In de begroting 2018-2021 hebben wij de plannen gepresenteerd voor de korte en de lange termijn, met daarbij een toelichting met de gevolgen voor de financiën van de gemeente. Bij behandeling van deze tussenrapportage zijn we halverwege het begrotingsjaar 2018. In dit hoofdstuk geven we aan wat de stand van zaken is. Per programma wordt hier duidelijk wat de voortgang is op:
Bij het bepalen van de voortgang hebben we ons gebaseerd op de peildatum 23 april 2018. De bijstelling in de tussenrapportage betreft uitsluitend de knelpunten zoals ook vastgelegd in de financiële foto, dit betekent dat beleidswensen uit de financiële foto niet zijn meegenomen. Verder is met betrekking tot 2018 een aantal bijlagen bij deze tussenrapportage relevant:
Verwacht gemeente resultaat 2018
In de financiële foto hebben we een verwacht resultaat opgenomen van ca 11,3 miljoen euro negatief1. Hierna is per peildatum 23 april het beeld voor 2018 geactualiseerd. Dat heeft per saldo geleid tot een verlaging in het verwachte totale financiële negatieve resultaat 2018. Er hebben wel mutaties plaatsgevonden t.o.v. de financiële foto, onder andere zijn er hogere bijdragen voor verbonden partijen en voordelen op treasurybeleid en OZB. Conform de uitspraak uit het vorige coalitieakkoord en de financiële verordening wordt bij een verwacht tekort groter dan 1 miljoen euro bijsturingsmaatregelen aan de raad voorgesteld. Voor de voorbereiding van deze bijsturingsmaatregelen is ambtelijk een Taskforce ingesteld. Het volgende overzicht geeft inzicht in het verwachte financiële resultaat voor 2018.
Programma (x 1.000 euro) | Resultaat 2018 |
Maatschappelijke ondersteuning | -7.900 |
Versterken economie | 506 |
Duurzame leefomgeving | -2.433 |
Dienstverlening en financieel beleid | -545 |
Verwacht resultaat 2018 voor bijsturing | -10.343 |
Nog invullen verplichtingen en selectieve vacaturestop | -1.500 |
Nog invullen taakstelling organisatie | -1.000 |
Verwacht resultaat voor bijsturing: | -12.843 |
Bijsturingsmaatregelen (via Taskforce): | PM |
Onttrekking algemene reserve | PM |
Effect meicirculaire | PM |
Totaal verwacht resultaat 2018 | -12.843 |
Per programma zijn er zowel tegenvallers als meevallers te melden:
Meicirculaire
In de meicirculaire worden naar verwachting geen belangrijke wijzigingen doorgevoerd. Wel zal naar verwachting de onderuitputting van het rijk in 2017 een negatief budgettair effect hebben in 2018. De omvang hiervan moet uit de meicirculaire blijken.
Verder zal dit jaar nog een verdeling plaatsvinden van het budget voor gemeenten die een fors tekort hebben op de nieuwe taken voor Jeugd en WMO, de zogenaamde stroppenpot. De verdeling over de gemeenten is nog niet bekend, dit zal waarschijnlijk in het najaar duidelijk zijn. Het verwachte positieve effect is niet opgenomen in de voorliggende Tussenrapportage.
Indien de bijsturingsvoorstellen worden aangenomen, dan leidt dit mogelijk tot bijstelling van de status van de actiepunten zoals in deze rapportage opgenomen.
Er is een strakke regie en monitor georganiseerd op de ontwikkelingen in 2018 via de Taskforce. In het najaar zullen we conform de afspraken met uw raad een actualisatie opstellen over de financiële stand van zaken 2018 en u daarover informeren.
Wij stellen voor: | |
1. | Om de verwachte tekorten in 2018 zoveel mogelijk te beperken. En de resterende tekorten en overige verwachte voordelen, inclusief de voorgestelde bijsturingsmaatregelen, te betrekken bij de Gemeenterekening 2018. |
2. | Om akkoord te gaan met de technische wijzigingen zoals opgenomen in bijlage 2. |
1. Door afrondingsverschillen in de financiële foto wijkt dit bedrag af van het verwachte negatieve resultaat van 10,9 miljoen euro.
Klik hier voor een uitgebreide beschrijving van de politieke speerpunten zoals opgenomen in de Programmabegroting 2018-2021.
Doelstelling A: Versterken van de zelf- en samenredzaamheid en de gezondheid van inwoners.
Actiepunten 2018 | Status |
Thema 1: Bevorderen gezondheid en actieve sportdeelname. | |
1. In de lijn van het raadsbesluit van 9 oktober 2017 voeren we gefaseerd de zwembadvisie uit: met fase 1 (programma van eisen) in 2018, waarna we op basis van de aangenomen amendementen bij de raad terug komen met het resultaat van deze fase | |
2. Het concept van fysieke sportclusters krijgt vorm door de pilot "het cluster Diekman" waar topsport, talentontwikkeling en breedtesport bij elkaar komen en diverse sporten worden aangeboden. | |
3. IJsbaan Twente ontvangt in 2018 een exploitatiesubsidie, op voorwaarde dat de exploitant zelf de andere 50% van het huidige tekort afdekt (gereed eerste kwartaal, betreft Zomernota, intensivering I | |
Thema 2: Aanbieden van algemene voorzieningen. | |
4. Van maatwerk naar algemene voorzieningen. In vijf wijken, verdeeld over de vijf stadsdelen, worden bestaande algemene voorzieningen versterkt en waar nodig nieuwe algemene voorzieningen gestart. Doel is om een structurele verschuiving naar algemene voorzieningen te realiseren, waardoor geïndiceerde maatwerk-voorzieningen (Ondersteuning zelfstandig leven (OZL, voorheen korte begeleiding) & Ondersteuning maatschappelijke deelname (OMD, voorheen dagbesteding)) nagenoeg niet meer nodig zijn. . | |
5. Wijkwelzijn, per 2018 is er voor het wijkwelzijn één brede opdracht en één wijkwelzijnsaanbieder per stadsdeel. Van daaruit ontwikkelen we door naar een bredere, integrale welzijnsopdracht en een hoofdaannemer en/of samenwerkingsverband per stadsdeel (flexibiliseren welzijn). Resultaten 2018 | |
6. Personen die verward gedrag vertonen , voor 1 oktober 2018 beschikt Enschede over een integrale aanpak personen verward gedrag, waarbij we: -In kaart hebben welke samenwerking, zorg en ondersteuning al aanwezig is en welke hiaten er zijn. -Een inventarisatie maken van de ervaren knelpunten. |
|
Thema 3: Jongerenwerk en opvoedondersteuning. | |
7. In 2018 loopt de uitvoering conform de ingezette lijn ten aanzien van jongerenwerk en opvoedondersteuning (zie ook regulier werk) |
Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk; = conform verwachting; = boven verwachting; = neutrale wijziging.
Toelichting
4. Van maatwerk naar algemene voorzieningen: we hebben op ons genomen om meer algemene voorzieningen te creëren om daarmee de individuele maatwerkvoorzieningen Ondersteuning Maatschappelijke Deelname (OMD, voorheen dagbesteding) terug te dringen. We zien op OMD een eerste (nog geringe) reductie op uitgaven. Om de reductie fors door te kunnen zetten, is een meer dekkende infrastructuur van voorzieningen nodig, om vervolgens een “nee, tenzij” regel gemeentebreed in te kunnen voeren. Er hangt een financiële taakstelling aan deze opgave van 1 miljoen euro voor 2018. Omdat we de dekkende infrastructuur nog onvoldoende vorm hebben kunnen geven, kunnen we minder snel de “nee, tenzij” regel invoeren. Daardoor schatten we in dat we de taakstelling 2018 niet in de gestelde omvang zullen halen.
Doelstelling B: Een kwalitatief goede en toegankelijke ondersteuning (op maat) op het gebied van participatie, maatschappelijke ondersteuning en inkomen.
Actiepunten 2018 | Status |
Thema 4: Jeugdhulp (ondersteuning jeugd en gezin). | |
8. Wijkteams en voorliggend, we versterken de inzet van de algemene voorzieningen in samenhang met de regie door de wijkcoaches. Dat doen we door de wijkcoaches te faciliteren in het vergroten van expertise en daarmee de werkwijze meer te richten op het gebruik van algemene voorzieningen. | |
9. Sturing op verwijzers, we gaan het inzicht van externe verwijzers (huisartsen en gecertificeerde instellingen) in de kosten van Jeugdhulp verbeteren om zo onnodige stapeling van voorzieningen te voorkomen en daardoor te bevorderen dat waar dat kan wordt verwezen naar toereikende, maar goedkopere alternatieven. Dit doen we door het vergroten van de kennis bij verwijzers over het beschikbare (ingekochte) zorgaanbod in de tweedelijns zorg en over algemene voorzieningen (zie thema 2). |
|
10. Sturen op aanbieders, we gaan het toezicht op de geleverde kwaliteit door de aanbieders verbeteren (doelmatigheid in relatie tot declaraties) door a) meer focus op resultaat dan op systeem en b) sturing op de kwaliteit, het rendement en de innovatie van aanbieders. | |
11. Beleidsaanpassingen Jeugdhulp, via de volgende projecten moet een besparing van 200.000 euro in 2018 (Zomernota, dekkingsmaatregel I) worden gerealiseerd: |
|
12. Inkoop jeugdhulp in 2018 bereiden we de invoering van het nieuwe Twentse integrale inkoopmodel voor jeugdhulp per 1 januari 2019 voor. Dit model moet voldoen aan de transformatiedoelstellingen en is financieel duurzaam. Het biedt de mogelijkheid om ook andere vormen van ondersteuning, bijvoorbeeld uit de Wmo in te voegen.We maken afspraken met de aanbieders van specialistische jeugdhulp binnen het huidige contract | |
13. OZJT, op basis van de evaluatie die in 2017 wordt uitgevoerd, herijken we de bijdrage aan en de samenwerking binnen het OZJT/Samen14 (samenwerkingsverband van de Twentse gemeenten op het gebied van zorg en jeugdhulp). Uitgangspunt daarbij is dat de verplichte bovenlokale taken uit de Jeugdwet onderdeel blijven van OZJT en dat we voor de niet-verplichte onderdelen samenwerken als de meerwaarde van de bovenlokale aanpak helder is | |
14. Aanvullende niet-wettelijke subsidies GGD op het preventieve veld, de bezuiniging op de structurele subsidie lokaal maatwerk GGD voor uitvoering van preventief jeugdbeleid van 400.000 euro (Zomernota, dekkingsmaatregel II) wordt in 2019, 2020 en 2021 gecompenseerd met tijdelijke Gezond in de stad-middelen (GIDS-middelen) van 163.000 euro per jaar (Zomernota, amendement d) | |
15. Verbonden partij: Regio Twente, onderdelen GGD en OZJT, Regio Twente is een samenwerkingsverband van de veertien Twentse gemeenten en voert taken uit op het gebied van vervoer & verkeer, economie, recreatie & toerisme en volksgezondheid. Dat laatste wordt gedaan door het onderdeel GGD en OZJT | |
Thema 5: Ondersteuning cliënten en mantelzorgers. | |
16. Actieplan Mantelzorg, In 2018 gaan we verder met het onder de aandacht brengen van de ondersteuningsmogelijkheden voor mantelzorgers en het ontlasten van mantelzorgers door inzet van vrijwilligers. | |
Thema 6: WMO-maatwerkvoorzieningen. | |
17. Inzet vernieuwing maatschappelijke ondersteuning, het pakket voor de voorziening ondersteuning huishouden is aangepast met nieuwe modules. Daardoor kunnen we in 2018 stoppen met het concept van de dienstencheque (ook wel de HHT-voucher genoemd). | |
18. Landelijke werkagenda Menzis, het project "Effectieve inzet van middelen" wordt gecontinueerd op basis van een geactualiseerd actieplan. De intentie is uitgesproken om de werkagenda met drie jaar te verlengen. De focus komt te liggen op de volgende onderdelen: - Realiseren en borgen van een sluitende GGZ-keten. - Voorkomen van dubbelingen en stapelingen van voorzieningen, waarbij het resultaat moet bijdragen aan betere kwaliteit van zorg en meer kosten-efficiëntie. - Verankeren preventieprogramma minimapolis, waarbij het resultaat moet bijdragen aan betaalbaarheid van de collectieve zorgverzekering Menzis op de langere termijn. |
|
19. Maatwerkvoorzieningen Olz, Omd en kortdurend verblijf, per 01-01-2019 worden deze maatwerkvoorzieningen opnieuw aanbesteed, volgens het Twents inkoopmodel (zie ook thema 4, Inkoop). | |
Thema 7: Woonbegeleiding. | |
20.Scheiden wonen en zorg, intramurale voorzieningen (wonen, begeleiden, levensonderhoud enzovoort) zijn dure voorzieningen. Een deel van de cliënten kan toe met een zelfstandige woonruimte plus aanvullende begeleiding. Het ontbreekt echter aan kleinschalige, betaalbare wooneenheden. In 2018 gaan we nieuwe woonvormen (wonen en levensfasegerichte ondersteuning) realiseren voor tenminste 20 jongeren/jongvolwassenen. In 2018 wordt een dergelijk traject ook opgestart voor een groep beschermd wonen cliënten die toe zijn aan een volgende stap op weg naar zelfstandig wonen. Zelfstandige woonruimte aangevuld met begeleiding. |
|
21. Gedragscode Beschermd Wonen Twente, op basis van de opgedane ervaringen (audits 2015-2016) passen we samen met de keurmerk-leden de gedragscode aan, met name aanscherping van de eisen op onderdelen die betrekking hebben op bedrijfsvoering van de zorgaanbieders. | |
22. Beschermd wonen in de verslavingszorg, samen met de gemeente Hengelo en Tactus wordt een woonvoorziening in Hengelo gerealiseerd om zo in het werkgebied van centrumgemeente Enschede het tekort aan plekken te reduceren . | |
23. Toekomst maatschappelijke opvang en beschermd wonen, we maken, met het oog op de decentralisatie van de taken van de centrumgemeente naar de regiogemeenten, afspraken met de regiogemeenten over de inzet van middelen voor en de toegang tot beschermd wonen-voorzieningen | |
Thema 8: Maatschappelijke en vrouwenopvang. | |
24. KamerRaad, er komt een voorziening van KamerRaad in Hengelo, zodat –afhankelijk van de locatie- naar schatting 10 à 15 jongeren die naar het ROC in Hengelo gaan en vanwege de thuissituatie dreigen uit te vallen in het onderwijs begeleid op kamers gaan wonen. | |
25. Opvang daklozen, er worden nieuwe vormen van opvang gerealiseerd gericht op de groep ‘economisch’ daklozen. Uitgangspunt is hierbij dat iemand waar mogelijk in de gemeente van herkomst kan blijven wonen. Hierbij wordt gedacht aan een concept als ‘huis te leen’. | |
26. Bed-bad-brood, op basis van het nieuwe rijksbeleid zal in 2018 een besluit worden genomen over de toekomst van de bed-bad-brood-voorziening in Enschede. | |
Thema 9: Inkomensondersteuning. | |
27. Armoedebeleid - In 2018 wordt gerapporteerd over de effectiviteit van het instrumentarium van het armoedebeleid. De resultaten kunnen eventueel leiden tot een bijsturing. Deze rapportage is het resultaat van het proces dat met de raadswerkgroep "werk" is doorlopen. - Het experiment van een alternatieve aanpak voor aflossing van schulden wordt geëvalueerd. Onderdelen van deze aanpak kunnen worden ingezet op andere aspecten van de schuldhulpverlening. |
|
28. Versoberen collectieve ziektekostenverzekering Minima (CZM). | |
30. Sturen op kosten Stadsbank - In de tweede helft van 2017 starten we met het implementeren van de principes van Mobility Mentoring binnen de schuldhulpverlening. Binnen deze aanpak is extra aandacht voor de effecten van schuldenstress op de zelfredzaamheid van mensen met schulden. - Er wordt extra geïnvesteerd in het voorkomen van schulden. - De samenwerking met partners (werkgevers, onderwijsinstellingen en maatschappelijke instellingen) op het gebied van de aanpak van schulden wordt geïntensiveerd. - We werken aan de vroegsignalering van schulden door onder andere samen te werken met werkgevers. |
Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk; = conform verwachting; = boven verwachting; = neutrale wijziging.
Toelichting
9. Sturen op verwijzers en 10. Sturen op aanbieders: aan beide onderdelen is een besparingsdoelstelling gekoppeld om hiermee de totale kosten voor jeugd vanuit deze twee externe partijen ook omlaag te brengen. Dit vraagt echter een hogere en langdurige inspanning, de verwachting is dat dit resultaat in 2018 nog niet bereikt wordt.
11. Beleidsaanpassingen Jeugd: voor de onderdelen Jeugd GGZ en OJA lopen de acties, maar is het nog onzeker of we daarmee de financiële doelstelling halen.
13. OZJT: realisatie van de taakstelling op OZJT zal moeten worden gerealiseerd in het leveren van personele inzet voor OZJT vanuit de bestaande formatie. Het bedrag zonder meer in mindering brengen op de begroting OZJT heeft een multiplyer effect van plm 700.000 euro op de begroting van OZJT. Er wordt gewerkt aan een realistische formule (risico op acceptatie Samen14), deze is nog niet gereed.
26. Bed-Bad-Brood: er heeft nog geen besluitvorming plaats gevonden over definitie lokale regeling voor BBB, inbegrepen de financiering daarvan. Dit is afhankelijk van het coalitie-akkoord.
Thema | Product | Status | Afwijking (x 1.000 euro) |
Doelstelling A: Versterken van de zelf- en samenredzaamheid en de gezondheid van inwoners. | |||
1. Bevorderen gezondheid en actieve sportdeelname. 2. Aanbieden van Algemene voorzieningen. 3. Jongerenwerk en opvoedondersteuning |
Algemene maatschappelijke voorzieningen | -500 | |
Doelstelling B: Een kwalitatief goed en toegankelijke ondersteuning (op maat) op het gebied van participatie, maatschappelijke ondersteuning en inkomen. | |||
4. Jeugdhulp (ondersteuning jeugd en gezin) | Jeugdhulp vrijwillig kader | -5.600 | |
Jeugdhulp gedwongen kader | -100 | ||
5. Ondersteuning cliënten en mantelzorgers | Lichte ondersteuning en regie | ||
6. WMO-maatwerkvoorzieningen | WMO begeleiding | -1.300 | |
WMO individuele voorzieningen | -400 | ||
7. Woonbegeleiding | Beschermd wonen | ||
8. Maatschappelijke en vrouwenopvang | Opvangvoorzieningen | 0 | |
9. Inkomensondersteuning | Inkomensondersteuning | 0 | |
Resultaat bedrijfsvoering | Maatschappelijke ondersteuning | ||
Totaal voor bijsturing | -7.900 |
Legenda: = tegenvaller; = risico; = conform begroting; = meevaller; = neutrale wijziging.
Toelichting afwijkingen
De bijsturingsvoorstellen zijn opgenomen in een apart document en daarom niet in de financiele cijfers van deTussenrapportage 2018 opgenomen.
Algemeen maatschappelijke voorzieningen
Meer algemene voorzieningen (-500K)
Het nadeel van 500.000 euro wordt vooral veroorzaakt door het beleidsvoornemen meer algemene voorzieningen te creëren die het beroep op de individuele maatwerkvoorzieningen Ondersteuning Maatschappelijke Deelname moet verminderen. Dit is één van de bezuinigingslijnen uit de Zomernota 2017. Daarom wordt op dit begrotingsproduct nu een hoger subsidiebedrag verleend dan begroot. De besparingen op de maatwerkvoorzieningen vragen meer voorbereidingstijd zodat hier een incidenteel nadeel optreedt. Daarnaast is sprake van een nadeel in verband met de kosten voor de schoonmakers en de prijscompensatie voor Sportaal en de prijscompensatie voor de GGD.
Onttrekking aan de reserve Sociaal Domein
Conform de brief die uw Raad d.d. 13 maart heeft ontvangen, vindt in de zomernota/tussenrapportage een actualisatie van de investeringen uit het Reserve Fonds Sociaal Fonds plaats. De stand van de reserve op 31-12-2017 bedroeg 3,25 miljoen euro. Een deel daarvan (circa 750.000 euro) is via eerdere beschikkingen toegewezen aan een aantal transformatieprojecten, waarvoor de uitgaven nog niet allemaal gedaan zijn en in 2018 – 2019 gedaan zullen worden. Daarnaast is in januari 2018 een bedrag van 2,5 miljoen euro vanuit de Reserve Sociaal Fonds toegewezen aan een aantal incidentele investeringen in de structuur van het sociaal domein die er voor moeten zorgen dat de transformatie van het sociaal domein doorzet en leidt tot een duurzaam sociaal stelsel in Enschede. Met ondersteuning waar nodig zo dichtbij mogelijk, vanuit het uitgangspunt van eigen kracht: van vangnet naar springplank. Middels de raadsbrief van 21 maart 2018 bent u op de hoogte gesteld van de onderliggende plannen. Van de 3,25 miljoen euro is ca 1,3 miljoen euro onttrokken via de programmabegroting 2018-2021. Wij stellen voor om het aanvullende deel van ca 2,0 miljoen euro te onttrekken via de Tussenrapportage 2018.
Wij stellen voor: | |
3. | om aanvullend ca. 2,0 miljoen euro te onttrekken uit de reserve Sociaal fonds voor incidentele investeringen in de structuur van het sociaal domein zodat de transformatie van het sociaal domein doorzet en leidt tot een duurzaam sociaal stelsel (BP-MO-01). |
Beweging in de sportaccommodaties
We stellen voor om het bedrag van 176.096 euro te onttrekken aan de reserve Maatschappelijke functie Sport. Dit bedrag is nodig ter dekking van het tegengaan van versnippering in de sport en efficiëntere inzet van de sportaccommodaties. Het doel is een plan uit te werken waarbij de verenigingskracht wordt versterkt, clustervorming ontstaat en de taakstelling op de sportaccommodaties gerealiseerd wordt. Hiervoor zijn incidentele middelen nodig.Verenigingen zullen verplaatst moeten worden hetgeen kosten met zich meebrengt.
Onderzocht wordt:
De inzet van deze reserve brengt deze ontwikkelingen op gang.
Wij stellen voor: | |
4. | om 176.096 euro te onttrekken uit de reserve Maatschappelijke functie sport voor dekking van het tegengaan van versnippering in de sport en een efficiëntere inzet van de sportaccommodaties ter realisering van de hiermee gemoeide taakstelling. (BP-MO-02). |
Jeugdhulp (-5.700K)
Het tekort op jeugdhulp is met name het gevolg van de "autonome ontwikkeling" die zich in 2017 heeft voorgedaan. De gemiddelde kosten per cliënt zijn toegenomen (verzwaring zorg), de "verzilvering" van toewijzingen van aanbieders is opgelopen en we blijven geconfronteerd met een oplopend volume aan "externe verwijzingen" (verwijzingen door gecertificeerde instellingen en medisch specialisten). Daarnaast wordt er rekening mee gehouden dat een deel van de structurele maatregelen nog niet in 2018 de beoogde besparing zal opleveren. Tot slot is rekening gehouden met een tariefwijziging (ophoging) voor de zorgaanbieders in de jeugdbescherming/jeugdreclassering en een toename van vervoerskosten.
Een aandachtspunt voor deze prognose is dat er nog geen actuele prognose van de zorgaanbieders zelf beschikbaar is en dat toewijzings- en declaratiedata altijd een naijlend effect kennen.
WMO begeleiding (-1.300K)
Dit product bestaat uit het onderdeel Maatwerkvoorziening Wmo nieuw 18+, Ondersteuning Maatschappelijke Deelname (OMD) en Ondersteuning Zelfstandig Leven (OZL). We verwachten een nadelig resultaat van -1,3 miljoen euro. Op het onderdeel OZL verwachten we een nadelig resultaat van ca. 1 miljoen euro. Daarnaast is in de prognose rekening gehouden met de nadelige effecten van de aanbesteding OMD-vervoer (-340.000 euro), een lagere ontvangen eigen bijdrage (-150.000 euro) een voordelig resultaat op de uitgaven van het persoonsgebonden budget (PGB’s) van 400.000 euro als gevolg van een daling van van het aantal cliënten met een PGB. Tot slot nog de verwachting dat we de ingestelde maatregel zomernota 2017 nog niet volledig weten te realiseren (-200.000 euro).
Een aandachtspunt voor deze prognose is dat er nog geen actuele prognose van de zorgaanbieders zelf beschikbaar is en dat toewijzings- en declaratiedata altijd een naijlend effect kennen.
WMO individuele voorzieningen (-400K)
Dit product bestaat uit de onderdelen Hulpmiddelen & aanpassingen, Ondersteuning huishouden en Collectief vraagafhankelijk vervoer (CVV). Op het onderdeel hulpmiddelen & Aanpassingen verwachten we een nadelig resultaat van ca 700.000 euro. Dit is het gevolg van de aanbesteding, waar veelal hogere tarieven gelden in combinatie met het feit dat er veel nieuw verstrekkingen zijn bij met name rolstoelen. Voor het einde van het 2de kwartaal worden bijsturingsmaatregelen geïmplementeerd en voorgesteld.
Voor het onderdeel Ondersteuning bij het Huishouden verwachten we per saldo een voordelig resultaat van ca 300.000 euro. Als gevolg van een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep hebben we ons beleid voor ondersteuning bij het huishouden aangepast. In 2017 zijn daarom alle cliënten geherindiceerd. Naast een basismodule maken we gebruik van 5 extra modules. De verwachting is een voordelig resultaat van ca 400.000 euro, rekening houdend met een toename/groei van het aantal cliënten in 2018. Daarnaast verwachten we bij de PGB's (persoonsgebonden budgetten) een voordeel van ca 100.000 euro a.g.v. een lager aantal cliënten met een PGB. Ook is rekening gehouden met een vergoeding voor het regresrecht VNG (afkoopsom Wmo-kosten als gevolg van een ongeval te verhalen op de wettelijk aansprakelijke persoon) van 100.000 euro. Tot slot de verwachting dat de eigen bijdrage lager uitvalt met ca 300.000 euro.
Opvangvoorzieningen (0K)
De extra kosten voor Bed Bad en Broodregeling tot en met ultimo juli 2018 bedragen 0,2 miljoen euro. Dekking is gevonden binnen het incidentele budget voor asiel en opvang.
Klik hier voor een uitgebreide beschrijving van de politieke speerpunten zoals opgenomen in de Programmabegroting 2018-2021.
Actiepunten 2018 | Status |
Thema 1 en 2: Versterken (internationaal) ondernemersklimaat & branche-aanpak en acquisitie | |
1. In 2018 gaan we aan de slag met de nieuwe Agenda voor Twente. Er komt een uitvoeringsprogramma op de actielijnen "techniek als motor", "arbeidsmarkt & talent", "bereikbaarheid & vestigingsklimaat" en "duurzaamheid & circulaire economie". | |
2. Rode loper. | |
3. Acquisitie regulier, We zetten in op acquisitie voor de binnenstad om het profiel als Euregionaal koopcentrum verder te versterken. | |
4. Branche aanpak, in 2018 besteden we specifieke aandacht aan de branches "zakelijke dienstverlening en ICT" en "gezondheid en innovatie". | |
5. Bedrijventerreinen algemeen, in 2018 ligt er een plan van aanpak voor de implementatie van de Twentse afspraken over de programmering van bedrijventerreinen en stellen we een visie op voor werklocaties voor Enschede. | |
6. Smart cities, we stellen gebieden in onze stad beschikbaar als living lab (de campus, binnenstad en de luchthaven). | |
7. Internationaal, we stellen een internationale Smart City Agenda op met onze zustersteden Palo Alto, Dalian en met Münster, Heidelberg en Linköping. De thema’s zijn: mobiliteit, zelfredzaamheid burgers, drones en open data (met name safety en security). | |
8. Eurocities netwerk, aanvraag Erasmussubsidie binnen het thema "aansluiting onderwijs–arbeidsmarkt" als resultaat van het Eurocities seminar 2017 in Twente ‘skills for an inclusive labourmarket’. | |
Thema 3: Versterken groene groei | |
9. Een aantal bedrijven en de gemeente nemen het voortouw tot een Enschedees Energie Convenant. Gestreefd wordt het convenant in werking te laten treden per 1 januari 2018. | |
10. In 2018 starten we met een duurzamere stadslogistiek. | |
11. Samen met Bedrijventerreinen Energie Positief (stichting van TNO, WM3, Oost NL, SKBN, en Kortman DGO) starten wij in 2018 met een pilot in het Havengebied voor het verduurzamen van de bedrijventerreinen in Enschede. | |
Thema 4: Faciliteren kansrijke economische projecten | |
14. Novel-T, in de periode 2017-2020 mikt Novel-T op begeleiding van in totaal 300 start ups (waarvan 75% succesvol is) en van 25 scale ups. | |
15. Kennispark (gebied), in de eerste helft van 2018 landt de ontwikkelstrategie innovatiecampus Kennispark in de daarvoor benodigde lokale regelgeving en start de gezamenlijke uitwerking en uitvoering van de ontwikkelstrategie. | |
16. XL Businesspark, de organisatie van XL Businesspark werkt in 2018 aan de doelen voor acquisitie, het faciliteren van de (fysieke) vestiging van bedrijven, duurzaamheid, arbeidsmarkt en parkmanagement. | |
17. Technology Base Twente, de bestemmingsplannen worden naar verwachting onherroepelijk in 2018 zodat nieuwe initiatieven sneller gefaciliteerd kunnen worden. | |
18. ADT, wij maken samen met Gedeputeerde Staten van Overijssel een voorstel voor de heroriëntatie van de governance van Technology Base (noordelijk deelgebied en de luchthaven). | |
19. De bestemmingsplannen voor Technology Base Twente worden ter vaststelling aan de Raad voorgelegd. | |
Thema 5: Bereikbaarheid (fysiek en digitaal) | |
20. Bereikbaarheid, we werken vanuit het in 2017 vastgestelde nieuwe ambitieniveau aan verbetering van de bereikbaarheid van banen en het op orde brengen van de basisinfrastructuur van de regio. |
Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk; = conform verwachting; = boven verwachting; = neutrale wijziging.
Doelstelling B: Een groter deel van de potentiële beroepsbevolking is aan het werk
Actiepunten 2018 | Status |
Thema 6: Vergroten zelfredzaamheid bij het vinden van werk binnen en buiten Enschede | |
21. Focus op uitstroom | |
22. Mensen met een arbeidshandicap, vorig jaar heeft het kabinet een aantal fundamentele wetswijzigingen doorgevoerd voor mensen met een arbeidshandicap Met deze wetswijziging komt er per gemeente een landelijk opgelegde jaarlijkse taakstelling voor het invullen van (beschutte) werkplekken voor mensen met een arbeidshandicap. |
|
23. Maatschappelijk rendement, het verhogen van de arbeidsparticipatie van mensen met een zware medische- of sociale arbeidshandicap die niet zelfstandig het minimum loon kunnen verdienen bij een reguliere werkgever. | |
Thema 7: Investeren in werkgelegenheid. | |
24. Werkgelegenheid Duitsland, in 2018 zetten we verder in op samenwerking met de Duitse ‘Wirtschaftsförderungen’ van de verschillende gemeenten en ‘Kreisen’ in het Euregiogebied en waar nodig daar buiten en willen we talent behouden voor de Euregio. | |
25. Starters, acties vanuit de gemeente bestaan uitsluitend in ondersteunende vorm, bijvoorbeeld via Novel-T. |
Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk; = conform verwachting; = boven verwachting; = neutrale wijziging.
Toelichting
Thema 6 nummer 22, bullit 1 groen en bullit 2 rood
Doelstelling C: Meer jongeren met een opleiding die aansluit bij de arbeidsmarkt
Actiepunten 2018 | Status |
Thema 8: Onderwijs en talentontwikkeling. | |
26. Onderwijs algemeen, in het voorjaar 2018 formuleren we samen met de partners een advies voor een vervolg op de Lokale Educatieve Agenda (LEA): een “Agenda voor de toekomst van de Jeugd 0-27”. | |
27. Versterken banden met UT, Saxion en ROC, het realiseren van een citizen lab (kennisinstellingen, burgers, bedrijven en overheid). |
Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk; = conform verwachting; = boven verwachting; = neutrale wijziging.
Thema | Product | Status | Afwijking (x 1.000 euro) |
Doelstelling A: Economische groei in Enschede en Twente (meer bedrijven en groei van bedrijven). | |||
1. Versterken (internationaal) ondernemersklimaat | Versterken economische structuur | -509 +640 |
|
Innovatie en ondernemerschap | |||
2. Brancheaanpak en acquisitie | Dienstverlening aan ondernemers | ||
3. Versterken groene groei | Geen | ||
4. Faciliteren kansrijke economische projecten | Projecten economische ontwikkelingen | -275 | |
5. Bereikbaarheid (fysiek en digitaal) | Verkeersinfrastructuur en beleid | ||
Doelstelling B: Een groter deel van de potentiële beroepsbevolking is aan het werk. | |||
6. Vergroten zelfredzaamheid bij het vinden van werk binnen en buiten Enschede | Algemene bijstand levensonderhoud | 100 | |
Arbeidsmarktparticipatie | |||
Uitvoering WSW | -600 | ||
7. Investeren in werkgelegenheid | Geen | ||
Doelstelling C: Meer jongeren met een opleiding die aansluit bij de arbeidsmarkt. | |||
8. Onderwijs en talentontwikkeling | Brede talentontwikkeling | 1.300 | |
Aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt | |||
Kinderopvang | |||
Leerlingenvervoer | -150 | ||
Leerplicht / RMC | |||
Resultaat bedrijfsvoering | Economie, werk en onderwijs | ||
Totaal voor bijsturing | 506 |
Legenda: = tegenvaller; = risico; = conform begroting; = meevaller; = neutrale wijziging.
Toelichting afwijkingen
Versterken economische structuur (+131K)
Aanvankelijk heeft de Raad een motie aangenomen waarin het het College is opgedragen om de extra 5 euro per inwoner (640.000 euro excl. 1 euro per inwoner voor vrijetijdseconomie) voor 2018 in te zetten in lijn met de ambitie zoals verwoord in de Agenda van Twente. Dit omdat lang niet alle gemeenten de 12,50 euro wilden inleggen, maar maximaal 7,50 euro. In deze motie zijn bestedingsrichtingen aangegeven. Op basis van die besluitvorming zijn activiteiten gestart en zijn verplichtingen aangegaan. Voor 2018 bedragen deze kosten naar verwachting 300.000 euro. Het College heeft op 13 maart jl. besloten om de uitvoering van de motie over te laten aan het nieuwe College. Dit betekent concreet dat er enerzijds vooralsnog geen dekking is voor de reeds in gang gezette activiteiten. Anderzijds is dit bedrag nog niet ingezet en voor 2018 feitelijk nog beschikbaar. Het stopzetten van de betreffende activiteiten houdt in het niet verder doorgaan met de Strategische Agenda Kennisinstellingen, het stopzetten van Smart City en de dekking voor reeds toegezegde bijdrage aan Space53 2019 vervalt.
Binnen dit budget vallen ook de reguliere uitgaven voor economische ontwikkeling welke worden uitgevoerd door de Regio Twente. De totale begroting van de Regio Twente ten aanzien van de reguliere taken (niet zijnde de Agenda voor Twente) is hoger dan de opgenomen bedragen in de gemeentelijke programmabegroting 2018. Het negatieve verschil van 209.000 euro komt bij dit programma tot uitdrukking. In bijlage 3 technische wijzigingen is een wijziging opgenomen om de begroting administratief op orde te brengen.
Projecten economische ontwikkelingen (-275K)
Dit betreft het in de Financiele Foto opgenomen knelpunt ten aanzien van Technology Base Twente (TBT). In de Programmabegroting 2016-2019 heeft de Raad budget beschikbaar gesteld voor TBT voor de jaren 2016 en 2017. Het budget is inmiddels uitgeput, maar het project is nog niet afgerond. Het knelpunt betreft de kosten die voortvloeien uit de inzet van de commissie Wientjes en kosten voor het plan van aanpak 2018: 50.000 euro voor inzet van het Topteam 2018, 50.000 euro voor het Regieteam ruimtelijke kwaliteit (raadsvoorstel 12/3), 50.000 euro voor procedures bestemmingsplannen, 25.000 euro voor communicatie en 100.000 euro aan apparaatskosten. Het grootste deel van deze kosten is reeds verplicht. Op onderdelen zijn tevens afspraken gemaakt met medefinanciers. Als Enschede geen middelen beschikbaar stelt, dan vervalt ook de cofinanciering en kunnen bestaande afspraken niet worden nagekomen.
Algemene bijstand levensonderhoud (+100K)
We verwachten voor 2018 bij Algemene bijstand levensonderhoud (voor het eerste in vele jaren) binnen de begroting te blijven. Onlangs is het nader voorlopig budget voor de BUIG bekend gemaakt. Daaruit bleek dat Enschede 2 miljoen euro meer budget ontvangt dan in september 2017 bekend is gemaakt. Als gevolg van deze ophoging is het risico, zoals genoemd in de Financiële Foto, niet meer aan de orde. Het leidt echter niet tot een begrotingsoverschot. Gelet op de bestandsontwikkeling van de bijstand in combinatie met het nieuwe rijksbudget verwachten we wel binnen de begroting te blijven. Het definitieve rijksbudget 2018 wordt in september gecommuniceerd.
Op het onderdeel Besluit Bijstandsverlening Zelfstandigen (BBZ) verwachten we een voordeel van 0,1 miljoen euro als gevolg van hogere aflossingen op leningen.
Uitvoering WSW (-600K)
In de begroting van Uitvoering WSW is uitgegaan van een extra bijdrage van SZW van 1,0 mln euro voor het in 2017 gemelde financiele knelpunt voor binnen de SW. In de financile foto 2018 is deze bijdrage omgezet in een knelpunt van 1,0 mln euro.
De LIV (Lage Inkomensvoordeel) zorgt voor een onverwachte meevaller van 0,4 mln euro. Dit betreft een teruggave van werkgeverpremies over het jaar 2017. Lang is hierover onduidelijkheid geweest, waardoor er in de begroting van de Gemeente Enschede hiermee voorzichtigheidshalve geen rekening is gehouden. Uit de recent bekend gemaakte beschikking blijkt dat de uitkeringsgrondslag in positieve zin is bijgesteld.
De LIV-meevaller leidt tot een bijgesteld tekort van 0,6 miljoen euro.
Brede talentontwikkeling (+1.300K)
Op basis van een analyse van toekomstige verplichtingen blijven er eind 2018 middelen over op de Locale Educatieve Agenda (LEA). Daarbij is rekening gehouden met verplichtingen voor het 2e deel van het schooljaar 2018-2019.
Leerlingenvervoer (-150K)
Overschrijding van de begroting van 150.000 euro als gevolg van de aanbesteding van vervoer (zomer 2017). Verondersteld is een gelijkblijvend aantal leerlingen van 445 en 200 schooldagen.
Klik hier voor een uitgebreide beschrijving van de politieke speerpunten zoals opgenomen in de Programmabegroting 2018-2021.
Actiepunten 2018 | Status |
Thema 1: Stedelijke ontwikkeling | |
1. We gaan voor de (her)ontwikkeling van de Kop Boulevard een stedenbouwkundige visie en een grondexploitatie ter besluitvorming voorleggen. | |
2. De verdere ontwikkeling van de Spoorzone vraagt in 2018 om een actualisatie van de bestaande kaders om zo nieuwe ontwikkelingen mogelijk te kunnen maken. | |
3. We gaan een proces doorlopen, dat samenhang gaat brengen tussen de vele lopende ontwikkelingen en de verschillende gebiedsvisies (o.a. de invalswegen en de binnenstad) en dat richting geeft aan (toekomstige) programmeringsvragen. | |
4. We gaan voor de invalswegen van de stad een integraal ruimtelijk kader maken met een uitvoeringsagenda voor de gewenste functionele en ruimtelijke inrichting. | |
5. We gaan de procedures voor de bestemmingsplannen van het voormalige luchthaventerrein afronden, zodat we sneller kunnen meewerken aan passende initiatieven. | |
6. We gaan in 2018 starten met het maken van een Dynamische Investeringsagenda voor een aantal gebieden. Op grond van deze analyse maken we met de corporaties een prioritering van wijken en buurten waar we in de toekomst gezamenlijk willen investeren. | |
7. We gaan de gemeenteraad voorstellen om op een aantal nieuwe locaties verspreid over de stad de bouw van enkele woningen toe te staan (“Bouwen in de wijk 2”). Wij voegen ook een evaluatie toe van het eerste project “Bouwen in de wijk”. | |
8. We gaan een geactualiseerde nota grondbeleid aan de gemeenteraad voorleggen. In deze nota geven wij aan welke basishouding wij als gemeente hebben in gebiedsontwikkelingen en welk instrumentarium we in gaan zetten. | |
9. We leggen de gemeenteraad een geactualiseerde Gids Buitenkans ter besluitvorming voor. | |
10. Om een andere coördinatie en invulling van het bezoekerscentrum de Lammerinkswönner en om de duurzaamheidseducatie voor het basisonderwijs invulling te geven gaan we in 2018 een gebiedssamenwerking aan samen met partijen in dit gebied, | |
11. We maken een overzicht van de (invoerings)consequenties van de omgevingswet voor het gemeentebestuur (rollen gemeenteraad en college), voor de ambtelijke organisatie en de werkprocessen én voor de inwoners, instellingen en bedrijven in Enschede. | |
12. We gaan, vooruitlopend op de nieuwe Omgevingswet, flexibeler om met de toepassing van de bestaande bestemmingsplannen. Wij gaan hiervoor meerdere pilots doen. | |
13. Regio Twente (RO en wonen),binnen het kader van de regio wordt samengewerkt op het gebied van wonen, externe lobby en samenwerking en grondzaken. |
Toelichting
4. In verband met krapte in capaciteit zijn we nog niet gestart met het integraal ruimtelijk kader voor de invalswegen. Hier is bijsturing op mogelijk maar dat betekent dat er geprioriteerd moet worden. Met de nieuwe portefeuillehouder wordt, in het licht van het dan voorliggende nieuwe coalitieakkoord, bekeken of en hoe bijsturing plaats gaat vinden.
6. We zijn gestart met de uitwerking van de eerste dynamische investeringsagenda in Twekkelerveld. Nadat deze agenda grotendeels is uitgewerkt, wordt gestart met de dynamische investeringsagenda van een nieuw gebied. Naar verwachting zal het volgende gebied op zijn vroegst in het vierde kwartaal van 2018 kunnen starten in verband met de beschikbaarheid van de benodigde menskracht en middelen. Tevens kunnen de geleerde lessen op die manier worden verwerkt in de vervolgaanpak.
Actiepunten 2018 | Status |
Thema 2: Beleving in de (binnen)stad. | |
14. De nota cultuurbeleid gaan we actualiseren en ter besluitvorming voorleggen aan de gemeenteraad | |
15. We gaan het atelierbeleid actualiseren. | |
16. Het beleid en instrumentarium voor de amateurkunst gaan we vernieuwen. Dit beleid moet bijdragen aan het verbreden van de doelgroep, verjonging, verbinding tussen partijen, creëren van ruimte voor nieuwe initiatieven en zorgen voor een brede basis in de wijken. | |
17. We gaan samen met de Openbare Bibliotheek de mogelijkheden onderzoeken van een verhuizing van de centrale vestiging naar het Muziekkwartier. | |
18. We faciliteren de huidige gebruikers van het NMK in de uitwerking en implementatie van hun gezamenlijke visie op het toekomstig gebruik van het NMK. Daarbij kunnen ook nieuwe partners betrokken worden in de ontwikkeling van een bruisender 'huiskamer van de stad’. | |
19. We gaan het evenementenbeleid en bijbehorend toetsingskader actualiseren. | |
20. Twentsche Schouwburg | |
Thema 3: Binnenstad (centrum) | |
21. We gaan in de te actualiseren visie voor de spoorzone (zie thema 1) ook een voorstel doen om de uitstraling van het Stationsplein te verbeteren en gaan daarin ook een visie geven hoe we de verblijfsfunctie en de doorstroming voor voetgangers daar kunnen verbeteren. | |
22. We gaan een plan maken voor het vernieuwen van de bewegwijzering in en naar de binnenstad. | |
23. Aan de noordzijde van het centrum richten we de Raiffeisenstraat opnieuw in, waarbij we onder andere de verkeersveiligheid gaan verbeteren op de kruising van de Deurningerstraat met de Hengelosestraat en we zorgen ervoor dat de zuidelijke stukken van de Deurningerstraat en Molenstraat worden ontlast. | |
24. We gaan op het stadserf een camerahandhavingssysteem voor auto’s invoeren. | |
25. We gaan de entrees van het stadserf meer uitstraling geven, waarbij rekening wordt gehouden met het instandhouden van de verkeerstechnische functie voor het camerahandhavingssysteem. | |
26. We gaan onderzoeken of er maatregelen zijn waarmee we de overlast van brommers en scooters op het stadserf kunnen verminderen. | |
27. We gaan verschillende beheer- en onderhoudsprojecten (riolering, wegen, water en groen) uitvoeren. |
Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk; = conform verwachting; = boven verwachting; = neutrale wijziging.
Toelichting
14. Dit jaar gaan we op onderdelen amateurkunst, atelierbeleid het cultuurbeleid actualiseren. Daarnaast heeft de minister de stedelijke regio’s gevraag om een regioprofiel aan te leveren voor 1 november. Hier zijn we nu mee bezig. Afhankelijk van invulling regioprofiel gaan wij kijken hoe de het cultuurbeleid Enschede voor de toekomst wordt vormgegeven.
26. Er zijn beperkt middelen beschikbaar voor de aanpak. Op het moment dat die kans zich voordoet, dan pakken we die.
Doelstelling C: Burgers wonen in leefbare en veilige wijken en leveren daar een bijdrage aan.
Actiepunten 2018 | Status |
Thema 4: Burger- en overheidsparticipatie. | |
28. De stadsdeelagenda’s worden in nauwe samenwerking met inwoners, ondernemers en in- en externe partners voor de nieuwe coalitieperiode geactualiseerd. | |
29. Samen met inwoners, wijkraden en raad vervolgen we het proces en de zoektocht naar bewonersvertegenwoordiging en zeggenschap die aansluit bij de behoefte van deze tijd. De ervaringen nemen we mee in de doorontwikkeling van dit proces. | |
30. Aan de hand van de conclusies en aanbevelingen van de evaluatie wijkbudgetten eind 2017 wordt in 2018 de werkwijze van de wijkbudgetten aangepast. | |
31. Onder regie van stadsdeelmanagement worden jaarafspraken gemaakt voor de uitvoering van het Nieuw Enschedees Welzijn in de stadsdelen en de monitoring daarvan. | |
32. We ondersteunen de politieke wens om samen met de partners, corporaties en politie, buurtbemiddeling stadsbreed in te voeren. | |
Thema 5: Openbare orde en veiligheid. | |
33. Met ons ondermijningsbeeld hebben we (vertrouwelijke) signalen gekregen over ondermijnende criminaliteit in Enschede. We gaan intern en samen met onze partners dit onderwerp integraal aanpakken door: | |
34. Met onze "Kameleon aanpak" gaan wij op het Wilminkplein, Noorderhagen en het Stationsplein de (drugs)overlast en criminaliteit maximaal beperken. | |
35. We gaan een veiligheidsdashboard inrichten, gebruikmakend van (big-)data, om onze informatiepositie op het gebied van veiligheid te verbeteren. | |
36. Veiligheidsregio Twente | |
Thema 6: Beheer en onderhoud openbare ruimte. | |
37. We gaan als uitwerking van het amendement 'Maaibeleid' het gras weer maaien op een nader te bepalen acceptabel niveau | |
38. We gaan nieuwe activiteiten uitvoeren in het kader van Enschede Bloeit op! We gaan onder andere bloemenlinten voor bijen aanleggen en we gaan samen met De Groene Loper en bedrijventerreinen zoeken naar mogelijkheden om samen de biodiversiteit in de stad te vergroten. | |
39. We gaan samen met Dimpact een pilot "slim melden" uitvoeren. | |
40. Op basis van de positieve evaluatie van de pilots zelfbeheer gaan we dit structureel toepassen op de bedrijventerreinen Havengebied en Euregio bedrijvenpark 1. | |
41. We gaan samen met de Dorpsraad en de inwoners van Boekelo verkennen of zelfbeheer in Boekelo mogelijk is en wat de meerwaarde voor alle partijen is. | |
42. We gaan Fase 2 van de Stadsbeek aanleggen. | |
43. We gaan de Oldenzaalsestraat vanaf het spoor tot aan de Boulevard 1945 verduurzamen. Er komt meer groen en er wordt een ondergrondse en bovengrondse waterberging aangelegd. | |
44. We maken een nieuw Wegenbeleidsplan die ter besluitvorming aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. | |
45. De Commissie 'Voor het Beheer van het Volkspark' maakt samen met de gemeente en andere partners een (uitvoerings)plan voor een toekomstbestendig volkspark, waarin een nadrukkelijker verbinding tot stand komt met de Stadscampus en de Binnenstad. | |
Thema 7: Stadsdeelgewijs werken aan lokale duurzame initiatieven (Weconomy) | |
46. We gaan de website www.jijmaaktdebuurt.nl/duurzaam aanpassen door een rubricering aan te brengen waardoor deze geschikt wordt als instrument om duurzaamheidsinitiatieven te monitoren. | |
47. We gaan duurzaamheid steviger inbedden in de reguliere processen in de stadsdelen. We gaan een instrument maken ter ondersteuning van medewerkers om inwoners te stimuleren initiatieven duurzamer te maken. | |
48. We gaan de grootschalige bewonersinitiatieven als (energiecoöperatie) Enschede Energie en de Groene Loper (biodiversiteit en klimaatadaptatie) ondersteunen om onafhankelijker te worden. | |
Thema 8: Wettelijke taken en deregulering | |
49. We maken een overzicht van de (invoerings)consequenties van de Omgevingswet voor het gemeentebestuur (rollen gemeenteraad en college), voor de ambtelijke organisatie en de werkprocessen én voor de inwoners, instellingen en bedrijven in Enschede. | |
50. In 2018 gaan we door met het vergroten van de flexibiliteit in Bestemmingsplannen. | |
51. Eind 2017 wordt het VTH-beleid (vergunningen, toezicht en handhaving) en programma vastgesteld. Nieuw hierbij is het Vergunningen gedeelte. In 2018 zullen wij het VTH-beleid en het programma implementeren en uitvoeren. | |
52. In het VTH-programma zal de prioritering waar wij qua handhaving in 2018 op in gaan zetten een prominente rol spelen. Daarnaast neemt ook door de aantrekkende economie de vraag om handhaving toe. | |
53. We gaan een flitsvergunning introduceren, vooralsnog bij kleinere bouwaanvragen. Hiermee zal de doorlooptijd versneld worden. | |
54. We gaan het proces voor kleine en jaarlijks terugkerende evenementen vereenvoudigen. | |
55. In 2017 zijn we gestart met het verzelfstandigen van de kleinere markten en dit willen wij in 2018 afronden. | |
56. We gaan starten met het verzelfstandigen van de zaterdagmarkt. Daarvoor gaan wij een overeenkomst met "de markt" sluiten. | |
57. We onderzoeken de mogelijkheid en de voor- en nadelen om bij kleine overtredingen zelfstandig een bestuurlijke boete op te leggen in plaats van een strafbeschikking (justitie). |
Toelichting
34. De mogelijkheden voor een living lab bij het Wilminkplein zijn onderzocht. De conclusie is dat een living lab geen meerwaarde heeft en de kosten erg hoog zijn
35. Door de verankering van de experimenten en het beheer daarop, kan Team Veiligheid structureel monitoren, analyseren en data combineren. Dit levert team Veiligheid sneller inzicht in trends en ontwikkelingen en er kan gerichter inzet worden gedaan. Het heeft ook geleid tot nieuwere inzichten voor nieuwe verdiepende analyses. De afhankelijkheid van andere partijen bijvoorbeeld Politie is daardoor minder geworden
42. In 2018 wordt later gestart met het verleggen van kabels en leidingen door de nutsbedrijven waardoor de aanleg van de 2e fase Stadsbeek start vanaf eerste kwartaal 2019.
43. Nutsbedrijven starten in Q2 met verleggen van kabels en leidingen. Verwachting is dat we in oktober 2018 starten met de aanleg eerste fase waterberging/groene linie Oldenzaalsestraat.
51. Het (B)VTH beleid kent een (uniforme) regionale component (basistaken in het kader van de Omgevingsdienst Twente) en een specifiek gemeentelijke component (Wabo, exclusief basistaken). De totstandkoming van het regionale beleid is door externe omstandigheden vertraagd waardoor ook het gemeentelijke beleid in de vertraging is geschoten. Inschatting is dat het regionale en het gemeentelijke beleid eind 2018 zal worden vastgesteld.
52. Voor de uitvoering van het, begin 2018 vastgestelde BVTH programma zijn onvoldoende middelen beschikbaar. Het tekort is structureel 514.000 euro per jaar. Hierdoor heeft het IBT-toezicht (interbestuurlijk toezicht van de Provincie Overijssel) het kleurbeeld oranje afgegeven omdat de middelen niet toereikend zijn om de basis op een adequate wijze uit te voeren. De consequenties van het BVTH-beleid (zie 51) worden meegenomen bij het BVTH-programma voor 2019.
57. Door het onvoldoende beschikbaar hebben van middelen en daardoor onvoldoende capaciteit loopt dit punt achter en zal dit op zijn vroegst in 2019 gerealiseerd worden.
Actiepunten 2018 | Status |
Thema 9: Duurzame energievoorziening | |
58. We gaan een structuurvisie energie (energievisie) aan de gemeenteraad ter besluitvorming voorleggen. Deze nota moet inzichtelijk maken hoe we in Enschede overschakelen van fossiele naar duurzame vormen van energie. | |
59. Momenteel worden onder regie van de provincie Overijssel de mogelijkheden verkend voor het met draagvlak van alle betrokkenen opwekken van duurzame energie op de Usseler Es. | |
60. We gaan vooruitlopend op de vaststelling van de structuurvisie Energie, de realisatie van zonneparken versnellen, dat doen we door de initiatiefnemers van zonneparken te faciliteren. | |
Thema 10: Afvalstoffen: afvalloos Twente | |
61. Wij nemen besluiten m.b.t. de invoering van de omgekeerde inzameling op restafval (bewoners brengen dan zelf hun restafval weg naar een ondergrondse container in de buurt). Aansluitend werken wij aan de optimalisatie van de afvalbrengpunten. | |
62. We optimaliseren de afvalbrengpunten en de mogelijke inrichting naar één milieupark om aansluitend op de tariefdifferentiatie en de omgekeerde inzameling de mogelijkheden voor het aantal te scheiden grove afvalstromen verder uit te breiden | |
Thema 11: Circulaire Economie | |
63. Door een betere scheiding van afval en de vermindering van de hoeveelheid restafval de hoeveelheid grondstoffen in hergebruik en recycling gehouden. Hiermee wordt het waardebehoud van afval als grondstof en hiermee duurzaamheid bevorderd. | |
Thema 12: Klimaatadaptatie | |
64. We komen tot een voorstel voor een subsidie/bijdrage aan particulieren en bedrijven die water bufferen of regenwater afkoppelen van het riool. | |
65. We nemen deel aan het landelijke platform van de Green Deal Groene Daken o.a. lobby naar het rijk voor wetswijziging om korting op waterbelasting mogelijk te maken. Hiermee geven we invulling aan de Green Deal groene daken. | |
66. We maken een plan om minimaal 1 gemeentelijk gebouw in te vullen met een groen dak. Hiermee geven we invulling aan de Green Deal Groene Daken(april 2016), waarin we ons hebben gecommitteerd aan het stimuleren van de aanleg van groene daken in Nederland. | |
67. We onderzoeken de stad op hittestress. We krijgen hierover o.a. klachten van bewoners van het Van Heekplein. We meten 2 zomers op het Van Heekplein en afhankelijk van de uitkomst maken we een voorstel voor maatregelen. | |
68. We begeleiden de ontwikkeling van de "Ensketon" een Twentse regenton met een slimme overloop ontwikkeld door de UT die een bijdrage kan leveren tegen de wateroverlast en mensen stimuleert om zelf regenwater te bergen en te gebruiken. |
Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk; = conform verwachting; = boven verwachting; = neutrale wijziging.
Toelichting
60. Op dit moment liggen er meerdere aanvragen voor de realisatie van zonneparken. Daarvoor zijn Projectafwijkingsbesluit en een omgevingsvergunning nodig.
Realisatie is vervolgens afhankelijk van SDE+ -subsidie die in twee tranches verleend worden (okt/maart) en de eisen die vanuit de gemeente gesteld worden tav landschappelijke inpassing en participatie. Om daarvoor kaders te ontwikkelen kost tijd.
62. Het oorspronkelijke plan tot realisatie van een nieuw milieupark is voorlopig uitgesteld. Middels een quick scan wordt op dit moment een alternatieve locatie alsnog beoordeeld. Indien dit geen haalbare business case oplevert, wordt gekeken of het aantal te scheiden grove huishoudelijke afvalstromen op de bestaande afvalbrengpunten verder kan worden geoptimaliseerd.
63. Doelstelling was om in 2018 een afvalscheidingspercentage van 60% te behalen; met de invoering van Diftar in 2017 is al in dat jaar een scheidingspercentage van 64% gerealiseerd.
64. Voorwaarden hiervoor moeten nog worden besproken met nieuwe college.
66. Op dit moment ligt er een vraag naar aanleiding van de constructie van de gemeentelijke daken en in hoeverre ze bestendig genoeg zijn om er een groen dak van te maken. Tegelijkertijd kijken we naar niet gemeentelijke panden die qua ligging beter bijdragen aan de gemeentelijke doelstelling van de stad om die klimaat bestendig te maken.
Thema | Product | Status | Afwijking (x 1.000 euro) |
Doelstelling A: Behouden en versterken van de dynamische en vitale stad. | |||
1. Stedelijke ontwikkeling | Ruimtelijke ontwikkeling | -1.236 | |
Bestemmingsplannen | |||
Grondbedrijf | |||
Locatieontwikkeling | |||
Doelstelling B: Stimuleren van de bruisende stad. | |||
2. Beleving in de (binnen)stad | Cultuur | ||
Evenementen en citymarketing | |||
3. Binnenstad (centrum) | n.v.t. | ||
Doelstelling C: Burgers wonen in leefbare en veilige wijken en leveren daar een bijdrage aan. | |||
4. Burger- en overheidsparticipatie | Stadsdeelsgewijs werken | 50 | |
5. Openbare orde en veiligheid | Openbare orde en veiligheid | ||
6. Beheer en onderhoud openbare ruimte | Parkeerbeheer | ||
Begraafplaatsen | |||
Beheer wegen | |||
Gladheidsbestrijding |
-172 +36 |
||
Havens en markten | -90 | ||
Openbare verlichting | |||
Stadsdeelbeheer | -300 | ||
Beleid leefomgeving | |||
Riolering | |||
7. Stadsdeelgewijs werken aan lokale duurzame initiatieven (Weconomy) | n.v.t. | ||
8. Wettelijke taken en deregulering |
Vergunningen leefomgeving | ||
Handhaving bouwwerken en bedrijven | -514 | ||
Handhaving openbare ruimte | -95 | ||
Doelstelling D: Stimuleren van een duurzame leefomgeving. | |||
9. Duurzame energievoorziening | Duurzaamheid | -112 | |
10. Afvalstoffen: afvalloos Twente | Afvalstoffen |
- 55 +55 |
|
11. Circulaire Economie | Circulaire Economie | ||
12. Klimaatadaptatie | Klimaatadaptatie | ||
Resultaat bedrijfsvoering | Domein fysiek |
-430 +430 |
|
Totaal voor bijsturing | -2.433 |
Legenda: = tegenvaller; = risico; = conform begroting; = meevaller; = neutrale wijziging.
Toelichting afwijkingen
Ruimtelijke ontwikkeling (-1.236K)
Knelpunt inzet bij stedelijke ontwikkeling
Er is recent een nieuwe Ruimtelijke Ontwikkelingskoers “Enschede kiest vanuit het hart” opgesteld. De ruimtelijke ontwikkeling van de stad is afgelopen jaren fors veranderd. De rol van partners in de ontwikkeling van de stad is veel groter geworden, mede ingegeven door het verdwijnen van middelen bij de gemeente om zelf te investeren in de ruimtelijke ontwikkeling van de stad. Ook de tijd van grootschalige nieuwbouwwijken is voorbij. De stad ontwikkelt zich veel meer organisch. Nieuwe ontwikkelingen worden zo veel mogelijk ingepast in het bestaande stedelijk weefsel. Dit maakt de opgaven complexer dan voorheen. Meer faciliterend en daarmee veel meer integraal aan de voorkant afwegen welke belangen we laten prevaleren in de beperkte ruimte die er in de bestaande stad is. De personele formatie van vier jaar geleden is niet meer passend bij de vraag die er nu ligt. Toen waren er nauwelijks initiatieven van derden in de stad. Nu hebben we het momentum mee en zijn er veel partijen die willen investeren in Enschede. Om die initiatieven goed te kunnen faciliteren en de juiste kaders mee te kunnen geven, zijn er ontwikkelmanagers, stedenbouwkundigen en planologen nodig. Deze medewerkers werden voorheen uit projecten betaald. Nu draaien we zelf die projecten niet meer, wat leidt tot ongedekte kosten. Om de partijen die willen investeren in de stad, daadwerkelijk te kunnen laten investeren op een manier die past bij de koers die we hebben ingezet, moeten we het deel dat met algemene middelen wordt gefinancierd, uitbreiden.
Dit knelpunt is in de Financiële Foto in twee delen gesplitst. Voor de jaren tot en met 2020 is er sprake van een onontkoombaar & onuitstelbaar (o&o) knelpunt, aangezien het betreffende personeel bij de gemeente in dienst is en directe reductie van formatie niet haalbaar is. Voor de jaren vanaf 2021 is dit punt als beleidswens geformuleerd.
Tekort dekking kostenplaats Opdrachtgevers ontwikkeling
Dit betreft de Nog Te realiseren Omzet (NTO) van de opdrachtgevers ontwikkeling. Om dit tekort terug te brengen wordt gekeken naar mogelijkheden om de kosten te dekken uit de eindproducten waar de opdrachtgevers aan werken. Daarmee vindt er een verschuiving van het knelpunt plaats en kan er minder uit de betreffende eindproducten worden betaald. Deze consequenties maken we inzichtelijk. Ook hiervoor geldt dat het een onontkoombaar & onuitstelbaar (o&o) knelpunt is voor de jaren tot en met 2020, vanwege de huidige bezetting.
Knelpunt bij aanpak wijken / herstructurering
In het verleden maakten gemeenten en corporaties onderling afspraken over de verdeling van de kosten. Over het algemeen werd er afgesproken dat de zowel de gemeente als de corporaties beide ongeveer 50% van de totale kosten voor hun rekening namen. Dit zowel voor de plankosten als de kosten voor de aanpassingen in de openbare ruimte.
De laatste jaren wordt er niet meer gewerkt volgens deze verdeling. Zowel de gemeente als de corporaties hebben te maken met een aantal trends en ontwikkelingen die van invloed zijn op de afspraken. Zo heeft het Rijk de ISV-3 middelen en de BLS-subsidies stop gezet. Hierdoor zijn er geen middelen vanuit de gemeente meer beschikbaar om enerzijds de onrendabele toppen in de openbare ruimte mee af te dekken en anderzijds zijn er geen middelen meer om de gemeentelijke plankosten uit te dekken. Na het beëindigen van de gemeentelijke bijdrages in de plankosten, is de gemeente de totale kosten gaan doorbelasten. Dit heeft geleid tot veel onrust bij de corporaties, waarna er een collegebesluit is genomen voor de plankosten voor 2017 en 2018. Voor de vervolgjaren zijn nog geen afspraken gemaakt. Tevens is de omvang van de onrendabele toppen in de openbare ruimte nog onzeker, vandaar dat dit knelpunt alleen voor 2018 concreet is. Dit zowel voor de plankosten als de kosten voor de aanpassingen in de openbare ruimte.
Stadsdeelgewijs werken (+50K)
De lagere dan begrote lasten van 50.000 euro worden voornamelijk veroorzaakt door lagere verwachte uitgaven werkbudgetten.
Gladheidsbestrijding (-136K)
In 2018 en 2019 wordt de 736.000 euro van het begrote bedrag voor gladheidsbestrijding teruggebracht naar 600.000 euro. Risico hiervan is dat zelfs bij een normale gemiddelde winter een tekort ontstaat wat gemeentebreed opgevangen moet worden. Het beeld tot op heden is dat er sprake is van een normale winter. Daarnaast verwachten we nog een klein tekort van 36.000 euro die gedurende 2018 met incidentele meevallers worden opgevangen.
Havens en markten (-90K)
Bij de markten blijven de baten achter bij de verwachting als gevolg van deregulering en verzelfstandiging. Hierdoor onstaat er een nadeel van 90.000 euro. Wellicht kan dit als gevolg van een incidentele meevaller nog lager uitvallen.
Stadsdeelbeheer (-300K)
Als gevolg van de januaristorm moeten er extra materiele uitgaven gedaan worden om schades te herstellen voor een bedrag van 250.000 euro. In een raadsbesluit (juli 2017) is vastgesteld dat de gemeente overgaat naar een camerahandhavingssysteem zonder bollards om de toegang tot het stadserf te reguleren. Hiervoor is eenmalig 50.000 euro nodig.
Handhaving bouwwerken en bedrijven (-514K)
Op 20 februari 2018 heeft het college het uitvoeringsprogramma BVTH 2018 vastgesteld. Hiermee wordt het tekort opgelost om het minimale kwaliteitsniveau te bereiken op het terrein van met name toezicht en handhaving in het fysieke domein. De benodigde extra structurele middelen van 514.000 euro t/m 2019 en met ingang van 2020 714.000 euro structureel per jaar zijn niet begroot in de programmabegroting 2018. De provincie heeft op 21-03-2018 in het kader van het IBT (interbestuurlijk toezicht) vastgesteld dat op deze wijze weliswaar het minimum vereiste kwaliteitsniveau gehaald kan worden, maar dat de gezonde structurele financiële onderbouwing ontbreekt. Derhalve is de conclusie van de provincie ORANJE. Op dit moment is nog geen duidelijkheid hoe het tekort gedekt moet worden en door probleem situatie op de arbeidsmarkt is er momenteel ook nog te weinig personele capaciteit aangetrokken om het vereiste minimale kwaliteitsniveau te halen. Daarmee is er zowel een financieel als inhoudelijk probleem om het uitvoeringsprogramma te realiseren.
Handhaving (-95K)
Amendement woonoverlast
Voor de uitvoering van het amendement woonoverlast is structureel 60.000 euro noodzakelijk voor de inzet van toezicht en handhaving.
Collegebesluit koopzondag
Toezicht en handhaving op koopzondagen voor 2017-2018 dekken uit begrotingsprogramma Duurzame Leefomgeving conform collegebesluit van 11 april 2017. Budget is ontoereikend om problematiek in geheel 2018 aan te pakken. Aanpak vraagt meer uren aan toezicht (controle) en handhaving (juridische inzet).
Afval (0K)
De lasten voor plaagdierbestrijding zijn hoger dan begroot ( 55.000 euro). Echter verwachten we deze op te kunnen vangen met incidentele meevallers.
Duurzaamheid - Enschede wekt op (-112K)
In het participatieproces Enschede Wekt Op is besloten tot het opstellen van een structuurvisie energie (Energievisie). De (voorbereiding van de) opstelling van deze Energievisie kost door meerdere verdiepende vragen uit de raad en de samenleving meer dan vorig jaar bij de Zomernota 2017 was voorzien. Er zijn aanvullende vragen gesteld, wat betekent dat er meer ambtelijke inzet nodig is. En aanvullende adviezen van derden zijn gevraagd. Wij constateren dat de energietransitie breed leeft binnen de samenleving en ook de nodige discussies oproept. In het licht hiervan en in combinatie met de door de raad geformuleerde ambitie voor de energietransitie, is extra communicatie inzet nodig om het proces zorgvuldig te faciliteren. De meerkosten worden nu op maximaal 112.000 euro geschat.
Resultaat (Bedrijfsvoering) - (PM)
Door in 2018 het niet tijdig behalen van de deels opgelegde (personele) bezuinigingen, opwaardering van functies in HR21 en het generatiepact is er een intern tekort van 430.000 euro. Echter verwachten we dat we deze tekorten gedurende dit jaar grotendeels oplossen met incidentele meevallers. Daarnaast zijn er nog diverse risico's, waaronder de meerkosten van de OmgevingsDienst Twente, die (kunnen) leiden tot tekorten. Mede in het kader van het traject van de Taksforce voor de bijsturing 2018, zullen deze risico's/knelpunten worden gemonitord en zo mogelijk bijgestuurd.
Klik hier voor een uitgebreide beschrijving van de politieke speerpunten zoals opgenomen in de Programmabegroting 2018-2021
Actiepunten 2018 | Status |
Thema 1: Ontwikkelen (Stedelijke) Dienstverlening | |
1. We onze nieuwe gemeentebrede visie op dienstverlening "Enschede zorgt dat het klikt" extern en intern uitdragen. Inwoners en ondernemers weten wat ze van ons kunnen verwachten en dat geldt ook voor onze medewerkers. | |
2. We optimaliseren het inwonersplein, op basis van onze ervaringen in 2017 en onze toekomstverwachtingen. | |
3. We in 2018 de directe feedback op klantcontacten uitbreiden, hierdoor verbeteren en leren we continue; klantreizen maken hier ook onderdeel vanuit. | |
4. We versimpelen de wijze waarop we stuurinformatie over onze klantcontacten en communicatiekanalen verkrijgen. Hiervoor richten we een gemeentebreed dashboard in. | |
5. We vergroten de gastvrijheid van onze organisatie | |
6. We in 2018 de koppeling tussen onze Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) en Beheer Openbare Ruimte realiseren. Dit zorgt voor een verhoging van de kwaliteit van onze basisregistratie, een reductie van beheerlasten en actuele informatie voor de burger. | |
Thema 2: Regie voeren op de kwaliteit van dienstverlening | |
7. We de digitalisering van onze dienstverlening uitbreiden door de invoering van I-Burgerzaken. | |
8. De data die voortkomen uit onze ingevoerde telefonische spraakherkenning en uit social media analyseren en gebruiken om verbeteringen door te voeren. Doordat we weten waar mensen vragen over hebben, kunnen we kijken of en waar we onze (digitale) informatie moeten verbeteren. | |
9. We in 2018 uitvoering geven aan een Strategische Personeels Plan met als kern dat we de juiste houding, het bijbehorende gedrag en het vermogen hebben ons aan te passen aan de continu veranderende vragen, dit vormt de basis voor de dienstverlening van de toekomst. | |
10. We de Gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018 organiseren. We willen meedoen aan de pilot Centraal tellen om de kwaliteit van de telling te verhogen. | |
Thema 3: Communicatie | |
11. We gaan de Communicatievisie 2018 evalueren. | |
12. We maken een uitvoeringsplan 2018 op basis van de Communicatievisie 2016-2018 en de evaluatie. | |
13. We leggen op basis van de evaluatie en de aanbevelingen toekomstkeuzes voor, voor de nieuwe coalitieperiode. | |
14. Wij brengen de communicatie uitingen en producten op het gebied van citymarketing in kaart met als doelstelling om deze beter te kanaliseren en het Verhaal van Enschede optimaal uit te dragen. | |
15.In het kader van 'Goed Bestuur' gaan we het burgerjaarverslag opnieuw invoeren | |
16.We gaan samenwerken met de Newsroom053 rond de gemeenteraadsverkiezingen |
Actiepunten 2018 | Status |
Thema 4: Verbeteren van de financiële positie en verminderen van de financiële risico's | |
17. Wij werken aan een flexibele begroting. | |
18. Wij zorgen voor een weerstandsvermogen van minimaal 1,0. | |
19. Wij zullen vanuit onze evaluatie Verbonden partijen de mogelijke verkoop van aandelen onderzoeken. | |
20. We streven naar schuldenreductie door het verminderen van onze leningen aan derden en gaan terughoudender om met garantstellingen. Wanneer toch garantstellingen afgegeven worden, stellen wij scherpe voorwaarden (zoals bij FC Twente). | |
21. We hebben de omslagrente verlaagd van 5% bij de Programmabegroting 2014-2017 naar 2,5% bij de Programmabegroting 2018-2021 | |
22. Onze vastgoedportefeuille wordt verder afgebouwd. | |
23. De samen met onze partners aangepaste begroting van het Regionaal Bedrijventerrein Twente (RBT) zorgt voor een toekomstbestendiger grondexploitatie van het RBT. | |
24. Wij zorgen voor een verdere risicoreductie van onze grondposities door de verwerking van de gewijzigde BBV-regels en de verlaging van de omslagrente. | |
Thema 5: Werking budget sociaal domein. | |
25. Met ingang van programmabegroting 2016 is het budget sociaal domein ingesteld voor de duur van de coalitieperiode 2014-2018. In de tweede helft van 2017 wordt een evaluatie uitgevoerd, waarna een advies wordt opgesteld voor de komende periode. |
Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk; = conform verwachting; = boven verwachting; = neutrale wijziging.
17. Gezien de tekorten uit de financiële foto 2018 zal het dichten van de tekorten in 2018 gaan voor het flexibiliseren van de begroting.
18. De ratio is in de programmabegroting 2018-2021 in 2018 onder 1,0 geraamd als gevolg van de afspraken rond Richting aan Ruimte, zoals ook opgenomen in de paragraaf Weerstandsvermogen.
Actiepunten 2018 | Status |
Thema 6: Versterken samenwerking | |
26. Onze bestuursstijlen consistent en consequent te hanteren, passend bij de mate van participatie door inwoners van Enschede. Bij nieuwe besluitvormingstrajecten bepalen wij op basis van de participatiegraad van inwoners onze bestuurlijke rol. | |
27. Onze dossiervorming in het besluitvormingsproces verder te digitaliseren en beter toegankelijk maken voor inwoners, bestuurders en gemeentelijke organisatie. | |
28. Ons eigen presteren en cultuur in raad college en ambtelijke organisatie zorgvuldig te evalueren. | |
29. In samenwerking tussen de griffie en de ambtelijke organisatie zorgen we rond de gemeenteraadsverkiezingen voor: - Opkomst bevorderende maatregelen; - Het opstellen van overdrachtsdossiers in input voor de onderhandelingen; - Het actualiseren van onze indicatoren in samenwerking met de Raad; - Het inwerken van een nieuwe Raad en college. |
|
30. Het versterken van de interne en externe samenwerking met en tussen ambtelijke organisatie, bestuur en (overheids) organisaties, op dit thema gaan wij: - De Duitsland Agenda verder uitvoeren (zie programma Versterken Economie); - Op basis van de prioriteiten van het coalitieakkoord de netwerksamenwerkingen opnieuw beoordelen; - In regionaal verband samenwerken op het gebied van de Agenda voor Twente (zie programma Versterken Economie, Zomernota, intensivering A); - Op basis van deze nieuwe Agenda voor Twente samenwerken op de lobby dossiers; - De evaluatie van Regio Twente van de Twentse samenwerking aanbieden aan de raad. |
|
Thema 7: Versterken governance | |
31. Bij Governance geven wij versterking vorm door de uitvoering van het bijgestelde Beleidskader verbonden partijen: - Wij monitoren het maatschappelijk rendement van de verbonden partijen. - Wij sturen (bij) op de doelen, prestaties en middelen vanuit een duidelijke rolverdeling. - Wij versterken ons toezicht, op basis van een risicoanalyse, maar investeren ook in de kwaliteit van toezichthoudende organen van onze vennootschappen en stichtingen. - Op basis van onze evaluatie met verbonden partijen geven wij uitvoering aan de aanbevelingen. |
|
32. De versterking van het lokaal accountmanagement en contractmanagement geven wij vorm door: - Ons in 2018 te richten op de 25 gecontracteerde/gesubsidieerde instellingen met de grootste omzet binnen het sociaal domein. - Wij richten professioneel contractmanagement in voor o.a. Nieuw Enschedees Welzijn |
Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk; = conform verwachting; = boven verwachting; = neutrale wijziging.
Doelstelling D: Het zo efficiënt mogelijk faciliteren van gemeentelijke taken.
Actiepunten 2018 | Status |
Thema 8: Vastgoed | |
33. We geven verder vervolg aan de uitvoering van strategie op Vastgoed door de toepassing van ons beleidskader in de Stadsdelen en geven vervolg aan het verminderen van de vastgoedportefeuille. | |
34. We voeren de herschikking voor onderwijshuisvesting (primair onderwijs) uit. | |
35. We voeren de jaarlijkse risicoscan op Vastgoed op de gehele portefeuille uit en zetten de beheermaatregelen in gang. | |
36. Voor ons jaarlijkse onderhoud zijn prestatiecontracten afgesloten en realiseren we de duurzame voordelen. In het prestatiecontract is onder meer vastgelegd dat onze opdrachtnemer jaarlijks een voorstel tot 3% energiebesparing neerlegt, inclusief mogelijkheden tot alternatieve energieopwekking. In 2018 voeren we het volgende uit op het gebied van duurzaamheid: - We plaatsen zonnepanelen op sporthal de Brug en isoleren diverse platte daken - We onderzoeken de mogelijkheden tot verdere plaatsing van zonnepanelen op ambtelijk en maatschappelijke panden (o.a. Muziekcentrum, gevel Pathmoshal) en we verduurzamen de Noordmolen van label D naar minimaal label B (indien mogelijk energieneutraal) - We testen de volgende innovaties; thermostaatkranen met aanwezigheidsdetectie, folie op beglazing als isolatie of opwekking elektriciteit en isolerende verf op binnenwanden. |
|
37. Op basis van de conclusies en aanbevelingen van het uitgevoerde doelmatigheidsonderzoek op onderwijshuisvesting scherpen we ons beleidskader aan. . | |
Thema 9: Bedrijfsvoering | |
38. We intensiveren onze strategie op IT. | |
39. We geven uitvoering aan de motie modern werkgeverschap en geven verder invulling aan onze strategische HR-ontwikkeling. | |
40. We intensiveren strategische en innovatieve inkoop door: - Inkoop Enschede als koploper van innovatief inkopen in te zetten: we innoveren door nieuwe vormen van samenwerking/aanbesteding met maximale input vanuit de markt en samenleving en we sluiten aan bij landelijke kennisnetwerken - Nieuwe vormen van samenwerking te onderzoeken met de markt en burgers om te komen tot oplossingen voor een maatschappelijk probleem: voorbeelden zijn social impact bonds, innovatiepartnerschap en Right to Challenge. - Kennisontwikkeling: intensiveren van de samenwerking met externe partners zoals UT, Saxion, MST en Pianoo om te komen tot kennisuitwisseling en nieuwe vormen van samenwerking in inkoop: voorbeeld is Aanbesteding Deelvervoer. - Te adviseren over meer dan alleen inkoop en bij het aangaan van relaties met externen een bredere afweging van de juiste sourcingstrategie te maken (o.a. inkoop, subsidie, publiek private samenwerking). - Het versterken van professioneel contractmanagement binnen onze organisatie meer grip op verbonden partijen/instellingen/leveranciers te krijgen. |
|
41. We vertalen de resultaten uit de evaluatie van het inkoop- een aanbestedingsbeleid naar aanpassing van het beleid of de uitvoeringsnotitie en geven hierbij extra aandacht aan het stimuleren van inkoopopdrachten via ondernemers met een Werkpakt keurmerk. | |
42. De implementatie van het duurzaam vervoersconcept, wij willen het duurzaam mobiliteitsgedrag van het eigen personeel bevorderen en stimuleren. | |
43. Het wegwerken van de achterstanden op onze archivering. |
Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk; = conform verwachting; = boven verwachting; = neutrale wijziging.
Thema | Product | Status | Afwijking (x 1.000 euro) |
Doelstelling A: goede kwaliteit van de gemeentebrede dienstverlening | |||
1. Ontwikkelen (Stedelijke) Dienstverlening | Publieksdienstverlening | -400 +400 |
|
2. Regie voeren op de kwaliteit van dienstverlening | Gemeentearchief | ||
Verkiezingen | |||
Basisregistratie | -537 | ||
Bezwaar en beroep | |||
3. Communicatie | n.v.t. | ||
Doelstelling B: het bevorderen van een betrouwbare en voor de lange termijn houdbare financiële huishouding | |||
4. Verbeteren van de financiële positie en verminderen van de financiële risico's | Algemene inkomsten | +226 -289 |
|
Algemene uitkering | 0 | ||
Algemene belastingen | 200 -180 |
||
Rente & treasury | 645 | ||
5. Werking budget sociaal domein | n.v.t. | ||
Doelstelling C: het versterken van het onderlinge vertrouwen tussen inwoners en stadsbestuur en het versterken van de governance op organisaties die gemeentelijke doelstellingen realiseren | |||
6. Versterken samenwerking | College van B&W | 0 | |
Regionale samenwerking | 0 | ||
Ondersteuning College van B&W en directie | -215 | ||
Raad en commissies | 0 | ||
7. Versterken governance | n.v.t. | ||
Doelstelling D: het zo efficiënt mogelijk faciliteren van gemeentelijke taken | |||
8. Vastgoed | Onderwijsvoorzieningen: onderwijshuisvesting | ||
Sport- en wijkaccommodaties | |||
Vastgoedbedrijf | |||
9. Bedrijfsvoering |
Stelposten bedrijfsvoering | ||
Resultaat bedrijfsvoering | |||
Interne dienstverlening | -1.055 +510 |
||
Regionale dienstverlening | 179 | ||
Totaal voor bijsturing | -516 |
Legenda: = tegenvaller; = risico; = conform begroting; = meevaller; = neutrale wijziging.
Toelichting afwijkingen
Publieksdienstverlening (per saldo 0)
Het structurele tekort op stedelijke dienstverlening wordt in 2018 deels incidenteel ingevuld door strak te sturen op materiële budgetten, inhuur/vacatures en incidentele ruimte in het kapitaallastenbudget.
Basisregistratie (-537K)
Het tekort op het product basisregistratie ontstaat door de wettelijke verplichting om een nieuwe basisadministratie voor personen (BRP) in te voeren. De invoering van deze wettelijke verplichting is gestart in 2017 en heeft een doorloop in 2018. In 2017 was een tekort voorzien van 820.000 euro. Door verschuiving van het project zal een groot deel van de uitgaven van het project in 2018 plaatsvinden, zoals gemeld in de jaarrekening.
Algemene inkomsten (-63K)
Het tekort op het product Algemene inkomsten wordt voornamelijk veroorzaakt door een aantal structurele taakmutaties van het Rijk die (nog) niet rechtstreeks toe te wijzen zijn aan primaire onderdelen.
Algemene belastingen (+20K)
Hogere inkomsten van onder andere de onroerend zaak belasting (areaal uitbreiding) leiden tot een voordeel van 200.000 euro in 2018. Het nadeel betreft de hogere bijdrage aan de bedrijfsvoeringkosten van het GBT dan begroot, o.a. wegens de invoer van Diftar.
Rente en treasury (+645K)
Het positieve resultaat wordt veroorzaakt door hogere dividenduitkeringen en lagere rentelasten. Er zijn minder en goedkopere langlopende leningen nodig dan verwacht.
Ondersteuning college van B&W en directie (-215K)
In het verlengde van intensivering/aanscherping op thema's/projecten binnen de programma's vindt extra inzet binnen de concernstaf plaats, dit leidt tot een (deels structureel) tekort van 215.000 euro.
Interne dienstverlening (-545K)
Het tekort wordt voornamelijk veroorzaakt door:
Verhoging investeringskrediet t.b.v. ICT
De vertraging van de installatie van de nieuwe telefooncentrale heeft geleid tot verschuiving van uitgaven van 2017 naar 2018 (160.000 euro). Verder zijn er aanvullende kosten voor licenties in verband met de transitie van de mailmarshal naar een nieuw product, het verhogen van de digitale veiligheid, de invoering dataclassificatie, de afbouw van het eigen rekencentrum naar de cloud en de ondersteuning van de leverancier voor deze diensten (totaal 240.000 euro).
Wij stellen voor: | |
5. | om in 2018 een 0-jaarskrediet beschikbaar te stellen van 400.000 euro voor de kosten van o.a. licenties en deze te dekking via een onttrekking uit de IT reserve 0 jaars (BP-DFB-01). |
Regionale dienstverlening (+179K)
Door extra werkzaamheden voor Dimpact vanwege nieuwe deelnemers ontstaat een afwijking in opbrengsten voor derden (312.000 euro). Minder dienstverlening vanuit de afdeling P&O en een hoger afdracht van vennootschapsbelasting in verband met werkzaamheden voor derden leiden tot een verwacht resultaat van 179.000 euro voor het product regionale dienstverlening.