Doelstelling Thema's Producten Wat mag het kosten
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bedragen x 1.000 Euro's
|
Op basis van het coalitieakkoord is de Programmabegroting 2015-2018 opgesteld. Hierin is voor de komende vier jaar bepaald wat we willen bereiken.
Effectindicatoren
1. Rapportcijfer voor de klanttevredenheid over gemeentebrede dienstverlening
Toelichting
De klanttevredenheid wordt door een extern bureau gemeten (Dashboard NVVB) over de communicatiekanalen Post, E-mail, Balie en Telefoon. De uitkomst is een gewogen gemiddelde (waarderingscijfer x aandeel klantcontacten).
2. Ratio gemeentelijke bijdrage sociale zekerheid (werk/inkomen) ten opzichte van rijksbijdrage
Toelichting
Met deze indicator wordt in beeld gebracht hoeveel geld wij als gemeente toe moeten leggen op de rijksbijdragen op de gebieden van werk, inkomen en zorg. Streven is om de eigen bijdrage zo laag mogelijk te krijgen.
3. Ratio weerstandsvermogen
Toelichting
Zie paragraaf weerstandvermogen.
4. Gemeentelijk energieverbruik omlaag (2013 = basisjaar):
Gasverbruik
Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing.
Toelichting
Het lagere gasverbruik in 2014 en 2015 ten opzichte van het verbruik in basisjaar 2013 is voornamelijk veroorzaakt door de zachte winters.
Daar waar dit mogelijk is, wordt bij onder andere de vervanging van ketels rekening gehouden met het terugdringen van het gas verbruik door duurzame apparatuur aan te schaffen.
Het totale gemeentelijke energieverbruik wordt gemeten ten opzichte van het basisjaar 2013 (=100).
Elektra
Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing.
Toelichting
Door de installatie van zonnepanelen op gemeentelijke panden, gebruik van slimme meters, vervanging van verlichting door LED verlichting en vervanging van apparatuur door duurzame apparatuur is het verbruik van elektriciteit ten opzichte van het basisjaar 2013 flink gedaald.
Het totale gemeentelijke energieverbruik wordt gemeten ten opzichte van het basisjaar 2013 (=100).
5. 100% duurzaam inkopen
Een foutmarge is bij deze indicator niet van toepassing.
Toelichting
Met ingang van 2017 is de definitie van het percentage duurzaam inkopen gewijzigd:
Definitie: Het aantal gepubliceerde aanbestedingen/offerteaanvragen met duurzaamheidseisen (> 50.000 euro) ten opzichte van het totaal aantal aanbestedingen/offerteaanvragen (> 50.000 euro).
Het gaat hierbij om alle gepubliceerde EU-aanbestedingen, openbare nationale aanbestedingen en meervoudig onderhandse offerteaanvragen groter dan 50.000 euro (exclusief btw).
Bovenstaande definitie wordt landelijk gebruikt in 'Vensters voor bedrijfsvoering' en biedt daarmee enerzijds de mogelijkheid om adequaat te vergelijken en is anderzijds afdoende meetbaar.
Op alle in de Tenderboard besproken inkoopopdrachten (Inkopen voor diensten en leveringen boven de 100.000 euro en voor Werken boven de 500.000 euro) zijn duurzaamheidseisen toegepast. In de Tenderboard streven we naar een hoger ambitieniveau op duurzaamheid dan de minimaal gestelde duurzaamheidscriteria per productgroepen van PIANOO.
Daarnaast wordt over alle inkoopopdrachten vanaf 25.000 euro door de afdeling Inkoop een advies gegeven over het toepassen van duurzaamheidscriteria.
6. Rapportcijfer voor de mate waarin de burgers betrokken worden bij de uitvoering van de gemeentelijke plannen
Bij een betrouwbaarheid van 95% is er een foutmarge van 0,1% naar boven en beneden.
Toelichting
De mate waarin de gemeente inwoners betrekt bij haar plannen, activiteiten en voorzieningen. Via ons programma Goed bestuur willen wij een positieve invloed uitoefenen op deze indicator.
7. Rapportcijfer voor de mate waarin de kiezer invloed heeft op wat er in de stad gebeurt
Bij een betrouwbaarheid van 95% is er een foutmarge van 0,1% naar boven en beneden.
Toelichting
De mate waarin de gemeente luistert naar de mening van haar inwoners en de mate waarin inwoners en organisaties voldoende ruimte krijgen om ideeën en initiatieven te realiseren. Let op: slechts eenmaal in de 4 jaar is sprake van 'de kiezer'. Wij willen via onze manier van samenlevingsgericht werken en het programma Goed bestuur invloed uitoefenen op ons rapportcijfer met het besef dat opkomst bij verkiezingen en invloed via verkiezingen slechts een basisnorm is.
Wettelijk verplichte indicatoren
Op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording zijn onderstaande indicatoren opgenomen. De indicatoren gelden voor iedere gemeente en zijn bedoeld om gemeenten met elkaar te kunnen vergelijken. Dit is mogelijk via www.waarstaatjegemeente.nl.
Beleidsveld | Naam indicator | Eenheid | Score | Bron |
0. Bestuur en ondersteuning | Vertrouwen in de manier waarop de gemeente wordt bestuurd | % | 32% | waarstaatjegemeente.nl |
0. Bestuur en ondersteuning | Waardering inwoners algehele gemeentelijke dienstverlening | Score 1-10 | 6,7 | Burgerpeiling King |
8. Vhrosv | Gemiddelde WOZ-waarde | 1.000 euro | 151 | CBS |
8. Vhrosv | Nieuw gebouwde woningen | Aantal per 1.000 woningen | 7,8 | Basisregistratie adressen en gebouwen |
8. Vhrosv | Demografische druk | % | 63,9% | CBS |
8. Vhrosv | Gemeentelijke woonlast eenpersoonshuishouden | euro | 741 | COELO |
8. Vhrosv | Gemeentelijke woonlast meerpersoonshuishouden | euro | 775 | COELO |
De lijn die de Raad heeft vastgelegd bij de Programmabegroting 2015-2018 wordt gecontinueerd.
Nieuwe beleidsontwikkelingen
Ontwikkelproces bewonersvertegenwoordiging en zeggenschap
We kiezen bij ons handelen voor een aanpak vanuit de samenleving, markt en bestaande regels. We voelen nu op verschillende plaatsen aan, dat er behoefte is aan vernieuwing in de bestaande verhouding tussen gemeente en inwoners. Daar gaan we wat mee doen. De stadsdeelagenda’s blijven het uitgangspunt voor ons samenlevingsgericht werken. We gaan daarbij zoeken naar verbeterde vormen van zeggenschap, invloed en vertegenwoordiging. Maar voordat we een volgende stap zetten, willen we eerst de oorzaken verkennen van de behoefte voor vernieuwing.
Goed bestuur (zie Zomernota)
Goed bestuur vraagt om een gemeente waar in een veilige omgeving, gebaseerd op vertrouwen, rechtvaardige besluiten worden genomen, waar participatie van inwoners mogelijk wordt gemaakt en de dienstverlening op orde is. Goed bestuur gaat daarbij uit van gezamenlijk gedeelde waarden en een positieve insteek. Het vraagt echter ook om duidelijke spelregels op het gebied van participatie, zodat helder is hoe het participatieproces wordt ingestoken en wie wanneer aan zet is. Inhoudelijk ziet Goed bestuur toe op een juiste omgang van en met de inwoners (houding), de juiste insteek van medewerkers (gedrag) en goede besluitvorming (beleid). Belangrijk element hierbij is dat wij in gesprek zijn – de gemeente met inwoners, maar ook College, Raad en ambtelijke organisatie intern – en dilemma’s delen op het gebied van houding, gedrag en beleid. De raad wil stevige partnerships ontwikkelen juist ook buiten de gemeente, voor de vitale lokale democratie. De burgemeester wordt in zijn wettelijke positie met zorgplicht verder in positie gebracht. In een nadrukkelijke interactie met de onafhankelijke rekenkamer, klachtencommissaris, accountant en bezwarencommissies.
Nieuw perspectief bedrijfsvoering
De toekomstige uitvoering van gemeentelijke taken vraagt om een andere bedrijfsvoering. Onderzocht wordt hoe we dit op de veranderende vraag kunnen aansluiten. Wij gaan de inrichting veranderen, waarbij we, met gebruikmaking van het Lean-principe, onze werkzaamheden optimaliseren. IT wordt steviger ingezet om kwalitatief goede takenuitvoering mogelijk te maken en de complexiteit te verlagen. Ook wordt gekeken naar het sourcen van werkzaamheden.
In 2017 streven we naar de onderstaande resultaten.
Actiepunten 2017 |
Thema 1: Ontwikkelen (Stedelijke) Dienstverlening |
We richten onze communicatiestrategie 'Samen zorgen we dat het klikt' verder in op het stimuleren van het digitale kanaal om daarmee te komen tot een meer klantcontacten via digitale kanalen dan in 2016. We voeren innovatieve oplossingen in zoals als spraakherkenning voor het kanaal telefonie, waarbij we zicht willen hebben op de effecten hiervan. We voeren een pilot uit om - tegen kostprijs - reisdocumenten thuis te bezorgen bij zowel onze inwoners in Nederland als die in Duitsland. We maken een start met zelfservice in het Stadskantoor, vanuit de principes van 'prettig contact'. Inwoners kunnen digitaal diensten regelen met hulp van onze gastvrouwen en -heren. We evalueren de tot september 2017 lopende pilot Gezamenlijke Persoonlijke Dienstverlening, die we onder de vlag van KING samen met de Belastingdienst, de SVB, MijnOverheid en de Stichting Lezen en Schrijven uitvoeren. Doel is om inwoners te helpen bij digitale dienstverlening en zonodig door te verwijzen naar cursussen als Digisterker. We evalueren onze gezamenlijke nieuwe huisvesting voor overheidsdienstverlening (Publieksdienstverlening, UWV, Werk & Inkomen, Vergunningen, IND, Expat Centre, DUO, SVB en Belastingdienst) en optimaliseren waar nodig. We sluiten aan op de berichtenbox van mijnoverheid.nl en passen de eerste werkprocessen hierop aan; We voeren de nieuwe Burgerzakenmodules in. Dit is nodig vanwege de modernisering van de GBA en daarmee uiteindelijk de aansluiting op een landelijke voorziening Basis Registratie Personen. |
Thema 2: Regie voeren op de kwaliteit van dienstverlening |
Werken vanuit 'De Bedoeling' en een prettig contact met onze klanten zijn speerpunten in onze dienstverlening. Via opleiding en trainingen zijn we ons bewust geworden van ons doen en laten, waardoor werkplezier en klanttevredenheid toenemen. We voeren nieuwe vormen van klantonderzoek in, gericht op meer directe feedback per kanaal en we voeren klantreisgesprekken. Wij ontwikkelen initiatieven met toepassing van big data en open data. Hiervoor voeren we twee pilots uit om ervaring op te doen over de inzetbaarheid en toegevoegde waarde van (big)data:
Wij implementeren de relevante maatregelen uit de Baseline Informatiebeveiliging Gemeenten (BIG). We zorgen dat onze gemeentelijke basisregistraties op orde zijn en alle afnemende applicaties zijn aangesloten op de basisregistraties. We optimaliseren de management- en stuurinfo voor onze gemeentebrede dienstverlening verder met onder meer het instrument Vensters voor Dienstverlening. Op het gebied van sensoren en data starten we met een marktverkenning voor het realtime meten van grondwaterstanden, samen met de UT en met gebruik van LORA netwerk. We voeren nieuwe pilotprojecten uit met studenten van Saxion. Zij maken apps met gebruik van (open) data van de binnenstad en doen onder meer verder onderzoek naar mogelijkheden voor gebruik van de wifi data: wat kan en wat mag. De gegevens worden toegevoegd aan de realtime dataskyline van Enschede. We starten een nieuw open data portal van de gemeente Enschede. Verbonden partijen Dimpact 1. Bijdrage aan beleid (maatschappelijk belang) De doelstelling van de coöperatieve vereniging Dimpact is om met haar producten en diensten een betere dienstverlening en efficiëntere bedrijfsvoering te realiseren voor haar lidgemeenten. Landelijke programma's zoals Visie Digitaal 2017, zaakgericht werken, en de KING's Basisgemeente, staan daarbij centraal. Daarnaast biedt Dimpact een platform om lokale onderwerpen op de agenda van VNG/KING en rijksoverheden te krijgen. Het ontwikkelen van software in coöperatief verband verlaagt de kwetsbaarheid en versterkt lobby- en inkoopkracht. Administratiekantoor Dataland 1. Bijdrage aan beleid (maatschappelijk belang) Als gemeentelijk samenwerkingsverband ontzorgt, ondersteunt en faciliteert Dataland gemeenten op het gebied van geo-, WOZ- en vastgoedinformatie, oftewel objectinformatie. Enerzijds heeft dit een kostenbesparend effect waardoor meer geld aan andere maatschappelijke doelstellingen besteed kan worden, anderzijds heeft het een kwaliteitsverbeterend effect, waardoor de gemeente Enschede haar gegevens ten behoeve van dienstverlening aan haar klanten beter op orde heeft. |
Thema 3: Communicatie |
De Communicatievisie is een richtinggevend document, opgedeeld in zes hoofdlijnen waaraan continu gewerkt wordt. In 2016 is onder meer het sociale intranet IntEns ingevoerd, de website Jijmaaktdebuurt.nl vernieuwd en het Verhaal van Enschede samen met onze partners opgesteld. In 2017 zetten we in op: Samen met wijk- en buurtraden en inwoners op zoek naar participatie bevorderende instrumenten, waarbij naar verbinding wordt gezocht tussen www.Jijmaaktdebuurt.nl, het burgerjournalistiek project Jij in de wijk en initiatieven als Nextdoor. De interne communicatie en afstemming verder verbeteren door onder meer de verdere ontwikkeling van IntEns. Doelstelling is dat IntEns dé omgeving wordt om in samen te werken, kennis te delen, vragen te stellen etcetera. Het bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen via de gemeentelijke communicatie, onder meer door het verrijken van de gemeentelijke informatie in huis-aan-huis bladen met informatie over duurzaamheid. Implementatie en uitdragen van het Verhaal van Enschede -intern en extern- met als doel het beter op de kaart zetten van Enschede en het versterken van de coördinatie met onze partners in en buiten de stad. We willen de partners hierbij faciliteren via een website met promotiemateriaal per doelgroep over Enschede (foto's, video's, facts & figures en een internationale portal toevoegen aan onze gemeentelijke website). Het alert inspelen op (nationale en internationale) promotiekansen voor Enschede, onder meer door het bijhouden van een kalender met communicatiemomenten, gericht op het versterken van de economie en het vestigingsklimaat. Het verder uitbouwen van de samenwerking met de Newsroom Twente. Deze landelijk unieke ontwikkeling in de lokale nieuwsvoorziening vraagt ook van de gemeente een andere manier van werken. Aanpassing van de organisatie van de crisiscommunicatie, als onderdeel van de doorontwikkeling van de regionale crisisorganisatie, met als doel snellere en slagvaardiger communicatie in crisissituaties. |
Actiepunten 2017 |
Thema 4: Verbeteren van de financiële positie en verminderen van de financiële risico's |
1. Wij werken aan een flexibele begroting met:
2. Wij zorgen voor een weerstandsvermogen van minimaal 1,0. 3. Vanuit onze evaluatie Verbonden partijen zullen wij de mogelijke verkoop van aandelen onderzoeken. 4. We streven naar schuldenreductie door het verminderen van onze leningen aan derden en gaan terughoudender om met garantstellingen. Wanneer toch garantstellingen afgegeven worden, stellen wij scherpe voorwaarden (zoals bij FC Twente). 5. Onze vastgoedportefeuille wordt verder afgebouwd. 6. De samen met onze partners aangepaste begroting van het Regionaal Bedrijventerrein Twente (RBT) zorgt voor een toekomstbestendiger grondexploitatie van het RBT. 7. Door onze aanpak Eigentijdse Gebiedsontwikkeling, waarin we ook de BBV wijzigingen meenemen, zorgen wij vanaf 2017 voor verdere risicoreductie op onze grondposities. Verbonden partijen Gemeentelijk Belastingkantoor Twente 1. Bijdrage aan beleid (maatschappelijk belang) Bank Nederlandse Gemeenten 1. Bijdrage aan beleid (maatschappelijk belang) Enexis 1. Bijdrage aan beleid (maatschappelijk belang) Vitens 1. Bijdrage aan beleid (maatschappelijk belang)
*) NB: indien sprake is van significante ontwikkelingen bij de verbonden partij waardoor de realisatie van het gemeentelijk beleid niet kan worden geëffectueerd, dan deze beleidsrisico’s hier toelichten. |
Thema 5: Werking budget sociaal domein. |
|
Actiepunten 2017 |
Thema 6: Versterken samenwerking |
Raad en College versterken de samenwerking door het uitvoeren van een aantal acties uit het programma goed bestuur: a. Opzetten systeem juridische kwaliteitszorg; b. Aanpak risicovolle functies; c. Delen van dilemma’s aan de hand van dialoogtafels. 2. In het kader van Samenlevingsgericht werken wordt samen met de stad, de inwoners en andere partners het ontwikkelproces naar betere vormen van bewonersvertegenwoordiging en zeggenschap afgerond. Hiermee wordt duidelijk welke vormen van bewonersvertegenwoordiging en zeggenschap beter aansluiten bij de behoeften van inwoners en andere partners, en hoe die toegepast kunnen worden. 3. Wij professionaliseren onze lobby-activiteiten door: a. In regionaal verband prioriteiten aan te geven op regionale dossiers:
b. Specifieke Enschedese lobbyactiviteiten helder te beleggen in de organisatie voor de inhoudelijke dossiers zoals:
4. De Raad en het College werken samen aan de vroegtijdige betrokkenheid van de inwoners in het besluitvormingsproces op de belangrijke thema’s met inachtneming van ieders rol en verantwoordelijkheid. |
Thema 7: Versterken governance |
Verbonden partijen Regio Twente 1. Bijdrage aan beleid (maatschappelijk belang) a. Publieke gezondheid, onder de naam GGD Twente; Euregio 1. Bijdrage aan beleid (maatschappelijk belang) |
Doelstelling D: Het zo efficiënt mogelijk faciliteren van gemeentelijke taken.
Actiepunten 2017 |
Thema 8: Vastgoed |
Vastgoed is geen kerntaak om maatschappelijke doelen te realiseren. We stoten vastgoed af tenzij het niet verkrijgbaar is in de markt of de markt te duur is. Onderwijsvastgoed wordt vanuit de wettelijke taak zo effectief en efficiënt mogelijk ingezet om goed onderwijs te faciliteren. We geven verder vervolg aan de uitvoering van strategie op Vastgoed door de toepassing van ons beleidskader op de verschillende Stadsdelen en geven vervolg aan het verminderen van de vastgoedportefeuille. We voeren de herschikking voor onderwijshuisvesting uit. We voeren de risicoscan op Vastgoed op de gehele portefeuille uit en zetten de beheermaatregelen in gang. Voor ons jaarlijkse onderhoud zijn prestatiecontracten afgesloten en realiseren we de (duurzame) voordelen. In het prestatiecontract is onder meer vastgelegd dat onze opdrachtnemer jaarlijks een voorstel tot 3% energiebesparing neerlegt, inclusief mogelijkheden tot alternatieve energieopwekking. Op basis van de conclusies en aanbevelingen van het uitgevoerde doelmatigheidsonderzoek op onderwijshuisvesting scherpen we ons beleidskader aan. We realiseren zo nodig een derde locatie voor de Internationale Schakelklassen (ISK). |
Thema 9: Bedrijfsvoering |
Bedrijfsvoering moet op een effectieve, efficiënte en toekomstbestendige manier plaatsvinden. Zowel op technisch vlak (IT), procedureel (Lean) als wat betreft de competenties van onze werknemers (HRM). We zetten IT als versneller/enabler in voor de levering van producten aan burgers, bedrijven en interne klanten. Hierbij speelt kennis van de inhoud en techniek een steeds grotere rol. De IT-inzet is ook bedoeld als kraamkamer voor het uitvinden van de toekomstige overheid met het opdoen van nieuwe ideeën en door slim combineren van kennis, data en applicaties. We hebben alle bedrijfsvoeringstaken door het afwegingskader sourcen en regievoeren gehaald en een keuze gemaakt in de positionering/inrichting die het beste past bij de uitvoering van ons werk. Voor de onderdelen P&O en Communicatie hebben we de implementatie in gang gezet. We innoveren op het gebied van inkoop met:
We vertalen de resultaten uit de evaluatie van het inkoop- een aanbestedingsbeleid naar aanpassing van het beleid of de uitvoeringsnotitie en geven hierbij extra aandacht aan het stimuleren van inkoopopdrachten via ondernemers met een Werkpakt keurmerk. We hebben onze werkprocessen verder geoptimaliseerd en zoveel mogelijk digitaal ingericht. Verbonden partijen Twentebedrijf 1. Bijdrage aan beleid (maatschappelijk belang)
|
In onderstaande taartdiagram zijn de uitgaven per thema weergegeven.
|
Toelichting
Wettelijk is voorgeschreven dat vanaf 2017 alleen de kosten van het primaire proces in de programma’s worden opgenomen. Daarom is de programmaoverhead uit de drie voorgaande programma's (6,2 miljoen euro) vanaf 2017 opgenomen in het programma Dienstverlening en financieel beleid. Meer informatie over de gemeentelijke overhead is opgenomen in Hoofdstuk 5.2.
Belangrijkste overige mutaties:
Voor een uitgebreidere toelichting verwijzen we naar de financiële bijlage 6.4.
Meer info | Klik hier voor meer informatie over reguliere werkzaamheden en beleidsnota's. |
Portefeuillehouders | Eelco Eerenberg, Jeroen Hatenboer (Vastgoed), Onno van Veldhuizen (college van B&W), Raadspresidium (gemeenteraad en commissies) |
Programmadirecteuren | Marcel Meijs, René van Kuilenburg, Rolf Jongedijk |