3.4 Dienstverlening en financieel beleid

Goede kwaliteit van de gemeentebrede dienstverlening -->  1. Ontwikkelen (Stedelijke) Dienstverlening -->  Publieksdienstverlening -->  Lasten 5.427
-->  Baten 3.611
2. Regie voeren op de kwaliteit van dienstverlening Gemeentearchief -->  Lasten 345
-->  Baten 0
Verkiezingen -->  Lasten 263
-->  Baten 0
Basisregistratie -->  Lasten 1.186
-->  Baten 0
Bezwaar en beroep -->  Lasten 1.196
-->  Baten 0
3. Communicatie Communicatie -->  Lasten 0
-->  Baten 0
Het bevorderen van een betrouwbare en voor de lange termijn houdbare financi??le huishouding -->  4. Verbeteren van de financiële positie en verminderen van de financiële risico s -->  Algemene inkomsten -->  Lasten 517
-->  Baten 4.795
Algemene uitkering -->  Lasten 0
-->  Baten 337.921
Algemene belastingen -->  Lasten 1.778
-->  Baten 42.141
Rente & treasury -->  Lasten 17.796
-->  Baten 22.682
5. Werking sociaal deelfonds Werking sociaal deelfonds -->  Lasten 0
-->  Baten 0
Het versterken van het onderlinge vertrouwen tussen inwoners en stadsbestuur en het versterken van de governance op organisaties die gemeentelijke doelstellingen realiseren -->  6. Versterken samenwerking -->  College van B&W -->  Lasten 2.135
-->  Baten 0
Regionale samenwerking -->  Lasten 444
-->  Baten 0
Ondersteuning College van B&W en directie -->  Lasten 3.565
-->  Baten 0
Raad en commissies -->  Lasten 2.138
-->  Baten 0
Klachtencommissariaat -->  Lasten 269
Het zo efficiënt mogelijk faciliteren van gemeentelijke taken -->  7. Versterken governance -->  Versterken governance -->  Lasten 0
-->  Baten 0
8. Vastgoed Onderwijsvoorzieningen: onderwijshuisvesting -->  Lasten 16.520
-->  Baten 1.269
Sport- en wijkaccommodaties -->  Lasten 6.915
-->  Baten 3.092
Vastgoedbedrijf -->  Lasten 21.322
-->  Baten 8.671
9. Bedrijfsvoering SHE programmamanagement -->  Lasten 0
-->  Baten 0
Stelposten bedrijfsvoering -->  Lasten 0
-->  Baten 0
Resultaat bedrijfsvoering -->  Lasten 10.640
-->  Baten 2.915
Interne dienstverlening -->  Lasten 44.519
-->  Baten 11.337
Regionale dienstverlening -->  Lasten 6.726
-->  Baten 7.632

Wat willen we bereiken?

Op basis van het coalitieakkoord is de Programmabegroting 2015-2018 opgesteld. Hierin is voor de komende vier jaar bepaald wat we willen bereiken.

Effectindicatoren 

1. Rapportcijfer voor de klanttevredenheid over gemeentebrede dienstverlening

 

Toelichting
De klanttevredenheid wordt door een extern bureau gemeten (Dashboard NVVB) over de communicatiekanalen Post, E-mail, Balie en Telefoon. De uitkomst is een gewogen gemiddelde (waarderingscijfer x aandeel klantcontacten).

2. Ratio gemeentelijke bijdrage sociale zekerheid (werk/inkomen) ten opzichte van rijksbijdrage

 

Toelichting
Met deze indicator wordt in beeld gebracht hoeveel geld wij als gemeente toe moeten leggen op de rijksbijdragen op de gebieden van werk, inkomen en zorg. Streven is om de eigen bijdrage zo laag mogelijk te krijgen. 

3. Ratio weerstandsvermogen

 

 

Toelichting
Zie paragraaf weerstandvermogen.

4. Gemeentelijk energieverbruik omlaag (2013 = basisjaar):
Gasverbruik

 

Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing. 

Toelichting
Het lagere gasverbruik in 2014 en 2015 ten opzichte van het verbruik in basisjaar 2013 is voornamelijk veroorzaakt door de zachte winters.
Daar waar dit mogelijk is, wordt bij onder andere de vervanging van ketels rekening gehouden met het terugdringen van het gas verbruik door duurzame apparatuur aan te schaffen.
Het totale gemeentelijke energieverbruik wordt gemeten ten opzichte van het basisjaar 2013 (=100).

Elektra

 

Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing. 

Toelichting
Door de installatie van zonnepanelen op gemeentelijke panden, gebruik van slimme meters, vervanging van verlichting door LED verlichting en vervanging van apparatuur door duurzame apparatuur is het verbruik van elektriciteit ten opzichte van het basisjaar 2013 flink gedaald.
Het totale gemeentelijke energieverbruik wordt gemeten ten opzichte van het basisjaar 2013 (=100).

5. 100% duurzaam inkopen

 

Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing. 

Toelichting
Met ingang van 2017 is de definitie van het percentage duurzaam inkopen gewijzigd:

Definitie: Het aantal gepubliceerde aanbestedingen/offerteaanvragen met duurzaamheidseisen (> 50.000 euro) ten opzichte van het totaal aantal aanbestedingen/offerteaanvragen (> 50.000 euro).
Het gaat hierbij om alle gepubliceerde EU-aanbestedingen, openbare nationale aanbestedingen en meervoudig onderhandse offerteaanvragen groter dan 50.000 euro (exclusief btw).

Bovenstaande definitie wordt landelijk gebruikt in 'Vensters voor bedrijfsvoering' en biedt daarmee enerzijds de mogelijkheid om adequaat te vergelijken en is anderzijds afdoende meetbaar.

Op alle in de Tenderboard besproken inkoopopdrachten (Inkopen voor diensten en leveringen boven de 100.000 euro en voor Werken boven de 500.000 euro) zijn duurzaamheidseisen toegepast. In de Tenderboard streven we naar een hoger ambitieniveau op duurzaamheid dan de minimaal gestelde duurzaamheidscriteria per productgroepen van PIANOO.
Daarnaast wordt over alle inkoopopdrachten vanaf 25.000 euro door de afdeling Inkoop een advies gegeven over het toepassen van duurzaamheidscriteria.

6. Rapportcijfer voor de mate waarin de burgers betrokken worden bij de uitvoering van de gemeentelijke plannen

 

Bij een betrouwbaarheid van 95% is er een foutmarge van 0,1% naar boven en beneden.

Toelichting
De mate waarin de gemeente inwoners betrekt bij haar plannen, activiteiten en voorzieningen. Via ons programma Goed bestuur willen wij een positieve invloed uitoefenen op deze indicator.

7. Rapportcijfer voor de mate waarin de kiezer invloed heeft op wat er in de stad gebeurt

 

Bij een betrouwbaarheid van 95% is er een foutmarge van 0,1% naar boven en beneden.

Toelichting
De mate waarin de gemeente luistert naar de mening van haar inwoners en de mate waarin inwoners en organisaties voldoende ruimte krijgen om ideeën en initiatieven te realiseren. Let op: slechts eenmaal in de 4 jaar is sprake van 'de kiezer'. Wij willen via onze manier van samenlevingsgericht werken en het programma Goed bestuur invloed uitoefenen op ons rapportcijfer met het besef dat opkomst bij verkiezingen en invloed via verkiezingen slechts een basisnorm is.

Wettelijk verplichte indicatoren

Op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording zijn onderstaande indicatoren opgenomen. De indicatoren gelden voor iedere gemeente en zijn bedoeld om gemeenten met elkaar te kunnen vergelijken. Dit is mogelijk via www.waarstaatjegemeente.nl.

Beleidsveld Naam indicator Eenheid Score Bron
0. Bestuur en ondersteuning Vertrouwen in de manier waarop de gemeente wordt bestuurd % 32% waarstaatjegemeente.nl
0. Bestuur en ondersteuning Waardering inwoners algehele gemeentelijke dienstverlening Score 1-10 6,7 Burgerpeiling King
8. Vhrosv Gemiddelde WOZ-waarde 1.000 euro 151 CBS
8. Vhrosv Nieuw gebouwde woningen Aantal per 1.000 woningen 7,8 Basisregistratie adressen en gebouwen
8. Vhrosv Demografische druk % 63,9% CBS
8. Vhrosv Gemeentelijke woonlast eenpersoonshuishouden euro 741 COELO
8. Vhrosv Gemeentelijke woonlast meerpersoonshuishouden euro 775 COELO

 

Wat gaan we doen?

De lijn die de Raad heeft vastgelegd bij de Programmabegroting 2015-2018 wordt gecontinueerd.

Nieuwe beleidsontwikkelingen

Ontwikkelproces bewonersvertegenwoordiging en zeggenschap

We kiezen bij ons handelen voor een aanpak vanuit de samenleving, markt en bestaande regels. We voelen nu op verschillende plaatsen aan, dat er behoefte is aan vernieuwing in de bestaande verhouding tussen gemeente en inwoners. Daar gaan we wat mee doen. De stadsdeelagenda’s blijven het uitgangspunt voor ons samenlevingsgericht werken. We gaan daarbij zoeken naar verbeterde vormen van zeggenschap, invloed en vertegenwoordiging. Maar voordat we een volgende stap zetten, willen we eerst de oorzaken verkennen van de behoefte voor vernieuwing.

Goed bestuur (zie Zomernota)

Goed bestuur vraagt om een gemeente waar in een veilige omgeving, gebaseerd op vertrouwen, rechtvaardige besluiten worden genomen, waar participatie van inwoners mogelijk wordt gemaakt en de dienstverlening op orde is. Goed bestuur gaat daarbij uit van gezamenlijk gedeelde waarden en een positieve insteek. Het vraagt echter ook om duidelijke spelregels op het gebied van participatie, zodat helder is hoe het participatieproces wordt ingestoken en wie wanneer aan zet is. Inhoudelijk ziet Goed bestuur toe op een juiste omgang van en met de inwoners (houding), de juiste insteek van medewerkers (gedrag) en goede besluitvorming (beleid). Belangrijk element hierbij is dat wij in gesprek zijn – de gemeente met inwoners, maar ook College, Raad en ambtelijke organisatie intern – en dilemma’s delen op het gebied van houding, gedrag en beleid. De raad wil stevige partnerships ontwikkelen juist ook buiten de gemeente, voor de vitale lokale democratie. De burgemeester wordt in zijn wettelijke positie met zorgplicht verder in positie gebracht. In een nadrukkelijke interactie met de onafhankelijke rekenkamer, klachtencommissaris, accountant en bezwarencommissies.

Nieuw perspectief bedrijfsvoering 

De toekomstige uitvoering van gemeentelijke taken vraagt om een andere bedrijfsvoering. Onderzocht wordt hoe we dit op de veranderende vraag kunnen aansluiten. Wij gaan de inrichting veranderen, waarbij we, met gebruikmaking van het Lean-principe, onze werkzaamheden optimaliseren. IT wordt steviger ingezet om kwalitatief goede takenuitvoering mogelijk te maken en de complexiteit te verlagen. Ook wordt gekeken naar het sourcen van werkzaamheden.

In 2017 streven we naar de onderstaande resultaten. 

Doelstelling A: Goede kwaliteit van de gemeentebrede dienstverlening

Actiepunten 2017
Thema 1: Ontwikkelen (Stedelijke) Dienstverlening

We richten onze communicatiestrategie 'Samen zorgen we dat het klikt' verder in op het stimuleren van het digitale kanaal om daarmee te komen tot een meer klantcontacten via digitale kanalen dan in 2016.

We voeren innovatieve oplossingen in zoals als spraakherkenning voor het kanaal telefonie, waarbij we zicht willen hebben op de effecten hiervan.

We voeren een pilot uit om - tegen kostprijs - reisdocumenten thuis te bezorgen bij zowel onze inwoners in Nederland als die in Duitsland.

We maken een start met zelfservice in het Stadskantoor, vanuit de principes van 'prettig contact'. Inwoners kunnen digitaal diensten regelen met hulp van onze gastvrouwen en -heren.

We evalueren de tot september 2017 lopende pilot Gezamenlijke Persoonlijke Dienstverlening, die we onder de vlag van KING samen met de Belastingdienst, de SVB, MijnOverheid en de Stichting Lezen en Schrijven uitvoeren. Doel is om inwoners te helpen bij digitale dienstverlening en zonodig door te verwijzen naar cursussen als Digisterker.

We evalueren onze gezamenlijke nieuwe huisvesting voor overheidsdienstverlening (Publieksdienstverlening, UWV, Werk & Inkomen, Vergunningen, IND, Expat Centre, DUO, SVB en Belastingdienst) en optimaliseren waar nodig. 

We sluiten aan op de berichtenbox van mijnoverheid.nl en passen de eerste werkprocessen hierop aan;

We voeren de nieuwe Burgerzakenmodules in. Dit is nodig vanwege de modernisering van de GBA en daarmee uiteindelijk de aansluiting op een landelijke voorziening Basis Registratie Personen.

Thema 2: Regie voeren op de kwaliteit van dienstverlening

Werken vanuit 'De Bedoeling' en een prettig contact met onze klanten zijn speerpunten in onze dienstverlening. Via opleiding en trainingen zijn we ons bewust geworden van ons doen en laten, waardoor werkplezier en klanttevredenheid toenemen.

We voeren nieuwe vormen van klantonderzoek in, gericht op meer directe feedback per kanaal en we voeren klantreisgesprekken.

Wij ontwikkelen initiatieven met toepassing van big data en open data. Hiervoor voeren we twee pilots uit om ervaring op te doen over de inzetbaarheid en toegevoegde waarde van (big)data:

    • a. Jeugd, werk en inkomen
    • b. Veiligheid

Wij implementeren de relevante maatregelen uit de Baseline Informatiebeveiliging Gemeenten (BIG).

We zorgen dat onze gemeentelijke basisregistraties op orde zijn en alle afnemende applicaties zijn aangesloten op de basisregistraties.

We optimaliseren de management- en stuurinfo voor onze gemeentebrede dienstverlening verder met onder meer het instrument Vensters voor Dienstverlening.

Smart Cities:

Op het gebied van sensoren en data starten we met een marktverkenning voor het realtime meten van grondwaterstanden, samen met de UT en met gebruik van LORA netwerk. 

We voeren nieuwe pilotprojecten uit met studenten van Saxion. Zij maken apps met gebruik van (open) data van de binnenstad en doen onder meer verder onderzoek naar mogelijkheden voor gebruik van de wifi data: wat kan en wat mag. De gegevens worden toegevoegd aan de realtime dataskyline van Enschede.

We starten een nieuw open data portal van de gemeente Enschede.

Verbonden partijen

Dimpact

1. Bijdrage aan beleid (maatschappelijk belang)

De doelstelling van de coöperatieve vereniging Dimpact is om met haar producten en diensten een betere dienstverlening en efficiëntere bedrijfsvoering te realiseren voor haar lidgemeenten. Landelijke programma's zoals Visie Digitaal 2017, zaakgericht werken, en de KING's Basisgemeente, staan daarbij centraal. Daarnaast biedt Dimpact een platform om lokale onderwerpen op de agenda van VNG/KING en rijksoverheden te krijgen. Het ontwikkelen van software in coöperatief verband verlaagt de kwetsbaarheid en versterkt lobby- en inkoopkracht.

Administratiekantoor Dataland

1. Bijdrage aan beleid (maatschappelijk belang)

Als gemeentelijk samenwerkingsverband ontzorgt, ondersteunt en faciliteert Dataland gemeenten op het gebied van geo-, WOZ- en vastgoedinformatie, oftewel objectinformatie. Enerzijds heeft dit een kostenbesparend effect waardoor meer geld aan andere maatschappelijke doelstellingen besteed kan worden, anderzijds heeft het een kwaliteitsverbeterend effect, waardoor de gemeente Enschede haar gegevens ten behoeve van dienstverlening aan haar klanten beter op orde heeft.

Thema 3: Communicatie

De Communicatievisie is een richtinggevend document, opgedeeld in zes hoofdlijnen waaraan continu gewerkt wordt.

In 2016 is onder meer het sociale intranet IntEns ingevoerd, de website Jijmaaktdebuurt.nl vernieuwd en het Verhaal van Enschede samen met onze partners opgesteld.

In 2017 zetten we in op:

Samen met wijk- en buurtraden en inwoners op zoek naar participatie bevorderende instrumenten, waarbij naar verbinding wordt gezocht tussen www.Jijmaaktdebuurt.nl, het burgerjournalistiek project Jij in de wijk en initiatieven als Nextdoor.

De interne communicatie en afstemming verder verbeteren door onder meer de verdere ontwikkeling van IntEns. Doelstelling is dat IntEns dé omgeving wordt om in samen te werken, kennis te delen, vragen te stellen etcetera.

Het bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen via de gemeentelijke communicatie, onder meer door het verrijken van de gemeentelijke informatie in huis-aan-huis bladen met informatie over duurzaamheid.

Implementatie en uitdragen van het Verhaal van Enschede -intern en extern- met als doel het beter op de kaart zetten van Enschede en het versterken van de coördinatie met onze partners in en buiten de stad. We willen de partners hierbij faciliteren via een website met promotiemateriaal per doelgroep over Enschede (foto's, video's, facts & figures en een internationale portal toevoegen aan onze gemeentelijke website).

Het alert inspelen op (nationale en internationale) promotiekansen voor Enschede, onder meer door het bijhouden van een kalender met communicatiemomenten, gericht op het versterken van de economie en het vestigingsklimaat.

Het verder uitbouwen van de samenwerking met de Newsroom Twente. Deze landelijk unieke ontwikkeling in de lokale nieuwsvoorziening vraagt ook van de gemeente een andere manier van werken.

Aanpassing van de organisatie van de crisiscommunicatie, als onderdeel van de doorontwikkeling van de regionale crisisorganisatie, met als doel snellere en slagvaardiger communicatie in crisissituaties.

Doelstelling B: Het bevorderen van een betrouwbare en voor de lange termijn houdbare financiële huishouding.

Actiepunten 2017
Thema 4: Verbeteren van de financiële positie en verminderen van de financiële risico's

1. Wij werken aan een flexibele begroting met:

  • Een leesbare, begrijpelijke digitale begroting;
  • Een lagere schuldquote;
  • Vergroten flexibele schil;
  • Minder kapitaallasten.

2. Wij zorgen voor een weerstandsvermogen van minimaal 1,0.

3. Vanuit onze evaluatie Verbonden partijen zullen wij de mogelijke verkoop van aandelen onderzoeken. 

4. We streven naar schuldenreductie door het verminderen van onze leningen aan derden en gaan terughoudender om met garantstellingen. Wanneer toch garantstellingen afgegeven worden, stellen wij scherpe voorwaarden (zoals bij FC Twente). 

5. Onze vastgoedportefeuille wordt verder afgebouwd.

6. De samen met onze partners aangepaste begroting van het Regionaal Bedrijventerrein Twente (RBT) zorgt voor een toekomstbestendiger grondexploitatie van het RBT.

7. Door onze aanpak Eigentijdse Gebiedsontwikkeling, waarin we ook de BBV wijzigingen meenemen, zorgen wij vanaf 2017 voor verdere risicoreductie op onze grondposities.

Verbonden partijen

Gemeentelijk Belastingkantoor Twente

 1. Bijdrage aan beleid (maatschappelijk belang)
Door de wettelijke taak belastinginning en heffingen te laten verzorgen door het GBT wordt op een effectieve en efficiënte manier uitvoering gegeven aan deze taak. Op deze manier wordt de gemeente Enschede in de gelegenheid gesteld om zich te richten op de ontwikkelingen van de Twentse samenleving.

Bank Nederlandse Gemeenten

1. Bijdrage aan beleid (maatschappelijk belang)
De BNG Bank is onze huisbankier en de bank van en voor overheden en voor instellingen met een maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Enschede heeft vanuit haar historische aandeelhouderspositie een primair financieel belang.

Enexis

1. Bijdrage aan beleid (maatschappelijk belang)
Enexis neemt haar verantwoordelijkheid om, vanuit een maatschappelijk belang, de netten betaalbaar, betrouwbaar en veilig te houden. De energietransitie stelt nieuwe eisen aan het energienet. Enexis draagt bij aan de realisatie van Europese en nationale energiedoelstellingen (zoals het Energieakkoord). Enschede heeft vanuit haar historische aandeelhouderspositie primair een financieel belang.

Vitens

1. Bijdrage aan beleid (maatschappelijk belang)
Enschede heeft vanuit haar historische aandeelhouderspositie primair een financieel belang.


Voormalig Essent
Dit betreft een aantal B.V.'s voortkomend uit de verkoop van de aandelen Essent. Deze B.V.'s zijn noodzakelijk voor een correcte juridische en financiële afhandeling van de reeds uitgevoerde verkoop. De komende jaren zullen deze B.V.'s opgeheven worden.

 *) NB: indien sprake is van significante ontwikkelingen bij de verbonden partij waardoor de realisatie van het gemeentelijk beleid niet kan worden geëffectueerd, dan deze beleidsrisico’s hier toelichten. 

Thema 5: Werking budget sociaal domein.
  • Met ingang van programmabegroting 2016 is het budget sociaal domein ingesteld voor de duur van de coalitieperiode 2014-2018. In de tweede helft van 2017 wordt een evaluatie uitgevoerd, waarna een advies wordt opgesteld voor de komende periode.

Doelstelling C: Het versterken van het onderlinge vertrouwen tussen inwoners en stadsbestuur en het versterken van de governance op organisaties die gemeentelijke doelstellingen realiseren.

Actiepunten 2017
Thema 6: Versterken samenwerking

Raad en College versterken de samenwerking door het uitvoeren van een aantal acties uit het programma goed bestuur:

a. Opzetten systeem juridische kwaliteitszorg;

b. Aanpak risicovolle functies;

c. Delen van dilemma’s aan de hand van dialoogtafels.

2. In het kader van Samenlevingsgericht werken wordt samen met de stad, de inwoners en andere partners het ontwikkelproces naar betere vormen van bewonersvertegenwoordiging en zeggenschap afgerond. Hiermee wordt duidelijk welke vormen van bewonersvertegenwoordiging en zeggenschap beter aansluiten bij de behoeften van inwoners en andere partners, en hoe die toegepast kunnen worden.

3. Wij professionaliseren onze lobby-activiteiten door:

a. In regionaal verband prioriteiten aan te geven op regionale dossiers:

  • Werkgelegenheid
  • Rijksgebouwen (rechtbank, gevangenissen)
  • Nieuwe regering na verkiezingen

b. Specifieke Enschedese lobbyactiviteiten helder te beleggen in de organisatie voor de inhoudelijke dossiers zoals:

  • Duitsland
  • Cultuur
  • Bereikbaarheid

4. De Raad en het College werken samen aan de vroegtijdige betrokkenheid van de inwoners in het besluitvormingsproces op de belangrijke thema’s met inachtneming van ieders rol en verantwoordelijkheid.

Thema 7: Versterken governance
  1. Op basis van onze evaluatie met verbonden partijen geven wij uitvoering aan de aanbevelingen.
  2. De raad zal de wijzigingen in het interbestuurlijk toezicht (Hyperlink naar info van Provincie Overijssel) implementeren.
  3. De Rekenkamer en de Rekeningcommissie werken aan vernieuwde toezichtvormen, die meer aansluiten bij de wijze waarop gemeenten hun taken uitvoeren (bijvoorbeeld meer taken door derden laten uitvoeren).
  4. In 2017 starten de voorbereidingen van de gemeenteraadsverkiezingen in 2018. Daarbij is specifiek aandacht voor de afnemende politieke participatie.
  5. In het kader van het thema Goed bestuur wordt het klachtencommissariaat omgezet in concrete toegevoegde waarde voor de burgers van onze stad met een lerende organisatie én bestuur.

Verbonden partijen

Regio Twente 

1. Bijdrage aan beleid (maatschappelijk belang)
Regio Twente is de landingsplaats voor gebundelde samenwerking met als doel de samenwerking zo effectief en efficiënt mogelijk uit te voeren. Verder faciliteert Regio Twente het overleg van de portefeuillehouders op de door de deelnemers gekozen onderwerpen met inachtneming van de autonomie van de deelnemers op de volgende terreinen:

a. Publieke gezondheid, onder de naam GGD Twente;
b. Jeugdhulp en Maatschappelijke Ondersteuning;
c. Sociaal-economische structuurversterking;
d. Recreatieve voorzieningen;
e. Lobby;
f. Sturing en beheersing van ondersteunende processen en uitvoeringstaken;
g. Faciliteren coördinatie en afstemming van gemeentelijke thema’s.

Euregio

1. Bijdrage aan beleid (maatschappelijk belang)
De EUREGIO maakt zich er sterk voor de samenwerking tussen Nederland en Duitsland te vereenvoudigen en te komen tot meerwaarde voor beide zijden. Daarbij ziet de EUREGIO zich als draaischijf en als bemiddelende instantie. Het gaat erom de economische kracht en de levenskwaliteit in de regio te verhogen en de integratie van het gebied verder te verbeteren. 

Doelstelling D: Het zo efficiënt mogelijk faciliteren van gemeentelijke taken.

Actiepunten 2017
Thema 8: Vastgoed

Vastgoed is geen kerntaak om maatschappelijke doelen te realiseren. We stoten vastgoed af tenzij het niet verkrijgbaar is in de markt of de markt te duur is. Onderwijsvastgoed wordt vanuit de wettelijke taak zo effectief en efficiënt mogelijk ingezet om goed onderwijs te faciliteren.

We geven verder vervolg aan de uitvoering van strategie op Vastgoed door de toepassing van ons beleidskader op de verschillende Stadsdelen en geven vervolg aan het verminderen van de vastgoedportefeuille.

We voeren de herschikking voor onderwijshuisvesting uit.

We voeren de risicoscan op Vastgoed op de gehele portefeuille uit en zetten de beheermaatregelen in gang.

Voor ons jaarlijkse onderhoud zijn prestatiecontracten afgesloten en realiseren we de (duurzame) voordelen. In het prestatiecontract is onder meer vastgelegd dat onze opdrachtnemer jaarlijks een voorstel tot 3% energiebesparing neerlegt, inclusief mogelijkheden tot alternatieve energieopwekking.

Op basis van de conclusies en aanbevelingen van het uitgevoerde doelmatigheidsonderzoek op onderwijshuisvesting scherpen we ons beleidskader aan.

We realiseren zo nodig een derde locatie voor de Internationale Schakelklassen (ISK).

Thema 9: Bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering moet op een effectieve, efficiënte en toekomstbestendige manier plaatsvinden. Zowel op technisch vlak (IT), procedureel (Lean) als wat betreft de competenties van onze werknemers (HRM). 

We zetten IT als versneller/enabler in voor de levering van producten aan burgers, bedrijven en interne klanten. Hierbij speelt kennis van de inhoud en techniek een steeds grotere rol. De IT-inzet is ook bedoeld als kraamkamer voor het uitvinden van de toekomstige overheid met het opdoen van nieuwe ideeën en door slim combineren van kennis, data en applicaties.

We hebben alle bedrijfsvoeringstaken door het afwegingskader sourcen en regievoeren gehaald en een keuze gemaakt in de positionering/inrichting die het beste past bij de uitvoering van ons werk. Voor de onderdelen P&O en Communicatie hebben we de implementatie in gang gezet.

We innoveren op het gebied van inkoop met:

    • Een innovatief aanbestedingstraject in het sociaal domein;
    • Het uitvoeren van een pilotproject circulair inkopen warme dranken.

We vertalen de resultaten uit de evaluatie van het inkoop- een aanbestedingsbeleid naar aanpassing van het beleid of de uitvoeringsnotitie en geven hierbij extra aandacht aan het stimuleren van inkoopopdrachten via ondernemers met een Werkpakt keurmerk.

We hebben onze werkprocessen verder geoptimaliseerd en zoveel mogelijk digitaal ingericht.

Verbonden partijen 

Twentebedrijf

 1. Bijdrage aan beleid (maatschappelijk belang)
Twentebedrijf staat voor de bedrijfsvoeringsregeling waaraan de 14 Twentse gemeenten en Regio Twente begin 2016 hebben besloten deel te nemen en die gevormd is om de samenwerkingen op het gebied van de bedrijfsvoering een landingsplaats te bieden. Voor Enschede is het Twentebedrijf één van de mogelijkheden om, vanuit de veranderstrategie op bedrijfsvoering, bedrijfsvoeringsactiviteiten een nieuwe plek te geven. Dit ter verbetering van de sturing, kwaliteit, kwetsbaarheid en kosten. 
Over de samenwerking is het volgende afgesproken:

  • Doorbouwen op wat reeds loopt;
  • Gebruikmaken van bestaande inventarisaties van samenwerkingsmogelijkheden en initiatieven; 
  • Een concretere samenwerkingsagenda hanteren;
  • Begin waar de energie zit.

Wat mag het kosten?

In onderstaande taartdiagram zijn de uitgaven per thema weergegeven.

 

Dienstverlening en financieel beleid Bedragen x 1.000 euro Begroting  2016 Begroting 2017 Raming  2018 Raming  2019 Raming  2020
Lasten 139.493 143.702 136.443 135.603 138.142
Baten 457.707 446.066 457.394 455.808 457.569
Saldo van baten en lasten -318.214 -302.364 -320.951 -320.206 -319.427
Storting reserves 21.323 18.640 27.056 28.540 29.836
Onttrekking reserves 29.464 31.481 20.480 17.029 15.688
Resultaat -326.355 -315.205 -314.375 -308.695 -305.279

Toelichting

Wettelijk is voorgeschreven dat vanaf 2017 alleen de kosten van het primaire proces in de programma’s worden opgenomen. Daarom is de programmaoverhead uit de drie voorgaande programma's (6,2 miljoen euro) vanaf 2017 opgenomen in het programma Dienstverlening en financieel beleid. Meer informatie over de gemeentelijke overhead is opgenomen in Hoofdstuk 5.2

Belangrijkste overige mutaties:

  • Door de renteomslag van 4,0% naar 3,25% te verlagen, dalen de renteopbrengsten. Daarentegen stijgen de opbrengsten bij de algemene belastingen in verband met areaaluitbreiding.
  • Vanaf 2019 is er een daling zichtbaar bij de legesopbrengsten en de daarmee gemoeide kosten van publieksdienstverlening in verband met de gewijzigde geldigheidsduur van reisdocumenten van 5 naar 10 jaar.
  • De verwerkte mutaties in het middelenkader, zoals toekomstige loon- en prijsstijgingen en spaarprogramma’s ten behoeve van het weerstandsvermogen zijn zichtbaar op dit programma.

Voor een uitgebreidere toelichting verwijzen we naar de financiële bijlage 6.4.

 Meer info Klik hier voor meer informatie over reguliere werkzaamheden en beleidsnota's.
 Portefeuillehouders Eelco Eerenberg, Jeroen Hatenboer (Vastgoed), Onno van Veldhuizen (college van B&W), Raadspresidium (gemeenteraad en commissies)
 Programmadirecteuren Marcel Meijs, René van Kuilenburg, Rolf Jongedijk