In de begroting 2017-2020 hebben wij de plannen gepresenteerd voor de korte en de lange termijn, met daarbij een toelichting met de gevolgen voor de financiën van de gemeente. Bij behandeling van de zomernota zijn we halverwege het begrotingsjaar 2017. In dit hoofdstuk geven we aan wat de stand van zaken is. Per programma wordt hier duidelijk wat de voortgang is op:
Bij het bepalen van de voortgang hebben we ons gebaseerd op de peildatum 31 maart 2017. Verder is met betrekking tot 2017 een aantal bijlagen bij deze Zomernota relevant:
Verwacht gemeente resultaat 2017
In de brief van 3 mei 2017 hebben we de raad geinformeerd over het verwachte negatieve resultaat van 14,4 miljoen euro voor 2017. Hierna hebben nog een aantal actualisaties plaatsgevonden maar dat heeft niet geleid tot een verandering van het verwachte negatieve resultaat. De oorzaak van het verwachte tekort ligt met name in een aantal landelijke ontwikkelingen. In verband met het uitgangspunt voor het college om bij een tekort groter dan 1 miljoen euro bijsturingsmaatregelen te nemen is per 3 mei jl. een verplichtingen- en selectieve vacaturestop ingesteld. De andere getroffen bijsturingsmaatregelen zijn onder andere het inzetten van de algemene reserve (het positieve rekeningresultaat van 2016 9,8 miljoen euro) en het inzetten van het positieve resultaat van de meicirculaire 2017 (500.000 euro) waardoor we per saldo een resultaat verwachten van ongeveer 0,6 miljoen euro negatief. Het volgende overzicht geeft inzicht in de verwachte financiele situatie voor 2017.
Programma (x 1.000 euro) | Resultaat 2017 | |
Maatschappelijke ondersteuning | -12.401 | |
Versterken economie | -2.127 | |
Duurzame leefomgeving | +34 | |
Dienstverlening en financieel beleid | +71 | |
Verwacht resultaat 2017 voor bijsturing | -14.423 | |
Bijsturingsmaatregelen: | ||
1. Inzet Algemene reserve (rekeningresultaat 2016) | +9.800 | |
2. Verplichtingen- en selectieve vacaturestop: | +3.525 | |
Maatschappelijke ondersteuning | +1.145 | |
Versterken economie | +1.400 | |
Duurzame leefomgeving | +460 | |
Dienstverlening en financieel beleid | +520 | |
Verwacht resultaat na bijsturing | -1.098 | |
3. Effect meicirculaire | +500 | |
Totaal verwacht resultaat 2017 | -598 |
Per programma zijn er zowel tegenvallers als meevallers te melden:
1. Inzet Algemene reserve (rekeningresultaat 2016): +9,8 miljoen euro
Als dekking voor het verwachte nadeel stellen we voor om uit de algemene reserve 9,8 miljoen euro in te zetten (dit betreft het rekeningresultaat 2016 na aftrek van bestemmingsvoorstellen).
2. Verplichtingen- en selectieve vacaturestop: +3,5 miljoen euro
Per programma zijn de effecten van deze genomen bijsturingsmaatregel als volgt:
3. Effect meicirculaire: +0,5 miljoen euro
Op 31 mei jongstleden hebben we de meicirculaire ontvangen. Hierin is een nabetaling opgenomen van 350.000 euro over 2016 en een bijstelling van het gemeentefonds voor ongeveer 150.000 euro. We stellen voor om deze voordelen in te zetten ter dekking van het verwachte nadeel 2017.
Er is een strakke regie en monitor georganiseerd op de ontwikkelingen in 2017. In het najaar zullen we conform de afspraken met uw raad een actualisatie opstellen over de financiele stand van zaken 2017 en u daarover informeren.
Wij stellen voor: | |
1. | Om de verwachte tekorten in 2017 zoveel mogelijk te beperken. En de resterende tekorten en overige verwachte voordelen, inclusief de voorgestelde bijsturingsmaatregelen, te betrekken bij de Gemeenterekening 2017. |
2. | Om de toevoeging 9,8 miljoen euro aan de algemene reserve uit het rekeningresultaat 2016 en het voordeel van de meicirculaire (500.000 euro) in te zetten als bijsturing voor 2017 en te betrekken bij de Gemeenterekening 2017. |
Klik hier voor een uitgebreide beschrijving van de politieke speerpunten zoals opgenomen in de Programmabegroting 2017-2020.
Actiepunten 2017 | Status |
Thema 1: Bevorderen gezondheid en actieve sportdeelname. | |
1. In 2017 wordt het lokaal gezondheidsbeleid geactualiseerd. | |
2. In 2017 wordt de lokale werkagenda met Menzis uitgevoerd. De agenda wordt bekostigd met middelen van Menzis (zorgverzekeringen) en Gemeente Enschede (WMO en inkomensondersteuning), met als belangrijkste projecten: - Pilot populatiemanagement Wesselerbrink - Kassabonnetjesproject - Collectieve zorgverzekering minima - Uitstroom bijstandsgerechtigden uit de bronheffing |
|
3. In het najaar van 2017 is er een visie op de Enschedese zwembaden en een uitwerking voor het nieuw te bouwen zwembad. Zwembad De Brug sluit per 1 januari 2018 | |
4. In het project 'Sporten op recept' wordt met de 1e lijns zorg en het voorliggende veld een plan gemaakt om meer door te verwijzen naar sport. | |
5. Het organiseren van verschillende maatschappelijke activiteiten, in de aanloop van het EK vrouwenvoetbal, om meer meisjes aan het voetballen/sporten te krijgen. | |
Thema 2: Aanbieden van algemene voorzieningen. | |
6. Er is een vastgesteld beleidskader Nieuw Enschedees Welzijn, dat de basis biedt voor een toekomstbestendig en integraler welzijnswerk voor de komende jaren. | |
7. We doen ervaring op met een wijkgerichte welzijnsaanpak en meerdere welzijnspartners. | |
8. Bij het maken van de inhoudelijke resultaatafspraken met gesubsidieerde maatschappelijk partners leggen we de verbinding met de doelen uit de stadsdeelagenda’s. | |
9. Een verlaging van de inkoop van 2e lijns zorg (product WMO begeleiding) door uitbreiding bestaande algemene voorzieningen | |
10. We gaan verder met de uitvoering van het Actieplan Vrijwillige inzet met de thema’s: overkoepelend punt Vrijwillige Inzet Enschede, bevorderen meedoen specifieke doelgroepen, inspelen op wensen en eisen hedendaagse vrijwilliger, inzet van social media, vrijwilligerswaardering en vermindering van drempels | |
Thema 3: Jongerenwerk en opvoedondersteuning. | |
11. Het uitvoeren van huisbezoeken bij ouders of opvoeders (circa 200) om hen mee te laten doen met activiteiten en om in beeld te brengen welke behoefte er bij de bezochte ouders is aan opvoedingsondersteunende activiteiten (‘Stap In’) | |
12. Wij initiëren ontmoetingsgroepen voor ouders met jonge kinderen (circa 25-30 groepen) in alle stadsdelen. | |
13. Wij bieden diverse (opvoed)cursussen en/of themabijeenkomsten, veelal op scholen. | |
14. We bieden ‘Spel aan Huis’ aan: interventie waarbij de ontwikkeling van jonge kinderen door en in het spel in de thuissituatie centraal staat bij circa 40 gezinnen thuis. |
Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk; = conform verwachting; = boven verwachting; = neutrale wijziging.
Toelichting
Punt 8: inhoudelijke resultaatafspraken met maatschappelijke partners
De ontwikkeling loopt trager dan gewenst, doordat de externe partners om allerlei redenen moeizaam in beweging komen. Dit thema zal de komende tijd extra aandacht krijgen, omdat het mogelijkheden biedt om de financiële tekorten in het sociale domein te verkleinen.
Doelstelling B: Een kwalitatief goede en toegankelijke ondersteuning (op maat) op het gebied van participatie, maatschappelijke ondersteuning en inkomen.
Actiepunten 2017 | Status |
Thema 4: Jeugdhulp (ondersteuning jeugd en gezin). | |
15. Het voortzetten van de transformatie van Jeugdhulp, als onderdeel van de lokale en regionale transformatieagenda's, zoals: | |
15a. Het inkoopproces van Jeugdhulp voor 2018 en verder is voorbereid, waarbij sprake is van inkoop passend bij de transformatie in de Jeugdhulp. | |
15b. De ontwikkeling van nieuwe combinaties voor wonen en zorg voor jongeren en (jong)volwassenen. | |
15c. De voortgang en resultaten van de Expeditie Enschede zijn in beeld gebracht. | |
15d. Er wordt onderzocht of Gezinshuis Compleet (gezin dat ondersteuning nodig heeft met gezinshuishuisouder(s) in één woning/nabijheid) mogelijkheden geeft om ondersteuning te bieden. | |
15e. Vergroten sturing van wijkcoaches op het voorkomen van dure 2e lijns voorzieningen als er kwalitatief geschikte, goedkopere alternatieven zijn. Dat kan onder andere door inzet in verbetering en het meer beschikbaar krijgen van 0e en 1e lijns voorzieningen. Dat kan ook door de inzet op het vergroten van contacten met externe verwijzers met als doel meer verwijzingen van externe verwijzers naar de wijkteams. | |
15f. Verder versterken en invulling geven aan de samenwerking wijkteams-onderwijs-zorgaanbieders: een integrale en efficiënte ondersteuning van het kind in het onderwijs en thuis. | |
15g. Inzetten op verdere standaardisatie en uniformering van de bedrijfsvoering in samenwerking met het ISD-programma in landelijke bestuurlijke en ambtelijke stuur- en werkgroepen. | |
Thema 5: Ondersteuning cliënten en mantelzorgers. | |
16. We gaan door met de uitwerking van het Actieplan Mantelzorg. | |
Thema 6: WMO-maatwerkvoorzieningen. | |
17. Per 2017 wordt Ondersteuning Huishouden (OH) uitgevoerd volgens de nieuwe aangescherpte werkwijze, zoals vastgelegd in de gewijzigde verordening en beleidsregels. | |
18. Ondersteuning Maatschappelijke Deelname (OMD), Ondersteuning Zelfstandig Leven (OZL) en Kortdurend Verblijf (KDV) worden uitgevoerd volgens nieuwe contracten, door de organisaties die zijn gecontracteerd op basis van het bestek voor de nieuwe aanbesteding (uitgevoerd in 2016 in Samen-14-verband). | |
19. De regionale visie op vervoer (2016) wordt verder uitgewerkt. | |
20. Uitwerken en vaststellen van het referentiekader voor beoordeling van de kwaliteit van WMO-voorzieningen, inclusief het toezicht daarop. | |
21. Uitvoering van het verplichte jaarlijkse cliëntervaringsonderzoek onder WMO-cliënten. | |
22. Het beleidsplan WMO voor 2017 en verder wordt opgesteld in relatie tot de Transformatieagenda sociaal domein en de uitgangspunten van het beleid over de inclusieve samenleving. | |
Thema 7: Woonbegeleiding. | |
23. Er is samen met regiogemeenten een visie opgesteld voor doordecentralisatie Beschermd wonen per 1 januari 2020. | |
24. Er zijn meer mogelijkheden voor (jongeren)huisvesting gecreëerd. Hierover worden afspraken met corporaties, zorgaanbieders en vastgoedontwikkelaars gemaakt. | |
25. Alle gesubsidieerde instellingen voor Beschermd wonen beschikken over het keurmerk voor de gedragscode Beschermd Wonen Twente. | |
Thema 8: Maatschappelijke en vrouwenopvang. | |
26. Er is een structurele locatie voor de winternoodnachtopvang. | |
27. Samen met betrokken organisaties wordt de mogelijkheid tot uitbreiding van KamerRaad onderzocht. Dit is een woonvoorziening met begeleiding voor jongeren die een ROC-opleiding volgen en die door thuisomstandigheden dreigen uit te vallen. | |
Thema 9: Inkomensondersteuning. | |
28. Wij verhogen de inkomensgrens van Stichting Leergeld in 2017 naar 120 procent. | |
29. Samen met de ‘Werkgroep werk’ wordt gewerkt aan de opzet van de monitor zodat - conform de Kadernota Armoedebeleid - in 2018 voor het eerst gerapporteerd kan worden over de resultaten. | |
30. In het kader van de City Deal inclusieve stad experimenteren we met alternatieve werkwijzen op het gebied van armoedebestrijding en schuldhulpverlening die binnen het reguliere stelsel van regels niet mogelijk zijn. |
Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk; = conform verwachting; = boven verwachting; = neutrale wijziging.
Toelichting
Punt 15, inkoopproces Jeugdhulp
De voorbereiding in regionale samenwerking loopt. Een verdere transformatie in regionale inkoop tussen de 14 gemeenten en aanbieders is voor 2018 niet gereed. Er wordt nu naar 2019 toegewerkt. Dit heeft met name te maken met de gebleken complexiteit binnen jeugdhulp. Ondertussen wordt door Enschede wel onderzocht waar mogelijkheden liggen om afspraken te maken voor 2018 met zorgaanbieders, wat moet leiden tot efficiëntere inkoop.
Punt 29 Armoedebeleid
In de tweede helft van 2017 wordt voor de tweede keer de Minima-effectrapportage door het Nibud uitgevoerd. Het Nibud heeft aangegeven dat het aannemelijk is dat de aanvullende maatregelen op het gebied van kinderen in armoede een positief effect hebben op de inkomenspositie van minimagezinnen.
Legenda: = tegenvaller; = risico; = conform begroting; = meevaller; = neutrale wijziging.
Toelichting
Product Algemene maatschappelijke voorzieningen (-206.000 euro)
Er wordt beleid gevoerd om meer te verwijzen naar algemene voorzieningen in plaats van in te zetten op duurdere tweedelijns voorzieningen. Er zijn hierdoor meer subsidies (128.000 euro) verstrekt dan oorspronkelijk in de begroting voorzien. Op termijn zal dit leiden tot een afname van de kosten in de tweede lijns voorzieningen. Daarnaast is sprake van hogere kosten van de Regio Twente (onderdeel GGD). De begroting van de Regio Twente is hoger vastgesteld (100.000 euro) zonder dat in de gemeentelijke begroting een aanpassing heeft plaatsgevonden.
Product Jeugdhulp vrijwillig kader (+0,9 miljoen euro) en gedwongen kader (-6,4 miljoen euro)
Per saldo wordt op het onderdeel jeugdhulp een tekort verwacht van circa 5,5 miljoen euro. Dit is een gevolg van budgetverlagingen door het Rijk in de septembercirculaire 2016, waarvan het hoogst onzeker is of de uitgaven ook lager zullen uitvallen (cliënten naar de Wlz), een stijgende lijn in de jeugdhulp uitgaven en kosten voor de groep 18+ die nu via verlengde jeugdhulp worden bekostigd, maar feitelijk ook een relatie hebben met de WMO uitgaven. Er is een taskforce Jeugdhulp opgericht om te zoeken naar maatregelen om de uitgaven te kunnen bijsturen. Dit is lastig omdat circa 60 procent van de uitgaven ontstaat door externe verwijzingen, die door de gemeente beperkt beïnvloed kunnen worden.
Er is een risico dat nieuwe financiële tegenvallers optreden, omdat er meer aanvragen komen van cliënten voor jeugdhulp in de rest van het jaar dan nu voorzien. De gemeente is verplicht hiervoor een passende oplossing aan te bieden. Wij zullen u in de tweede helft van het jaar over de ontwikkelingen nader informeren.
Product WMO begeleiding (-2,6 miljoen euro)
De rijksbijdrage is bij de septembercirculaire 2016 verlaagd maar bij de meicirculaire 2017 verhoogd (per saldo circa 1,0 miljoen euro verlaagd). Dit is met name het gevolg van startstreepmutaties (verwachte doorstroom van cliënten richting Wlz), waarvan niet zichtbaar is dat deze verlaging in de uitgaven zich zal voordoen. Daarnaast is in 2016 zichtbaar geworden dat de werkelijke uitgaven ten opzichte van begroting fors stijgen en dat ondanks voordelige prijseffecten van de inkoop 2017 sprake zal zijn van een tekort van 1,3 miljoen euro. Er worden bijsturingsmaatregelen ontwikkeld, waarvan het de verwachting is dat deze nog geen effect zullen hebben op de financiële uitkomst 2017, maar pas vanaf 2018.
Er ontstaan extra kosten voor toezicht en handhaving van 400.000 euro. Bij deze Zomernota is onder de intensiveringen 2018 en verder een bedrag opgenomen om kwaliteit, toezicht en handhaving vorm te kunnen geven. Om hier al in 2017 mee aan de slag te gaan, zijn nu aanvullende middelen nodig.
Product WMO individuele voorzieningen (-2,4 miljoen euro)
In 2016 heeft een uitspraak van de Centrale Raad van Beroep ervoor gezorgd dat wij ons beleid voor huishoudelijke ondersteuning hebben moeten aanpassen. Dit leidt tot incidenteel extra personele kosten van circa 1 miljoen euro, doordat voor alle cliënten nieuwe afspraken gemaakt moeten worden. Daarnaast nemen ook de kosten voor de voorziening toe met circa 1,4 miljoen euro, doordat op basis van een onafhankelijk objectieve norm de activiteiten zijn gewaardeerd. Daarnaast zijn naast de basismodule, vijf extra modules toegevoegd.
Product Opvangvoorzieningen (-248.000 euro)
In december 2016 heeft het college van B&W besloten om de Bed Bad Brood regeling voor uitgeprocedeerde asielzoekers te verlengen ondanks het besluit van het Rijk de financiële ondersteuning van gemeenten hierin te beëindigen. Dit leidt tot een verwacht tekort van circa 300.000 euro.
Product Inkomensondersteuning (-304.000 euro)
Op de Collectieve Ziektekostenverzekering Minima (CZM) ontstaat een tekort van 117.000 euro als gevolg van een toegenomen gebruik van deze verzekering. Daarnaast vallen de kosten van de Stadsbank Oost Nederland hoger uit dan geraamd. Met name de opnieuw toegenomen kosten van bewindvoering zijn hiervan de oorzaak.
Resultaat Bedrijfsvoering (-1,2 miljoen euro)
De transformatie en de bedrijfsvoering maatschappelijke ondersteuning vragen nog steeds om een forse extra personele inzet en capaciteit. De begroting van 9,5 miljoen euro biedt onvoldoende dekking voor onze personele uitgaven. Hierdoor ontstaat een tekort. Het is niet mogelijk om op deze uitgaven bij te sturen omdat enerzijds contractuele verplichtingen zijn aangegaan die niet direct beëindigd kunnen worden zonder financiële consequenties en anderzijds omdat sprake is van noodzakelijk werkzaamheden ten behoeve van onder andere herindicaties ondersteuning huishouden.
Algemeen
Er zijn met betrekking tot Jeugdhulp bijsturingsmaatregelen opgesteld. De effecten van deze maatregelen zullen niet meteen zichtbaar zijn. Dit heeft enerzijds te maken met het feit dat reeds veel verplichtingen voor 2017 zijn aangegaan en anderzijds dat er implementatie tijd gemoeid is met uitvoeren van de maatregelen.
1. Niet aanwenden van gereserveerde budgetten voor subsidies (370.000 euro)
Door gereserveerde budgetten voor subsidies niet aan te wenden is het mogelijk om 270.000 euro te besparen. Het betreft hier zowel een nog niet gealloceerd bedrag van 190.000 euro als een gealloceerd bedrag van 80.000 euro ten behoeve van Jarabee. De kosten voor Jarabee lopen nu via de inkoop van specialistische jeugdhulp. Daarnaast is het mogelijk om een budget voor materiële kosten van 100.000 euro niet te besteden in 2017.
2. Niet besteden middelen voor preventiebeleid jongeren (200.000 euro)
Voor een bedrag van 200.000 euro voor preventiebeleid jongeren (onderdeel van het coalitieakkoord 2014-2018) zijn nog geen verplichtingen aangegaan. Door dit bedrag niet te besteden is het mogelijk om het in te zetten als bijsturingsmaatregel.
3. Voordelige afrekening valpreventie (75.000 euro)
Een bedrag van 75.000 euro bestaande uit een voordelige afrekening valpreventie en het nog niet bestemde deel van het subsidiebudget GGZ, kan ingezet worden als bijsturingsmaatregel
4. Een deel van de middelen 'kinderen in armoede' niet besteden (0,5 miljoen euro)
Van de middelen "kinderen in armoede" van 1,2 miljoen euro, het deel waarvoor nog geen bestedingsvoorstellen zijn gedaan (0,5 miljoen euro op de bestedingslijnen Participatie en Ontwikkeling (lijn 2) en Innovatie en Actualiteiten (lijn 4) uit het raadsvoorstel) niet te besteden in 2017 kan er voor 0,5 miljoen euro aan de bijsturing worden bijgedragen.
Klik hier voor een uitgebreide beschrijving van de politieke speerpunten zoals opgenomen in de Programmabegroting 2017-2020.
Actiepunten 2017 | Status |
Thema 1 en 2: Versterken (internationaal) ondernemersklimaat & branche-aanpak en acquisitie | |
1. Het in 2016 opgezette acquisitieproces krijgt zowel intern als extern een steviger fundament. | |
2. De doelgroepen voor acquisitie zijn benoemd en we beschikken over concrete aanvalsplannen en bijbehorende marketinginstrumenten per speerpunt. | |
3. Er staat een compacte programma-organisatie die stuurt op het behalen van de afgesproken targets. | |
4. Er zijn afspraken gemaakt met regionale acquisitiepartners over de onderlinge rol- en taakverdeling met het gezamenlijke doel om meer bedrijven te laten vestigen in Twente. | |
5. We stellen het bestemmingsplan binnenstad vast. | |
6. Voor ondernemers met bouw- en verbouwplannen organiseren wij een eenduidig en warm ontvangst en een vlotte gemeentelijke besluitvorming. | |
7. De subsidieverlening uit het actieprogramma Binnenstad wordt in 2017 nog beter toegesneden op de ondernemers. | |
8. Vaststellen Twentebrede Visie Werklocaties. Na vaststelling van de visie start de implementatie. | |
9. Werken met het beleidsplan internationaal, door het inzetten van de (bestuurlijke) netwerken van Enschede en het ontwikkelen van projecten die de internationale uitstraling van de stad versterken. | |
10. Voor de ontwikkeling van Twente de internationalisering bij voortduring op de politieke en economische agenda plaatsen. | |
Thema 3: Versterken groene groei | |
11. De convenanten die met bedrijven zijn gesloten op basis van het Actieplan Duurzaamheid op de Josink Es en de Marssteden, om hun voorbeeldrol op het gebied van duurzame energie en energiebesparing te benadrukken, worden verder uitgerold naar meer bedrijven. | |
12. Op basis van het tweede spoor uit het Actieplan Duurzaamheid werken we waardeketens uit voor de langere termijn (biobased economy en circulaire economie). | |
13. Er wordt voor 2 jaar invulling gegeven aan de personele inzet voor de actielijn duurzaamheid binnen Strategie en Beleid EWO. | |
Thema 4: Faciliteren kansrijke economische projecten | |
14. De interesse voor vestiging of groei op Kennispark neemt flink toe. Dit leidt tot meerdere kavelreserveringen, waarvan eind 2016/begin 2017 zal blijken of dit leidt tot nieuwbouw op diverse plekken op Kennispark. | |
15. De founders van Kennispark Twente hebben een nieuw convenant gesloten, waarbij meer focus is aangebracht in de werkzaamheden van de stichting Kennispark Twente. Het gevolg hiervan is dat de regie voor de gebiedsontwikkeling van de innovatiecampus Kennispark in Enschede is overgegaan naar de gemeente Enschede. In 2017 gaan we werken vanuit een herijkt masterplan Kennispark. | |
16. In 2017 wordt het Innovatiepad (flow of innovation) aangelegd. Het Innovatiepad wordt een living lab voor technische innovaties. | |
17. Op initiatief van Demcon, een sterk groeiend bedrijf op Kennispark, wordt gewerkt aan de gebiedsontwikkeling op de hoek Auke Vleerstraat/Hengelosestraat. De uitvoering van de plannen start in 2017. | |
18. Ten behoeve van de ontwikkeling van het XL Businesspark wordt in 2017 vooral ingezet op het aantrekken van logistieke partijen. | |
19. De bestemmingsplannen voor Technology Base Twente worden ter vaststelling aan de Raad voorgelegd. | |
20. De adviezen voor Technology Base Twente van het kwaliteitsteam worden verankerd in beleidsregels ruimtelijke kwaliteit en de werkzaamheden van het kwaliteitsteam worden beëindigd. | |
21. Technology Base wordt neergezet als een gebied voor test- en ontwikkelcentrum voor drones, Safety & Security en AMM-proeffabrieken. | |
22. Met het Topteam worden in 2017 nieuwe afspraken gemaakt over de inbedding van hun opdracht voor het concreet invullen van Technology Base Twente en het versterken van HTSM voor heel Twente. | |
23. Een aantal bedrijven in de sectoren Safety & Security, AMM en ‘drones’ vestigt zich in het gebied van Technology Base Twente. | |
24. Er komt een stappenplan voor de ontvlechting van de woongebieden in Technology Base Twente. | |
Thema 5: Bereikbaarheid (fysiek en digitaal) | |
25. Versterken van (eu)regionale en nationale bereikbaarheid van Enschede over de weg en per spoor. | |
26. Implementatie van bereikbaarheidsstrategie. | |
27. Meer aandacht voor lobby in 2017. | |
28. Uitvoering nieuwe N18 (rijkswaterstaat) en optimalisatie aansluiting A1 (provincie). | |
29. Verder investeren in optimalisatie lokaal wegennet, aandacht voor doorstroming bij verkeerslichten. | |
30. Verder investeren in fietsinfrastructuur en campagnes om fietsen te bevorderen. | |
31. Digitale bereikbaarheid faciliteren door totstandkoming breedband in buitengebied, waarbij realisatie afhankelijk is van het samenspel tussen aanbieders en deelnamebereidheid bij inwoners en bedrijven. |
Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk; = conform verwachting; = boven verwachting; = neutrale wijziging.
Toelichting
Punt 11, Actieplan Duurzaamheid bedrijven op Josink Es en Marssteden
Binnen het thema Groene Groei lopen we op één actie achter bij de doelstelling. De convenanten met Josink Es en Marssteden zijn in 2016 niet ondertekend. Op dit moment wordt er nog steeds gesproken over de inhoud van de convenanten. Eén van de punten die daarbij zwaar speelt is de inzet van de gemeente. Daarbij wordt er onder meer gewezen op de stopzetting van de groene leges.
Doelstelling B: Een groter deel van de potentiële beroepsbevolking is aan het werk
Actiepunten 2017 | Status |
Thema 6: Vergroten zelfredzaamheid bij het vinden van werk binnen en buiten Enschede | |
32. Het belangrijkste actiepunt voor 2017 is het terugbrengen van het tekort op de BUIG. Daarbij blijven we inzetten op de drie actielijnen: meer banen, aan het werk en rechtmatigheid/participatie. | |
33. We gaan onderzoeken op welke wijze we structureel uit kunnen komen met het rijksbudget voor de bijstandsuitgaven. | |
34. De actielijn Meer banen is gericht op het binnenhalen van voor de doelgroep geschikte arbeidsplaatsen. Hier wordt invulling aan gegeven via acquisitie en de rode loper voor ondernemers. | |
35. We onderzoeken in 2017 hoe we optimale resultaten kunnen halen uit de periodieke herbeoordelingen, zowel op het gebied van rechtmatigheid als op het gebied van het stimuleren van de maatschappelijke participatie. | |
36. De actielijn Aan het werk is gericht op het bevorderen van uitstroom. Naast het continueren van de activiteiten gericht op uitstroom naar banen in Duitsland, wordt in 2017 ingezet op het organiseren van banenmarkten en het nog intensiever begeleiden van kansrijke werkzoekenden. | |
37. De samenwerkingsverbanden met diverse uitzendbureaus worden voortgezet. Ook doen we onderzoek naar het outsourcen van werkzaamheden van de afdeling Werk. Op basis van de bevindingen van het onderzoek naar outsourcing worden de eventuele acties voor 2017 bepaald. | |
38. Het programma Digitale Innovatie Arbeidsmarkt loopt tot eind 2016 (tweede fase). In het eerste kwartaal van 2017 worden de resultaten van deze tweede fase en de verdieping van een aantal onderwerpen bekend gemaakt. | |
39. Samen met externe partners wordt onderzocht of de digitale dienstverlening richting ondernemers verder kan worden verbeterd. Hierbij wordt nadrukkelijk de samenwerking met het UWV gezocht. | |
40. De criteria voor het Werkpact keurmerk worden geactualiseerd. Er wordt onderzocht of we hiervoor een instrument kunnen aanschaffen analoog aan het SROI-instrument (Social return on investment). | |
41. Met ingang van 1-1-2017 heeft het kabinet een aantal fundamentele wetswijzigingen doorgevoerd voor mensen met een arbeidshandicap (voorheen Sociale werkvoorziening). Met deze wijziging wordt per gemeente een taakstelling opgelegd voor het invullen van (beschutte) werkplekken voor mensen met een arbeidshandicap. Hiervoor kunnen mensen zich zelf aanmelden. Omdat de gemeente met deze wijziging verplicht worden tot het aangaan van dienstbetrekkingen voor mensen met een arbeidshandicap, zullen er zowel op financieel als arbeidsrechtelijk een solide basis ingeregeld worden. Inmiddels hebben de eerste medewerkers met een arbeidshandicap in Enschede een indicatie nieuw Beschut gekregen. | |
42. Voor 2017 gaan wij verder met het optimaliseren van de loonwaarde van alle medewerkers bij werkgevers. Door de organisatorische samenvoeging van de afdelingen die mensen met loonkostensubsidie plaatsen en mensen die gedetacheerd zijn begeleiden, verwachten we in 2017 de werkgevers nog beter te kunnen bedienen. Dit doordat we daar waar plekken niet meer door de SW kunnen worden opgevuld, we direct mensen met loonkostensubsidie kunnen plaatsen. | |
43. De verhuizing van de DCW aan de Kuipersdijk naar een nieuwe locatie. | |
44. De regionale werkgeversbenadering vanuit het Werkplein Twente staat. Er is sprake van een gezamenlijk, regionaal aanbod van werkgerichte arbeidsmarktinstrumenten. Daarnaast zorgen gemeenten en UWV dat werkzoekenden die niet in staat zijn het wettelijk minimumloon te verdienen, bemiddeld worden naar banen in het kader van 'de baanafspraak' met het Regionale Werkbedrijf. | |
45. Met de sociale partners zijn binnen het Werkbedrijf Twente doelen en acties geformuleerd om garantiebanen in Twente te blijven realiseren. Het Werkbedrijf Twente draagt daarmee bij aan de realisatie van garantiebanen zoals die in het sociaal akkoord is afgesproken tussen sociale partners en de Rijksoverheid. | |
Thema 7: Investeren in werkgelegenheid. | |
46. In samenwerking met de Regio Twente zetten we meer in op acquisitie voor de periode 2016-2018. | |
47. We onderzoeken in hoeverre we een start-upvriendelijke stand zijn en wat nodig is om dat verder uit te bouwen. | |
48. In 2017 hebben we een 'Duitslandagenda' met actiepunten om te komen tot een internationale metropoolregio. | |
49. Het houden van het evenement 'Duitslandweek'. Met dit evenement willen we Enschede op de kaart zetten als meest Duitse stad van Nederland. | |
50. Voortzetting acquisitie van Duitse ondernemingen voor zowel de binnenstad als voor onder andere Kennispark. | |
51. Het project: 8ting wordt uitgebreid met oriëntatie op de Duitse arbeidsmarkt, vacatures, cursussen en motivering. | |
52. Werken in de Zorg: pilot waarin 20 Nederlandse werkzoekenden een opleiding krijgen om vervolgens bij een Duitse zorginstelling aan de slag te kunnen. | |
53. Aanzet tot een Euregionaal Jobcenter. De huidige bemiddelingsactiviteiten vanuit het Werkplein willen we omzetten naar een samenwerkingsverband, waarin Duitse en Nederlandse bemiddelaars samen de euregionale arbeidsmarkt 'bedienen'. Met locatie in Gronau. | |
54. Twee projecten in samenwerking met de Wirtschaftsförderungen in de Euregio. | |
55. Social Impact Bond (SIB) Werken in Duitsland: de gemeente Enschede heeft zich gecommitteerd aan een samenwerking met ABN AMRO, Start Foundation (investeerders) en BOAS Werkt en de Kreishandwerkerschaft Steinfurt-Warendorf (uitvoerders) om in 2016-2019 (2,5 jaar) circa 138 werkzoekenden naar werk in Duitsland te begeleiden. In 2017 gaan de eerste groepen werkzoekenden van start. |
Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk; = conform verwachting; = boven verwachting; = neutrale wijziging.
Toelichting
Punt 32, tekort op de BUIG (Bundeling v Uitkeringen Inkomensvoorziening aan Gemeenten)
Wij verwachten in 2017 een tekort op het BUIG-budget van 4,0 miljoen euro. Na inzet van de beschikbare eigen middelen resteert een geprognotiseerd tekort op het BUIG-budget van 1,1 miljoen euro. Door een succesvolle aanpak lijkt de gemeente op basis van de meest recente cijfers voor 2017 geen beroep meer te hoeven doen op de vangnetuitkering van het Rijk omdat het tekort op de BUIG voor het eerste sinds jaren onder het eigen risico zou kunnen komen.
Punt 36, Actielijn Aan het werk
De gemakkelijkste groep is inmiddels bemiddeld. Resteert een moeilijker groep die een andere aanpak vraagt. We gaan de werkwijze en mogelijk het instrumentarium aanpassen aan de resterende groep van het Werkplein. We verwachten dat we met de nieuwe werkwijze ook deze groep binnen het Werkpleinbestand (beter) naar werk kunnen 'begeleiden'. Ook gaan we onze werkgeversdienstverlening meer differentiëren en onze focus richten op die werkgevers waar onze werkzoekenden de beste kans hebben.
Punt 38, programma Digitale Innovatie Arbeidsmarkt
De resultaten worden in het tweede kwartaal bekend gemaakt in plaats van in het eerste kwartaal.
Punt 51, 8ting wordt uitgebreid
Op dit moment vindt de uitbreiding van het project 8ting nog niet plaats, omdat eerst de evaluatie van dit project wordt afgewacht alvorens verdere uitbreidingen worden overwogen.
Doelstelling C: Meer jongeren met een opleiding die aansluit bij de arbeidsmarkt
Actiepunten 2017 | Status |
Thema 8: Onderwijs en talentontwikkeling. | |
56. De Lokale Educatieve Agenda (LEA) 2015–2018 bevat de belangrijkste gezamenlijke doelen met de onderwijspartners voor de komende twee jaren. Daartoe gaan we in 2017 de LEA-middelen nog intensiever inzetten op: wetenschap & technologie met programmeren, euregionale focus met Duits in het onderwijs, inzet van vouchers voor onderwijsbegeleiding, verder uitwerken van Alles-in-één-school, intensivering van de ondersteuningsstructuur, een taalintensief programma voor peuters onder nieuwkomers en de aanpak van het non-bereik van voor- en vroegschoolse educatie (VVE). | |
57. Samen met de partners Saxion en UT en opnieuw ROC werken we aan een internationale onderwijsagenda en aan het versoepelen van de overgangen tussen de onderwijsinstellingen onderling en met (startende) bedrijven. | |
58. Als centrumgemeente trekken we regionaal de inrichting van de nieuwe wettelijke taken van de Regionale Meld en Coördinatie (RMC) voortijdig schoolverlaten: voor alle jongeren die kwetsbaar zijn op de arbeidsmarkt. | |
59. De stichting Consent en het Stedelijk Lyceum vormen samen de International School Twente (IST) In 2017 werken zij aan een doorlopende leerlijn van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs voor de Internationale School Twente. Speerpunt in 2017 is de communicatiestrategie richting internationale bedrijven. Het Stedelijk Lyceum werkt daarbij aan het International Baccalaureate Diploma Program. IST wordt hiermee een toonaangevende voorziening voor kinderen uit de internationale gemeenschap in de regio Twente | |
60. Wij spannen ons in om nog meer peuters te laten deelnemen aan de voorschoolse voorzieningen. in 2016 zijn de peuter- en VVE-arrangementen goedkoper gemaakt voor vrijwel alle ouders, waardoor de toegankelijkheid opnieuw verbetert. Wij verwachten dat daarmee meer peuters een betere start krijgen in het basisonderwijs. | |
61. Als gevolg van een verwachte daling van de middelen van het onderwijsachterstandenbeleid na 2017, gaan wij in 2017, samen met de IKC-partners, scherpe keuzen voorbereiden in het onderwijsachterstandenbeleid voor 2018 en latere jaren. |
Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk; = conform verwachting; = boven verwachting; = neutrale wijziging.
Legenda: = tegenvaller; = risico; = conform begroting; = meevaller; = neutrale wijziging.
Toelichting
Product Algemene bijstand levensonderhoud (-759.000 euro)
Bundeling van Uitkeringen Inkomensvoorziening aan Gemeenten (BUIG) (-1,1 miljoen euro)
Bij de prognose is gerekend met een budget 2017 dat 1,1 miljoen euro lager is dan was begroot. Daarnaast is het aantal bijstandsgerechtigden meer gestegen dan was voorzien en vallen de effecten van het project 'Bijstandsuitgaven binnen rijksbudget' tegen waardoor de bijstandsuitgaven uiteindelijk 2,9 miljoen euro hoger uitvallen dan was verwacht. Wij verwachten hierdoor in 2017 een tekort op de BUIG-budget van 4,0 miljoen euro. Doordat in de begroting rekening is gehouden met een eigen risico van 2,9 miljoen euro resteert een tekort op het BUIG-budget van 1,1 miljoen euro.
Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2014 (Bbz) (+312.000 euro)
Gericht kredietbeheer heeft ertoe geleid dat de werkelijke baten in verband met de bijstand ter voorziening in de behoefte aan bedrijfskapitaal Bbz (Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004) groter zijn dan de door het Rijk genormeerd (de zogenaamde 'norm-baten'). In 2017 wordt een meevaller verwacht van 312.000 euro.
Fraudebestrijding / Sociale Recherche Twente (SRT) (+74.000 euro)
In 2017 wordt naar verwachting minder beroep gedaan op de dienstverlening van de sociale recherche waardoor sprake is van een meevaller van 74.000 euro.
Product Arbeidsmarktparticipatie (-1,2 miljoen euro)
Het uitvoeringsprogramma Enschedese Arbeidsmarkt Aanpak (EAA) leidt tot een tekort van 1,2 miljoen euro.
Product Uitvoering WSW (-1,0 miljoen euro)
Er is sprake van een tegenvaller die ontstaat door een verslechtering in de bekostiging door het Rijk. Dit is enerzijds het gevolg van bijstelling in de septembercirculaire 2016 met 400.000 euro en anderzijds door de verslechtering van de voorwaarden van het lage inkomensvoordeel (LIV) door het Rijk. Hierdoor ontstaat een negatieve afwijking op de loonkosten van 600.000 euro.
Product Brede talentontwikkeling (+363.000 euro)
Er is een overschot op het budget combinatiefuncties. De aangevraagde subsidies door onder andere sportverenigingen blijven achter bij de verwachting. Het lukt nog niet voldoende om combinatiefuncties gerealiseerd te krijgen.
Product Kinderopvang (+247.000 euro)
De beschikbare budgetten voor kinderopvangplaatsen worden niet volledig benut. De aanvraag voor subsidies blijft achter bij de beschikbare middelen.
Product Leerlingenvervoer (+177.000 euro)
Al enkele jaren is een overschot zichtbaar op dit budget. Met ingang van 2017 is het budget met 150.000 euro verlaagd. De verwachte uitgaven in 2017 zijn conform 2016. In 2017 loopt een nieuwe aanbesteding, de effecten daarvan zijn nog niet bekend.
Product Leerplicht / RMC (+74.000 euro)
Het voordeel wordt in belangrijke mate veroorzaakt door een hogere uitkering RMC van het Ministerie van Onderwijs (aanpassing maatstaven zoals indexering).
1. Diverse maatregelen (+1,2 miljoen euro)
Het is mogelijk om voor 1,2 miljoen euro bij te sturen. Deze bijsturingsmaatregelen betreffen:
2. Operationele uitgaven Sociale Werkvoorziening-bedrijf (+200.000 euro)
Binnen de operationele uitgaven van het SW-bedrijf zien we mogelijkheden om voor 200.000 euro bij te sturen. Dit heeft geen directe consequenties voor de reguliere bedrijfsvoering.
Klik hier voor een uitgebreide beschrijving van de politieke speerpunten zoals opgenomen in de Programmabegroting 2017-2020.
Actiepunten 2017 | Status |
Thema 1: Stedelijke ontwikkeling | |
1. Samen met partners een groot deel van de gebiedsvisies op de wijken in de stad opstellen. Op basis hiervan maken wij gebiedsgerichte afspraken met de corporaties. | |
2. We stellen een agenda Wonen & Zorg op en voeren deze vervolgens uit. | |
3. We doen een voorstel voor de aanpassing van de Gids Buitenkans. | |
4. We passen de monitoring van de woningvoorraad aan. | |
5. We dringen de plannen voor appartementen buiten de prioriteitsgebieden terug. | |
6. We ontwikkelen een nieuwe strategie voor de Zuiderval en de aanpalende gebieden. | |
7. We leggen een nieuw bestemmingsplan voor de ontwikkeling van groene woonmilieus in het plan Leuriks-Oost voor aan de Raad. | |
8. We sluiten de grondexploitatie Twekkelerveld af. | |
9. We maken een nieuw voorstel voor een tweede fase van het project 'Bouwen in de wijk'. | |
10. We verminderen en stroomlijnen het fysieke, economische en sociale beleid en de beleidsregels die relevant zijn voor de omgeving. | |
11. We verbeteren de besluitvorming over de fysieke ontwikkeling van de stad. | |
12. Vooruitlopend op de invoering van de Omgevingswet in 2019 gaan we experimenteren met een Omgevingsplan voor het Binnensingelgebied om leerervaringen op te doen. | |
13. We kiezen voor een globaal faciliterend bestemmingsplan voor de invulling van de voormalige luchthavenlocatie/TBT. | |
14. Wij gaan de tijdelijke formatie voor omgevingsmanagement uitbreiden. |
Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk; = conform verwachting; = boven verwachting; = neutrale wijziging.
Toelichting
Punt 5
Elke woning moet raak zijn. Nadere bestudering van de appartementenprogrammering heeft opgeleverd, dat veel van de programmering ook raak is qua plek en type: het gaat vaak over relatief ruime appartementen in het centrum of in een groen woonmilieu. Op de TETEM locatie in Roombeek laat het vigerende bestemmingsplan de realisatie van ca 280 appartementen in twee gebouwen toe. Dat volume is op deze locatie minder wenselijk. Bijsturing is gelet op de bestemming niet of slechts tegen enorme kosten (afkoop) mogelijk te maken. De plannen van de corporaties liggen vaak buiten het centrum. Voorstel is om deze nader onder de loep te nemen bij de Gebiedsvisies.
Punt 7
Na het vaststellen door de raad van "Richting aan Ruimte" zijn alle activiteiten rond Leurinks Oost gestopt.
Punt 9
De inventarisatie van locaties is uitgevoerd, maar er kon uit prioriteitstelling nog geen vervolg aan worden gegeven. Het genoemde vervolg wordt in de tweede helft van het jaar opgepakt.
Punt 11
Door voorziene en onvoorziene organisatie veranderingen heeft dit proces vertraging opgelopen. Waarschijnlijk kan dit de tweede helft van het jaar worden ingelopen.
Punt 13
Door benodigd aanvullend onderzoek loop het proces vertraging op.
Actiepunten 2017 | Status |
Thema 2: Beleving in de (binnen)stad. | |
15. In 2017 bespreken wij met de Openbare Bibliotheek, Twentse Welle, Wilminktheater, Atak en andere partners welke veranderingen nodig zijn voor een toekomstbestendige culturele sector voor Twente en Oost-Nederland op de lange termijn. | |
16. We werken toe naar een toekomstbestendig cultuuraanbod door te experimenteren met poduimkunst, musea en erfgoed en educatie & talentontwikkeling. | |
17. Poppodium Atak fuseert met het Hengelose Metropool. | |
18. Museum Twentse Welle stemt haar nieuwe profiel en programmering verder af met partners binnen het Roombeek Cultuurpark, zodat de beleving en bekendheid van het geheel blijft groeien. | |
19. De transitie van de bibliotheek vraagt in 2017 verdere concretisering van afspraken met partners in de stad. | |
20. cultuureducatie met kwaliteit krijgt een vervolgperiode van 4 jaar. | |
21. Enschede Promotie stemt haar aanscherping verder af met partijen in de stad en stapt over op een doelgroepenstrategie. | |
22. We stellen het evenementenprogramma 2017 vast. | |
Thema 3: Binnenstad (centrum) | |
23. Verder uitwerken van acties/activiteiten binnen de speerpunten van de Agenda Centrum, onder andere het opstellen van wijkprogramma’s. | |
24. Doorlopen van vaststellingsprocedure bestemmingsplan binnenstad. | |
25. Een vervolg geven aan diverse stedelijke ontwikkelingsprojecten, zoals de Spoorzone, de Laares, de Boddenkamp en de Bothoven. | |
26. Samen met marktpartijen verder vormgeven van de gebiedsontwikkeling Kop Boulevard en transformatie/herontwikkeling locatie Ariënsplein | |
27. Begeleiden van marktpartijen bij in voorbereiding zijnde ontwikkelingen en nieuwe initiatieven, waar mogelijk ondersteund vanuit het Actieprogramma Binnenstad. | |
28. Diverse mobiliteitsprojecten uitvoeren, waaronder wijkverkeerscirculatieplan Hogeland/Getfert en fietsmaatregelen. | |
29. Diverse beheer- en onderhoudsprojecten (riolering, wegen, water en groen) en wijkbeheerplannen uitvoeren. |
Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk; = conform verwachting; = boven verwachting; = neutrale wijziging.
Toelichting
Punt 19
De snelheid van de transitie van de bibliotheek blijft aandacht vragen. De beweging naar de (nieuwe) partners in de stad moet sneller.
Doelstelling C: Burgers wonen in leefbare en veilige wijken en leveren daar een bijdrage aan.
Actiepunten 2017 | Status |
Thema 4: Burger- en overheidsparticipatie. | |
30. Verkennen aan welke vernieuwingen behoefte is op het gebied bewonersvertegenwoordiging en zeggenschap (zie ook thema Versterken samenwerking). | |
31. Onderzoeken of binnen het ontwikkelproces naar betere manieren van vertegenwoordiging en zeggenschap van inwoners verschillende verbetermogelijkheden en werkvormen mogelijk zijn, waaronder de mogelijkheden van een pilot 'wijkaandeel'. | |
32. Een methode ontwikkelen om niet-wijkgebonden bewonersinitiatieven te faciliteren. | |
33. Het Sociaal Economisch Plan (SEP) en Herontwikkelingsplan Wesselerbrink-Noord gaan we in 2017-2018 afronden. | |
34. Het actieprogramma 'Thuisvoelen en Meedoen' uitvoeren en zorgen dat nieuwe stadsgenoten meedoen in Enschede en zich thuis voelen in de stad. | |
Thema 5: Openbare orde en veiligheid. | |
35. We stellen een ondermijningsbeeld op van de hele stad. | |
36. We organiseren een structureel 'Casusoverleg doelgroepen aanpak' om alle interventiemethoden goed op elkaar af te stemmen bij de aanpak van de (drugs)overlast. | |
37. In het kader van de aanpak van (drugs)overlast richten wij een meld- en analysepunt in met betrekking tot ondermijningssignalen. | |
38. We stellen een actueel veiligheidsplan 2017-2020 op en voeren dit uit. | |
39. We voeren een pilot uit om inwoners als partner op het gebied van veiligheid te betrekken. | |
40. We presenteren en passen onze resultaten en innovatieve oplossingen uit de Pilot Veilig Voetbal toe bij de wedstrijden van het EK Vrouwenvoetbal. | |
41. We verstevigen onze informatiepositie op het gebied van veiligheid met een veiligheidsdashbord, gebruikmakend van (big) data. | |
42. we voeren, samen met Twente Safety & Security, de City Deal Stedelijke Veiligheid uit. | |
Thema 6: Beheer en onderhoud openbare ruimte. | |
43. We actualiseren de 'Kaders voor het beheer en onderhoud van het openbaar groen 2014 – 2017' en het 'Openbare verlichtingsplan 2014 – 2017. | |
44. We starten een pilot (als eerste Dimpact-gemeente) samen met Dimpact voor het verder vereenvoudigen van de meldingen openbare ruimte via 'Slim Melden' voor bewoners, medewerkers en onze partners. | |
45. We onderzoeken samen met Duitse partners nieuwe mogelijkheden voor het beheer en onderhoud om zo meer kennis uit te wisselen. | |
46. We vullen van de resterende taakstelling in vanuit het traject conform raadsvoorstel. We gaan het maaibeleid heroverwegen om de ingezette verruwing deels terug te draaien. | |
47. We reconstrueren de Prinsessentunnel. | |
48. We starten met de aanleg van de stadsbeek. | |
49. We richten een kennispunt water in. | |
50. We evalueren de in 2016 met de ondernemers op de bedrijventerreinen Euregio en Havengebied gemaakte afspraken over zelfbeheer van de openbare ruimte. | |
Thema 7: Stadsdeelgewijs werken aan lokale duurzame initiatieven (Weconomy) | |
51. We communiceren over duurzame daden via de 'groene' pagina in de Huis-aan-Huis. | |
52. We organiseren bijeenkomsten (duurzaam sportcafé) voor sportverenigingen, waarin verduurzamingsmogelijkheden voor sportverenigingen door ambassadeurs worden toegelicht. | |
53. we ondersteunen duurzame bewonersinitiatieven. | |
Thema 8: Wettelijke taken en deregulering | |
54. We breiden de handhavingscapaciteit uit in de openbare ruimte. | |
55. We breiden de handhavingscapaciteit uit voor de invoering van Diftar. | |
56. We implementeren de in 2016 opgestarte 2e fase Deregulering Fysieke domein. | |
57. We evalueren de gedereguleerde producten van de 1e fase. | |
58. We bereiden een sociaal plan voor de medewerkers van de 14 gemeenten en de provincie die overgaan naar de nieuwe OD Twente (voormalige RUD). | |
59. We ontwikkelen het instrument van de groene leges door. |
Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk; = conform verwachting; = boven verwachting; = neutrale wijziging.
Toelichting
Punt 40
De ontwikkeling van een aantal innovatieve toepassingen kost meer tijd dan verwacht. De Pilot Veilig Voetbal wordt einde van het jaar opgeleverd. Vooralsnog wordt een deel van de innovatieve oplossingen ingezet bij het EK vrouwenvoetbal.
Punt 54
Er is incidenteel geld beschikbaar voor extra tijdige inzet. Deze tijdigheid maakt het in de huidige markt lastig om geschikt personeel te vinden. De werving loopt nog.
Actiepunten 2017 | Status |
Thema 9: Duurzame energievoorziening | |
60. We vertalen de resultaten van het participatieproces 'Enschede wekt op' in de uitwerking van enkele scenario’s voor de productie van duurzame energie tot 2030. | |
61. We toetsen die scenario's op de gevolgen voor het milieu in de vorm van een milieu-effectrapportage. | |
62. We bereiden een voorstel voor, voor het aanwijzen van locaties voor de (grootschalige) productie van duurzame energie, die vervolgens vertaald gaan worden in een structuurvisie/omgevingsvisie. | |
Thema 10: Afvalstoffen: afvalloos Twente | |
63. We voeren de tariefdifferentiatie in voor de inzameling van restafval als eerste stap om de inzamelresultaten (toename scheidingspercentage en afname hoeveelheid restafval per inwoner) te verbeteren. | |
64. We optimaliseren de afvalbrengpunten en de mogelijke inrichting naar één milieupark om aansluitend op de tariefdifferentiatie en de omgekeerde inzameling de mogelijkheden voor het aantal te scheiden grove afvalstromen verder uit te breiden | |
Thema 11: Circulaire Economie | |
65. De gescheiden inzameling van verpakkingsafval bij scholen en sportverenigingen combineren met de aanpak van zwerfafval. | |
66. Een project uitvoeren met het doel de organisatie van biomassaketens beter te stroomlijnen door de aanbodkant (buitengebied/landschapsonderhoud) beter te laten aansluiten bij de vraagkant. | |
67. Verkennen van de aanplant van biomassa (Olifantengras) op braakliggende gemeentelijke arealen. | |
68. De gescheiden inzameling van afval in openbare ruimte (proef in de binnenstad/stadserf). | |
69. Afvalcoaches inzetten die in de wijken burgers stimuleren tot preventie en een betere scheiding van huishoudelijk afval. | |
70. In samenhang met het thema WEconomy: het verbeteren van de afvalpreventie en de afvalinzameling en afvoer bij evenementen. | |
Thema 12: Klimaatadaptatie | |
71. We leggen de stadsbeek aan. | |
72. We stimuleren de afkoppeling van riool in lopende projecten. | |
73. We vergroenen de daken en openbare ruimte. | |
74. We nemen deel als proefgemeente in de landelijke greendeal. | |
75. We faciliteren groen op dak op onder andere het voormalige V&D-pand. | |
76. We onderzoeken samen met Saxion de mogelijkheden van een klimaatactieve regenton voor waterberging bij stortbuien. |
Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk; = conform verwachting; = boven verwachting; = neutrale wijziging.
Toelichting
Punt 64
Het haalbaarheidsonderzoek is afgerond en om financiële redenen wachten we op dit moment nog met de overgang naar één Milieupark.
Punt 74
Er is voor gekozen om een kleine gemeente proefgemeente te laten zijn i.v.m. de complexiteit en juridische consequenties. De leerpunten uit de ervaringen met deze proefgemeente komen terug in het onderzoek voor Enschede naar de aanpassingen in de heffingen voor riolering.
Legenda: = tegenvaller; = risico; = conform begroting; = meevaller; = neutrale wijziging.
Toelichting
Cultuur (-50.000 euro)
Het tekort van 50.000 euro betreft een saldo van diverse relatief kleine over- en onderschrijdingen binnen dit onderdeel.
Gladheidsbestrijding (-116.000 euro)
Door weersomstandigheden is in de eerste maanden van dit jaar het aantal gladheidsbestrijdingsacties hoger dan begroot. Hierdoor wordt een tekort over 2017 van 116.000 euro verwacht.
Resultaat bedrijfsvoering (+200.000 euro)
Een aantal incidentele meevallers leiden tot een voordeel op de bedrijfsvoering voor in totaal 200.000 euro.
Door uitvoering van bijsturingsmaatregelen is de verwachting dat programma Duurzame Leefomgeving aanvullend 460.000 euro kan bijdragen. De bijsturing zal onder meer plaatsvinden door:
Klik hier voor een uitgebreide beschrijving van de politieke speerpunten zoals opgenomen in de Programmabegroting 2017-2020.
Actiepunten 2017 | Status |
Thema 1: Ontwikkelen (Stedelijke) Dienstverlening | |
1. We richten onze communicatiestrategie 'Samen zorgen we dat het klikt' verder in op het stimuleren van het digitale kanaal om daarmee te komen tot een meer klantcontacten via digitale kanalen dan in 2016. | |
2. We voeren innovatieve oplossingen in zoals als spraakherkenning voor het kanaal telefonie, waarbij we zicht willen hebben op de effecten hiervan. | |
3. We voeren een pilot uit om - tegen kostprijs - reisdocumenten thuis te bezorgen bij zowel onze inwoners in Nederland als die in Duitsland. | |
4. We maken een start met zelfservice in het Stadskantoor, vanuit de principes van 'prettig contact'. Inwoners kunnen digitaal diensten regelen met hulp van onze gastvrouwen en -heren. | |
5. We evalueren de tot september 2017 lopende pilot Gezamenlijke Persoonlijke Dienstverlening, die we onder de vlag van KING samen met de Belastingdienst, de SVB, MijnOverheid en de Stichting Lezen en Schrijven uitvoeren. | |
6. We evalueren onze gezamenlijke nieuwe huisvesting voor overheidsdienstverlening (Publieksdienstverlening, UWV, Werk & Inkomen, Vergunningen, IND, Expat Centre, DUO, SVB en Belastingdienst) en optimaliseren waar nodig. | |
7. We sluiten aan op de berichtenbox van mijnoverheid.nl en passen de eerste werkprocessen hierop aan. | |
8. We voeren de nieuwe Burgerzakenmodules in. | |
Thema 2: Regie voeren op de kwaliteit van dienstverlening | |
9. We voeren nieuwe vormen van klantonderzoek in, gericht op meer directe feedback per kanaal en we voeren klantreisgesprekken. | |
10. Wij ontwikkelen initiatieven met toepassing van big data en open data. Hiervoor voeren we twee pilots uit om ervaring op te doen over de inzetbaarheid en toegevoegde waarde van (big)data: - Jeugd, werk en inkomen - Veiligheid |
|
11. Wij implementeren de relevante maatregelen uit de Baseline Informatiebeveiliging Gemeenten (BIG). | |
12. We zorgen dat onze gemeentelijke basisregistraties op orde zijn en alle afnemende applicaties zijn aangesloten op de basisregistraties. | |
13. We optimaliseren de management- en stuurinfo voor onze gemeentebrede dienstverlening verder met onder meer het instrument Vensters voor Dienstverlening. | |
14. We starten met een marktverkenning op het gebied van sensoren en data voor het realtime meten van grondwaterstanden, samen met de UT en met gebruik van LORA netwerk. | |
15. We voeren nieuwe pilotprojecten uit met studenten van Saxion. Zij maken apps met gebruik van (open) data van de binnenstad en doen onder meer verder onderzoek naar mogelijkheden voor gebruik van de wifi data: wat kan en wat mag. | |
16. We starten een nieuw open data portal van de gemeente Enschede. | |
Thema 3: Communicatie | |
17. Samen met wijk- en buurtraden en inwoners op zoek naar participatie bevorderende instrumenten, waarbij naar verbinding wordt gezocht tussen www.Jijmaaktdebuurt.nl, het burgerjournalistiek project Jij in de wijk en initiatieven als Nextdoor. | |
18. De interne communicatie en afstemming verder verbeteren door onder meer de verdere ontwikkeling van IntEns. | |
19. Het bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen via de gemeentelijke communicatie, onder meer door het verrijken van de gemeentelijke informatie in huis-aan-huis bladen met informatie over duurzaamheid. | |
20. Implementatie en uitdragen van het Verhaal van Enschede -intern en extern- met als doel het beter op de kaart zetten van Enschede en het versterken van de coördinatie met onze partners in en buiten de stad. | |
21. Het alert inspelen op (nationale en internationale) promotiekansen voor Enschede, onder meer door het bijhouden van een kalender met communicatiemomenten, gericht op het versterken van de economie en het vestigingsklimaat. | |
22. Het verder uitbouwen van de samenwerking met de Newsroom Twente. | |
23. Aanpassing van de organisatie van de crisiscommunicatie, als onderdeel van de doorontwikkeling van de regionale crisisorganisatie, met als doel snellere en slagvaardiger communicatie in crisissituaties. |
Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk; = conform verwachting; = boven verwachting; = neutrale wijziging.
Toelichting
Punt 1
Op basis van de communicatiestrategie 'Enschede zorgt dat het klikt' is een communicatieplan uitgewerkt. Omdat we eerst onze koers en strategie op het gebied van stedelijke dienstverlening willen (her)ijken, laat de implementatie even op zich wachten.
Punt 2
Implementatietraject voor spraakherkenning duurt langer. De leverancier levert niet conform afspraken. Er vindt overleg plaats met de leverancier voor een oplossing van dit knelpunt.
Punt 4
De invoering van selfservice in het stadskantoor loopt vertraging op omdat wij prioriteit geven aan de duurzame inrichting van het inwonersplein. Nadat dit proces afgerond is willen we gezamenlijk met onze partners de invoering verder vorm geven.
Punt 6
Er ligt naar aanleiding van de evaluatie een plan voor de optimalisatie van de huisvesting voor de begane grond in het Stadskantoor.
Punt 8
De invoering van een nieuwe burgerzakenmodule (iBurgerzaken) heeft een beperkte vertraging opgelopen van 8 weken. Het effect hiervan is dat een deel van de werkzaamheden uitgevoerd moeten worden tegelijkertijd met de voorbereidingen op de gemeenteraadsverkiezingen in 2018. Omdat gelijktijdige uitvoering risicovol is, hebben wij besloten de invoering van de nieuwe burgerzakenmodule te verschuiven tot na de gemeenteraadsverkiezingen 2018.
Punt 13
Vanwege gebrek aan capaciteit is de planning in de tijd opgeschoven.
Actiepunten 2017 | Status |
Thema 4: Verbeteren van de financiële positie en verminderen van de financiële risico's | |
24. Wij werken aan een flexibele begroting. | |
25. Wij zorgen voor een weerstandsvermogen van minimaal 1,0. | |
26. Wij zullen vanuit onze evaluatie Verbonden partijen de mogelijke verkoop van aandelen onderzoeken. | |
27. We streven naar schuldenreductie door het verminderen van onze leningen aan derden en gaan terughoudender om met garantstellingen. Wanneer toch garantstellingen afgegeven worden, stellen wij scherpe voorwaarden (zoals bij FC Twente). | |
28. Onze vastgoedportefeuille wordt verder afgebouwd. | |
29. De samen met onze partners aangepaste begroting van het Regionaal Bedrijventerrein Twente (RBT) zorgt voor een toekomstbestendiger grondexploitatie van het RBT. | |
30. Door onze aanpak Eigentijdse Gebiedsontwikkeling, waarin we ook de BBV wijzigingen meenemen, zorgen wij vanaf 2017 voor verdere risicoreductie op onze grondposities. | |
Thema 5: Werking budget sociaal domein. | |
31. Met ingang van programmabegroting 2016 is het budget sociaal domein ingesteld voor de duur van de coalitieperiode 2014-2018. In de tweede helft van 2017 wordt een evaluatie uitgevoerd, waarna een advies wordt opgesteld voor de komende periode. |
Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk; = conform verwachting; = boven verwachting; = neutrale wijziging.
Actiepunten 2017 | Status |
Thema 6: Versterken samenwerking | |
31. Raad en College versterken de samenwerking door het opzetten van een systeem voor juridische kwaliteitszorg. | |
32. Raad en College versterken de samenwerking door de aanpak van risicovolle functies. | |
33. Raad en College versterken de samenwerking door het delen van dilemma's aan de hand van dialoogtafels. | |
34. Samen met de stad, de inwoners en andere partners het ontwikkelproces naar betere vormen van bewonersvertegenwoordiging en zeggenschap in het kader van Samenlevingsgericht werken afronden. | |
35. Wij professionaliseren onze lobby-activiteiten door: A. In regionaal verband prioriteiten aan te geven op regionale dossiers: - Werkgelegenheid - Rijksgebouwen - Nieuwe regering na verkiezingen B. Specifieke Enschedese lobbyactiviteiten helder te beleggen in de organisatie voor de inhoudelijke dossiers zoals: - Duitsland - Cultuur - Bereikbaarheid |
|
36. De Raad en het College werken samen aan de vroegtijdige betrokkenheid van de inwoners in het besluitvormingsproces op de belangrijke thema’s met inachtneming van ieders rol en verantwoordelijkheid. | |
Thema 7: Versterken governance | |
37. Op basis van onze evaluatie met verbonden partijen geven wij uitvoering aan de aanbevelingen. | |
38. De raad zal de wijzigingen in het interbestuurlijk toezicht implementeren. | |
39. De Rekenkamer en de Rekeningcommissie werken aan vernieuwde toezichtvormen, die meer aansluiten bij de wijze waarop gemeenten hun taken uitvoeren (bijvoorbeeld meer taken door derden laten uitvoeren). | |
40. In 2017 starten de voorbereidingen van de gemeenteraadsverkiezingen in 2018. | |
41. In het kader van het thema Goed bestuur wordt het klachtencommissariaat omgezet in concrete toegevoegde waarde voor de burgers van onze stad met een lerende organisatie én bestuur. |
Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk; = conform verwachting; = boven verwachting; = neutrale wijziging.
Doelstelling D: Het zo efficiënt mogelijk faciliteren van gemeentelijke taken.
Actiepunten 2017 | Status |
Thema 8: Vastgoed | |
42. We stoten vastgoed af tenzij het niet verkrijgbaar is in de markt of de markt te duur is. | |
43. Onderwijsvastgoed wordt vanuit de wettelijke taak zo effectief en efficiënt mogelijk ingezet om goed onderwijs te faciliteren. | |
44. We geven verder vervolg aan de uitvoering van strategie op Vastgoed door de toepassing van ons beleidskader op de verschillende Stadsdelen en geven vervolg aan het verminderen van de vastgoedportefeuille. | |
45. We voeren de herschikking voor onderwijshuisvesting uit. | |
46. We voeren de risicoscan op Vastgoed op de gehele portefeuille uit en zetten de beheermaatregelen in gang. | |
47. Voor ons jaarlijkse onderhoud zijn prestatiecontracten afgesloten en realiseren we de (duurzame) voordelen. | |
48. We scherpen ons beleidskader aan op basis van de conclusies en aanbevelingen van het uitgevoerde doelmatigheidsonderzoek. | |
49. We realiseren zo nodig een derde locatie voor de Internationale Schakelklassen (ISK). | |
Thema 9: Bedrijfsvoering | |
50. We zetten IT als versneller/enabler in voor de levering van producten aan burgers, bedrijven en interne klanten. | |
51. We hebben alle bedrijfsvoeringstaken door het afwegingskader sourcen en regievoeren gehaald en een keuze gemaakt in de positionering/inrichting die het beste past bij de uitvoering van ons werk. Voor de onderdelen P&O en Communicatie hebben we de implementatie in gang gezet. | |
52. We innoveren op het gebied van inkoop met: A. Een innovatief aanbestedingstraject in het sociaal domein; B. Het uitvoeren van een pilotproject circulair inkopen warme dranken. |
|
53. We vertalen de resultaten uit de evaluatie van het inkoop- een aanbestedingsbeleid naar aanpassing van het beleid of de uitvoeringsnotitie en geven hierbij extra aandacht aan het stimuleren van inkoopopdrachten via ondernemers met een Werkpakt keurmerk. |
Legenda: = loopt achter, bijsturing heeft onvoldoende effect; = loopt achter, bijsturing mogelijk; = conform verwachting; = boven verwachting; = neutrale wijziging.
Toelichting
Punt 48
We zijn in afwachting van de nieuwe wetgeving rondom het integraal huisvestingsplan (IHP), om het beleidskader aan te scherpen.
Punt 51
Voor de afdeling Communicatie geldt dat op basis van de marktverkenning is gebleken dat outsourcing niet kansrijk is. Voor de afdeling Communicatie wordt ingezet op kwaliteitsverbetering, vergroten flexibiliteit en samenwerking met de markt waar mogelijk.
Legenda: = tegenvaller; = risico; = conform begroting; = meevaller; = neutrale wijziging.
Toelichting
Product basisregistratie (-820.000 euro)
Het tekort op het product basisregistratie ontstaat door de wettelijke verplichting om een nieuwe basisadministratie voor personen (BRP) in te voeren. In de programmabegroting 2017 (hoofdstuk 2.6) hebben wij aangegeven dat wij vorig jaar de omvang van deze operatie nog niet in konden schatten. Inmiddels is duidelijk geworden dat de wettelijke verplichting om vanaf 2018 producten en/of diensten digitaal aan te bieden en vanaf 2020 aangesloten te zijn op de landelijke voorziening BRP een forse investering betekent. Omdat het exacte bestedingspatroon voor deze invoering moeilijk in te schatten is stellen wij gelijktijdig voor de eventuele restant van de middelen bij de jaarrekening 2017 te storten in de reserve IT-IIP.
Product Bezwaar en Beroep (-100.000 euro)
De stijging van het aantal bezwaarzaken onder andere door overheveling van werkzaamheden vanuit het rijk naar gemeenten en stijging van tarieven voor rechtszaken heeft hogere uitgaven van gerechtskosten tot gevolg. Hierdoor wordt een nadeel van 100.000 euro verwacht.
Product Algemene inkomsten (-415.000 euro)
Het tekort op het product Algemene inkomsten wordt voornamelijk veroorzaakt door de ingeschatte gemeentebrede kosten voor de afdracht van vennootschapsbelasting en een aantal negatieve taakmutaties van het Rijk die (nog) niet rechtstreeks toe te wijzen zijn aan primaire onderdelen.
Algemene belastingen (1,6 miljoen euro)
Hogere inkomsten van onder andere de onroerend zaak belasting (areaal uitbreiding) leiden tot een voordeel van 1,6 miljoen euro in 2017.
Rente en treasury (+550.000 euro)
Het positieve resultaat wordt veroorzaakt door hogere dividenduitkeringen en rentebaten.
Ondersteuning college van B&W en directie (-262.000 euro)
In het verlengde van intensivering/aanscherping op thema's/projecten binnen de programma's vindt extra inzet binnen de concernstaf plaats, dit leidt tot een tekort van 262.000 euro.
Onderwijsvoorzieningen (+540.000 euro)
In verband met de aframing van boekwaarde op onderwijsgebouwen in 2016 is in 2017 sprake van lagere kapitaallasten. Dit valt incidenteel vrij in het resultaat van 2017 (de structurele vrijval wordt ingezet op de resterende taakstelling van onderwijshuisvesting).
Binnen- en buitensportaccommodaties (-116.000 euro)
Conform het raadsbesluit omtrent de Military en Sportpark Boekelo is een eenmalige afwaardering voorzien op de grond van Sportpark Boekelo.
Vastgoedbedrijf
Bij de Programmabegroting 2017-2020 is een raamkrediet beschikbaar gesteld voor Vastgoed van 1,0 miljoen euro.
Wij stellen voor: | |
3. | Om het investeringsbedrag van 1 miljoen euro te splitsen in een krediet van 450.000 euro voor Investeringen in Wettelijke en duurzame maatregelen en een krediet van 550.000 euro raamkrediet voor Vastgoed. |
Interne dienstverlening (-1,156.000 euro)
Tekort op interne dienstverlening
Het tekort wordt voornamelijk veroorzaakt door:
Aanvraag krediet aanvullende investeringen hal Stadskantoor
In mei 2016 is het Inwonersplein gerealiseerd. Na ingebruikname werd een aantal problemen geconstateerd. Bezoekers zijn niet tevreden over de wachtfaciliteiten. Medewerkers ondervinden hierdoor druk. De overlast veroorzaakt ziekteverzuim en hierdoor productieverlies. De effecten op ARBO zijn in eerste instantie onvoldoende afgedekt. Nadat veel oplossingsrichtingen, samen met het UWV, zijn onderzocht, is geconcludeerd dat het scheiden van wachten en werken de meest effectieve oplossing is. Hiervoor is het noodzakelijk een aanvullend krediet aan te vragen. De investeringslasten worden gedekt door een aanvullende (langere) huurperiode van het UWV en de vrijval van huisvestinglasten van het Werkplein in 2021.
Wij stellen voor: | |
4. | Om akkoord te gaan met een krediet van 990.000 euro ten behoeve van aanpassingen hal Stadskantoor om geconstateerde problematiek voor zowel burgers als medewerkers (gemeente en UWV) op te lossen. Voor de bijbehorende kapitaallasten is dekking beschikbaar vanuit aanvullende huuropbrengsten en vrijval kapitaallasten Werkplein. |
Verhoging investeringskrediet t.b.v. werkplekinrichting
Om onvoorziene, noodzakelijke vervangingsinvesteringen in het Stadhuis en het Stadskantoor uit te voeren is een aanvullend krediet nodig in 2017 van 115.000 euro. Voor de bijbehorende kapitaallasten is dekking beschikbaar in de reserve werkplekinrichting.
Wij stellen voor: | |
5. | Om het beschikbare gestelde krediet voor werkplekinrichting in 2017 met 115.000 euro te verhogen voor onvoorziene en noodzakelijke vervangingsinvesteringen. |
Verhoging investeringskrediet t.b.v. ICT
Vervangingsinvesteringen die gepland stonden voor 2016 (waaronder storage) zijn doorgeschoven naar 2017. Ook de accespoints voor WIFI voldoen technisch niet meer aan de gestelde eisen. Voorts moet er een beveiligingsupdate van de software plaatsvinden voor de in gebruik zijnde laptops die ouder zijn dan 3 jaar. De kapitaallasten van de extra investeringen in 2017 worden gedekt uit de vervangingsreserves van het IT bedrijf.
Wij stellen voor: | |
6. | Om het beschikbaar gestelde driejaars krediet voor de vervanging van servers, enclosures, storage, accesspoints WIFI voor 2017 met 747.000 euro te verhogen. |
Regionale dienstverlening (+250.000 euro)
Door een later dan geplande ontvlechting van (IT-)dienstverlening voor de Stadsbank alsmede extra werkzaamheden voor DIMPACT ontstaat een afwijking in opbrengsten voor derden (250.000 euro).
Voorgestelde bijsturingsmaatregelen (+520.000 euro):
Door te remmen op operationele werkbudgetten, stopzetten of temporiseren van vervanging vacatures en het optimaliseren van inkomsten is de verwachting dat het programma Dienstverlening en Financieel Beleid voor 520.000 euro kan bijdragen aan bijsturingsmaatregelen. Dit betekent wel dat op onderdelen de kwaliteit van dienstverlening afneemt en er geen ruimte is voor onvoorziene omstandigheden.