|
1. Goed bestuur
We willen Enschede goed besturen. Dat kunnen we nooit alleen, maar alleen samen met de stad: onze partners, onze inwoners, onze ondernemers. We willen de stad meer betrekken bij het aanpakken van de maatschappelijke opgaven waar we als Enschede voor staan. Goed bestuur wil ook zeggen dat we eerlijk besturen. Het bestuur en de gemeentelijke organisatie is integer, communiceert open, streeft naar een zo hoog mogelijke kwaliteit in de besluitvorming en leert van haar fouten. Inwoners moeten kunnen vertrouwen in de procedurele rechtvaardigheid van beslissingen. Daarom moeten we op tijd alle belangen meewegen.
|
1.01 Integere en transparante organisatie en bestuur Onze medewerkers en bestuurders zijn integer en weten wat wel en niet kan. We zijn alert op risicovolle functies en ondersteunen onze medewerkers in de uitvoering hiervan. We zijn open en communiceren duidelijk over keuzes die gemaakt worden. Zowel deze keuzes als de informatie op basis waarvan deze keuzes worden gemaakt moeten voor inwoners toegankelijk zijn. Openbaarheid van overheidsinformatie is een uitgangspunt. Daarom leggen we geheimhouding alleen op wanneer dit echt nodig is en zorgen we ervoor dat geheimhouding zo snel mogelijk wordt opgeheven.
Indicatoren Aantal indicatoren: 1 Toelichting: Deze grafiek laat zien hoe tevreden inwoners van Enschede zijn over communicatie, zoals gemeten in de burgerpeiling van waarstaatjegemeente.nl. Tussen 2015 en 2017 is een daling te zien. Dit is ook het geval in de grootteklasse 100.000-300.000. We scoren iets lager dan het gemiddelde cijfer in deze klasse van 6.62. We streven er naar in 2020 een 7 te scoren. Met de acties in dit hoofdstuk dragen we bij aan een betere communicatie met de stad.
Acties 2019 |
Aantal acties: 5
01. We verbeteren de ontsluiting van raads- en bestuursinformatie
In 2019 verbeteren we het raads-en bestuursinformatiesysteem. Zo maken we raads- en bestuursinformatie toegankelijker voor inwoners, raadsleden en partners. We letten bij de doorontwikkeling in 2019 vooral op het vergroten van vindbaarheid en gebruiksgemak, bijvoorbeeld door de introductie van dossiers. Zo is het eenvoudig informatie over een bepaald onderwerp op te zoeken. Het eenvoudig kunnen vinden van raads- en bestuursinformatie draagt bij aan een transparante overheid.
|
|
02. We ondersteunen onze medewerkers en bestuurders in risicovolle functies
We brengen in kaart welke medewerkers het grootste risico lopen om te maken te krijgen met integriteitskwesties binnen onze organisatie. Vervolgens starten we een traject om deze medewerkers bewust te maken van de risico's en hen handvatten te bieden om hiermee om te gaan. Zo dragen we bij aan een integere organisaties.
|
|
03. We organiseren integriteitscursussen voor al onze medewerkers
Op dit moment organiseren we integriteitscursussen voor nieuwe medewerkers. We gaan deze cursussen ook aanbieden aan medewerkers die al langer werkzaam zijn bij de gemeente. Zo blijft er ook bij deze medewerkers aandacht voor het thema integriteit.
|
|
04. We vragen toezichthouders signalen te delen om onszelf te kunnen verbeteren
Hiervoor organiseren we ieder kwartaal een overleg tussen de klachtencommissaris, leden van de bezwaarcommissie, de voorzitter van de rekenkamer en de provincie. Ook met toezichthouders als accountant, stadsadvocaat en ombudsman is overleg. Wanneer signalen blijken te wijzen op mogelijkheden ons beleid of onze processen te verbeteren, pakken we dit op. De resultaten van deze overleggen vormen input voor het burgerjaarverslag.
|
|
05. We nodigen actief inwoners uit voor raads- en commissievergaderingen
Dit doen we bijvoorbeeld door het organiseren van "Gast van de Raad"-avonden en het geven van meer aandacht aan vergaderingen via social media. Ook proberen we commissievergaderingen aantrekkelijker te maken voor inwoners door bijvoorbeeld meer interactie met het publiek mogelijk te maken. Door inwoners uit te nodigen aanwezig te zijn of zelfs deel te nemen aan vergaderingen dragen we bij aan een transparant bestuur en een betere verbinding tussen samenleving en bestuur.
|
|
|
|
. |
1.02 Tijdige en kwalitatief afdoende afhandeling van klachten, bezwaar en beroep We zetten in op het tijdig en op een goede manier afhandelen van klachten, bezwaren en beroepen. We focussen op mediation, zodat we onszelf en onze inwoners lange procedures kunnen besparen. We willen onszelf als organisatie verbeteren. De signalen die we binnenkrijgen bij de klachtencommissaris, bezwarencommissie en andere toezichthouders kunnen ons daarbij helpen. We bundelen deze signalen en wanneer we patronen ontdekken voeren we verbeteringen door. We zijn transparant over de aard, inhoud en afhandeling van klachten, bezwaar en beroep en maken dit jaarlijks inzichtelijk in het burgerjaarverslag.
Acties 2019 |
Aantal acties: 1
01. We brengen een burgerjaarverslag uit
De afgelopen jaren heeft de gemeente Enschede geen burgerjaarverslag uitgebracht. In 2019 zal dit weer gebeuren, met het uitbrengen van een verslag over 2018. In dit burgerjaarverslag zal onder meer een overzicht worden gemaakt van de afgehandelde klachten, bezwaren en beroepen. Daarnaast zal andere kerninformatie over hoe de gemeente er voor staat worden gepresenteerd. Ook na 2019 zal jaarlijks een burgerjaarverslag uitgebracht worden. Het burgerjaarverslag draagt bij aan een transparant bestuur.
|
|
|
|
. |
|
2. Versterking samenwerking bestuur/samenleving
Met het sluiten van het Enschede Akkoord heeft de raad de duidelijke keus gemaakt om in te zetten op het versterken van de samenwerking tussen gemeente en samenleving. We willen de stad meer betrekken bij wat we doen. Bij het kiezen van thema's voor invloed van inwoners houden we rekening met de uitkomsten van de straatgesprekken van het Enschede Akkoord en werken we samen met de raadswerkgroep. De meest genoemde thema's tijdens deze gesprekken met inwoners waren (zwerf)afval, (verkeers)veiligheid en leefbaarheid. Heldere communicatie is van groot belang om de belofte van het Enschede Akkoord te laten slagen. Daarom zijn we scherp op duidelijke communicatie. We zijn helder over de rol die bestuur en inwoner kunnen spelen in het bedenken van oplossingen en het maken van beleid, maar ook bij bijvoorbeeld het uitvoeren of controleren. We faciliteren en stimuleren het ontplooien van bewonersinitiatieven. We faciliteren ontmoetingen, zowel digitaal als fysiek. Vooral op het gebied van digitale ontmoeting kunnen we de komende periode grote slagen maken.
|
2.01 Consistent gebruik bestuursstijlen We bepalen de rol van samenleving en bestuur in besluitvormingstrajecten, communiceren dit duidelijk en zijn rolvast. Op die manier versterken wij de samenwerking.
Indicatoren Aantal indicatoren: 1 Toelichting: Deze grafiek laat zien hoe tevreden inwoners van Enschede zijn over hun samenwerking met de gemeente, zoals gemeten in de burgerpeiling van waarstaatjegemeente.nl. Tussen 2015 en 2017 is een lichte daling te zien. Deze daling is ongeveer gelijk met de daling in de grootteklasse 100.000 - 300.000. Onze score is iets hoger dan de gemiddelde score van 5,84 in deze categorie. We streven er naar in 2021 een 7 te scoren, zodat we bij de beste gemeenten van Nederland gaan horen op dit vlak. Met de acties in dit hoofdstuk dragen we bij aan een betere samenwerking tussen inwoner en bestuur.
Acties 2019 |
Aantal acties: 3
01. We communiceren helder over de rol die inwoners in trajecten spelen en kiezen daarvoor onze bestuursstijl zorgvuldig.
We maken een jaaragenda waarop te zien is wanneer trajecten in de raad aan bod komen. We geven daarbij ook aan welke (actieve) rol de inwoner binnen deze trajecten kan spelen. Zo voorkomen we dat inwoners met verkeerde verwachtingen deelnemen. We moeten bij ieder onderwerp een weloverwogen keuze maken over de best passende rol van overheid en inwoner. Vervolgens houden we ons het hele traject aan deze keuze vast. Zo zijn we betrouwbaar voor inwoners die meedoen. We zorgen ervoor dat onze medewerkers en bestuurders al vroeg in het proces deze keuze maken. Dit is in ieder proces van belang, maar in het bijzonder bij complexe besluitvormingstrajecten. We sluiten daarmee aan bij het Enschede Akkoord en gaan hierover in gesprek met de raad. De raad wordt betrokken bij de totstandkoming van deze (participatie)agenda, waarbij de raad ook kan aangeven welke rol zij willen spelen (bijvoorbeeld bij het stellen van kaders) en op welk moment zij betrokken willen worden. Onze communicatie rondom deze jaaragenda is in begrijpelijke taal en richt zich op verschillende doelgroepen, zodat zoveel mogelijk inwoners zich aangesproken voelen en mee kunnen doen.
|
|
02. We stellen een Communicatievisie 2019-2022 op
Nu het Coalitieakkoord en het Enschede Akkoord zijn vastgesteld vullen wij de aanbevelingen uit de evaluatie van de Communicatievisie 2014-2018 aan met de ambitie die voor deze raadsperiode is geformuleerd: - Nog nadrukkelijker het contact met de samenleving te zoeken (burgers en bedrijven staan centraal in het gemeentelijk handelen) - Integraler te werken, met als logisch gevolg de aanpassing van de bestuurs- en managementstijl. Als gevolg daarvan zal intensiever met inwoners, ondernemers en andere partners in de stad gecommuniceerd worden.
|
|
03. Wij spannen ons in om Newsroom053 / 1Twente Enschede en debatcentrum te behouden via lobby bij Rijk en Provincie.
Een goede lokale journalistieke infrastructuur is essentieel voor een goed functionerende lokale democratie en de samenwerking tussen overheid en samenleving. Die infrastructuur staat landelijk onder druk. Met de samenwerking tussen Tubantia en 1Twente Enschede in de Newsroom053 is in Enschede innovatieve aanpak ontwikkeld die landelijk met grote interesse wordt gevolgd. Projecten als de Stadsdialoog Vuurwerk en "Ik teken voor 80" hebben de potentie laten zien. Sinds eind vorig jaar beschikt 1Twente Enschede met Studio Balengebouw over een multifunctionele ruimte die zeer geschikt is voor maatschappelijke debatten. Ook het debatcentrum heeft haar potentie laten zien.
We zijn positief over de ontwikkeling van de Newsroom053 en de rol van Omroep Enschede/1 Twente Enschede daarbinnen. In het kabinetsakkoord is een herverdeling van de omroepgelden aangekondigd waarbij recht wordt gedaan aan de onafhankelijke positie van de lokale omroep. Omroep Enschede heeft tot die tijd echter overbrugging nodig. De financiële situatie van de gemeente Enschede biedt ons echter helaas geen ruimte om die financiële steun te geven. We gaan ons inspannen om deze financiering via provincie en/of rijk te krijgen.
|
|
|
|
. |
2.02 Faciliteren van bewonersinitiatieven We stimuleren en faciliteren het ontplooien van bewonersinitiatieven, door een zo breed mogelijke doelgroep aan te spreken en zowel online als offline op een eenvoudige manier de mogelijkheden te communiceren.
Acties 2019 |
Aantal acties: 6
01. We vertalen stedelijke opgaven in stadsdeelagenda's en uitvoeringsprogramma's
Wij betrekken inwoners meer bij wat we als gemeente doen. Dit gaat het beste wanneer we aansluiten bij de leefwereld van mensen. Dat is geen nieuw idee. Enschede kenmerkt zich al sinds medio jaren 90 door het stadsdeelgewijs werken. De stadsdeelagenda's en vooral hun praktische doorvertaling naar uitvoeringsprogramma's op wijk- en buurtniveau laten zien hoe de stedelijke opgaven landen in wijken en buurten. In 2019 geven we deze uitvoeringsprogramma's samen met inwoners en partners vorm, binnen de kaders van deze gemeentebegroting.
|
|
02. We betrekken inwoners bij zaken die hun directe omgeving spelen
In het Enschede Akkoord beloven we inwoners meer te betrekken bij zaken die hen direct raken. Vaak zijn dit zaken die in de directe leefomgeving van mensen spelen. We zorgen er daarom voor dat bij dit soort zaken inwoners tijdig en op een goede manier worden betrokken. Wanneer dit niet kan via een wijkvertegenwoordiging, omdat die er voor de betreffende wijk bijvoorbeeld niet is, organiseren we op een andere manier klankbordgroepen. We ontwikkelen hiervoor een eenduidige aanpak.
|
|
03. We brengen de beschikbare instrumenten voor bewonersinitiatieven onder de aandacht
Wanneer onze inwoners met initiatieven komen die Enschede mooier of beter maken, willen we deze zoveel mogelijk faciliteren. We hebben hiervoor een aantal instrumenten tot onze beschikking, zoals de wijkbudgetten en budget burgerkracht. We gaan ons inzetten voor het beter onder de aandacht brengen van het bestaan van deze instrumenten, zodat er nog meer gebruik van gemaakt kan worden en de diversiteit, kwantiteit en kwaliteit van bewonersinitiatieven verder kan toenemen.
|
|
04. We zetten in op de doorontwikkeling en verbetering van de wijkbudgetten
Daarbij sluiten we aan bij de aanbevelingen uit de evaluatie wijkbudgetten. Doel is het instrument bij een breder publiek bekend te krijgen en zo te zorgen voor een verdere verbetering van diversiteit, kwantiteit en kwaliteit van bewonersinitiatieven. We willen daarbij gebruik maken van innovatieve middelen en kijken naar de mogelijkheden om gebruik te maken van een digitaal platform.
|
|
05. We zetten in op digitale participatie
In 2018 heeft de gemeente zich opgegeven als koplopergemeente digitale democratie binnen de proeftuin van het ministerie van Binnenlandse Zaken. In 2019 leveren we een digitaal systeem op dat inwoners mogelijkheden biedt tot discussiëren, dialoog, stemmen op voorstellen en het advies geven op bestuursvoorstellen. Samen met de raad besluiten we welke van deze mogelijkheden worden ingezet en op welke manier, als uitwerking van het Enschede Akkoord.
|
|
06. We breiden de mogelijkheden van inwoners om mee te doen uit
Het Enschede Akkoord geeft aan dat de komende jaren de mogelijkheden van onze inwoners om mee te doen op verschillende manieren wordt uitgebreid. In de eerste helft van 2019 wordt op een rij gezet welke concrete stappen genomen kunnen worden om de invloed van inwoners uit te breiden. De raad wordt hierbij nauw betrokken.
|
|
|
|
. |
|
3. Versterking samenwerking bestuur/(regionale) partners
In de samenwerking is het voor ons van belang dat deze bijdraagt aan de opgaven van onze stad en regio. We zetten in op gerichte samenwerking met (regionale) partners op basis van een gemeenschappelijke agenda. We zijn een duidelijke opdrachtgever richting verbonden partijen en andere samenwerkingspartners. We richten ons daarbij op waar we als Enschede voor staan en wat we willen bereiken. Samenwerking mag niet ten koste gaan van onze doorzettingsmacht. Samenwerking is op inhoud noodzakelijk op tal van terreinen. Bijvoorbeeld bij het voeren van een lobby. We willen met lef vooruit om onze groeiende (inter)nationale positie te versterken. Dat geldt in het bijzonder voor onze Duitse buren, de MONT-regio en onze partnersteden Münster, Dalian en Palo Alto.
|
3.01 Goede (Eu)regionale samenwerking Samenwerking met partners is gebaseerd op een gezamenlijke agenda en moet bijdragen aan het realiseren van onze maatschappelijke doelen. Om goed geïnformeerd te blijven over belangrijke kansen voor de stad, kennis uit te wisselen en samen met anderen op te komen voor onze belangen, participeren we in samenwerkingsverbanden op (eu)regionaal, landelijk en internationaal niveau. Op basis van de grootste opgaven voor Enschede selecteren we een beperkt aantal dossiers waarop een actieve lobby wordt gevoerd.
Acties 2019 |
Aantal acties: 3
01. We verbinden regionale en nationale netwerken
Zo kunnen we op een slimme manier optimaal rendement halen. Een voorbeeld van zo'n slimme verbinding is de koppeling tussen regiodeals en de Agenda van Twente. De komende periode willen we vaker zulke koppelingen maken om zo onze strategische doelen te kunnen behalen op verschillende beleidsterreinen.
|
|
02. We positioneren ons strategisch in (inter)nationale samenwerkingsverbanden
Om verder te bouwen aan Enschede is strategische positionering in regionale en inter(nationale) netwerken als Regio Twente, VNG, G40, de Europese Unie en het Rijk van groot belang. Daarom zetten we de komende periode vooral in op strategische positionering binnen netwerken die zich bezighouden met voor ons belangrijke doelen. Voorbeelden zijn netwerken rondom bereikbaarheid, het aantrekken van talent en zorg.
|
|
03. We stellen de strategie op samenwerking vast
Daarbij zetten we in op intensieve inhoudelijke samenwerking om Enschede en Twente meer slagkracht te geven en vanuit gezamenlijkheid de economie te stimuleren. We richten ons daarbij op waar we als Enschede voor staan en wat we willen bereiken. We investeren in de samenwerking met onze Duitse buren, de MONT-regio en onze partnersteden Munster, Dalian en Palo Alto. We stellen de in het coalitieakkoord genoemde Duitslandstrategie vast.
|
|
Bijdrage verbonden partij: Euregio
Maatschappelijk rendement:
Wij werken samen binnen de Euregio om binnen Europa op lobby- en subsidiegebied onze kracht te kunnen bundelen. Daarnaast is één van de doelstellingen van de Euregio het wegnemen van grens gerelateerde barrières. De Euregio ondersteunt ons, onze inwoners, bedrijven en organisaties om te profiteren van de kansen die de grenssituatie biedt.
|
|
Bijdrage verbonden partij: Regio Twente
Maatschappelijk rendement:
De Regio Twente is een landingsplaats voor gebundelde samenwerking op gemeentelijk overstijgende terreinen met als doel deze zo effectief en efficiënt mogelijk uit te voeren. De Regio draagt bij aan diverse doelstellingen in deze gemeentebegroting die in de verschillende programma's benoemd staan, denk o.a. aan de bestuurscommissie OZJT waar het gaat om jeugdzorg en de GGD om gezondheidszorg. Onder Regio Twente vallen ook een aantal zogenaamde 'coalitions of the willing', vrijwillige samenwerkingen tussen een aantal gemeenten. Een voorbeeld van zo'n coalitie is Kennispunt Twente. Dit is ons intergemeentelijke onderzoeksbureau dat kwalitatief en relatief goedkoop onderzoek verricht voor Enschede. Denk aan het Enschedepanel, binnenstadmonitor, monitor sociaal domein etc. Een belangrijke opgave is de Agenda voor Twente.
|
|
|
|
. |
3.02 Verbeterde sturing op maatschappelijk rendement samenwerkingspartners (door professioneler opdrachtgeverschap) Wij verstrekken heldere opdrachten aan verbonden partijen en andere samenwerkingspartners. Daarin is duidelijk wat de gewenste maatschappelijk resultaten zijn, in welke tijd we deze resultaten willen behalen en voor welk geld. Voor de Raad zorgen wij voor duidelijke informatie en een helder sturingskader. Op deze manier zorgen we ervoor dat we niet verrast worden door (financiële) tegenvallers bij verbonden partijen.
Acties 2019 |
Aantal acties: 2
01. We sturen op maatschappelijke impact
We gaan voor maximaal maatschappelijk rendement door het zijn van een goede opdrachtgever en het verbeteren van het sturend vermogen van de Raad door verbeterde verantwoording. Zo zetten we bijvoorbeeld in op kwalitatieve jaarverslagen, ook van deelnemingen.
|
|
02. We verbeteren ons opdrachtgeverschap
Dat doen we door te beginnen met het ontwikkelen van een definitie van goed opdrachtgeverschap in de eerste helft van 2019. Aan de hand hiervan zullen vervolgens concrete stappen gezet worden om ons opdrachtgeverschap te verbeteren.
|
|
|
|
. |
|
4. Professionele dienstverlening aan de samenleving
Bij belangrijke momenten in het leven van onze inwoners, spelen wij een rol. Of het nou om een geboorte gaat of het halen van een rijbewijs. Een nieuw huis bouwen of een zaak beginnen. Als iemand zorg nodig heeft of net werkloos is geworden. Mensen herinneren zich de gemeente door onze dienstverlening. En niet wat we precies zeiden of deden, maar wel het gevoel dat ze erbij hadden. Dienstverlening is mensenwerk. Dagelijks werken we met hart en ziel voor onze inwoners. We zijn betrokken en betrouwbaar en maken daarmee het verschil. Dat doen we digitaal waar het kan, persoonlijk waar het moet. Samen zorgen we dat het klikt.
|
4.01 Tevredenheid over de dienstverlening De gebruikers van onze dienstverlening zijn tevreden en worden steeds vaker positief verrast. Dat draagt bij aan een prettig contact, een beter imago en meer vertrouwen in de overheid.
Indicatoren Aantal indicatoren: 1 Toelichting: In de hal van het Stadskantoor hebben wij zuilen staan die de klanttevredenheid meten. Vanaf 1 januari 2018 kunnen burgers door middel van smiley's (groen, oranje, rood) aangeven hoe tevreden ze zijn en waar er verbeterpunten zijn. Maandelijks komt hier een terugkoppeling van naar het managementteam en de betrokken teams/ afdelingen. Vanuit de website wordt een soortgelijke meting uitgevoerd. Deze resultaten worden wekelijks in het webteam besproken en waar mogelijk direct opgepakt (op andere zoektermen zoeken bijvoorbeeld). Voor telefonie en email is het nog zoeken naar een passend instrument. Doel is om uiteindelijk 1 overzicht te genereren met feedback van burgers vanuit zowel de smiley's uit de hal, de website en de binnengekomen feedback via andere kanalen.
Acties 2019 |
Aantal acties: 1
01. We geven uitvoering aan klantfeedback management
Op de website en in het Stadskantoor werken we met continue feedback van onze bezoekers, waardoor we regelmatig verbeteringen doorvoeren in onze dienstverlening. Uitbreiding voor de kanalen telefonie en e-mail staat gepland voor 2019.
Gemeentebreed scoorden we in 2017 een 6.61 voor directe dienstverlening en een 6.97 voor digitale dienstverlening in de Burgerpeiling van www.waarstaatjegemeente.nl. Door te leren van klantfeedback en klantreizen, het betrekken van gebruikers bij de ontwikkeling en verbetering van onze digitale dienstverlening, willen we deze cijfers verbeteren.
|
|
|
|
. |
4.02 Toegankelijke dienstverlening Het afgelopen jaar is gewerkt aan een nieuwe visie op dienstverlening. Deze wordt dit najaar aangeboden aan College en Raad als kader voor de komende jaren. "Enschede zorgt dat het klikt”, is de titel van de nieuwe visie op dienstverlening en zegt veel over waar Enschede voor staat. Meegaan in de digitale wereld en gelijktijdig contact maken en houden met onze inwoners. De menselijke maat zorgt dat er een klik is. Dat betekent dat we gastvrij en mensgericht zijn, klant-en-klare diensten leveren en duidelijk zijn in onze informatievoorziening en communicatie. We leveren gewoon goede dienstverlening; welk “kanaal” de inwoner ook kiest, overal krijgt men op een prettige manier hetzelfde goede en begrijpelijke antwoord.
Indicatoren Aantal indicatoren: 2 Toelichting: Van alle Publieksdienstverlening producten die wij digitaal aan onze inwoner faciliteren, meten we hoeveel er digitaal is aangevraagd. Bijvoorbeeld een afspraak maken kan via meerdere kanalen, wat is van het totaal aantal afspraken die gemaakt zijn de onderverdeling per kanaal. Voor deze indicator maken we gebruik van een Top 10. Toelichting: Dit betreft de productenlijst van alle producten die wij als Publieksdienstverlening aanbieden aan de burger. Een product moet 100% digitaal zijn om mee te tellen, dus zonder tussenkomst van een medewerker. Een voorbeeld hiervan is verhuizen: dit gaat nu zonder tussenkomst van een medewerker want de burger doet dit via de website met digiD. Helaas is het niet mogelijk om alle producten digitaal aan te bieden dit in verband met onder andere de wetgeving rondom de privacy.
Acties 2019 |
Aantal acties: 4
01. Publieksdienstverlening geeft invulling aan de visie op Dienstverlening “Enschede zorgt dat het klikt”
We verbeteren de (digitale) dienstverlening en breiden deze uit:
Door de invoering van I-Burgerzaken in 2018 wordt digitale aangifte van overlijden, geboorte en huwelijk mogelijk. We verwachten dat het percentage digitale dienstverlening van deze diensten toeneemt van 0 (2017) naar minimaal:
- overlijden: 75%
- geboorte: 60%
- huwelijk: 60 % in 2019.
Ook paspoorten, ID-kaarten en rijbewijzen kunnen volgend jaar online alvast aangevraagd en betaald worden. Men moet nog wel langskomen voor pasfoto en oude document. Binnen enkele minuten is de aanvraag geregeld. We verwachten dat 25% van de aanvragers hiervan gebruik gaat maken.
We breiden onze dienstverlening aan Niet-Ingezeten (Nederlanders in het buitenland) uit. Door de paspoortdip ontstaat er ruimte om deze klanten eerder en dus sneller te helpen. Voor deze doelgroep is de wachttijd voor een afspraak gemiddeld 2 weken. In drukke periodes kan dit zelfs oplopen tot 6 weken. We komen dus tegemoet aan de vraag en het aantal klachten wordt minder. De Nationale Ombudsman heeft er al eerder bij alle betrokken grensgemeentes op aangedrongen om iets aan deze wachttijden te doen. Vanwege het beperkte aantal beschikbare balies in het Stadskantoor was dat tot nu toe niet mogelijk.
We investeren in gastvrije en mensgerichte dienstverlening:
Door training en coaching (gastvrijheid, De Bedoeling, Helder Communiceren) willen we medewerkers faciliteren om op een prettige manier en vanuit de leefwereld van mensen hun werk te doen.
We zetten een dashboard Dienstverlening op:
Met de komst van I-Burgerzaken moet we onze management- en stuurinformatie opnieuw inrichten. We werken mee aan de opzet van een real-time dashboard Dienstverlening met als doel data over alle kanalen snel en goed te kunnen ontsluiten.
|
|
02. We geven uitvoering aan de actiepunten uit het onderzoek 'basisinfrastructuur aan i-aspecten'
We implementeren het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Met één klik op de kaart alle benodigde informatie beschikbaar hebben. Vanwege het belang van een succesvolle invoering van de Omgevingswet voor de gemeente Enschede, is het gewenst om als organisatie een beeld krijgen hoe de gemeente er nu voorstaat met de ‘basisinfrastructuur aan i-aspecten’ (informatiebeheer, gegevensbeheer en de digitalisering van werkprocessen). Het onderzoek is uitgevoerd, de daaruit voortvloeiende actiepunten gaan we realiseren.
|
|
03. In 2019 verkennen we de mogelijkheden voor een gemeentebreed custumer relationship managementsysteem (CRM).
In 2019 wordt bij het ondernemersloket het relatiebeheersysteem vervangen door een nieuw CRM-systeem op basis van een op te stellen gemeentebrede CRM-strategie. Bij de strategievorming vindt een nadere verkenning plaats naar mogelijke uitbreiding naar contacten met inwoners. Belangrijkste benefits - generieke toepassing CRM (Basis op orde): door nieuwe manier van werken komt de klant meer centraal te staan, optimalisering dienstverlening door betere coördinatie en afstemming tussen partijen (betrokken bij contacten met externe relaties), waarborg kennis binnen de organisatie.
|
|
04. We werken aan verdere digitalisering van de dienstverlening van Werk en Inkomen, zowel lokaal (Dimpact, Centric) als landelijk (GBI, i-sociaal).
Door de digitalisering van onze dienstverlening kunnen we als gemeente met minder personele inzet gelijkwaardige of betere dienstverlening realiseren.
|
|
|
|
. |
|
5. Openbare orde en veiligheid
We willen dat Enschede een aantrekkelijke stad is om te wonen, te werken, te ondernemen en te recreëren. Een gevoel van veiligheid draagt hieraan bij. Dat blijkt ook uit het feit dat veel bewoners veiligheid als één van de belangrijkste thema’s hebben benoemd bij de straatgesprekken die de raad heeft gehouden in het kader van het Enschede Akkoord. We hebben dan ook in de volle breedte aandacht voor veiligheid. Van de meer zorg gerelateerde onderwerpen als woonoverlast en overlast van personen met verward gedrag tot georganiseerde en ondermijnende criminaliteit. Om de stad veilig te houden, is het belangrijk dat we weten wat er gebeurt. Een goede informatiepositie is belangrijk. We hebben hier de afgelopen tijd veel in geïnvesteerd. Interne en externe data is gebruikt om meer inzicht te krijgen en om patronen te ontdekken. We willen de komende periode op een slimmere manier gebruik maken van deze informatie. Als gemeente hebben we een aantal taken en bevoegdheden die belangrijk zijn voor de aanpak van criminaliteit. Door deze bevoegdheden gericht en effectief in te zetten, maken we Enschede minder aantrekkelijk voor mensen met slechte bedoelingen. We pakken georganiseerde criminaliteit hard aan, in samenwerking met onze partners. Belangrijk is dat we een evenwicht vinden tussen repressie, preventie en zorg. Veiligheid is een verantwoordelijkheid van ons allemaal; die verantwoordelijkheid pakken we dan ook samen op.
|
5.01 Bevorderen verbinding in samenleving (tegengaan polarisatie en radicalisering) In een stad met veel verschillende nationaliteiten is het van belang dat we begrip hebben voor elkaars achtergronden, dat we elkaar respecteren en met elkaar in gesprek blijven. Als gemeente onderhouden we een relevant netwerk. We hebben contact met mensen met grote maatschappelijke status binnen verschillende bevolkingsgroepen. Dit doen we bijvoorbeeld via de “Tafel van Vrede”. We willen een rol spelen in het verbinden van groepen met verschillende achtergronden en overtuigingen.
Acties 2019 |
Aantal acties: 1
01. We bouwen en onderhouden een stevig netwerk in de stadsdelen
We hebben en onderhouden een goed netwerk met vertegenwoordigers vanuit verschillende (bevolkings)groepen op stedelijk niveau. In 2019 zetten we in op het leggen van relevante contacten en het onderhouden van een stevig netwerk in de verschillende stadsdelen. Zo krijgen we ook op dat niveau een beter beeld van potentiële spanningen.
|
|
|
|
. |
5.02 Ervoor zorgen dat Enschede een ongunstig klimaat heeft voor ondermijnende activiteiten Ondermijning is een verzamelnaam voor verschillende vormen van criminaliteit die vaak verborgen blijft. Het gaat dan bijvoorbeeld om illegale hennepteelt, drugshandel, witwassen, mensenhandel, bedreiging en intimidatie, en vastgoedfraude. Om hun criminele activiteiten uit te kunnen voeren, maken criminelen gebruik van allerlei legale diensten en voorzieningen. Hierdoor ontstaat een vermenging tussen ‘onderwereld’ en ‘bovenwereld’, waardoor onschuldige mensen en bedrijven onbedoeld in aanraking kunnen komen met criminelen. Daarnaast zorgt ondermijning voor een oneerlijke samenleving (denk aan misbruik van overheidsgelden, oneerlijke concurrentie voor ondernemers), en tast ondermijning de leefbaarheid en veiligheid aan en zorgt het voor overlast. Enschede is aantrekkelijk voor criminele organisaties; enerzijds vanwege onze ligging aan de grens, anderzijds vanwege de aanwezigheid van kwetsbare doelgroepen in wijken met een slechte sociaaleconomische positie. De aanwezigheid van ondermijnende criminaliteit laat zich steeds duidelijker zien in Enschede. Zo zijn er het afgelopen jaar verschillende geweldsincidenten geweest, die hun oorsprong vinden in het drugscircuit. In ons integraal veiligheidsbeleid hebben we dan ook aandacht voor de aanpak van georganiseerde criminaliteit. Landelijk, regionaal en lokaal groeit het besef dat ondermijning steeds meer een gevaar vormt voor onze maatschappij. In het nieuwe regeerakkoord is geld vrijgemaakt voor de aanpak van ondermijning. In ons Integraal Veiligheidsbeleid 2017-2020 is de aanpak van georganiseerde (ondermijnende) criminaliteit dan ook als prioriteit benoemd.
Indicatoren Aantal indicatoren: 1 Toelichting: Het gaat hier om telen, bereiden, bewerken, verkopen, verwerken, verstrekken, vervoeren, vervaardigen en aanwezig hebben van Harddrugs (Opiumwet art. 2) en Softdrugs (Opiumwet art. 3). Voor deze indicator is geen streefcijfer vastgesteld.
Acties 2019 |
Aantal acties: 4
01. We versterken de integrale aanpak van criminaliteit
De afgelopen tijd hebben we een steeds beter beeld gekregen van de aard en omvang (wat, waar, wanneer) van ondermijnende criminaliteit. De komende jaren willen we meer gerichte maatregelen inzetten die het klimaat in Enschede onaantrekkelijk maken voor deze vorm van criminaliteit. Denk daarbij aan het sluiten van panden, het afpakken van crimineel vermogen of het intensiveren van controles. Daarbij helpt dat de gemeente de komende jaren naar verwachting meer bevoegdheden en mogelijkheden voor de aanpak van criminaliteit krijgt. We gaan de komende tijd bekijken hoe we deze bevoegdheden zo kunnen inzetten dat ze optimaal bijdragen aan de integrale aanpak. We werken hierbij nauw samen met het RIEC, de politie, de belastingdienst en het OM. Zo pakken we criminaliteit gezamenlijk aan.
|
|
02. We voeren duurzame sociale interventies uit
We zetten in op het signaleren van zorggebieden, doelgroepen en thema’s en het nemen van preventieve maatregelen. We werken daarbij samen in gezamenlijke projecten en inspanningen met zorg en welzijn, woningcorporaties en andere partners.
|
|
03. We investeren in bewustwording: binnen de gemeentelijke organisatie, maar ook bij inwoners, ondernemers en professionals
Om ondermijning aan te pakken en te voorkomen, helpt het als professionals, inwoners en ondernemers signalen herkennen en ook melden. Om deze reden zetten we in op bewustwording en organiseren we bewustwordingssessies. Daarnaast gaan we het gesprek aan met relevante partijen in de maatschappij om samen te kijken hoe we het criminelen moeilijk kunnen maken.
|
|
04. We geven uitvoering aan het uitbreiden van ons BIBOB-beleid
In 2018 zal het BIBOB (wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur) -beleid worden uitgebreid. Dit zorgt voor meer mogelijkheden om de integriteit van aanvragers of houders van vergunningen en subsidies te toetsen. Zo voorkomen we dat we criminelen faciliteren in hun werkwijze en maken we Enschede voor hen een minder aantrekkelijke vestigingsplaats. De nieuwe werkwijze implementeren we in 2019.
|
|
|
|
. |
5.03 Versterken van de samenwerking tussen zorg en veiligheid Bij complexe casuïstiek spelen vaak zorg- en veiligheidsvraagstukken. Door een verbeterde samenwerking tussen de betrokkenen vanuit zorg- en veiligheidshoek wordt bijgedragen aan de algemene veiligheid, het verbeteren van de persoonlijke situatie, en het voorkomen en verminderen van recidive, (ernstige) overlast, criminaliteit en/of maatschappelijke uitval. Het Veiligheidshuis speelt hierin een belangrijke rol. Situaties waarin goede samenwerking van groot belang is zijn bijvoorbeeld woonoverlast, overlast veroorzaakt door personen met verward gedrag, jeugdoverlast en jeugdcriminaliteit.
Acties 2019 |
Aantal acties: 1
01. We geven uitvoering aan de wet woonoverlast en implementeren het daarbij behorende werkproces.
We zullen vanaf 2019 investeren in de aanpak van overlast door personen met verward gedrag. Op 1 januari 2019 is de implementatie van de nieuwe wet woonoverlast daarmee een feit.
|
|
|
|
. |
|