3.4. Dienstverlening en financieel beleid
A. Goede kwaliteit van de gemeentebrede dienstverlening |
--> |
1. Ontwikkelen (Stedelijke) Dienstverlening |
--> |
Publieksdienstverlening |
--> |
Lasten |
5.806 |
--> |
Baten |
3.598 |
2. Regie voeren op de kwaliteit van dienstverlening |
Gemeentearchief |
--> |
Lasten |
360 |
--> |
Baten |
10 |
Verkiezingen |
--> |
Lasten |
51 |
--> |
Baten |
0 |
Basisregistratie |
--> |
Lasten |
1.174 |
--> |
Baten |
0 |
Bezwaar en beroep |
--> |
Lasten |
1.196 |
--> |
Baten |
0 |
3. Communicatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
B. Het bevorderen van een betrouwbare en voor de lange termijn houdbare financiële huishouding |
--> |
4. Verbeteren van de financiële positie en verminderen van de financiële risico’s |
--> |
Algemene inkomsten |
--> |
Lasten |
2.954 |
--> |
Baten |
4.854 |
Algemene uitkering |
--> |
Lasten |
0 |
--> |
Baten |
337.778 |
Algemene belastingen |
--> |
Lasten |
1.958 |
--> |
Baten |
40.981 |
Rente & treasury |
--> |
Lasten |
20.186 |
--> |
Baten |
29.776 |
5. Werking sociaal deelfonds |
|
|
|
|
|
|
|
|
C. Het versterken van het onderlinge vertrouwen tussen inwoners en stadsbestuur en het versterken van de governance op organisaties die gemeentelijke doelstellingen realiseren |
--> |
6. Versterken samenwerking |
--> |
College van B&W |
--> |
Lasten |
2.105 |
--> |
Baten |
0 |
Regionale samenwerking |
--> |
Lasten |
880 |
--> |
Baten |
0 |
Ondersteuning College van B&W en directie |
--> |
Lasten |
3.386 |
--> |
Baten |
0 |
Raad en commissies |
--> |
Lasten |
2.173 |
--> |
Baten |
0 |
Klachtencommissariaat |
--> |
Lasten |
269 |
--> |
Baten |
0 |
7. Versterken governance |
|
|
|
|
|
|
|
|
D. Het zo efficiënt mogelijk faciliteren van gemeentelijke taken |
--> |
8. Vastgoed |
--> |
Onderwijsvoorzieningen: onderwijshuisvesting |
--> |
Lasten |
18.849 |
--> |
Baten |
1.187 |
Sport- en wijkaccommodaties |
--> |
Lasten |
7.054 |
--> |
Baten |
3.158 |
Vastgoedbedrijf |
--> |
Lasten |
13.184 |
--> |
Baten |
7.955 |
9. Bedrijfsvoering |
Stelposten bedrijfsvoering |
--> |
Lasten |
-4 |
--> |
Baten |
0 |
Resultaat bedrijfsvoering |
--> |
Lasten |
242 |
--> |
Baten |
0 |
Interne dienstverlening |
--> |
Lasten |
44.305 |
--> |
Baten |
12.569 |
Regionale dienstverlening |
--> |
Lasten |
7.233 |
--> |
Baten |
8.123 |
|
Wat gaan we doen?
De lijn die de raad heeft vastgelegd bij de programmabegroting 2015-2018 wordt gecontinueerd.
Het streven is een compacte, dienstverleningsgerichte organisatie met een solide financiële basis te vormen. Dit wordt gedaan samen met de partners van de gemeente waarbij de activiteiten worden beoordeeld op de mogelijkheid ze te kunnen outsourcen. Hiervoor is een uitvoeringsprogramma opgesteld.
Door verder in te zetten op digitale mogelijkheden en te vernieuwen verwachten we met minder middelen de goede dienstverlening in stand te houden. Door daarnaast betrokkenen meer inzicht te geven in openbare informatie (Open-data/ Big-data) worden vernieuwende bewegingen volgens het “Smart City concept" gefaciliteerd. De uitwerking van dit concept volgt in de Agenda Smart City Enschede vanaf eind 2015.
In 2016 streven we naar de onderstaande resultaten.
Doelstelling A: Goede kwaliteit van de gemeentebrede dienstverlening.
Actiepunten 2016 |
Thema 1: Ontwikkelen (Stedelijke) Dienstverlening |
- De overheidsdienstverlening wordt samen gebracht in het stadskantoor.
- De dienstverlening van de gemeente verbetert en digitaliseert door:
- De gemeente sluit zich aan op 'Mijn.overheid.nl'.
|
Thema 2: Regie voeren op de kwaliteit van dienstverlening |
- Er wordt gestart met 'zaakgericht werken' volgens de 'lean methode' waarbij met één proces aanvragen op een uniforme wijze worden afgehandeld.
- Open data wordt beschikbaar gesteld als onderdeel van big data om Enschede als Smart City te ondersteunen.
- In samenwerking met de NVVB wordt een dashboard ontwikkeld voor publieksdienstverlening, onderdeel van Vensters voor dienstverlening.
- In 2016 wordt er geëxperimenteerd met het verleggen van het eigenaarschap van de informatie richting inwoner en bedrijf.
- De Baseline Informatiebeveiliging Nederlandse Gemeenten (BIG) wordt als beleidskader vastgesteld. Deze maatregelen voor informatiebeveiliging worden voor 1 januari 2017 geïmplementeerd.
|
Thema 3: Communicatie |
- De binnenkort aan u voor te leggen communicatievisie wordt uitgevoerd. Deze is opgebouwd uit drie sporen:
1. Meldingen Openbare Ruimte; mogelijkheden om meldingen te maken en te volgen worden gemoderniseerd (App) en verbeterd (inzicht op digitale kaart). 2. De wijkprogramma's worden op de (digitale) kaart gezet (voorheen: wijkbegroting). 3. "Jij maakt de buurt" wordt een interactieve website.
- Door beter gebruik te maken van digitale middelen intensiveren we de communicatie met de stad en zet het college in op meer participatie uit de samenleving.
|
Doelstelling B: Het bevorderen van een betrouwbare en voor de lange termijn houdbare financiële huishouding.
Actiepunten 2016 |
Thema 4: Verbeteren van de financiële positie en verminderen van de financiële risico's |
- In het kader van de Eigentijdse Gebiedsontwikkeling is gestart met het onderzoek naar de effecten en mogelijkheden voor het verkorten van de looptijd van grondexploitaties (grexen) tot tien jaar. Dit is in lijn met de voorgenomen wijziging van de commissie BBV. Kanttekening hierbij is dat mutaties conform de BBV een mogelijke ingangsdatum van 1 januari 2016 kunnen hebben. De opdracht van de Eigentijdse Gebiedsontwikkeling is gerelateerd aan de huidige coalitieperiode. Binnen het fysieke domein is vanaf 2018 twee miljoen euro extra ruimte gecreëerd om de fysieke projecten in de stad te gaan herijken en toekomstbestendig te maken.
- De overige voorgenomen wijzigingen van het BBV rondom grondexploitaties gericht op risicoreductie, hebben betrekking op:
- het beperken van kostentoerekening aan grexen conform kostenverhaal WRO/BRO;
- het beperken van rentetoerekening aan grexen op basis van werkelijke rente vreemd vermogen.
- Er word onderzoek gedaan naar de toekomstige strategische rol en positie van de gemeente Enschede in de gemeenschappelijke projecten ADT, RBT en GEM. Voor het RBT wordt de afweging gemaakt of de huidige samenwerking kan worden gecontinueerd of dat, rekening houdende met gemeentelijke belangen, wordt overgegaan tot een andere vorm van samenwerken. Voor de GEM is besloten de samenwerking met ingang van 1 november te beëindigen. Voor ADT is er sprake van een advies van de Commissie van Wijzen om het gebied van de luchthaven te ontwikkelen tot een Technology Base Twente (TecBT). Het college van GS en B&W hebben vervolgens de opdracht gekregen het plan van aanpak tot uitvoering te brengen, waarbij één van de opdrachten is om de ontvlechting van de woongebieden te onderzoeken. De onderhandelingen zijn onlangs, na de provinciale verkiezingen, door beide colleges weer opgepakt.
- De vastgoedportefeuille wordt verder afgebouwd.
- Het traject 'richting aan ruimte' wordt uitgevoerd waarbij de projectenportefeuille tegen het licht wordt gehouden. Hierbij worden de projecten heroverwogen aan de hand van de programmering en prioriteiten.
- Met de uitvoering van het 'Deltaplan' wordt het risico gereduceerd dat we financieel niet met de middelen van het verdeelmodel voor inkomensvoorzieningen (BUIG) uitkomen.
- Het college streeft naar een verdere schuldreductie. Dit wordt onder meer bewerkstelligd door terughoudendheid bij het verstrekken van nieuwe geldleningen.
|
Thema 5: Werking sociaal deelfonds |
|
Doelstelling C: Het versterken van het onderlinge vertrouwen tussen inwoners en stadsbestuur en het versterken van de governance op organisaties die gemeentelijke doelstellingen realiseren.
Actiepunten 2016 |
Thema 6: Versterken samenwerking |
- Het college kiest voor een hernieuwde samenwerking in de regio nu de 'WGR+'-status vervalt. Daarbij wordt rekening gehouden met besluiten, wensen en bedenkingen die de raad meegegeven heeft bij de behandeling van het rapport van de commissie Robben. De Twentse griffiers trekken samen met de regio op ten behoeve van een actieve betrokkenheid van de gemeenteraden in de nieuwe samenwerking.
- De uitvoeringsagenda sourcing wordt uitgevoerd waarbij het college met concrete voorstellen komt voor taken die op de korte en middellange termijn in aanmerking komen voor nader onderzoek naar outsourcing. Hierdoor ontstaan nieuwe vormen van samenwerking.
- Het stadsdeelsgewijs werken wordt doorontwikkeld tot een nieuwe vorm van samenlevingsgericht werken. Dit wordt onder andere gedaan door de stadsconsultaties.
- Het college zoekt nadrukkelijker de samenwerking met Duitsland.
- De samenwerking met het Kennispark wordt versterkt.
- In lijn met de sportnota wordt het het sportbedrijf uitgewerkt. In 2016 leggen we keuzes voor aan de raad om op de langere termijn een gezonde sportexploitatie te garanderen. Daarmee wordt een splitsing gemaakt tussen 'vorming sportbedrijf' met een werkbare en gefaseerde start en 'een structureel gezonde exploitatie'.
- De klachtencommissaris komt in het voorjaar met zijn evaluatie; de gemeenteraad beslist aan de hand van de ervaringen over eventuele uitwerkingen of bijstellingen van de vastgestelde kaders.
|
Thema 7: Versterken governance |
- De raad ontwikkelt een nieuw model voor (financieel) toezicht, waarbij de posities van de rekenkamer-, de rekeningencommissie en de accountant worden betrokken.
- De raad werkt mogelijke wetswijzigingen op het gebied van de rekenkamerfunctie uit voor de gemeente Enschede.
- De rekenkamer gaat werken aan de regionale samenwerking van rekenkamercommissies.
- Het college gaat de werking en governance van de twente board evalueren.
- De uitvoeringsagenda sourcen en regie wordt uitgevoerd. Er wordt gestart met vijf gemeentelijke onderdelen die als eerste aan het afwegingskader sourcen en regie worden getoetst. Bij dit onderzoek worden uiteraard de ervaringen met de verzelfstandiging van Onderhoud Enschede en het Sportbedrijf meegenomen en worden de effecten van ontvlechtingen (verzelfstandigingen) in beeld gebracht. We nemen acties om de desintegratie-effecten maximaal te dempen.
|
Doelstelling D: Het zo efficiënt mogelijk faciliteren van gemeentelijke taken.
Actiepunten 2016 |
Thema 8: Vastgoed |
- Het college onderzoekt of verzelfstandiging c.q. het op afstand zetten van vastgoed financieel en inhoudelijk aantrekkelijk is. Bij een positieve business case voeren we dit uit.
|
Thema 9: Bedrijfsvoering |
- De organisatie wordt veranderd door de uitvoering meer ruimte te geven en het aantal interne regels te verminderen. Zo zorgen we er voor dat de organisatie zich nog meer kan richten op het samen met inwoners invulling geven aan de opgaven van de stad. Zie ook bedrijfsvoeringsparagraaf.
- Volgens de uitvoeringsagenda sourcing beoordeelt het college de taken op mogelijke verzelfstandiging, regionale samenwerking of eigenstandig uit blijven voeren. De volgende vijf taken worden als eerste getoetst:
- begeleiding naar werk (onderdeel Werk);
- stadsingenieurs Enschede;
- communicatie;
- vastgoedbedrijf;
- personeel & organisatie.
- De interne processen worden versimpeld, zodat deze betrouwbaarder en goedkoper worden via:
- Het omvormen van de inkoop-, facturerings- en betalingsprocessen tot één geautomatiseerd proces (Purchase to Pay).
- Het stapsgewijs invoeren van zaakgericht werken.
- Er wordt gezorgd voor een betere organisatie van de bedrijfsvoering, waarbij de uitvoerende onderdelen van de gemeente meer invloed hebben op de ondersteuning.
- Het flexconcept wordt geïmplementeerd in het Stadhuis en het college richt zich maximaal op het vrijspelen van de Noordmolen en het Werkplein. De financiële consequenties hiervan worden betrokken bij onze vastgoedstrategie en ambtelijke huisvestingsvisie.
|
Indicatoren
7,3 |
7,4 |
7,4 |
7,4 |
-10,13% |
-11% |
-9,22% |
-8,7% |
Toelichting indicatoren:
- De klanttevredenheid wordt door een extern bureau gemeten over de communicatiekanalen Post, Email, Balie en Telefoon.
- Met deze indicator wordt in beeld gebracht hoeveel geld wij als gemeente toe moeten leggen op de rijksbijdragen op de gebieden van werk, inkomen en zorg. Streven is om de eigen bijdrage zo laag mogelijk te krijgen.
- Zie paragraaf weerstandvermogen.
- Het totale gemeentelijke energieverbruik wordt gemeten ten opzichte van het basisjaar 2013 (=100).
- Het aantal gepubliceerde aanbestedingen/offerteaanvragen met duurzaamheidseisen t.o.v. het totaal aantal aanbestedingen/offerteaanvragen.
- De mate waarin de gemeente inwoners betrekt bij haar plannen, activiteiten en voorzieningen (Bron: Stadspeiling november 2014).
- De mate waarin de gemeente luistert naar de mening van haar inwoners en de mate waarin inwoners en organisaties voldoende ruimte krijgen om ideeën en initiatieven te realiseren (Bron: Stadspeiling november 2014).
Zie ook raadsvoorstel toelichting indicatoren.
Wat mag het kosten?
In onderstaand taartdiagram zijn de uitgaven per thema weergegeven.
bedragen * 1.000 euro
Dienstverlening en financieel beleid Bedragen x 1.000 euro |
Begroting 2015 |
Begroting 2016 |
Raming 2017 |
Raming 2018 |
Raming 2019 |
Lasten |
136.838 |
133.362 |
134.386 |
127.657 |
132.448 |
Baten |
457.202 |
449.989 |
441.997 |
441.091 |
441.232 |
Saldo van baten en lasten |
-320.364 |
-316.627 |
-307.612 |
-313.434 |
-308.783 |
Storting reserves |
28.621 |
16.281 |
19.037 |
18.802 |
20.162 |
Onttrekking reserves |
38.350 |
20.355 |
22.925 |
16.183 |
16.409 |
Resultaat |
-330.093 |
-320.702 |
-311.499 |
-310.815 |
-305.030 |
|
Toelichting
De totale baten van het programma dalen door een lagere uitkering uit het gemeentefonds als gevolg van de oplopende korting op de middelen van het sociaal domein. Daarnaast dalen de baten ook door lagere renteopbrengsten die worden veroorzaakt door de verlaging van de omslagrente.
De lasten dalen ook in de komende jaren door de geplande besparingen op het gebied van interne dienstverlening. Daarnaast dalen ook de kosten voor regionale dienstverlening door een lagere bijdrage aan de Regio Twente, Netwerkstad en de Euregio.
Voor een uitgebreidere toelichting verwijzen we naar de financiële bijlage 6.4.
- {{source.parent_web_page_title}}
- {{source.title}}