2016. Conform het door de raad aangenomen amendement A wordt 20.000 euro hiervan besteedt aan natuur- en milieueducatie.
Afvalstoffen
De prijsindex en de mutatie in het aantal en in de samenstelling van de huishoudens leiden bij zowel de lasten als de baten tot een stijging van 322.000 euro. De lasten stijgen onder andere door de afdracht aan het BTW compensatiefonds te verhogen tot de werkelijke afdracht (200.000 euro) en diversen (46.000 euro). De baten stijgen door lagere kwijtscheldingen en oninbaarheid (253.000 euro) maar dalen door vermindering van de leges van 5 euro per aansluiting (333.500 euro).
|
Toelichting
Publieksdienstverlening
De lagere lasten in 2015 worden voornamelijk verklaard door de invulling van bezuinigingen. De taakstelling gekoppeld aan de vorming van Stedelijke Dienstverlening maakt hier voor 100.000 euro deel van uit. Deze taakstelling loopt uiteindelijk op tot 600.000 euro in 2018.
Als gevolg van het meer kostendekkend maken van een aantal producten publieksdienstverlening, zijn de leges van deze producten verhoogd. Dit leidt tot hogere baten.
Gemeentearchief
In 2014 is de digitalisering van de gemeentelijke bouwdossiers afgerond. Dit leidt tot 89.000 euro aan lagere lasten. Deze werden bekostigd via een reserve. Daarnaast zijn er bezuinigingen ingevuld en heeft er een herverdeling van interne kosten plaats gevonden.
Verkiezingen
In 2015 wordt rekening gehouden met de organisatie van de verkiezingen van de Provinciale Staten. In 2014 werden twee verkiezingen georganiseerd.
Basisregistratie
De lagere lasten in 2015 worden verklaard door het wegvallen van incidentele middelen (100.000 euro) voor de invoering van de Basisadministratie Grootschalige Topografie (BGT) in 2014. Daarnaast zijn er bezuinigingen doorgevoerd.
Bezwaar en beroep
De kosten voor bezwaar en beroep zijn voor de begroting 2015 opnieuw bepaald. De kosten zijn namelijk personele kosten van de gehele juridische afdeling gekoppeld aan activiteiten voor bezwaar en beroep. Als gevolg van de doorgevoerde bezuinigingen uit CFO is de totale juridische functie gekrompen. Door het opnieuw in beeld brengen van de activiteiten voor bezwaar en beroep verschuiven er kosten van dit product naar interne dienstverlening.
Algemene inkomsten
Zie paragraaf financieel middelenkader
Algemene uitkering
Zie paragraaf 2.4 in hoofdstuk financieel middelenkader
Algemene belastingen
Zie paragraaf lokale lasten
Rente & treasury
Zie paragraaf treasury
College van B&W
De hogere lasten worden voornamelijk veroorzaakt door de kosten van ondersteuning van het college hier te presenteren in plaats van onder de producten “interne dienstverlening” en “ondersteuning college en bestuur” Per saldo heeft dit geen effect op de begroting
Regionale samenwerking
De verlaging van de lasten betreft de reeds besloten bezuiniging op de Regio Twente.
Ondersteuning college
De toename van budget wordt veroorzaakt door de intensivering van bestuurlijke vernieuwing en studentenparticipatie en het herrekenen van de kosten voor ondersteuning van directie en concernstaf. Zie ook interne dienstverlening en college van B&W
Raad en raadscommissies
De vermindering van 122.000 euro lasten maken met het incidentele budget voor de commissie Gebiedsontwikkeling Luchthaven Twente (GLT) en de incidentele kosten voor gemeenteraadsverkiezingen in 2014.
Onderwijsvoorzieningen: onderwijshuisvesting
De kosten voor onderwijshuisvesting bestaan voor het grootste gedeelte uit kapitaallasten. Ieder jaar worden de feitelijke kapitaallasten begroot en gedekt uit de exploitatie en uit een onttrekking aan de egalisatiereserve (egaliseren van wisselend investeringsniveau per jaar). Met het doorvoeren van de motie van Haersma-Buma (overheveling van gemeentelijke middelen aan het onderwijsveld) en de overheveling van gemeentelijke middelen voor buitenonderhoud aan de scholen (primair onderwijs) daalt het budget voor onderwijshuisvesting in de komende jaren met ruim 4 miljoen euro.
Sport- en wijkaccommodaties
Het budget voor sport- en wijkaccommodaties daalt in de komende jaren door een taakstelling op de exploitatie van wijkcentra (275.000 euro vanaf 2016), een taakstelling gekoppeld aan het verhogen van kostendekkendheid (beter gebruik sportaccomodaties) van 200.oo euro en een taakstelling gekoppeld aan de verzelfstandiging in het sportbedrijf (100.000 euro).
Vastgoedbedrijf
Het product Vastgoedbedrijf is een zogenoemd "gesloten systeem", dat betekent dat het saldo van de opbrengsten en de lasten wordt verrekend met de vastgoedreserve. In 2015 komt daarmee 3,5 miljoen euro ten laste van de vastgoedreserve.
De belangrijkste mutatie tussen 2014 en 2015 is een verlaging van de rente- en afschrijvingslasten van 1,0 miljoen euro door aanpassing van de omslagrente van 5% naar 4,5% en door minder nieuwe investeringen.
Interne dienstverlening
Interne dienstverlening omvat alle gemeentelijke geconcentreerde taken voor bedrijfsvoering (onder meer IT, P&O, financiën etc.). Na de reeds gerealiseerde krimp van 60 fte's vinden in de periode 2015-2018 meerdere mutaties op dit product plaats. De belangrijkste zijn:
Regionale dienstverlening
Het product regionale dienstverlening omvat alle dienstverlening voor derden. Het gaat onder meer om de dienstverlening voor Losser, huurders in de wijkservicecentra, Dimpact en het Gemeentelijk Belastingkantoor Twente. Hierdoor kunnen we onze vaste kosten "verdelen" over een grotere omvang waardoor we de kosten voor de gemeentelijke organisatie (interne dienstverlening) zo laag mogelijk houden. In de periode 2015-2018 verwachten we een daling van de omzet op deze activiteiten door het vertrek van huurders uit onze wijkservicecentra, daardoor zien we een neerwaartse trend in baten en lasten. De toename van leegstand in de wijkservicecentra zal leiden tot taakstellingen op de vaste kosten voor de interne dienstverlening.
|
|
Toelichting
Hieronder volgt een toelichting op de belangrijkste subsidies.
De verschillen in ramingen 2015 ten opzichte van 2014 zijn enerzijds het gevolg van het vrijwel volledig nog niet toekennen van subsidies 2015 voor Beschermd Wonen (34,2 miljoen euro), Maatschappelijke Opvang (3 miljoen euro) en Vrouwenopvang (0,2 miljoen euro). Deze subsidies zijn nu onder de diverse “verzamelsubsidies” opgenomen. Eerst na ontvangst van de subsidieaanvragen volgt de toekenning.
De middelen Beschermd Wonen, Maatschappelijke Opvang (ten behoeve van 8 regiogemeenten) en Vrouwenopvang (ten behoeve van 14 regiogemeenten) ontvangt Enschede van het Rijk als zijnde centrumgemeente. Inzet van deze middelen vindt plaats in overleg met de regiogemeenten.
Verzamelsubsidies Vrouwenopvang/Huiselijk geweld betreffen: Carint Reggeland groep, Coördinatiecentrum Mensenhandel, Stichting Kadera, St. Maatschappelijk Werk NW Twente, Reclassering Nederland en Mediant. Verzamelsubsidies Maatschappelijke Opvang betreffen: Humanitas onder Dak Twente, Jarabee, Mediant, Leger des Heils, Surplus, Tactus.
Anderzijds is het verschil het gevolg van de invulling van de bezuinigingstaakstelling op Welzijn voor 2015, vastgesteld in de vorige collegeperiode en het huidige coalitieakkoord dat leidt tot een subsidievermindering van ca. 120.000 euro. De bezuinigingstaakstelling op Welzijn betreft de volgende organisaties: Stichting Informele Zorg Twente (SIZT), stichting Alifa, stichting 55+, Plaatselijk Overleg Ouderen Bonden en Mediant.
Het verschil in subsidie bij peuterspeelzaalwerk betreft een incidentele bezuiniging van 480.000 euro.
Voor de onderwijsachterstandenbeleid is voor het jaar 2015 nog geen beschikking ontvangen over de hoogte van de te ontvangen subsidie, hierdoor staan de subsidies voor dit onderdeel op 0 euro.
Subsidie voor actieve scholen in de buurt zijn gekort. In 2015 komt er via de Brede scholen middelen beschikbaar om de activiteiten voort te kunnen zetten.
Het verschil tussen 2015 en 2014 bij KOE St. Kath. Onderwijs Enschede betreft een incidentele subsidie in 2014 voor de KOE.
Algemeen
De cijfers voor de grondexploitaties zijn afkomstig van het MPG 2014, stand 1-1-2014.
Boekwaarde
Min(-)bedragen betekenen dat de inkomsten hoger zijn dan de uitgaven; met andere woorden het project heeft een voordelig saldo.
Eindresultaat (ncw 1-1-2014)
Positieve bedragen betekenen voordelige resultaten die ten gunste komen van de Reserve Grondbedrijf, zodra deze gerealiseerd zijn. Negatieve(-)bedragen betekenen nadelige resultaten; deze nadelen zijn afgedekt door middel van een voorziening.
Risicobedragen
De vereiste weerstandscapaciteit van het GB/MPG gaat uit van 18,9 miljoen euro aan risico's. Dit betreft 90% van het maximaal negatieve resultaat wanneer alle risico's zich te gelijk voordoen. Bij grondexploitaties wordt de omvang van de risico's bepaald aan de hand van een bandbreedte tussen 10% en 90%. In bovenstaande tabel is uitgegaan van het gemiddeld risicobedrag, zoals ook vermeld in deel 2 van het MPG 2014. Het gemiddelde risico is 3,5 miljoen euro negatief. Dit is de afwijking ten opzichte van het begrote resultaat. Het eindresultaat (NCW 75.789.372 euro negatief) neemt met dit bedrag af (en komt dan op 79.293.513 euro) als we van het huidige risicoprofiel naar een neutraal risicoprofiel gaan. De risico's worden opgevangen door het weerstandsvermogen grondbedrijf. De individuele projectrisico's zijn in de grondexploitaties geanalyseerd. De beheersing van de risico's vindt plaats in het kader van het projectmatig werken.
MSI projecten | relatie met programma | bijdrage aan doel (PB2015) | projectfase | einddatum | Totaal Krediet / begroot | Gerealiseerde kosten - opbrengsten (boekwaarde) per 31-8-2014 | Gerealiseerde kosten 31-12-2013 | Gerealiseerde opbrengsten 31-8-2014 | Nog te realiseren kosten | Nog te realiseren opbrengsten | eindresultaat (nominaal) | risico (bedrag obv risicoanalyse) | Toelichting afdekking risico's |
Wesselerbrink | WZW | Burgerparticipatie, vergroten zelfredzaamheid en bevorderen maatschappelijke participatie | Realisatiefase | 2017 | 3.814.535 | 148.802 | 3.665.202 | 3.516.400 | 149.333 | 298.135 | 0 | 0 | 0 |
Havengebied | EW | Versterken van economische structuur van Enschede enTwente | Voorbereidings- en Uitvoeringsfase | 2015 | 21.900.000 | 2.244.983 | 14.002.838 | 11.757.856 | 7.897.162 | 10.142.144 | 0 | 600.000 | Gemeentelijk Weerstandsvermogen |
Kennispark algemeen | EW en SO | Versterken van de economische structuur en innovatiekracht van Enschede en Twente. Vergroten van de duurzame ruimtelijke kwaliteit van de stad. | Programmatische aanpak tot einde project en kent derhalve geen projectfase. | 2023 | 1.200.000 | 34.990 | 877.033 | 842.043 | 622.965 | 357.957 | -/- 299.998 | 0 | |
Kennispark Hengelosestraat | EW en SO | Versterken van de economische structuur en innovatiekracht van Enschede en Twente. | Realisatiefase | 2013 | 15.840.430 | 820.248 | 14.709.307 | 13.888.958 | 40.693 | 861.042 | 0 | 0 | |
Auke Vleerstraat | SO | Ten minste op peil houden van de bereikbaarheid van de economische centra van de stad van het programma Stedelijke Ontwikkeling. | fase 1 en 2a: Nazorgfase. Fase 3b: Realisatiefase | 1+ 2a: 2014 3b: 2015 | 1: 14.250.000 | 1: -/- 202.792 | 1: 14.047.208 | 1: 14.250.000 | 1: 202.792 | 1:00 | 0 | 0 | |
2a: 5.785.000 | 2a: 2.771.251 | 2a: 4.802.624 | 2a: 2.031.373 | 2a: 197.376 | 2a: 2.968.627 | ||||||||
3b: 3.695.000 | 3b:-/-282.963 | 3b: 887.037 | 3b: 1.170.000 | 3b: 2.807.963 | 3b: 2.525.000 | ||||||||
Stadsweide Overall / KTZ | SO | Vergroten van de duurzame ruimtelijke kwaliteit van de stad. Stimuleren van de beleefbaarheid van de stad. | Voorbereiding | N.v.t. | 1.600.000 | 75.096 | 1.541.701 | 1.466.605 | 224.904 | 300.000 | 0 | 0 | |
Stadsweide Herinrichting Openbare Ruimte | SO | Vergroten van de duurzame ruimtelijke kwaliteit van de stad. Stimuleren van de beleefbaarheid van de stad. | Voorbereiding | 2014 | 600.000 | 25.804 | 694.249 | 668.444 | 0 | 25.804 | 0 | 0 | |
Sadsweide Koningsplein e.o. | SO | Voorbereiding | 2015 | 6.650.000 | 348.600 | 448.600 | 100.000 | 6.201.400 | 6.550.000 | 0 | 0 | ||
Stadsweide Herinrichting Mooienhof | Nazorg | 2014 | 1.075.000 | 144.587 | 650.398 | 505.811 | 424.602 | 569.189 | 0 | 0 | |||
Stadsweide Aanpassing Van Heek Garage | Realisatie | 2016 | 21.710.000 | 7.537.152 | 8.440.332 | 903.179 | 13.269.668 | 20.806.821 | 0 | 0 | |||
Stadsweide Westelijke Entree | Realisatie | 1.600.000 | 101.298 | 101.298 | 0 | 1.498.702 | 1.600.000 | 0 | 0 | ||||
Stadsweide Kennishuis | Voorbereiding | 2015 | 100.000 | -/- 24.573 | 75.427 | 100.000 | 24.573 | 0 | 0 | 0 | |||
Spoorzone -Stationsomgeving | SO | Vergroten van de duurzame ruimtelijke kwaliteit van de stad. Stimuleren van de beleefbaarheid van de stad. | Voorbereidingsfase | 2014 | 13.400.000 | 0 | 1.016.686 | 1.016.686 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting MSI projecten
De risico's van MSI projecten worden grotendeels opgevangen binnen het project. Hiervoor wordt per project risicomanagement gevoerd. De risico’s van de MSI projecten maken ook deel uit van het gemeentelijk weerstandsvermogen.
Investeringsprojecten | relatie met programma | bijdrage aan doel (PB2012) | projectfase | einddatum | Totaal Krediet / begroot | Gerealiseerde kosten - opbrengsten (boekwaarde) per 1-9-2014 | Gerealiseerde kosten 1-9-2014 | Gerealiseerde opbrengsten 1-9-2014 | Nog te realiseren kosten | Nog te realiseren opbrengsten | eindresultaat (nominaal) | risico (bedrag obv risicoanalyse) | Toelichting afdekking risico's |
Mobiliteit: | Ten minste op peil houden van de bereikbaar-heid van de economische centra van de stad van het programma Stedelijke Ontwikkeling. | cf.raadsbesluit 30-1-2006 worden positieve en negatieve resultaten vereffend binnen het mobiliteitsplan. Binnen de reserve mobiliteit is een bedrag van € 0,5 mln aan risicobuffer gereserveerd. | |||||||||||
Vri/'sDuurzame verkeers-maatregelen | SO | zie onder mobiliteit | Programmatische aanpak | 2013-2016 | 7.592.594 | 355.127 | 5.808.989 | -5.419.842 | 1.783.605 | -2.172.752 | 0 | Zie onder mobiliteit | |
Fiets | SO | zie onder mobiliteit | Realisatiefase | 2018 | 3.453.065 | 274.079 | 1.047.821 | -722.104 | 2.405.244 | -2.730.961 | 0 | Zie onder mobiliteit | |
Fietssnelweg Hengelo | SO | zie onder mobiliteit | Realisatiefase | 2025 | 1.074.640 | -54.745 | 1.118.053 | -1.172.797 | 54.745 | 0 | Zie onder mobiliteit | ||
Expl Fietsenstalling de Graaff | SO | zie onder mobiliteit | Realisatiefase | 2016 | 3.061.649 | 316.865 | 2.251.790 | -1.934.925 | 809.859 | -1.126.724 | 0 | Zie onder mobiliteit | |
Totaal fiets | 7.589.354 | 536.199 | 4.417.664 | -3.829.827 | 3.269.848 | -3.857.685 | |||||||
HOV | SO | zie onder mobiliteit | Realisatiefase | 2014 | 1.110.613 | 267.604 | 540.032 | -272.427 | 570.582 | -838.186 | 0 | Zie onder mobiliteit | |
Openbaar vervoer | SO | zie onder mobiliteit | Realisatiefase | 2013-2016 | 1.492.813 | 52.282 | 1.036.054 | -983.772 | 456.760 | -509.041 | 0 | Zie onder mobiliteit | |
Overige verkeersprojecten | SO | zie onder mobiliteit | Programmatische aanpak | 2013-2016 | 3.471.559 | 71.648 | 2.734.503 | -2.662.855 | 737.056 | -808.704 | 0 | Zie onder mobiliteit | |
Studies | SO | zie onder mobiliteit | Programmatische aanpak | 2013-2016 | 5.479.357 | 98.835 | 5.024.262 | -4.223.453 | 455.095 | -1.255.903 | 0 | Zie onder mobiliteit | |
N18 Enschede-Groenlo | SO | zie onder mobiliteit | Realisatiefase | 2014 | 8.485.321 | 21.897 | 8.492.574 | -8.470.677 | 0 | -21.897 | 0 | Zie onder mobiliteit | |
Studie incentive zone | SO | zie onder mobiliteit | Realisatiefase | 2016 | 2.588.500 | -512.241 | 2.897.770 | -3.410.011 | 512.241 | 0 | 0 | Zie onder mobiliteit | |
Totaal studies | SO | zie onder mobiliteit | 16.553.178 | -391.509 | 16.414.606 | -16.104.141 | 967.337 | -1.277.800 | 0 | ||||
Verkeersveiligheid | SO | zie onder mobiliteit | Programmatische aanpak | 2013-2016 | 2.051.394 | -39.330 | 1.359.084 | -1.398.414 | 692.310 | -652.980 | 0 | Zie onder mobiliteit | |
Auke Vleerstraat | SO | zie onder mobiliteit | Realisatie | 2014 | 11.578.760 | 4.187.339 | 7.388.712 | -3.201.373 | 4.190.048 | -8.377.387 | 0 | Zie onder mobiliteit | |
fase. | |||||||||||||
Volksparksingel/ | SO | zie onder mobiliteit | Realisatie | 2014 | 5.972.309 | 76.458 | 6.361.226 | -6.284.769 | 0 | -76.458 | 0 | Zie onder mobiliteit | |
parkweg | fase | ||||||||||||
Hoofdwegen-structuur | SO | zie onder mobiliteit | Realisatie | 2014 | 1.755.219 | -202.680 | 1.657.386 | -1.860.066 | 202.680 | 0 | 0 | Zie onder mobiliteit | |
fase | |||||||||||||
Vereffenings-reserve | SO | zie onder mobiliteit | Realisatie | 2014 | 2.683.287 | -179.739 | 1.690.777 | -1.870.516 | 992.510 | -812.762 | 0 | Zie onder mobiliteit | |
fase | |||||||||||||
Totaal mobiliteit | 61.851.080 | 4.733.399 | 49.409.033 | -43.888.002 | 13.862.736 | -19.383.755 | 0 |
Toelichting
De risico’s bij mobiliteitsprojecten worden per project door de projectleider gemonitord. Dit geldt vooral voor de grotere projecten (> 100.000 per project). De overige projecten worden in totaliteit beoordeeld. De risico’s zijn beperkt door strikte sturing op kosten en opbrengsten. Indien sprake is van afwijkende kosten/opbrengsten (ten opzichte van het door de raad gevoteerde krediet, dan wordt dit verrekend met een vereffeningsrekening conform het raadsbesluit van 30 januari 2006).