7. Toelichting op de balans

Algemene grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
De jaarrekening is opgesteld met inachtneming van de voorschriften zoals opgenomen in het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) en de verordening ex artikel 212 Gemeentewet, waarin door de gemeenteraad op d.d. 17 december 2012 de uitgangspunten voor het financiële beleid, alsmede de regels voor het financiële beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie zijn vastgesteld. De onderlinge verrekeningen, vorderingen en schulden tussen de organisatie onderdelen zijn gesaldeerd. Deelnemingen zijn niet in de consolidatie betrokken, maar zijn opgenomen onder de financiële vaste activa.

Waardering van passiva en activa alsmede de bepaling van het resultaat vinden in principe plaats op basis van historische kosten. Activa en passiva zijn opgenomen tegen nominale waarde. Uitzondering geldt voor een aantal voorzieningen waarbij het tijdsaspect een betekenisvolle rol speelt. Deze voorzieningen worden gewaardeerd tegen contante waarde. Baten en lasten worden toegerekend aan het jaar waarop zij betrekking hebben, onverschillig of zij tot inkomsten of uitgaven in dat jaar hebben geleid. Baten en lasten worden daarbij verantwoord tot hun brutobedrag. De waarderingsgrondslagen per balansonderdeel worden in het vervolg van deze jaarrekening toegelicht.

Stelselwijziging
Als gevolg van gewijzigde regelgeving (Bbv) is een aantal balansposten geherrubriceerd. Deze stelselwijzigingen zijn per balanspost apart toegelicht.

7.1. Immateriele vaste activa

De activa worden geactiveerd op basis van verkrijgingsprijs. De afschrijving vindt plaats op basis van de lineaire methode.

Bedragen x 1.000 Euro's 31-12-2016 1-1-2016 herrubr. 31-12-2015
Kosten onderzoek & ontwikkeling 34 21 0 21
Bijdragen aan activa van derden 13.289 18.233 18.233 0
Totaal immateriele vaste activa 13.324 18.254 18.233 21

 

Toelichting
Het actief betreft enerzijds de kosten van onderzoek naar gezamenlijke grondwaterinzameling in Twente en anderzijds investeringsbijdragen aan activa van derden zoals brede school Velve Lindehof, Stroinkslanden, Sportpark Boekelo, etc. 

Deze bijdragen aan activa van derden zijn als gevolg van gewijzigde wetgeving (Bbv) vanaf 2016 niet langer onder de financiële maar onder de immateriele vaste activa gepresenteerd. Als gevolg van deze wetswijziging zijn de vergelijkende cijfers voor 2015 aangepast (8,5 miljoen euro is geherrubriceerd). Daarnaast blijkt uit een uitgevoerd activa onderzoek dat activa voor een bedrag van 9,7 miljoen euro geherrubriceerd moeten worden van de materiele vaste activa maar naar de immateriele vaste activa. Op de geactiveerde bijdragen aan activa in eigendom van derden wordt afgeschreven als ware het actief, waarvoor de bijdrage wordt verstrekt, in bezit van de gemeente. 

De boekwaarde van de immateriële vaste activa is met 5 miljoen euro afgenomen als gevolg van afschrijvingen (0,9 miljoen euro) en desinvesteringen (4,1 miljoen euro). De desinvesteringen zijn het gevolg van de verzelfstandiging van sport.

7.2. Materiële vaste activa

Alle materiële vaste activa zijn gewaardeerd tegen de oorspronkelijke verkrijgingsprijs of vervaardigingsprijs, verminderd met de ontvangen subsidies en bijdragen die direct gerelateerd zijn aan het actief, de jaarlijkse afschrijvingslasten en afwaarderingen wegens duurzame waardeverminderingen

De materiële vaste activa kunnen als volgt worden onderverdeeld:

Bedragen x 1.000 Euro's 31-12-2016 1-1-2016 herrubr. 31-12-2015
Gronden en terreinen 75.789 75.804 39.263 36.541
Activa in erfpacht 11.042 9.665 152 9.513
Woonruimten 506 828 0 828
Bedrijfsgebouwen 257.772 274.082 -2.721 276.803
Grond weg en waterbouwkundige werken 134.950 141.478 -7.002 148.480
Vervoermiddelen 338 1.850 0 1.850
Machines apparaten en installaties 33.876 36.713 0 36.713
Overige vaste activa 3.805 4.050 0 4.050
Totaal  materiële vaste activa 518.079 544.470 29.692 514.778

 

In 2016 zijn een drietal herrubriceringen doorgevoerd:

  • strategische gronden zijn vanaf 2016 geclassificeerd als vaste activa (39,3 miljoen euro) in plaats van voorraden. Dit is het gevolg van gewijzigde verslaggevingsregels (Bbv). Dit is inclusief de grondexploitatie Usseler Es (24,9 miljoen euro, na verrekening met de daarvoor beschikbare voorziening van 16,6 miljoen euro) als gevolg van het ontbreken van een stellig voornemen tot ontwikkeling. De overige strategische gronden (14,5 miljoen euro) komen van de Grond- en hulpstoffen;
  • activa in erfpacht was voor 152.000 euro geclassificeerd onder gronden en terreinen. Dit is gecorrigeerd;
  • uit het uitgevoerde activa onderzoek blijkt dat bijdragen aan activa van derden (9,7 miljoen euro) overgeheveld moeten worden van de materiële vaste activa naar de immateriele vaste activa (betreft economisch nut en maatschappelijk nut voor resp. 2,7 en 7 miljoen euro). 

De vaste activa zijn inclusief de activa in ontwikkeling van 2,1 miljoen euro. In hoofdstuk 9.3 kredietenoverzicht wordt in meer detail inzicht gegeven in dit onderhanden werk.

De activa worden onderscheiden naar activa met een economisch nut of activa in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut. Als voor de categorie activa met economisch nut heffingen of rechten gevraagd kunnen worden, is er sprake van een derde categorie: economisch nut met heffing. Onderstaande tabel geeft inzicht in dit onderscheid.

Bedragen x 1.000 Euro’s 2016 2015
Investeringen met economisch nut 392.267 381.827
Investeringen met economisch nut waarvoor heffingen worden geheven 98.768 95.495
Investeringen openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut 27.043 37.456
Totaal materiële vaste activa 518.079 514.778

 

Hieronder geven we per categorie inzicht in het verloop van de boekwaarde van de materiële vaste activa. 

Investeringen met economische nut

Erfpacht
De in erfpacht uitgegeven percelen zijn gewaardeerd tegen de eerste uitgifteprijs (voortdurende erfpacht) of tegen 1 euro registratiewaarde (eeuwigdurende erfpacht).

Afschrijvingen
Er wordt afgeschreven over deze waarde met ingang van het jaar volgend op de ingebruikname. Activa welke nog niet in gebruik zijn genomen per 31 december 2016, maar nog in uitvoering zijn, worden gepresenteerd onder de categorie materiële vaste activa waar ze na gereed melding worden geactiveerd.
De afschrijvingen vinden grotendeels plaats op basis van de lineaire methode (deels op annuïtaire basis) en zijn gebaseerd op de economische levensduur, conform de nota activeren en afschrijven. De levensduur van de gronden en terreinen is bepaald als oneindig.

Afwaardering van bedrijfseconomisch vastgoed vindt plaats als de directe opbrengstwaarde lager is dan de boekwaarde. Lagere taxatiewaarden dan de boekwaarden van onroerende zaken zijn hierbij als duurzame waardedaling in aanmerking genomen. Afwaardering van maatschappelijk vastgoed vindt plaats indien de directe opbrengstwaarde lager is dan de boekwaarde en er ten opzichte van de huidige functie geen (bestuurlijke) intentie is voor duurzame exploitatie.

Als een vast actief buiten gebruik is gesteld, heeft op het moment van buitengebruikstelling een afwaardering van de boekwaarde plaatsgevonden naar de lagere restwaarde.

Economische nut    Bedragen x 1.000 Euro's Boekwaarde 31-12-2015 Herrubricering Boekwaarde 1-1-2016 Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen Bijdragen derden Boekwaarde 31-12-2016
Gronden en terreinen 36.403 39.263 75.666  -21 -119 -196 0 75.327
Activa in erfpacht 9.513 152 9.665  1.670 -293 0 0 11.042
Woonruimten 828 0 828  0 -248 -74 0 506
Bedrijfsgebouwen 275.741 -2.721 273.020 
4.217 -981 -19.514 109 256.852
Grond weg en waterbouwkundige werken 17.203 0 17.203  2.801 -29 -920 -7.642 11.413
Vervoermiddelen 1.850 0 1.850  100 -1.034 -579 0 338
Machines apparaten en installaties 36.239 0 36.239  2.169 -197 -5.225 0 32.985
Overige vaste activa 4.050 0 4.050  544 0 -787 -2 3.805
Totaal materiële vaste activa -  Economisch nut 381.827 36.694  418.521 11.480 -2.900 -27.295 -7.535 392.267

 

Toelichting
De investeringen bedragen 11,5 miljoen euro en bestaan uit: 

  • Gronden en terreinen: door een afwaardering van de gronden Sportpark Boekelo (173.000 euro) conform Bbv wet- en regelgeving is hierdoor een negatieve mutaties in het onderhanden werk ontstaan (-21.000 euro).
  • Activa in erfpacht: voornamelijk in erfpacht gegeven kades.
  • Bedrijfsgebouwen: aanpassingen m.b.t. onderwijshuisvesting, sportaccommodaties en de Van Heek parkeergarage. 
  • Grond, weg- en waterbouwkundige werken: betreffen investeringen voor o.a. Stadsweide koningsplein en hoofdverkeersinfrastructuur.
  • Vervoermiddelen betreffen de aanschaf van twee tractoren.
  • Machines, apparaten en installaties omvatten voornamelijk ICT investeringen. Daarnaast een investering voor technische infrastructuur i.v.m. huisvesting UWV.  
  • Overige vaste activa: betreffen investeringen om o.a. flexwerken mogelijk te maken. Maar ook meubilair i.v.m. UWV huisvesting. 

De desinvesteringen bedragen 2,9 miljoen euro en bestaan voornamelijk uit:

  • Gronden & terreinen: diverse percelen zijn verkocht zoals bijvoorbeeld aan de Kerkstraat en gronden De Ark/I&O research. 
  • Activa in erfpacht: betreft een tweetal erfpachtcanons.
  • Woonruimten: betreft een woning aan de Kerkstraat.
  • Bedrijfsgebouwen: betreffen voornamelijk onderwijshuisvesting en een beperkt aantal sportaccommodaties.
  • Vervoermiddelen, machines, apparaten en installaties: betreffen vervoermiddelen en machines die zijn overgedragen aan Onderhoud Enschede BV.

De afschrijvingen op bedrijfsgebouwen bevatten een incidentele afschrijvingslast van ruim 10 miljoen euro. Uit een uitgevoerd activa-onderzoek blijkt dat:

  • Onderwijsgebouwen zijn opgenomen die niet meer in eigendom of gebruik zijn, of zijn opgenomen voor een te lange, dan wel een te korte levensduur in vergelijking met de geldende afschrijvingstermijnen. Dit heeft geleidt tot een inhaalafschrijving van 2,9 miljoen euro (resp. 4,7 en -1,8 miljoen euro).
  • Daarnaast heeft bij Spinnerij Oosterveld een duurzame waardevermindering plaatsgevonden, omdat de boekwaarde hoger was dan de getaxeerde waarde. Met deze lagere waarde was rekening gehouden in de reserve kostprijsdekkende huur. Dit heeft geleidt tot een verrekening met de genoemde reserve van 4,9 miljoen euro.
  • Een vergelijkbare situatie betreft het CeeCee center waar de directe opbrengstwaarde met bijna 0,8 miljoen euro lager ligt dan de boekwaarde. Ook hier heeft een afwaardering en verrekening plaatsgevonden met de reserve kostprijsdekkende huur.

Op gronden en terreinen wordt niet afgeschreven. Uitzondering hierop vormen de werkzaamheden aan gronden en terreinen zoals terreinafwerking en parkeerplaatsen.

Bijdragen van derden bedragen 7,5 miljoen euro en zijn ontvangen subsidies. De ontvangen subsidies betreffen o.a. projecten mobiliteitsplan, stadsweide koningsplein, etc. Daarnaast betreft een EFRO subsidie (109.000 euro) t.b.v. Koningsplein een correctie: voorgaande jaren is deze post onjuist verantwoord onder het project aanpassing Van Heek garage/bedrijfsgebouwen.

Investeringen met economisch nut waarvoor heffingen worden geheven

De hier genoemde activa bestaan uit investeringen in afvalstoffen en rioleringen. Voor deze activa worden heffingen geheven.

Heffingen    Bedragen x 1.000 Euro'sBoekwaarde 1-1-2016CorrectieInvesteringenDesinvesteringenAfschrijvingenBijdragen derdenBoekwaarde 31-12-2016
Gronden en terreinen00325000325
Bedrijfsgebouwen1.062000-1410921
Grond weg en waterbouwkundige werken93.95806.1080-3.434096.632
Machines apparaten en installaties47504470-320890
Totaal materiĆ«le vaste activa -  Heffingen95.49506.8800-3.607098.768

Toelichting
De in 2016 gedane investeringen betreffen afval en rioleringen (conform het GRP).  De afschrijvingen hebben plaatsgevonden conform de nota activeren en afschrijven. 

Investeringen met maatschappelijk nut

Investeringen in infrastructurele werken in de openbare ruimte, zoals wegen, pleinen, bruggen, viaducten en parken worden in de regel ten laste van de exploitatie gebracht. Bij raadsbesluit kan hiervan worden afgeweken. Onderstaande tabel bevat de geactiveerde investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut.

Maatschappelijk nut    Bedragen x 1.000 Euro's Boekwaarde 31-12-2015 Herrubri. Boekwaarde 1-1-2016 Investeringen Desinvesteringen Afschrijvingen Bijdragen derden Boekwaarde 31-12-2016
Gronden en terreinen 137 0 137 0 0 0 0 137
Grond weg en waterbouwkundige werken 37.319 -7.002 30.317 4.685 -3.824 -3.689 -582 26.906
Totaal materiële vaste activa -  Maatschappelijk nut 37.456 -7.002  30.454 4.685 -3.824 -3.689 -582 27.043

Toelichting

De investeringen betreffen voornamelijk wegen (1,4 miljoen euro, aanleg van het fietspad Zuid Esmarkerrondweg), openbare verlichting (1,3 miljoen euro) en SW (1,9 miljoen euro).

De desinvesteringen betreffen o.a. projecten zoals B&S park (0,9 miljoen euro), stadserf (0,6 miljoen euro), voorbereidingskosten (1,2 miljoen euro), Ecozone Eschmarke (0,4 miljoen euro) en gemeentelijke aandelen t.a.v. tunnel Auke Vleerstraat en Westerval (0,5 miljoen euro).

De afschrijvingstermijnen zijn vastgelegd in de Nota activeren en afschrijven. Investeringen in wegen worden in 10 jaar afgeschreven, verkeersregelinstallaties in 10 jaar, openbare verlichting in 20 jaar voor armaturen en 40 jaar voor lichtmasten. Bij raadsbesluit kan hiervan worden afgeweken. De afschrijvingen bevatten een incidentele inhaalafschrijving van 0,8 miljoen euro. Uit onderzoek is gebleken dat een tweetal activa niet meer in eigendom en/of gebruik zijn.

Bijdragen van derden bedragen 0,6 miljoen euro (o.a. subsidies).

7.4. Financiële vaste activa

De financiële vaste activa zijn opgebouwd uit aan derden verstrekte leningen en belangen in gemeenschappelijke regelingen en deelnemingen. Aan derden verstrekte geldleningen zijn gewaardeerd tegen nominale waarde. De belangen in gemeenschappelijke regelingen en deelnemingen zijn gewaardeerd tegen verkrijgingsprijs of lagere marktwaarde. Duurzame waardeverminderingen van vaste activa worden onafhankelijk van het resultaat van het boekjaar in aanmerking genomen. Zo nodig is een voorziening voor verwachte oninbaarheid op de boekwaarde in mindering gebracht. 

Het verloop van de financiële vaste activa in 2016 wordt in onderstaand overzicht weergegeven. Als gevolg van gewijzigde wetgeving (Bbv) zijn de bijdragen aan activa van derden vanaf 2016 niet langer onder de financiële maar onder de immateriele vaste activa gepresenteerd. Als gevolg van deze wetswijziging zijn de vergelijkende cijfers voor 2015 aangepast (8,5 miljoen euro is geherrubriceerd).

Bedragen x  1.000 Euro's Boekwaarde 31-12-2015  Herrubr.  Boekwaarde 1-1-2016 Investeringen Desinvesteringen Afschrijving / Aflossingen Correcties Boekwaarde 31-12-2016
 Bijdragen aan activa van derden 8.510 -8.510          
Kapitaalverstekking deelnemingen 300    300 -20 0 2 0 281
Kapitaalverstrekking gemeenschappelijke regelingen 175    175 0 0 -1 0 174
Kapitaalverstrekking overige verbonden partijen 2.640    2.640 -14 0 -213 0 2.413
Leningen aan woningbouwcooperaties 13.810    13.810 0 0 -775 0 13.034
Leningen deelnemingen 1.743    1.743 0 0 -412 0 1.330
Leningen overig 7.261    7.261 -1 0 -5.744 0 1.516
Overige langlopende leningen 39.782    39.782 180 0 -531 0 39.431
Overige uitzettingen >= 1 jaar 6.537    6.537 0 0 -935 0 5.602
Totaal financiële activa 80.758  -8.510  72.247 146 0 -8.611 0 63.782

 

Toelichting
De bijdragen aan activa van derden zijn als gevolg van gewijzigde wetgeving (Bbv) vanaf 2016 niet langer onder de financiële maar onder de immateriele vaste activa gepresenteerd. Als gevolg van deze wetswijziging zijn de vergelijkende cijfers voor 2015 aangepast (8,5 miljoen euro is geherrubriceerd). 

De financiële vaste activa bestaat uit kapitaalverstrekkingen en leningen. Deze activa neemt met 8,4 miljoen euro af van 72,2 miljoen naar 63,8 miljoen euro. Deze afname bestaat enerzijds uit aflossingen/afschrijvingen voor 8,5 miljoen euro en anderzijds uit investeringen van ruim 0,1 miljoen euro.

De investeringen van ruim 0,1 miljoen euro bestaat uit leningen aan werknemers van de gemeente voor fietsprivé, en een lening aan de commissie van beheer van het Van Heek park.

Op de kapitaalverstrekkingen is 0,2 miljoen euro afgeschreven in 2016. Dit gelijk aan de afschrijving in voorgaande jaren. 

De aflossingen van 8,3 miljoen euro zijn gedaan door:

  • Woningcorporaties (0,8 miljoen euro)
  • Deelnemingen zijnde de Enschedese Zwembaden en de Twentse Schouwburg (0,1 miljoen euro). Overigens worden de verstrekte leningen aan de zwembaden begin 2017 afgelost door de rechtsopvolger Sportaal
  • Verbonden partijen zijnde GEM Zuiderval (3,7 miljoen euro) die nu is geliquideerd, Enexis (1,8 miljoen euro) en Vitens (0,2 miljoen euro)
  • Diverse aflossingen op de overige leningen die voornamelijk zijn verstrekt aan sportverenigingen en overige maatschappelijke organisaties (0,6 miljoen euro).
  • De overige uitzetting (0,9 miljoen euro) betreffen aflossingen van SVN leningen.

Onder de overige langlopende leningen van 39,4 miljoen euro is de lening FC Twente begrepen voor een bedrag van 17 miljoen. Op 16 februari 2017 heeft de raad ingestemd met het voorstel tot herfinanciering van FC Twente. Deze houdt in dat de huidige lening met een restant hoofdsom van 17 miljoen euro in stand blijft. De looptijd van de lening wordt wel verlengd en ook wordt de rente aangepast aan de marktrente.

7.5. Voorraden

Voorraden zijn gewaardeerd tegen verkrijgings- of vervaardigingsprijs, eventueel (tijdelijk) afgewaardeerd wanneer de marktwaarde lager is. Een uitzondering hierop vormen de bouwgrond in exploitatie. Deze voorraden worden gewaardeerd tegen netto vervaardigingkosten: de historische kostprijs wordt verhoogd met de gemaakte kosten en verminderd met de opbrengsten uit gronduitgiften, subsidies en bijdragen. De kostprijs bestaat uit de directe kosten en eventueel de aan het werk toe te rekenen indirecte kosten en interest. Voor winstneming op projecten wordt de methode toegepast, waarbij de winsten worden genomen op het moment dat de boekwaarde, rekening houdend met nog te maken kosten, negatief wordt. Een negatieve boekwaarde minus nog te maken kosten wordt gezien als gerealiseerde winst. Voor eventuele verwachte negatieve resultaten op projecten wordt zo nodig een voorziening gevormd. Deze zogenaamde verliesvoorziening wordt als waardecorrectie op de voorraad onderhanden werk in mindering gebracht.

Bedragen x 1.000 Euro's 31-12-2016 1-1-2016 herrubr. 31-12-2015
Grond en hulpstoffen 5.160 3.113 -14.457 17.570
Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie 16.786 34.743 -23.925 58.668
Gereed product en handelsgoederen 29 19   19
Totaal voorraden 21.976 37.875 -38.382 76.258

Grond- en hulpstoffen niet in exploitatie genomen bouwgronden

Niet in exploitatie genomen bouwgronden worden alleen als dusdanig gerubriceerd als er een reëel en stellig voornemen (raadsbesluit) bestaat dat deze in de toekomst zal worden bebouwd. Binnen de gemeente is deze situatie niet van toepassing.

Grond- en hulpstoffen

Bedrage x 1.000 euro Balanswaarde
31-12-2015
Voorziening voor afwaardering en verplichtingen Boekwaarde
31-12-2015
Herclass. Herrubr. naar MVA Boekwaarde
1-1-2016
Investeringen Desinvesteringen Boekwaarde
31-12-2016
Voorziening voor afwaardering en verplichtingen Balanswaarde
31-12-2016
Boekwaarde per m2
Ruilgronden 12.860  5.507  18.367  -18.367               
Te verkopen gronden 4.677  12.454  17.131  -17.131               
Algemeen 155  155  -155               
Gronden- naar MVA       19.460 14.457  5.003   1.317 -638  5.682 -5.682 0  
Gronden- Voorraad Handelsgoed.       16.193    16.193  166  776  17.135 -12.008 5.126 4,334
Subtotaal 17.537  18.116  35.653  14.457  21.196  1.482  138  22.817 -17.690 5.126  
Overige grond- en hulpstoffen 33  33  33  33 0 33  
Totaal  17.570  18.116  35.686  0  14.457  21.229  1.482  138  22.850 -17.690 5.160  
 

 

Toelichting
Vanwege de herrubricering van de Grond- en hulpstoffen per 1 januari 2016 vindt reclassificatie van de Ruilgronden (18,4 miljoen euro) en Te verkopen gronden (17,1 miljoen euro) naar Gronden MVA en Gronden VHG plaats. Vervolgens zijn de Gronden MVA (14,5 miljoen euro) op basis van de gewijzigde regelgeving (Bbv) per 1 januari 2016 geherrubriceerd onder de materiële vaste activa (zie 8.2 Materiële vaste activa). Hierdoor is de balanswaarde afgenomen.

Wat resteert zijn de te verkopen gronden die de gemeente Enschede in verkoop heeft en per 1-1-2016 conform de Bbv als voorraad handelsgoederen op de balans worden gepresenteerd.

Bij zowel de strategische MVA gronden als de te verkopen gronden is de aanwezige voorziening per 1-1-2016 ingezet om de boekwaarde daadwerkelijk te verlagen tot de lagere marktwaarde. Hierdoor is de voorziening voor gronden verdwenen en wordt de boekwaarde gelijk aan de balanswaarde.

Onderhanden werk, waaronder bouwgronden in exploitatie (BIE)

Bedragen x € 1.000  Balanswaarde
31-12-2015
Voorziening voor afwaardering en verplichtingen Boekwaarde 31-12-2015 Herrubricering 1-1-2016 Boekwaarde Investeringen  Inkomsten  Boek-waarde 31-12-2016 Voorziening voor afwaardering en verplichtingen Balans-waarde 31-12-2016
Totaal onderhanden werk 58.668 64.595 123.263 -40.529* 82.734 22.430 24.800 80.364 63.578 16.786
                     
* Dit is de brutoboekwaarde. De nettoboekwaarde (na verrekening met de verliesvoorziening) bedraagt 23.925 (x 1.000 euro).

Toelichting
De afname van de balanswaarde is voornamelijk te verklaren door het effectueren van de aangescherpte verslaggevingsregels die per 1-1-2016 van kracht zijn geworden. Deze nieuwe regelgeving houdt verband met een tweetal ontwikkelingen, namelijk enerzijds de constateringen en aanbevelingen van de adviescommissie vernieuwing BBV om meer en vergelijkbare informatie over grondexploitaties in de jaarrekening op te nemen (o.a. facilitair grondbeleid als vordering of schuld en gronden als MVA) en anderzijds de invoering van de vennootschapsplicht voor gemeenten die meer aansluiting tussen de verslaggevingsregels en fiscale regels wenselijk maakt. Dit heeft een effect op de waardering van de bouwgronden in exploitatie (BIE) en de vermogenspositie van de gemeente. De aanscherpingen betreffen vooral de afbakening van grondexploitaties en de aan grondexploitaties toe te rekenen kosten. Deze wijzigingen hebben een lagere waardering van de BIE en daarmee een nadelig effect op de financiële positie.

Dit heeft geleidt tot een herrubricering waardoor de grondexploitatie Usseles Es in 2016 gepresenteerd is als grond MVA (24,9 miljoen euro, na verrekening met de verliesvoorziening van 16,6 miljoen euro) en niet als Onderhanden werk als gevolg van het stellige voornemen om deze exploitatie niet op korte termijn te gaan ontwikkelen. Een tweede herrubricering betreffen de particuliere grondexploitaties met ruim 1 miljoen euro. Ook dit is het gevolg van gewijzigde regelgeving en betreffen vooruitvangen baten van particuliere grondexploitaties die per 1-1-2016 geen onderdeel meer vormen van het onderhanden werk maar van de overlopende passiva.

De waardering van de gronden in exploitatie per 31 december 2016 is gebaseerd op de geactualiseerde grondexploitaties volgens het MPG 2017. Deze periodieke actualisatie kan in de toekomst - mede gezien de huidige onzekere marktomstandigheden – leiden tot een aangepaste waardering van de gronden in exploitatie en de hiermee samenhangende voorziening voor negatieve grondexploitaties. Dit geldt ook voor de realisatie van de gehanteerde verkoopprijzen, welke mede op basis van jaarlijkse taxaties tot stand komen. Voor een gedetailleerde toelichting van de gehanteerde uitgangspunten alsmede risico’s en onzekerheden van grondexploitaties verwijzen wij naar paragraaf 3.7 grondbeleid en het MPG 2017. 

De nieuwe BBV voorschriften schrijven voor grondexploitaties in principe een maximale looptijd van 10 jaar per grondexploitatie voor. Dit zou echter betekenen dat o.a. de grondexploitaties Vaneker, Eschmarke, Euregio en B&S Park een korte looptijd krijgen. Vanuit Richting aan Ruimte bestaat deze noodzaak niet, waardoor door de gemeenteraad is besloten om de looptijd niet te verkorten en als beheersmaatregel door te voeren dat na 10 jaar geen opbrengststijging meer wordt toegerekend aan deze grondexploitaties.

De totaal nog te maken kosten bedragen 117,5 miljoen euro en de nog te realiseren opbrengsten bedragen 138,6 miljoen euro. Met de huidige inzichten en rekening houdend met de reeds gedane investeringen (boekwaarde per 31-12-2016) wordt een resultaat verwacht van 40,6 miljoen euro negatief op contante waarde. Op complexniveau zijn de voorziene negatieve saldi op grond van Bbv 100% voorzien en daarmee afgedekt.

Voor inzicht in de uitkomsten van de risicoberekeningen en betekenis voor het weerstandsvermogen wordt verwezen naar paragraaf 4.1 overzicht ruimtelijke projecten en de paragrafen 3.2 weerstandsvermogen en risicobeheersing en 3.7 grondbeleid

Gereed product en handelsgoederen
De voorraden gereed product betreffen de voorraden relatiegeschenken, eigen verklaringen en gehandicaptenparkeerkaarten.

7.6. Uitzettingen looptijd < 1 jaar

De vorderingen zijn gewaardeerd tegen nominale waarde. De vorderingen zijn verminderd met de voorziening voor oninbare bedragen.

Bedragen x 1.000 Euro's Saldo per   31-12-2016 Voorziening oninbaarheid Boekwaarde 31-12-2016 Boekwaarde 31-12-2015
Vorderingen op openbare lichamen 26.653 0 26.653 40.286
Uitzettingen in 's Rijks schatkist 800 0 800 0
Rekening courant verhouding met het Rijk 545 0 545 0
Rekening courant verhouding met niet-financiele instelling 5.338 0 5.338 0
Overige vorderingen 31.783 3.041 28.742 22.451
Totaal vorderingen 65.120 3.041 62.079 62.737

 

Toelichting
De vordering op de openbare lichamen bestaat uit een vordering op het ministerie van Financiën voor het terugvorderen van BTW (20,2 miljoen euro), een vordering op het ministerie SZW i.v.m. MAU/vangnet uitkering (4,5 miljoen euro), een vordering op de Veiligheidsregio i.v.m. FLO verrekening (0,6 miljoen euro) en diverse vordering op o.a. gemeenten (1,4 miljoen euro).

Als gevolg van schatkistbankieren resteert een vordering van 0,8 miljoen euro.

De rekening courant verhoudingen betreffen het Rijk (SVN) en het GBT t.b.v. het innen van lokale heffingen. Deze bedragen resp. 0,5 miljoen en 5,3 miljoen euro.

De overige vorderingen van 31,8 miljoen euro bevat o.a. de zogenaamde 'sociale' debiteuren (14 miljoen euro zijnde 27 miljoen euro minus 13 miljoen euro i.v.m. voorziening voor oninbaarheid) en overige private vorderingen (ruim 17 miljoen euro). De voorziening voor oninbaarheid, die in mindering is gebracht op de vorderingen bestaat voor 2 miljoen euro uit oninbare BBZ vorderingen en 1 miljoen voor private vorderingen.

Schatkistbankieren

De gemeente is verplicht om overtollige middelen, boven het drempelbedrag, onder te brengen bij het ministerie van financiën via het zogenaamde schatkistbankieren. Eventuele overtollige middelen  mogen niet worden belegd bij andere partijen. Onder voorwaarden mogen wel leningen worden verstrekt aan andere decentrale overheden. Het drempelbedrag bedroeg ruim 4 miljoen euro in 2016. Uit de onderstaande tabel blijkt dat de gemeente in 2016 het drempelbedrag niet heeft overschreden. 

(x € 1.000) 1e kwartaal 2e kwartaal 3e kwartaal 4e kwartaal
Buiten schatkist aangehouden bedragen 2.554 2.505 1.485 2.497
Toegestane drempelbedrag 4.045 4.045 4.045 4.045
Ruimte onder het drempelbedrag 1.492 1.540 2.560 1.549
Overschrijding drempelbedrag 0 0 0 0

7.7. Liquide middelen

De liquide middelen zijn gewaardeerd tegen nominale waarde.

Bedragen x 1.000 Euro'sBedragen x 1.000 Euro's20162015
KasKas5616
BankenBanken04.463
Totaal liquide middelen564.479

Toelichting
Gedurende het jaar is het banksaldo negatief geworden en is daarom opgenomen onder de kortlopende schulden.

7.8. Overlopende activa

De overlopende activa zijn gewaardeerd tegen nominale waarde.

Bedragen x 1.000 Euro's20162015
Nog te ontvangen baten10.5308.350
Vooruitbetaalde kosten10.7977.051
Totaal overlopende activa21.32715.401

De belangrijkste posten die zijn opgenomen onder de overlopende activa worden hieronder toegelicht. Dit zijn:

  • De nog te ontvangen baten van het Centraal Administratie Kantoor (i.v.m. uitvoering van de WMO-taken) en de vooruitbetaalde kosten aan de zorgleveranciers (i.v.m. de uitvoering van de (jeugd-)zorg taken).
  • Gebleken is dat meer BTW terug te vorderen is, dan in het verleden werd aangenomen. Het door de gemeente uitgevoerde onderzoek heeft er toe geleid dat de belastingdienst beschikkingen heeft afgegeven van ruim 5,3 miljoen euro. Daarnaast zal de belastingdienst de wettelijke rente vergoeden van ca. 1 miljoen euro.
  • Bij de regionalisering van de Brandweer, zijn afspraken gemaakt omtrent het functioneel leeftijdsontslag van voormalig bandweerpersoneel en de levensloopverplichting voor bandweerpersoneel in dienst van de VRT (=Veiligheids Regio Twente). De afspraken omtrent het functioneel leeftijdsontslag staan verantwoord onder de 'Nog te ontvangen baten' en de levensloopverplichting onder de 'Vooruit betaalde kosten'.
  • Bij de verzelfstandiging van Onderhoud Enschede B.V. zijn activa overgedragen, maar de baten dienen we nog te ontvangen.
  • Gemaakte kosten voor FC Twente zijn opgenomen onder de  'Vooruit betaalde kosten'.

 De overlopende activa bestaan in hoofdzaak uit:

Nog te ontvangen baten                     
 Nog te ontvangen BTW 5.339
 Nog te ontvangen rente 991
 Nog te ontvangen baten Onderhoud  Enschede B.V. 1.221
 Nog te ontvangen overig 2.979
  10.530
   
Vooruitbetaalde kosten  
 Vooruitbetaalde levensloop Bandweer 1.982
 Vooruitbetaalde kosten FC Twente 760
 Vooruitbetaalde zorgkosten WMO 7.286
 Vooruitbetaalde kosten overig 769
  10.797

 

Onder de overlopende activa zijn ook bedragen verantwoord die betrekking hebben op nog te ontvangen voorschotbedragen van Europese of Nederlandse overheidslichamen, ontstaan door voorfinanciering op uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel. Deze overlopende activa staan opgenomen in onderstaande tabel.

Verloop nog te ontvangen bedragen van Europese of Nederlandse overheden Boekwaarde 01-01-2016 Toevoeging Aanwending Boekwaarde 31-12-2016
Ministerie van Veiligheid en justitie - RIEC 147     147
Provincie Overijssel - Cultuureducatie  9 4   13
Provincie Overijssel - Lang zult u wonen   16   16
Ministerie van Veiligheid en justitie - Bed Bad Brood   119   119
Totaal 156 139   295

7.9. Eigen vermogen

Het eigen vermogen is gewaardeerd tegen nominale waarde.

Bedragen x 1.000 Euro's Stand per 1-1-2016 Rente Stortingen Onttrekkingen Overige mutaties Stand per 31-12-2016
Algemene reserve 25.862 0 21.468 19.339 0 27.991
Maatschappelijke ondersteuning 6.956 46 1.113 2.836 0 5.280
Versterken economie 16.049 0 2.476 7.586 0 10.938
Duurzame leefomgeving 10.514 126 2.252 2.066 0 10.827
Dienstverlening en financieel beleid 49.466 1.214 12.119 32.732 0 30.066
Eigen vermogen 108.847 1.387 39.427 64.559 0 85.101
Gerealiseerd resultaat 2016           13.128
 Eigen vermogen           98.229

 

Toelichting
Het eigen vermogen bestaat uit de reserves en het nog te bestemmen resultaat over het boekjaar 2016.

Over het jaar 2016 is een afname van de reservepositie te zien van 24 miljoen euro. De reservemutaties voor 2 onderdelen springen eruit.

Allereerst de ontwikkeling van de reserves van het programma Versterken economie. Deze laten een afname zien van 5,1 miljoen euro. Deze afname is voornamelijk toe te schrijven aan de reserve mobiliteit. Er was in de begroting ook al rekening gehouden met deze afname in de reserve mobiliteit.

Daarnaast verslechtert de reservepositie van het programma Dienstverlening en financieel beleid met bijna 20 miljoen euro. Dit wordt allereerst veroorzaakt door de overboeking van het rekeningresultaat 2015 naar de Algemene reserve. Daarnaast zijn er dalingen te zien in meerdere reserves conform de aangekondigde reserveontwikkeling in de Programmabegroting 2016-2019. Het betreft de reserves Vastgoed, Onderwijshuisvesting en de reserve vervangingsinvesteringen sport. En ten slotte de incidentele verrekening met de reserve Vastgoed (kostprijsdekkende huur) in verband met de afwaardering van de Spinnerij Oosterveld en CeeCee center (5,7 miljoen euro, zie hoofdstuk 7.2 Materiële vaste activa).

Voor een specificatie van de afzonderlijke reserves verwijzen wij naar de staat van reserves, opgenomen in Hoofdstuk 9.1.

7.10. Voorzieningen

Voorzieningen dienen naar beste inschatting dekkend te zijn voor de achterliggende verplichtingen en risico's. Ze mogen niet groter of kleiner zijn dan de geschatte omvang van de verplichtingen en risico's waarvoor ze gevormd zijn.
Voorzieningen worden gewaardeerd tegen nominale waarde. Uitzondering geldt voor een aantal voorzieningen waarbij het tijdsaspect een betekenisvolle rol speelt. Deze voorzieningen worden gewaardeerd tegen contante waarde, bijvoorbeeld de pensioenvoorziening.

Bedragen x  1.000 Euro's   Stand per 1-1-2016 Dotaties Vrijval Bestedingen Stand per 31-12-2016
Risicovoorziening Versterken economie 667 136 0 114 688
Duurzame Leefomgeving 2.419 690 0 529 2.581
Dienstverlening en financieel beleid 34.254 2.072 14.193 612 21.521
Egalisatievoorziening Duurzame Leefomgeving 0 1.138 0 0 1.138
Dienstverlening en financieel beleid 3.714 3.808 0 3.138 4.384
Voorziening vervangingsinvesteringen Versterken economie 133 0 133 0 0
Duurzame Leefomgeving 10.895 1.081 0 25 11.951
Voorzieningen 52.082 8.926 14.327 4.418 42.264

Toelichting
De stand van de voorzieningen is over het jaar 2016 met 9,8 miljoen euro afgenomen.

De grootste daling is te zien in de risicovoorziening. Deze daling wordt voornamelijk veroorzaakt door de vrijval van de voorziening GEM Zuiderval bij het programma Dienstverlening en financieel beleid. De Raad heeft op 3 oktober 2016 besloten de grondexploitatie Zuiderval te ontbinden. Als gevolg daarvan is de voorziening vrijgevallen. De grondexploitatie is vervolgens, samen met deze voorziening, ondergebracht bij het grondbedrijf van de gemeente Enschede.

Voor een specificatie van de voorzieningen verwijzen wij u naar de staat van voorzieningen, opgenomen in Hoofdstuk 9.2.

7.11. Vaste schulden met een rentetypische looptijd > 1 jaar

De vaste schulden zijn gewaardeerd tegen de nominale waarde (hoofdsom) verminderd met het totaal van de gedane aflossingen. De vaste schulden hebben een rentetypische looptijd van één jaar of langer.

Bedragen x 1.000 Euro's Stand per  01-01-2016 Toevoegingen Aflossingen Overige mutaties Stand per  31-12-2016
Obligatieleningen 56 0 0 0 56
Onderhandse leningen van binnenl. pensioenf./verzekeringsins 20.000 0 0 0 20.000
Onderhandse leningen binnenl. banken en overige fin. instell 374.560 0 34.398 0 340.162
Onderhandse lening openbare lichamen cf art. 1a wet Fido 4.000 0 0 0 4.000
Onderhandse leningen van binnenlandse bedrijven 0 0 0 0 0
Onderhandse leningen van overige binnenlandse sectoren 779 0 0 0 779
Onderhandse leningen van buitenl. inst. fondsen, banken, etc 34.000 0 0 0 34.000
Door derden belegd 0 912 0 0 912
Waarborgsommen 197 -12 1 0 184
Totaal vaste schulden 433.594 900 34.399 0 400.094

Toelichting
In 2016 zijn geen nieuwe langlopende leningen afgesloten. De aflossingen bedroegen 34,4 miljoen euro. De aflossingsverplichting voor 2017 is opgenomen in het saldo per 31 december 2016 en niet afzonderlijk gepresenteerd onder de kortlopende schulden. 

De totale rentelast voor de vaste schulden bedroeg 18 miljoen euro in 2016. Onder de kortlopende schulden is de verplichting van de in 2017 af te wikkelen rente opgenomen van in totaal 8,5 miljoen euro. 

7.12. Netto vlottende schulden met een rentetypische looptijd < 1 jaar

De kortlopende schulden worden gewaardeerd tegen nominale waarde.

Bedragen x 1.000 Euro's 2016 1-1-2016 herrubr.  31-12-2015 
Overige kasgeldleningen o/g 55.000 70.000 70.000 
Bank en girosaldi 132 0
Overige schulden 74.813 62.730 11.911  50.819 
Netto Vlottende Schulden 129.945 132.729 11.911  120.819 

 

Toelichting
In 2016 zijn de betalingen onderweg geherrubriceerd van de overlopende passiva naar de vlottende schulden.

Onder de kortlopende schulden is een kasgeldlening van 55 miljoen euro opgenomen. Onder de overige kortlopende schulden zijn de verplichtingen verantwoord. De grootste posten zijn:

 Nog af te dragen rente over 2016   8,5 miljoen 
 Terug te betalen rijksgelden in het kader van de BBZ     5,9 miljoen 
 Af te dragen loonheffing  4,5 miljoen 
 Terug te betalen rijkssubsidie SW     4,2 miljoen 
 Diverse zorgaanbieders 15,9 miljoen

Deze worden in 2017 betaald.

7.13. Overlopende passiva

De overlopende passiva zijn gewaardeerd tegen nominale waarde.

Bedragen x 1.000 Euro's 2016 1-1-2016 herrubr.  31-12-2015 
Verplichtingen die vlg jaar tot betaling komen 4.316 8.758   8.758
Van overheidslichamen (vooruit)ontv. bedragen 22.477 18.290   18.388
Overige vooruitontv. bedragen t.b.v. vlg jaar 3.295 1.066 -10.878 11.944
Overlopende passiva 30.089 28.114 -10.878 39.090

 

Toelichting

In 2016 zijn de betalingen onderweg geherrubriceerd van de overlopende passiva naar de vlottende schulden. Het saldo van de overlopende passiva neemt in 2016 toe met ca 3 miljoen euro. De grootste toename is veroorzaakt door de vooruit ontvangen baten die in 2016 met 7 miljoen euro zijn toegenomen. Deze betreffen voornamelijk ontvangen subsidiegelden van de Provincie voor het Programma Netwerkstad Twente.

Onder de overlopende passiva staan ook van de EU, Rijk en provincie ontvangen voorschotbedragen voor specifieke doeluitkeringen opgenomen die dienen ter dekking van lasten in het lopende boekjaar en eventueel volgende begrotingsjaren. Deze bedragen zijn opgenomen in onderstaande tabel.  

Bedragen in 1.000 euro Boekwaarde 01-01-2016 Afname  2016 Toevoegingen  2016 Boekwaarde 31-12-2016
Beter Benutten 2 0 440 440 0
Boswinkel Duurzaam 15 15 0 0
Bydrage netwerkstad initiatieven 0 40 40 0
Digitale Innovatie Arbeidsmarkt 106 106 0 0
Duurzaam Veilig -667 0 667 0
Energieloket Enschede/Losser 75 75 100 100
Eschmarke land en stad 9 9 0 0
Euregio bedrijventerreinen 0 0 36 36
Groene Blauwe Diensten 216 216 0 0
Haven leefkwalit.bedrijventerrei 93 93 0 0
Historie Vliegveld 60 60 60 60
Jacobuskwartier 80 0 0 80
Lang zult u leven 73 73 0 0
Programma Netwerkstad Twente 7.150 7.150 13.819 13.819
Project Binnenstad 455 440 0 15
Smartlab Polaroid 6 6 0 0
Stadcampus verbindingszone 42 0 0 42
Vitale Binnenstad 0 0 150 150
Wonen zorg en welzijn 230 0 0 230
Zoetwatervoorz Hoge Zandgrond 0 0 56 56
Totaal Provincie 7.944 8.724 15.368 14.587
2013ESFN46 0 49 49 0
2014ESFN19 0 998 1.574 577
2014EUSF2011967 0 646 1.000 354
BBZ 2015 404 404 0 0
Bodem Doel uitkering 441 441 0 0
BZK GSB III 426 100 0 327
BZK inzake RIEC 405 405 0 0
Centrum Stadsveld 28 28 0 0
ESF jongerenoffensief 646 0 0 646
Herstructurering WSW 1.590 1.590 0 0
Interregionaal 13 13 0 0
Joodse Instellingen 38 0 0 38
Lang gezond 26 0 12 38
Monitoring bodemverontreiniging 134 134 0 0
OCW Onderwijsachterstandenbeleid 3.091 567 0 2.523
Praktijk leren 14 14 0 0
Roma kinderen 35 56 21 0
Sectorplan SW 0 0 328 328
Veiligheidshuis 20 0 0 20
VROM Geluidsbelastingkaart 268 268 0 0
Woning IPSV Lipperkerkstr 124 247 124 0
Woninginbraken 28 10 0 18
WWB-gelden 320 11 145 454
WWIK 76 0 0 76
Totaal Ministerie 8.126 5.981 3.253 5.398
Ondernemersloket 6 0 0 6
Veiligheidshuis 48 0 0 48
Totaal Regio 53 0 0 53
Bedrijfsleven Helpt 0 4 4 0
Bijdrage VNG inzake Roma 0 21 21 0
Diversen  geen overheid 2.167 1.924 26 268
Herstruc. WSW-sector 0 1.590 1.590 0
Mi Kameleon 0 0 150 150
MIN BBZ 2016 0 0 34 34
MIN Reg.Aanpak Vroeg. Schoolv.2017 0 0 791 791
MIN RMBA 2016 0 0 231 231
MIN Sanering verkeerslawaaai varviks 0 0 25 25
P-budget Educatie 0 339 339 0
Pr aanpak loverboyproblematiek 0 17 46 29
Pr Biomassa Enschede 0 0 13 13
PR Duurzame scholen Overijssel 0 0 38 38
Pr Havenbedrijf doorontwikkeling 0 0 144 144
PR HOV Midden 0 0 648 648
Pr NOABER 053 0 0 38 38
Pr vrouwenvoetbal 0 0 30 30
Rijk Onderwijsachterstandenbeleid 0 2.589 2.589 0
Sub In- en Uit lopend Jaar 0 8 8 0
Terugkeerdersregeling Roombeek 0 26 26 0
Totaal Overig 2.167 6.517 6.790 2.439
Total 18.290 21.222 25.411 22.477

 

7.14. Niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen

Gewaarborgde geldleningen

Omschrijving (bedrag x 1.000 euro) Oorspronkelijke bedrag geldlening Percentage borgstelling Hoofdsom per 01-01-2016 Correcties per 01-01-2016 Nieuwe leningen Aflossingen Hoofdsom per 31-12-2016
Garanties 57.981 100% 30.184 0 250 2.426 28.008

Toelichting

Gewaarborgde leningen Oorspronkelijke bedrag gewaarborgde leningen Percentage waarvoor borgstelling is verleend door gemeente Enschede Stand 01-01-2016 Correcties 01-01-2016 Nieuwe garanties Aflossingen Stand 31-12-2016
Gegarandeerde geldleningen aan:              
- Verbonden partijen 5.100 100% 3.390 0   506 2.884
- Bejaardenoorden 26.513 100% 16.565  0   925 15.640
- Onderwijs 12.160 100% 8.700  0   640 8.060
- Sport 1.355 100% 1.230  0   56 1.174
- Kunst/Cultuur 0   0  0 250   250
- Overig 550 100% 300  0   300 0
  45.678    30.185 0 250 2.427 28.008

Dit betreft voornamelijk leningen ter financiering van bejaardencentra, gezondheidszorg en sociale woningbouw. Bij deze leningen staat de gemeente voor 100 procent van het vermelde saldo garant. De nieuwe garantstelling is verstrekt aan de Stichting Omroep Enschede.

Daarnaast heeft de gemeente nog verplichtingen op het gebied van de WSW en de WEW:

  • Het WSW staat voor het Waarborgfonds Sociale Woningbouw. Bij deze leningen treedt de Gemeente Enschede op als achtervang. Dit betekent dat indien een corporatie niet aan haar betaalverplichtingen kan voldoen allereerst het WSW gehouden is om de betalingen te verrichten. Slechts indien het WSW niet in staat is om deze verplichtingen te voldoen zal de gemeente renteloze leningen aan het WSW moeten verstrekken zodat het fonds alsnog aan de claims kan voldoen. Overigens heeft het WSW momenteel de hoogst mogelijke kredietstatus (triple A) dus is het niet erg waarschijnlijk dat het WSW van deze mogelijkheid gebruik zal maken.
  • Het WEW staat voor het Waarborgfonds Eigen Woningen. Dit betreft de Nationale Hypotheek Garanties die worden verstrekt aan particulieren. Hier gelden dezelfde regels als bij het WSW. De gemeente is slechts achtervang.

Verlofuren
Voor arbeidskosten gerelateerde verplichtingen van een jaarlijks vergelijkbaar volume wordt geen voorziening getroffen of op andere wijze een verplichting opgenomen. Deze personele lasten worden verantwoord in het jaar waarin de uitbetaling plaatsvindt. Daarbij moet worden gedacht aan overlopende (spaar)verlofaanspraken. Ultimo 2016 bedraagt het spaar- en restantverlof ca 3,1 miljoen euro.

Overige
Naast bovengenoemde verplichtingen is de gemeente voor een aantal toekomstige jaren verbonden aan verschillende, niet uit de balans blijkende, financiële verplichtingen. De belangrijkste betreffen:

  • huurovereenkomsten;
  • onderhoud- en serviceovereenkomsten;
  • overige opdrachten die in 2016 aan derden zijn verstrekt en in 2017 en volgende jaren worden uitgevoerd.

Gebeurtenissen na balansdatum
Op 16 februari 2017 heeft de raad ingestemd met het voorstel tot herfinanciering van FC Twente. Deze houdt in dat de huidige lening met een restant hoofdsom van 17 miljoen euro in stand blijft. De looptijd van de lening wordt wel verlengd en ook wordt de rente aangepast aan de marktrente. Aanvullend is een garantstelling verstrekt van 8,4 miljoen euro door de gemeente per 1 maart 2017 waarmee FC Twente een aantal hoogrentende financieringen kan aflossen. Zonder de herfinanciering zou FC Twente al in het najaar van 2017 in zware liquiditeitsproblemen komen waardoor de gemeente grote kans loopt haar uitstaande lening geheel af te moeten boeken. De herfinanciering is overigens verwerkt in de risicobepaling van de verstrekte en gewaarborgde geldleningen.